'PlayStation 5 Pro heeft 2GB DDR5-geheugen extra en 16,7Tflops-gpu'

Sony lijkt 2GB DDR5-geheugen aan de PS5 Pro te hebben toegevoegd. Dat blijkt uit een uitgelekte specsheet. De gpu zou 16,7Tflops aan rekenkracht hebben en het apparaat zou een voeding van 390W hebben. Uit een teardown blijkt ook dat de cmos-batterij eenvoudiger te vervangen is.

De specificatielijst, die via X werd gedeeld, bevestigt dat de PlayStation 5 Pro is uitgerust met een AMD Zen 2-cpu met acht kernen en zestien threads. De spelconsole beschikt ook over 16GB GDDR6-geheugen en een ingebouwde ssd van 2TB. Het is nog niet duidelijk waarvoor de extra 2GB DDR5-geheugen gebruikt zal worden, maar experts vermoeden dat dit voor het besturingssysteem van de spelconsole is bedoeld.

De ingebouwde videokaart van de PlayStation 5 Pro beschikt over 16,7Tflops aan rekenkracht. Eerdere geruchten suggereerden echter dat de gpu 33,5Tflops aan rekenkracht heeft bij het verwerken van 32bit zwevendekommagetallen. Volgens VideoCardz komt dit verschil door de manier waarop AMD de prestaties van zijn RDNA-gpu’s uitdrukt.

De PS5 Pro heeft twee USB-A-poorten en een USB-C-poort die het USB 3.2-protocol ondersteunen met snelheden tot 10Gbps. Daarnaast is er een USB-A-poort met ondersteuning voor het USB 2.0-protocol en snelheden tot 480Mbps. Op de specificatielijst staat ook Wi-Fi 7 vermeld, zoals Sony eerder al had aangekondigd.

Het apparaat, zonder optionele disclade, meet 388x89x216mm en weegt ongeveer 3,1kg. Ter vergelijking: de huidige PlayStation 5, met modelnummer CFI-2016 en disclade, meet 358x96x216mm en weegt 3,2kg. De afmetingen van de digitale variant zijn volgens Sony 358x80x216mm. Deze versie weegt 2,6kg.

Er zijn recent ook beelden opgedoken van een PS5-teardown. Uit de bijbehorende YouTube-video blijkt dat Sony aanpassingen heeft gedaan aan het interne ontwerp van het apparaat. De cmos-batterij zou bijvoorbeeld eenvoudiger te vervangen zijn. De PlayStation 5 Pro werd begin september aangekondigd en komt op 7 november uit. De spelconsole krijgt een adviesprijs van 800 euro.

Uitgelekte specificatielijst PlayStation 5 Pro - Bron: X-account Brunno Fast
Uitgelekte specificatielijst PlayStation 5 Pro. Bron: X-account Brunno Fast

Door Jay Stout

Redacteur

04-11-2024 • 08:06

221

Lees meer

Reacties (221)

221
216
78
3
0
104
Wijzig sortering
Hoe verhoud zich dit tot een midrange pc videokaart? Een 4070 zit volgens mij rond de 29Tflops? De normale PS5 zou rond de 10Tflops zitten. Kortom zo'n 50% prestatiewinst.
Houd er wel rekening mee dat TFLOP/s geen universele GPU kracht weergeeft. Het aantal FP32 FLOP/s berekenen is niets meer dan kloksnelheid x shading units x 2. Zo wordt de Vega 64 berekent op 12,7 TFLOP/s, maar qua prestaties is deze GPU gelijkaardig met de 5600 XT, die weer wordt berekend op 7,2 TFLOP/s. Enkel binnen de eigen familie generatie kan je TFLOP/s 1 op 1 vergelijken.

Nvidia past tevens een trucje toe waardoor het aantal TFLOP/s theoretisch verdubbelt, namelijk de integer shaders kunnen ook worden aangesproken als floating point shaders, waardoor er dus theoretisch een verdubbeling in FP prestaties ontstaat. In de praktijk is dit echter niet het geval. De prestaties kunnen in de praktijk weldegelijk ietjes verbeteren, maar dat zijn vaak slechts een paar procentpunten. In principe kan je dus het aantal TFLOP/s dat Nvidia opgeeft door 2 delen. Dat geeft een eerlijker beeld van de prestaties. Overigens gebruikt AMD tegenwoordig ook ditzelfde trucje, echter nog niet bij de GPU generatie die wordt gebruikt voor de PS5.

De PS5 heeft een GPU met de prestaties van de 6650 XT, deze presteert op zo'n 2/3e van een 4070. Dus de Pro zal zo ongeveer gelijkaardig presteren aan de 4070.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 4 november 2024 19:20]

Moeilijk uit te rekenen. Omdat het hele os van de PlayStation gebouwd is om te gamen. Er wordt aanzienlijk efficiënter aanspraak gemaakt op de videokaart geheugen en cpu.
Volgens mij communiceren consoles veel meer op kernel niveau.

[Reactie gewijzigd door StormRider op 4 november 2024 08:23]

Linux en Vulkan bestaan.

En ondanks dat er vast studio’s zijn die het onderste uit de kan halen, is een beetje een cliché dat met de PS3 generatie langzaam achterhaald is geworden. Het gros van de games is multiplatform en draait op een multiplatform engine als Unreal of Unity.

Digital Foundry heeft ook al een aantal keer wat tests doorgevoerd en de consoles presteren on par met de PC equivalenten van hun hardware, niet noemenswaardig beter.

Logisch ook, de meeste studio’s hebben namelijk het geld ook niet tot in de fijnste details optimalisaties te pushen voor een paar FPS winst. Resolutie 10% lager en de scalers doen de rest is dan een eenvoudige keuze in plaats van nog maanden te tweaken, een miljoen te verbranden en de deadline op te moeten schuiven.
Soms werkt dat schalen naar benden niet, zoals bij de Switch met MK1. En inderdaad hadden ze na de hele backlash extra werk erin gestoken met patches om de graphics weer aan te passen op maat voor de Switch en dat zag er stukken beter https://youtu.be/XuydGR-jCns uit.

Laat ook gelijk zien dat consoles met multi platform games meestal niet draaien op perfecte optimalisatie.

[Reactie gewijzigd door Kizanko op 4 november 2024 15:42]

Ook op de Playstation 5 zijn er voorbeelden te over waar de game zelf simpelweg te zwaar is om deze nog op een fatsoenlijke resolutie / framerate te kunnen renderen. De Switch is een geval apart, een compleet andere architectuur op basis van een mobiele chip. Elke port is daar een klein technisch wondertje wat dat betreft.

Maar op de PS5 gaat het soms ook over big-budget games, zoals de Final Fantasy 7 remake. In feite moet je vaak kiezen tussen PS3 resolutie (plus upscaling), of een PS3 framerate.

Een GPU kan nu eenmaal slechts zoveel pixels, polygonen en effecten renderen voordat deze tegen z'n limieten aanloopt. Zo'n 500€ doosje, waar Sony dan in ieder geval in de begindagen ook nog op heeft toegelegd, zal geen RTX 4090 prestaties bieden.

Hetzelfde geldt voor de PS5 Pro. Die is weliswaar duurder en doet een hoop dingen stukken beter, maar desondanks wordt de GPU ingeschaald op het niveau RX 7700XT, of 3070 Ti. Zelfs optimistisch gerekend kan je dan best case uitgaan van 7800XT / RTX 3080 prestaties. GPU's van zo'n 400€-500€. Ook die gaat dus geen native 2160p doen met 60fps.

Maar deze klasse is wel goed genoeg om veel games met geoptimaliseerde settings op 1440p/60 te kunnen draaien. Of in ieder geval met een basisresolutie tussen de 1080p en 1440p, wat in de regel behoorlijk goede plaatjes oplevert wanneer je er een goede upscaler tegenaan gooit naar 2160p. Als PSSR dan ook beter werkt dan FSR, is het een mooi totaalpakket.

Alleen is de prijs wat duur, je merkt dat Sony hier gewoon inzet op de fanatieke gamer die het beste wil en er waarschijnlijk zelf ook niks op toe wil leggen, maar winst wil maken op de unit.
Ik denk dat je gelijk hebt, immers ik draai met mijn i5-13600KF 3.50 GHz, RTX 4060 Ti 16 GB en 32 GB ram, RDR2 op 60fps. (DLSS aan) met 'bijna alles' op Ultra settings.
Een game uit 2018.

Nu is dat niet volledig vergelijkbaar met een console maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel, de nieuwste games in principe zijn nu al te zwaar voor de PS5 en Xbox Series X.
Toch denk ik dat het slimmer is om gewoon op de nieuwe generatie consoles te wachten dan nu een upgrade naar de PS5 Pro te doen.

Maar dat is mijn persoonlijke mening/keuze wanneer ik een PS5 zou hebben.
Ik ben deze generatie over gegaan op Xbox.
Hetzelfde geldt voor de PS5 Pro. Die is weliswaar duurder en doet een hoop dingen stukken beter, maar desondanks wordt de GPU ingeschaald op het niveau RX 7700XT, of 3070 Ti. Zelfs optimistisch gerekend kan je dan best case uitgaan van 7800XT / RTX 3080 prestaties.
Ik denk dat je hier op dit moment nog weinig over kunt zeggen omdat de PS5 Pro GPU de eerste beschikbare hardware gaat zijn op basis van RDNA 4. FLOPS zeggen niet alles, de verwachting is dat RDNA 4 significant verbeterde raytracing prestaties gaat hebben, en de PS5 pro GPU zal standaard een behoorlijk zwaar uitgevoerde neural engine krijgen die waarschijnlijk gebruikt gaat worden voor nog betere en efficientere upscaling. Misschien op papier in de buurt van een 7800XT dus, of zelfs minder, maar hoe zich dat vertaalt in framerates in bestaande en nieuwe games is nog niet goed te voorspellen.
De Switch is een geval apart, een compleet andere architectuur op basis van een mobiele chip. Elke port is daar een klein technisch wondertje wat dat betreft.
Tot op zekere hoogte, aangezien een engine zoals Unreal Engine 4 en 5 de Switch wel ondersteunt, al geldt dit vaak met beperkingen voor de nieuwste functies. Als ik het goed heb ondersteunt het geen Lumen en Nanite voor de switch (maar Lumen is er ook niet voor bijv. de PS4 en Xbox One dus als je daarvoor ontwikkelt moet je er sowieso al rekening mee houden).
Lumen does not support previous-generation consoles, such as PlayStation 4 and Xbox One.
Bron: https://dev.epicgames.com...e?application_version=5.0
Unreal Engine 5 enables you to deploy projects to Windows PC, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X, Xbox Series S, Xbox One, Nintendo Switch, macOS, iOS, Android, ARKit, ARCore, OpenXR, SteamVR, Oculus, Linux, and SteamDeck. You can run the Unreal Editor on Windows, macOS, and Linux.
Bron: Unreal Engine 5 website

De Nintendo Switch draait op een Nvidia Tegra X1-chip, en ARM 4 Cortex-A57 oorspronkelijk is ontworpen voor mobiele apparaten. Dit maakt de hardware aanzienlijk minder krachtig dan die van de PS5 of Xbox Series X/S waardoor je op dat gebied tegen limiteringen aanloopt. Als je game niet vanaf het begin is ontworpen voor de minder krachtige hardware van de Switch dan is het een stuk moeilijker om optimalisaties door te voeren om games soepel te laten draaien op die beperktere hardware. Upgraden is vaak gemakkelijker dan downgraden; het is eenvoudiger om extra functies en hogere instellingen toe te voegen voor krachtigere hardware dan om een spel te strippen van complexe functies en visuele details, zodat het soepel draait op minder krachtige hardware zonder de ervaring en game mechanics aan te tasten. Daarbij heeft Unreal Engine 5 functies die niet volledig kunnen worden benut op de Switch vanwege de beperktere hardware waarbij je wel bij sommige features de optie hebt om platform specifieke code in te voegen zonder aparte codebase of branche te moeten ondersteunen.

Daarom is het een technische prestatie als ontwikkelaars een succesvolle port realiseren nadat een game al uitgebracht is en dus flink moeten herbouwen. Ik ben het dan ook eens met je laatste zin van je eerste alinea dat dit vaak als een technisch wonder gezien kan worden.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 4 november 2024 15:51]

Is het niet zo dat performance nu zo hoog is, dat overhead/abstractie lagen minder invloed hebben?

En aan wat voor GPU moeten we nu denken dan? een 6600XT?
Aan de ene kant lijkt de PS5 Pro gpu meer op een RX 7700XT dan een RTX 4070 maar qua TFlops heeft de RX 7700XT bijna 2 maal zoveel dan PS5 Pro maar aan de andere kant heeft de PS5 Pro weer iets meer dan een RX 7700XT wat overeen komt met RTX 4070.. de PS5 Pro heeft ook PSSR wat beter is dan FSR van AMD dus.. het wordt eens tijd dat Tweakers een AMD en Nvidia build vs PS5 Pro maakt en laat de prijs en specificaties voor hun spreken dan weten jij en ik veel meer wat iets waard is..
maar qua TFlops heeft de RX 7700XT bijna 2 maal zoveel dan PS5 Pro
Dat komt omdat RDNA 3 dual issue compute heeft wat de throughput theoretisch verdubbelt. In de praktijk merk je er alleen niet zoveel van, dus qua TFLOPs liggen ze ongeveer gelijk.
ah dank op die manier ^^
Komt dat niet omdat een PC GPU hoger geklokt wordt dan een console GPU? Namelijk vanwege meer stroom en koeling in een PC.
Excuus.. ik had over de reactie heen gekeken.. ja PC GPU's en CPU's zijn hoger in clocks en hebben meer functies of andersom vaak worden PC componenten lager geklokt en worden functies verwijdert of aangepast voor een console daarom is het ook vreemd dat sommige spelers en youtube kanalen ook PC specificaties met consoles zoals PS5 Pro vergelijken want een APU is niet vergelijkbaar met CPU + GPU ook al zijn consoles gebaseerd op PC technologie op PC is de technologie gewoon veel beter en PC zit niet vast aan een jaren in ontwikkeld systeem zoals Console..

Maar goed de meeste mensen vinden de PS5 Pro te duur tenminste als zelfs youtubers die Sony op elk front verdedigen en promoten schrikken van de prijs onthulling dan lijkt het mij wel duidelijk.. dan gaan hun weer over naar Default en proberen de prijs te verdedigen en ja de PS5 Pro heeft mooie dingen laten zien en ik heb interesse maar niet voor die prijzen dan heeft PC meer te bieden of gewoon een standaard PS5 die zullen nu wel tijdelijk in prijs zakken nieuw en tweedehands ^^ heb al jaren zin in Demon Souls en Bloodborne!
Nee Sony heeft voor PlayStation de GNMX/GNM api en Microsoft gebruikt, en dat is geen verrassing natuurlijk, DirectX op de Xbox consoles.

De APIs zijn tegenwoordig wel een stuk efficienter in het direct aanspreken van de hardware, dus geheugenbeheer en parallelism etc. zijn ook beter te tweaken waardoor zo'n abstractielaag minder overhead veroorzaakt.
Dat was vroeger misschien zo, tegenwoordig draait er echt veel meer op zo'n machine. Het OS word niet meer geladen vanaf een disk, en het spel loopt niet gelijk boven op de hardware zoals nog eerder. (Het eerste was iets wat tijdens de PS2, Dreamcast, etc zo was, en het tweede op nog oudere machine architecturen).

Tegenwoordig loopt er toch echt een OS op de achtergrond die vaak toch echt wel functies vericht. Bijvoorbeeld je vertellen dat je vrienden online zijn.

Hoewel dit natuurlijk nog steeds efficiënter en minder intensief is dan een generiek OS zoals op een PC/Mac, is het niet meer zo dat je de hele hardware tot je beschikking hebt. Sterker nog, als je dat wel zou hebben, en het nog steeds zou programmeren zoals de generaties ervoor, dan zouden de dev kosten de pan uit rijzen! Helemaal als je het moet programmeren zoals je een Mega Drive of SNES programmeert (dat laatste is bijna onmogelijk op huidige hardware gezien haar complexiteit).

Je hebt gewoon een OS nodig, zelfs tijdens de game. Omdat anders dingen gewoon te complex worden en een zooitje (als iedereen maar zijn eigen implementatie van centrale functies gaat implementeren, in plaats van gewoon de APIs die geleverd worden ter intergratie). Waarom denk je dat de meeste developers zelfs hun eigen engines niet meer maken? Het is veel complexer geworden dan de tijd waarna jij hier refereert.

[Reactie gewijzigd door dendemende op 4 november 2024 09:32]

Ja en nee. Maar bij een Windows pc heb je zelf beheer vanuit het bios en kan je sleutelen aan je OS en doen en laten wat je wil. Zaken die dit tegen moet gaan:
- Microsoft security
- UAC
- Backup bios
- Je hebt meer beheer in je processen in Windows waardoor TPM nog belangrijker is.
- Tegenwoordig worden veel files redundant uitgevoerd ivm ransomware bescherming.

Doordat PlayStation meer een gesloten OS is kan je het ook makkelijker afschermen met aanzienlijk minder rekenkracht.

Daarbij hoeft PlayStation minder rekenkracht te reserveren doordat ze eenvoudiger kunnen voorspellen wat elke app vraagt. Dit hebben ze immers allemaal zelf in beheer.

[Reactie gewijzigd door StormRider op 4 november 2024 10:49]

Nou het is eerder de grote werknemers pool die unreal engine ervaren in is. Inhouse tool zul je eerst de nieuwkomers moeten opleiden.
Vaak is inhouse engine ook niet van niveau als licenceer engine. Kwa content productie pijplijn.
Nou niet alleen unreal hoor. Unity en GODOT heb je ook nog :P.

Maar het kan gewoon niet meer uit om zo iets te ontwikkelen. Niet alleen omdat het veel geld kost, maar ook bugs, support, features, etc. Kijk maar naar Halo, de Slipstream engine. Wat een drama, zoveel resources verloren gegaan die ook naar gamedevelopment en gameplay hadden gekund.

Dit terwijl ze toen ook al iD in hun stal hadden. Als ze dan echt geen Unreal wouden draaien, dan had die laatste hun wel kunnen helpen met de nieuwe iDTech engine versie die ze daar draaien. Maar nee, het moest en zal binnen's huis.

Het kan gewoon niet meer uit.
Welke consoles laden een OS vanuit een disc? Volgens mij 0,0
Dreamcast, om even een voorbeeld te geven. De disk laad een OS (wat bijvoorbeeld WIndows CE kan zijn of die van SEGA (die veel beter was en ook veel compacter) van het OS waar op het spel weer draait. Ja je zou ook op de hardware zelf kunnen coden, maar in die generatie werkte je eigenlijk al met een barebone OS die je vanaf een disk lade, en waarin je de dingen die je niet gebruikte gewoon achterwege liet (werden dus niet geladen).

Het eerste OS wat je dus zag (op het scherm, voordat de game zou laden, of als je er een Audio CD of geen Disk in zou doen) is eigenlijk of heel bare bone of werd zelfs uit het geheugen verwijdert als je er een gamedisk in doet.

De eerste Xbox ook trouwens, Microsoft haar OS voor die machine word grotendeels uit het geheugen verwijdert zodat een disk zelf haar eigen APIs en dergelijke kan laden. Ik dacht dat die dan een memory footprint van 64kb ofzo had. Extreem klein en triviaal in vergelijk met hoeveel geheugen je had. Deze verzorgde dan hele basale functies, terwijl de meeste functies van de disk zelf in het geheugen werden geladen.
En slechts een stukje "beter" (de GPU dan) dan de XBOX SERIES X toch?

Dan is 800 Euro wel heel veel
Dus jij denkt dat de Xbox Series X (XSX) met zijn 12 teraflops op papier, dat de PS5 Pro (16,7 Tflops) maar een beetje meer krachtig is? Dat is nogal simplistisch gedacht.

Hoewel de XSX op papier zo’n 2 teraflops meer rekenkracht heeft dan de basis-PS5 (10,28 teraflops), hebben tests van bijvoorbeeld Digital Foundry aangetoond dat veel cross-platform games juist beter draaien op de PS5. Rekenkracht op papier zegt niet alles. De PS5 Pro behoort tot een nieuwere generatie dan de XSX en heeft een GPU die een hybride is van RDNA3 en RDNA4 met verbeterde hardware voor ray tracing, terwijl de XSX alleen RDNA2 ondersteunt. Dit maakt de GPU in de PS5 Pro efficiënter dan die van de XSX.

Verder heeft de PS5 Pro het volledige 16GB GDDR6-geheugen beschikbaar voor VRAM, omdat het besturingssysteem apart draait op 2GB DDR5. Bij de XSX moet het systeemgeheugen van 16GB gedeeld worden, waarvan slechts 13,5GB als VRAM bruikbaar is. Ook de geheugenbandbreedte speelt een rol: de basis-PS5 heeft bijvoorbeeld al een dubbele snelheid in memory bandwidth ten opzichte van de XSX, wat een van de redenen is dat games vaak beter presteren op de PS5.

Een andere belangrijke verbetering is de nieuwe PSSR-technologie in de PS5 Pro, waardoor de GPU minder belast wordt. Vergelijk het met de PS4 Pro versus de Xbox Series S. Op papier is de PS4 Pro krachtiger, maar de Series S kan games draaien die de PS4 Pro niet aankan, omdat de CPU en GPU generaties nieuwer en efficiënter zijn in de Xbox series S vergeleken met PS4 Pro.
Ah, dat is dus wat meer dan ik dacht ;-)
Is dat ala 2024 nog steeds zo? Zoals je zelf zegt:"volgens mij"
Alleen zou je een NVidia niet met een AMD mogen vergelijken, een betere vergelijking is met AMD.

Echter weten we ook niet of dit single of half precission is. Maar uitgaande van single is dit dus net iets krachtiger dan de AMD Radeon™ RX 7600S en net is minder krachtig dan de AMD Radeon™ RX 7600M.

Wel zou dit ook verklaren waar de eerdere
33,5Tflops
vandaan komt. Wellicht is dit de half precission.

https://www.amd.com/en/products/specifications/graphics.html
Wel zou dit ook verklaren waar de eerdere 33,5Tflops vandaan komt. Wellicht is dit de half precission.
Dit komt omdat AMD sinds RDNA 3 de TFLOPs op papier is gaan verdubbelen omdat ze theoretisch 2 instructies per clock kunnen uitvoeren via dual issue compute. In de praktijk niet of nauwelijks merkbaar, maar staat wel leuk op papier. Aangezien de GPU in de pro RDNA 2 is en/of dus geen dual issue compute heeft is het TFLOP getal de helft lager, maar qua performance waarschijnlijk niet.

Ik denk dat de meest vergelijkbare GPU op rastergebied de RX6800 is. Ook RDNA2, zelfde clock en zelfde aantal CU. Alleen is de chip in de pro veel beter op RT en ML.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 4 november 2024 10:30]

Aangezien de GPU in de pro RDNA 2
Dit is volgens mij onjuist, de PS5 Pro GPU wordt voor zover mij bekend de eerste hardware die op RDNA 4 is gebaseerd.
Goed mogelijk, we hebben volgens mij nog geen echte specs gezien van de APU in de pro buiten dat het een custom design is. Het lijkt me ergens logisch dat ze de 36 RDNA2 CUs van de PS5 gewoon hebben uitgebreid naar 60 RDNA 2 CUs voor backwards compatibility en daar RDNA 4 gebaseerde ML en RT hardware aan toe hebben gevoegd. Ofwel is het volledig RDNA 4, maar dan zonder dual issue compute, anders waren de TFLOPs wel x2.
Zo goed als alle geruchten wijzen op RDNA3 (of zelfs 4), vandaar dat ik de 7000 serie heb gepakt.
De GPU is een hybride van RDNA3 met hardware ray-tracing gebaseerd op RDNA4. Dit is bevestigd door teardown op youtube en digital-foundry.

YouTube: PS5 PRO POR DENTRO 👊😃 | PS5 PRO teardown
Volgens eerdere geruchten zou de Pro-versie over 33,5 teraflops op AMD RDNA 3-architectuur beschikken. Dat blijkt echter niet te kloppen. De PlayStation 5 Pro heeft immers maar 16,7 teraflops en volgens Digital Foundry draait de console ook niet op RDNA 3-architectuur.
https://www.eurogamer.nl/ps5-pro-specificaties-bekend

Ergens leek mij RDNA 2 sowieso logischer i.v.m. backwards compatbility met bestaande PS5 games.
PS5 cpu is vergelijkbaar met een Ryzen 3700X die met een RX 7700XT al een 10% tot 15% Bottleneck heeft en met een RTX 4070 zou dat omstreeks 30% of 40% zijn..
Die bottleneck percentages moet je niet teveel op blind staren. Is een goede marketingtool om je dure CPUs aan te smeren maar is heel erg scenario afhankelijk.
Natuurlijk is er biased om verkoop te stimuleren met name om de consument naar hogere specs te sturen maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in en ik denk als je de vorige generatie er bij pakt met de CPU + GPU of APU van de standaard PS4 en XB1 en de PS4 Pro en Scorpio en dat vergelijkt met PC componenten dat die Bottlenecks aardig overeen komen en deze generatie heeft met Ryzen betere CPU's maar toch zijn er weer bottlenecks..

Aan de ene kant is het mooi dat consoles aangepast en geoptimaliseerd worden maar aan de andere kant zit je vast aan jaren oud design.. van mij mag Console nog wel verder richting PC gaan dat in plaats van omstreeks de 7 jaar een hele console weg gooien dat er upgrade sets verkocht worden dan kan er ook tiers aangeboden worden van budget en mid range tot high end ^^ ik koop liever een upgrade setje als er nieuwe technologie is dan afhankelijk zijn wanneer een generatie eindigd en begint dan is het beter om generaties gewoon te beëindigen en mee te gaan met wat PC technologie bied elk jaar.
Tflops vergelijken tussen verschillende gpu generaties en AMD/Nvidea zegt soms niet veel. Een 6800 XT met 20TFlops presteert bijv vergelijkbaar met een 4070 RTX/3080 RTX, 29 TFlops. Qua prestaties lijkt de Pro tussen de 4070 RTX en de 7800 XT te gaan zitten. Overigens presteert de normale PS5 zeer vergelijkbaar met een 4060RTX (15Tflops volgens Nvidea)
Sony claimt 16,7tflop. Een 6800 heeft 16,17tflop, 3% minder, wat mij een goede match lijkt: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-6800.c3713

Kijken we op die site rond de prestaties van een 6800 dan presteren de 7700XT en 3070TI ongeveer gelijk. De 4070 en 7800XT die je noemt zijn respectievelijk 10 en 20% sneller.
De RX 6800 is een interessant voorbeeld met ongeveer dezelfde TFlops. In een analyse van NXGamer (maakt goeie analyses op YouTube) met Dragons Dogma II, presteerde de PS5Pro ongeveer 33% beter (hogere framerate) dan een RX 6800 in vergelijkbare graphics modi. Een behoorlijk verschil van rond de 15 fps in die video.

Ook Digital Foundry heeft bijv aangegeven dat in de praktijk de 4070 waarschijnlijk het meest dichtbij zit qua prestaties.
Even die nxgamer video bekeken en de pc versie ziet er toch echt anders uit dan de ps5 pro versie. Daarnaast weet hij niet welke PSSR instelling wordt gebruikt op de ps5 pro en gebruikt hij een 6-core 5600x terwijl de ps5 pro een 8 core heeft en dragon dogma is volgens hem cpu bottle necked. Al met al te veel variabelen om enige waarde aan de conclusie te geven.

Digital Foundry noemt de 4070 omdat de ps5 pro hardware upscaling heeft gekregen en snellere raytracing. Maar een 4070 is 10% sneller in rasterizing. DLSS is ook beter dan PSSR volgens Digital Foundry.

Het lijkt erop dat de ps5 pro een 6800 heeft met PSSR en snellere raytracing. Een 6800 heeft namelijk ook 60 CU's en dezelfde teraflops.
4060 zit op 15 TFLOPS volgens Google. 4070 inderdaad op 29
Ongeveer de prestaties van een RTX 4060ti. Natuurlijk zegt dat weinig over de prestaties van raytracing AI upscaling technieken (PSSR). Die hebben vaak meer impact op het totaalbeleving dan gewoon meer Tflops.
Vergelijkingen met een Nvidia kaart gaan mank omdat er een AMD gpu in zit...
Dus mag je 950€ betalen met discdrive en stand. Ongelooflijk wat je extra betaald voor die beetje upgrade. Belachelijk.
Dus mag je 950€ betalen met discdrive en stand. Ongelooflijk wat je extra betaald voor die beetje upgrade. Belachelijk.
Mits je hem staand wil gebruiken natuurlijk, ik ben de laatste die zal ontkennen dat de PS5 Pro stevig geprijsd is maar dat gezeur over de stand snap ik dan niet zo.

Mijn normale ps5 heeft geen minuut gestaan bijvoorbeeld.
Die van mij staat, zonder bijgekochte stand.
Vind het idioot dat ik daarvoor zou moeten bijbetalen maar aan de andere kant was het ook gek geweest als 'ie er standaard bij zat en in (ik roep maar wat) de helft van de gevallen niet gebruikt werd.

Netter was geweest als het ding zo was ontworpen dat je 'm op zichzelf op 2 manieren kon plaatsen.
De originele ps5 heeft een poot die voor plat en staand gebruikt kan worden. Het koste denk ik teveel
Netter was geweest als het ding zo was ontworpen dat je 'm op zichzelf op 2 manieren kon plaatsen.
Ik vind het sowieso een idioot ontwerp. Apparaten horen stapelbaar te zijn, en met die ronde vormen past er niks meer bovenop. In plaats van wat nutteloze hardware upgrades had ik liever een nieuw ontwerp gezien met platte zijkanten. Of op z'n minst een zwarte versie, zodat ie niet zo afwijkt in m'n stack. Maar dat zal in de lifetime van de PS5 wel niet meer gaan gebeuren. Dan kunnen ze die belachelijk geprijsde frontjes niet meer verkopen. Alles voor het geld...
Ik denk dat dat bewust zo gedaan is. Daarmee staat het ding dan altijd bovenop en leg/zet je er niets op wat de koeling kan verminderen. PS1/2 opent aan bovenkant, PS3 rond, PS4 plat, PS5 rond.
achter en zijkanten zouden voor voldoende koeling moeten zorgen en een beetje high end receiver die zijn warmte via boven kwijt moet moet is ook plat en stapelbaar.
Omdat de koeling actief is, en dit via roosters en sleuven gaat, is dat niet zozeer de reden. Het is eeder aan te nemen dat het puur een design keuze is geweest.

Dit design eist namelijk een centrale positie en dus de aandacht op. In feite het markeren van diens territorium.
Dat is ook wat ik bedoelde maar blijkbaar niet duidelijk genoeg heb benadrukt. Het gebeurt me, overigens alleen hier, wel vaker dat men wil benadrukken dat ze het met me eens zijn.
Liggend is niet voor iedereen een optie. Op mijn buro neemt ie veel minder ruimte in beslag.
Nieuw bureau kopen of zelf een stand in elkaar knutselen ;-)
Ja voor dat geld kun je een 3d printer kopen 🫣

[Reactie gewijzigd door willieverhoef op 4 november 2024 09:47]

Je hebt toch geen 3d printer nodig om een stand te bouwen?
Zeker niet, maar met dat prijs verschil is dat zelfs een oplossing.
Mocht je een 3D printer hebben (of iemand kennen), zijn daar prima opties voor!
Liggend is niet voor iedereen een optie. Op mijn buro neemt ie veel minder ruimte in beslag.
Ja en dat is begrijpelijk natuurlijk maar dat haalt het punt niet echt onderuit natuurlijk. Niet voor iedereen is die stand benodigd dus hem los verkrijgbaar maken is dan een prima optie, net zoals de disk drive overigens.
Klopt.. Moest de prijs ook lager zijn, gezien er zaken niet meer bij zitten en deze los gekocht moeten worden.
Klopt.. Moest de prijs ook lager zijn, gezien er zaken niet meer bij zitten en deze los gekocht moeten worden.
Nou eerder hoger als het er wel standaard bij zou zitten. Dat het er vroeger bij zat betekend niet dat de prijs dan nu maar omlaag zou moeten.
Sony verwijderd digitale content en verdubbeld prijzen van digitale content en probeert beloftes van gratis upgrades te breken maar een disc drive is een optie ? nee voor mij is een disk drive een must voor 100€ heb ik dat met een paar jaar terug verdient en kan ik mijn games blijven spelen..
Sony verwijderd digitale content en verdubbeld prijzen van digitale content en probeert beloftes van gratis upgrades te breken maar een disc drive is een optie ? nee voor mij is een disk drive een must voor 100€ heb ik dat met een paar jaar terug verdient en kan ik mijn games blijven spelen..
Nah ik denk dat het "Kunnen blijven spelen" van disk games een illusie gaat zijn.
Nu is dat misschien nog deels zo, in de toekomst gaat dat absoluut niet zo blijven.

Games zullen steeds vaker een online/licentie check nodig hebben of data missen op de disc drive.
Nee discs zullen speelbaar blijven daar kan Sony niets aan veranderen tenzij hun de hele EU over hun heen willen daarom probeert Sony nu ook alles digitaal te krijgen met consoles zonder disc en slecht verkrijgbare disc drives.. licenties zijn een product en of service en als je daar voor betaald zonder een houdbaarheidsdatum dan blijft het speelbaar en daarom is een disc drive een must voor PS spellen en digitaal is geen optie op PS..
Nee discs zullen speelbaar blijven daar kan Sony niets aan veranderen tenzij hun de hele EU over hun heen willen daarom probeert Sony nu ook alles digitaal te krijgen met consoles zonder disc en slecht verkrijgbare disc drives.. licenties zijn een product en of service en als je daar voor betaald zonder een houdbaarheidsdatum dan blijft het speelbaar en daarom is een disc drive een must voor PS spellen en digitaal is geen optie op PS..
Nou blijf erop hopen zou ik zeggen, ik spreek je over 10 jaar nog eens.
Ik zet er een kratje pils op dat de disc dan weg is uit het console landschap.
Dat een gekochte Disc blijft werken en dat Disc zelf verdwijnt zijn totaal verschillende dingen.. daarom zouden spelers meer discs moeten blijven kopen vooral op PS en Nintendo en ik denk dat Nintendo zelf ook wel cartridges wil blijven ondersteunen maar als spelers telkens meer digitaal kopen dan zullen investeerders van Nintendo ook zeggen waarom niet alles digitaal..
Ik denk dat het meerdere kanten op kan gaan, immers een game als Outriders had in de voorwaarden al staan dat deze game niet meer speelbaar zou zijn wanneer de stekker uit de server gaat, ook de single player zal niet meer werken.

Het zou in de toekomst zomaar die kant op kunnen gaan, al denk ik dat dit misschien de verkopen van games gaat raken.
Disk of geen disk.

Ligt er denk ik aan hoeveel weerstand er wel of niet komt wanneer games een alleen tijdelijke licentie worden ipv een gekocht product met een licentie.
Denk niet dat de voorwaarden van ontwikkelaar boven de wet staat maar ja wat doe je er aan ? daarom investeer ik niets in games die om Online heen zijn gebouwd.. single player spel met online functies kan gewoon blijven draaien zonder online functies en daar moet de ontwikkelaar gewoon voor zorgen en geen idee waar die tijdelijke licenties staan maar ik heb zelf dat nog nooit gezien dat mijn spel een houdbaarheids datum heeft..

Inderdaad als ontwikkelaars denken telkens meer content te verwijderen of gewoon niet meer onderhouden dan komt backlash en zullen er telkens meer initiatieven komen zoals Stop Killing Games en terecht en ik vindt de cancel culture zelf vreselijk omdat het te vaak om Politiek gaat maar in dit geval zouden spelers deze ontwikkelaars moeten Boycotten..
Op een disk koop je net zo goed een licentie, maar dat zullen we maar even achterwegen laten. Je hebt namelijk wel gelijk dat in de praktijk deze licentie moeilijk in te trekken is.

Het probleem is alleen dat de versie die op de disk staat in de huidige tijd vaak nog behoorlijk vol met bugs zit. Ik heb het niet alleen over de patches die in de weken na de release uitkomen, maar ook over de patches die vóór de release al gemaakt worden. Dit is omdat de fysieke versies al geproduceerd en gedistribueerd worden een tijdje voor de release. Zelfs als je de game op dag 1 speelt speel je doorgaans niet de versie die op de disk staat.

Die disk versies zijn dus voor moderne spellen echt niet zo heilig als je denkt.
Inderdaad dat zeg ik toch ook dat een disc een licentie is maar je kan ook een licentie in code kopen en een service kan ook een licentie zijn in ieder geval of je nu een disc koopt of een licentie of een service in de EU staat het vast gesteld dat als je ergens voor betaald dat er een overeenkomst is en beide partijen hebben daar rechten en verplichtingen bij en wat een verkoper zoals Nintendo of Sony of MS of Valve of Google enz. daar van vindt maakt niets uit..

Als je ergens voor betaald dan moet het bruikbaar blijven en daarom zie je ook steeds meer digitaal dan denken sommige verkopers er makkelijk mee weg te komen als iets verwijdert wordt of gewoon niet meer werkt met gezeur over licenties tussen hun en ontwikkelaars of zo iets en dan kun je gewoon niet maken van wel incasseren en dan van de verplichtingen weg lopen.. maakt mij niets uit welk platform het doet.
Als je hem niet nodig hebt, zou je hem ook gewoon in de doos kunnen laten zitten. Misschien dat je hem toekomstig kunt gebruiken, of de eventuele volgende eigenaar.

Laten we wel wezen, dit is gewoon een manier van Sony om nog eventjes nét wat meer marge te maken door een stuk plastic, kostprijs paar Euro, voor 30 Euro los te verkopen. Hetzelfde geldt voor de disk drive.

Dat het niet verkocht wordt als "goed voor het milieu" mag eigenlijk nog een wonder heten.
Staand word ook niet aangeraden. Onafhankelijk reparateurs die PS5 repareren en op social media posten laten toch vaak zien dat veel PS5s die ze binnen krijgen kapot zijn gegaan door het lekken van de vloeibare koel pasta. En de grootste oorzaak is vooral de ps5 in staande configuratie plaatsen.
Mijn ps5 staat al vanaf dag 1 al jaren. ;) ding liggend ziet er niet uit.
Sony begint Apple trekjes te krijgen :+
Ze zijn simpel groter dan xbox qua verkoop 2:1 of 60 Miljoen vs 30 Miljoen en de gpu is gewoon duurder vergelijk dat maar met een nvidia 3060 vs 4070. Dit is pas een mooie upgrade, naast de bestaande consoles.

Xbox heeft een revamped consoles, maar blijft gewoon 12 TFlop en zal dus een stuk goedkoper zijn dan de ps5...wil je dus zware hardware en beste graphics aansturing dan kom je dus uit bij de ps5 pro en middenmoot is dan de xbox ook qua prijs en dan komt nintendo..

Ik ben echt benieuwd naar de verschillen in beeldkwaliteit van de ps5 pro vs ps5 vs xbox x series en hoe is dat verschil op 3 meter en een 50 inch scherm.
Ik ook, ben benieuwd of dit nog een positief effect gaat hebben op xbox x games.
En het lijkt erop dat de consumenten het, net als bij Apple, allemaal wel prima vinden.
Ik ken niemand die zegt een pro te willen kopen. Ze zijn er vast, maar het allemaal prima vinden is in mijn omgeving zeker niet de norm. Ik vraag me dan ook af of jij ergens andere geluiden of data hebt meegekregen?
Het is dan ook een Pro versie, die is niet voor het grote publiek bedoeld. Ikzelf heb een TV van €2000 en een audio setup van nog veel meer. Ik heb er dan ook geen enkel probleem mee om wat meer te betalen voor een Pro ervaring.

Mocht het verschil in prijs kleiner zijn zou het verschil in prestaties dat waarschijnlijk ook zijn. Het probleem is niet zozeer dat de Pro €800 kost, maar dat de gewone PS5 na 4 jaar nog steeds €500 kost!
Wel een bijzondere flex van “kijk mij een tv hebben van 2000 euro” maar goed. Daar gaat het niet om. Het gaan om een marginaal verschil (wat ik tot nu toe heb gezien bij vergelijkingsvideo) icm de hoge prijs (inclusief de hoge prijs aan accessoires). Dat een disk drive is 100 of 200 euro kost, gaat geen verschil qua grafische prestaties opleveren. Daarnaast als echt geld geen probleem is, waarom investeer je niet in een 4090 pc met een evt een dedicated geluidskaart van 3500-4000 euro. Daar komt je tv van 2000 pas echt mee terecht ;)
Het gaan om een marginaal verschil (wat ik tot nu toe heb gezien bij vergelijkingsvideo)
Marginaal verschil op een kapot gecomprimeerde Youtube video bekeken op het schermpje van je PC zeker?

Alle reviews die ik tot nu toe heb gelezen van mensen die de demo's van Sony hebben gezien geven aan dat het verschil wel degelijk erg groot is. Daarbij moet wel vermeld worden dat Sony deze demo's geeft op grote schermen waar mensen vrij dicht op zitten. En dat is nu precies waar de PS5 Pro voor bedoeld is. Als jij op 5 meter vanaf een 48" mini-TVtje zit, dan zal je echt geen verschil zien, maar heb je wel een flinke TV op een normale kijkafstand dan wordt het een heel ander verhaal.

De Pro is in tegenstelling tot de PS4 Pro niet gericht op de gemiddelde console gamer maar op mensen die niet wat hogere eisen stellen, vandaar ook het hogere prijspunt.
Wel een bijzondere flex van “kijk mij een tv hebben van 2000 euro” maar goed.
Volgens mij gaat het niet om de "flex", en hij zegt ook nergens dat geld geen probleem voor hem is. Zijn punt is dat het publiek van de Pro wellicht meer de doelgroep is die duurdere en grotere TV's heeft en niet degenen die 5 meter van een 48" af zitten zoals ik ergens anders ook al las.
Ik vind de prijs van de Pro ook wel meevallen relatief gezien ten opzichte van mijn andere AV spullen (#flex). Als ik met de Pro de huidige fidelity beelden krijg, met de fps van de performance mode van de huidige non-Pro: instant buy die Pro. :)

[Reactie gewijzigd door Evanesco op 4 november 2024 19:29]

Pro is gewoon een domme benaming. Het is een PS5,5. Als ze hem tegelijk met de huidige PS5 hadden uitgebracht had je hem Pro kunnen noemen, zoals bij smartphones gebeurt. Daar is de Pro inderdaad niet voor het grote publiek bedoeld, ondanks dat de fabrikanten dondersgoed weten dat de meeste mensen de Pro willen vanwege FOMO.

Dit is ook vergelijkbaar met een facelift voor een auto. Circa halverwege de levensspanne van de auto geef je het model een update met wat nieuwe lampen rondom en een vernieuwd infotainment systeem. Die auto is dan ook niet ineens een Pro versie.

[Reactie gewijzigd door nlmarvin op 4 november 2024 10:18]

Pro is gewoon een domme benaming. Het is een PS5,5.
Pro was een domme naam voor de PS4 pro, dat was idd een PS4 revisie 2. Pro impliceert een andere doelgroep en daar bijhorend prijspunt. Dat was bij de PS4 pro niet het geval, die kostte hetzelfde als de normale PS4 en sprak dus dezelfde doelgroep aan.

Bij de PS5 Pro zijn ze wel degelijk van een ander publiek en daarbij horend prijspunt uitgegaan. De gewone PS5 blijft ook nog steeds beschikbaar met dezelfde prijs, de PS5 Pro is er boven geplaatst. De toegevoegde waarde van de Pro is voor de 'normale' gebruiker ook niet zo groot. Die gaan niet veel verschil zien. Hij komt pas echt tot z'n recht aan een grote TV, en dat is precies wat de beoogde doelgroep heeft.
Wat heeft een goedkope televisie te maken met een dure PlayStation Pro? Denk niet dat de PS Pro perse voor mensen zijn met een €4k+ televisie. Beste ervaring is ook een goede monitor en goede headset imo.
Elke cyclus komt er een verbeterde PlayStation uit. Dat wil niet zeggen dat je ook elke cyclus de nieuwste PlayStation hoeft te kopen.
Ik denk dat de meeste mensen die klagen over de prijs van de PS5 Pro het ook al moeilijk zullen hebben om een degelijke TV te kopen. Het verschil in beeldkwaliteit zal voor hen ook veel minder tot zijn recht komen. Ze zijn gewoonweg niet de doelgroep van deze console. Dat terwijl ik net tevreden ben dat er een degelijk verschil is tussen de gewone en de Pro console.
Ik vind de prijs wel meevallen. NES kostte geïndexeerd naar nu zo'n 500 euro. Met de PS5 Pro krijg je veel meer in huis.
Ik vind de prijs wel meevallen. NES kostte geïndexeerd naar nu zo'n 500 euro. Met de PS5 Pro krijg je veel meer in huis.
Nah dat is wel een heel krom vergelijk, doorgaans wordt technologie altijd goedkoper, of dat was in ieder geval zo. de NES was voor zijn tijd veel baanbrekender dan de Ps5 Pro dat nu is.
Zeker, maar het gaat niet om baanbrekend. De eerste iPhone was ook veel baanbrekender dan de iPhone 16 pro, maar daar is het prijsverschil geïndexeerd veel groter.
Zeker, maar het gaat niet om baanbrekend. De eerste iPhone was ook veel baanbrekender dan de iPhone 16 pro, maar daar is het prijsverschil geïndexeerd veel groter.
Maar dat is het punt, de iPhone was op release $599,- en de Pro is vandaag de dag $999,-
$599,- in 2007 is $910, oftewel de iPhone is nagenoeg niet duurder geworden terwijl/omdat er veel meer keuze op de markt gekomen is.

de PS5 Pro vergelijken met de SNES gaat gewoon mank, zeker als je zegt "Met de PS5 Pro krijg je veel meer in huis", want vooral dat laatste is dus niet zo, je krijgt iets meer dan de PS5. Met de SNES kreeg je echt een ervaring die op dat moment nagenoeg niet beschikbaar was in de huiskamer.
Op de ps4/ps5 kun je toch veel mooiere games spelen dan op een NES. Althans naar mijn mening.
Op de ps4/ps5 kun je toch veel mooiere games spelen dan op een NES. Althans naar mijn mening.
Dat is het punt dan ook niet. Je moet het in het tijdsgeest zien van die periode.
Maar goed je begrijpt hem niet helemaal zo te lezen, geeft verder niet natuurlijk maar ik vond je standpunt alleen een vreemde.
Wat je niet moet vergeten is dat als je de prijs indexeert je ook de prestaties moet indexeren. Vb je kunt van een Gameboy niet de prijs corrigeren voor inflatie en vergelijken met de switch en dan zeggen dat de switch ook nog een kleurenscherm heeft.
Dan doe je dus alsof de productiekosten van een bepaalde hoeveelheid snelheid of techniek niet dalen. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Dan zeg je dus dat de prijs van een kaart met performance 100 ook 100x zo duur mag zijn als die van 1.

Een Geforce 256 had 960 MFlops.
Een Geforce RTX 4090 heeft er 330 TFlops.

Volgens jou zijn de productiekosten dus 330.000.000/960=343.750 keer zo groot?

En dan ook nog inflatie meerekenen 😀

[Reactie gewijzigd door White Feather op 4 november 2024 09:24]

Nee nee niet zo. Ik zeg niet indexeren met het inflatie cijfer. Maar technologische ontwikkelingen worden op termijn wel voordeliger om te produceren. Als je nu dezelfde Gameboy zou maken die je indexeert zit er meer marge op dan destijds. En tuurlijk worden grondstoffen en lonen net zo verhoogt, het ging mij puur over vervanging van technieken.
Oh ? kan de PS5 Pro Mario bros spelen ^^
Met de PS5 Pro krijg je veel meer in huis.
Dat is wel een hele rare vergelijking. Wat de NES deed was heel erg vernieuwend, de PS5 kan je gewoon zien als een snellere versie van een NES.
Ik hou er ernstig rekening mee dat deze prijsstelling bedoeld is om scalpers de wind uit de zeilen te nemen zo vlak voor thanksgiving, sinterklaas en kerst. Wat met de gewone PS5 gebeurde was dat alleen de verkeerde mensen er geld aan over hebben gehouden omdat de vraag de productie oversteeg. Nu houdt Sony er nog wat extra's aan over en tegen de tijd dat de productie voorraad begint te creëren gaat de prijs zakken.
Jup, het is ook zwaar hypocriet van de schreeuwers. Als de ps5 pro 500 euro was geweest en de scalpers hadden alles opgekocht dan hoor je ze niet klagen over de prijs.

Maar als Sony denkt, huh we zijn schijnbaar te goedkoop we verhogen de prijs, dan is het internet te klein.
Wat had je verwacht dat een kapitalistisch bedrijf zou gaan doen? Die prijsverhoging hebben we zelf gecreëerd.
Waarom is scalpen zo slecht? Denk je niet dat de media markt geld verdiend aan het verkopen van die PS5? Ze zijn niets anders dan die scalper. Ze kopen heel veel op en verkopen dat voor meer.

Zo ook doet de Jumbo dat. Sperziebonen worden door de boer verkocht voor 50 cent de kilo, maar jij betaald makkelijk 2,50 voor een halve kilo in de supermarkt. Dat is 10 keer over de kop. Ik denk niet dat de scalpers ooit 10x zoveel vroegen voor een PS5je.

https://npo.nl/npo3/boer-...-10-2024/WO_POWN_20226394
Zomaar een bronnetje voor de 50 cent de kilo.
De supermarkt regelt het transport en onderhoudt een winkelruimte bij jou in de buurt, die voegt iets toe. Een scalper voegt niets toe.
Media markt, tenzij je naar de winkel gaat, is ook niets anders dan een dozenschuiver, welke niets toevoegt.
Los van of scalpers zo 'in en in slecht' zijn als veel mensen ze aftekenen, is het idee dat een winkel net zo weinig toevoegt als een scalper echt idioot.

Een winkel zorgt voor een aantal dingen: Garantie, elke retailer in Nederland is verplicht service te bieden bij problemen. De winkel(keten) heeft (meer) expertise in huis om in de Nederlandse wet- en regelgeving te functioneren. Hierin heeft het bestaan van de tussenpersoon (in dit geval de winkel) een direct voordeel voor de klant.

Daarnaast koopt een winkel een groot aantal producten tegelijkertijd in, waardoor de totale verzendkosten vanaf de producent naar de consument kleiner wordt. De weg naar Nederland wordt namelijk als één pakket afgehandeld en bezorgingen kunnen gecombineerd worden met bezorgingen van andere producten. Als Sony vanuit Japan zou verzenden zou elke consument meerdere tientjes kwijt zijn aan verzending.

Een scalper voegt alleen maar meer overhead toe aan de prijs van een product. Een winkel voegt ook overhead toe, maar voegt ook waarde toe voor de consument. Daarnaast kan het gecentraliseerd inkopen zelfs de prijs van een product drukken.
Probeer maar eens echt garantie te claimen bij winkels, ze zullen je afwimpelen, kijk maar eens naar online trustpilots. Of zoals laatst weer al die problemen met dropshippers enzo.

Qua dat betreft, kan je net zo goed bij een scalper kopen.

En de meeste, zoals media markt, zijn op de winkels na, niets anders dan dozenschuivers. Net als bijvoorbeeld alternate of azerty, niemand die naar die winkels gaat (hebben ze die al). Die kunnen we dus ook bestempelen als scalpers.
Het maakt Sony natuurlijk geen zak uit wie het ding gaat kopen. Of het nu iemand is die er op gaat gamen of iemand die hem opkoopt om door te verkopen. In beide gevallen krijgen ze er geld voor.

Als ze de scalpers willen blokkeren zijn er betere methoden voor dan de prijs nu heel hoog zetten en na de kerst weer verlagen, want dan naai nu je de gehele community die wel de ps5 pro voor de hogere prijs koopt en er gewoon op gaat spelen.
Idd hoe je het zegt je mag, je bent niet verplicht ;)
Iemand die een beetje creatief is, kan zo een stand diy'en voor een paar euro of laten 3D printen.

Genoeg ideeën te vinden.

Dus praktisch betaal je enkel voor een discdrive IMO.
Het extra geheugen was al verwacht:
De DEV kits hadden het al over meer bruikbaar geheugen en deze setup met extra DDR geheugen had de PS4Pro ook.
Hebben devkits niet altijd meer geheugen ivm debugging tools die naast de games gedraaid moet worden?
Dit gaat specifiek over hoeveel games beschikbaar hebben volgens de devkits.
Ik dacht dat het omhoog is gegaan naar 13.7GB waarbij de normale PS5 12.5GB beschikbaar heeft.
Mjah, maar ze verwachten hier dat het voor het OS is.
Wat ik een vreemde gedachte vind.
Punt 1 is 2GB werkgeheugen voor het OS van de console echt belachelijk veel.
Punt 2 heb je nog te maken met de PS5 zelf, die het niet heeft en waar je continue rekening mee moet houden.

Datzelfde heb je overigens ook voor games. Die moeten rekening houden met het lagere hoeveelheid werkgeheugen op de PS5. Je kunt er niet vanuit gaan dat het er is.

Het enige zinvolle zou zijn als het voor de GPU is zodat er hogere resoluties in memory van de GPU kunnen worden geplaatst.
De PS5 heeft standaard 12.5GB GDDR vrij voor games van de 16GB GDDR dus er wordt 2.5GB door het OS gereserveerd. Let op dat dit dus door de CPU/GPU en OS/Games wordt gedeelt.

Het extra geheugen is bijvoorbeeld nodig voor (extra) raytracing effecten en waarschijnlijk ook PSSR. Zonder dit extra geheugen zal dat niet mogelijk zijn (voor games die al aan de max van het geheugen zaten).
Feit dat de PS5 pro zonder disclade komt luidt het einde van het tijdperk van de fysieke discs in. Dat vind ik wel pijnlijk omdat je digitale games ook niet kan verkopen, en over 20 jaar die games er gewoon niet meer zijn. Ik ben bang dat er nu een hele nieuwe generatie games gaat komen die in de toekomst verdwenen zijn en niet met emulators kunnen worden gespeeld (buiten het feit dat tegenwoordig bijna alles online is). Dat zou jammer zijn.
er kan alsnog een disc drive in gezet worden. dus helemaal zonder is het niet.
uiteraard maar het uitbrengen van de drive als externe accessoire is een tussenfase naar een tijd zonder lades....
De PS5 Pro krijgt nog wel ondersteuning voor de bestaande schijflade die ook in de gewone PS5 past. Dat is tegenwoordig een losse accessoire.

Tegelijk zijn de fysieke schijfjes wel op hun retour. Op de pc zijn ze er decennia niet meer; die strijd is al gestreden. Op de consoles neemt het aandeel digitale aankopen toe. De consolemaker vangt meer geld uit digitale aankopen dus zij zouden graag zien dat we alles in hun exclusieve online-winkels zouden kopen.

De spelers zijn verdeeld; een deel gaat direct voor digitaal omdat het sneller en handiger is, en anderen juist niet omdat ze bijvoorbeeld de optie voor tweedehands games willen behouden.

De consolemakers hebben het nog niet aangedurfd om de schijflade helemaal achterwege te laten. Wanneer uiteindelijk de PS6 en/of volgende Xbox wordt aangekondigd zullen we zien of dat nog langer standhoudt of niet.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 november 2024 14:39]

Ja maar de PC is open en digitale downloads kunnen worden bewaard. Op de PS5 gaat dit niet en misschien wanneer die console ooit een keer gehacked is zal er wel wat mogelijk zijn maar op een normale manier dus niet.
Ja dit vrees ik ook. :'( Het gaat mij ook niet eens om de discs zelf, sterker nog: ik vind die krengen alleen maar traag bij het installeren en het takkegeluid bij het spinnen irriteert me mateloos. Het is meer dat de PS store gerust nog steeds spellen van jaren geleden voor de volle mep verkoopt. Terwijl datzelfde spel op disc via Marktplaats voor 1 a 2 tientjes te kopen is.
Ik ben benieuwd hoe consoles het zullen doen de komende jaren in vergelijking met portable pc's als de Steam Deck of Rog Ally x, die ook een video out / dock optie hebben, waar je overal mee kunt spelen en waar je niet vast zit binnen het systeem van PS of Nintendo. Op papier is een console met een vendor locked systeem flink achterhaald aan het worden. De hamvraag is waarschijnlijk of hun exclusieve spellen goed genoeg blijven ...
Omdat we echt kotsbeu zijn dat we elke keer nieuwe game pc moeten kopen of videokaarten vervangen. Vandaar vendor locked systeem en dat betekent dat de gamefabrikanten met hetzelfde hardware games moeten maken. Sony snapt echt de gamers die echt genoeg hebben van de pc gedoe.
Ik ben het er zeker mee eens dat een console ook veel voordelen heeft, maar waar haal je het vandaan dat je 'telkens een nieuwe game PC moet kopen of videokaart moet vervangen'. Ik heb een videokaart uit 2016 en hiermee kan ik nu nog steeds elk spel spelen dat ik zou willen, op een degelijke framerate.

Ik zou het er nog wel deels mee eens zijn als er daadwerkelijk games gemaakt zouden worden die rekening houden met de prestaties van de hardware, maar dit is in mijn ervaring echt al heel lang niet meer zo op consoles. Er komen sinds de PS4 generatie al regelmatig games uit die simpelweg niet goed werken op de console. Ik ben geen elitaire eikel die vind dat alles op 120fps moet draaien, maar wanneer een stabiele ~40fps niet eens haalbaar is kunnen we niet langer spreken over een goed werkend spel.

Aan het einde van de lifecycle van een console zijn onacceptabele prestaties meer de regel dan de uitzondering.
Dit doe je toch echt jezelf aan. Je kunt prima 5+ jaar met een game pc doen, en op een gegeven moment enkel de GPU wellicht is vervangen als het echt nodig is. Mijn pc is meer dan 12 jaar oud, wel een keer een gpu upgrade gedaan (€150, tweedehands), een keertje geheugen bijgeprikt (€35) en een keer voeding vervangen (€80). Is echt nog steeds prima mee te gamen met mooie graphics (high/very high).

Als je denkt dat je elke keer het nieuwste moet hebben, doe je dit toch echt jezelf aan.

[Reactie gewijzigd door menne op 4 november 2024 16:49]

Kijk eens... je hebt je systeem meerdere keren handmatig geüpgraded. Dat bedoel ik :P
Er is maar een handheld die een impact kan hebben op de verkoop van PS5 en dat is de Switch 2. En zelfs dat ligt niet erg voor de hand.
Er is maar een handheld die een impact kan hebben op de verkoop van PS5 en dat is de Switch 2. En zelfs dat ligt niet erg voor de hand.
Handheld is gewoon te klein en daar houden we niet echt van, voor de kinderen en jongeren zeker wel :P
Maar handheld heeft ook een nadeel... het geeft je een kromme nek of rug :')
€800 voor de digitale versie. Er mag nog ongeveer €120 betaald worden voor een disc-drive.
Lijkt mij nog steeds niet waarde om te kopen. :|
Het aller belangrijkste van de ps5pro is de nieuwe ai upscaler PSSR dat erop zit met een custom silicon, deze zou presteren op het niveau van DLSS en geen rekenkracht wegnemen van de CPU/GPU.

Even simpel uitgelegd wat dit doet:
Van 1440p of 1080p een 4K eind resultaat maken wat erg geloofwaardig is

[Reactie gewijzigd door valhellis op 4 november 2024 08:26]

Digital Foundry heeft getoond dat PSSR beter is dan FSR maar minder dan DLLS en natuurlijk verbruikt technologie wel geheugen tenzij het om de nieuwe MS AI technology gaat wat upscaled wordt nadat de hardware het werk heeft gedaan en die AI technologie is toepasbaar op zowel FSR en DLLS en ook PSSR..
De verschillen die digital foundry liet zien waren op pre released software en ook niet bij elke game geeft dezelfde issues die ratchet & clank liet zien.

Het is nog nieuw en er veel ruimte om te verbeteren.

Ik vind het eerder knap dat ze zo goed in de buurt komen of eigelijk best wel gelijkwaardig zijn.
Inderdaad over tijd zal het beter worden maar PC ontwikkeling gaat ook verder terwijl PC al beter is met hardware en AI.. vindt het hele PS5 Pro verhaal veel te duur voor wat je krijgt en ik wil het nu weten en niet wat je volgende jaar mogelijk krijgt..
vindt het hele PS5 Pro verhaal veel te duur voor wat je krijgt
Spec maar eens een PC die gelijk presteert voor minder.
Het verschil is natuurlijk het totale plaatje.

Console vs PC:

Games: (veel) duurder op console, en ook nog eens meer / breder, denk aan emulators enzo
hardware: console heel de tijd hetzelfde, de PC kan je over de jaren upgraden, doe je langer mee.
software: veelzijdiger. Je hebt naast een console iets anders nodig om al je papier werk te doen, niet naast een PC.
internet: bij console heb je een dubbel abonnement nodig. Vergeet ook even niet dat je na een bepaalde tijd niets meer online kan doen met je console.

Mijn steam library is groter dan mijn console library en heeft mij minder gekost.
hardware: console heel de tijd hetzelfde, de PC kan je over de jaren upgraden, doe je langer mee.
Console: 1 keer aanschaffen en je kan een generatie lang alle games probleemloos spelen. PC: je moet er jaarlijks geld in pompen om up-to-date te blijven.
internet: bij console heb je een dubbel abonnement nodig.
Nee hoor, dat abbo is alleen nodig voor bepaalde online games en die interesseren me sowieso niet.
Je hebt console en PC omgedraaid.
Een PC vereist geen jaarlijks abonnement.

Probleemloos is ook relatief. Net zoals een PC op een gegeven moment de laatste spellen niet meer trekt, loopt je met je console tegen dezelfde problemen aan. Zie Dragon Age Veilguard bijvoorbeeld.

Wanneer sub-1080p resoluties acceptabel zijn voor een console, geldt voor een PC precies hetzelfde. Dan kan je gewoon 7 jaar met een PC doen zonder enige upgrades. Maar, een PC kán je upgraden. Al kan je natuurlijk ook je PS5 verkopen en een PS5 pro halen. Dus dat argument vervalt wat mij betreft.
Een PC vereist geen jaarlijks abonnement.
Nee, geen abbo maar wel honderden euro’s per jaar aan hardware upgrades.
Honderden euro’s per jaar aan vereiste hardware upgrades? Maak je een grap?

Waar heb jij honderden euro’s per jaar voor nodig voor een vergelijkbare presenterende pc? Of überhaupt voor een game pc? Koop je elk jaar een nieuwe gpu? Dat is een keuze, en absoluut niet vereist om jaren lang goed te kunnen gamen op een pc.

[Reactie gewijzigd door menne op 4 november 2024 16:40]

Dus het hele argument dat je PC upgradebaar is slaat nergens op?
Nee, het argument dat je honderden euro’s per jaar moet uitgeven aan pc upgrades slaat nergens op ;)
Dan snap ik je argument niet. Als upgraden nergens voor nodig is, waarom is het dan een probleem dat je een console niet kan upgraden?
Console: 1 keer aanschaffen en je kan een generatie lang alle games probleemloos spelen. PC: je moet er jaarlijks geld in pompen om up-to-date te blijven.
Ik heb letterlijk 10 jaar gedaan met mijn GTX 560 Ti, das meerdere generaties consoles, maar dat maakt niet uit :+
Nee hoor, dat abbo is alleen nodig voor bepaalde online games en die interesseren me sowieso niet.
Ook niet om je day one patches te downloaden?
Ook niet om je day one patches te downloaden?
Daar is geen abbo voor nodig. Het abbo is alleen nodig voor online games, en free-to-play online games zijn hier ook nog eens van uitgezonderd.
Geen idee waar jij op PC mee bezig bent maar een basis systeem zoals case, moederbord, voeding, werkgeheugen, koeling, opslag enz. kan met gemak 10 jaar mee vooral als je voor merken zoals AMD, Be quiet, Seasonic, Gskill, Crucial kiest dat spul wordt jaren ondersteunt en kan jaren mee en elk jaar CPU en GPU upgraden heeft weinig zin omdat niet elk jaar nieuwe hardware uitkomt dat zal eerder 3 jaar zijn..

Inderdaad met PC zijn er opties dus je kan altijd als er een mooie aanbiedingen zijn zoals nu tussen Black Friday en de Winter sales gaan upgraden maar het is niet nodig om vergelijkbare graphics met PS5 te krijgen.. PC had 10 jaar terug al PS5 graphics en PC heeft nu al PS6 graphics maar dat is een optie en wat zijn de opties op PS ? eerst een console van 500€ voor 600€ of zelfs 700€ kopen en 4 jaar later deze inruilen of verkopen voor 350€ en nog eens 800€ uitgeven ?

Playstation is weer Premium en dan kan er wel naar XB gewezen worden maar PS spelers geven zelf Sony het idee dat hun ermee weg kunnen komen vandaar de PS5 Pro zonder disc en stand voor 800€ wat niet alleen in de buurt komt van PC maar ook dat PC meer bied voor het geld maar dan nog blijven sommigen door gaan met PS te verdedigen en te promoten dus hoeveel moet de PS6 worden ? misschien 900€ of misschien 1000€ en 20€ upgrade fees per spel ?
Waarom zou PC hetzelfde moeten bieden dan PS5 Pro voor minder geld ? PC bied al veel meer dan consoles maar goed ik was met een 1200€ bezig wenslijst: PS5 Pro 1100€ VS AMD 1200€ de Pro kost 800€ maar een disc drive is een must dus minimaal 900€ en ik kan nu al 100€ op de PC build met cashbacks besparen dus 1100€ en tussen de Black Friday deals en Winter sales kan er makkelijk 200€ van de 1200€ af gaan dus nog maar 100€ duurder dan de PS5 Pro in mijn geval.

Deze 1200€ PC build is kwaliteit bedoeld voor minimaal 10 jaar met uitzondering van cpu en gpu terwijl de PS5 Pro met 2 of 3 jaar al weer vervangen wordt en dan krijg je misschien nog een 400€ terug dus 500€ weg.. ik vindt de Pro veel te duur voor wat je nu krijgt en over een paar jaar weer terug kan krijgen terwijl op PC je ongeveer kan berekenen wat je over 1 jaar of 10 jaar terug kan krijgen daar zit een vrij stabiel systeem in met soms een uitzondering dat een periode componenten zoals cpu of gpu of geheugen goedkoper of duurder is..
PC bied al veel meer dan consoles maar goed ik was met een 1200€ bezig wenslijst: PS5 Pro 1100€ VS AMD 1200€ de Pro kost 800€ maar een disc drive is een must dus minimaal 900€
Valt me op dat je PC build geen disc drive heeft ... blijkbaar toch geen must?

Beetje vreemd dat de mensen die blijven roepen dat ze alleen fysieke games willen er blijkbaar geen enkel probleem mee hebben dat PC games al een eeuwigheid geen fysieke releases meer krijgen. Dubbele standaard?
Serieus... waarom zou een disc drive een must zijn op PC ? Steam heeft al 21 jaar het voor elkaar met digitale distributie en behoud van content en op PC krijg je het Originele spel + Remaster in één koop in tegenstelling tot PS waar Backwards Compatibility een drama is en waar content verdwijnt en waar content in prijs verdubbeld wordt en waar je spellen keer op keer opnieuw kopen kunt omdat de graphics en frames iets opgepoets zijn..

Op Steam verdwijnt ook content en of wordt de prijs verdubbeld en één keer raden wie de uitgever is.. inderdaad Sony dus waarom zou ik afhankelijk willen zijn van Sony ? als ik een spel op disc heb dan kan Sony er niet aan komen maar waar wil jij PS spellen op disc kopen voor PC ? geen idee waar je nog PC spellen op disc kunt kopen dus wat voor zin heeft het om een disc drive voor de PC te kopen ?

Als jij en iemand anders het lot van hun spellen in Sony hun handen wil leggen prima mooi zelf weten maar ik vertrouw Sony voor geen cent want hun bewijzen keer op keer dat hun niet te vertrouwen zijn of vindt jij anders ? geen idee hoe jij PC en PS met elkaar kunt vergelijken maar goed vooral door gaan met investeren in de PS store en maak een spaarpotje voor als je PS6 upgrades wilt want gegarandeerd dat die 10€ volgende generatie terug komt voor PSSR upgrades..
Geen idee waar jij de officiële PS5 disc drive wilt vinden uitvoering: Sony Disc Drive laatste prijzen waren omstreeks de 250€ en 290€ dus ja.. PS5 wordt jaren gescalped en de disc drive wordt nu maanden gescalped maar de PS5 Pro zonder disc is overal beschikbaar.. goed bezig Sony..
En die is uitverkocht de disc drive :X
Vroeger was een console altijd een stuk goedkoper dan een PC, maar nu de BBG vergelijken met de PS5 Pro en de console kost ongeveer evenveel (zelfs nog wat duurder). Dan heb ik het ook nog niet eens over PS+ als je online wil.
En dan is de nieuwe generatie videokaarten ook nog eens laat. Denk dat volgend jaar de RTX 5060 hier met gemak over heen gaat.
Deze generatie is zo duur op PS5 dat het al richting PC onkosten ging als je alles bij elkaar op telt van hardware en software en services maar nu met de PS5 Pro gaat de PS de onkosten van PC voorbij vooral als je kijkt hoe Sony met Remasters en Upgrade fees omgaat terwijl je op PC het originele spel + Remaster al koopt voor minder dan het oorspronkelijke PS spel..

In het ergste geval ben je op PS voor Horizon ZD eerst een 50€ kwijt dan nog eens een 50€ voor de Remaster terwijl op Steam het spel 20€ was en op hoogste settings waarschijnlijk mooier is dan de Remaster en ja er zijn ook mods op PC zodat je niet afhankelijk bent van Sony.. 100€ voor PS en 20€ voor PC dus 80€ extra voor hardware ^^
vroeger was een PC ook veel goedkoper. je kon een gtx970 voor onder de 300 euro kopen. of een i7 cpu voor 250 euro. nu ben je zeker de dubbele kwijt. De pro console heb je niet nodig als je de base ps5 al hebt. net zoals je geen 4090 nodig hebt voor 2000 euro.
Een RTX 4060 is minder dan 300 euro, en voor €250 kan je zelfs wel twee CPU's kopen :+
Alleen Nvidia's hogere kaarten zijn peperduur geworden, maar voor de rest valt het wel mee.
Wordt een dure hobby dadelijk om GTA 6 te spelen. Ik neem aan dat je de 5 pro nodig hebt om het fatsoenlijk te spelen. Als PC gamer moet je anders weer 1 jaar langer wachten om het te spelen.
Als de PC versie maar 1 jaar later komt spring in een gat in de lucht, ben bang dat het langer gaat duren.
Ik hoop alleen dat de PS5 Pro GTA6 aan 60 fps zal kunnen draaien.

Als het hetzelfde scenario is als bij GTA5, zal de PC versie zal pas na de PS7 versie verschijnen...
Waarom neem je dat aan? Rockstar is vrij goed in optimaliseren. Het zou me verbazen als GTA VI niet goed speelbaar is op de base Playstation 5.
Waarom neem je dat aan? Rockstar is vrij goed in optimaliseren. Het zou me verbazen als GTA VI niet goed speelbaar is op de base Playstation 5.
Haha, GTA 5 niet gespeeld op release? Want ik wel en dat was soms bijna onspeelbaar op een Ps3, in drukke gebieden regelmatig frame drops naar minder dan 20 Fps.

Ik hoop erop dat GTA6 30FPS gaat draaien op de PS5/XsX maar hou mijn hart vast.
Dat GTA V überhaupt draaide op de PS3 is een wonder en mijns inziens juist een symbool van het technische kunnen van Rockstar. We zijn elf jaar later ook een stuk verder in de technologie en bijbehorende eisen. Maar - ik hoop met je mee op minstens een stabiele 30 fps.
Ik heb gtav gewoon uitgespeeld op ps3. Was gewoon zeer goed speelbaar..
Ik heb gtav gewoon uitgespeeld op ps3. Was gewoon zeer goed speelbaar..
Ja ik heb hem ook uitgespeeld en prima plezier gehad maar het was ver van "zeer goed speelbaar.."
Tenzij je dips naar 15 Fps "zeer goed speelbaar.." vind natuurlijk 8)7
15 fps kom je bijna niet tegen. Kijk nog even de Digital Foundry video van de PS3 <> Xbox 360 versie.

22 fps, ja. Maar voor enkele frames.

Ook de Xbox 360 had op sommige fronten problemen en ook daar zie je fps drops naar 20.
Mssn was jouw ps3 stuk
Gezien alleen de GPU veranderd is, zal het spel niet minder goed speelbaar zijn op de 'gewone PS5' maar zal je dan moeten kiezen voor een hogere framerate of een betere beeldkwaliteit en op de Pro maak je die keuze niet. Betere graphics maken een spel niet beter speelbaar, alleen maar mooier. De vraag is vooral, zie je dat verschil (in betere beeldkwaliteit) als je 3 meter van een 58" 4K TV zit?
GTA 6 komt gelijktijdig op XB Series en PS5 ergens tussen half 2025 of begin 2026 en de PS5 Pro zal iets meer vloeiend zijn en iets mooier maar 60 frames kun je wel vergeten voor 800€
Lijkt me sterk, daarmee zouden ze zichzelf in de voet schieten. Een normale 5 zal meer dan voldoende zijn.
Kun je beter wachten tot de PS6 uitkomt. Dat zal waarschijnlijk maar 2 jaar langer wachten zijn.
Waarschijnlijk moet je GTA6 voor de PS6 toch al opnieuw kopen voor de volledige prijs, zo kijkend naar het verleden van GTA5.
Wat heeft het zelf kunnen vervangen van de cmos batterij voor voordeel om dat zo specifiek te noemen? Ik heb dit vroeger bij oude pcs weleens gedaan, vrij old school dacht ik.
Hoezo 2 GB extra geheugen? Als ik de specs zo lees is het 16 GB grafisch geheugen (dat zegt de G in GDDR mij in ieder geval) En daarnaast 2 GB aan 'gewoon'/CPU geheugen. Dat vind ik in de huidige tijd betrekkelijk weinig. Sinds de cpu 64 bits draait, is mijn vuistregel minimaal 4 GB geheugen voor de cpu en het basis systeem.

Of heeft de PlayStation altijd al zo iets gehad wat laptops ook hebben: gedeeld geheugen tussen de cpu en de gpu? Maar dan dat de cpu het geheugen van de gpu krijgt?
De PS5 heeft inderdaad gedeeld geheugen. Wat ze nu doen is 2GB DDR5 toevoegen zodat het OS dat kan gebruiken waardoor er 2GB vrij komt voor games. Ze hadden ook 8GB GDDR kunnen toevoegen, maar ik denk dat 2GB DDR5 goedkoper is dan 8GB GDDR6.
Of heeft de PlayStation altijd al zo iets gehad wat laptops ook hebben: gedeeld geheugen tussen de cpu en de gpu? Maar dan dat de cpu het geheugen van de gpu krijgt?
Alle consoles hebben altijd al unified memory gehad, da's een van de redenen dat een console beter presteert dan een PC met gelijke specs.
Behalve de PS3, omdat Sony daarvoor op het laatste moment een GPU moest regelen en dus een standaard exemplaar van Nvidia kreeg met z'n eigen memory pool.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.