Sony heeft 75 miljoen PlayStation 5-consoles geleverd

Sony zegt dat de PlayStation 5 het beste kwartaal tot nu toe achter de rug heeft. Het bedrijf leverde in het vorige kwartaal 9,5 miljoen consoles. Het bedrijf heeft in totaal 75 miljoen PS5-consoles geleverd sinds de release in november 2020.

Volgens Sony zijn de verkoopaantallen hiermee vergelijkbaar met die van de PS4, die 76,5 miljoen keer werd geleverd in hetzelfde tijdsbestek van ongeveer vier jaar. De nieuwste levercijfers van Sony zijn wel inclusief de PS5 Pro, een verbeterde versie van de console die in oktober op de markt kwam. De fabrikant deelt geen losse cijfers van de Pro-console.

De fabrikant zegt dat 42 procent van de mensen die vorig kwartaal een PS5 kochten nieuwe PlayStation-gebruikers zijn. Daarmee heeft Sony nu in totaal 129 miljoen maandelijks actieve gebruikers, verdeeld over de verschillende PlayStation-consoles. Dat is een stijging van vijf procent ten opzichte van een jaar eerder en een nieuw record voor het bedrijf. Verder zegt Sony dat de verkoopcijfers van games en consoles met zestien procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar.

In het algemeen had Sony vorig kwartaal een omzet van 4,41 biljoen yen, omgerekend zo'n 27,5 miljard euro. Dat is een toename van achttien procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. De winst kwam neer op ongeveer 2,9 miljard euro, een procent meer dan vorig jaar.

PlayStation 5 Pro
De PlayStation 5 Pro

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

14-02-2025 • 10:32

103

Reacties (103)

103
103
43
0
0
52
Wijzig sortering
Hopelijk blijven ze consoles bouwen en dan ook met de disc drive, dat is voor mij de selling point.
Maar de beste selling point voor mij zou zijn, no network required, en dat games alsnog op de disc staan.
Nu laat ik het achterwege.
Ze hebben toegezegd in ieder geval de PS6 nog met disc te leveren en physical media te blijven ondersteunen. Kans is echter wel groot dat het modulair blijft zoals dat met de Playstation 5 is. Tegenwoordig heeft fysiek natuurlijk ook minder grote voordelen vergeleken met vroeger, dus digitaal gaan is ook logisch, maar het zorgt helaas ook voor het monopolistisch prijzen van games die jaren lang 60+EUR blijven.
Het heeft voordelen voor de fabrikant, niet voor de consument.

Hiermee wordt het namelijk voor de consument onmogelijk om tweedehands games te kopen en ze ook weer door te verkopen.
(en dus goedkoper te kunnen gamen)
of de game op een ssd cardridge zetten, dan zou dat verkoopbaar kunnen zijn
Ik denk dat een schijfje persen een stuk goedkoper is dan een volledige ssd maken voor iedere game die je verkoopt. Maar je zou natuurlijk prima met losse kaartjes kunnen werken. Nintendo doet dat al jaren.
En ook met digitaal valt daar oplossingen voor te vinden. Dat je een accesskey of iets dergelijks kan overdragen. Technisch moet dat gewoon kunnen, maar dat willen ze uiteraard niet.
Er is zeker een oplossing voor te vinden, maar daar hebben ze geen baat bij want het levert ze aanzienlijk minder geld op.
Daarnaast zul je dan ook weer een deel van de verkoop moeten afstaan want ze moeten een platform er voor faciliteren en onderhouden.

Overigens zie ik het wel gebeuren dat als consoles volledig digital-only worden de EU gaat afdwingen dat gamestores een tweedehands optie moeten aanbieden.
(maarja, als je dan weer 30% moet afstaan..)
Als het om milieubewustheid gaat, dan moet je sowieso afzien van fysieke mediadragers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 februari 2025 17:13]

Ik snap dat je het zegt, echter vraag ik me dat ook ergens af.

Wat is slechter voor het milieu;
Het persen van een dvd die door meer mensen gebruikt kunnen worden (bij tweedehands verkoop);
Of de resources die een assets webshop kost, gezien de wetenschap wat datacentra verbruiken.

Bij een dvd tegenover Netflix denk ik dat een dvd wel eens beter zou kunnen zijn, maar bij games stream je niet (kan wel, maar die situatie hebben we het denk ik niet over).
Nou dat weet ik zo net nog niet. Het persen van fysieke media is een eenmalige actie. Terwijl het beschikbaar houden van een digitale download een heel datacenter in de moet houden. Ook al is deze gevoed door groene initiatieven. Ook deze groene initiatieven hebben een productie proces doorstaan.
Op welk medium het staat maakt niet zo gek veel uit natuurlijk, bij wijze van een floppydisk.
Maar volgens mij zijn CD's op grote schaal veel beter en goedkoper te produceren, en is het ook veel minder e-waste (een cd bevat geen elektronica).
Prijs is hier het issue. Nintendo kan nog games verkopen op chips omdat die chips veel trager zijn dan een SSD en de games niet zoveel ruimte nodig hebben aangezien de Switch geen grote textures nodig heeft door de lagere resolutie.
Heel het digitaal bezit van games moet op de schop. Je koopt een licentie, prima, die is voor mij, maar ik mag er niets mee doen.

Een fysiek product mag ik doorverkopen en krijgt dezelfde rechten als een digitale licentie.

Dus waarom mag ik m’n licenties niet legaal verkopen? Pak er voor m’n apart een 1~5% op maar als ik een digitale miskoop doe dan ga je 100% de boot in terwijl je fysiek nog kan doorverkopen.

Ja demos zijn een tussenweg, maar dan kan ik nog niet van een licentie af als ik hem kwijt wil.

Andersom is het jaren extreem moeilijk om een game te kopiëren. Probeer die maar eens terug te brengen. Nee, dat mag niet.

Zo kan ik met release van films ook wel bedenken dat er niet zoiets bestaat als release alleen in een bepaald continent. Dan wel gaan piepen als studio/uitgever dat mensen naar piraterij gaan kijken. Laat een film/serie (vooral die laatste) wereldwijd los. Tegen de tijd dat we hier mogen kijken is het soms al vanwege tegenvallende kijkcijfers alweer gecanceld.

Of optie 2 je hoeft niet meer te kijken want de spoilers gaan wel heel de wereld over.

Kortom genoeg ruimte voor digitale verbetering in de hedendaagse digitale wereld :-)
Als je bedoelt het weglaten van de drive, dan ben ik het met je eens... Hooguit dat de console er wat mooier uitziet.
Als je bedoelt digitale distributie zelf, dat heeft natuurlijk wel ook voordelen voor de consument (naast ook nadelen zoals wat jij benoemt). Zoals niet hoeven wisselen van schijfjes of die ergens op te slaan, schijfje wat er niet is kan niet kapot of kwijt raken (al heeft digitaal zijn eigen risico's), niet de deur uit hoeven of te wachten op bezorging...
wisselen van schijfjes is voor mij geen deal breaker, ik heb dit al meermaals gehad sinds de PSX, nooit gedacht a kut moet weer wisselen.
Maar speelt bijvoorbeeld wel mee als je ook de PlayStation Portal gebruikt. Blijft persoonlijk maar is zeker een voordeel.
Het heeft voordelen voor de fabrikant, niet voor de consument.
Voor de consument zijn er ook voordelen.
- Je kunt een aangekochte game simultaan spelen over meerdere consoles in je huishouden. Je hoeft de game dus maar 1x te kopen en niet voor iedere console een eigen exemplaar. Met 3 consoles tikt dat voordeel best hard aan.
- Fysieke games kunnen beschadigen en/of kwijtraken.
- Gemak (eh luiheid 😉) van het wisselen van games zonder van je bank te hoeven.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 14 februari 2025 11:59]

Het simultaan spelen geld enkel als je inlogt op hetzelfde account toch? Want volgens mij is account sharing verboden, en dus is het geen voordeel.

Het gemak ben ik het wel mee eens, hetzelfde als dat ik Spotify en Netflix heb en geen digitale assets meer het verschil is echter dat ik een film/serie nooit 2x kijk en geen lange termijn eigenaar wil zijn daarvan.

Maar bij games zie ik daar het voordeel maar zeer beperkt in ten opzichte van het financiële nadeel, maar dat is inderdaad persoonlijk.
Het simultaan spelen geld enkel als je inlogt op hetzelfde account toch? Want volgens mij is account sharing verboden, en dus is het geen voordeel.
Je deelt geen account, je console download de games (ingelogd met het account dat de aankopen bevat), en hierna kunnen alle overige accounts op de desbetreffende console inloggen en de game spelen.
Dat kan op maximaal 1 andere PS5. Ik weet even de terminologie niet precies, bij de PS4 werd het het primair maken van de console genoemd. De console die je primair maakt, daar kunnen andere gebruikers ook gebruik maken van de door jou gedownloade games (dat is dan in feite de console waar je zelf niet op speelt). De console waar je dan zelf op speelt kan je de spellen alleen mee spelen als je ingelogd bent met je eigen account.
Nee hoor, je kunt binnen een bepaald tijdsbestek (1,3 of 6 maanden?) tot 5 consoles inloggen, aankopen downloaden en autoriseren.
Zeker geen 1 extra console, hier wordt regelmatig gelijktijdig op 3 PS5's dezelfde games gespeeld.
Het grootste nadeel van de schijfjes is wat mij betreft dat de disc drive van een console wel zo'n beetje de grootste point of failure is. Ik heb hier nog een originele 60GB PS3 liggen (degene met hardware matige PS2 emulatie, best een gewild apparaat) maar daarvan is de disc drive defect, dus die is onbruikbaar. In het verleden ook al een X360 gehad met een defecte drive, en tot voor kort de PS5 waarvan de drive ook echt niet gezond meer klonk (heb nu een digital-only PS5 Pro).
Je kan dacht ik maar met 2 ps5 simultaan spelen plus nog een ps4. Maar idd een voordeel tegenover fysiek.
Het tweedehands kunnen kopen en verkopen is zeker een voordeel voor de consument, maar het kan dan ook beschadigen of kwijt raken.

Maar digitaal kunnen kopen heeft ook voordelen voor de consument, al is het maar om de game gelijk te kunnen spelen en niet naar de winkel te hoeven. Of hogere kwaliteit content die anders niet op een schijfje passen. maar je bent wel de controle kwijt. Het belangrijkste nadeel van het bedrijf Sony is dat ze een geschiedenis hebben van digitale producten die ze verkocht hebben en die vervolgens niet meer beschikbaar houden omdat een deal verlopen is die ze met hun leverancier gesloten hebben. Dan denk je iets gekocht te hebben, maar ben je het vervolgens kwijt.
Het heeft voordelen voor de fabrikant, niet voor de consument.
Voor jou persoonlijk heeft het dan geen voordelen. Ik zit persoonlijk niet te wachten om terug een kast voor mijn games ergens te hebben staan en heb nog nooit een spel verder verkocht. Moest er echt geen voordeel voor de consument zijn, kochten de meesten nog gewoon discs hoor. Het voordeel is dus gemak :).
Er zou wetgeving moeten komen die het mogelijk maken van doorverkopen van software verplicht stelt. En dan mogen van mij regio-locks best weer ingevoerd worden zodat niet iedereen games uit Brazilië of India gaat kopen.
Ik zie dat ook wel gebeuren als consoles disk-only gaan worden, dan gaat de EU daar wel een wet voor bedenken vermoed ik.

(zou nu al goed zijn, maar er is een alternatief waardoor het niet via de wet hoeft)
Digital only bedoel je toch?

Volgens de wet mij mag je al digitale games doorverkopen dacht ik, maar waarom Sony, MS en Nintendo dit nog niet hoeven te faciliteren weet ik niet. Volgens mij verwijzen zij naar de EULA. ;(
Wat jammer zou zijn. Als het niet standaard wordt meegeleverd zal dat ook een negatieve invloed hebben op de proliferatie van fysieke media en daarmee een minder actieve tweedehands markt voor games.
Het uitspelen en doorverkopen om weer iets anders voor 80% te dekken qua koopkosten, blijft een mooie toevoeging van fysieke discs. Maar ja het is niet profitable voor de marges natuurlijk :D
Veel beloven en weinig geven doet de dwaas in vreugde leven ;)

De PS5 Pro kan ook worden uitgebreid met een optionele disc drive. Dat er per maand maar vijf beschikbaar zijn (gechargeerd hè!) maakt dat het effectief een digital only console is. Met als resultaat dat Sony kan zeggen "zie je nou wel, bijna niemand gebruikt die drive, iedereen heeft digital only omarmt!".
Dus als ze straks voor de PS6 per land of regio drie drives beschikbaar maken is het technisch gezien niet liegen.

En ik blijf het herhalen, opdat wij nimmer vergeten:
YouTube: Official PlayStation Used Game Instructional Video

Iedereen en zijn moeder riepen toen heel hard dat het plan van Xbox onacceptabel was.
Dat was natuurlijk een geweldige stunt van PS, maar het is ook al weer 11 jaar geleden. Tijden veranderen.

Het succes van games downloaden is natuurlijk een combinatie van technology push (Sony) en market pull/acceptance. Dingen de consument simpelweg door de strot duwen, werkt meestal averechts.
dus digitaal gaan is ook logisch, maar het zorgt helaas ook voor het monopolistisch prijzen van games die jaren lang 60+EUR blijven.
Dat heeft niets te maken met digitaal gaan?

Steam is al sinds jaar-en-dag digitaal maar daar zijn de prijzen toch een stuk malser. En met concurrentie heeft het ook weinig te maken, want Steam was ook al zo goedkoop toen de Microsoft, Epic en GoG stores not niet eens bestonden.

Het is gewoon pricing eqilibrium. Console spelers zijn, om wat voor reden dan ook, bereid om meer geld te betalen voor hun games.
Ik durf met stelligheid te beweren dat een PS6 met geïntegreerde optische drive niet gaat verschijnen. Het is een bewuste keuze van Sony om deze los te koppelen van de console en als optionele accessoire aan te bieden. Ze gaan er vanuit dat tegenwoordig nog maar een klein percentage van de gamers aan fysieke spellen hechten.
Het levert Sony een aanzienlijke kostenbesparing op, het versnelt de overgang van fysieke naar digitale spellen, verkopen vinden alleen plaats via de officiële PS-store, met meer inkomsten voor Sony en een stevigere controle over het prijspeil van spellen.
Nintendo en Xbox zullen de marktleider volgen.
Sorry maar licht eens toe waarom fysiek minder grote voordelen heeft vergeleken met vroeger?
En die modulariteit is een groot probleem voor het kunnen bezitten van je games omdat elke disc drive gepaired moet worden aan de console. Zelfs als de drive al is gekoppeld aan de console bij aankoop. En dit moet iedere keer gebeuren als de console naar fabrieksinstellingen wordt gereset. Sinds de revisie van de PS5 zijn we dus een stap achteruit gegaan.
Een flink games met een schijfje, moet dan toch nog 50G a 100G aan "updates" downloaden. |:(
Ik weet zelfs niet of ze te spelen zijn onder die updates. Of buggy as hell.

En ik vraag mij af of ze nog bruikbaar gaan zijn, mocht Sony die updates niet meer leveren.

Want dat is voor mij de voornaamste reden om schijfjes te kopen.
Als het nog steeds zo werkt als bij de PS3, zit er op de updates bij mijn weten geen DRM. Die kun je dus met wat omwegen ook gewoon installeren als Sony ze niet meer levert. Dat gezegd hebbende: updates voor PS3-games kun je nog steeds gewoon van Sony downloaden.
Nee hoor meeste PS games starten prima op zonder updates. Als ze te groot zijn dan komen ze vaak op 2 discs zoals FF7 Rebirth. Alleen op Xbox is het vaak zo dat er bijna niks op de disc staat.
Voor mij ook! De grootste reden om zo'n ding te kopen binnenkort is dat je ook UHD films kunt bekijken vanaf een schijfje, naast het spelen van een spelletje.
Ik heb echt een hekel aan de regio lock op consoles, mijn in de VS gekochte films en series kan ik er al niet mee afspelen.

Digitaal ? Ben ik weer verplicht om de externe schijven waar mijn digitale films/series op staan eerst te formatteren want NTSF ondersteund de console niet.
Of ik moet er weer een media player bij kopen EN een regio lock free Blu ray speler.

Op mijn PC kan ik alles wel afspelen.

De media players van tegenwoordig zitten vol met apps en andere meuk die ik helemaal niet wil, mijn oude Western Digital HD media player (weet je nog ?) Click
Vond ik een geweldig ding maar dat soort media players maken ze niet meer.

Dit is mijn laatste console die ik heb gekocht, volgende generatie doe ik niet meer aan mee, nu ben ik al wat ouder en kruip al langzaam naar de 60 dus is gamen niet meer echt belangrijk en geef ik mijn geld wel aan wat anders uit.

Op mijn pc kan ik de games die ik nog wel speel zoals RDR2 SP, Cyberpunk, Assassins Creed Odyssey (allemaal flink gemod) prima spelen.

De enige recente game die ik nu soms speel is The First Descendant en ook die draait prima met full bling op mijn pc en met een gamepad, en echt een dikke gaming pc heb ik niet, alle games die ik net noemde draaien prima op 4K HDR 60fps met ultra/high settings en het ziet er significant beter uit dan op de huidige consoles.

Als ik nog een console koop met de nieuwe generatie koop ik deze als cadeau voor mijn prachtige dochter van 26 die nog wel gek is op gamen.

Voor mij zijn de consoles het net niet, mooie en grote beloftes die telkens weer behoorlijk tegenvallen is mijn persoonlijke mening.
Voor mij is de drive ook een must-have.

Ik koop spellen namelijk enkel tweedehands voor ~20 euro ipv de 60 tot 80 euro van tegenwoordig.
En als ik er klaar mee ben wil ik ze ook kunnen doorverkopen voor de volgende persoon.
Probleem is dat vaak de base files op de disc waardeloos zijn, en je minimaal de day 1 patch nodig hebt om de game te kunnen spelen.

Disc versies zijn daardoor eigenlijk ook gewoon min of meer een always online geworden.

Sterker nog, vaak zijn games pas na een half jaar of een jaar + pas wat ze hadden moeten zijn.
In extreme voorbeelden zoals Cyberpunk 2077 was dat zelfs 3 jaar.
Always online is iets anders, die kun je echt niet spelen zonder netwerk verbinding, ook niet als je de updates eenmaal gedownload hebt (wat is wat jij beschrijft). Een game die een update nodig heeft kun je gewoon updaten en daarna je console meenemen naar waar dan ook waar je geen verbinding meer hebt en die blijft dan gewoon werken (tenzij er andere maatregelen zijn die een online check in vereisen maar dat ligt dan niet aan de updates).
Okay, zo had ik het nog niet bekeken :) Je hebt gelijk.
Zat meer in mijn hoofd dat als je een game na een lange tijd wil installeren van disc. (en stel dat PS volledig offline zou zijn)
Als ik de evolutie van gaming de laatste tien jaar wat bekijk: nee, dat gaan ze niet doen. Als het om software gaat is eigendom steeds moeilijker geworden. Veel zaken worden al als abonnement/dienst verhuurd en zijn niet eens meer te koop en sowieso zijn fysieke media in film en muziek al dood, waarom zou het dan bij games wel blijven?
Ik hoop vooral dat de Switch dat houdt. Gelukkig pakt die ook de cartridges, nu nog offline houden. Ik heb daar wel vertrouwen in.
Tegenwoordig worden opslag van games groter en groter. Als sommige PS6 games minstens 200GB hebben, mag je minstens 2 discs verwachten. Ik vermoed GTA6 als voorbeeld een goed 150 a 200GB opslag zal nodig hebben. Ik denk nog mogelijkheid met disc drive als apart verkoop voor backwards compatible voor PS4/PS5 games maar PS6 games toch meer digitaal zal worden.

Ik koop ook graag fysieke games maar zie mezelf toch meer digitaal gaan. Er zijn wel fysieke games die je koopt maar toch volledig moet downloaden dus alleen licentie op uw disk heb je. COD (denk ik) en Avatar: Frontiers of Pandora zijn beiden volledig te downloaden.
Ik vind het best een forse aantal maarja playstation 5 heb ik niet meer gekocht wat hier nog staat is een playstation 3 en die is flink verouderd, die komt nog in een museeum terecht.
Ik vrees dat wat je nu aanhaalt als selling point, een nostalgische wens zal blijven. Ik heb er mij alvast over gezet, schijfjes komen allicht nooit nog terug. Offline evenmin, daar is gans hun verdienmodel op gebaseerd nu. Keep on dreaming dus...
Gezien de huidige GPU prijzen en de komst van GTA 6 denk ik dat deze cijfers nog wel een grotere stijging door zullen maken!
De prijzen van GPU's met x keer meer rekenkracht dan een PS? Een PS Pro (€800) kun je vergelijken met een 7700XT (€500).

Dat een AAAA game als GTA 6 tot meer console verkopen gaat leiden is volgens mij een open deur, zeker aangezien PS twee keer zo populair is als XBox en er nog steeds geen woord over de PC versie gerept wordt.
De ps5 is ook t eerste model waarvan ik denk dat je hier wel klaar mee bent, qua specs.
Wat mij betreft hoeft t ook niet sneller, of nog meer grafische pron, t kan hooguit zunniger mbt stroomverbruik?
"640k ought to be enough for anybody"
Ik weet zeker dat als jij over 20 jaar je PS5 afstoft en games gaat spelen je denk, wat een afschuwelijke graphics, hoe hadden we dit ooit kunnen spelen.
(als dat nog lukt want tegenwoordig is alles connected en de servers zijn dan vast offline)
Dat heb ik als ik 1995-2010 spellen weer bekijk. Hoe heb ik ze ooit kunnen spelen.

Zulke slechte 3D, terwijl het toen mooi was. Oblivion is zo'n spel. Of Final Fantasy VIII.

[Reactie gewijzigd door kujinshi op 14 februari 2025 11:11]

Maar het gaat wel steeds langzamer... Want een game uit 2010 kan er nog heel goed uitzien. Als je 2010 een game uit 1995 bekeek, dat was een absurd groot verschil.
2010 is naar mijn idee ongeveer waar graphics een soort critical mass bereikt hebben. Kijk bv naar gta sa van 2005, dat ziet er nu echt niet meer uit! Gta 4 uit 2008 is nog best aan te zien, en gta 5 uit 2013? Ja het kan tegenwoordig mooier maar ik heb er echt nul problemen mee. Op een paar jaar tijd is het van aardappel kwaliteit wat ik niet meer wil spelen gegaan naar compleet acceptabel zo'n 15 jaar later.
Sterker nog, je ziet in de indie scene juist dat ze veel teruggrijpen op de “retro” pixel-look.
Wat dacht je van Duke Nukem 3D? Dat was echt zo tof vroeger. Inmiddels zien de strippers vijanden er een stuk realistischer uit :+
Daar kan ik overheen. Doom op 320*240 !
Of Wolfenstein 320x240 monochroom!
nou, ik kom vanaf pong, naar da atari, tot de Ps5.
Daarom zeg ik, dit is voor mij wel een behoorlijk eindpunt, tenzij men met AI allerhande fratsen toe gaat voegen, maar dan zit men wel op de PS7 :)
Ik ook hoor, maar ik betrok het even op FPS en :)

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 14 februari 2025 13:38]

Ik zat te kwijlen in de jaren 90 dat Quake op 640x480 kon, zulke precisie. Wat maakte dat het spel mooi. Ten opzichte inderdaad van de Doom voorgangers die op 320x240 gingen.
Road Rash op de Sega, tsjonguhjonguhjonguh wat heb ik mij daar enorm mee vermaakt !
Dat ziet er nu ook niet echt meer uit.

De Cube Nintendo destijds wanneer het om graphics gaat was toch op dat punt z'n tijd ver vooruit.
Heb Oblivion recentelijk nog gespeeld. Zonder mods is het inderdaad niet zo mooi meer. Na het toepassen van een boel mods is het grafisch wel een zeer flinke verbetering. Ook nu nog in 2025.
Ik heb er geen probleem mee om games van de jaren '90 te spelen.
De gfx zijn uiteraard eenvoudiger, maar als de gameplay goed is, boeit mij dat niet (tot een zeker niveau).
Ik heb een tijd geleden Super Mario World weer gespeeld. Fantastisch weer, waar playability en sfeer het 10x winnen van moderne graphics.
De graphics van vandaag de dag zijn afschuwelijk slecht vergeleken met zo'n 10-15 jaar geleden. Als je de videos van threat interactive bekijkt zie je wel een aantal punten waar hij gelijk op heeft. Bijv dit filmpje:

YouTube: The Broken Mindset Of Modern Graphics & Optimization | LTT Response ...

Je krijgt slechte wazige graphics (op low settings) en je hebt een redelijk goede grafische kaart voor nodig. De spellen van 15 jaar geleden zien er ongeveer hetzelfde uit en draaien op veel zwakker hardware.

Zijn videos laten ook zien hoe de marketing kant een enorme impact heeft op graphics.
Totdat je straks GTA6 met een max van 30fps kan spelen...
De CPU is wel een flinke bottleneck nog voor de huidige consoles.
Mwah, ga maar vanuit dat die gewoon 60fps zal zijn op de PS5.
Het is Rockstar.. daar zou ik dus zeker niet vanuit gaan...
https://www.gamingbible.c...kstar-dev-687534-20250130
Geloof er weinig van. Een 30fps mode zal er zeker zijn. Maar er zijn genoeg andere modussen waar ze mee kunnen komen en zeker voor de Pro met PSSR.
Leuk dat een ex developer dat zegt die er niks mee te maken heeft maar dat zegt uiteindelijk dus niks.
Ik geloof helemaal niets meer van Rockstar/Take Two, wat ze ook beloven of zeggen, al een hele lange tijd niet meer.

Ik vind dat alle games op de huidige consoles PS/XBOX al minimaal 60fps hadden moeten draaien vanaf dag 1 dat die consoles uit kwamen.

Nu zie je ook steeds vaker allemaal mooie beloftes bij games die gewoon slecht zijn en smoesjes waarom ze toch voor 30fps zijn gegaan tegen de tijd dat ze uit gaan komen.
Daarmee zie je wat mij betreft ook meteen dat krachtige hardware maar beperkt nut heeft: de cpu’s van de PS4 en Xbone waren al troep toen die consoles nieuw waren, maar toch draaide alles er jarenlang wel op. Waarom lukt het devs dan nu niet altijd meer om games netjes te laten draaien op een PS5? Die had vijf jaar geleden tenminste een (min of meer) high end-cpu. Je zou toch zeggen dat er nu véél minder optimalisatie nodig is dan de vorige generaties.
Dit soort zaken zijn nooit uitontwikkeld, de software drijft de hardware voort en omgekeerd. Pc's halen nu al praktisch de dubbele performance.

Zolang je matige upscaling nodig hebt om daadwerkelijk 4k te halen of frames te boosten zijn we er sowieso nog niet.
Dit soort zaken zijn nooit uitontwikkeld, de software drijft de hardware voort en omgekeerd. Pc's halen nu al praktisch de dubbele performance.

Zolang je matige upscaling nodig hebt om daadwerkelijk 4k te halen of frames te boosten zijn we er sowieso nog niet.
Toch had bijna iedereen wel de gedachte dat deze generatie consoles/games minstens alles met 4K 60fps zouden kunnen moeten draaien, dat 60fps in ieder geval wel de nieuwe standaard zou worden.

Daar is genoeg over gediscussieerd, gemopperd en geklaagd vanaf het begin van deze generatie consoles.
Een winst van bijna 3 miljard euro. Ongekend wat een geld. Doen ze wel goed dus.
Sony is geen kleintje en een oude reus in elektronica land.

Totaal maken ze zo'n 85 miljard dollar per jaar. Dan is 3 miljard euro nog maar een 3-5% oid.
Het vergelijken van kwartaalwinst met een jaaromzet is nogal krom.
Ja, je hebt gelijk. Die 3 miljard is kwartaal.

Maar het is wel duidelijk dat Sony op heel veel andere vlakken dan PS5 ook geld verdient.
Mooie schappelijke winst, 10%
3 miljard gaat over Sony als geheel, net alleen Playstation? Voor een bedrijf met 113.000 werknemers betekent dat dat iedere werknemer dus net iets meer dan een ton aan omzet genereert.

Volgens mij is dat is helemaal niet veel maar ongeveer gemiddeld voor een groot en gezond bedrijf. Net zoals een winstmarge van rond de 10%.

(Zelfs als je alles wel aan enkel de 'maandelijks actieve playstation gebruikers' relateert gaat het om slechts 6 euro winst per speler per maand - hetzelfde als wat het goedkoopste playstation plus abo kost)
Interessante cijfers. Ondanks dit rooskleurige beeld is de groei van de consolemarkt nog altijd vrij mager, zoals we de laatste jaren hebben gezien. Dit heeft o.a. geleidt tot prijsverhogingen (omdat gamebudgets tegenwoordig sneller groeien dan de afzetmarkt) en alternatieve strategieën (de vele PC ports vanuit Sony de afgelopen jaren). Xbox zit in een vergelijkbaar schuitje, aangezien zowat alle first-party Xbox games inmiddels ook op PS5 (gaan) verschijnen.

Ben vooral benieuwd wat dit voor de toekomst gaat betekenen.
De nieuwste levercijfers van Sony zijn wel inclusief de PS5 Pro, een verbeterde versie van de console die in oktober op de markt kwam. De fabrikant deelt geen losse cijfers van de Pro-console.
Dat zijn de cijfers van de PS4 toch ook? En bij de PS4 kwam de Pro een jaar eerder uit dus een jaar langer verkocht dan de PS5Pro.
Dus het is op dit moment nog de slechtst verkochte playstation console. En dan vind ik helemaal terecht. Er zijn zo ontzettend weinig goede games te vinden.

100mil ps1
160mil ps2
90mil ps3
115mil ps4

Zo ongeveer is de verdeling. Ik heb ze alle4. Maar niet de 5. Ga geen console kopen voor remakes.
Eens dat er op eerdere Playstation consoles een breder aanbod aan echt goede games games was maar het huidige tekort treft net zo goed PC, Xbox en Switch. Vergeleken daarmee doet Sony het, mijns inziens, niet slechter dan de rest.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 14 februari 2025 13:13]

In wel tijdsbestek per PlayStation?
gewoon total sales. Dus de ps5 kan de ps3 nog voorbij. Wat ik overigens wel bijzonder vind, ik dacht dat de ps3 meer verkocht was, erg sterke console naar mijn mening. Wel erg duur bij release.
'k heb er nog nooit eentje in het wild gezien, maar ook niet echt goed op gelet verder
Mijn jaar-lange huizenjacht,
heeft mij door vele woonkamers gebracht (dat rijmt :D)
Ik heb 1 series X gezien, 1 series S en 4 PS5s (niet gelet op digital/disc)
Switches zie je wel enorm veel, alsook last-gen consoles, vooral PS4s en ook nog een aantal Wii's.
Waarvan maar 37 in het eerste jaar :)
Mooie prestatie, maar: 75 miljoen x 2,6kg (gewicht PS5 slim digital) is weer 195.000 ton aan e-waste op deze aardbol erbij. De PS6 staat al in de planning...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.