PS5-generatie draait meer winst dan alle voorgaande PlayStation-generaties samen

De PlayStation 5 is Sony's succesvolste consolegeneratie ooit. Dat bevestigt Sony tegenover aandeelhouders. De winst die het bedrijf tot nu toe draaide met de verkoop van PS5-hardware, -games en -diensten ligt hoger dan die van alle voorgaande PlayStation-generaties bij elkaar.

Sony heeft tot nu toe 13 miljard dollar winst gedraaid met de PlayStation 5-generatie, bevestigt het bedrijf in een presentatie. Die winst is dus niet alleen afkomstig uit de verkoop van consoles, maar ook uit games, randapparatuur en diensten als PlayStation Plus. Alle voorgaande PlayStation-generaties draaiden bij elkaar opgeteld 10 miljard dollar winst. De PlayStation 3 haalt dat bedrag wel omlaag; met die generatie draaide Sony namelijk 4 miljard dollar verlies.

Ook qua omzet is de PlayStation 5 de succesvolste console van Sony. Tot op heden draaide het bedrijf 136 miljard dollar aan totale omzet, wederom verdeeld over consoles, games, diensten en randapparatuur. Hiervoor was de PlayStation 4 de recordhouder binnen het bedrijf, met een omzet van 107 miljard dollar.

Sony bracht de PlayStation 5 in november 2020 op de markt. Sindsdien is de console bijna 78 miljoen keer geleverd, overigens inclusief de PlayStation 5 Pro die eind vorig jaar op de markt kwam. De voorgaande PS4 werd tijdens zijn levensduur 117 miljoen keer geleverd. De PlayStation 2 is de recordhouder met ruim 160 miljoen verkochte exemplaren.

Het bedrijf zegt overigens dat consoleverkopen een steeds kleinere rol spelen bij de gamingomzet van het bedrijf. Die PS5-omzet is volgens Sony vooral afkomstig uit de verkoop van content als games en dlc; vorig boekjaar was dat segment goed voor 54 procent van de PlayStation-omzet. Dat gaat om zowel digitale als fysieke verkopen van first- en thirdpartygames. Diensten als PlayStation Plus groeien ook steeds harder, met een omzetpercentage van 14 procent in het boekjaar 2024.

Omzet uit Sony's PlayStation-generaties juni 2025
Bron: Sony

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

16-06-2025 • 17:01

97

Submitter: Sonicfreak

Lees meer

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

Verkocht Sony de voorgaande generaties niet bewust onder de kostprijs om zo markt te kopen?
Klopt. Maar ze hebben nu gewoon schijt aan mensen met een lager inkomen waardoor de PS5 nu buiten bereik is. Niet alleen is deze generatie duur om aan te schaffen, de games zijn ook nog eens duurder geworden en het is duidelijk dat ze niks meer gaan subsidiëren. Op zich ook niet zo heel raar, gezien ze lange tijd niet aan te slepen waren, maar het had ze gesierd als ze toch nog wat van de prijs af zouden doen zodat het voor meer mensen en kinderen binnen bereik is.
ga eens een vergelijkbare pc bouwen, dan ben je waarschijnlijk al het dubbele kwijt aan kosten.
Zelfs toen de consoles onder de kostprijs werden verkocht was het rendabeler om een PC te bouwen, zou nu niet anders zijn hoor.
Vergeet ook niet dat de games goedkoper zijn, meer beschikbaar, je ook een controller kan gebruiken en je toch een machine nodig hebt voor al je randzaken.
Nee hoor. Voor de normale PS5 kan je prima gelijk uitkomen.... wat een hoop mensen vergeten is dat een ps5 niet op 4k ultra draait.
.. en je vaak met 1080p medium de zelfde FPS/kwaliteit kan krijgen. En da hoef je niet heel diep in de buidel te tasten. Zeker als je dan nog eens 2de hands in overweging neemt.
Nu, bijna 5 jaar na release wellicht. Op launch waren de PS5 en Series X vergelijkbaar met high-end PC's.
Ik vind het nooit echt een high end pc geweest. Hooguit een mid range PC. Het heeft immers de kracht van ongeveer een rx 6700 xt en rtx 3060/TI. Dat noem ik geen high end.
De PS5 en Series X hadden RDNA 2 GPU's. Die bestonden op de PC markt nog niet ttv launch van de consoles. De 6700XT bestond ook nog niet. Wat het meest in de buurt kwam van de PS5/Series X GPU was bij launch een 2080 (super voor de series x). Dat was echt nog wel high-end toentertijd. Dat later midrange GPU's even snel of sneller zijn, is altijd al zo geweest. De CPU's zijn vergelijkbaar met Ryzen 7 3700X. Nu is dat niks bijzonders meer, maar 5 jaar terug was dat ook hele goede CPU.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 17 juni 2025 12:58]

De rtx 3060 ti kwam 1 maandje later als de ps5. En RDNA 2 was er op de 6800/Xt die kwam 1 weekend later(zelfs 1 dagje eerder in EU). Dus nee het ontliep elkaar echt niet.

En waren mid/high end van 1 generatie terug.... voor de prijs toen pri.a hoor. Maar het was niet baanbrekend en al helemaal niet de beloofde 4k 60 fps.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 17 juni 2025 15:10]

Ze waren vergelijkbaar met relatief high-end PC's van 2018. 2070(S) tot 2080.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 17 juni 2025 12:55]

En vervolgens kan je afgeprijsde AAA games kopen voor een paar euro en is er een bijna oneindige library aan games.

PC is veel goedkoper.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 17 juni 2025 10:42]

Best wel een non argument dit. Op consoles kan je ook prima aanbiedingen vinden gelijk aan steam-achtige kortingen. Zelfs in de Nintendo store kan je prima third party titles aanschaffen voor enkele euro's , zeker als je bereid bent wat langer te wachten.

Er zijn genoeg redenen om liever om de voorkeur te geven aan pc gaming, maar (game) prijzen zijn in de regel niet een belangrijk deel van deze argumenten.

Daarnaast valt die oneindige bibliotheek nu ook wel weer mee. Veel ontwikkelaars richten zich nog altijd op de console markt omdat daar vaak meer te verdienen valt. Vaak moet de pc het doen met (soms slechte) console ports. Nier, Spiderman, Horizon Zero Dawn, God of War ,Yakuza/like a Dragon om een paar voorbeelden te noemen.

Het aanbod van games is betrekkelijk , maar de hoogtij dagen van PC gaming liggen wat mij betreft al enkele tientallen jaren achter ons. Die tijd was toen studios als Westwood Studios (Command and Conquer) , Origin (Wing Commander) , Hudson (Bomberman) , Sierra (Police Quest, etc) nog bestonden.
Het feit dat Stellar Blade momenteel 1 van de meest gespeelde games op steam is spreekt eigenlijk al voor zich.
Ja, het hele punt is dat je consoles voor minder geld aankoopt omdat al de rest op console duurder is. Games, accessoires en nu ook al de online abonnementen.
??? :? ???
Ferrari heeft ook schijt aan mensen met een modaal inkomen, schaam je Ferrari.
Iedereen dient een Ferrari te bezitten ook werklozen en daklozen.
Ik zit in de bijstand en rij een Lambo, voor minder doe ik het niet.
Wel allemaal VAG, maar je Seat Ibiza is geen Lambo ;)
Mijn tatoeage zegt dat ik een Lambo heb. :P
Sony is gewoon een commercieel bedrijf he, het is geen goeddadigheidsinstelling.
en je deelt ze minder makkelijk in je gezin.
Met de ps4 kon je een primaire playstation kiezen en dan gewoon een tweede erbij en dan kon je op beidde consoles alles spelen wat 1 account gekocht had + je kon de playstation plus gebruiken om online te spelen

Nu kan 1 ps5 waar het main account op staat (die de spellen gekocht heeft) alleen met dat account alles spelen als je dan op de tweede console share/offline spelen aanzet, op die console kan het hele gezin alles spelen.

Echt helemaal ruk en als ik ooit van playstation afstap dan is dit de rede waarom.
Toch belachelijk dat je 2 consoles koopt en dan niet eens met je hele gezin alles kan spelen op beidde consoles
tenzij je regelmatig dat share/offline spelen van console wisselt
Ik zie het zo: Het is best wel een luxe of games te kopen met release. Een luxe die voor mij overbodig is, het gaat me prima af om alles in de sale te halen.
Heb ik wel gehoord ja, maar dit is denk ik met de PS5 ook zo.
Dit is meestal alleen helemaal aan het begin van een generatie. voor de PS5 was dit tot ongeveer een jaar na uitkomst. https://www.theverge.com/...station-5-ps5-loss-profit
Verkocht Sony de voorgaande generaties niet bewust onder de kostprijs om zo markt te kopen?
Om je platform zo snel mogelijk zo groot mogelijk te maken en zo snel mogelijk aan zoveel mogelijk mensen software te verkopen, want daar is het geld te verdienen.

En wat dat betreft was de PS5 zelfs een ietwat pech generatie, gezien die chip tekorten. En hoogstwaarschijnlijk de reden waarom we nu de Switch 2 pas hebben, wat stiekem gewoon die Switch Pro is die jaren geleden al uit had moeten komen.
Niet anders dan wat Microsoft ook deed.
Die winst is dus niet alleen afkomstig uit de verkoop van consoles, maar ook uit games, randapparatuur en diensten als PlayStation Plus.
Bedankt. Maar dat citaat sluit mijn statement toch niet uit?
Je koopt daarmee niet perse de markt, dat is de markt. Hetzelfde verhaal is ook bij Microsoft van toepassing. Je verkoopt je console met verlies en maakt dat goed door de verkoop van games en diensten.
Suit t niet uit, (en je statement sluit ook niet uit dat t nu anders is ;) ) , maar winst waar t hier om gaat, bestaat dus uit meer dan enkel de console verkopen ;)
index correctie zou wel leuk zijn. Sommige vorige zijn in oude dollars die meer waard waren relatief gezien ;)
Precies, jij zegt hier iets heel goeds. Want in plaats van dat alles duurder is geworden en hier van alles voor de schuld geven is in werkelijkheid ons geld minder waard geworden. Dit komt omdat de centrale Europese bank de afgelopen 5 jaar bijna het dubbele aan euro's in omloop hebben gebracht.

Eigenlijk worden wij allemaal beroofd en de meeste mensen vinden dit ook geen enkel probleem dat ze zo genaaid worden. Maar oh wee als er iemand een tientje van die gene leent en niet terug brengt. Dan staan ze er wel op dat ze dat geld terug moeten krijgen want dan is het een principe kwestie ofzo.

En dan laat ik nog even buiten beschouwing wat zo'n product de fabrikant kost om te maken. Neem als voorbeeld de iphone die nog geen 15 dollar kost om te maken maar wel voor 1300 dollar in de winkel ligt. Want ook daar hebben we het even niet over. Hoeveel geld de fabrikant maakt aan zijn producten. En of het bedrag wat ze vragen nog wel redelijk is voor wat het allemaal kost. Want ik vind dat alles wel extreem overpriced is.
Ik denk dat je die 15 dollar voor een iPhone verkeerd hebt begrepen... die kost echt niet 15 is te maken. Scherm accu geheugen etc etc etc. Wat wel zou kunnen is dat ze voor 15 dollar in elkaar worden gezet. Maar dan moet je de onderdelen voor wel leveren.

https://appleinsider.com/...o-make-than-the-iphone-15

En dan moeten we BTW transport R&D en winst voor verschillende partijen en ook nog bij doen....
Assemblage kosten, niet product kosten
Hij spreekt over assemblage. Alleen het ram geheugen is al een veelvoud van 15$
Ik ken hem en er klopt geen piep van.... vandaar dat ik zeg 15 euro om hem inelkaar te zetten. Als het echt zo goedkoop was was er wel iemand die zulke telefoons met die specs voor 50 dollar op aliexpress aanbod en de hele markt veroverde... maar dat gebeurt niet omdat het niet klopt.
Nou geloof me maar als er zoveel geld op verdiend wordt dat ze wel hun markt beschermen. Gebeurt altijd zo. Als voorbeeld neem die fatbikes. Komen vanuit China hier naar Nederland en worden dan illegaal op de weg genoemd omdat ze een motor vermogen hebben dat boven de 250watt ligt. De meeste van die fatbikes hebben een 600watt motor. Maar daar mag je de weg niet mee op. Maar als je een elektrische fiets koopt met een Bosch performance line motor mag dat wel. Want ook die performance line motoren van Bosch zijn 600watt, echter hebben ze het met een trucje toch voor elkaar gekregen dat die wel de weg op mogen. Want wat zeggen ze bij die Bosch motor, ja het motor vermogen ligt 'nominaal' op 250watt. En zo beschermen ze hun markt en zetten ze die Chinese fatbikes weg als illegaal. En zo werkt dat ook met de iphone, wat denk je als foxcon die zelfde telefoons zou gaan leveren voor minder dan de helft van wat ze bij Apple kosten wat er zou gebeuren?

Al die telefoons zijn gewoon zwaar overpriced. Maar het erge is dat die fabrikanten de mensen zo hebben bespeeld dat ze het nog normaal vinden dat ze zo duur betalen.
Nou als Foxconn voor 50 euro een telefoon met de specs van een iPhone op de markt brengt dan gaan ze het extreem druk krijgen. En binnen no time falliet omdat het te goedkoop is. Ik zeg nergens dat Iphones niet met een flinke winst verkocht worden. Maar voor 15 dollar klopt gewoon niet en is door ik geloof elke techsite ontkracht. En wat je rant van bosh en fatbikes met dit temaken heeft is mij een raatsel
Nou als je het voorbeeld niet begrijpt met wat ik geef over Bosch en zijn elektrische motoren dan snap je werkelijk waar niets. Nederland heeft met zijn vergunningen systeem ervoor gezorgd dat markten beschermd worden. Bosch heeft namelijk wel goedkeuring op zijn fietsen gekregen en mag met zijn motoren die dus wel ver boven de 250watt zijn motoren wel op de Nederlandse markt verkopen. Vergunnings wise gezien mogen hun wel hun fietsen verkopen in Nederland terwijl die Chinese fatbike met de zelfde motor kracht als verboden en illegaal wordt gezien. Daarmee beschermd Nederland Bosch, en kan Bosch dus hun veelste dure motoren wel blijven verkopen.

En zo zou het ook gaan met Foxcon als hun Telefoon met de zelfde specs als de iphone willen verkopen in Nederland voor een veel lagere prijs. Dan is het op ene een slechte Chinese telefoon en zal die geen recht krijgen om hem hier op de Nederlandse markt te mogen verkopen. Hierdoor blijven de consumenten die dure telefoon kopen en wordt er veel geld verdiend. Hier geeft die fabrikant dan wat extra smeergeld en steekpenningen aan Nederland voor het beschermen van hun product, zo gaat dat.

Het is het zelfde als de Nederlandse regering die steen en been klaagt dat Rusland in andere landen zijn invloed probeert te vergroten en dat dat heel erg gemeen en slecht is van Putin. En het andere moment zitten ze wel andere landen te beïnvloeden met hun ASML machines of we sturen een ploeg naar Hongarije om de boel te beïnvloeden en chaos te veroorzaken door toch naar die gay pride te gaan. Als dat land dat nou niet wil dan hebben wij dat te accepteren. Maar zo werkt dat.....

[Reactie gewijzigd door MrNiCeGuY77 op 18 juni 2025 13:19]

Iets verkopen voor pak en beet 100x zoveel(wat jij beweerd met een iphone) en goedkeuring voor een bepaald product op de NL/EU markt is totaal iets anders. Want anders had Foxconn natuurlijk kunnen beginnen in China maar dat doen ze niet omdat het niet zo goedkoop is als jij beweert... je moet niet alles geloven wat mensen roepen... maar ergens denkbik dat het tegen dovemansoren is omdat je al zo diep in die rapidholl zit...
Rabithole? Misschien ligt het eerder aan dat ik de prijzen absurd vind en jij je graag laat oplichten door veelste veel te betalen. En dit nog gaat vergoelijken ook....
Ik zeg nergens dat Apple geen absurde prijzen vraagt. Ik geen alleen aan dat die 15 dollar niet klopt. Ik geeft zelfs nog een link waarin een realistische prijs wordt genoemd. Dat jij in een andere realiteit leeft en denk dat nieuwe iphone voor 15 euro gemaakt kan worden. Wat kost een Samsung A06 dan om te maken? 1 euro? 8)7
Nee die Samsung zal ongeveer 10 dollar kosten. Het is jammer dat we ons zo snel laten ophypen voor een product en daar dan zo belachelijk veel voor neerleggen. Het zelfde vind ik nu ook met de Switch 2, die brengt Nintendo nu uit met een LCD scherm. Kosten, 450€. Het is schandalig dat Nintendo de nieuwe Switch 2 niet gelijk met een OLED uitbrengen. Want dat betekent dat de mensen uiteindelijk dus 2 van die Switch 2 machines moet aanschaffen en dus verkoopt Nintendo hiermee 2x ze eigen console. We zouden massaal die 2e Switch links moeten laten liggen totdat ze hem wel met OLED uitbrengen, en als wij dit zouden doen ligt de OLED versie voor de kerst in de winkels.

De consument zou iets slimmer moeten zijn dan zouden dit soort trucjes nooit voorkomen.
Dus het verschil tussen een low end telefoon en een high end telefoon is 5 dollar?....... echt blijf er lekker in geloven dat een telefoon 10 en 15 dollar kost om te maken.....
nieuws: 'TSMC vraagt 30.000 dollar per 2nm-wafer, 45.000 dollar per 1,6nm-wafer' reken dan maar eens uit wat alleen een chip kost. En dan heb je nog yield verlies(daarom is een mindere chip goedkoper).
nieuws: Apple verdient minder geld met hardware en meer met diensten

Van de 51,5 miljard houden ze 33,3 miljard over. Maar dat klopt niet want als ze een iphone van 15 dollar verkopen voor 700 dollar() zou je van de 51,5 miljard ongeveer 51,5 miljard moeten overhouden....


En ja een Switch 2 OLED hebben ze inderdaad met reden overgeslagen. Ook dat zal ik niet ontkennen. En ja bedrijven verdienen genoeg aan ons(dat is ook een beetje het doel van een vedrijf) maar dat wil niet zeggen dat ze een complete high end telefoon voor 15 dollar kunnen bouwen.
Nou de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. En of het nou 10 dollar is of 300 dollar, dan nog steeds verdienen ze veelste veel op ons. Maar het begint wel heel erg te lijken alsof wij de melkkoeien zijn voor die bedrijven. En dat is eigenlijk mijn main point bij dit alles...
Tuurlijk zijn wij een melkkoe voor zulke bedrijven. Maar als werknemer ben je ook een melkkkoe voor de werkgever. Dat noemen we kapitalisme ;)
Ik zou toch een site die blijkbaar heel erg pro apple is, niet als objectieve bron nemen.
De site mag dan wel erg pro apple zijn. Hun bron TD Cowen is geloof ik niet erg pro apple.
De iPhone, $15 om te maken? Waar haal je dat vandaan? Dat klopt echt voor geen meter. Dat ze er dikke winst op maken is een feit, maar alleen al de onderdelen waren, voor de iPhone 16, zo’n $400 als ik me niet vergis. Dan komt er nog de R&D, assemblage, verpakking, verscheping en marketing bij op.
Ehh... de ECB brengt helemaal geen Euro's in omloop, dat doen de nationale centrale banken. Daarnaast brengen die alleen maar fysiek geld in omloop, wat maar zo'n 10% is van al het geld in omloop en daarmee dus maar een zeer beperkte invloed heeft gehad op hoeveel ons geld minder waard is geworden.

Dingen worden vooral duurder omdat we gewoon meer willen hebben dan dat er beschikbaar is, energie, mankracht, spullen, alles is beperkt en we willen er meer van dan dat er is.

Maar van iemand die werkelijk denkt dat een iPhone maar 15 dollar kost om te produceren moet ik misschien ook niet te veel verwachten :)
voorbeeld de iphone die nog geen 15 dollar kost om te maken
Zou je eerst niet even achter je oren moeten krabben voordat je deze uitspraak doet?
Valutaverschil, inflatiecijfers en dergelijke worden zelden meegenomen in dergelijke rapportages. Window dressing; het is mogelijk interessanter om te kijken naar de totale markt en het aandeel van Sony daarin.
Dat is zo, maar dat betekend niet dat Tweakers daarin mee moet gaan. Het is juist goede journalistiek om dat wél mee te nemen. Het plaatje kan daardoor namelijk helemaal veranderen.
Dat is exact het punt dat ik probeer te maken :) .
Inderdaad! Eerste waar ik aan dacht: wat boeit dit cijfer als je niet corrigeert voor inflatie?

Zonet even bekeken, een 1997 dollar is nu precies 2 dollar waard. Dus in 2025 dollars had Playstation generatie 6 miljard winst.

[Reactie gewijzigd door kikibu op 16 juni 2025 17:30]

De kosten waren dan natuurlijk ook 2x zo hoog...
Zowel de omzet als de kosten zijn dan 2x zo hoog. Dus je kunt gewoon de winst van die tijd pakken en corrigeren. Dat is hetzelfde als omzet corrigeren en kosten corrigeren.
Precies dit, Sony wil ook even van zich laten horen, gezien Nintendo bekend heeft gemaakt het meeste consoles bij een launch verkocht te hebben (niet gek natuurlijk, als je vanaf maart al de productie batches stacked voor de launch en er geen chip tekorten meer zijn).
Nu zullen aandeelhouders zeker pushen voor PS6 base aan 700€ en pro aan 1000€.
Waar de PS4 pro een day 1 aankoop was, heb ik de ps5 pro links laten liggen. Te duur, geen diskdrive en niet eens een stand om hem rechtop te zetten. Schandalig.

Ook PS plus is sinds de prijsverhoging de deur uitgegaan.

Er zit voor mij dus gelukkig wel een grens bij wanneer het teveel is, en ik tast best diep in de buidel voor het gamen.
Of je bent gewoon verwend en verwacht nog steeds op dezelfde manier te gamen zoals pakweg 10 a 20 jaar geleden.
Gebruik je nog steeds cartridges in je console..?? Hebben veelal huidige pc's nog een dvd drive..??
ik zou zeggen veel succes. want ik zie niet veel mensen deze bedragen uitgeven voor een console.
Dat dachten we ook van gpu's en kijk: mensen geven 350€ aan 5060 ti 8gb (trash kaart eerlijk gezegd, zeker niet toekomstbestendig).

Nu ik geloof graag zeker in arme landen dat Sony een probleem zal hebben. Maar vergeet ook niet dat Sony een vliegticket/netflix constructie kan opzetten, goedkoper in Bulgarije en duurder in België. Als dat zo zal zijn kost hij zeker zoveel als ik zeg in België

Wel lijkt het er sterk op dat Ps5 toch een serieuze korting zal krijgen binnen kort (onlangs was er 2 weken korting van -100€ op meeste modellen). Dat had ik niet verwacht. En de ps4 markt is groter dan ps5 markt (market cap), das ook signaal naar Sony dat je de 200-350€ markt niet kan laten liggen. Maar wie ook maar iets van high-end will zoals PSSR (fsr van playstation) zal zich blauw betalen :) Ps5 pro is niet geflopt e mensen, er zijn er genoeg verkocht om het experiment 'als geslaagd' te zetten.

Misschen zal de spreiding bij ps6 groter zijn, 420€ digital verison 580€ disk version, 999€ pro versie. Dat zou Sony's gierheid kunnen helpen, zonder market cap te verliezen.
Ik zie dit niet gebeuren.
Dat zou best eens goed kunnen. Uiteraard betaal ik ook liever minder maar hoe dan ook wordt het een day 1 aankoop voor mij. Zowel de base als ook een eventuele Pro versie.
Die paar honderd euro meerprijs uitgesmeerd over het aantal jaren wat ik er op speel maakt mij ook niet veel meer uit. Wil gewoon een console-, geen pc-ervaring en daarbinnen de krachtigste versie die Sony uitbrengt.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 16 juni 2025 20:18]

Denk vooral dat PS6 pro heel duur gaat worden, 'het ps5 pro' experiment (was duidelijk dat het test was, meerdere bronnen bevestigen), aan 800€ is geslaagd (meer verkocht dan verwacht), ze weten dat rijke mensen betalen, dus ps6 pro 999€ zie ik zeker gebeuren.

Wat moeilijker is ps 6 digital, daar te veel voor vragen vernietigd market cap in arme landen (zie ps4 market cap is groter dan ps5). De disk versie zal waarschijnlijk tegen de 600€ aanhurken daar Sony zoveel mensen weg wil van disk versie.

Ik hou van game + apps (vrt max, netflix enzo) + blu-ray speler in één. Ik zie alleen de ps5 dat nog met zekerheid doen (aan redelijke prijs). Ik denk als de ps5 (naarmate ps6 geruchten sterken) in 2dehands cirquit goedkoper word ik er paar zal kopen.
Ik zou "succesvol" eerder meten n.a.v. goed gereviewde classic games. En dat zijn er met de ps5 de minste in een generatie ooit. Als je ziet wat er in het ps2 en 3 tijdperk allemaal uitkwam per jaar..
Voor dat soort games kan je anno 2025 beter terecht op Steam. Veel hidden gems met een wat kleinere scope.

Tokyo Xtreme Racer is een prachtig voorbeeld

Daar bovenop zijn moderne ps4 en ps5 tegenwoordig ook op Steam te krijgen

[Reactie gewijzigd door DLSS op 16 juni 2025 19:17]

Kan, maar dan heb je wel een dikke gaming PC nodig, voor meestal heel wat meer geld dan de PS5, waarbij je wel zelf kunt kiezen hoe mooi/duur je het wilt hebben.

Een PC bouwen met PS5 prestaties voor dezelfde prijs is lastig: YouTube: Building a PC to BEAT the PS5 Pro! (PS5 PRO) YouTube: It’s time to kill the Playstation 5 (PS5). En dan nog dat eeuwige geklooi met drivers, optimisations enz.

Dus er blijven redenen om toch een console te nemen... met een PSVR2 kan je ook VR games mooier draaien dan op een PC, beter haptics e.d.
Je hoeft natuurlijk geen mid range PC te hebben om ps4 en ps5 games te spelen. Je kunt PS5-games als Ratchet & Clank: Rift Apart zelfs op een Steam Deck draaien.

Overigens is de video inmiddels wat ouder. Tegenwoordig kun je bijvoorbeeld een 16GB RX 9060XT gebruiken, die is sneller is dan de PS5 Pro. Als je voor je werk sowieso al een PC nodig hebt, betaal je in feite alleen het verschil voor een krachtigere GPU

Bovendien zijn games op Steam vaak goedkoper (dat tikt aan op een jaar of 5) en betaal je niet voor online gaming. Het prijsverschil zal er misschien alsnog zijn, maar waarschijnlijk wat minder dan je zou denken en krijgt, in mijn ogen, een prachtig product met Steam als liefhebber.
Ik bedoelde games die een aanstaande classic worden. Zoals metal gear solid 2, 3, FF X, RE4, devil may cry, GTA SA.
Met dank aan (voornamelijk) NVidia, die van de PC een heel duur platform heeft gemaakt, waardoor mensen sneller kiezen voor een console.
Dat is wel een schril contrast met de toch al door hoge productiekosten geplaagde PS3 generatie.

Toen kocht je voor een appel en een ei een dikke PC waar je je vervolgens door iedere gebrekkige optimalisatie kon brute forcen. 150€ bijleggen en je had een nieuwe GPU met een generationele upgrade.
Ik dacht dat de PS1 en PS2 veel meer sales had dan de PS3 en PS4.
Best interessant om te zien.
Want vroeger had zowel iedereen die ik kende een PS1 en 2, maar ik zag de 3 en 4 veel minder.
Pas vanaf de PS3 waren er noemenswaardige inkomsten uit online diensten, dat kan verklaren waarom Sony zelfs met minder verkochte units er meer aan verdiende dan bij de voorgangers.
oh daar heb ik niet bij stil gestaan, dat zou het inderdaad kunnen zijn!
Niet gek natuurlijk: PS Plus Essention is erg duur geworden. € 72,-/ alleen om online te mogen gamen.
Ik als af en toe gamer met vrienden, vind dat een hoop geld.
Exact; ik weiger ook om het aan te kopen, voor die paar keer dat ik het maar zou nodig hebben. Zonder kan je zelfs geen Baldur's Gate spelen in online co-op, maar dat neem ik er dan maar bij.
De games die je erbij "krijgt" heb ik toch geen tijd om te spelen.

Met hun 10 miljard in de zakken, kunnen ze misschien eens overwegen om een goedkopere formule aan te bieden, maar ik vrees ervoor...
Ik vind het best stuitend dat zo’n gebrekkige generatie met nauwelijks first party games het zo goed doet….

Er worden zelfs prijsstijgingen doorgevoerd waar normaliter een hardware verbetering en een prijsverlaging aan de beurt waren.
Inderdaad. Ik heb mijn PS5 sinds aankoop twee jaar geleden nauwelijks aangeraakt. Het is voor mij echt een waardeloze generatie, terwijl mijn PS3 en PS4 echt onnoemelijk veel uren gemaakt hebben.
Toch knap voor een console generatie met de minst boeiende exclusieve singleplayer games (waar ze altijd om bekend stonden) en alle mislukte live service projecten.
Sony pusht ook veel digitale games boven fysieke exemplaren, en die leveren sony ook een stuk meer op.
Zeker met duurder worden de games. en microtransacties.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.