Sony start verkoop vernieuwde PlayStation 5 met dunner ontwerp en losse drive

Sony heeft de vernieuwde PlayStation 5-consoles met een dunner ontwerp in de Benelux beschikbaar gesteld. De kleinere PS5 met verwijderbare diskdrive kost 550 euro, terwijl de digitale variant zonder diskdrive 450 euro kost. Het is niet duidelijk wat de levertijd van de consoles is.

De vernieuwde PlayStation 5 en PlayStation 5 Digital Edition verschillen wat de interne specificaties betreft weinig van de respectievelijke voorgangers, maar zijn een stukje kleiner. Sony sprak eerder over een volumereductie van 30 procent, waarbij de Disk Edition en Digital Edition uit de nieuwe serie 18 en 24 procent minder wegen. Dit gaat gepaard met een vernieuwd ontwerp.

De verdere specs zijn grotendeels identiek, afgezien van de 1TB-ssd in de kleinere versies vergeleken met de oudere varianten met 825GB opslagruimte. Verder is de diskdrive van de Disk Edition voortaan te vervangen of verwijderen. Ook de Digital Edition is van een losse diskdrive te voorzien. De diskdrive is tevens nu beschikbaar voor 120 euro.

Sony bracht de vernieuwde PlayStation 5-consoles eerder in de Verenigde Staten uit. Het gaat dan om consoles die onder de 'modelgroep slim' vallen, maar niet officieel als 'Slim' geadverteerd worden. De huidige voorraad reguliere PlayStation 5-consoles met de grotere omvang en een eventuele vaste diskdrive worden nog verkocht, maar de vernieuwde varianten moeten deze producten op den duur vervangen.

De consoles zijn nu in de Nederlandstalige webshop van Sony verkrijgbaar, maar de fabrikant vermeldt geen levertijd of releasedatum. Een Nederlandse gamewinkelketen zegt tegen Tweakers dat de console al vanaf vandaag beschikbaar is, zowel fysiek als via de webshop. Enkele andere grote webshops en elektronicaketens hebben de verkoop van de vernieuwde consoles ook al gestart.

PS5 slim 1

Update, 11.15 uur: Informatie over huidige beschikbaarheid is geüpdatet nu meer webwinkels de productpagina hebben aangepast.

Door Yannick Spinner

Redacteur

24-11-2023 • 10:50

185

Submitter: Ryan_

Lees meer

Reacties (185)

185
181
60
1
0
83
Wijzig sortering
Ik vraag me af wat slim is. Zou die disc add on straks nog in prijs dalen?

Want dan is een digital only kopen voor nu icm psplus ook prima.
Dat is precies het doel van deze console: mensen die 'm nu kopen voor digitale games met het idee dat ze later alsnog een drive kunnen kopen als ze games op disc willen. Vervolgens kopen ze nooit de drive. Door de drive los te verkopen haal je meer mensen over de streep om digital-only te gaan, hiervoor zal je mensen hebben voor de zekerheid toch maar de versie met drive kochten voor het geval dat en hiermee neem je het risico weg om een digital-only te kopen.

Over een paar jaar als de PS6 wordt aangekondigd kan Sony zeggen dat bijna niemand een drive kocht en dat er blijkbaar geen vraag meer is naar games op disc, en de PS6 wordt dan eindelijk digital-only.
Wat een onzin. De PS6 gaat 100% niet digital only. Weet je hoeveel inkomsten ze dan wel niet mis gaan lopen? Daarnaast zullen ze zich aan super veel nieuwe regels moeten gaan houden omdat ze dan een monopoly hebben op het verkoop van games. Heb je gezien wat er met de App/Google Plat store op dit moment aan de hand is?

Ook zullen andere consoles, Xbox.., veel aantrekkelijker worden.

Er is ontzettend veel vraag naar een disc versie van een console, dus ga je dat als fabrikant natuurlijk maken. Er is ook vraag naar een goedkopere digital only. Dus maken ze die ook, het is eigenlijk heel simpel. Dat theoretisch gezien je meer winst kan maken met de digital zegt natuurlijk helemaal niks. Laat staan dat het een goed idee is om dan alleen die als optie te releasen. Het is alleen maar een risico, waarom zou Sony nu risico willen lopen en van koers willen veranderen? Het gaat toch goed.

Daarnaast is het productie proces van de PS5 vereenvoudigd. Ze maken nu in principe hetzelfde model voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door Micromize op 22 juli 2024 21:21]

Uh, misschien heb je de gelekte informatie over de nieuwe revisies / modellen van de Xbox Series consoles gemist? Maar die zouden op basis van informatie van toen beide geen fysieke games ondersteunen.

Ik denk dat de regels voor een App / Google Play store achtige situatie ook nog wel iets anders zullen liggen, omdat het een device is dat enkel (of 99%) voor games gebruikt wordt, waarbij het ook nog zo is, dat bijv. diensten als Netflix geen afdracht hoeven te doen voor hun diensten of niet naar andere plekken mogen verwijzen, zoals dat wel bij Apple geldt. Vaak gelden andere regels voor 'algemene' hardware dan voor hardware die specifiek voor één doel te gebruiken is.

Daarnaast zouden ze nog steeds game-codes kunnen verkopen in winkels, waardoor van een monopoly geen sprake zou zijn.
Er is ontzettend veel vraag naar een disc versie van een console, dus ga je dat als fabrikant natuurlijk maken.
Er zijn een hoop mensen die denken dat ze games op disc gaan kopen, en die kopen van voor de zekerheid een disc versie van de console. Daarom is dit ook zo’n geniale zet van Sony. Nu kan je een disc-vrije versie kopen van de PS5 zonder enig risico. Als je de drive toch mist kan je die alsnog later aanschaffen. Ik verwacht dat hierdoor de verkoop van PS5 met disc drive in zal storten. Over een jaar of 2 stoppen ze gewoon met verkoop van die drive wegens gebrek aan vraag en geen haan die er naar kraait,

Op PC zijn games ook al een eeuwigheid niet meer op disc te koop en wat zien we daar: lagere prijzen en niemand die zeurt om disc versies.
Daarnaast zullen ze zich aan super veel nieuwe regels moeten gaan houden omdat ze dan een monopoly hebben op het verkoop van games
Die ‘monopolie’ hebben ze al. Je kan geen PS5 of XBox games maken zonder licentie van Sony of Microsoft. Welke winkel het uiteindelijk in ligt doet er niet echt toe, Sony en MS bepalen welke games er wel en niet in de winkel liggen. En ze vangen overigens net als de app stores een percentage van de opbrengst. Het is nu al exact hetzelfde model als de app stores.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 21:21]

Maar zo'n disc add-on kost geen reet om te produceren, wordt met een enorme marge verkocht én je neemt de twijfel weg bij twijfelaars.
Waarom zou je dan het ding niet maken?
Waarom zou je dan het ding niet maken?
Omdat het uiteindelijke doel is helemaal te stoppen met fysieke schijfjes. Dit heeft voordelen voor zowel Sony als de consument. Op dit moment pakt de fysieke winkel een percentage van de omzet, die gaat dan naar Sony. Omdat je geen fysieke distributie meer hoeft te doen, geen voorraad nodig hebt, geen schijfjes hoeft te drukken, etc. vallen ook een deel van de kosten weg. Hierdoor kan de prijs ook nog eens omlaag (dit zie je al bij PC games). De enige die hier minder van wordt is de winkelier.
En de consument, want die heeft nu geen fysiek goed meer dat verkocht kan worden zonder toestemming van derden.
Heb jij ooit een game verkocht? Ik niet.
Jazeker, zowel individueel als pakket met console. Ik heb ze ook regelmatig geruild. Als alles onder je account hangt kan dat gewoon niet meer, althans niet zonder dat Sony daar iets van vindt of zelfs afroomt.
Precies.
Het consumentenrecht in Nederland zou eigenlijk nu daar op aangepast moeten worden.
Digitale aankopen/licenties moeten zonder restrictie onderling verkocht kunnen worden, zonder tussenkomst van de origineel verkopende partij.
Voor alles.
Ik denk dat de prijs wel omhoog stuwt als je dit doorvoert.
Dat lijkt me een mooie taak voor de EU, huidige EU wetgeving heeft het ook al mogelijk gemaakt dat je bijvoorbeeld Microsoft en Oracle licenties kunt doorverkopen. (Waren ze niet blij mee)
Op PC zijn games ook al een eeuwigheid niet meer op disc te koop en wat zien we daar: lagere prijzen en niemand die zeurt om disc versies.
Een paar voorbeelden waar ik PC spellen kan kopen:

Steam
Microsoft store
Epic Games
GOG
Humble

Niet te vergelijken natuurlijk!
Daarom is dit ook zo’n geniale zet van Sony. Nu kan je een disc-vrije versie kopen van de PS5 zonder enig risico. Als je de drive toch mist kan je die alsnog later aanschaffen
Als je de disc versie wil koop je de disc versie. Eigenlijk komen ze de mensen tegemoet die de digitale versie van de PS5 willen, niet de mensen die toch wel voor de disc versie gaan. Als je twijfelt ga te sowieso voor de disc versie niet andersom. De disc versie moedigt aan om meer uit te geven.

Discs zullen blijven zolang er maar een digital PS store is en die positie gaan ze echt niet zomaar weggeven. Niks geniale zet van Sony (met de reden om iets voor elkaar te krijgen in de verre onzekere toekomst..), gewoon kijken wat de markt wil. En dit is een prachtige oplossing wat ook de kosten drukt voor productie/vervoer (waarschijnlijk de belangrijkste reden).

[Reactie gewijzigd door Micromize op 22 juli 2024 21:21]

Geen disc mogelijkheid betekend voor mij simpelweg minder games kopen. Ik ben zo iemand die alleen maar discs koopt. Waarom? Digital is standaard duurder dan in de winkel en na een paar maanden vind je de games via een Marktplaats of betrouwbare webshop voor een goede prijs (lees: niet de release-day prijs). Ik heb in de afgelopen jaren ook nog nooit een game op release day gekocht
digital only gaat je een enorm veel marketing schelen. Zeker nu rond de feestdagen kom je als ouder/grootouder vaker in een speelgoed winkel en als er dan geen games liggen en geen consoles in de schappen liggen dan ben je eerder geneigd die niet mee te nemen Bij XBOX zie je dat nu al dat de y2y verkopen laatste maanden megatief zijn, dat terwijl het valt met hun grootste game release (Starfield) van deze generatie hebben gehad. https://www.installbasefo...3-2-nsw-20-3-xbs-52.2147/

En het is dus niet dat de verkopen in de maanden eerder nu zo goed waren.

Als laatste moet je ook meenemen dat in de thuisbasis Japan physical nog heel goed loopt en er nog veel vraag naar is. Ik kan geen goede cijfers vinden, maar baseer dit vooral op de grote schappen vol met games. Ook zie je dat japanners enorm zuinig zijn op hun spullen, bij new in box games zelfs van de 8 en 16 bit generatie zijn daar zo'n beetje standaard. Hier moet je bijna blij zijn als je een PS3 game koopt waar het boekje nog bij zit en de disc niet helemaal bekrast is. Ik geloof er gewoon nog in dat de PS6 met disk blijft komen. Ook al is het maar een niche product, zeker in opkomende markten is er nog steeds vraag naar.
Bij XBOX zie je dat nu al dat de y2y verkopen laatste maanden megatief zijn, dat terwijl het valt met hun grootste game release (Starfield) van deze generatie hebben gehad
Maar ligt dat niet gewoon aan Xbox zelf? Ik zou niet weten waarom je nu een xbox zou kopen, er is nauwelijks iets te spelen op xbox dat je niet net zo goed op een PS5 of PC kan spelen en hun 'grootste release van deze generatie' is een ontzettend middelmatige game. Als dat hun grootste release is dan lijkt het me dat het probleem niet is dat consoles niet verkopen maar gewoon dat xbox niet verkoopt.

Ik denk ook niet dat de 'ouders/grootouders' die voor Sinterklaas/kerst een game kopen voor hun (klein)kind een significant deel van de markt is. Gaming is ontzettend groot en al lang het stadium van kinderspeelgoed ontgroeid. De gaming markt is groter dan de film en muziek markt bij elkaar opgeteld. Dat haal je echt niet doordat opa en oma 1 keer per jaar een game kopen.
Hier moet je bijna blij zijn als je een PS3 game koopt waar het boekje nog bij zit en de disc niet helemaal bekrast is.
Des te meer reden om digital-only te gaan. Een digitale download raakt nooit bekrast, raakt nooit zoek, is niet aan slijtage onderhevig, etc.
Ik ben toch nog altijd niet zo'n grote fan van digital only. Dan kan je je games ook niet meer 2dehands verkopen.
Of kopen, tot nu toe heb ik nagenoeg alle Playstation games gehouden. Ik ben meer geïnteresseerd om de collectie uit te breiden met tweedehandse koopjes.
Ik heb dus absoluut zeker wel een Xbox naast mijn Playstation staan om Bethesda titels. Maar dat gerumoerde nieuwe exemplaar zonder drive ga ik niet kopen.
Dergelijke vendor lock in vind ik niet acceptabel, en het is niet dat ik het niet heb geprobeerd want ik heb eerst die series S gehad.
Games in die online stores zijn zonder uitzondering duurder dan op disc.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 21:21]

Games in die online stores zijn zonder uitzondering duurder dan op disc.
Maar dat is alleen maar omdat er nog games op disc verkocht worden.
En denk je dat de digitale games in prijs zullen dalen als ze niet eveneens meer op disc verschijnen?
Ja. Games op PC zijn al 100% digitaal en daar zijn de prijzen beduidend lager dan op consoles.
Echt niet, Sony gaat je straks bij digital only compleet op leegtrekken. Die games zijn in de store zo veel en zo lang veel duurder dan op disc, het is absurd.
Die games zijn in de store zo veel en zo lang veel duurder dan op disc, het is absurd.
Dat doen ze alleen maar om de winkeliers tevreden te stellen. Bovendien bepaald Sony de prijs helemaal niet, dat doen de uitgevers. En je ziet dat diezelfde uitgevers op PC, wat digital-only is , veel lagere prijzen rekenen voor hun games. (En dat terwijl games maken voor PC veel duurder is omdat je veel verschillende hardware configuraties moet ondersteunen en testen).
Digitale Pc games zijn altijd al goedkoper geweest dan consoles, al 40 jaar zo en dat heeft niets met de uitgever te maken, in dit geval puur met de hebzucht van Sony.
Sony bepaalt de prijs niet. Ze vangen alleen 30% van de verkoopprijs, precies evenveel als Steam.
Ze kunnen gewoon fysieke doosjes blijven verkopen, met een code in de doos ipv een disc.
Nou Digital only betekent altijd de hoofdprijs betalen voor games.
Juist niet. De digitale games zijn nu juist zo duur om de verkopers van games op disc tevreden te houden. Als de games digitaal goedkoper waren verkochten ze geen schijfjes meer, dus die eisen van Sony dat ze de games standaard alleen voor de MSRP verkopen (met af en toe een sale).

Op PC zijn games al digital-only en daar zie je duidelijk lagere prijzen dan op consoles, zelfs voor dezelfde game.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 21:21]

Geloof ik niets van, als digitaal de enige optie is blijft de prijs gelijk, of stijgt nog verder. Sales daargelaten.
(Wie korting geeft is normaal te duur, kamajajajippijippijee)

[Reactie gewijzigd door Bulls op 22 juli 2024 21:21]

Waarom zien we dan op Steam lagere prijzen voor dezelfde game als op consoles?
Geen idee waarom het op steam anders is, pc games waren altijd al goedkoper dan console games, ook toen er discs voor pc waren.

Maar dat gaat overigens ook niet altijd op, vaak zijn bepaalde games op steam zelfs in sale nog steeds niet goedkoper dan in de ps store
Omdat Steam in tegenstelling tot Sony wél concurrentie heeft.

Er is maar één Playstation Store en Sony bepaald dus wat de prijzen zijn die daar gehanteerd worden, op de PC heb je Steam, Epic, GOG, Ubisoft Connect, Battle.net, Microsoft Store.. etc. en dan heb ik de grey keys nog even uit 't lijstje gelaten.
Omdat Steam in tegenstelling tot Sony wél concurrentie heeft
Maar zowel Sony als Steam bepalen de prijs helemaal niet, dat doet de uitgever van het spel. Dus hoezo concurrentie?
Je moet ze wel via key sites kopen. Anders betaal je meestal nog de hoofdprijs.
Ik vind het zo jammer dat je gedwongen wordt om digitaal te gaan. Straks kun je geen cd/dvd's meer afspelen en je moet dan de collectie weggooien en digitaal opnieuw kopen. Wie bepaalt welke titels nog in de store blijven? Daarnaast moeten ze echt wat aan het design doen. Geen echte update. Zo kunnen ze je nog beter volgen.
Console games zijn altijd al duurder geweest dan op PC.
Ik vind het trouwens helemaal terecht dat een fysiek game duurder zou zijn dan een digitaal game.
De grap is dat het met wat zoeken omgekeerd is.
Ik vind het trouwens helemaal terecht dat een fysiek game duurder zou zijn dan een digitaal game.
De grap is dat het met wat zoeken omgekeerd is.
De reden dat het omgekeerd is, is dat de fysieke winkels anders in opstand komen tegen Sony/Microsoft en weigeren nog langer fysieke games te verkopen. Ze zouden dan te weinig fysieke games verkopen om het rendabel te maken hier ruimte voor in de schappen te reserveren. Dat is de reden dat fysieke games de prijs digitale games kunstmatig hoog houdt.
Of mensen kopen de drive versie voor de zekerheid maar eigenlijk nooit gebruiken.
En straks kun je het kopen voor als je een spel koopt op disc.
...en de PS6 wordt dan eindelijk digital-only.
Ik zou niet willen spreken over "eindelijk". Het lijkt me geen vooruitgang voor de consument, als het allemaal digital only wordt.
Die drive kopen alsnog heel veel mensen want digital only is waardeloos,
Ja, super handig spellen niet kunnen spelen ook al staan ze op je SSD. Een stapel schijfjes en lelijke doosjes die ruimte in nemen. Schijfjes moeten wisselen als je een ander spel wilt spelen (helemaal onhandig bij remote play of VR games).

Fysieke media is niet meer van deze tijd.
Ik vind mn lade vol met ps3/4/5 games niet lelijk. Het geeft juist iets tastbaars aan de collectie. Sommige games behouden redelijke waarde. En je kan je collectie voor een paar euro uitbreiden. Ik heb uiteraard ook wel digitale games, die staan maar ergens in een lijst. Ik geef toe dat het switchen van games eenvoudiger is met digitaal. Maar zoveel moeite is het niet.

En over 20 jaar is een fysieke collectie altijd nog interessanter te verkopen dan een account met 200 games.

Dan is het nog maar de vraag of je bij alles kan omdat je afhankelijk bent van de support van de uitgever. Xbox 360 games worden al uitgedund op de servers.
Amen _/-\o_

Ik heb mijn 8-bit spelletjes nog allemaal. Dat geeft zo een nostalgisch gevoel. Ik denk dat ik hetzelfde ga ervaren als ik over 20 jaar mijn Uncharted, Resident Evil collectie enzovoort terugzie O+
En over 20 jaar is een fysieke collectie altijd nog interessanter te verkopen dan een account met 200 games.
Wat moet ik in hemelsnaam met 20 jaar oude games? Ik speel niet eens PS4 games meer nu ik een PS5 heb. Wat moet je met die oude troep?
Omdat er genoeg klassiekers zijn. En als je dat vergelijkt met huidige games zijn de graphics wel verouderd maar de kwaliteit niet.

Oudere films blijven ook goed, net als muziek.
PC Master Race hier.

Recent een PS4 Pr0 1TB gek0cht v00r 120 piek en nu PS excl00sive games die ik n00it eerder speelde k0pen 0p MP v00r tussen de 7 en 15 EUR.

Pr0beer dat maar eens digital-only te d0en!
Jij vind fysieke media niet meer van deze tijd. Dat betekend niet dat het zo is. Waarom ben je eigenlijk zo erg tegen fysieke media als je toch alleen maar digitaal aanschaft?

Lelijke doosjes en schijfjes die ruimte innemen is subjectief. Ik vind fysiek het allermooiste wat er is omdat je een cover ziet die tastbaar is. Je hebt de schijf zelf dus het spel is van jou, collectors editions die super mooi zijn en waar je elke dag naar kan kijken zonder dat de tv aan moet. Er zijn zoveel redenen waarom fysiek nog altijd beter is dan digitaal.

Fysiek is bij mij en jou digitale kast kan in een oogwenk weg zijn. Verdwenen in nullen en ééntjes als de server opgeheven wordt.
Waarschijnlijk dat dit ook een paar euro scheelt voor Sony in de productie.
Je zou eerder zeggen dat men nu juist voor de disk versie gaat omdat het in verhouding goedkoper is dan digital te kopen en de disk drive los te kopen, dan ben je juist duurder uit.
Ik doel meer op mensen die twijfelen of ze wel digital-only willen gaan. Die nemen nu minder risico omdat ze makkelijk alsnog een drive kunnen aanschaffen als ze later toch besluiten ook games op disc te willen kopen.
Ik zou zelf denken dat de disc add on best een niche product is, waardoor ze niet in grote aantallen geproduceerd worden, terwijl ze hem wel (verwachten) voor lange tijd op de markt (te) houden. Ik zou niet snel een prijsdaling verwachten, tenzij hij echt flopt of tenzij de PS5 aan het eind van zijn levensduur zit.
De Xbox 360 HD DVD Player gaat nu ook nog steeds voor een eurootje of 50-100, zoiets wordt gewoon een zeldzaam collectors item op een gegeven moment.
Dat zou best kunnen binnen enkele jaren. Consolemakers strooien meestal niet heel ruim met kortingen op accessoires; daar zit vaak een nette marge op die zo lang mogelijk wordt behouden. Maar bijvoorbeeld de DualSense-controller is wel eens goedkoper dan de originele prijs; bijvoorbeeld €48 in plaats van ~€65.

De schijflade kost effectief €100 als die er direct bij wordt besteld, en €120 los. Dus wie nu geen behoefte heeft aan een schijflade kan 'm later halen, met kans dat die dan te vinden is voor minder dan €100.

Uiteraard kost Playstation Plus ook geld, en digitale aankopen kunnen niet worden doorverkocht. Wie af en toe graag een spel van Marktplaats haalt, of op Marktplaats wil verkopen, die moet uiteraard wel bij de versie met schijf zijn. Hetzelfde voor wie koopjes jaagt; de fysieke versie van een game is soms ook nieuw goedkoper dan de digitale. Voor die doelgroep is de digitale versie uiteindelijk flink duurder. Maar voor wie toch al graag alles digitaal koopt en niet maalt om de tweedehandsmarkt, kan een schijfloze versie prima zijn.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 21:21]

Ik vraag me af wat slim is.
Sony start verkoop vernieuwde PlayStation 5 met dunner ontwerp en losse drive
Dus de vernieuwde PlayStation 5. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 21:21]

Ik denk dat hij hier gewoon het Nederlandse woord slim bedoelde :+

Dus hij vraagt zich af wat verstandig is om te doen, nu een model zonder drive kopen en dan later een losse drive, of gewoon meteen eentje met drive.
Ik zou nu een met disk kopen. Los een disk kopen kost je 120 euro. Ik zie die dingen niet snel in prijs zakken en met garantie is het ook wel lekker. Alles als 1 product. Of je moet weinig intresse hebben en meer op de toekomst misschien kopen dan kan je wel wachten en heb je het niet nodig bespaar je 100 euro.
Ik denk dat hij hier gewoon het Nederlandse woord slim bedoelde :+
Nogal een aanname, gezien Nederlands en Engels nogal door elkaar worden gebruikt.
Dus hij vraagt zich af wat verstandig is om te doen, nu een model zonder drive kopen en dan later een losse drive, of gewoon meteen eentje met drive.
:+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 21:21]

Bizar dat deze duurder is dan de fat versie. Gezien dat er amper iets is gewijzigd op hardware vlak.
Net zo duur toch? Even los van de aanbiedingen die er nu zijn op het phat model, maar dat is natuurlijk ook omdat Sony die uit de winkels wilt hebben.
De versie met schijflade is €50 duurder dan de originele PS5 met schijflade. Edit: de originele is blijkbaar ook verhoogd qua adviesprijs, naar €550, dus ze zijn toch gelijk (afgezien van aanbiedingen die er nu soms zijn op de originele).

Dat is anders dan de refresh- of slim-edities van de PS1 t/m 4. In die tijden was het origineel al afgeprijsd na enkele jaren; de kleinere editie kreeg dan meestal die lagere prijs of nog iets lager.

Deze nieuwe editie is geen slechtere koop dan het origineel, maar ook niet een veel betere.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 21:21]

Dit model is ook goedkoper, als je de inflatie meerekent. Plus heeft hij 1TB opslag ipv 825GB in de oude.
lol ...wat dacht je dat je van 1 terra overhoud?
De ssd is daadwerkelijk groter geworden niet veel maar wel groter. en als je de nieuwe prijs van de phat PS5 neemt is hij even duur.

En ja het komt niet vaak voor dat de console prijzen stijgen. Maar de prijzen van hardware is überhaupt verpest....
ik had gelezen dat de nieuwe versie nog warmer word....en kan op meer herrie
Ongeveer 175GB meer dan bij de oude PS5 ;)
Dan heb je het over de prijs bij release. Er is al geruime tijd geleden een prijsverhoging geweest waardoor de PS5 phat met disc ook €550,- is.
Sterker nog, er zijn goedkopere onderdelen gebruikt voor deze versie. Dus gewoon een winstmaximalisatie. Als je een PS5 wil halen, zou ik lekker de ''oude'' disk versie halen

[Reactie gewijzigd door AlphaWierie op 22 juli 2024 21:21]

Sommige materialen en shipping zijn wel (extreem) veel duurder geworden sinds de lancering van de PS5. Denk dat het onder aan de streep niet veel verschil uit maakt. De consoles zelf hebben nooit echt enorme marges opgeleverd voor Sony en Microsoft.
Winstmaximalisatie is nog niet zo erg, aangezien ze vaak verlies draaien op hardware. Ik maak me wel zorgen om de koelingseigenschappen aangezien de originele beetje overkill is, en de nieuwe dus de marges op zoekt. Dan heb ik liever onnodige overcapaciteit dan exact genoeg wat in de zomer problemen kan geven.

Ik zou nu ook liever voor de originele versie gaan. Vind de nieuwe trouwens ook lelijker, lijkt cheap en meer op een wannadoo lifebox (voor wie dat nog kent)
Ik dacht idd dat het model hetzelfde is, in tegenstelling tot de oude digital only. Om de drive alsnog toe te voegen... kap eraf, disc drive erin en andere kap erop.

Voor het stroom gebruik hoef je het niet te doen. Vooral Sony heeft er voordeel bij, door minder kosten. Echter de SoC is nog steeds dezelfde, zelfde TSMC proces. Verbruik is hetzelfde. Warmte ook.
Klopt. Dit is een relatief milde refresh. Toen de PS1 t/m 4 enkele jaren uit waren was er meer mogelijk met een slim-versie, omdat er toen meer kostendaling en chipverbetering was, relatief. Dan kan een slim-editie niet alleen wat kleiner, maar ook een stuk zuiniger en koeler. Hier is dat niet het geval; de hardware is hetzelfde. Misschien omwille van Sony's winst, maar ook omdat de markt complexer is geworden. De voordelen zijn vooral bedrijfstechnisch, en zijn voor Sony.

Wie graag een PS5 wil voor de laagste prijs kan net zo goed de oude disc-editie in de gaten houden. De nieuwe is zelfs €50 duurder (beide vergeleken inclusief schijflade) en de oude heeft nu misschien ergens een leuke aanbieding.
Dat is nu ook mogelijk. De RDNA2 chips zijn op 7nm gebakken terwijl TSMC nu al 3nm aanbied. Zal wel meer met de kosten te maken hebben dan de technische mogelijkheden.
Er zijn inderdaad wel opties, dus het zit o.a. in winstbehoud. Maar de situatie is ook wel flink minder gunstig voor Sony, vergeleken met eerdere refresh-/slim-edities van de PS1 t/m 4. Nieuwere chips dalen minder snel in prijs dan vroeger, dus Sony zou relatief wel dieper in de buidel moeten tasten. Vroeger was het voor Sony mogelijk om kosten te besparen met de slim-editie. Zou Sony nu overstappen van RDNA2 naar 3 bijvoorbeeld, zelfs met dezelfde performance, dan zou dat een kostenverhoging betekenen.

Het prijsverloop van de consoles gaat ook anders: in eerdere generaties was er nu al een flinke prijsverlaging geweest van het origineel, en was de nieuwe editie in de markt gezet voor diezelfde lagere prijs of nog iets lager. Nu zien we een refresh die tot €50 duurder is dan het origineel op dag 1 was (en grotendeels nog steeds is). De tijd dat we continu konden doorschuiven qua performance en kosten is niet meer zoals toen. Deels omdat de Wet van Moore niet meer zo makkelijk meewerkt, en deels vanwege hoge vraag naar chips en dito winsten.

Er gaan overigens sterke geruchten over een tussengeneratie eind 2024 die wellicht wel RDNA3 gaat inzetten, maar dan ook met prestatieverbetering. Dus geen refresh of slim-editie maar een "PS5 Pro". We zullen zien of dat klopt en wat dat voor gevolgen heeft.
Ze worden inmiddels op 6nm gebakken en 3nm zit aardig volgeboekt. Ik denk niet dat er productieruimte beschikbaar is om genoeg chips te maken op 3nm of 5 nm en bovendien kost de ontwikkeling van een nieuwe chip veel geld. Dat is waarschijnlijk waarom ze vasthouden aan 6nm voor deze generatie
Probleem is dat de ruimte in scaling een stuk minder is. Ze moeten bijvoorbeeld overstappen van FINFET op GAAFETs als ze naar 3 nm willen gaan. En waar vroeger je echt fysiek schaalde zijn de nm niet meer helemaal echte nm’s, eerder marketing term. Overigens is er al een revisie geweest van de PS5 waarbij ze zijn overgestapt op 6nm. En daarnaast spelen kosten natuurlijk ook mee, weet niet precies wat de kosten en yield zijn van de verschillende nodes.
Ik erger mij aan de term digital edition. Ook fysieke schijfjes zijn digitaal. De term is dus nietszeggend, want beide edities zijn digitaal. Waarom noemen ze het niet download edition? Marketing?
De schijfjes zelf zijn zoals je het al zelf zegt fysiek, het zijn fysieke dragers van digitale informatie. Je kunt met een digital edition dus niet een spel op een fysieke drager aanschaffen maar alleen online.

Ik vindt de term prima en volgens mij zijn er ook geen misverstanden.
De data op de disc is digitaal, de disc zelf is dat toch echt niet.
Data op een server ook niet. Alle data is uiteindelijk op een fysiek medium opgeslagen (RAM, SSD, HDD, etc.).
De data op de disk is digitaal maar de disk zelf is niet digitaal!
En wat bewerk je dan ? En hoeveel mensen delen je account, aangezien het in meervoud staat ?
Misschien even wat aan zelfreflectie doen of gewoon niet moeilijk doen over een naam.
Oftewel: A name is just a name & what's in a name.
offtopic: Het is een vernederlandsing van "tweakers". Beetje flauw, maar je moet toch wat bedenken.
Moet het dan de dlc of psstore edition heten
Ik vind het een beetje jammer dat het niet mogelijk is om de bestaande versies ook te kunnen voorzien hiervan. Klinkt echt heel stom, maar ik was zo slim om de verkeerde te bestellen :s. Vooralsnog heb ik hem niet teruggestuurd, gezien ik vooral PS-only games erop wil spelen (en koop met korting). Vooralsnog geen noodzaak of spijt, maar meer ook uit technische gedachtegang.
Tja ik zou dat nooit willen, kan je nooit shoppen bij verschillende aanbieders. Maar vrijwel uitsluitend bij Sony zelf die echt waardeloze aanbiedingen en prijzen hanteert.

Heb al meerdere fysieke spellen voor ongeveer 50 euro gekocht die bij Sony dan gewoon 70 euro kosten. Die 100 euro verschil verdien je in no time terug. Ik verkoop die spellen namelijk ook gewoon weer voor 25 euro. Dus een spel kost mij dan maar 25 euro en in de store 70. Snel verdient door/voor Sony!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 21:21]

Of je koopt de game later voor 25 a 30 euro terwijl ze in de store nog steeds 70 zijn. Voor mii ook geen digital only
Niceeeee zojuist besteld bij GM 8-)
Vind je dat kleinere formaat 100 euro meer waard? De gewone versie is al de hele week in de aanbieding voor +-430 euro.
Het voordeel is dat de disc drive geen I/O operaties maakt. Bespaart een hoop warmte en geluid. Terwijl je de optie wel behoudt.

Sony had dit ook kunnen oplossen door de software fatsoenlijk aan te passen, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
Je bedoelt dat die 15 seconden dat dat ding geluid maakt voordat mijn game start dan weg is?

Dat is me de 100 euro me echt niet waard :P
Wat dacht je wat de energie verbruik besparing je oplevert?
PS5 Slim gebruikt net zoveel als de originele in praktijktesten:
https://www.youtube.com/watch?v=BWHxXFNtIU0
Klopt niet helemaal. De allereerste versie verbruikt weldegelijk meer. De PS5 zoals die werd gelanceerd was op 7 nm en in augustus 2022 werd een revisie met 6 nm chip gelanceerd. Deze kleinere versie is gelijk aan de 6 nm variant.
Ik bedoelde uiteraard de originele bouw he. Dus de versie met disc. Je kan kan geen 7nm versie kopen in de winkel of 6nm versie. Enkel de PS5 en de PS5 slim.

Wellicht had ik het woord origineel niet moeten gebruiken maar gewoon standaard ofzo.

[Reactie gewijzigd door OMD op 22 juli 2024 21:21]

Hoeveel watt verbruikt de nieuwe ten opzichte van de oude bij een gemiddelde game? Ik kan me slecht voorstellen dat het een groot verschil is, en zeker omdat een PS5 niet meer dan een paar uur aanstaat verwacht ik niet dat het financieel veel uithaalt...
De nieuwe PS5 is geen hardware refresh op een nieuwe/efficientere node zoals we enigszins gewend zijn. Dus deze zal helaas vrijwel hetzelfde verbuiken.
Is hetzelfde als bij fat versie.
Ja ik wel 😋 hoe kleiner hoe beter
Heb gisteren de normale PS5 gekocht bij de Carrefour voor €345,-. Twijfelde nog.om te wachten op de Slim versie maar het prijsverschil is mij te groot.

[Reactie gewijzigd door Deano0532 op 22 juli 2024 21:21]

Dat is een nette prijs
Better wacht je nu op de pro waarmee je degelijk gta6 draait 8-)
En nergens verkrijgbaar
Ondertussen € 110 meer betaald dan voor de reguliere variant met disc drive. Lekker bezig!
Lekker boeiend, ik heb de OG versie al vanaf 1e release dag en ik wil gewoon weer een verse PS5 :)
Dus 30 euro meer betaald dan de eerste versie.
Typisch gedrag waarom de mensheid sowieso naar de kloten gaat |:(

[Reactie gewijzigd door Micromize op 22 juli 2024 21:21]

Maar hoe lang geleden ondertussen? En hoe lang heb je er al plezier van? Die van mij staat nu pas een half jaar en heeft 450 euro gekost. Puur omdat ik geen gescalpte wilde kopen. Maar ondertussen heb ik er wel al heel wat uurtjes mee gespeeld.
Het ging erom dat iemand vandaag € 110 meer betaalde voor een slim model.
Sterker nog, GameMania verkoopt hem direct als afgeprijst door er 10 euro van af te doen. Dat beekent immers ook dat het product dus eigenlijk zelfs nog duurder is, en die 10 euro anders in de marge verdwijnt van GameMania. Beetje een blunder imo om direct op de dag dat het te koop is direct met 10 euro korting aan te bieden.
Ondanks dat deze kleiner is, vind ik het slim model minder mooi als hij een disk drive heeft, zonder disk drive vind ik hem wel strak uitzien.

Dat gezegd, ik vind het handig dat je de optie hebt voor een disk drive, vooral handig als je achteraf je toch bedenkt.
Niemand? De Nieuwe PS5 eist internet activatie voor de disk drive.
Spellen vereisen dat tegenwoordig ook bijna allemaal (ook voor SP vaak) dus dat maakt me dan weer niks uit. Ik heb ook gewoon internet net als 99% van Nederland :p

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 21:21]

Niemand, want oud nieuws. Echt heel oud.
En kan gewoon mee genomen worden naar iemand anders. Dus voor nu niets aan de hand.
Het zou verboden moeten worden mijns inziens. Wie is nou echt eigenaar van de console?
Ik heb en hoef geen ps5,maar snap niks van t plaatje.
Als je nu zonder drive koopt, krijg je dan het meest linker gedrocht? :s
Ik neem aan met een vlak afdekplaatje. Als je dan later een drive bijkoopt krijg je er het andere plaatje bij
Ja maar dan met een witte zijkant die nu op de foto niet te zien is.
Het plaatje geeft de onderdelen afzonderlijk weer.
De playstation, de optionele disdrive en het 'afsluitkapje' van die disc drive.

Als je zonder drive koopt, is de hele zijkant van de PS wit. (dus niet zoals je wellicht dacht, half zwart half wit ;-)
//

Gezien de prijs voor digital-only, blij dat ik de reguliere Disk versie voor 425 heb besteld, enkele dagen geleden. Best of both voor een scherpere prijs.
Het lijkt me een exploded view dus alles rechts van de playstation zit er in het echt aan vast.
Ik begreep niet waarom er 2 add ons zijn van verschillende maten.
Dank je!
en wat bedoel je met ik heb en hoef geen PS5 ?
Wat heb je dan ?
Nou een PlayStation 5. Dat zegt hij in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 21:21]

Begrijpend lezen is tegenwoordig een drama...
Hij heeft geen PS5, dat wordt bedoelt met "ik heb en hoef geen"
Prima keuze. Hou je tijd over voor meer nuttige zaken.
Leuke link, maar volgens mij incorrect.
Ik heb en hoef geen ps5.

Als zijnde , ik heb er geen en hoef er geen.

Of moet er ergens een - tussen?
Ik sta open voor kritiek :D


Ieder geval, vragen beantwoord.

[Reactie gewijzigd door Morress op 22 juli 2024 21:21]

Ik had er inderdaad ook zo over nagedacht, maar mijn begrip van leesmateriaal is inderdaad behoorlijk ondermaats.
Ik had er inderdaad ook zo over nagedacht, maar mijn begrip van leesmateriaal is inderdaad behoorlijk ondermaats.
En ChatGPT is het met je eens dus zo vreemd zal het niet zijn. Ik had het in eerste instantie ook zo gelezen.
Mooi ik verwacht dat er nu een hoop goede fat ps5's op de markt komen dan kan ik er eentje voor een prikkie overnemen :)
Kans is klein dat hierdoor opeens veel 'Fat' modellen op de markt komen voor weinig geld. Ik zie niet waarom je de Slim zou kopen als je al het originele model hebt. Geen voordelen, enkel behuizing wat kleiner. De doelgroep is ook niet mensen die er al een hebben, maar klanten die nog een PS5 moeten kopen. Het is gewoon een kostenbesparing voor Sony, meer niet. Daarnaast is de PS5 recentelijk in prijs verhoogd ten opzichte van release. De Slim behoudt ook deze prijs. Dus los van het feit dat je het originele model voor minder weg doet dan aanschaf, moet je ook meer uitgeven voor de Slim versie.

Er zijn nu veel deals bij webshops om de restvoorraad kwijt te raken van het origineel. Voor rond de €400-430 voor de Disk Editie, in plaats van €550.

Wanneer de PS5 Pro wordt uitgebracht is de kans aannemelijk. Ook ik zal dan wel mijn huidige day one PS5 Digital verkopen, om de PS5 Pro te halen. Tot die tijd is het gewoon geld weggooien.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 21:21]

Dat is ook zo maar die mensen zijn er altijd en dan is het interessant om er eentje weg te pikken. En ja ze zijn ook behoorlijk in de aanbieding nu. Komt goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.