Odido-klanten verbruiken meer mobiele data dan KPN en Vodafone samen

Klanten van Odido verbruiken meer mobiele data dan KPN- en Vodafone-klanten samen. Dat blijkt uit de recentste Telecommonitor van de ACM. Dit verschil komt waarschijnlijk door Klik&Klaar, het 5G-voor-thuisinternetproduct van Odido. Op de mobiele markt heeft Odido ongeveer even zoveel marktaandeel als KPN.

Nederlanders verbruikten in het vierde kwartaal van 2025 samen voor 829 miljoen GB aan mobiele data. Dit is bijna 250 miljoen meer dan een jaar eerder en een stijging van 42 procent. Bijna de helft van die 829 miljoen komt van Odido-klanten. Ongeveer een kwart komt van KPN-klanten en zo'n twintig procent komt van Vodafone-klanten. De rest is van klanten van virtuele providers.

Waarschijnlijk komt deze groei voor een groot deel door Klik&Klaar. Het mobiele dataverbruik neemt sinds de introductie van Klik&Klaar in eind 2024 toe, terwijl het verbruik in het jaar daarvoor relatief stabiel bleef. Odido zei ook eerder tegen NU.nl dat de het mobiele dataverbruik bij de provider 'enorm' is toegenomen door Klik&Klaar, terwijl KPN een minder grote stijging bij het mobiele dataverbruik zag. Klik&Klaar is een vastinternetproduct voor thuis dat gebruikmaakt van Odido's 5G-netwerk. Het is dus een alternatief voor bijvoorbeeld glasvezel, al heeft Klik&Klaar wel lagere maximale snelheden.

Op de vastinternetmarkt zonder Klik&Klaar gaan eerder ingezette trends door. Het aantal glasvezelaansluitingen heeft bijna 9 miljoen bereikt, met 8,94 miljoen aansluitingen. Dit is 680.000 meer dan een jaar eerder: een toename van 8 procent. Van die 8,94 miljoen aansluitingen hebben 3,64 miljoen huishoudens daadwerkelijk een glasvezelabonnement.

De groei van het aantal glasvezelabonnementen komt nog steeds voornamelijk door koperabonnees die overstappen. In het laatste kwartaal van vorig jaar waren er 80.000 koperklanten minder, terwijl het aantal kabelklanten met 10.000 afnam. KPN en Ziggo blijven marktleiders met elk zo'n 35 tot 40 procent marktaandeel.

Update, 14.40 uur – In het artikel is verduidelijkt dat het niet alleen gaat om 5G-data, maar om mobiele dat in het algemeen, dus ook van 4G en 3G. De alinea over de toename van het mobiele dataverbruik is ook herschreven.

Door Hayte Hugo

Redacteur

31-03-2026 • 10:53

165

Reacties (165)

Sorteer op:

Weergave:

Heb zelf Odido’s klik&klaar. Het is zeker niet te vergelijken met een echte vaste verbinding maar voor de prijs ben ik zeer tevreden, vooral als je korting krijgt vanwege meerdere Odido diensten. Heb zeker wel één of twee keer per maand dat het internet een paar minuten uitvalt, of dat ik een seconde hier en daar lag ervaar tijdens het gamen, maar dat is voor mijn situatie geen ramp. Download ligt meestal ergens tussen de 100 en 200 m/bits en upload rond de 30 a 40 m/bits.

Werk je thuis, heb je een groot gezin, werk je veel in de cloud (met hele grote bestanden, wil je geen gedoe tijdens online gamen dan zou ik het waarschijnlijk afraden, en een stabiele goede glasvezel aanraden.


Aanvulling: ben vooral voor klik&klaar gegaan omdat er op mijn locatie nog geen glasvezel beschikbaar is en omdat ik geen tv van Ziggo wil (daar betaal je direct of indirect toch voor).

[Reactie gewijzigd door crobo op 31 maart 2026 15:41]

Hier van dat alles geen last en werkt praktisch gelijk aan toen we VDSL hadden of kabel. Ligt echt aan je afstand tot de mast en plaatsing modem. Ik heb een buitenmodem geplaatst en dat scheelt best wel.
En dan ook opletten hoe die dichtstbijzijnde mast gevoed is met zijn internet. Zit die mast zelf op een 10Gbps glas, of heeft die ook weer een shared straalverbinding.

De twee dichtstbijzijnde hier komen niet verder dan 350Mbps (minilink) als bron, en die is nog waarschijnlijk via een extra hop draadloos/straalverbinding verbonden met die daarachter. Praktisch, zal ik, met klik en klaar dus die 350Mbps moeten gaan delen met alle andere gebruikers in het gebied...... en waarschijnlijk dus over 4 masten in de buurt die allen op minilink zitten.


Waar staan 5G zendmasten? | Antennekaart.nl

[Reactie gewijzigd door Get!em op 31 maart 2026 11:21]

De twee dichtstbijzijnde hier komen niet verder dan 350Mbps (minilink) als bron
Hoe kan je dat achterhalen? Op de antennekaart kan ik die informatie niet vinden of ik kijk niet goed
Als je op een mast klikt (in ieder geval bij die in mijn dorp) zie je 'Transmissie: Glas (10Gbps) of 'Microwave' staan.
ah, ik zie het nu, bij mij stond microwave bij de dichtstbijzijnde mast, dus wist niet wat dat inhield. Nu wel. Bedankt.

De mast daarachter heeft dan wel de informatie, dus dat is dan gedeeld met de mast die microwave transmissie gebruikt. 10Gbps. Weer wat geleerd. Echt superhandig die antennekaart als je afhankelijk bent van 5G in het buitengebied
Sterker, als je kies voor "straal" krijg je ook te zien welke masten de hubs zijn en welke dus een straalverbinding gebruiken. Ook als meerdere masten zijn gekoppeld met straalverbinding dan kan je dat ook mooi zien.
Microwave, minilink en 350Mbps geven inderdaad de straalverbinding aan.
Dan nog is de plaatsing modem belangrijker. Bij het raam haal ik 400mb maar plaats ik deze ergens halverwege woning, dan blijft hier nauwelijks de helft over.
Eh, belangrijker?

Als de bronmast slechts 350Mbps is, kun je thuisantenne/modem plaatsen waar je wil, maar hoger dan 350 ga je niet. En als je die 350 moet delen met de hele buurt, al helemaal niet.
Ja, als je de modem niet niet bij een raam richting mast kan plaatsen, gaat het dus hard naar beneden.

Verder "deel" je deze bandbreedte niet met anderen. Het draait immers op 5G. De capaciteit hiervan is per mast makkelijk 10gb.

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 31 maart 2026 15:04]

Wat voor een buitenmodem heb je dan geplaatst?
Lijkt me allemaal nogal overbodig. Je router/modem hoeft helemaal niet buiten te staan, de antenne is al voldoende. En daar zijn veel opties voor met simpele RP SMA connectors.
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe de ontvangst is, wat voor huis je hebt (beton? 3 dubbel geisoleerd glas etc) en hoever je tot de mast zit. maar knapn dat jij kan bepalen dat het allemaal overbodig is. gaap...
maar hij heeft toch wel gelijk?

alleen de 5g ontvangende antenne die wil je buiten hebbben op een mooie plek.

De rest van de modem kan toch prima binnen? zeker als die modem ook weer de wifi verzorgt in huis
Op die frequenties wil je de coax tussen router en antenne zo kort mogelijk hebben om verliezen te beperken. Het is niet voor niets dat er buitenmodems bestaan ...
Volgens de antennekaart zit ik uitstekend. En die verbrekingen en haperingen gebeuren willekeurig, geen patroon in te vinden. Lijkt dus niet te liggen aan mijn exacte woonlocatie of plaatsing van modem (naast het raam op 6 hoog). Geen idee waar het dan wel aan ligt, wellicht kan ik een paar keer noteren wanneer het internet wegvalt en/of hapert om vervolgens de klantenservice te bellen en te vragen of ze mij kunnen uitleggen wat het probleem is. Echter zoals ik mijn eerste comment beschreef gebeurt dit heel erg weinig. Daarnaast werk vanuit huis dus merk ik het ook veel meer/sneller wanneer er iets mis is dan iemand die overdag 10 uur van huis is i.v.m. werk. Alsnog ben ik zeer tevreden voor die ~20eu per maand.
Wel grappig dat dit zo varieert. Ik heb hier eigenlijk altijd 600 tot 700 Mbit download en 100-120 Mbit upload; voor €20 is dat natuurlijk een onverslaanbare deal. Bij mij is het vaste internet er inmiddels dus uit; voor dit soort downloadsnelheden zit je elders al snel boven de €60 en upload is voor mij toch minder belangrijk.

Enige wat ik merk is dat af en toe inderdaad het internet even weg is, maar dat is door het modem te herstarten dan weer snel opgelost.
Wat minder grappig is dat veel mensen er pas achter komen nadat ze het product afgenomen hebben. Het product biedt geen snelheid garanties zoals je wel krijgt bij glas-kabel of glasvezel. Pas tijdens het bestel proces krijg je een verwachting van de snelheid.
Dit is beschikbaar op je adres: Klik&Klaar Internet via ons 5G-netwerk met een verwachte snelheid tot 300 Mbit/s download en tot 43 Mbit/s upload.
Ja, maar alsnog is een verwachte snelheid van 300/43 voor de prijs onverslaanbaar als de uploadsnelheid minder belangrijk is, zeker als je combinatiekorting hebt. Even als voorbeeld: nieuws: KPN verhoogt internetprijzen en stopt met 100Mbit/s-glasvezelabonnement

Met deze prijs zijn ze eigenlijk altijd competatief. Natuurlijk zou het met een prijs van bijv. €40 wel echt een ding zijn, maar voor €21-26 vind ik dat ze alsnog iets moois bieden, met dus de added bonus dat je voor dat geld ook fors meer mazzel kan hebben.
Dat stoppen met 100/100 Mbit/s glasvezel bij KPN moet je met een korreltje zout nemen. Het 200/200 Mps abonnement is een eurootje duurder per maand dan het 100/100Mbit/s abonnement.

43 Mbp/s upload kan genoeg zijn maar zou die in de praktijk een stuk lager uitvallen, dan vind ik het wel een aardige belemmering. Zeker als er meerdere mensen een dag thuiswerken.
ja tuurlijk, maar ja dat 200/200 abonnement kost ook wel meer dan 2x zoveel dan Odido Klik & Klaar met combinatiekorting.
KPN biedt ook combinatie kortingen aan. O.a. tot 7,50 korting, gratis streaming dienst en dubbele data op je mobiel.

Kortingen moet je niet meenemen in een vergelijking of je moet bij beide producten de korting(en) meenemen.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar alsnog is Odido Klik & Klaar fors goedkoper dan de concurrenten en zolang je die hogere uploadsnelheid niet nodig hebt over het algemeen een aanrader.

Ik betaal €35 per maand voor 700/120 Klik & Klaar internet én Unlimited Basis mobiel internet.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 31 maart 2026 13:07]

Klik en klaar is niet voor iedereen een oplossing omdat je afhankelijk bent van de masten om je heen. Maar in veel gevallen is het zeker wel een optie als goedkoop alternatief.
Ik snap wel wat je bedoeld dat 43Mbp/s wellicht wat aan de lage kant is. Maar voor veel mensen is er nog alitjd geen alternatief, zeker niet voor deze prijs.

Helaas hier in België nog altijd geen glasvezel op mijn adres, of een alternatief als Kilk&Klaar (Ja, tadaam, maar dat is niet goedkoper en niet sneller). Ik zit dus vast aan Orange voor €53 heb ik 200/12 (over proximus kom ik niet boven de 72/3, lol). Ik zou kunnen kiezen om voor €72 1000/20 te hebben. Maar dan vind ik het wel een heel groot verschil om 19€ te betalen voor 8 Mbps. Traag is traag en zo werkt thuis werken ook prima. De backups draaien de nacht en storen dus verder niet echt.

Zou ik 50 Mbps upload kunnen krijgen voor die prijs zou ik wel overstappen natuurlijk, maar dat is nog toekomst muziek. Wat ik maar wil zeggen 43Mbps of zelfs als het wat lager uitvalt, is echt zo slecht nog niet.
Ik vind een upload van 43 Mbp/s op zich ook niet slecht alleen heb ik er problemen mee dat er hierop geen garantie wordt gegeven. Zodra de upload nog een stuk naar beneden gaat, dan wordt het wel lastig zeker wanneer er mensen thuiswerken.

Je zou maar in de buurt van een drukke weg wonen, dan raakt de mast tijdens de spits aardig belast en krijgen de mobiele klanten voorrang. Wat is dan de upload die je nog krijgt?
Als het goed is zitten de mensen op die drukke weg niet op hun telefoon. Of iig niet massaal aan het uploaden. Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat die impact beperkt is en dat je eerder problemen zult ervaren tijdens locale evenementen, waar dat met een bekabelde verbinding niet zou gebeuren.
Nou zelfs de auto's zitten tegenwoordig op mobiele data netwerken. Het zal niet veel dataverkeer zijn maar ze maken wel verbinding met de mast. Dan heb je ook nog de mensen die hun telefoon koppelen aan hun infotainment systeem en dus hun navigatie en muziek van hun telefoon gebruiken tijdens het auto rijden.
Ja dat weet ik ook wel, maar die gaan echt niet volle bak die lijn vol trekken waardoor het bij jou niet meer zou werken, maak je daar maar geen zorgen over. En zo wel, dan zeg je het maandelijks op en stap je over op een vaste lijn zodra het achteruit gaat. Dan heb je tot die tijd er toch de voordelen van gehad. Er is natuurlijk overal wel iets negatiefs aan te vinden als je zoekt.
Ik Ben er ingestapt zonder verwachtingen en om het een maand uit te proberen terwijl kpn glasvezel bleef uitstellen en Ziggo steeds duurder werd. Na een maand proberen heb ik Ziggo opgezegd, download 1000mbit, upload 60/70mbit.

Daarnaast geen jaar maar een maand abonnement, voor 20 euro had ik weinig te verliezen en nog steeds zeer tevreden.
Dat was bij dsl ook, het is nu eenmaal inherent aan de techniek. Deze tactiek voorkomt anti-reclame van derden, familie/vrienden die zeggen "neem geen K&K, bij mij werkte dat slecht" etc terwijl die dienst juist enorm locatieafhankelijk is.
Dus is het belangrijk goed te kijken wat je nu daadwerkelijk krijgt van Odido Klik & Klaar en hoe dat in jouw persoonlijke situatie uitpakt. Want de verwachting is geen garantie, het kan zomaar lager uitpakken in de praktijk.
bekijk even het Klik & Klaar topic. Het valt in de praktijk juist altijd (meer of minder fors) hoger uit.
Dat is het punt niet, je hebt geen gegarandeerde snelheid. Wat morgen meevalt kan over twee maanden tegenvallen omdat andere mensen in de buurt van jouw mast ook het product hebben aangeschaft. En dan heb je geen rechten, je kan niet reclameren bij Odido want je neemt een verwachting af. Ze stellen niet, we leveren je een 300/47 Mbp/s verbinding.

Ik heb jarenlange ervaring met Ziggo glas-kabel en KPN glasvezel en beide hebben altijd geleverd wat er overeengekomen was.
En als je nu even daadwerkelijk in het Klik & Klaar topic kijkt ipv een auto reply te schrijven, zie je als je op "snelheid" zoekt 61 (van de 500) pagina's met alleen maar tevreden mensen over de snelheid.

De communicatie over de verwachte snelheid vanuit odido is altijd lager dan wat je daadwerkelijk krijgt. Ook vrij logisch, want het is natuurlijk een recept voor gezeur als je lager krijgt dan je beloofd was.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 31 maart 2026 13:03]

Nogmaals, Odido biedt je geen enkele garantie op de snelheid. Dus dat er nu het een nieuw product is er mensen positief over zijn, zegt me niets. Want als meer mensen het product gaan afnemen, worden er echt niet met spoed meer masten geplaatst. Dan gaat je snelheid naar beneden, want je deelt de mast met meer mensen.

En dan heb je dus geen garantie, je kan niet reclameren want er zijn nimmer gegarandeerde minimale snelheden afgegeven. Dan zit je vast aan een product wat voor jou niet langer geschikt is.
Je kan het abo maandelijks opzeggen, hoe “vast” zit je dan als het vooralsnog theoretische probleem waar je bang voor bent zich dan ooit voor gaat doen? Je kan dan als je wil toch gewoon alsnog overstappen naar glasvezel?
Nogmaals, op 61 pagina's in dat topic klaagt helemaal niemand daar over. Dus je kan leuk volhouden dat er een theoretisch risico is, maar in de praktijk heeft helemaal niemand er last van. Bovendien was dit bij DLS precies hetzelfde. Ook dat werd altijd met een "tot" snelheid geadverteerd, pas sinds glasvezel zulke hoge limieten heeft, is dat in veel regios verdwenen.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 31 maart 2026 13:09]

K&K werkt met een maand abonnement, dus je zit er hoogstens een maand aan vast.
Waar jij het overhebt is het overboeken van een lijn en dit is iets dat elke provider doet. Enkel zakelijke verbindingen zijn (soms) zonder overboeking verkrijgbaar.
Bij Klik & Klaar heb je niet alleen met de lijn van de mast te maken maar ook de gewone mobiele telefoon klanten. Iemand op het Tweaker topic kreeg ermee te maken, de mobiele telefoon klanten krijgen voorrang.

Het is niet zomaar één op één te vergelijken met een bekabeld Internet. Dan heb je alleen te maken met overboekingen van vaste klanten en niet wie er toevallig in het gebied aanwezig is.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/odido-zet-internetmarkt-met-klikenklaar-op-de-kop-en-snoept-klanten-van-kpn-en-ziggo-weg/
Daarin schuilt ook enigszins het gevaar voor Odido met het Klik&Klaar abonnement. Door dit abonnement meer te verkopen, kan de geleverde internetsnelheid onder druk komen te staan. Het gelijktijdig gebruik van veel apparaten via dezelfde 5G-zendmast kan de geleverde internetsnelheid beïnvloeden. Odido geeft op dit moment aan dat bij drukte en bandbreedtegebrek op een bepaalde zendmast de standaard mobiele abonnementen voorrang hebben op Klik&Klaar-gebruikers. Daardoor kan de internetsnelheid van Klik&Klaar dus teruglopen. Klik&Klaar mag dan wel het goedkoopste internetabonnement van Nederland zijn, maar internet via glasvezel of kabel is het stabielst.
Noem het nu niet glas-kabel, dat is ziggo propaganda. Het langzaamste stuk telt en dat is gewoon coax.
Dat is geen onverslaanbare deal: ik heb vorige maand op internetten.nl het volgende afgesloten:

12 maanden Youfone 200mbit glasvezeld voor €21,25 per maand en €20 cashback —> €19,58 per maand.

Daarvoor had ik KPN en daarvoor Odido met vergelijkbare welkomstdeal. Heb uiteraard eigen netwerkapparatuur dus hoef alleen het kabeltje om te prikken elke 12 maanden.

Gewoon glas, nog goedkoper en nog sneller.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 31 maart 2026 14:31]

niet dus, want ik heb dus Odido Klik & Klaar voor €20 per maand waarbij mijn snelheid 700/120 Mbit is.
Hoe functioneert streaming diensten dan zoals TV kijken via een kastje of wellicht de app op een device. Lag in een game is vervelend maar te accepteren, (in een mmo nog wat vervelender) maar als je streams vaak liggen te haperen, dan zou ik er wel snel klaar mee zijn.
Streams downloaden doorgaans wat vooruit, juist om dat te voorkomen, je ziet niet naar een livestream te kijken maar naar de buffer ervan en zou lag/latency dus geen probleem moeten zijn.

Ik heb vaak genoeg mijn "onbeperkte" bundel regelmatig opgebruikt aan netflix, prime etc zonder problemen. Lag/latency is echt alleen een issue op dingen die direct moeten reageren, zoals in games, en zelfs dat gaat best aardig (je moet echter hier geen stabiliteit van verwachten).
Ok, dat is dus wel te doen. Ik weet en begrijp natuurlijk het principe van het bufferen maar ik heb ook wel eens streams aangehad (F1TV app) met een brakke 5G verbinding op een afgelegen camping en als de praktijk dan wordt zoals ik daar ervoer, dan heb ik weinig behoefte aan deze dienst.
Een afgelegen camping staat doorgaans niet vol met zendmasten. Dat vind ik het nadeel van deze dienst dan ook. Leuk in bewoond gebied, maar daar liggen al goede aansluitingen.
Een afgelegen camping staat doorgaans niet vol met zendmasten. Dat vind ik het nadeel van deze dienst dan ook. Leuk in bewoond gebied, maar daar liggen al goede aansluitingen.
in veel buitengebieden was dit juist een enorme uitkomst. Daar lagen geen goede verbindingen.
zo'n vaste 5g modem met buiten antenne is wel een stukje sterker dan de brakke ontvanger in je mobieltje

om maar eens een voorbeeld te geven. had ik in huis een mooie fritzbox staan beneden in de meterkast.

boven in de werkkamer had ik een laptop met een goedkoop realtek wifi kaartje en dat stoorde enorm. toen heb ik een accespoint als bridge ingesteld en bekabeld aangesloten aan die laptop (de verbinding naar beneden nog steeds via wifi) en alle problemen waren verhopen. gewoon omdat de radio en antennes van die Accespoint zoveel scherper konden luisteren. met buitenantennes en 4g/5g zijn de verschillen vaak nog beter merkbaar dan in mijn grappige wifi akkefietje

verder hangt het ontzettend af van je setup, de gebruikte software / dienstverlening.

er zullen bepaalde online tv platforms zijn die vooral de nadruk leggen bij 'zo live mogelijk' en dan ga je met minimale buffering op een 5g verbinding echt wel haperingen tegenkomen. terwijl een app die kiest voor wat meer buffer en een wat meer solide enconding (en dus kwaliteitsverlies), dat soort problemen niet gaat hebben maar daardoor wel achter loopt op de tv (via glas) van de buren.
mijn snelheden met klik en klaar liggen rond de 300mbit down via de wifi en 600mbit met de kabel. upload is vaak rond de 70mbit.
Wij hebben VDSL van KPN en ik zie ook dat maandelijks een aantal malen de verbinding even weg is of opnieuw opgebouwd wordt. Ik denk dat dit toch valt onder het normale gedrag van dit soort verbindingen.
Dit is geen normaal gedrag voor een VDSL verbinding. Een VDSL verbinding hoort gewoon stabiel te zijn, jaren als het nodig is.
WiIl eigenlijk nog klik en klaar aanschaffen voor de backuplijn en dan aansluiten op de Ubiquity Router ze gewoon allebei loadbalancen als ze up zijn. Maar ik denk dat de glasvezel altijd wint. En dan maakt het niet meer uit tenzij Odido er helemaal uitligt dan ben ik de Sjaak.

[Reactie gewijzigd door Skywalker27 op 31 maart 2026 11:59]

ik denk dat zo'n odido dingetje vooral geweldig is ...

voor op je studentenkamer als daar geen internet bij in zit.
voor in je vakantiewoning of stacaravan
voor oma en opa
of misschien zelfs als gratis pakket vanuit de gemeente voor mensen met minima inkomens en schoolgaande kinderen.

ik zou zo'n pakket zoals je zegt niet snel zien als waardige vervanging voor mensen die een ziggo pakket kunnen krijgen of mensen die glas kunnen krijgen. maar wellicht in buitengebieden waar DSL nog steeds wordt gebruikt zou ik er zeker naar kijken.
Bijna elke zomer gaan wij naar Kroatië - de familie van mijn vrouw komt uit een klein dorp op ongeveer 30 minuten van de zee. Sinds de coronatijd hebben wij een Huawei B535 4G LTE-router, en elk jaar kopen wij een of twee nieuwe 'Tourist SIMs' met onbeperkte data (deze zijn vaak maar 7, 10 of 14 dagen geldig, vandaar dat we er meestal meerdere nodig hebben).

Tijdens de lockdown (school en werk vanuit huis) waren er 5 tot 7 ouders en kinderen die werkten of studeerden, en nog eens 10 telefoons of tablets van jongere kinderen, tantes en opa’s en oma’s.

Waarschijnlijk werkt het met een externe antenne en 5G-router beter en sneller. Gelukkig staat er een zendmast op de hoge klokkentoren van de kerk. Zelfs met 4G haalt hij 200 tot 300 Mbps DL en 80-100 Mbps UL.

Natuurlijk werkt 1 Gbit symmetrische glasvezel beter, maar het gaat meer om de stabiliteit dan om de snelheid.
Ik gebruik zelf Starlink, dus enigszins vergelijkbaar, gelukkig geen downtime op een keer na en snelheden liggen rond de 400 down en 50 up, maar daar betaal ik dan ook een premium prijs van 50 euro in de maand voor.

Zelf nog geen lag ervaren, enige keer dat ik downtime had was nieuws: Starlink was door storing wereldwijd ruim 2,5 uur niet te gebruiken en ik kan mij voorstellen dat als je geen batterij hebt en een stroomstoring dat je geen internet hebt, alhoewel bij de klik en klaar als er een stroomstoring is lijkt mij dat de 5G ook niet werkt?


Werk thuis, heb geen groot gezin(wel een homelab en rond de 200 apparaten), alles in de cloud(ook hele grote bestanden), ik game online een stuk minder en voornamelijk games waarbij lag niet uit zou maken, dus misschien is Starlink wel een prima vervanger voor je 5G, enige nadeel is dat er een hoog prijskaartje van 50 in de maand aan vast zit...
Hier haal ik stabiel 400mb/s. En merk geen genoemde onderbrekingen. Meer dan genoeg om snel extern te rsyncen en tig 4k-streams te hebben.
Ik ben benieuwd hoe dat volgend kwartaal gaat zijn
Hier in huis is er in ieder geval al 1 van Odido naar KPN overgestapt vorige week. Helaas moet ik nog 10 maanden wachten.
Hier ook 1 in huis en in mijn directe omgeving zeker 10 mensen die overgestapt zijn naar KPN. Niet alleen door het beveiligingsdrama (en afhandeling) maar ook door de storingen op het 5g netwerk.
Dat begrijp ik. Voor mij gaat het primair om vertrouwen. Een hack kan m.i. ieder bedrijf gebeuren. Het feit dat ze te veel gegevens bewaard hebben van bijvoorbeeld oude klanten en de manier waarop ze dit allemaal afgehandeld hebben vind ik zeer kwalijk.
Hier ben ik het ook mee eens, het gebrek aan communicatie is echt bizar voor zo'n groot bedrijf
Denk dat kwartaal te kort is.
Ik heb er een die over 4 maanden overgaat, dat is ook het moment dat je over kan stappen met behoud van nummer. Een andere gaat pas begin 2027 over.

Vooral bij mobiele abonnementen zullen er veel klanten zijn die 2 jarige abonnementen afnemen.
Snap het titel niet, eigenlijk vergelijk je 2 compleet verschillende diensten, en dat heeft imo helemaal geen waarde...

Niks meer dan logisch dat mensen die 5G voor vast internet gebruiken meer MB's verplaatsen dan mensen die dat op mobiel doen. Iets van die strekking had ik een veel zinniger titel gevonden.
Exact mijn gedacht....
best logisch dat ze meer gebruiken, omdat ze een extra dienst over dit netwerk aanbieden ten opzichte van de concurent... dan is het niet gek dat je dus meer klaten op 5G hebt....
Waarschijnlijk is dit gewoon verkapte reclame. Odido die zijn imago wat probeert op te poetsen.
Is het wel reclame, en is die dan positief?

Eigenlijk lees ik dat de masten van Odido veel meer data verstouwen dan de masten van KPN en Vodafone, de belasting op de masten van Odido ligt daarmee hoger en de kans is dus groter bij Odido dat er door de overboeking een mast aan 100% capaciteit komt (is dan mijn eerste aanname) en klanten de nadelen daarvan ervaren.

Wat heb je liever?

500 mobiele KPN klanten op 1 mast,
of
500 mobiele Odido klanten + 500 Odido klik&klaar klanten op 1 mast?
Het modem dat bij Klik & Klaar wordt geleverd heeft bepaalde 5G banden uitgeschakeld. Dus de 5G die je bij je mobiele abonnement krijgt heeft meer capaciteit en is ook stabieler.
Maar uiteindelijk moet een lokale GSM mast met verschillende 5G frequenties, het verkeer toch via een backbone naar de MSC centrale sturen. Dus in die zin is de backbone hier altijd de beperkende factor.
Inderdaad, klinkt meer als een marketing uiting van Odido.
Dit is een rapport van de ACM...
Snap het titel niet, eigenlijk vergelijk je 2 compleet verschillende diensten, en dat heeft imo helemaal geen waarde...
Het is toch niet zo moeilijk? De titel klopt precies: het 5G gebruik van Odido klanten is erg hoog. In de eerste alinea staat de verklaring. Er staat toch ook precies waar het vandaan komt? Niets vreemds aan.
Maar de vergelijking / suggestie vanuit de titel van t artikel gaat mank: je denkt dit gaat over puur mobiele gebruikers. Maar leest dan dat er bij odido ook thuisgebruikers op het dat netwerk zitten - wat bij de anderen niet zo is. Nogal logisch dus en nieuwswaarde daarmee nihil? Leest meer als een promo voor klik&klaar dan als nieuws dat iets toevoegt.

Is een beetje alsof je (ter illustratie) zegt: teslas rijden per voertuig jaarlijks twee keer zoveel kilometers als polestars. En dan lees je in het artikel dat er er bij Tesla een enorme vloot aan taxis in de sample zit. En dat polestars niet als taxi worden gebruikt. Nogal logisch dat dat het verschil er dan is.
De conclusie is wel wat kort door de bocht.

Dat Odido een mobiel thuis abonnement aanbiedt en KPN en Vodafone niet is wel het enige verschil, maar hoeft daardoor nog niet de oorzaak te zijn. Het ligt wel voor de hand, maar je kan de conclusie zonder harde getallen niet zomaar trekken.

Er zijn op de markt genoeg 4 en 5G modems te koop waarmee je elk mobiel abonnement gemakkelijk in een wifi netwerk kan omzetten.
Er zijn op de markt genoeg 4 en 5G modems te koop waarmee je elk mobiel abonnement gemakkelijk in een wifi netwerk kan omzetten.
Dat is meer een niche product en bovendien heeft een mobiel abonnement doorgaans een fair use policy om ervoor te zorgen dat je een dergelijk abonnement niet als thuisinternet gaat gebruiken.

Gezien de ongeveer gelijke grootte in mobiele abonnementen is het verschil juist wel aan Klik&Klaar toe te schrijven.

Andere optie is nog het massaal downloaden van de gelekte dataset van ShinyHunters.
Jij bent duidelijk geen statisticus.

Een verschil in cijfers mag je nooit toeschrijven aan een verschil in voorwaarden zonder enig hard bewijs, dat het (zeer) aannemelijk is doet er niet toe. Het blijft hooguit aannemelijk.

Je noemt zelf al een alternatieve oorzaak.

Een mobiel modem is (nog) een niche product, maar er zijn genoeg mensen die daarmee prima uit de voeten kunnen om bijvoorbeeld de smart TV op internet aan te kunnen sluiten en zo nu en dan wat te browsen. De FairUse policy hoeft dan echt geen probleem te zijn. Als ik in Europa ben verbruik ik 30 tot 50 GB mobile data per maand (50 GB is mijn limiet) en er zijn genoeg mensen met een onbeperkt abonnement die nog veel meer verbruiken.
Ja ik vind dit ook een bijzonder statement:
Het ligt niet voor de hand dat Odido-klanten significant meer data verbruiken dan klanten van andere providers.
KPN, Vodafone en Odido hebben allen verschillende abonnementen, en spreken verschillende doelgroepen aan. Er was een tijd dat Tele2 dè provider was voor de mensen die veel data gebruikte, omdat ze de goedkoopste onbeperkt abonnementen hadden. Tele2 is opgegaan in Odido, dus het is best voor de hand liggend dat de gemiddelde Odido klant meer data gebruikt dan een klant van een andere provider.
KPN heeft bijvoorbeeld veel zakelijke klanten. Die gebruiken juist minder data.
Ben benieuwd hoeveel mensen er al klik&klaar mee zijn.
Ik raad het iedereen aan, zo stabiel als het maar kan. bijna altijd wel 270Mbit. En dat voor de helft van de prijs van een kpn instap terwijl die max 200mbit is.

En heb je meer mensen in je huis? Neem je een extra klik&klaar modem. Dan nog ben je goedkoper uit dan KPN of Ziggo.
Dit wordt al zovaak aangegeven, je bent heel erg afhankelijk van je situatie, hoe dicht zit je bij de mast, hoe goed geisoleerd is je woning en/of kun je modem wellicht buiten plaatsen etc. etc. Hoe kan je het iedereen aanraden als je deze voorwaarden niet weet?
Dat is toch ook met glasvezel, ziggo, kpn.. Per situatie verschillend inderdaad. Maar dan kan ik het toch nog steeds aanraden?
Neen, een verbinding van Ziggo of KPN is altijd hetzelfde. Je krijgt waarvoor je een abonnement afsluit, zowel via Coax als glasvezel. Dit is niet zo variabel als via een 5G verbinding.

Zou je iemand aanraden om de verbinding te nemen als diegene niet in een grote stad woont en bijv. maar 20mbit haalt met veel uitvallers?
Neen, een verbinding van Ziggo of KPN is altijd hetzelfde
Dat is een versimpeling van de werkelijkheid. Er zijn nog een paar factoren die meespelen hierin:

Situatie in huis: hoe en waar wordt de kabelmoden bij ziggo aangesloten. Is er een splitter aanwezig of niet?

Situatie tussen wijkkast en huis: bij glasvezel is er naganoeg geen interferentie. Bij coax kan dat problematisch zijn. Bij storing komt een monteur vaak meten hoe het met de sterkte van het signaal gesteld is. Dat kan variëren van huis tot huis.

Overboekingsfactor: dit is een lastige. Wijkkast heeft maximaal X capaciteit. Aantal aangesloten woningen is Y. De verhouding tussen X en Y bepalen de overboekinsfactor. Die kan verschillen per provider en per wijk.
Wat mij betreft maak je het nodeloos complex nu.

Elk medium heeft storingen, die los je op door een monteur te laten komen. Ook genoeg voorbeelden van glasvezel waarbij de patch niet goed is of de kabel net te schuin is waardoor het licht terug kaatst. Odido klik en klaar zijn ook masten hebben die storing hebben. Monteur laten komen en dit lost het op, oftewel laten we dit uit de vergelijking laten.

Overboeking: Ik heb in het Ziggo topic zowel in de glasvezel topics (volg niet alle) in de afgelopen 5 jaar misschien 1 bericht gezien waar dit gebeurde, niet iedereen zal zich melden maar dit geeft wel aan dat het een non issue is.

Waar de kabel in huis komt snap ik niet zo goed waarom dit relevant is? Komt deze in de meterkast binnen kan je wel de volledige snelheid halen in en de kelder of woonkamer niet? Ik denk dat je bedoeld of je een dekkend wifinetwerk kan krijgen maar dat is hele andere discussie.

lang verhaal kort: Je kan met Klik&klaar niet garanderen en daarom ook moeilijk aanraden (Wat mij betreft). Maar dat staat los van dat het een prima product is voor een (grotere) doelgroep dan ze zelf weten. Dan laat ik nog even buiten beschouwing dat je wel ook betaald met je data.
Waar de kabel in huis komt snap ik niet zo goed waarom dit relevant is? Komt deze in de meterkast binnen kan je wel de volledige snelheid halen in en de kelder of woonkamer niet? Ik denk dat je bedoeld of je een dekkend wifinetwerk kan krijgen maar dat is hele andere discussie.
De groene coaxkabel komt binnen. Idealiter wil je dat direct in de kabelmodem gebruiken, maar de praktijk is dat je daar een splitter hebt voor de kabelmodem en voor eventueel andere TV's in huis (tenminste als dat nog zo wordt gedaan). Die splitter en het stukje coaxkabel van de splitter naar de kabelmodem hebben een grote invloed op het signaal. Het is dus heel relevant en niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld glasvezel, want die gaan in de ONT en vanaf daar is het netwerkkabel.

Wifi staat hier los van en is onafhankelijk van de aansluiting.
Je kan met Klik&klaar niet garanderen en daarom ook moeilijk aanraden (Wat mij betreft). Maar dat staat los van dat het een prima product is voor een (grotere) doelgroep dan ze zelf weten. Dan laat ik nog even buiten beschouwing dat je wel ook betaald met je data.
Die laatste zin begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je dat je ook betaald met je data?
Als je gewoon de bijgeleverde splitter gebruikt is er niks aan de hand, daarbij met de Next mini die op coax al geleverd wordt heb je helemaal geen splitter meer nodig. Een UTP kabel kan je ook verkeerd knippen/defect gaan? Maar dit voelt nu inmiddels een vergelijking tussen coax en glasvezel. Het ging erom dat glasvezel en coax de snelheid vrijwel gegarandeerd halen (uitzondering daar gelaten zoals zelf slecht aansluiten of overboeking).
Die laatste zin begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je dat je ook betaald met je data?
De grote hack laatst gemist van Shinyhunters? Waarbij alle data op straat lag door slechte data governance(o.a.) bij Odido?
Nee, bij kpn kan ik max 30mbit krijgen terwijl ik een 200mbit moet afsluiten.. Ziggo kan ik niet krijgen..
Dat kan ik toch niet beamen als ik een speedtest deed gedurende de dag met Ziggo. Die snelheid wordt echt flink gereduceerd wanneer het druk is op het network!
Er is altijd uitzondering op de regel. Het is nou eenmaal een gedeelde lijn waardor is in (gokje)1 of 2% van de gevallen je snelheid op bepaalde momenten van de dag niet kan halen
Dat is de overboeking waar ik het eerder over had. Bij teveel overboeking moet er een uitbreiding en meer capaciteit komen in de wijkkast. In principe is dat vrij standaard te regelen en zal niemand daar iets van merken. Maar het kan wel eens voorkomen dat de werkzaamheden wat langer duren waardoor je gedurende een periode wat meer last hebt tijdens piek uren.
Dat lijkt me logisch, dat geldt voor alles zo toch? Echter zal het hooguit een dag zijn dat je offline bent, niet dagen of soms zelfs weken. Maar als er kabelbreuk is bij Klik&klaar of moet er iets vervangen worden/stroomstoring oid ben je ook gewoon offline.
Bullshit. Ik hoor van genoeg mensen toch echt verschillende verhalen over hun vadte ziggo of glasvezel. Bij mij bv zo goed als nooit problemen met ziggo, en iemand die ik ken en in een flat woont heeft continue problemen.
Denk dat de krachtterm 'bullshit' niet nodig is op een 'ik hoor het overal' onderzoek, en vervolgens ken je 1 iemand in een flat die continu problemen heeft.

Heeft hij/zij het bekabeld aangesloten? Is het uitgesloten dat het aan de apparatuur van de specifieke persoon ligt? Heeft hij de lijn al eens laten uitlezen door een monteur? Oftewel zoveel vragen.

Voor de duidelijkheid ik zeg niet dat de andere mediums geen problemen hebben he? Ik geef echter aan dat als alles werkt zoals het hoort je bij Odido Klik&klaar gewoon een afhankelijkheid hebt van hoever zit je van de mast. Dat je overal storing kan ervaren door kabelbreuk/stroom problemen of een slecht dekkend wifinetwerk dat geloof ik wel maar das of onmacht of eigen inzet. In een flat is goede wifi nou eenmaal lastig.
Nou ik vond het bagger maar goed leuk dat je er tevreden mee bent :)
Heb je een linkje naar een concurrerend product van 20 euro?
Voor de eerste 50% van je contractduur
Nee, voor de volledige duur. 25 euro per maand met 5 euro korting icm een ander abbo.

Geef me een andere provider die voor 45 euro per maand onbeperkt bellen + internet EN thuisinternet geeft (700/100) en ik wil best overstappen.
Die snelheid moet je er niet bijzetten, want dat is heel situationeel en niet iedereen plaatst z'n modem buiten(zoals jij dat hebt gedaan). Klik & klaar is een heel leuk product maar niet te vergelijk omdat het per omgeving en situatie handiger kan zijn of niet. Als alle seinen op groen staan is het een heel volwaardig product, maar hoeveel % dat geldt is de vraag.
In mijn ervaring in een groot deel van Nederland.
Die ervaring zegt heel weinig en zegt vrij weinig. Iets meer onderbouwing (vooral feitelijk) zou dan gewenst zijn. Als je vooral binnen de randstad komt dan geloof ik je direct, ik betwijfel als je buiten de randstad/grote steden komt of dat net zo is.
Ik kom zelden in de Randstad, maar verder heel Zuid-West Nederland, Oost en Zuid-Oost en het werkt eigenlijk overal prima. Zelfs in de sub-optimale omstandigheden van mijn vrachtwagencabine die een metalen kooi met ramen is. Ik parkeer buiten de woonkernen en richt verder nooit uit.
Ik denk niet dat in een vrachtwagen te vergelijken is met een statische plek. Als het met je vrachtwagen wel een keer minder is dan rij je waarschijnlijk een kwartier later verder en heb je geen probleem meer. Daarbij zullen de toepassingen in een vrachtwagen (vermoed ik) veelal navigatie/telefoon/muziek zijn en niet gamen/teams/bestanden up of downloaden voor werk wat wel wat gevoeliger is dan je voorbeelden. Ook of de cabine van een vrachtwagen een mindere omstandigheid is dan muur/isolatie/muur/ betwijfel ik ook, wellicht minder dan wat oudere woningen maar in sommige nieuwbouw woningen heb ik amper bereik, terwijl ik in de trein of auto dat altijd wel heb mits deze in bereik is van een mast.

Kortom het zal best in een groot deel best goed werken, maar ook in een deel niet.
Dat heet zorgeloos internetten. Hoef je je nooit meer zorgen te maken of je gegevens gelekt worden of niet :Y) Nu weet je het gewoon zeker.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 31 maart 2026 11:42]

Je krijgt -1, maar wat mij betreft is dit wel degelijk relevant. Elke dag komen er nog wel lijken uit de kast in hoe laag data governance op de agenda stond. Met data veel te lang in bewaring, langer dan hun eigen voorwaarden of wettelijk gezien mocht of hoe de hackers alle databases zo konden bereiken of het downloaden van zoveel records (No questions asked).

Menselijk brein wil dit weer snel vergeten/af doen als dit kan bij elk bedrijf gebeuren/nu zullen ze wel het beste beveiligde bedrijf van Nederland zijn. Zolang we zo blijven denken zullen ze in ieder geval geen incentive hebben om te verbeteren.
Klopt zeker relevant. Met de hack is bij Odido bewezen dat de cyberweerbaarheid niet hoog genoeg ligt. Dat kan zijn omdat zij niet genoeg investeren in dit vlak, en zich daardoor scherp kunnen prijzen in de markt.

@Waah beschrijft selectief de voordelen van Odido, namelijk hoge snelheden voor een zachte prijs. Maar vergeet de verlaagde cyberweerbaarheid te benoemen. Dat is uit de praktijk gewoon gebleken.

[Reactie gewijzigd door Stronk op 31 maart 2026 13:22]

Is niet erg als je klik en klaar niet bestellen met een fake naam, op een ander adres (werkgever, pakketpunt), met een wegwerp emailadres en een bankrekening die je speciaal hiervoor aanvraagt en weer opzegt? Dan is het niet zo erg als de gegevens eeuwig bewaard blijven en op het dark web verschijnen.
En dit is natuurlijk een hele relevante use-case wat veel mensen doen.
De goedkoopste 2 zijn 26 euro. 20 ga je gewoon niet meer zien.
Klant van het eerste uur en nog steeds zeer content. We merken er eigenlijk niks van (behalven op onze bankrekening 😅) Kantekening hierbij is natuurlijk dat we sowat uitkijken op een Odidio mast op pak en beet 400 meter ofzo.
Ik ga deze zomer overstappen naar Starlink. Sinds de prijzen van Starlink zijn verlaagd én de afstand tot de Odido mast toch een belemmering is voor een goeie verbinding (buitengebied) ga ik eens 30 dagen kijken of Starlink een betere keuze is.
Ik hoor toch eigenlijk alleen maar goede verhalen over klik&klaar, enkele mensen die ik ken hadden altijd gezever met de echte vaste internetverbinding (installatie en daarna), maar met klik&klaar waren ze zo klaar, en zo goed als nooit storingen.
Ik niet, ze hebben vaak storing helaas, maar andere kant is ook 99% uptime en 600/200mbps voor 20,77,- de maand.

qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar.
Ik zou weer m’n oude asdl verbinding willen, 20€ pm 20 mbit was zat.
In die tijd wel, voor 480p/720p YouTube, beetje surfen en e-mailen was dit inderdaad zat. Nu met 4K streaming, grote game updates en lossless audio streaming zou ik mijn 1Gbit glasvezel voor 30 euro per maand voor geen goud meer willen missen.
20 Mbps is precies wat Google als vereiste geeft om 4K video's op YouTube te bekijken... Maar goed dat is wel krap natuurlijk. Maar 1 Gbps heb je daar echt niet voor nodig hoor.

Aan de andere kant, voor 30 euro snap ik je helemaal. Maar lang niet iedereen kan dat krijgen helaas, veel mensen zijn daar ruim 50 euro voor kwijt.
ADSL was leuk als je dicht bij de centrale zal. Ik haalde nog geen 3 Mbit. Vaak al stutters bij Youtube filmpjes.
Ik heb misschien geluk dat ik 350 van een straatkast afzit maar ik haal 70Mbit down en 35Mbit up met een ~25 euro abbo van Youfone. Gaat prima met twee kinderen, thuiswerken en tv.
Ik niet, die zou ongeveer 2000km uit de grond moeten steken per week om fatsoenlijk en redelijk betrouwbaar internet in mijn vrachtwagen te leveren.
met 1Mbit/sec upload max ;)
Je heb nu 100-300 voor 25 euro. 20 euro ga je met inflatie niet meer zien.
Zou dit kunnen komen doordat er bij langdurige storingen vaak compensatie in de vorm van een voucher voor onbeperkt mobiel internet (vermoedelijk 5g) aangeboden wordt?
Lijkt mij niet dat het zo'n groot verschil kan verklaren.
Wat kost onbeperkt bellen en internet bij Odido VS KPN/Vodafone? Volgens mij is Odido fors goedkoper, waardoor meer klanten unlimited zulllen hebben en daardoor ook meer data gebruiken.

Klik en klaar zal helpen, maar hoeft niet de enige factor te zijn
KPN Unlimited 400 en Odido Unlimited Basis zijn even duur, ben ook overgestapt van Odido naar KPN en betaal alleen voor het glasvezel internet iets meer.
Dan kun je bij Odido nog Unlimited start nemen. 20Mbps is meer dan genoeg voor (normaal) mobiel gebruik. Ben je 5euro per maand goedkoper uit.
Als Klik en Klaar zo'n succes is, waarom komen andere providers dan niet met soortgelijke produkten?
KPN heeft de investeringen van het glasvezelnetwerk terug te verdienen.
Deels waar want pensioenbelegger APG en Glaspoort betalen ook mee.
Maar een bedrijf met eigen vast IP netwerk is sowieso meer waard en machtiger dan virtuele glasproviders.
Waaruit leidt je af dat dit een groot succes is? Het artikel spreekt alleen over klanten aantallen van een vaste aansluiting. Het aantal Klik&Klaar klanten wordt nergens genoemd.
Omdat ze dat niet kunnen. Is fysiek onmogelijk totdat ze hun netwerk gemoderniseerd hebben met 5G. Als je deze kaart bekijkt zie dat Odido 4551 sites heeft, KPN 1814 en Vodafone 742. KPN kan over een paar jaar een soort gelijk product aanbieden, of ze kunnen het zeer plaatselijk, maar dan vervalt het voordeel van je modem meenemen naar de camping wat met Odido nu ook kan. Vodafone gaat nog heeeel lang duren. Die maken 0 voortgang.
Hoe komen ze aande cijfers van die kaart. Ik zie bijvoorbeeld dat die kaart aangeeft dat Odido 4551 2G masten heeft. Maar Odido heeft in 2023 2G uitgeschakeld op hun netwerk.
Je filtert denk ik verkeerd want ik zie er 0

De informatie komt van:
Op Antennekaart.nl vind je een aantal kaarten met daarop alle zendmasten voor mobiele netwerken. Alle gegevens komen vanuit het Antenneregister van het RDI (Rijksinspectie Digitale Infrastructuur). De aanpassingen in het Antenneregister worden automatisch verwerkt en op Antennekaart.nl geplaatst. Daarnaast doen wij aanvullende verwerking om meer gegevens beschikbaar te maken over de zendmasten.
Ah duidelijk. Dit is de kaart die ik zag.

Als ik op de kaart eerst 5G selecteer en vervolgens 2G dan blijven de cijfers van 5G staan. Vandaar de verwarring. Met de direct link van jou kloppen de nummers voor Odido 2G wel, namelijk 0 :).

[Reactie gewijzigd door Bedge85 op 31 maart 2026 14:28]

ik haal op mn telefoon 900 down en ongeveer 100 up.

Is dit vergelijk baar met klik en klaar?

of word dat geknepen?
Je kan bij Odido je postcode invullen. Dan krijg je een snelheidsindicatie voor wat er beschikbaar is voor jouw adres.
Ja, dit haal ik met Klik&Klaar ook thuis. De download word beperkt door mijn gigabit netwerk, dus die zou nog wel eens hoger kunnen liggen.
Na een half jaar Klik&Klaar had ik uiteindelijk er maar 1 probleem mee, het dagelijks wisselen van ip-adres.
Dat was voor mijn werk niet praktisch waardoor ik toch uiteindelijk naar glas gegaan ben.
Performance en uptime waren voor mij prima, zeker voor het bedrag wat je betaald. Als er niet zo vaak van ip gewisseld zou worden had ik het nog steeds gehad.
Een vast IP via Odido 5G kan maar dat kost per maand meer dan een 1000GB glasvezelaansluiting.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn