Sony verhoogt Amerikaanse adviesprijs van PlayStation 5-controller met 5 dollar

Sony heeft de adviesprijs van de PlayStation 5-DualSense-controller met 5 dollar verhoogd. De controller kostte enkele weken geleden via de Sony Direct-webshop nog 70 dollar en kost nu 75 dollar. Eerder verhoogde het bedrijf al enkele adviesprijzen in Japan.

De DualSense-controller heeft op het moment van schrijven een adviesprijs van 75 dollar, terwijl dezelfde controller volgens de Wayback Machine op 22 augustus nog 70 dollar kostte. Een X-gebruiker merkt op dat deze prijsverhoging ook bij andere Amerikaanse winkels en voor andere kleuren geldt. De adviesprijs van de console zelf is nog niet verhoogd.

Sony heeft nog niet gereageerd op de prijsverhogingen. Het bedrijf meldde vorige maand wel dat het de adviesprijzen voor zowel consoles als accessoires zou verhogen vanwege 'uitdagende externe omstandigheden'. In Japan was de prijsstijging relatief gezien hoger: 15 procent voor accessoires, tegenover 7 procent voor witte DualSense-controllers in de VS.

Sony DualSense
Sony DualSense

Door Hayte Hugo

Redacteur

09-09-2024 • 15:36

83

Reacties (83)

83
78
30
2
0
20
Wijzig sortering
We leven letterlijk in een omgekeerde leven nu..
Vroeger werd na verloop van tijd een product goedkoper maar nu woord alles duurder of blijft het zelfde.
Laatst had ik het over dat de Quest 3 goedkoper hoort te zijn maar nee er komt wel een goedkoper variant...
Tuurlijk begrijp ik het wel omdat grondstoffen zoals pvc duurder woord.
onze valuta wordt minder waard ... dat is toch wat anders dan dat alles duurder wordt.
Dit was vroeger ook al zo en toen werd de hardware wel goedkoper ondanks deze inflatie...
Bedrijven hebben continu het supply chain-excuus gebruikt tijdens de coronacrisis om te kijken hoever ze de consumenten kunnen pushen met prijsverhogingen. Een paar jaar na de pandemie zijn de prijzen nog steeds hetzelfde of hoger, terwijl ze wel lekker recordbrekende winsten maken.
probleem is dat de sales het heel goed doen maar ze maken steeds minder winst (of meer verlies) op de hardware, dat begon vorig jaar al met een vermindering van meer dan 25% in de "operating income". Dit is geen excuus dat kan je gewoon zien aan de openbare cijfers:
https://workingcasual.com...-sonys-fy-2023-q3-report/
Tuurlijk begrijp ik het wel omdat grondstoffen zoals pvc duurder woord.
PVC? PVC? pvc?

1.000 kilo PVC kost ~$760.

Laten we heel overdreven zeggen dat 50% van het gewicht van een Quest 3, PVC is.
Dan heb je het over ~250 gram aan plastic. Dat is ~$0.19 aan PVC.
De stelling was niet 'duur' maar 'duurder'

Ik heb toevallig laatst met iemand gepraat over PVC want ik moest iets hebben en alles op maat zou me makkelijk 400+ EUR kosten. En geloof me, het was niet veel.
En natuurlijk bestaat die niet alleen uit pvc maar andere electronics die duurder worden zoals vandaag de ssd!
En niet vergeten sinds de beschietingen op schepen is transport ook duurder geworden.
De stelling was niet 'duur' maar 'duurder'
Technisch heb je zeker gelijk, maar met de materiaalkosten van PVC (pellets) zal dit zo'n insignificante kostenpost zijn dat ik me lastig voor kan stellen dat dit ook maar enige invloed zal hebben.
Ik heb toevallig laatst met iemand gepraat over PVC want ik moest iets hebben en alles op maat zou me makkelijk 400+ EUR kosten. En geloof me, het was niet veel.
Dit gaat natuurlijk over iets heel anders, je hebt het nu over iets op maat te laten maken (van PVC). De grondstofprijs is dan vanzelfsprekend een factor, maar de bewerking, en de kosten om die bewerking uit te kunnen voeren zullen waarschijnlijk véél duurder zijn.

Immers, 1000kg PVC kost je ong. 760 dollar, maar ik denk niet dat jij bijna 500kg aan PVC pellets wilde kopen.

Het laten CNCn van een blok PVC (ontwerpen van de freeshandeling, gebruik van de machine, etc), of het spuitgieten (incl het ontwerpen, en produceren van een mal, en vervolgens het (hand) werk om de spuitgiet machine te gebruiken) zullen de bepalende factor zijn.
Dit gaat natuurlijk over iets heel anders, je hebt het nu over iets op maat te laten maken (van PVC). De grondstofprijs is dan vanzelfsprekend een factor, maar de bewerking, en de kosten om die bewerking uit te kunnen voeren zullen waarschijnlijk véél duurder zijn.
De plaat PVC zelf zou al een paar honderd zijn, dan hadden we het over misschien 4x4 meter, 0.8cm dik
Ik weet weinig over het verwerken van platen PVC, maar 4x4 meter op 0.8cm lijkt me ook een lastig formaat om te produceren, transporteren, verwerken etc.

Wat wilde je daar precies mee (laten) maken, als ik vragen mag?
het was meer het totaal oppervlakte.
Het was voor een vivarium

De 0.8cm dikte was wat hun hadden trouwens, maakte mij niet zoveel uit hoeveel het was
+ dure op maat gemaakte pcb bordjes
+ molds voor de vormen van de controller, molds zijn duur en gaan niet eeuwig mee
+ rumblesticks
+ assemblage
+ verpakken
+ verschepen
+ loonkosten
+ verzekeringen etc die ze zelf niet gaan dragen (en herberekenen naar klant)
+ sensors

Het is meer dan alleen een paar stukken plastic
Ja dat is wel mogelijk, maar er werd geopperd dat het aan de prijsstijging van grondstoffen, zoals pvc, zou liggen.
+ dure op maat gemaakte pcb bordjes
+ molds voor de vormen van de controller, molds zijn duur en gaan niet eeuwig mee
+ rumblesticks
+ assemblage
+ verpakken
+ verschepen
+ loonkosten
+ verzekeringen etc die ze zelf niet gaan dragen (en herberekenen naar klant)
+ sensors
Zijn geen grondstoffen, dus ik vind de argumentatie eigenlijk wel sterk, vermoedelijk ligt het dus niet zozeer aan de gestegen grondstof prijzen. ;)
Eigenlijk moest ik zeggen onder andere als dat het aan meerdere redenen kan liggen.
Zoals transport schepen die beschoten woorden.
Was er zelfs niet een tijd geleden dat een container van 3000 naar 30000 ging?
Container prijzen liggen hoog, maar niet zo hoog.

Het hangt een beetje af waar je kijkt, maar dit lijkt wel een aardige representatie te zijn:
Shanghai -> Rotterdam ligt zo rond de $6,500 (voor een 40 voet container)
Rotterdam -> Shanghai ongeveer $650 (voor een 40 voet container)

Een jaar geleden kostte een container vanuit Shanghai naar Rotterdam slechts $1,500.
Tijdens de pandemie hoogtij dagen kon een container deze kant op wel $20,000 of meer kosten.

Een flink verschil dus.
De prijzen van transport zijn ook flink aan het fluctueren sinds 2020, zie:
https://tradingeconomics....ntainerized-freight-index

Dat heeft invloed op eigenlijk de hele keten, van grondstoffen tot onderdelen tot het product naar de consument krijgen.

Dat game consoles naar verloop van tijd goedkoper werden kwam vooral omdat de chips op een kleiner procedé gebakken werden. Maar sinds 28nm levert dat geen kostenbesparing meer op:
https://www.tomshardware....ping-a-decade-ago-at-28nm

Xbox One en PS4 bleven dan ook op die 28nm steken. De grootste kostenbesparing vorige generatie was vooral door de standaard Kinect weg te halen.
Neemt niet weg dat na decennia gewenning dat prijzen altijd wel dalen door kostenbesparingen, verbeterde technieken. Sinds 2020 boeken veel grote bedrijven de grootste winsten sinds heugenis. Ahold, Shell en andere partijen die voorzien in levensbehoeften die recordwinsten wegboeken.

We leven wel degelijk in een omgekeerde wereld, vroeger had de consument nog enige baat aan lagere kosten, want een lagere prijs, want kapitalisme met marktwerking enzovoorts.

In de VS beginnen de grote jongens die kortzichtige graaiflatie al wel te voelen, het volk is langzaam maar zeker de hand steeds meer op de knip aan het houden. Dat zie je in Nederland ook al wel een beetje, de prijzen stijgen al jaren harder dan de lonen en je kan het geld maar 1 keer uitgeven.

Dat we voor de recordwinsten van een paar bedrijven de hele samenleving een crisis in storten, ach. Hoort er bij.
Tsja, inflatie; producten werden goedkoper omdat ze goedkoper geproduceerd konden worden, bijvoorbeeld door de productie te verhogen of de kosten te verlagen. Voor de PS5 hebben ze een paar iteraties gedaan waardoor die kleiner is en bijvoorbeeld met de helft minder aan koelblok door kan. Maar voor de controller is die speelruimte er niet, en is het ontwerp ook grotendeels hetzelfde gebleven als het origineel.

Maar de wereld is sindsdien veranderd; grondstoffen zijn duurder, transport is duurder, etc.
Monitors bijvoorbeeld laten weer wat anders zien, goedkoper dan ooit.
Producten worden niet duurder, je geld wordt snel minder waard.
Zolang je de Euro of Dollar blijft gebruiken moet je er maar aan wennen.
Wat stel je dan voor dat we de yen gebruiken?
Je comment heeft 0.0EUR waarde, want het klopt niet.
Nou nou, niet helemaal. Je kan prima wat geld stallen op spaarrekeningen in verschillende valuta om jezelf een beetje te beschermen tegen de grillen en grollen van de USD en EUR :) Via Revolut bijvoorbeeld kan dat zelfs allemaal bij dezelfde bank.
De inflatie is veel hoger dan je met je spaarrekening kunt compenseren, dus ja je geld wordt echt steeds minder waard.
Had je 10 jaar geleden het bedrag voor 100 biertjes op je spaarrekening gezet.....dan had je er nu 70? kunnen terugkopen gok ik. In ieder geval stuk minder en dat is nu juist het probleem. We slikken het maar voor zoete koek dat ons geld minder waard of (of zoals andere zeggen alles wordt duurder)
Tja, na 12 jaar VVD en daarvoor ook al wat jaartjes economisch rechtse regeringen, is het dan vreemd dat vooral het bedrijfsleven de grootste baat heeft gehad aan die "toegenomen inflatie"?

Ahold, 2023: Recordwinst.
Shell, 2022: Recordwinst.
Airfrance-KLM, 2023: Recordwinst.
Rabobank, 2024: Recordwinst
Knab, 2024: Recordwinst
Flix (ov maatschappij), 2023: Recordwinst
De Heus, 2024: Recordwinst

Blabla, economie groeit zo hard enzo. Kijk al die bedrijven toch enorme winsten maken (Oke, AirFrance-KLM ondertussen weer minder)
https://nos.nl/artikel/24...ordwinsten-voor-bedrijven

Ondertussen neemt volgens Unicef de armoede in Nederland toe en is sinds enkele jaren het rode kruis onze voedselbanken aan het ondersteunen. Het rode kruis, verdorie, we zijn 1 van de rijkste landen op de wereld, wat de neuk moet het rode kruis hier? Het voelt zo verkeerd, zo oneerlijk. Ik word er een beetje emotioneel en boos van als ik er uberhaupt aan moet denken.
Aandeelhouders worden steeds gieriger, en dat is neurologisch gezien niet gek omdat alles wat dopamine creëert ook een verslavende werking kan hebben, zowel gokken als dividend van aandelen.

Meer hebben is vaak niet content zijn voor die lui maar juist nog meer willen. Het is een vicieuze cirkel waarin de particulieren steeds meer uitgeknepen worden.
Ik wist niet dat politiek een aspect was waaraan ik refereerde.
Mijn inziens heeft het namelijk niets met politiek te maken maar alles met huidige economisch systeem dat we al decennia lang volgen waarbij er steeds meer geld bijkomt en dus je spaarrekening slinkt.
Politiek weegt altijd mee. Denk aan accijnzen bijvoorbeeld.

De politiek bepaalt dat accijnzen voor een bepaald product omhoog gaan staat in dat geval gelijk aan dat de politiek de inflatie aanjaagt, je zult immers meer geld moeten neerleggen voor datzelfde product.

Andersom kan ook, als politiek bepaalt dat je een tegemoetkoming dient te krijgen voor aanschaf van een product dan wordt gezegd product goedkoper. De politiek is op dat moment dan verantwoordelijk voor de deflatie van de waarde van dat product.

Waar jij aan refereert is per definitie onderdeel van politiek. Die biertjes zijn vooral in prijs gestegen dankzij accijnzen. De reden dat jij voor een tientje nu minder dronken wordt dan 30 jaar geleden heb je te danken aan meerdere verkiezingsuitkomsten. :+

Soms is iets ingewikkelds zo verfrissend simpel. :P
Tjonge wat kunnen we toch in cirkeltjes draaien.

Even nog chronologisch wat er gebeurd

ik: inflatie is hoger dan spaarrekening kan compenseren (als reactie op iemand die voorstelt dat je fluctuaties in prijs kunt opvangen door geld op spaarrekening te zetten)

Vervolgens verzint iemand het om kwaad te spreken over de VVD als reactie?!?

ik: geef aan dat mijn comment niets met politiek van doen had dus niet begrijp waarom hij dat aanhaalt.

Jij: Wel te maken met politiek ;-)

Ondertussen zijn we compleet afgedwaald.
Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling, ik reageerde uiteraard op wat je schreef. Deze cirkel is doorbroken. :+
Was niet persoonlijk gericht, meer op de samenleving. Als economisch rechts de politiek stuurt, is het toch niet zo raar dat vooral (grote) bedrijven en middenklasse++ daar primair de meeste baat van hebben? Want de VVD en CDA zitten (zaten) er niet voor het volk dat bij de schuldsanering aanklopt of in de rij van de voedselbank mag aansluiten.

Onze economische situatie is het directe gevolg van ons stemgedrag als land.
Nu wordt het toch een politiek beladen topic ;-)
Ik geloof er simpelweg niet in. Alsof rechts ons arm maakt en links niet. Inflatie en waardevermindering treedt niet alleen op bij een rechts kabinet.
Neem een links voorbeeld: China ;-)
Of kijk eens naar waar de oude linkse kamerlieden/minsters/lijststrekker uithangen nadat ze de kamer hebben verlaten en wat hun vermogen is? Wouter Bos, Femke Halsema , Paul Rosemöller of Ronald Plasterk ,
Allemaal links en miljonair. Goed beetje flauw misschien, maar ook een links kabinet gaat niet zorgen dat prijzen opeens gaan dalen. Inflatie is namelijk een doel volgens economen want dit betekent groei.
Het is gewoon allemaal kapitalisme, links en rechts.

China heeft een gecentraliseerde (door de overheid gecontroleerde) kapitalistische economie.

De rest die je opsomt leven en werken in de Nederlandse kapitalistische samenleving.
Ah maar de armste mensen stemmen niet.

Toen stemrecht werd ingevoerd was de elite doodsbang. De paupers aan de macht! Communisten! Guillotine op het Leidseplein! Maar al snel werd het een feestje voor de burgerij.
Bitcoin is geen grondstof!
Zeg ik toch ook niet.
Wordt de PS5 dan ook duurder? Aangezien die daar standaard in zit… de controller is like, what? 15% van de hele console prijs?
Het is wel al heel recent gebeurd in Japan,
ik zou me niet verbazen als dat ook hier gebeurt.

https://tweakers.net/nieu...s-in-thuisland-japan.html
De prijzen zijn ook afgelopen paar maanden in Nederland stilletjes gestegen. Moet je nagaan dat ik de disc versie in juli voor 440 euro heb gehaald nieuw terwijl het nu rond 520 euro kost. Digital versie kosten toen nog 400 euro terwijl het nu ongeveer 450 euro kost.
Nja, dat zullen dan voornamelijk aanbiedingen zijn geweest, de disc versie kostte bij introductie 500 euro, zonder game, reguliere prijs.
Maar kreeg later wel een inflatie correctie waardoor ie €550 als standaard prijs kreeg.
nieuws: Sony verhoogt prijzen PlayStation 5 en accessoires in thuisland Japan
Waarschijnlijk wel, maar beide gaan omhoog. (Althans om hoog gegaan in Japan)
In een Japanse blogpost laat Sony Entertainment weten dat zowel de reguliere PlayStation 5 als de Digital Edition omgerekend ruim 80 euro duurder worden, wat een stijging van respectievelijk ruim 16 en bijna 22 procent is. De prijsstijging is vanaf 2 september van kracht.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 9 september 2024 15:45]

Ik vermoed dat Sony het verlies op de verkoopprijs in de VS nog voor lief neemt omdat Xbox daar nog competitief is. De prijs van de accesoires verhogen is een slimme manier om daarvoor te compenseren.
Eigenlijk best vreemd wetende dat de Pro binnenkort wordt aangekondigd
Niet echt, want dan hebben ze daar ook reden om meer geld daarvoor te vragen.
Of meer mensen kopen het Pro model. "Het prijsverschil is toch niet zo groot...."
Hebben ze de "stick drift" problemen al verholpen?
Nee, helaas niet.
Ik had zo extra geld over gehad voor een controller met HALL sticks (en de adaptive triggers die de originele controllers ook hebben)
Maar helaas ben heb ik al 2 controllers gehad met de driftproblemen (en dat voor iemand met een fulltime baan en kinderen... geloof me, zoveel tijd om te gamen heb ik niet 8)7)
Ik heb ze nog niet op de playstation geprobeerd, maar wel op de Switch en mijn PC. En ik zou geen andere meer willen dan de Gulikit controllers.

https://www.amazon.nl/Blu...ix=guli%2Caps%2C75&sr=8-5

edit: Oh mijn kinderen gebruiken de vorige generatie op de Switch en die spelen best veel, en ik zelf af en toe op de PC.

[Reactie gewijzigd door Keyb op 9 september 2024 16:05]

Ik denk dat het een goede reactie is, alleen kan ik geen Gulikit controllers vinden die op de Xbox of Playstation werken. Ze praten overal wel over 'multi-platform', maar dat lijkt op te houden bij Android, PC en Switch.
Die zijn dus niet compatibel met ps4 of ps5. Zeker op de PS5 is een dualsense/dualedge zowat je enige optie voor zover ik weet. Er zijn ook andere "pro" controllers, maar die zijn best duur (nacon, razer > + € 190).
Je hebt helemaal gelijk. Ik ging er blind van uit dat die wel zou werken op de PS(4). Maar dat doet hij niet inderdaad. Ook niet met die USB receiver in de console. Dat is wel jammer. Enige dat ik nog wil checken is of hij gewoon via bluetooth wil verbinden, maar ik acht de kans niet zo groot.
Hier ook. Binnenkort gaat de tweede controller retour. Sinds november in bezit en gamen echt niet zo gek veel.
Het grappige is nog dat HALL sticks helemaal niet duur zijn, ik heb een Gamesir Nova lite die 20 euro koste, met HALL sticks. Sony wilt gewoon dat mensen vaak nieuwe controllers moeten aanschaffen, is een groot deel van hun verdien model.
Zo lang ze geen hall effect sensors gaan gebruiken voor de sticks, gaan ze dat nooit kunnen verhelpen. De manier waarop het nu werkt, met 2 verschillende materialen die tegen elkaar aanwrijven, zal altijd tot slijtage en daarmee stick drift leiden.

Hetzelfde met Xbox Series controllers. Je kan altijd zelf 1x je controller uit elkaar halen en de zaak schoonmaken, dat scheelde dan ~6 maanden in de levensduur, maar stick drift is helaas inherent aan de gebruikte technologie.

Als je echt geen stick drift wilt moet je je controllers verkopen en hall effect controllers kopen, die zijn van meerdere fabrikanten voor verschillende prijscategorieën beschikbaar, van heel duur tot goedkoper dan een originele PS5 controller. Helaas mis je dan meestal wel de leuke effecten op de triggers in games als Spiderman.

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 9 september 2024 17:54]

Helaas. Voor wie handig is met de soldeerbout heeft Gulikit vervagende sticks op basis van het TMR-effect.
onze ps5 word zeer intensief gebruikt en ik vind de kwaliteit van de controllers echt om te huilen. sinds de ps5 is uitgekomen hebben wij hier al 5 controllers gesloopt. nu gaan er mensen roepen dat dat door ons zelf komt maar waarom hebben onze ps4 controllers dan nog steeds geen stick drift na meer dan 10 jaar.
Ik vind echt dat ze daar eens serieus naar moeten kijken en niet met een oplossing moeten komen zoals de 240 euro dure controller met verwisselbare sticks.
Ik heb mijn ps5 controllers al 4 jaar en geen een van de 2 heeft last van stick drift. Al ook intensief gebruikt. Ik heb waarschijnlijk gewoon geluk. Wel een ervan een kleine stuk afgebroken binnenin rechterkant waar het zwart gedeelte zit maar is door mezelf.
Hier hetzelfde verhaal. Ik heb mijn ps2 ps3 ps4 en PS5 controllers heel veel gebruikt. Alleen ps3 had na een tijdje stick drift. Misschien is het geluk hebben. Maar soms vraag ik me ook af hoe veel iemand hem gebruikt als je 5 controllers er doorheen jaagt :|
Verhoogde ze de fps maar eens, dan waren ze goed bezig
En hoe had je gedacht dat ze dat gaan doen?
Door goede hardware te leveren
Ja maar dan verhogen ze de fps niet. Dan brengen ze een refresh van de PS5 uit die je dan mag gaan kopen. Niet echt een goeie oplossing voor het probleem dat je ervaart.

Je kunt ook je vinger wijzen naar de game devs - die weten dondersgoed voor welk platform ze ontwikkelen, en als hun game de 60fps niet haalt, dan kan het niet anders dan dat ze dat weten. Immers zijn alle PS5's hetzelfde.
Ze moeten iets. Zou dit ook gebeurd zijn als Concord geen flop was geworden? Kan me zo voorstellen dat een game van 100+ miljoen die na 3 weken offline is gehaald ook wel pijnlijk is voor het resultaat van Sony. En dan nu uiteindelijk betalen wij daar allemaal weer de prijs voor. Of is dat heel ver gedacht...?
Dit waren zel al van plan voordat die game uitkwam. De verhoging was al doorgevoerd in andere gebieden voordat Concord op z'n gat ging.
Want een prijs doorvoeren doen hun na een weekendje goed slapen?
Nee daarbij in Japan werd de ps5 ook duurder en wat voor flop was dat toen?
Concord zal wat herwerkt en bijgestuurd worden en opnieuw gereleased worden. Ze hebben het terug van de markt gehaald om het op een later moment beter te releasen. Ik zag plots dat er een beta te spelen was gedurende een weekend en enkele weken later was de release er al, maar ik had er voor de rest nog niets van vernomen.
Van Deadlock had ook niemand iets vernomen, en kijk hoe dat gaat, kwestie van goeie game maken.

Concord gaat het gewoon never nooit meer worden.
Vrij ver gedacht denk ik.
Concord komt gewoon weer in de store hoor. Die game wordt niet weggegooid. Wellicht nu met microtransactions.
Krijgen we voor de 5 euro meer nu ook haleffect joysticks? De vraag was natuurlijk retorische want voor dat geld mag je vast geen duurzaam product verwachten.
Krijgen wij nu daneen upgrade naar een hall sensor voor je joysticks…
Compensatie voor Concord :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.