Microsoft verhoogt prijzen Surface Pro en Surface Laptop met maximaal 220 euro

Microsoft heeft de adviesprijzen van zijn Surface Pro en Surface Laptop met Snapdragon X-chips verhoogd. Ze worden maximaal 220 euro duurder. Het bedrijf doet dit naar eigen zeggen vanwege de stijgende geheugen- en componentenprijzen.

"Vanwege recente prijsstijgingen voor geheugen en componenten zijn de prijzen van de huidige generatie Surface-hardware op Microsoft.com aangepast", laat Microsoft weten aan Windows Central. In de Nederlandse Microsoft Store is te zien dat de prijzen van de Surface Pro 13", Surface Pro 12", Surface Laptop 13", Surface Laptop 13,8" en Surface Laptop 15" zijn gestegen.

Van de instapversies zijn de prijzen nu tussen de 150 en 220 euro hoger. Die versies hebben allemaal een Qualcomm Snapdragon X Plus-soc. De Surface Laptop 13,8" uit 2024 is het enige model zonder optie met 256GB opslag. Die instapvariant heeft nu 512GB opslag. Bij de release was er nog wel een 256GB-variant beschikbaar, die toen 1199 euro kostte. Vergeleken daarmee moeten gebruikers nu bijna 500 euro extra betalen voor het instapmodel van de Surface Laptop met een 13,8"-display.

Microsoft Surface Pro 11

Product Oude vanafprijs Nieuwe vanafprijs Verandering
Surface Pro 13" 1179 euro (256GB opslag) 1399 euro (256GB opslag) +18,66 procent
Surface Pro 12" 979 euro (256GB opslag) 1149 euro (256GB opslag) +17,36 procent
Surface Laptop 13" 1099 euro (256GB opslag) 1249 euro (256GB opslag) +13,65 procent
Surface Laptop 13,8" 1449 euro (512GB opslag) 1669 euro (512GB opslag) +15,18 procent
Surface Laptop 15" 1549 euro (256GB opslag) 1769 euro (256GB opslag) +14,20 procent

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

14-04-2026 • 09:24

52

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

zo prijs je je zelf wel gigantisch uit de markt. Een MacBook kopen never made more sense in deze markt.
Ja, want de MacBook is de ideale tablet/laptop hybride? Touchscreen? Detachable keyboard?

De iPad Pro is meer de concurent, maar die is niet echt goedkoper, en voor productivity toch nog wel een stuk beperkter. Met de Surface kan ik prima aantekeningen in OneNote maken tijdens een meeting, en vervolgens in Fusion 3D tekeningen maken of in de volledige Visual Studio firmware voor een embedded systeem maken en flashen.
Als je in deze prijs categorie gaat kijken , dan kun je het beter gaan kijken naar Lenovo's en Asus's hybrid laptops, dan is een Surface laptop geen betere optie , dan raad ik toch liever iemand aan om voor een Lenovo yoga te gaan ofzo , dan kun je ook temminste Linux er op gooien :Y)

Naar mijn mening is het overduidelijk dat Surface laptop's proberen te concurreren met Macbooks, dus kwa value for money , kan ik beter een Neo of een Air aanraden
Hmmm, als je beetje Office high-end wil en geen 100% Chinees, dan blijft er niet zo veel over.

Een Neo of Air afzetten tegen een Surface Laptop Ultra 7 268V? Mehhhh,....
Ik heb hier ook nog een Framework laptop liggen :D .. ook een aanrader .. maar voor het reizen ben ik als ict-er bang dat ik er teveel mee ga klooien onderweg uit verveling ;)
Surface Laptop zou ik sowieso niet kopen maar Surface Pro vind ik zelf wel betere form factor dan Yoga style (die scharnieren zijn net te vaak gefaald bij me). Bij Macbooks kun je ssd niet vervangen dat vind ik zelf sowieso een no go. Maar kan me voorstellen dat dit niet zoveel uitmaakt voor sommige zakelijke klanten. Alleen jammer dat MS de Pro's relatief weer duurder maakt dan de minder bijzondere Laptops.
De Surface laptops hebben gewoon een laptop formfactor hoor, dus die concurreren wel degelijk met andere laptops.
Het probleem nu met apple is dat ze al jaren geleden prijzen hebben onderhandeld met hdd en geheugen. Die kunnen nog even door met lagere prijzen. Er komt een dag dat die deals ook eindigen en dan gaan ook die prijzen keer drie.

Maar tot die tijd zeker een macbook halen, als je daarmee om kan gaan.
Maar tot die tijd zeker een macbook halen, als je daarmee om kan gaan.
Bij Surface Pro 13" modellen heb je wel de ssd hatch wat voordelig kan uitpakken.
Voor de Surface Laptop is het echter wel een concurrent.
Ja, want de MacBook is de ideale tablet/laptop hybride? Touchscreen? Detachable keyboard?
Als je dat erg belangrijk vindt wel. Voor ieder wat wils. Maar mijn ervaring met de surface (op werk) is dat het allemaal net niets is. Als zo'n pen en touch screen belangrijk is, zou ik liever of zo'n tekentablet gaan gebruiken of een iPad.
Op zo'n surface werkt het niet lekker vind ik. Je voelt dat het er niet primair voor ontworpen is.
Vroeger vond ik het jammer dat Apple geen touch screen macbooks maakte. Maar na mijn Surface ervaring ben ik er blij mee dat die er niet zijn. Geen compromissen qua hardware, geen vingerafdrukken op het scherm.
En op welke MacBook kan ik Windows installeren als basis OS?
Als basis os volgens mij niet meer, maar je kunt prima de Arm versie via bijvoorbeeld UTM (Virtual machine) of de cloud versie Windows 365. Zo kon ik zelfs windows op mijn iPad draaien :) . Niet dat ik dat nu nog doe, maar vond het leuk om eens te proberen.
Op intel macbooks, die inmiddels niet meer worden geproduceerd omdat Apple naar ARM is overgestapt.
Dus wil je op een beetje 'normale' manier Windows draaien, dan doe je dat in een VM.
(Overigens is hoewel Apple het leven moeilijk maakt, primair de schuld van Microsoft. Linux kan namelijk wel.)

Overigens zie ik persoonlijk geen reden waarom je Windows op een macbook native zou willen draaien. MacOS is er ongelofelijk op geoptimaliseerd. Als je een WIndows laptop wilt, kun je beter een windows laptop kopen. Voor dat beetje software waar je echt Windows voor nodig hebt, dat draait prima binnen een VM.
En waarom zou ik het logge Windows vol met ads en AI moeten willen willen?
Ik snap dat sommigen Windows moeten gebruiken voor het één of ander, maar zeer veel mensen zitten daar niet aan vast hoor.
Interessante vergelijking:"logge Windows vol met ads en AI". Ik heb toevallig een hele kekke Ultra 7 268V 25H2 variant draaien -zonder- enige vorm van bloatware/ ads -met- NPU. Waardoor het niet alleen lekker snel is maar ook zuinig en niet met het geluid van een Dyson model 2015. Vanwaar de aanname dat iedere Windows PC vol met rommel staat?
Op iedere MacBook met Parallels.

Maar gezien alle onbegrijpelijke keuzes van Microsoft met aankomende ads, telemetrie en nu AI agents moet je je afvragen of dit nog steeds zo belangrijk is. Genoeg alternatieven te vinden met macOS.
Windows heeft (zeker) wat shitification maar veel is ook wel uit te zetten (probeer het niet goed te praten maar zie bijvoorbeeld zelf nergens ads meer in het OS).
Niet mee eens. Of liever, ik ken bedrijven waar de Macs juist vervangen worden door de Surface Laptop 7. Dit omdat de hardware van vergelijkbare kwaliteit / snelheid is en tegelijk 100% past in het Microsoft eco-systeem (Autopatch/ Autpilot/ Intunes) en M365. Het was qua TCO interessanter om de Macs eruit te gooien en de Surface te halen (en ja Lenovo/ HP/ Dell zijn voordeliger maar hebben niet de uitstraling van een Macbook/ Surface).
Zakelijk snap ik dat wel ja
Dan moet Apple wel met een touchscreen variant kopen.
Een Surface koop je over het algemeen omdat je Apple kwaliteit en gevoel wil hebben, maar wel op Windows wil werken en een compacte tablet/laptop crossover nodig hebt. Voor notities e.d. is een Surface gewoon geweldig.
Surface Laptop snap ik minder, maar ook dat blijft gewoon een hele mooie, degelijke, zuinige en krachtige laptop mét touchscreen.
Want je denkt dat andere fabrikanten, inclusief Apple, ook niet hun prijzen zullen moeten gaan verhogen met de huidige prijzen van geheugenchips? Vroeg of laat zijn ze allemaal aan de beurt hoor, maar Microsoft is wellicht met de relatief kleine aantallen die verkopen eerder onderhevig aan de verhoogde inkoopprijzen.
Ze waren al niet bijster interessant en nu al helemaal niet meer, ooit liepen er vrij wat collega's rond met een Surface maar die dagen zijn wel voorbij.
Ze zagen er fancy uit en functioneerde geweldig voor document verwerking. Zodra ze professioneler gebruikt wilden worden (bijvoorbeeld door een enrollment) leverden deze bizarre problemen op. Vind het daarom totaal niet raar dat mijn collega's er mee gestopt zijn.
De Windows installer herkent de surface touchpad niet eens 8)7
Wij hadden iets waarbij je niet met het touchscreen kon selecteren en je dus een muis of toetsenbord moest aansluiten haha
Surface is nooit bedoeld geweest als een product voor de massa. Microsoft wil niet concureren met andere OEMs, maar wel laten zien wat mogelijk is.
Nu zijn mijn collega's wel onderdeel van de massa maar niet dé massa, de tech enthousiasts, die eerst wel keken naar een Surface lopen nu rond met andere apparaten.
Voor licht privégebruik vind ik een Surface laptop echt prima: koel, stil, mooi 3:2-scherm, prettige bediening, goede batterijduur. Maar niet voor de nieuwe prijzen.
Moi. Soms wel wat probleempjes hoor, maar gebruik de Studio laptop met touchscreen en pen voor ontwerpen en aantekeningen op ontwerpen, naast normaal computergebruik. Heel mooi gemaakt product.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 14 april 2026 11:28]

Blijft een geweldig toestel. Maar ik ga mijn Surface Pro 7+ niet vervangen....hopelijk blijft die nog heel lang functioneren gezien deze prijzen. De surface pro 4 doet het ook nog steeds hier in huis hoewel einde jaar de Windows 10 ondersteuning echt stopt en ik nog even moet kijken wat dan ermee te doen....wellicht naar een chromebook omzetten dan.
Kijk een naar fydeos (y)
thanks die of chrome os flex zat ik aan te denken inderdaad. Zag eens een filmpje dat op de pro 4 chrome os prima werkte..... mag hopen dat het ondertussen nog een stuk verder ontwikkeld is
Ik zit dit te tikken op een Surface Pro 4 met Windows 11 😋
dat is ook een optie natuurlijk...... heb je een instuctie gevolgt en heb je daar een link van?
Pro 7+ heb ik ook, volgens mij ook de enige Pro met zowel microsd en ssd hatch dus lekker goedkoop opslag :) . Nog steeds prima cpu en batterijduur. Wacht wel tot 32 gb ram standaard is bij MS.
blijf het een prima device vinden wat hopelijk nog vele jaren meegaat. Typecover ook nog steeds goed....die van de pro 4 is helemaal aan het afbladeren.
De MS type cover (wel refurbished) ging bij mij vrij snel kapot aan de magneet kant vanwege loshalen bij gebruik als tablet. Nu heb ik een 3rd party bluetooth type cover wat toe nu toe bevalt, moet regelmatig bijladen maar het kunnen typen losgekoppeld is wel handig. De oude Surface lader heeft een extra usb A port die ik gebruik voor het opladen van de type cover.
Doorberekenen naar de consument zodat je die volledige winstmarge nog kan behouden. Lekker hoor.
Helaas doen ze dat allemaal want de aandeelhouders verwachten tot die oneindige groei elk jaar.

En dus, alles word weet duurder.
Dit is toch wel heerlijke logica. Het halve internet schreeuwt moord en brand dat alles te duur wordt én dat Windows 11 een gedrocht van een product is en wat is Microsoft's reactie daarop; laten we het duurder maken. Wat @WouterL zegt; een MacBook kopen never made more sense in deze markt. Ik sluit me daar graag bij aan.
Want Apple verhoogt nooit prijzen?

Windows 11 is allesbehalve een gedrocht trouwens.
Windows 11 is misschien geen compleet gedrocht zoals Windows Vista destijds was, maar het besturingssysteem is bij veel gebruikers toch behoorlijk impopulair. Die aanhoudende kritiek en frustratie online kan je haast niet ontgaan zijn, zelfs rants van de kenners van Digital Foundry. Zelf gebruik ik Windows 11 uitsluitend als gamingplatform; voor al mijn andere dagelijkse taken geef ik de voorkeur aan het schonere en in mijn ogen superieure (behalve met gaming) macOS.

Helaas heb ik op het gebied van gaming in de afgelopen jaren behoorlijk wat prestatieproblemen ervaren. Denk hierbij aan onverklaarbare haperingen, wisselende framerates en verplichte updates die de boel eerder lijken te vertragen dan te verbeteren. Daarnaast stoor ik me enorm aan de hoeveelheid bloatware waarmee het systeem standaard is dichtgetimmerd, zoals een opdringerige OneDrive en talloze ongewenste apps die je nooit gebruikt.

Mijn vaste routine is dan ook om elk jaar een volledige clean install uit te voeren. Het allereerste wat ik na zo’n herinstallatie doe, is de digitale bezem erdoorheen halen: alle onnodige bloatware rigoureus verwijderen en overbodige achtergrondprocessen uitschakelen. Ook zet ik direct de overbodige telemetrie en dataverzameling uit. Pas als het besturingssysteem volledig is gestript van die onzin, is het eindelijk weer stabiel en snel genoeg om fatsoenlijk op te gamen. Microsoft schijnt er aan te werken.

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 14 april 2026 14:46]

Ook Vista werkte altijd probleemloos bij mij. Ik wil een besturingsprogramma eigenlijk zo min mogelijk merken en start er vooral programma's mee op. Van verkenner, browsers, video en fotobewerking tot databases. Updates hebben (afkloppen) nog nooit tot rare zaken geleid hier.

Ik lees wel de kritiek overigens dus ben op de hoogte van andere gebruikers.
Windows Vista was destijds voor mij de druppel om de overstap naar de Mac te maken. Ik wilde ook liefst een besturingssysteem dat onzichtbaar zijn werk deed (dat is MacOS nu), maar door aanhoudende driverproblemen met mijn Sony camera en HP printer besloot ik toch een iMac aan te schaffen. Sinds de komst van de RTX 4090 (en inmiddels de 5090) ben ik weer deels terug bij Windows, al is dat puur en alleen om op te gamen. Ik snap heel goed dat Windows 11 voor veel mensen als een gedrocht kan voelen. Een beetje Tweaker weet het systeem echter zo te tunen dat het nog vlotter draait dan na een standaard clean install, maar de gemiddelde gebruiker begint daar natuurlijk niet aan. Hun weten niet beter.
Andere modellen ook al in prijs gestegen laatste tijd. Zag het al een beetje aankomen daarom i7 model maar gekocht en deze is onderhand ook al 200,- in prijs gestegen.
Momenteel heb ik zakelijk een Surface Laptop 3. Ruim 5 jaar in gebruik, maar begint echt traag te worden. Wil eigenlijk opnieuw een Surface (want prive ook een surface en een docking met een surface aansluiting), maar die dingen zijn echt een stuk duurder dan vergelijkbare Windows laptops met vaak betere hardware.

Helemaal in deze tijd met verhoogde prijzen. Een dezelfde Surface is gewoon 500euro duurder dan eind vorig jaar. Nu komt er ook nog een prijsverhoging op.

Het is de intentie om mijn volgende laptop minimaal 3 jaar te gebruiken. Dus wat is een hogere prijs verdisconteerd over 36 of 60 maanden? Maar dan nog zijn ze een stuk duurder dan de concurrentie.

Dus ga ik wederom voor een laptop uit de Surface lijn of bijvoorbeeld voor een Dell XPS 13 en een nieuwe docking? Of zal ik gaan voor een Macbook Air met Windows 11 op Parallels? Klikt als goede prijs kwaliteit verhouding, maar ik ben absoluut geen MacOS man. Native kun je nog geen Windows 11 ARM installeren op zo'n ding.

Iemand met een vergelijkbaar vraagstuk?
Iemand met een vergelijkbaar vraagstuk?
Ik zou een kijkje nemen naar de Framework laptop vanwege betrouwbaarheid op termijn (/makkelijk onderhoud en uitbreiding opslag), er is evt ook 12" model met touchscreen. Iets als een Elitebook of Latitude of Thinkpad (T/P) kan ook de moeite waard zijn (beide ook touchscreen opties) om naar te kijken voor meest betrouwbare laptops, zijn tegenwoordig ook geen lompe laptops meer.
BiG-GuY Moderator Wonen & Mobiliteit 14 april 2026 09:43
Voor de instapmodellen met 16GB/256GB misschien... De 13.8" 32G/1T is veel meer gestegen, adviesprijs is nu €3159 van dit model: Microsoft Store.

Ook de 15" 64G/1TB is veel meer gestegen, die MS zelf niet eens meer aanbied.

Voor de Snapdragon X2 serie die net uit zijn zie je dat alle merken de 16GB modellen met minimaal €100 hebben verhoogd, de 32GB met minimaal €200 en de 64GB met minimaal €300.

Nu heb je bij de Snapdragon modellen de RAM altijd in de SoC zitten, dus Qualcomm bepaald die prijs naar de laptopfabrikanten.

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 14 april 2026 09:53]

Ik zat zelf toevallig net naar laptops te kijken en deze prijstrend zie je nu bij bijna alle merken wel terugkomen. Logisch ook als alle onderdelen significant duurder worden. Kijk maar naar een tankbeurt aan de pomp.
Ik kan uitstekend met Win11 werken en zoek een nieuwe stille platte ARM windowslaptop. De Surface Laptop was een grote kanshebber, tot deze prijsverhoging. Zoek ik nog even verder.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn