Gerucht: PlayStation 5 Pro wordt in september onthuld, lijkt op 'Slim'

De vermeende PlayStation 5 Pro krijgt naar verluidt een ontwerp dat erg op die van de PlayStation 5 'Slim' lijkt. Sony gaat de vernieuwde console mogelijk in de eerste helft van september aankondigen tijdens een State of Play.

De Deadlabs-leaker billbil-kun claimt een afbeelding van de vermeende PlayStation 5 Pro te hebben gezien en heeft het ontwerp in een eigen afbeelding gereproduceerd. De PS5 Pro lijkt wat vorm en ontwerp betreft op de PlayStation 5 Slim-variant, die overigens officieel de vernieuwde PS5 heet. De nog onaangekondigde console heeft daarnaast enkele zwarte inhammen in de witte 'vleugels', vergelijkbaar met de dunnere variant uit 2023. Volgens de bron krijgt de Pro twee USB-C-poorten en een aan-uitknop aan de voorkant.

De leaker laat in het midden of de PS5 Pro een disklade krijgt. Het model dat de bron gezien zou hebben, had deze niet, maar het zou kunnen dat er nog een andere uitvoering uitkomt. De Pro wordt naar verluidt met de gebruikelijke DualSense-controller geleverd.

Ps5 Pro leak
Bron: Deadlabs

Door Yannick Spinner

Redacteur

29-08-2024 • 14:07

117

Submitter: Sonicfreak

Reacties (117)

Sorteer op:

Weergave:

Het zou mooi zijn als de developers de ps4 ondersteuning nou eens laten vallen en exclusief games uit gaan brengen voor de ps5/5pro want zo blijft je ervoor zorgen dat games niet de nieuwste betere grafische technieken kunnen gebruiken. Wat er weer voor zorgt dat games minder mooi blijven en zwaarder om te draaien

Dit is trouwens niet specifiek voor de playstation, hetzelfde gebeurd bij xbox

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 29 augustus 2024 14:18]

D’r zijn nog teveel PS4 (Pros) in omloop en mensen die daar (digitale) games voor kopen. Dat is een markt die developers niet zomaar links kunnen laten liggen. De PS4 (Pro) is ook gewoon snel genoeg voor het overgrote deel van de (indie)games die er uitkomen en er is natuurlijk al een zeer grote games bibliotheek waar je als gamer wat uit kunt kiezen om te spelen. En zeker ook zolang de Fortnites, FIFA’s, Call of Duties, etc. uitkomen en draaien op de PS4 (Pro) is er voor veel mensen geen reden om over te stappen en zal de PS4 markt relevant blijven voor veel developers.

Daarnaast voegt de PS5 te weinig toe. 4k/60FPS was de droom die (meestal) niet is waargemaakt. De PS5 is een evolutie en geen revolutie. Dan zijn er ook nog de te lange game ontwikkeltijden, waardoor er te weinig PS5 exclusives zijn en de originelen van al die PS5 remasters en remakes zijn op de PS4 te spelen. Die nieuwe PS5 games kun je na een tijdje ook op je game PC spelen - wanneer je er eentje hebt, natuurlijk. Dus waarom zou je een PS5 kopen?

Edit:
Even voor de duidelijkheid: dit zijn redenen waarom ik denk dat het komt dat de PS4 nog relevant is.
DAT WIL NIET ZEGGEN DAT DIT MIJN MENING IS OVER DE PS5.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 29 augustus 2024 18:05]

Nou qua laadtijden is de PS5 wel degelijk een revolutie.

Dat wachten op de ps4 was ik toch wel heel erg beu.

Helaas zie je wel dat langzaam nu de PS5 games ook lange laadtijden krijgen omdat devs geen tijd of geld hebben te optimaliseren.
Nou ja, ik ben snelle NVME’s in mijn PC gewend en heb (o.a.) een PS4 Pro. Ik heb bij de PS4 Pro de HDD vervangen voor een Samsung 1 TB SSD. Dat maakte al een positief verschil in de laadtijden (en assets streaming bij verscheidene open world games). Doch de laadtijden zijn niet iets waar ik mij aan geërgerd heb bij de PS4. Maar ja, ik ben o.a. van de C64 generatie met cassettebandjes, dus ja… :+
Dat waren nog eens laadtijden... Terug spoelen naar een bepaalde positie als je takeover was (ninja turtles)
Ja, wij gingen geregeld tijdens het laden een potje voetballen :)

Wij waren de Wii ver vooruit! :+
Laadtijden op pc zijn trager dan op ps5. Zelfs met een snellere ssd op pc. Dus niet echt goede vergelijking.
Mwoah... Het is vergelijkbaar genoeg. Het is allebei retesnel.
Op de ps4 pro was het soms 90 seconden wachten. Ergerde me kapot bij games zoals Witcher 3.

Ik ben begonnen met cartridges, dus laadtijden bestonden toen amper.
PS5 laadtijden revolutie...?
Doet toch 'gewoon' wat op PC's al sinds ca. 2015 gemeengoed is door toepassing van SSD's / NVME's...?
Of mis is iets?
Nee, de PS5 is nog een stuk sneller dan wat er op PC mogelijk was destijds door de gekozen architectuur. Zit hem geloof ik ook in hoe snel resources runtime geladen kunnen worden. Misschien dat iemand er meer vanaf weet.

Ondertussen zijn er wel ssds die sneller zijn, maar dat is zeker niet sinds 2015.
Het is niet zo dat je op een ps5 alle ps4 games kwijt raakt, in tegendeel zelfs, de ps4 games draaien meestal beter op een ps5(hogere res of fps)

De ps4 markt blijft relevant omdat ze het blijven ondersteunen, en daarmee word gelijk de ps5 grafisch tegen gehouden.

Je koopt juist een ps5 omdat je niet wil pc gamen, en daarnaast draait de ps5 bijna elk spel in 60fps of heeft een 60fps performance mode. Dit is toch wel een cruciale stap wat gamen naar mijn mening veel speelbaarder maakt tov een ps4.
Ik heb hierboven een heleboel redenen gegeven waarom het kan dat de PS4 relevant blijft en mensen geen PS5 willen of op dit moment willen kopen en inderdaad, ondersteuning is daar één van - zoals ik genoemd heb. En zoals ik zei, zo lang de PS4 markt groot genoeg blijft om winst te kunnen maken op games, zal hij relevant blijven. Maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat de PS4 markt alleen relevant is, omdat developers het blijven ondersteunen. Een andere hele belangrijke reden die ik nog niet genoemd heb, is de moeilijke/ lastige economische situatie waarin veel mensen gekomen zijn na de Corona pandemie.

Voor een groot deel van de mensen zijn dus jouw positieve ervaringen niet doorslaggevend om een PS5 aan te schaffen en blijven ze hangen bij de PS4. De aantallen mensen die dagelijks inloggen op hun PS4 bewijzen dat. Ik snap dat dit voor jouw juist wel de redenen zijn, dat zijn ze ook voor mij, maar wij hier op Tweakers zijn niet een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking of de wereldbevolking. Wij zijn eerder niche.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 29 augustus 2024 18:25]

Ik hoop niet dat ze op deze manier hetzelfde doen als wat de filmindustrie in ieder geval in Nederland met de bluray heeft gedaan.

Toen de DVD kwam was de stap snel gemaakt, de vooruitgang in kwaliteit in genak was immens.

Toen de Bluray kwam zijn ze de DVD blijven ondersteunen. Tot op de dag van vandaag worden DVD’s uitgeven en dat terwijl zelfs de opvolger van HD bluray er ook al is. Bluray is naast DVD in de markt gezet, niet als vervanger. Het resultaat is dat zo ongeveer iedereen wel een DVD speler heeft, maar persoonlijk ken ik niemand met een Bluray speler. Nee in plaats daarvan heeft iedereen nu meerdere streaming abonnementen.

Door de PS5 naast de PS4 in de markt te zetten en niet als vervanger geef je het verkeerde signaal af. Mensen blijven hangen bij de PS4 en zonder genoeg goeie exclusieve PS5 first party games haal je die mensen ook niet over om een PS5 te halen. Het remt de groei van het platform en de mogelijkheden behoorlijk, je blijft toch altijd gelimiteerd door het minst sterke platform waarvoor je ontwikkeld. Straks is de pro er of later zelfs de PS6 maar hoe ga je die PS4 bezitters dan overhalen? Hun games afpakken omdat die dan misschien niet op de PS6 werken gaan ze niet leuk vinden.

Je moet een reden hebben om een console te kopen, Sony bied die nauwelijks.
Inderdaad. En dan kun je ook nog hun Sony exclusieve games na een tijd op PC spelen…

Persoonlijk heb ik dus mijn gaming PC geüpgraded i.p.v. het geld te besteden aan een PS5. (Die er uiteindelijk vast komt voor bij mijn Sony Playstation verzameling.)
PS5 voegt weinig toe? Wat een onzin, was een verademing na de PS4. Graphics beter, sneller laden, sneller saven, sneller downloaden etc etc.
Ja, voor jou en mij. Maar voor die miljoenen andere mensen die dagelijks inloggen op hun PS4, is dat dus minder relevant. Die vinden hun PS4 dus goed genoeg om de mogelijke redenen die ik genoemd heb.
Daarnaast voegt de PS5 te weinig toe. 4k/60FPS was de droom die (meestal) niet is waargemaakt. De PS5 is een evolutie en geen revolutie.
Dit is nogal subjectief hè? Ik vind de PS5 namelijk aanzienlijk beter dan de PS4 Pro. Zowel de graphics als de laadtijden vind ik aanmerkelijk beter. Merkte het toen de PS5 uitkwam bij No man's sky, die ellendige laadtijden als je een portal gebruikte op de PS4. |:(
En als de PS5 Pro uitkomt koop ik hem direct. Ik hoop eigenlijk vooral dat de Pro de huidige fidelity modus van veel spellen op 60fps draait in plaats van 30.
Ik ook. Ik vind de PS5 ook beter: beter geluid, graphics, snellere laadtijden, etc. Maar voor een groot deel van de mensheid is de PS4 dus goed genoeg. Waarom zou dat zijn? Dat vroeg ik mij dus af en dat heb ik dus verwoord in mijn post.
Voor de PS5 wordt het zo langzamerhand toch echt tijd dat ze niet meer voor de PS4 uitkomen. zeker e AAA titels. Dat voegt weinig meert toe en zo kunnen ze wel alles uit de game halen. Waarmee de PS4 nog wel degelijk relevant is maar er moet toch echt ook verder gekeken worden. zeker vwb de triple A titels
Er zijn zeker mensen zijn die er zo over denken als jij beschrijft echter zal dat een minderheid zijn.
De PS5 verkoopt best goed, meer dan dubbel zoveel als de Xbox Series. Loopt daarnaast ook niet significant achter op de verkoop van de PS4. Ik en samen met mij behoorlijk veel andere mensen denken er kennelijk wél positief genoeg over om een aanschaf te doen.

Bron: VGChartz

En ja, VGChartz heeft niet altijd toegang tot de meest recente cijfers, werkt ook met extrapolatie maar deze komen wel behoorlijk goed overeen met de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 30 augustus 2024 09:26]

Mee eens. Er zijn weinig innovaties op graphicsgebied waar de PS5 met z'n gemixte RDNA1.5 GPU gebruik van kan maken.

De meeste focus van de shader modellen de afgelopen jaren lagen bij wave intrinsics, en die werken volgens mij ook wel op de PS4. Ray tracing is een grote feature maar de performance is te laag om er ook echt iets leuks mee te doen. Verder is er het nieuwe GPU work graphs die pas vanaf RDNA 3 werken.

Qua markt was 2020 natuurlijk een goede timing om veel consoles te verkopen, maar qua techniek hadden ze beter op RDNA 3 kunnen wachten denk ik. Dan was er veel meer mogelijk geweest.
Ja. Ray tracing is de echte revolutie. Dat is waar de huidige PS5 (wat) tekort schiet. Met de PS5 Pro zou dat beter moeten gaan, gezien de specs.
Ik heb persoonlijk er spijt van dat ik de 5 heb gekocht, mijn PS4Pro deed het eigenlijk prima, SSD'tje erin en loopt als een trein. Heb 'm destijds gekocht omdat ik de DLC van Horizon Forbidden West heel graag wou spelen. Moet wel toegeven dat de 60FPS waarop het spel op de PS5 draait een echte verademing is, alleen miste ik het niet op de Pro, wist ook niet beter eigenlijk.
Het zou mooi zijn als ze dat niet deden, zeg ik als PS4 bezitter die geen PS5 heeft ;-)
Maar kijk uit wat je wenst....want straks maken ze alleen maar ps5pro games en dan ben jij ook het haasje ;-)
Hehe, zou inderdaad wel een stunt zijn als ze de schade inhalen en meteen skippen naar de PS5 Pro maar ik durf het er wel op te wagen. Maar wees eerlijk, het is gewoon tijd toch? En voor wie niet wil upgraden zijn er al meer games dan je ooit kan spelen beschikbaar, die ook nog eens de helft van de tijd in de sale staan.
Ik loop nooit voorop ;-) Juist vanwege de lage prijzen voor de toptitels.
Mijn PS1 nieuw gekocht ruim jaar na release volgens mij (300 gulden?)
Mijn PS2 ook nieuw gekocht kort na launch....wat ja was toch ook een dvd speler ;-)
Mijn PS3 slim 2e hands voor 100 euro gekocht (3-4 jaar na introductie? goedkoop en zuinig)
Mijn PS4 slim voor 288 euro tijdens blackfriday (2-3 jaar na introductie? wederom zuiniger dan 1e model)

Oftewel ja het is tijd, maar de prijs is er niet na. Sterker nog....hij wordt duurder begreep ik ;-)
En waren de verschillen tussen PS1 en PS2 nog gigantisch, daar was PS3 stuk mooier....en PS4 weer ietsie beter....maar de PS5.....ja verschillende worden toch steeds kleiner.
Dus wellicht mis ik deze keer wel de boot. Ach ja genoeg andere games die ik moet spelen ;-)
Als PS4-bezitter steun ik deze motie. Jaren plezier van mijn PS4 Pro/SSD gehad maar nu is het wel leuk geweest. Verlos makers van de beperkingen van de achtste generatie consoles en geef me eindelijk een echte reden om over te stappen.
Bij xbox zie je al dat ze de ondersteuning van de Xbox One aan het afsluiten zijn. Microsoft Studio games dragen vrijlwel allemaal alleen het Designed for Series S|X logo. Veel van deze spellen kunnen de Xbox One bezitters via de xCloud streamed spelen. Dit was door Microsoft ook min of meer al een jaar geleden aangekondigd (support vervalt in 2025, al was dat niet met zo veel woorden).

3rd parties is een ander verhaal. Die mogen natuurlijk zelf kiezen en het is voor hun in verkoopcijfers natuurlijk beter als ze de PS4/Xbox One gebruikers nog mee kunnen pakken.
Ondanks dat Microsoft afscheid aan het nemen is van de xbox one krijgen ze het niet voor elkaar games op 60fps te laten draaien bij launch. Toch een vreemde situatie.
Juist daarom draaien deze games niet op 60FPS bij launch.
Ik ben een leek met consoles, maar hebben consolegames maar één grafische setting ofzo? Waarom kan het spel zich niet aanpassen zoals een pc dat ook kan?
Binnen een game zijn er wel settings, bijvoorbeeld 4K met 30FPS of 1440P met 60FPS.
Veel games kunnen óf 4K aan, óf 60FPS maar niet beide tegelijk. Van de PS5 Pro wordt gehoopt dat die dat wel aankan. Je zal zien dat er dan pro-patches komen die dergelijke opties toevoegen aan het lijstje.

De PS4 en PS5 verschillen net te veel van elkaar om 1 versie te programmeren die herkent op welke console het draait en dan vloeiender gaat spelen. Het is dus geen kwestie van PS4 heeft geen raytracing en PS5 wel met dezelfde disc.
Omdat het grotendeels niet nodig is. Op een PC heb je tig keuzes qua videokaarten, qua resoluties en monitoren. Bij een console heb je 1 type videokaart per generatie console (max 2 als je een pro erbij rekent) en zeer beperkt aantal resoluties omdat ze 99 van de 100x aan een TV hangen. Die is tegenwoordig 1080p, 4k of heel soms 8k. En omdat je keuzes veel beperkter zijn, kan je ook veel meer optimaliseren. Je hoeft geen grafische schil te maken die honderden GPU's ondersteunt, je hoeft er maar 1-3 te doen, afhankelijk van welke generaties console je wil ondersteunen. Je hoeft niet tig resoluties te ondersteunen, 2-4 stuks is meer dan genoeg. (1080p, 1440p, 4k en 8k)
Eigenlijk zie ik geen reden waarom dat wel moet gebeuren, vanaf de ps4 zijn de games alleen graphics mooier op de nextgen console. Je krijgt gewoon PC like consoles.

Console 1 speel je 1080p, andere is 4k 30fps en de duurste is 4k 60fps. Keuze ligt dan bij de klant en developer heeft op die manier een grotere markt.
Dat leg ik toch uit

Ps4 ondersteunt de nieuwste grafische ontwikkelingen niet en omdat ps5 games ook de ps4 moet ondersteunen krijg je dat de ps4 de grafische mogelijkheden tegen houd.

Ps5 only games kunnen veel mooier zijn als ze de ps4 niet meer gaan ondersteunen, daarnaast ook makkelijker hogere resoluties en fps te behalen
Eigenlijk zie ik geen reden waarom dat wel moet gebeuren, vanaf de ps4 zijn de games alleen graphics mooier op de nextgen console.
Xbox heeft een aantal games aanstaande die echt te groot zijn voor last-gen. Denk aan Flight Simulator 2024 en Ara: History Untold.
Ik denk niet dat deze games mogelijk waren geweest op een PS4.
Een aantal nieuwe spellen zoals Final Fantasy 16 en de remake zijn uitsluitend nog op de PS5 te spelen. Ik heb nog de PS4 pro. Dus ik hoop dat er nog wat PS4 pro spellen uitgebracht worden. Ik vind het zonde om voor 2-3 spellen €500-600 uit te geven.
Het is niet een paar games, je ziet nu vooral dat bijna elk spel op de ps5 of hogere resoluties ondersteunen, of hogere fps. En meestal nog een hogere grafische setting van bijv ps4 low naar ps5 high als voorbeeld
Het zou mooi zijn als de developers de ps4 ondersteuning nou eens laten vallen
Deze keuze ligt vaak niet bij de ontwikkelaar maar bij de uitgever (want die moet het geïnvesteerde geld terugverdienen).
Brlangrijke reden is dat het simpelweg erg lang duurt om moderne games to ontwikkelen, veel get ames die nu uitkomen ziijn of gebruiken tech die nog ten tijde van de ps4 zijn ontwikkeld, verder is er op de pc ook een redelijke groep met zwakkere hardware, dus uitbrengen op de ps4 is niet een heel grootte stap voor veel games.
*knip*
Admin-edit:Reactie verwijderd. Dit was een kopie van een andere website. We staan plagiaat niet toe. Gebruik samenvattingen, citaten en linkjes om informatie van andere websites door te zetten.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 30 augustus 2024 00:48]

Wanneer deze modus aangezet wordt, dipt de performance van de GPU wel, maar met een minimale 1 procent. Als je hoopte op een flink verschil in framerate tussen de oude en nieuwe console kom je dus van een koude kermis thuis. De CPU is namelijk erg bepalend voor de hoeveelheid frames op je beeldscherm.
De GPU heeft toch ook veel invloed op de framerate?
Ja dat dacht ik dus ook, met name op 4K zal die CPU toch wel voldoende moeten zijn om samen met de veel sterkere GPU hogere framerates aan te houden
De GPU heeft het meeste invloed hierop.
Het hangt er echter maar net vanaf hoe de code is geschreven.

De meeste engines zorgen er tegenwoordig wel voor dat niet alles meer nodeloos op de CPU gebeurd.
De CPU is er echter ook nog bij betrokken voordat berekeningen worden gedelegeerd naar de GPU.

Het kan dus zeker wel een bottleneck worden, maar de bovenstaande claim slaat in ieder geval nergens op.
Ja, de GPU heeft veel invloed op de fps. Maar sommige games leunen heel erg op de CPU.. Die gaan er dan niet heel veel op vooruit. Games zoals Dogma 2 is er een van.

Maar het merendeel leunt het meest op de GPU als het gaat om fps en zullen een boost krijgen. Volgens mij was een doel games die b.v. nu op 4K30 lopen naar 4K60 te brengen.
Je zou op zijn minst aan bronvermelding kunnen doen als je een half power unlimited artikel copy/paste...
https://pu.nl/artikelen/u...leasedatum-specs-en-meer/
Een half artikel kopiëren is afdoende om het te bestempelen als een inbreuk op het auteursrecht.
het zou al een upgrade van 50% zijn als het direct met zwarte platen komt.
Helemaal eens! nooit dat opzichtige wit gesnapt.
Ik zou op zijn minst de optie verwachten.
Je kan toch platen kopen in elke denkbare kleur? Ze staan al op bol voor 20-30 euro
Hun matige kwaliteit terzijde (kennis heeft ze, ik vind het cheap uitzien tegenover de originele van Sony die overigens veel te duur zijn voor wat plastic)

Is het niet absurd dat je alsnog (als je goedkoop gaat) even 20 tot 30 euro extra mag uitgeven voor zoiets simpel?

Zelf geen last van thuis, dat witte ziet er prima uit (even terzijde dat het mij aan Seto Kaiba doet denken, voor wie het snapt :D )

Maar ik kan mij voorstellen dat bepaalde mensen het liever puur zwart hebben, en het is best raar dat Sony niet een zwarte model verkoopt, maar verwacht dat je die sideplates koopt als wit niet bevalt.
Die krengen worden helaas niet gemaakt om te passen bij de rest van de apparatuur in een woonkamer, die meestal zwart is, maar worden volgens mij gemaakt om zoveel mogelijk op te vallen t.o.v. de concurrent. Vandaar wit en schreeuwend. Mijn hoop is gevestigd op de PS6 voor een wat onopvallender design. Deze generatie sla ik maar over denk ik. :z
Nou ik ken meerder woonkamers en geen enkel is zwart van kleur.
Eerder wat ik hoor is de formaat een probleem dan de kleur...
Buiten dat zwart warmte vast houd wat dus niet goed is voor de koeling.
Hij geeft aan dat de rest van de apparatuur zwart is, niet de woonkamer zelf ;)
Ja maar de woonkamer zelf is dan weer niet zwart dus omdat de tv zwart van kleur is als die uit staat (want aan merk je haast niks van door die 2 centimeter rand)
Als de koeling van de PS5 Pro afhankelijk zou zijn van die platen, dan zouden ze wel van metaal zijn. Dat geleidt de warmte een stuk beter dan kunststof.

Wellicht dat de ruimte tussen de daadwerkelijke behuizing en de platen wat airflow heeft wanneer de console verticaal staat en de lucht ertussen opwarmt, maar naar mijn weten is de PS5 niet passief gekoeld.
Pot zwarte verf dan maar? En er zijn trouwens ook stickers te koop voor de kappen, zal vast wel een zwarte te krijgen zijn.
Het is me niet alleen de kleur, maar ook de bizarre vorm. Geef me gewoon een vierkante doos die ik kan stapelen met de rest van mijn apparatuur en ik ben blij :+
Spuitbusje zwarte verf bij de action al overwogen? :+
Ze zijn bij playstation zelf ook te koop, net wat mooier (en 2x duurder) dan de bol.com platen
Ik heb zwarte platen van Ali gehaald; niet duur en ze passen prima. Hopelijk wordt dat inderdaad direct een optie bij Sony zelf voor de nieuwe console. Een zwarte controller was er eerst ook niet, en die is er wel gekomen, dus wie weet.

Ik denk dat Sony echt niet weer een geheel zwart apparaat wilde uitbrengen, maar iets dat nieuw zou voelen. Het wit/zwart/blauw vind ik persoonlijk niet lelijk, en het heeft wel een bepaalde frisheid boven weer zwart. Maar geheel zwart heeft toch mijn voorkeur, en zo ook vele andere gamers.

Voor mij het belangrijkste: geen schijflade, geen koop. Ik gebruik nog te graag tweedehands handel voor games. Digital only is gemakkelijk, ieder z'n keuze uiteraard, maar mij niet gezien.
De kleur (of het nu zwart of wit is) is niet lelijk, maar het design... Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar kan zo snel geen andere console bedenken die ik lelijker vind dan de PS5. En dat naast het feit dat zelfs de zogenaamde slim variant nog gigantisch is. De PS4 (evt Slim), dat was nog eens een strak apparaat.
Ook gelijk wat ik dacht!
Ik vind juist het witte mooie dan het zwarte ;-)
Mijn zoon wilde perse de spiderman editie, en ik vind hem inderdaad best om aan te zien (die PS5 he)
Wie gaat dit kopen? Zo lang de huidige consoles nog weinig games hebben die er het maximale uithalen heeft een tussentijdse upgrade ook weinig zin. Ik heb het gevoel dat ik op deze generatie alleen maar remasters en crossgen games aan het spelen ben. Valt wat dat betreft echt fors tegen allemaal.
De meeste mensen zullen gewoon een PS5 kopen, net zoals destijds met de PS4 Pro, kochten de meeste mensen de gewone PS4. Blijkbaar is de groep mensen die een PS4 Pro gekocht hebben groot genoeg dat Sony verwacht dat de PS5 Pro goed gaat verkopen. Anders zou Sony de PS5 Pro niet op de markt brengen.
En voor mensen zoals ik, heeft een Pro model wel meerwaarde zoals soepelere framerate of hogere resolutie en betere raytracing.
Ik sluit me hierbij aan “En voor mensen zoals ik, heeft een Pro model wel meerwaarde zoals soepelere framerate of hogere resolutie en betere raytracing.”

Ik wilde bij de release al een PS5 halen, maar er was gewoon niet aan te komen, tenzij je meer ging betalen. Dat gaat tegen mijn principes in om te betalen voor een scalper. De Xbox Series X was wel beschikbaar en heb die maar gehaald.

Nu dus een goede reden om alsnog een PS5 Pro te halen en de XSX voor exclusives te gebruiken.
Ik precies hetzelfde. Zou alleen niet veel exclusives meer verwachten op de XSX, Microsoft wil ook alles op de P5 uitgeven. Het enige voordeel van de XSX nog is de quick resume van meerdere games (maar werkt niet altijd even goed).
Dat klopt inderdaad. Als er echt geen spel meer te spelen is die alleen op de Xbox uitkomt. Dan denk ik niet eens na als Microsoft met een opvolger daarvan uitkomt.
Een maat van mij heeft nu nog mijn oude PS4 pro staan, maar die zit eraan te denken om straks de 5 Pro te kopen. Ik heb zelf een 5, maar mogelijk dat ik deze dedicated aan mijn racesim hang en een nieuwe 5 pro aan de TV hang.

Als Sony met de Pro gaat komen, denken ze dat de markt er ook groot genoeg voor is. Gezien de hoeveelheid 4 Pro modellen die verkocht zijn, is dat geen rare gedachte.
Klinkt wel interessant, maar als deze versie geen disk drive support krijgt dan is het sowieso een no-go voor mij. Ik snap dat fysieke disks niet meer in de mode zijn, maar zolang er geen manier is om digitale games te kunnen doorverkopen wil ik niet digital-only worden.

Mijn grootste digital-only ergernis komt overigens bij steaming diensten vandaan, het ene moment kan je je favoriete film/serie nog kijken en een maand later is die opeens foetsie omdat de rechten verlopen zijn.
Ik denk dat je een losse disk drive erop kan zetten. Net zoals bij de slim versie.
dus jij blijft straks op je PS5 spelen als er een PS6 of 7 uitkomt :+
Sterker nog, wanneer de PS6 uitkomt, koop ik waarschijnlijk de PS5 Pro. Zo heb ik alle PS tot nog toe gekocht. Ik loop eigenlijk 1 generatie achter en heb al Sony’s consoles op de 5 na.

Ik speel graag op mijn oude (handheld) consoles en (home)computers. Geregeld speel ik met mijn kinderen op een regenachtige middag op mijn Atari 2600. Voor een potje Joust of Missile Command mag ik ze ‘s nachts wakker maken.

Dus waarom zou je niet op de PS5 spelen wanneer de 6 of 7 uit is? Er zijn mooie games genoeg gemaakt in het verleden.
En waarom niet? Ik speel nog regelmatig op een Xbox 360 en een Wii. Ik snap nooit zo dat iedereen maar vrijwillig meedoet aan die upgradedrang die fabrikanten je aan willen praten. Wat krijg je er uiteindelijk voor terug? Iets betere graphics. Niet perse betere games.
waarom heb je dan een PS5? je kon ook gewoon op je xbox360 blijven spelen.
Of je kan ze allemaal kopen en spelen waar je op dat moment zin in hebt. Waarom het een of het ander?
En dan krijgen we op ten duur hetzelfde situatie als met de PS4?

In het begin was de PS4 Pro precies waar het voor bedoeld was, een iets krachtigere PS4 die hogere resoluties en framerates kon halen dan de normale PS4 (en soms kregen games ook wat grafische verbeteringen)

Maar op ten duur viel het mij meer op dat sommige games op PS4 minder fijn speelbaar waren (framerate drops terwijl je al op 30fps zit) en dat op de "Pro" je ineens wel de ervaring kreeg waar je op hoopte.

Tijd zal het leren hoe het deze keer afloopt.

destijds waren wij ook van plan om de PS4 Pro te gaan halen, maar toen er meer en meer geruchten kwamen dat de "eventuele PS5" backwards compatible zou zijn, hebben wij dat niet gedaan en bleven wij de oude PS4 gebruiken

Gelukkig was het aantal games met slechtere performance op de normale PS4 geen issue voor ons, meeste games spelen wij op PC en de PS4 was vooral bedoeld voor de games die (toen) niet op de PC waren.

Hetzelfde met de PS5, dus de kans dat een "PS5 Pro" in huis komt is nihil.

Ben wel benieuwd naar de verbeteringen, PS4 Pro voelde nooit als een echter upgrade tegenover de normale PS4, terwijl de Xbox One X wel als een upgrade aanvoelde tegenover de normale Xbox One en de One S.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 augustus 2024 14:22]

Andersom is ook mogelijk. Er zijn ook developers die games voor de PS4 maken en dan uitbrengen voor de PS4 Pro en dan de render resolutie simpel op 4k zetten. Bethesda is hier een voorbeeld van. Skyrim SE op PS4 Pro is daardoor nagenoeg onspeelbaar. Framedrops in de 10+ FPS, zeker wanneer je met magic in de weer gaat.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 29 augustus 2024 14:47]

Ook "fijn" als dat gebeurt, daarom vind ik het goed dat devs steeds vaker met dingen als verschillende performance profielen komen, kun je soms nog één en ander probleem mee oplossen.

Ben benieuwd hoe men het deze keer aanpakt, PS5 is niet de zwakste systeem maar je merkt dat Unreal Engine 5 en Ray Tracing gewoon te zwaar zijn ervoor (en dat bepaalde games 900P~1080p upscalen naar "4K" vanwege RT bijvoorbeeld, maakt het niet beter)

ik merk het ook op PC, maar daar heb je veel meer keuze qua instellingen dus dat probleem is minder groot

In een ideale wereld zou men vaker een custom engine gebruiken, of games beter optimaliseren.

Maar realiteit is, die fancy effecten hebben meer rekenkracht nodig.

Nu ik er zo aan denk, vraag mij af of Sony met de PS5 Pro de BD drive nu echt achterwege laat, zou ik persoonlijk zonde vinden (meeste PS5 games die wij kopen zijn fysiek vaak goedkoper te vinden, dan digitaal. Was vaker andersom met de PS4 overigens)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 augustus 2024 14:39]

Ik ben gek op m'n PS5, maar het ontwerp is echt heel lelijk. Jammer dat die Pro versie er op lijkt..
Ja. Het ding ziet er niet uit. Maar dat was met de PS3 ook zo. (En de Xbox 360.)
Het lijkt wel een rariteitenkabinet op mijn gamezolder met die lelijke consoles! :+

De PS4 vormgeving vind ik lekker strak.
Ik heb altijd een dubbel gevoel bij die tussentijdse upgrades. Je betaalt de volle mep voor iets wat geen generatie sprong brengt. Ik zou enkel voor de Pro gaan als ik nu een PS5 zou willen aanschaffen. Over een paar jaar kun je next gen kopen voor ongeveer hetzelfde bedrag.
Hier is ook een goede game pc in huis wat scheelt. Als ik een paar keer geconfronteerd zou worden met 30fps only games zou ik misschien anders praten. ;)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 29 augustus 2024 15:01]

Is een keuze of je de PRO wil of niet. Als je kijkt naar de kosten.

Een PS5 kopen en later upgraden naar een PRO. Daar kun je nog steeds geen fatsoenlijke game PC neerzetten. Daar heb je net de videokaart voor. Daarom ben ik zelf destijds ook overgestapt naar de PS5. Werd me echt te duur om bij te houden.
Kijk hier samen met GTA6 erg naar uit, wel benieuwd naar de prijs aangezien ze de normale PS5 in andere landen al aan het verhogen zijn qua prijs.
Het zou Sony sieren als er een optionele diskdrive bij kan. En dan is de kans zeer groot dat er eentje bij mijn TV verschijnt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.