Nieuwe PlayStation 5 vereist internetverbinding voor installatie diskdrive

De vernieuwde PlayStation 5-console vereist een internetverbinding voor het installeren van een nieuwe diskdrive, vermoedelijk om piraterij tegen te gaan. De nieuwe PS5-console heeft een optionele diskdrive, die door de gebruiker toegevoegd kan worden aan de console.

CharlieIntel, een account op het socialemediaplatform X, plaatste foto's van de komende PS5-console online. Op de verpakking staat de tekst: "Internetverbinding vereist om schijfstation en PS5-console te koppelen bij installatie." Gebruikers die een PS5 Digital Edition aanschaffen en later alsnog een diskdrive willen toevoegen, of gebruikers die een kapotte diskdrive willen vervangen, moeten de console daarmee eenmalig verbinden aan het internet.

Vermoedelijk is dat bedoeld om te voorkomen dat gebruikers een aangepaste diskdrive installeren en zo illegale games spelen. Gebruikers op sociale media vragen zich echter af wat dat op de lange termijn betekent voor reparaties van de console, bijvoorbeeld als Sony in de toekomst zijn authenticatieserver voor het systeem offline haalt. Tweakers heeft vragen over de interneteisen van de diskdrive uitstaan bij Sony.

Wired schreef in 2020 een artikel over de drm-systemen die Sony en Microsoft in hun consoles gebruiken om diskdrives te verifiëren. De diskdrive van de huidige PS5 heeft een daughterboard die is gekoppeld aan het moederbord van de console, waarmee de twee apparaten aan elkaar gepaard worden. Het techmedium probeerde toen de diskdrives uit twee originele PS5 te verwisselen, en dat werkte niet. Mogelijk is dat gedeeltelijk vanwege de DMCA-auteursrechtenwet, die stelt dat het illegaal is om 'een technologische maatregel te omzeilen die de toegang tot een auteursrechtelijk beschermd werk effectief regelt', wat zou gaan om de firmware van de diskdrive.

Sony kondigde de nieuwe PS5-console eerder deze maand aan. De console krijgt, naast het verwisselbare schijfstation, een vernieuwd ontwerp en een grotere ssd van 1TB. De console komt in november beschikbaar in de Verenigde Staten. In de maanden daarop volgt een release in andere landen. De PS5 Digital Edition kost dan 450 euro, of 550 euro voor een variant die mét diskdrive wordt geleverd. Digital Edition-gebruikers kunnen het schijfstation ook later los bijkopen voor 120 euro.

PS5 slim 1

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

25-10-2023 • 18:20

176

Lees meer

Reacties (176)

176
175
32
5
0
129
Wijzig sortering
Dit is echt de meest absurde DRM beveiliging ooit. Het hele punt van een disk drive in een console is dat je offline, zonder support van de uitgever, games kunt blijven spelen.

Als Sony in de toekomst support dropt voor deze Playstation en hij retro status krijgt loop je dus het risico dat je geen disk drive kunt installeren zonder gebruik te gaan maken van een of andere jailbreak (als dit al mogelijk is)

Ergste geval duw je hier dus je klanten naar de kant van piraterij, beste geval gebruikers lopen het risico om een compleet niet werkende PS5 te kopen in de toekomst.

Dit is echt 100% anti-consumenten gedrag zonder na te denken over toekomstige schade aan je merk naam.
Als je een disc koopt vanwege het offline kunnen spelen van zaken of in de toekomst zonder support van de uitgever ben je toch een beetje jezelf aan het voorliegen. De trend is digital only, en het word ook steeds meer vanuit de publishers gepushed.

Disc's bevatten 9/10x een nog slechtere build dan wat je download (want die is eerder geproduceerd) en online checks worden ook steeds meer regel dan uitzondering. Ook voor single player.

De tijd dat je een cartridge in je console stak en het gewoon werkte is niet meer.

Ik denk zelfs dat je straks meer hebt aan een digitale versie, zo dat je een gepatchte build met eventuele offline fix kunt draaien op een console met mod. Eerst een half uur een disc installeren om dan als nog patches en mod te moeten sideloaden is nou niet echt waarom je disc's koopt.
Ik koop discs omdat ik een spel ook over 10-20 jaar wil kunnen spelen zonder DRM-gedoe, of m'n spellen wil kunnen spelen zonder een internetverbinding. En omdat ik geen bijdrage wil leveren aan het gedram en gepush richting digitaal/online-only.
En als er een keer een moment komt dat er geen keuze meer is, stop ik ook met gamen, dan blijft m'n geld maar op de rekening staan. Dan heb ik nog altijd m'n collectie oudere spellen en consoles. Idem dito met DVD/Blu-ray vs streaming media.
Met digitaal/online-only geef je alle controle weg.
Dat zeiden mensen ook over muziek en nu luisteren enorm veel mensen spotify en zijn cd winkels een zeldzaamheid (plus wat online winkels).

En ook over films, en kijk eens hoeveel abonnees videoland, Disney, netflix etc. hebben.
Niet echt een goede vergelijking. CD's kan je nog altijd overal (online) kopen namelijk en dat zal ook altijd zo blijven. De verkoop via gewone winkels heeft gewoon geen meerwaarde omdat je online net zo goed kunt browsen en je voor een sample niet meer afhankelijk bent van Kazaa, maar simpelweg naar Youtube gaat.

Daarnaast blijft de kwaliteit natuurlijk ook altijd dé reden om voor een schijf te gaan. Daar waar games via download in de regel juist beter worden gemaakt middels patches, worden audio, films en series juist in kwaliteit gereduceerd in hun online beschikbare versies. Dat het voor de massa nog altijd goed genoeg is, doet niets af aan dat feit, en het feit dat uitgevers / artiesten toch altijd wel een manier zullen willen blijven behouden om hun kunst in de hoogst mogelijke kwaliteit aan te bieden.
met spotify 320kps valt die reductie in kwaliteit zeer mee.

Zelfs LP's zijn als sinds de jaren 70 of zo digitally mastered. Dat was een verkoop feature destijds.

Het verschil tussen (oudere) cd's en lp's en moderne opnames is dat in de oudere opnames de loudness wars hun schade nog niet gedaan hebben.
Precies. En juist bij diensten als Spotify heb je dus geen enkele controle over loudness en eventuele normalisering die er overheen is gegaan vanuit de dienst. Noch ben je eigenaar van je muziek.

Maar nogmaals, CD’s zijn geen goed vergelijk. Ze zijn nog ruimschoots verkrijgbaar en nog altijd de norm volledig naast digitale distributie.

De winkels zijn weliswaar weg, het medium is nog gewoon levend. Dat is met games wel een aflopende zaak. Zie PC.
De winkels zijn weliswaar weg, het medium is nog gewoon levend. Dat is met games wel een aflopende zaak. Zie PC.
Het medium CD is dood. Er worden op sommige dagen meer LP's verkocht dan CD's. Deze statistieken kan je eenvoudig opzoeken.
Noch ben je eigenaar van je muziek.
En in tegenstelling tot andere digitale "aanschaffen" op o.a. game diensten beweren ze dat bij spotify ook nergens. Maar bij de Steam en xbox en playstation beweren ze dat je iets koopt. Maar wat je koopt is eigenlijk gewoon van beperkte levensduur. Het is geen "bezit" als het stopt met werken wanneer een vage server uitgaat.
diensten als Spotify heb je dus geen enkele controle over loudness en eventuele normalisering die er overheen is gegaan vanuit de dienst.
Heb je enig bewijs dat spotify ook maar iets aanpast aan de muziek? Zover ik weet serveren ze je gewoon wat ze van de platenmaatschappijen krijgen. Die maken de content. En die content is voor zover ik kan bepalen gewoon 1 op 1 met de oorspronkelijk LP of CD. Zoals ik al stelde zelfs LP's werden digitaal gemasterd en die bestanden hebben ze gewoon nog denk ik. Het is niet tidal met zijn fake encoding hardware shit.
CD’s zijn geen goed vergelijk
We zijn geen media aan het vergelijken maar verkoop modellen. We zijn aan het vergelijken wanneer iets "bezit" is.
* Spotify is een abbo dienst, ze geven geen bezit en beweren dat niet.
* Als je een CD koopt is dat bezit. Niemand kan je dat (legaal) afpakken. Kan je draaien tot je speler en cd het opgeven. (for the record, je bezit een afspeel licentie niet de muziek rechten).
En hier komt de echte rare:
* Als je online een game koopt beweren ze dat het bezit is maar dat is alleen maar zolang de verkoper wil dat het werkt. Servers uit en je kan je "bezit" niet meer downloaden. Licentieservers uit? Je bezit start niet meer. Dat is bij mij geen bezit, dat is een leasecontract voor een vast bedrag met ongedefinieerde duur.
Slechte vergelijking, spotify is een abbo en dus per definitie tijdelijk in wat je krijgt. Een game word aangeboden als een "gekocht" item. Maar dat gekochte bezit kunnen ze je zo weer afpakken.

Ik heb een spotify abbo, maar heb ook cd's en lp's, die laatste pakt niemand af.

Games doe ik meest retro. Maar ik heb ook nog een gog account (DRM vrij voor nagenoeg alles zoniet alles) en ergens een steam account. Alle retro komt op een disc of cartridge en die is van mij en blijft werken als ik er netjes voor zorg.
Hedendaagse games op disk zijn nauwelijks te onderscheiden van de digitale versie, juist om wat al eerder aangeroerd is. Patches, additionele downloads, online validatie om maar wat te noemen. Ofwel, met je fysieke disk kom je tegenwoordig niet zo ver meer. Dat over 10-20 jaar kunnen spelen is dus zeer, zeer beperkt houdbaar.
Overigens, hoe vaak is het voorgekomen dat een game 'afgepakt' is? In het ergste geval wordt de Store gesloten, maar dan nog kan je de gedownloade game gewoon blijven spelen. Je kan de game hooguit niet meer opnieuw downloaden.
Een digitale game kun je niet doorverkopen. Dat is voor mij de grootste reden dat ik alleeen fysiek koop. Zo kun je goedkoper gamen en is er meer concurrentie tussen winkels en prijzen. Als Playstation digital only gaat worden dan kun je ervan uitgaan dat de prijzen van de Store hoog blijven of zelfs gaan stijgen. Volgens mij denkt niemand daar over na. Door digitale games te kopen werk je (on)bewust mee om Playstation een monopolie positie te geven.
Voor zo ongeveer elke oude console is de store gesloten. En als een harddisk het opgeeft kan je ze alsnog niet met terughalen inclusief patches.
Ik vind het voor iets dat bezig genoemd word heel slecht. Voor games heb ik geen specifiek voorbeeld zo vlug, maar voorbeelden als msn music waar Microsoft gewoon de licentie server uitzet. Amazon die boeken afpakt, IoT apparaten die stoppen met werken omdat een server offline is gehaald. Voor games zal er vast een aantal voorbeelden zijn, maar die heb ik zo niet paraat.
Ik koop gewoon niets nieuws meer, er is genoeg leuk oud spul dan geen activatie nodig heeft en gewoon werkt. Ik koop bij voorkeur geen zooi waarvan een ander de levensduur bepaald.
En ik vind het schokkend hoeveel gamers het maar normaal vinden dat ze worden uitgezogen. Die denken dat het niet anders kan.
Misschien ben ik alleen hierin, maar dat betwijfel ik. Zit ik in de kleine groep? Helaas zo te merken wel.
>Ik koop bij voorkeur geen zooi waarvan een ander de levensduur bepaald.
Dan kan je dus echt helemaal niets meer kopen, want vrijwel elk apparaat heeft een berekende levensduur. Zelfs stofzuigers, wasmachines ed hebben een specifieke 'zwakste schakel' dat een vrijwel vaste levensduur heeft. Meestal iets kleins als de aan/uit schakelaar, wat niet onder de garantie valt en nét lastig genoeg is om je richting een nieuwe te duwen.
Ik geloof niet in dat soort complotten, dat is meer een functie van de prijs die de consument bereid is te betalen. Je kan nog steeds kwaliteit krijgen, maar daar zit wel een prijs aan vast.

Mijn kleding gaat jaren mee, bij vele nog geen dag, maar kost ook meer dan een tientje. Dat is voor machines en al het andere net zo goed zo.

En kom niet met dat lampen voorbeeld dat iedereen altijd boven brengt, dat had hele andere oorzaken als je echt de geschiedenis daarvan opzoekt.
Zeker, maar je normale stofzuiger of wasmachine blijft gewoon doorwerken wanneer de Dyson of Miele hun server uit zet.
Breng ze niet op ideeën hee! /s
(Samsung apparatuur werkt al allemaal via Smartthings, dus als dat uit gaat mis je daadwerkelijk functionaliteit, ook nu al)
Vinyls zijn nog steeds een relevant, en zullen dat nog lang blijven.
Niet nog steeds, eerder opnieuw. Is eerder gevoel van nostalgie om gewoon eens een plast op te zetten en helemaal af te luisteren ipv alle prikkels en automatisch gegenereerde afspeellijsten :)

(Ik ken best veel mensen die hun vinyl hebben weggedaan in de jaren 90).
Ik koop discs omdat ik een spel ook over 10-20 jaar wil kunnen spelen zonder DRM-gedoe, of m'n spellen wil kunnen spelen zonder een internetverbinding.
Dan speel je een spel zonder patches, die tegenwoordig broodnodig zijn.
Met digitaal/online-only geef je alle controle weg.
Digitaal zonder internetverbinding gaat prima, maar je moet wel voor het juiste platform bij de juiste winkel kopen en uiteraard zelf offline installers veilig stellen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 19:33]

Ik ben helemaal akkoord met uw punten, op lange termijn zie ik daar ook geen toekomst in. De enige reden dat ik nog een disc-versie van een console zou kopen is gewoon omdat de spellen op disc vaak goedkoper zijn. Tweedehands, uitverkopen,...
Dan speel je een spel zonder patches, die tegenwoordig broodnodig zijn.
Dan speel je een spel.

Aangezien het hier om het Playstation platform gaat, is een verwijs naar GoG wel een enigszins cheeky. Veiliger dan een schijfje wordt het daar nu eenmaal niet.

Echter zijn daar ook een aantal "maren" aan verbonden:
1. Je hardware moet blijven werken, terwijl het historisch gezien vaak de loopwerken van de schijf waren die als eerste de geest gaven.
2. Je hardware moet geen internet-eis hebben. Wat nu voor de discdrive wordt geïmplementeerd, kan natuurlijk ook gewoon voor het Playstation 5 OS worden geprogrammeerd.
3. Je profiteert mogelijk niet mee van toekomstige upgrades aan games: Diensten veranderen. Het kan in de toekomst zo zijn dat je bij de aankoop van de online versie van een game, altijd de nieuwste versie ter download aangeboden krijgt, waar je met de schijf bent overgeleverd aan backwards compatibility zonder upgrades of nieuwe features.

Zo eenduidig als deze overweging was gedurende het PS3 tijdperk, is het naar mijn mening al lang niet meer.
Ookal koop je tegenwoordig een game op disc, is het nog niet de garantie dat deze blijft werken zonder internetverbinding.
Dat is ook mijn gedachte, maar helaas heb ik al vaak op mijn Xbox One meegemaakt, dat het fysieke spel een Beta is & de definitieve game alsnog gedownload wordt.
Volledig te begrijpen en terecht, maar in de praktijk kunnen moderne spellen ook niet meer gespeeld worden zonder toegang tot internet, zelfs niet met disc. Zie als voorbeeld Halo Infinite, waar de eerste x GB op de schijf staat en er eerst nog honderdzoveel GB van de server gehaald moet worden alvorens je het spel kan starten. Die schijf op zich is dan ook nutteloos zonder toegang tot die server.
Kort gezegd: bij moderne spellen staat het spel niet meer op de schijf, maar vormt die schijf enkel een stukje authenticatie en de eerste paar GB voor verdere installatie vanaf de server.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 23 juli 2024 19:33]

De tijd dat je een cartridge in je console stak en het gewoon werkte is niet meer.
Is er ook nooit geweest voor iedereen die wel eens op NES cartridges blies. :+
+1 voor de comedy value... ;)
Juist de Playstation heeft met de "Playstation Hits" en "Complete Editions" disc versies van games die volledig offline van disk te installeren en spelen zijn. Inclusief alle patches.

Dat is ook een van de redenen dat ik gekozen heb voor een Playstation, kun je hem over 10 jaar nog eens uit de kast trekken en de schijf er in stoppen.
Dan kunnen ze net zo goed helemaal geen disc drive verkopen, maar die keuze hebben ze wel gemaakt, en dan moet je vervolgens niet je gebruikers/klanten gaan beperken met dit soort infantiele maatregelen.

We moeten tegenwoordig ook op consoles games eerst installeren, en op zich is dat prima, maar je moet ook zonder toekomstige support van een platform wel die games kunnen blijven spelen, en als dat niet meer kan doordat een online check niet gedaan kan worden, dan heb je ook niets aan je digital-only versies, dus dan worden we allemaal genaaid, of gaan we toch richting jailbreak/modden van onze consoles.
Er is helemaal niet duidelijk hoe/waarvoor deze internet controle bestaat en hoe intrusief hij is. Als het eenmalig is om de disk te registreren bij je PS5, dan is daar helemaal niets mis mee.
De beperking is (waarschijnlijk, niemand die het precies weet) juist om je legitieme diskdrive te administreren. Bovendien kan ik me voorstellen dat er een nieuwe firmware geïnstalleerd gaat worden met al dan niet nieuwe features.
In een tijd dat zelfs controllers een online verbinding nodig hebben voor een up-to-date firmware is dit echt een nono-discussie.
Dat was mijn punt ook niet. Het punt in het algemeen, zoals ook al door meerdere anderen aangegeven, is de overheersende trend van onvolledige games en de constante noodzaak voor online controles, updates en patches, waardoor je later, als je ooit nog eens die oude games opnieuw zou willen spelen, het risico loopt dat de servers er inmiddels al uit liggen en die ingebouwde online controle dus een onneembare hindernis gaat vormen, tenzij je dus toch de illegale weg kiest, want dat blijft dan de enige overgebleven optie.

En dat terwijl je spellen van oudere consoles wel gewoon tot in lengte van dagen kunt blijven spelen...

Overigens vind ik dat jij je kunt voorstellen dat er een firmware update moet komen om een diskdrive te herkennen ook nogal iets te pro-console leverancier, want eigenlijk is het natuurlijk totale onzin en behoorlijk anti-consumer. Die firmware kan bijvoorbeeld ook meegeleverd worden met de drive zelf, en op zich zou het helemaal niet eens hoeven als het gewoon plug & play is.

Dat het dus per sé online zou moeten, is met name alleen maar omdat Sony politie agentje wil spelen.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 juli 2024 19:33]

"De trend is digital only"
Daar hoef ik het als consument niet mee eens te zijn.
Vinyl verkoopt als een gek, de cd's is weer in opmars en dvd en blu-ray gaat nog altijd prima.
Ze beheersen niet meer de markt en dat zal ook niet gebeuren, maar er is altijd ruimte voor een analoog alternatief, simpelweg omdat de kwaliteit vaak gewoon beter is dan het digitale alternatief. (Vinyl, film etc.)
Ik bezit een Switch en zal nooit een console aanschaffen die digital only is omdat ik zelf wil bepalen wat ik met mijn media doe, nu of over 10 jaar.
Grote kans dat er tegen die tijd wel mods zijn voor die offline support, aangezien er toch al de 'normale' PS5 is. Of emulators die goed genoeg zijn, als daar echt animo voor is (in praktijk worden PS5 games dan nog amper aangeraakt, denk ik).

Om eerlijk te zijn: zo absurd vind ik het idee in de basis niet, als je kijkt naar hoe de afgelopen console generaties werden ge'mod'. Goed voorbeeld is de Xk3y/3K3y, een dongle voor de 360/PS3 die de console liet denken dat het de disc drive was (en deze intern letterlijk verving). Daarmee kon je .ISO's 'inserten' als echte discs. Die nieuwe manier van een losse drive is gewoon gevoelig voor soortgelijke methoden. Ergens anders hier in de reactie werd 'TheFlow bd-jb' genoemd, wat zelfs een recent geval is van een mogelijke bluray-misbruik-in-wording, op de PS3, 4 én vooral de 5...

Dat gezegd hebbende slaan ze hiermee in praktijk de plank natuurlijk wel mis. Los van dit - met het hele losse drive idee wat mij betreft eigenlijk wel.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 23 juli 2024 19:33]

Die “mods” zijn er nu deels al want de oudere FW van de PS5 is al “gekraakt”.

M’n ps4 pro draait ook CFW in offline mode. Online komt die niet meer want ik zou m’n PSN account er niet voor op prijs stellen.
Dit is echt 100% anti-consumenten gedrag zonder na te denken over toekomstige schade aan je merk naam.
Het palmares van Sony is al niet zo geweldig. Zo lang Nintendo het bruiner bakt dan Sony en de regulator niet optreed denk ik dat het Sony geen zier kan schelen, mensen kopen toch wel.
Zo lang Nintendo het bruiner bakt dan Sony en de regulator niet optreed denk ik dat het Sony geen zier kan schelen,
Vergeet niet, Nintendo heeft een uniekere positie in de markt. Je kan Mario alleen daar halen, daarom komt Nintendo met meer weg dan Sony. De meeste games op de PS5 zijn ook elders te spelen en het aantal console exclusives dat niet naar xbox/pc komt is in vergelijking met Nintendo echt peanuts.
mensen kopen toch wel.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens, maar niet om de reden die je hierboven noemt.
mwa de ps4 en de 5 hebben zowiezo al een x86_64 architectuur, dus ik denk wel dat je over 10/20 jaar wel het zonder problemen op een pc kan draaien :Y)

Ik ben meer benieuwd, hoe de downloads en de patches werken op de Retro ps5 games over x aantal jaren
Over 20 jaar zal er wel een andere oplossing zijn, waarschijnlijk werken games dan toch al niet meer vanwege zeroday patches die niet meer binnenkomen oid. Of je kan gewoon je ps5 bisiotheek op je PlayStation 10 kunnen draaien (wat dan waarschijnlijk gewoon een ps cloud versie is.)
Over 20 jaar zitten we hooguit op de PS8(pro). 20 jaar is in console-land helemaal niet zo heel erg lang...
Daarbij lees ik hier vaak dat de kwaliteit van de games in de staat waarin deze worden gereleased (en dus op disc, nog zonder updates) niet vaak van hoge kwaliteit is.
Het hele punt van een disk drive in een console is dat je offline, zonder support van de uitgever, games kunt blijven spelen.
Dat kan al jaren niet meer. Games op disks zitten zonder day 0 patch zo vol met bugs dat ze praktisch niet speelbaar zijn.

Volgens mij kun je de huidige generatie consoles niet eens werkend krijgen zonder eerst een internetverbinding te hebben om een account te koppelen aan de console. Pas daarna kun je eventuele guest accounts maken.
Overdrijven is ook een kunst. Het aantal games dat werkelijk onspeelbaar, daarmee bedoel ik game breaking bugs, is op 1 hand te tellen. Ja je gaat bugs tegengekomen, framedrops en onstabiele framerates. Maar dit hoort ook bij de retrogame ervaring. Genoeg mensen die tegenwoordig op de N64 spelen waarbij de meeste games max 25fps halen.
Ik heb het niet eens over fps. Tegenwoordig zitten er toch een hoop game breaking bugs in die day 0 gepatched worden. Missies die niet spawnen of vastlopen om redenen (hoofdpersoon van missie neergeschoten, vast in muur of grond, vast in dichtgevallen deur), speler die door vloeren te pletter valt of oneindig door blijft vallen, speler die in onzichtbare muur terecht komt, save games die corrupt raken om maar eens een handvol zaken te noemen uit de grotere games van afgelopen maanden. En die problemen zaten zelfs na de day 0 patch in de game, anders was ik ze niet tegengekomen.
Dit is 100% waar, zeker voor AAA games. Daarbij wordt 'going gold' gezien als 'we weten vrijwel zeker dat de game op releasedag goed genoeg is', ivm 'de game is af'.
Er zijn wel uitzonderingen, Baldur's Gate 3 was 'af', Armored Core 6 kreeg alleen een day-1 patch om een early-adopter issue aan te pakken.
Ze hadden inderdaad ook de disc drives allemaal een serienummer kunnen geven die de ps5 herkent.

Ik zag laatst een video van Tronics Fix en bij vervangen van een disc in de XSX moest een printplaat overgezet worden omdat de drive getrouwd is met de xbox.

Zoiets zal hier ook wel het geval zijn.
Je kan elke game op disc offline, zonder support van de uitgever, tot in de eeuwigheid blijven spelen. Heeft ook niets met DRM-beveiliging op games te maken, de games blijven offline werken zoals ze altijd doen en deden. Je eerste alinea raakt dus kant noch wal.

Je tweede alinea wel, maar hoe groot is de kans dat je, tegen de tijd dat de PS5 helemaal niet meer supported wordt (laten we zeggen 15-20 jaar), nog een PS5 digital edition gaat kopen en daar later een losse disk drive bij aanschaft en wilt installeren? Lijkt me echt een non-issue.

Daarnaast kan je beargumenteren dat sommige mensen geen internetverbinding hebben (op de plek waar de PS5 staat), maar dat is anno 2023 praktisch nooit meer het geval (je zou zelfs de PS5 via wifi aan je hotspot kunnen verbinden om die registratie te doen, geen vaste verbinding of zelfs wifi-verbinding op locatie nodig).
Maar dit gaat over de drive toevoegen na aankoop, dat betekent dus toevoegen aan een digitale versie van de PS5. Dat het dus een probleem is is voor die 2 mensen die de digitale PS5 kopen, geen internet hebben en daarna de disk drive erbij kopen.

Om dit weer als reden te gebruiken om te zeggen 'dit is waarom mensen gaan downloaden' dan geef je toe dat die mensen een internetverbinding hebben. Het is het zoveelste excuus om slecht gedrag voor jezelf goed te praten. Als jij een digital PS5 koopt en geen internet hebt, en daarna een disc drive koopt, dan is dat op geen enkele manier een excuus om dan maar te gaan jatten. Jij werkt niet gratis, waarom moet een developer dan wel voor jou werken.
Tegen de tijd dat de support drop van de PS5 kunnen ze via een update de DRM beveiliging eraf halen, ik neem aan dat ze die er dan niet op laten zitten als de controle niet meer werkt.
Snap je punt niet helemaal...... wellicht bedoel je iets van "right to repair" ?!?

Overigens beetje mosterd na de maaltijd....

De diskdrive van de huidige PS5 heeft een daughterboard die is gekoppeld aan het moederbord van de console, waarmee de twee apparaten aan elkaar gepaard worden.

Dat is al een tijdje aan de gang de optische drives van de PS3 werkte net zo....
Met een beetje inzet, tools en wat downgrades , kon je een nieuwe "paren"....

Is mij 1 x gelukt omdat de drive stuk was en ik de PS3 (PHAT) als SACD speler gebruikte had ik die nodig....

[Reactie gewijzigd door hatex op 23 juli 2024 19:33]

de console hoeft alleen maar online te zijn als je een disk drive wil toevoegen/vervangen daarna kan je gwn weer offline gaan
Anoniem: 454358 25 oktober 2023 18:22
Nou dat is erg zeg, bij een digital only versie moet je een i(tijdelijke) nternet verbinding hebben. De kans dat iemand dat niet heeft en toch een digital only koopt lijkt mij vrijwel nul.
Grappig dat mensen het blijkbaar heerlijk vinden om voor meer geld minder te krijgen. En dat vervolgens verdedigen.

Digitale games vs games op fysieke media:
1. Je kunt een digitale game niet uitlenen of lenen van iemand
2. Je kunt een digitale game niet digitaal doorverkopen / 2e hands kopen
3. Door bovenstaande kunnen digitale games duurder gemaakt worden
4. Je wordt ten alle tijde ge-tracked door het bedrijf dat de game verkoopt, maar gelukkig heb je niks te verbergen.

Maar verder heel leuk apparaat hoor :P lol
1. Account sharing is makkelijker dan disks delen naar mijn mening

2. Zolang de games geen rommel maken dan is het geen probleem. Als ik ze niet meer hoef dan installeer ik het niet. En ook niet eerlijk naar de makers als ze wel een product leveren maar niet ervoor betaald krijgen.

3. Kunnen, maar vaak zat in de aanbieding. Soms zelfs goedkoper uiteindelijk dan fysiek, want je hebt geen opslag nodig. En refunds zijn makkelijker. Had laatst FIFA 24 na paar dagen en meer dan tien uur spelen, bij Game (VK) maar ook Gamemania deden ze moeilijk toen ik een geopende spel terug wilde brengen.

4. Want ABN of Gamemania kan niet zien wie wat gekocht heeft? En wat gaan ze doen met die informatie? Mij belachelijk maken of meer games zoals die maken? Denk je echt dat Sony denkt: ha, die kerel koopt Spider-man 2. Wat een nerd… beetje minder paranoia mag ook wel.

5. Enige legitieme reden is minder van internet afhankelijk zijn, maar goed dat hebben developers al om zeep geholpen.

Edit: 6. Oké een andere reden is verzamelen van spellen. Ook legitiem. Ikzelf verzamel films, dus moet niet zo van een hoge paard doen. Wel blijf ik van mening dat digital-only klantonvriendelijk is.

[Reactie gewijzigd door BiaggioLuciano op 23 juli 2024 19:33]

"En ook niet eerlijk naar de makers als ze wel een product leveren maar niet ervoor betaald krijgen."

De makers hebben ervoor betaald gekregen.
De personen die de games maken kregen hun salaris, maar de de bedrijven moeten dat geld wel binnen blijven krijgen. Een controle op legitiem gebruik van de games is daarom wel te verdedigen.

Ik ben er overigens voorstander van dat er eens een goede (wettelijke) regeling komt over wat bedrijven mogen doen om reparaties te bemoeilijken en wat apparaten (inclusief auto's) delen. Daar zou ook een centrale registratie van opgezet moeten worden. Onnodig eisen van accounts en delen van gebruiksdata zou gewoon verboden moeten worden. Van de data die wel wordt verlangd zal de rede moeten worden opgegeven.
Je koopt het spel, en betaald dus de maker. Die disc is daarna jouw eigendom. Of ik die nu doorverkoop of niet, de maker heeft zijn geld al. Maar aangezien ze graag rupsje nooitgenoeg zijn zouden ze liefst willen dat er bij doorverkoop ook weer betaald mag worden. En die zin kunnen ze met digitaal-only doordrijven.

Mede een reden dat ik weiger daarin mee te gaan.
Met e-boeken vs gedrukte boeken is dat ook helaas ook zo. Die mag je ook niet doorverkopen, uitlenen of weggeven nadat je ze gelezen hebt. Uitlenen kan nog wel, maar dan compleet met het device waarop ze staan. Voor een e-boek betaal je vaak net zo veel als het gedrukte exemplaar.

Nu hebben e-boeken een digitaal watermerk of een vorm van drm. Dat werkt prima zonder internet. De game-industrie wil waarschijnlijk een internetverbinding verplicht stellen om nog meer van je te weten te komen. Dat is immers ook weer geld waard.

Het internet heeft ons mooie dingen gebracht, maar de reclame en marketing jongens hebben er een hele plaag van rupjes nooitgenoeg op losgelaten. Die rupsjes leven van onze privacy en moeten nodig eens bestreden worden door wettelijke beperkingen en veel betere transparantie.
ik zie enkel maar drogredeneringen en geen enkele ontkrachting van zijn stelling. Om de jouwe dan maar tegen te spreken:

1. je account sharen houdt in dat je héél je library deelt, inclusief rankings en archievements, terwijl je een schijfje los kan doorgeven zonder risico dat er aan verbonden kan zijn.

2. Het gaat om doorverkopen aka de kans om nog wat van je geld terug te zien nadat je bvb een spel hebt uitgespeeld.

3. Nog nooit van de soldenbak gehoord? Er zijn genoeg games die na verloop van tijd evengoed fysiek afgeprijsd worden of door gameshops teruggenomen worden om 2e hands te verkopen. Voor het terugnemen van een spel moet het in dezelfde verkoopbare staat zijn en zijn er nu eenmaal andere regels van toepassing dan een pure digital license die niet beschadigd kan zijn.

4. Fysieke winkels zien enkel wat je gekocht hebt en daarmee is de kous af, ze kunnen je gerichte reclame sturen adhv je aankoopgeschiedenis, maar niet zoals sony checken hoe vaak en hoe lang je dat spel installeert/speelt. Data-mining is een industrie op zich geworden en jouw gegevens en gedrag zijn geld waard.

5. Staat in het artikel: eens de achterliggende infrastructuur offline gehaald wordt is je hardware plots waardeloos. Dat devs dit om zeep helpen is een stelling die per titel en opstarten van het spel opnieuw afgewogen moet worden tov eenmalig bij de aankoop.

6. Hij heeft je zelfs niet aangesproken of gequote. Ieder heeft zijn voorkeur en die moet je respecteren, zelfs al deel je diens mening niet.
1. Niet per sé, je kan ook accounts aan familie toevoegen of een vriend/familielid zijn/haar console een home console maken, waardoor er account onafhankelijk genoten kan worden van een spel. Beide zijn manieren om games te delen, maar ik vind het makkelijker om mijn accountinformatie te delen dan fysiek opzoeken en de game vervoeren, en dan terugvragen om weer zelf te kunnen spelen. Helaas een drogreden bij uzelf: onjuiste interpretatie van een tegenargument.

2. Dat snap ik, maar daar blijft natuurlijk wel de ethische afweging of het netjes is een product waarvan je genoten heb en is uitgespeeld, door de verkopen. Voor opslag redenen kan ik daar wel inkomen, voor weer een andere spel te kopen persoonlijk niet.

3. Jawel hoor, maar grote ketens, zoals Mediamarkt en Gamemania, zijn niet per se goedkoper hoor.
Iedereen laat het klinken alsof digitaal 2x zo duur is, terwijl dat dus niet zo is.
Specialistische ketens kijk ik even niet naar, want die zijn locatie en klandizie afhankelijk qua prijzen.

4. Maar oprechte vraag: waarom zou dat mij wat boeien? Ik ben ook voor privacy, maar ik wil wel dat producten die ik gebruik, ontwikkeld worden, groeien of alternatieven krijg. Andere vraag: Sony ziet dat ook als je disc game speelt. Wat is het verschil?

5. Vroegtijdig stoppen van services en support is kwalijk. Mee eens. Maar dit is een wat-als drogreden. Persoonlijk denk ik dat Sony en het hele Playstation infrastructuur voorlopig nog wel blijft bestaan. Langer dan fysieke media zelfs. Met disk-rot en dergelijke. Je verliest in ieder geval niet je collectie bij een ongeval.

6. Was naar mezelf gericht, en ik zeg ook niet dat hij van kant moet wisselen. Ik wilde alleen duidelijk maken dat digital only niet per se minder is.
2. Het gaat om doorverkopen aka de kans om nog wat van je geld terug te zien nadat je bvb een spel hebt uitgespeeld.
Ergens wel sneu dat je na vele uren spelplezier uw key of disk weer 2dehands wil aanbieden zodat de makers van het spel er zeker niets aan verdienen.
Anoniem: 454358 @GeoBeo25 oktober 2023 19:36
Ik verdedig helemaal niets, ik zeg alleen dat dit in dit geval lang niet erg is, want als je al een digitale only ps koopt, dan kan die eenmalige aanmelding van de speler er ook nog wel bij.
Goed, laat ik happen.
1. Je kunt een digitale game niet uitlenen of lenen van iemand
2. Je kunt een digitale game niet digitaal doorverkopen / 2e hands kopen
Eens, maar ook alleen maar bij de gratie van de uitgever. Wellicht herinner je nog dat je vroeger een serial key moest invoeren bij pc-games? Ze hadden dit evengoed kunnen invoeren bij hedendaagse games. EA heeft het trouwens even geprobeerd door bij fysieke consolegames (weet even niet meer welke NFS het was) een key te leveren die nodig was voor online features; die key kon maar éénmalig gebruikt worden, EA bood natuurlijk wel nieuwe keys te koop aan om nog wat mee te kunnen pikken van de tweedehands markt.
3. Door bovenstaande kunnen digitale games duurder gemaakt worden
Games zijn luxe-producten. Ze kunnen ervoor vragen wat ze willen, zowel fysiek als digitaal. Prijzen hebben weinig te maken met kosten.
4. Je wordt ten alle tijde ge-tracked door het bedrijf dat de game verkoopt, maar gelukkig heb je niks te verbergen.
Als je console verbonden is met internet, geeft hij ook wel door welke fysieke games je speelt. (Bewijs: ik zie in mijn vriendenlijstje gewoon wat ze spelen.) Ik durf te beweren dat 99% van de bezitters hun console op internet heeft aangesloten.

Er zijn ook voordelen aan online distributie, maar let's agree to disagree. Het blijft een persoonlijke keuze wat je voorkeur heeft. Beiden hebben voors en tegens.
5. Je kunt een digitale game op meerdere consoles gelijkertijd spelen.

En laat dat nou net een heel groot voordeel zijn als je meerdere consoles in een huishouden hebt.
Fysieke games moet je per console gaan kopen.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 23 juli 2024 19:33]

Voor nu is het nog niet zo erg, maar het betekend wel dat het uiteindelijk (als de PS5 retro is) niet mogelijk zal zijn een digital edition te upgraden naar een disk versie.

Maar goed de Xbox Series X is niet eens in te stellen in diezelfde toekomst en dus onbruikbaar dus het kan nog erger.
Tegen dan zijn er al 100den cracks
Dat praat niet goed wat Sony hier doet.

Bovendien zijn er voor tig consoles überhaupt nog geen mods&hacks beschikbaar, zoals de Xbox One.
dat is maar de vraag. Voor zover ik weet is bijvoorbeeld de Xbox One/Xbox Series not crack/hackvrij.

Daarbij zou het fijner zijn dat we niet afhankelijk moeten zijn van 3rd party cracks.

Sony kan er voor kiezen deze maatregel niet toe te passen of dit op een andere manier te doen waarbij we niet verplicht moeten verbinden met een server om een disk drive te gebruiken.
Deze zijn dan nog niet retro.
En ten tweede deze hebben geen internet nodig voor een nieuwe harde schijf te installeren.

De moment Sony geen support meer geeft zie ik Sony wel een tool online zetten waarbij je PS geen internet nodig heeft voor deze harde schijf installatie.

[Reactie gewijzigd door Tr1pke op 23 juli 2024 19:33]

Dat lijkt me een op niets gebaseerde aanname. Bovendien heb je dan internet nodig om die tool te downloaden.
Er zal altijd internet bestaan hoor …
Als er geen internet meer is dan zou ik me eerder zorgen maken over andere dingen zoals global panic en overleven.
Ik heb verder niks met de digital edition (ik zou nooit een apparaat kopen die alleen games van het internet kan downloaden), dus dit is niet bedoeld om deze praktijken goed te praten ofzo, maar volgens maakt dat niet zo veel uit, want volgens mij is je hele console tegen die tijd nutteloos. Als ze de activatieservers er uit trekken zal dat waarschijnlijk rond dezelfde tijd gebeuren als het sluiten van de downloadservers (zal hetzelfde serverpark wel zijn), dus als je een digital edition hebt, zit daar een nog onbekende einddatum op. Daarna kun je er geen games meer op installeren, en wellicht ook niet spelen, aangezien ze aan een account gekoppeld zijn waar je niet meer mee in kan loggen.
Als je dat niet ok vind (zoals ik), moet je dus geen digital edition kopen, maar gewoon een met disc drive en je games ook op disc, zodat je niet afhankelijk bent van Sony's servers. Over pakweg 10-15 jaar liggen al die digital only rommeldingen bij de gemeentewerf en pruttelen de disc editions lekker verder. Net zoals een Atari 2600, PS1 of NES nog prima werken na al die decennia (mits de hardware nog in orde is uiteraard).

Ik vind dat hele "digital edition" gebeuren maar een vreemd experiment om te kijken of ze met zulke praktijken weg kunnen komen. Ik doe daar iig niet aan mee. Geef mij maar lekker een schijfje.
Je weet dat een spel niet meer op een schijfje past en dat deze altijd (delen) van internet download, al waren het day 1 patches. Daarnaast kun je games sowieso niet meer van disk spelen, want doorvoersnelheid is niet hoog genoeg. 😎
Beetje vreemde gegeneraliseerde opmerking. De PS5 gebruikt UHDBD schijfjes, daar past 100GB op. Daar kun je de meeste games wel in kwijt. De meeste games zijn ook zonder day 1 patch wel speelbaar (dan neem je die paar bugs voor lief). En je hoeft ze niet direct van disc te spelen, ook zonder internet kun je een disc op je ssd installeren.
Tja, leuk dat er 100GB oppast, maar je weet dat de meeste AAA games groter dan 100 GB zijn. Daar is overigens niets generaliserend aan. Het is gewoon hoe het feitelijk werkt anno 2023.
Ik heb ook niet echt het idee dat men nog maar een beetje nadenkt over optimalisaties in spelgrootte qua bestandsformaten. Gewoon alles erop, wordt toch wel gedownload.
Nope, maar ik vraag me ook wel af hoeveel tijd/effort je in optimalisatie moet stoppen als het downloaden sneller gaat dan het kopieeren van een schijfje (iig in Nederland en vele andere westerse en aziatische landen) en opslag tegenwoordig geen issue meer is. Vooral omdat je games toch moet installeren op de SSD, aangezien schijfjes bij lange na niet snel genoeg de content in kunenn laden.

Maar goed, wat mij betreft stoppen ze helemaal met schijfjes, net zoals men gedaan heeft met muziek en films.
Die SSD in de PS5 is maar 850GB. Die is dus vol met 8 titels van ~100GB. Het mag best wat minder met die datahonger.
Mja, of je kunt gewoon ophouden met onzin posten. Er zijn slechts een handje vol games groter dan 100GB:
https://www.gamesradar.com/ps5-install-sizes/
En dat zijn de geïnstalleerde waardes. Als je er op de disc nog zware compressie overheen gooit krijg je Hitman 3 en Destiny 2 er ook nog wel op. En Spiderman Ultimate Edition staat onderaan de lijst nog een keer, de normale versie is geen 170GB maar slechts 54.

En voordat je aankomt met extra content die via patches wordt toegevoegd en de games groter maakt: die heb je niet perse nodig om het originele spel te spelen. Dat was de point niet. Het ging er om dat je met alleen de console en de disk het spel kan spelen, niet perse alle addons die er bij horen. Al die extra content is toch weg als de servers uit staan.
Maar goed, ook als de game kleiner dan die 100 GB is, dan zul je de game vaak toch moeten downloaden. Dus je kunt beter gewoon een digitale editie kopen, het einde van de physieke disk is allang ingezet. En ik snap dat je anti-digitaal bent, maar dat is de rest van de wereld (gelukkig) niet. En waarom zou je een game zonder patches en dus met mogelijk bugs willen spelen? Of zeg je dat nu alleen maar, omdat je niet wilt toegeven dat je gewoon ongelijk hebt? :P

https://www.thegamer.com/...-no-matter-which-version/

https://gizbuyerguide.com...mes-need-to-be-installed/

Overigens is de kans ook best groot dat als de servers uitstaan je de game helemaal niet meer kunt spelen. Dat is overigens wel een slechte zaak, zolang je de game gedownload hebt zou je hem (in ieder geval in single player mode) ook offline moeten kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 23 juli 2024 19:33]

Maar goed, ook als de game kleiner dan die 100 GB is, dan zul je de game vaak toch moeten downloaden.
Onzin, de game word bij een disc versie gewoon van de disc geïnstalleerd. Je hebt alleen de patches nodig, en die zijn vaak een kleine subset.
Dus je kunt beter gewoon een digitale editie kopen, het einde van de physieke disk is allang ingezet.
Dat is wat Sony graag zou willen ja, omdat dat in hun voordeel is. Wie wil er geen monopolie op de gamesverkoop? Bij een digital-only console heb je nog maar 1 aanbieder en kun je de tweedehandsmarkt en budgetbak wel vergeten. En jij drinkt de Sony cool-aid blijkbaar vrijwillig. Jij gelooft blijkbaar al dat een download-only console in jouw voordeel is, en dat klopt natuurlijk sowieso niet. Het hebben van een disc drive is altijd een voordeel (keuzevrijheid), ook als je m niet gebruikt. Ook in de disc edition kun je gewoon games in Sony's monopoliestore kopen als je dat wilt :+
En waarom zou je een game zonder patches en dus met mogelijk bugs willen spelen?
Je hebt de point weer gemist. Als je de keuze hebt wil je natuurlijk niet de buggy versie spelen. Maar wanneer de servers uit gaan heb je die keuze niet meer, want de patches zijn er niet meer. Je hebt dan de keuze tussen de game uberhaupt niet kunnen spelen (digital edition), of de klein-beetje-buggy versie op de disc. Ik weet wel welke ik dan liever heb.
Heb je het gelinkte artikel zelf wel gelezen of alleen de clickbait headline? Er wordt daar nergens beweert dat de PS5 alle data download wanneer je een disc gebruikt. Alleen dat er mogelijk extra data opgehaald moet worden (patches). Er staat zelfs letterlijk in dat games op meerdere discs ook weer terug kunnen komen, wat in de oude tijd heel normaal was. Met 2 discs heb je al 200GB, genoeg voor (bijna?) iedere huidige game.
Even voor de duidelijkheid. Ik heb geen Playstation, ik heb een Xbox Series X. Maar dat maakt voor het verhaal helemaal niet uit. Wat jij stelt is overigens ook onzin, want de cd-keys kunnen nog steeds door andere partijen worden verkocht.

Als mensen blij zijn met een disc, dan moeten ze die vooral blijven gebruiken. Ik geniet van het gemak van het kunnen switchen tussen games binnen 1-2 seconden. Hoef niet van de bank te komen en heb dus ook geen schijfjes die kunnen beschadigen. Wil ik mijn games bij een vriend spelen, dan hoef ik daar alleen maar in te loggen en ik kan mijn hele game collectie direct spelen. En dan laat ik het cloud gaming nog maar even achterwege.

Ik weet overigens niet waarom ik, als servers worden uitgeschakeld, digiale games ineens niet meer zou kunnen spelen. Die games (incl. patches) staan gewoon op mijn disk en als ik ruimte tekort kom, dan verplaats ik ze naar een externe (grote) USB disk. Dus ik zie het probleem niet zo met digital only games...

Maar again, als jij blij bent met schijfjes dan ben ik blij voor jou. Want uiteindelijk moeten we gewoon allemaal kunnen genieten van het spelen van games.
Ik geniet van het gemak van het kunnen switchen tussen games binnen 1-2 seconden.
En hoe vaak doe je dat? Als ik game speel ik meestal urenlang hetzelfde. Als je zo vaak wilt switchen moet je misschien interessantere games spelen die niet na een half uurtje vervelen? :+
Wil ik mijn games bij een vriend spelen, dan hoef ik daar alleen maar in te loggen en ik kan mijn hele game collectie direct spelen. En dan laat ik het cloud gaming nog maar even achterwege.
Heb je dat wel eens geprobeerd? Ik denk het niet, anders zou je zo'n opmerking niet plaatsen. Als je namelijk eens inlogt bij een vriend, zul je eerst urenlang moeten wachten op het downloaden van 50+GB aan data. Niks direct spelen. Als je echter de disc had meegenomen duurt het installeren veel korter :+
Ik weet overigens niet waarom ik, als servers worden uitgeschakeld, digiale games ineens niet meer zou kunnen spelen. Die games (incl. patches) staan gewoon op mijn disk en als ik ruimte tekort kom, dan verplaats ik ze naar een externe (grote) USB disk. Dus ik zie het probleem niet zo met digital only games...
Simpel, die games zijn gelocked aan je account. Als de servers uit staan kun je dus ook niet meer op je account inloggen en heb je geen toegang. Probeer het maar eens: log je account uit en kijk hoeveel van die games je nog op kunt starten, ook al staan ze op je ssd. Een disc werkt wel zonder account inloggen.
Maar again, als jij blij bent met schijfjes dan ben ik blij voor jou. Want uiteindelijk moeten we gewoon allemaal kunnen genieten van het spelen van games.
Helemaal mee eens. En daarom koop ik schijfjes, zodat ik er over 20 jaar nog steeds van kan genieten als ik eens zin heb in retro gamen, en niet over 10-15 jaar de PS5 naar de gemeentewerf moet brengen omdat de servers er niet meer zijn.
En hoe vaak doe je dat? Als ik game speel ik meestal urenlang hetzelfde. Als je zo vaak wilt switchen moet je misschien interessantere games spelen die niet na een half uurtje vervelen? :+
Ik doe dat eigenlijk best regelmatig, helemaal als ik met een van m'n neefjes speel. Die zijn vaak snel uitgekeken op een game.
Heb je dat wel eens geprobeerd? Ik denk het niet, anders zou je zo'n opmerking niet plaatsen. Als je namelijk eens inlogt bij een vriend, zul je eerst urenlang moeten wachten op het downloaden van 50+GB aan data. Niks direct spelen. Als je echter de disc had meegenomen duurt het installeren veel korter :+
Ook dat valt dus reuze mee als je een beetje serieuze internetverbinding hebt. Again, downloaden gaat sneller dan kopieren van een disk :+ Of heb jij toevallig nog een < 100 Mb/s DSL verbinding?
Simpel, die games zijn gelocked aan je account. Als de servers uit staan kun je dus ook niet meer op je account inloggen en heb je geen toegang. Probeer het maar eens: log je account uit en kijk hoeveel van die games je nog op kunt starten, ook al staan ze op je ssd. Een disc werkt wel zonder account inloggen.
Eh, je de games zijn gekoppeld aan mijn Microsoft account, dus ik kan die games nog rustig spelen. Als mijn Microsoft account niet meer werkt, dan bestaat dus het hele Xbox platform niet meer dus dan heeft het uberhaupt niet zo heel veel zin meer om die games te spelen.
Helemaal mee eens. En daarom koop ik schijfjes, zodat ik er over 20 jaar nog steeds van kan genieten als ik eens zin heb in retro gamen, en niet over 10-15 jaar de PS5 naar de gemeentewerf moet brengen omdat de servers er niet meer zijn.
Jij slingert vaak nog een oude console aan en speelt dat soort ouwe rommel nog regelmatig? Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ben toch vaak snel uitgekeken op die slechte graphics en het is vaak maar kortstondig echt entertaining. Ga ga vaak snel weer terug naar de huidige generatie, dat blijft toch fijner spelen.

Maar again, als je er blij mee bent, dan is dat fijn voor je.
Mogelijk dat tegen die tijd er een officiele update is waardoor dit niet nodig is.
Dan koop je een diskdrive en moet je eerst bij de fabrikant valideren of je hem wel gebruiken mag. Er is dus zeker wel wat voor te zeggen. ;) Doe je dat ook, als je een nieuwe auto radio koopt?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 19:33]

Anoniem: 454358 @CH4OS25 oktober 2023 18:50
Ja tegenwoordig dien je dat op de canbus aan te melden volgens mij :+
Ja, binnenkort. Momenteel test BMW al een abonnement voor o.a. stoelverwarming (deze is standaard ingebouwd; maar niet geactiveerd.). Dit kost 19 euro per maand of 189 euro per jaar. De optie helemaal afkopen kost 419 euro.
Meer en meer optie-abonnementen zullen hun intrede doen.
Volgens mij zijn ze alweer afgestapt van dat abbonement na nogal wat kritiek
En je kunt nog steeds gewoon als optie bij je BMW bestellen, voor dezelfde prijs als voorheen. Maar voor leaserijders kan het interessant zijn om dat soort features alleen af te nemen als het koud is. Ze rijden de auto toch maar voor 4-5 jaar en die feature is maar 3-4 maanden per jaar nodig. 😎
Slecht voorbeeld. Probeer maar eens een Volkswagen autoradio van de ene Volkswagen Golf naar de andere te transplanteren: dat kan niet. Dat moet door de dealer gedaan worden met speciale software.

Dat is om auto inbraken te voorkomen natuurlijk, maar het effect is hetzelfde: als de dealer het niet meer wil doen omdat de auto “retro” is, kun je zwaaien naar je autoradio.
Vroeger hadden Radios hun eigen keys. Tegenwoordig heeft een VAG navi een ID. Een dealer moet ‘m in jouw auto aanmelden en dan werkt ie weer. Wellicht geldt het niet voor de nieuwste navis’s maar iedere marktplaats verkoper die in deze navi’s handelt kan dat aanmelden ook. Dus praktisch staat er niks in de weg. De officiële weg is een aanmelding met een tussenstap. Controleren of die navi die je wil aanmelden gejat is. Dan meldt de dealer ‘m niet aan of misschien zelfs wel als je een goed verhaal hebt.
Het gaat er, net als bij de PS5 in dit artikel, om dat VAG op ieder moment kan beslissen om die handeling niet meer te doen. Of dat externe factoren het voor VAG (of een consument/dealer/marktplaatsverkoper) onmogelijk maken om die handeling nog te doen.

Bijvoorbeeld als de software of website waarmee de handeling gedaan moet worden, niet meer beschikbaar is. Om technische redenen (te oud, te onveilig) of politieke redenen (wetgeving) of om economische redenen ("dit kost ons meer geld dan het oplevert").

Bij autoradio's en navigatiesystemen kan ik er nog inkomen - het is een antidiefstalmaatregel die ook jou als consument beschermt door autoinbraak minder (makkelijk) lonend te maken voor de dief. Maar zwart-wit gezien zou er IMHO best een wet mogen komen die stelt dat een dergelijke controle/tussenstap na verloop van tijd verwijderd moet worden. Ter bescherming van diezelfde consument.

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23 juli 2024 19:33]

Het gaat er, net als bij de PS5 in dit artikel, om dat VAG op ieder moment kan beslissen om die handeling niet meer te doen. Of dat externe factoren het voor VAG (of een consument/dealer/marktplaatsverkoper) onmogelijk maken om die handeling nog te doen.
Misschien niet duidelijk genoeg gesteld. In het begin toen VAG van de keys afstapte en naar een aanmeld-procedure overstapte waren zij daar de nodige / verplichte link om überhaupt de navi aan te melden. Inmiddels zijn zij al lang niet meer nodig en kan dit via de eerste de beste handelaar b.v. op marktplaats. Dus M.a.w. de z.g. diefstal preventie procedure is er al lang tussenuit en mogelijk loopt het met de PS5 volgens het artikel ook zo. Maar inderdaad ik ben het met het met je laatste alinea volledig eens.
Ah ok, nu snap ik hem.

In dat geval is mijn verontwaardiging (in ieder geval jegens VAG) niet terecht.

Dankjewel voor de toelichting!
Ja, moet aangemeld worden. Zelfs in mijn 12 jaar oude Audi word gecheckt of de navigatie DVD wel geactiveerd is voor mijn auto. Niks nieuws onder de zon. Nieuwere hebben updates, live verkeersinformatie en ga zo maar door.

De nieuwere autos hebben zelfs de optie om bij ongelukken zelf de politie in te lichten.
Dat laatste moet gewoon van Europa in alle nieuwe auto's sinds enkele jaren. Enkele uren geleden nog "gebruik" van gemaakt :|
Dit geldt voor zover ik kan zien voor alle nieuwe PS5's. Op de foto's staat een CoD bundel met drive en daar staat ook bij dat je even met internet moet verbinden voordat die werkt.
Ik neem aan dat als je een PS5 koopt, je een mobiele telefoon hebt ala een smartphone.
Deze tether je even met je PS5, en klaar.
Het probleem is niet die eenmalige internetverbinding.
Daar is altijd wel een mouw aan te passen.

Het probleem is dat je dat over 15 jaar dus nog steeds moet doen, mocht je drive kapot gaan en je een andere moeten monteren. En het is een mechanisch loopwerk. Dus het slijt. De tijd dat 'ie vervangen moet worden; die komt. Onherroepelijk. Je hebt mensen die dan bijv. meteen denken: "oh, vervangbaar? dan koop ik er meteen eentje extra los bij en die gaat op de plank als backup."

Vraag is dan dus wel: wanneer die tijd over mss wel 15 jaar komt; heeft Sony dan heel de winkel nog wel opgetuigd om het authenticeren en koppelen van de drive te faciliteren?
Over 15 jaar heeft die persoon die dan momenteel geen vast internet heeft in NL, dan ook wel internet :-)
Je kan 100 dingen bedenken, maar feit is gewoon.

We hebben al sinds 1988 CD-Rom based consoles (PC Engine/NEC TG CDRom Unit 2) - geen enkele manufacturer van CD based consoles heeft hun CD-based consoles voor 15 jaar lang ondersteunt kwa hardware. Ja dingen worden steeds beter gebouwd (de CD unit van m`n NEC Duo R bijvoorbeeld was in 1 klap dood omdat ik een kleine tikje per ongeluk er tegen aan gaf toen hij aan het laden was) maar 15 jaar is wel heel erg lang.

Als jij ervoor kiest om deze specifieke PS5 versie te kopen (even de "slim" te noemen) dan kies je ervoor wetende dat hij deze "handicap"heeft. Wil je deze handicap niet, dan neem je gewoon de reguliere PS5. Deze is nog reeds goed verkrijgbaar en volgens mij niet ala direct phased out.

We hoeven niet meteen de blaam meteen bij de fabrikant te leggen, de consument moet zich ook gewoon goed informeren alvorens een koop en kijken of die koop past bij hem/haar.
Een PS5 Pro met disk drive is waar ik op wacht, ik wil geen digital only omdat ik nog PS4 games op disk heb die ik nog graag speel.

Ik wil ook niet nog meer uitgeven voor een PS5 digital only en dan nog eens 120 euro voor de losse disk drive.

Ik hoop dan ook op een PS5 Pro met disk drive.
Wel vind ik dat Playstation steeds verder blijft gaan met het verhogen van de prijzen.

Wanneer er een Pro met disk drive komt vraag ik mij nu al af hoe hoog de prijs daarvoor weer gaat zijn.

maar goed geduld is een schone zaak en dan wacht ik wel weer op een mooie aanbieding.
Kortom: een tweedehands disc drive kun je ook vergeten, mocht die van jou kapot gaan.

Lekker consumentgericht weer.
Tenzij een drive gewoon opnieuw te pairen is natuurlijk, als dat slechts eenmalig kan is dat wel belachelijk ja.
Ik denk dat de kans groot is, lijkt me gewoon een check if het een officiële drive is. Ik verschiet er zelfs van dat die check nog niet met controllers gedaan wordt.
Als Apple het met USB kabels mag dan mag Siny dat ook van mij
Bij Apple is het net zo goed onzin.
Dit zal waarschijnlijk de hardware aan je account toevoegen, zoals je een ps5 of 4 ook toevoegde aan je account en bij verkoop eruit moest zetten van je account.

Beetje storm in een glas water.

Een Xbox series S/X werkt hetzelfde, koop maar eens bijvoorbeeld een officieel stukje hardware zoals bijv. De Xbox headphones, pair die dan met je Xbox.
Dan staat het ook in je Microsoft account gelinkt aan je hardware/ account.
En bij verkoop zal je dat dus ook moeten ontkoppelen.

Ik zie hier echt niks bijzonders in, mensen moeten eens ophouden met aanstellen.
Dat hele internet only ophef is zo 2008.
Dit zal waarschijnlijk de hardware aan je account toevoegen, zoals je een ps5 of 4 ook toevoegde aan je account en bij verkoop eruit moest zetten van je account.

Beetje storm in een glas water.
Waarschijnlijkheid is nooit een goede basis om je mening op te bouwen.
Dit is waarschijnlijk naar waarheid geschreven. :D
Nou ja met waarschijnlijk bedoelde ik “net als een console” het word aan je account en hardware gelinkt.
Daar is gewoonweg niks vreemds aan wat consoles betreft.
Waarschijnlijkheid is nooit een goede basis om je mening op te bouwen.
De veronderstellingen dat het een soort DRM maatregel is, waarbij drives niet uitgewisseld of doorverkocht kunnen worden, is even (on)waarschijnlijk. Ik snap dan ook niet waarom hij gedownmod wordt. Het zijn gewoon allemaal speculaties, maar ja, tegenwoordig windt iedereen zich graag up, dus hebben negatieve speculaties altijd de bovenhand.
Een Xbox series S/X werkt hetzelfde
Ha, werkt hetzelfde? Xbox consoles zijn zelfs nog erger. je kan die totaal niet instellen zonder internet en de server connectie. een lokaal account is niet eens een optie.
Een ps5 ook niet, zelfs een switch niet.
Daar kan je wel een lokaal account maken, maar je hebt er niks aan zonder updates.
een switch kan je als je wilt volledig offline gebruiken. ja, je hebt dan geen updates en dat kan inderdaad een probleem worden maar het hoeft niet direct zo te zijn.

Het probleem van de switch is dat firmware updates niet op de cartridge zitten. bij de Wii en Xbox 360 bijvoorbeeld was dit wel get geval en kon je ook via die weg je console updaten.

Een Xbox One/Series cconsole is compleet nutteloos zonder internet, de Switch of PS5 ondersteunen nog een lokaal account waarbij je het zonder updates moet doen en je alleen je schijfjes of cartridges kan spelen, maar je kan in elk geval een spel spelen. Iets dat bij de Xbox consoles onmogelijk is.

Daarbij de PS5 kan je ook nog via een usb stick updaten zodat je ook nieuwere games kan spelen die een hogere system software eisen..
Dat laatste kan een Xbox ook.
Kortom: aannames tot wij meer weten. Het kan ook best zijn dat er een nieuwe iteratie komt die een nieuwe installatie (zoals tweedehands) toe kan staan onder bepaalde voorwaarden of condities.
Als die gecontroleerd wordt en blijkt okee te zijn volgens Sony zijn test zal hij wel te koppelen zijn denk ik. Denk dat de internet verbinding nodig is om de benodigde test software te downloaden of te checken of de drive origineel is en niet mee gerommeld is.
Moest mijn Windows licentie 2 decennia geleden al opnieuw activeren via internet als ik teveel onderdelen van mijn systeem had gewijzigd. Die enorm vergezochte scenarios die sommigen hier bedenken lol.
Echt he, maar bij de eerste volgende nieuws bericht over welk product dan ook met online connectie hoor je opeens niemand meer. Ik hoor niemand hier bv over hun "ooh zo geweldige" Gamepass, want als die servers er niet meer zijn...kunnen ze helemaal geen reet meer te spelen.

Deze eenmalige handshake waar mensen over vallen is echt een onzinnige fake outrage, echt ongelofelijk. Je zou toch denken op een site als tweakers dat mensen snappen waar dit voor is en dat is niet eens het eerste systeem is. Sterker nog. De huidige disc drives in alle consoles van nu zijn ook connected met internet en kan je ook niet even zomaar aanpassen.

Maar ooh ooh, de servers gaan offline over 15/20 jaar volgens sommige doom denkers hier 8)7 . Het verschil met vroeger is dat je alle huidige games gewoon door kan blijven spelen op de volgende consoles....

[Reactie gewijzigd door Eeries op 23 juli 2024 19:33]

Deels snap ik het omdat het misschien om een firmware gaat die gedownload moet worden, maar ik las ook ergens dat bij zowel de Xbox Series X als de Playstation 5 de disk drive aan het moederbord gekoppeld was, je zou daarom niet zomaar de Disk drive kunnen verwisselen, misschien dat het met die constructie te maken heeft.
Zie hier Always One van de Xbox One, het internet was te klein maar Microsoft durfde gewoon als eerste, ze wilde dit echter allemaal.

“For the players”
Enkel 1x wanneer je de digitale versie van den disk drive wil voorzien... Wat ik het probleem?
Is helemaal niet abnormaal...
Enkel 1x wanneer je de digitale versie van den disk drive wil voorzien... Wat ik het probleem?
Is helemaal niet abnormaal...
Ik vind het persoonlijk ook niet direct een probleem overigens want alles is hier toch al digitaal. Alleen online lees je regelmatig dat er gedacht wordt dat je met een disk variant games altijd kunt installeren zoals je nu games uit een SNES in je Nintendo stopt.

Dat is hiermee niet meer het geval en dat is daarom voor vele jammer.
totdat over een aantal jaar die servers offline zijn en je dat niet meer kan. word je digital edition best wel nutteloos ineens.
Maakt helemaal niet uit want de games staan op je account die je gewoon mee overdraagt naar je volgende console.
Die tijd waar jij het over hebt zijn we al lang gepasseerd hoor.
ik heb nog steeds schijfjes en die wil ik graag kunnen blijven gebruiken. daarbij, als je de disk drive niet kan activeren zal je ook niet kunnen inloggen met je account. oftewel een nutteloze ps5

[Reactie gewijzigd door Jeffrey2107 op 23 juli 2024 19:33]

Gebruik je verstand eens, dit gaat over de digitale ps5 versie, die koop je sowieso niet als je nket kan inloggen
Nee maar het gaat er hier om dat je die digital edition in de torkomst ook niet kan upgraden en dat tegen die tijd he account ook zinloos is
totdat over een aantal jaar die servers offline zijn en je dat niet meer kan. word je digital edition best wel nutteloos ineens.
Inderdaad, alleen waardevol als de fabrikant de servers in de lucht wil houden.
Dan wordt die disc versie ook vrijwel nutteloos, want dat wordt dan de versie zonder day 0 patch.
je kan in veel gevallen tenminste een spel spelen, iets dat bij die digital versie dan totaal niet kan.
Jij snapt het verschil niet tussen de "always on" console en letterlijk 1 keer je drive inchecken?..
Jij snapt het verschil niet tussen de "always on" console en letterlijk 1 keer je drive inchecken?..
Jawel hoor maar de uitkomst is niet anders als de servers offline zijn. Namelijk: niet kunnen spelen.
Nee dan snap je het dus niet. Je moet gewoon je drive inchecken voor die servers offline gaan. Alsof Sony tijdens de verkoop van die dingen ineens de servers offline gaat halen.. goed verhaal.

Tenzij je een van die mensen bent die 20 jaar een PS5 DE in het plastic laat en ineens bedenkt er toch nog even een disc in te willen rammen. En als je dan toch een backup PS5 wil, check die disc eveb in en niet zeuren.

Dit is echt een grap in relatie tot het ellendige idee dat always online heet. Bovendien iets waar ook nog een alternatieve keuze voor is. Gewoon de versie MET disc kopen.
Tenzij je een van die mensen bent die 20 jaar een PS5 DE in het plastic laat en ineens bedenkt er toch nog even een disc in te willen rammen. En als je dan toch een backup PS5 wil, check die disc eveb in en niet zeuren.
Ja dat is hier dus het probleem, zodra de console retro is en je wilt deze hardware koppelen dan kan dat dus niet.

Terwijl het hardwarematig helemaal niet nodig is deze softwarematige beperking.
Het verschil met vroeger is dat al deze games op komende consoles gewoon speelbaar zijn. Of dat nou een digitale versie is of niet. Die doom scenario dat de servers over “20 jaar” ui staan is echt onzinnig tegen die tijd is er al lang een firmware van Sony die er voor zorgt dat iedere dics drive zonder handshake direct werkt.

Als je hier over kan vallen als Apple fan zijnde, dan moet je de same energy hebben voor Apple of je Xbox. Want die laatste gaat all digitaal. Dus hopelijk same energy hier straks maar ik vermoed dat een nieuws item over Microsoft dan opeens weer zoals altijd goed gepraat zal worden.

Tenminste dat is de trend hier overduidelijk.
Nah ik heb het nooit goed gepraat dat Microsoft met Always online kwam, sterker nog ik had die console niet eens op launch maar een Playstation4.

Apple vereist geen always online en heeft daarnaast ook helemaal geen console dus dat vergelijk lijkt mij hier niet relevant.

De oude games spelen op nieuwere consoles is handig (zolang ze te downloaden zijn) maar dat is niet wat retro gamers willen, retro gamers willen de oude ervaring in de modernere tijd.

Dat je later niet een 2e hands diskdrive ergens op de kop kunt tikken om je games te installeren is daarmee gewoon jammer, zeker omdat het hardwarematig niet nodig zou moeten zijn.
Het is een eenmalige handshake. Heeft niks met “always online” te maken dat verzin je er zelf bij. Je console hoeft niet online te zijn om die disc drive te gebruiken.

Een 2e hands disc drive is een officiële dus ook die zal gewoon werken met jouw console. Zo moeilijk is dat toch niet om te bedenken? Die 2e handse heeft ook al een handshake gehad dus echt een non issue.


Maar zoals @VonDudenstein Al zei, lijk je niet het verschil te snappen.

[Reactie gewijzigd door Eeries op 23 juli 2024 19:33]

Een 2e hands disc drive is een officiële dus ook die zal gewoon werken met jouw console. Zo moeilijk is dat toch niet om te bedenken? Die 2e handse heeft ook al een handshake gehad dus echt een non issue.
Nah dat is een aanname die je doet die helemaal niet onderbouwd is voor nu.

Als een console inderdaad alleen een check doet bij de eerste disk drive dan is het probleem een stuk kleiner en moet je dat als gamer gewoon even optijd doen als de servers nog online zijn. Alleen zo heb ik het niet begrepen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 19:33]

Anoniem: 1990104 @Donstil26 oktober 2023 11:12
Maar weer kom je terug op always online, wat het gewoon niet is. Het is niet anders dan dat jij online moet zijn om een programma te kunnen downloaden, wat je dan offline draait op je PC. Als die server offline is kan het op dat moment even niet, maar zodra je het hebt gedaan is er niks 'altijd online' aan.
Maar weer kom je terug op always online, wat het gewoon niet is. Het is niet anders dan dat jij online moet zijn om een programma te kunnen downloaden, wat je dan offline draait op je PC. Als die server offline is kan het op dat moment even niet, maar zodra je het hebt gedaan is er niks 'altijd online' aan.
Nee ik reageer alleen op een beschuldiging op always online. Ik noem dit niet always online.
Je hebt het over anderen die met een aanname komen, en jij komt met een doom scenario en roept dat dit always online is. Wie is hier aannames aan het maken over iets wat feitelijk duidelijk is qua werking? Een eenmalige handshake is niets meer dan dat.

Het is bijna also je dit expres doet. Waar ik me vooral aan stoor is die mensen die hierover zeiken en vallen, maar bij de concurrentie klappen om hun services waar ze hun gaming plezier van laten afhangen.

Je klikt dat ding in je PS5. Start je PS5 op, hij doet een firmware update en klaar.
Je hebt het over anderen die met een aanname komen, en jij komt met een doom scenario en roept dat dit always online is. Wie is hier aannames aan het maken over iets wat feitelijk duidelijk is qua werking? Een eenmalige handshake is niets meer dan dat.

Het is bijna also je dit expres doet. Waar ik me vooral aan stoor is die mensen die hierover zeiken en vallen, maar bij de concurrentie klappen om hun services waar ze hun gaming plezier van laten afhangen.

Je klikt dat ding in je PS5. Start je PS5 op, hij doet een firmware update en klaar.
Uiteraard is wat ik doe ook een aanname maar wel eentje met een betere onderbouwing, stellen dat het wel zal werken terwijl dat helemaal niet gedocumenteerd is lijkt mij een kwalijkere aanname.

Het verschil met services in deze is een logische, namelijk je kiest heel bewust voor een service en verwacht dan niet dat het voor eeuwig is, althans dat zou onredelijk zijn. Het verschil met dit voorval is dat het hier om hardware gaat welke via een cloud geactiveerd moet worden terwijl dat simpelweg niet nodig hoeft te zijn, en belangrijker nog hardware die ervoor zorgt dat je juist voor installatie geen cloud nodig zou moeten hebben.

Of jij denkt dat ik dit expres doe maakt mij eerlijk gezegd niet uit, dat moet jij zelf weten.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 19:33]

Ooit gehoord van Blu Ray keys? Je blu ray speler van vroeger moest ook een connectie hebben voor database security keys te registeren/updaten:

Maar sorry ik zie weinig onderbouwing in je vorige berichten dan alleen maar hetzelfde roepen.
I like how this thread kept going despite we getting confirmation on the first page that this is a UHD-BD thing outside of Sonys hands. Every new UHD player seems to need an internet connection so it can update its security key database. Its presumably something set by the Blu-ray Disc Association.
Zo niks aan de hand, kan je weer rustig slapen.
Ooit gehoord van Blu Ray keys? Je blu ray speler van vroeger moest ook een connectie hebben voor database security keys te registeren/updaten:

Maar sorry ik zie weinig onderbouwing in je vorige berichten dan alleen maar hetzelfde roepen.


[...]


Zo niks aan de hand, kan je weer rustig slapen.
Eerst maar eens wachten op officiële berichtgeving vanuit Sony dan. Hoe het ooit werkte bij Blu-ray zegt niets over deze game situatie.

Hopen dat ze de servers lang aanhouden.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 19:33]

Een officieel bericht? Voor wat eigenlijk? Het zijn die zwakke zielen op internet die zich compleet druk maken en schijnbaar niet snappen dat dit al jaren zo werkt met hardware.

Het is geen “game” situatie het is een Blu Ray situatie wat zo werkt.

En dan ook nog erbij zeggen “hopelijk dat ze de servers lang aanhouden” ja vast wel, alleen komt het allemaal wel iets te dramatisch over vindt je niet?

[Reactie gewijzigd door Eeries op 23 juli 2024 19:33]

Een officieel bericht? Voor wat eigenlijk? Het zijn die zwakke zielen op internet die zich compleet druk maken en schijnbaar niet snappen dat dit al jaren zo werkt met hardware.
Nou nou "zwakke zielen", dat lijkt mij niet nodig, ik reageer ook gewoon netjes toch?
Je bent pas net lid dus je weet het misschien niet maar op tweakers is het wel de bedoeling dat we met wat meer respect tegen of over elkaar spreken.
En dan ook nog erbij zeggen “hopelijk dat ze de servers lang aanhouden” ja vast wel, alleen komt het allemaal wel iets te dramatisch over vindt je niet?
Ja ik hoop zeker dat het inderdaad alleen maar Dramatisch is :)
Over zwakke zielen heb ik het over hoe deze zogenaamde “drama” is gestart in het algemeen op internet. Mensen zijn tegenwoordig heel snel met schreeuwen dat iets niet kan zonder zich even te verdiepen in het onderwerp.

Het is nogal een onnodige outrage zelfs op een site als tweakers waar genoeg tech people zitten, maar het lijkt zelfs hier alsof mensen opeens niet weten hoe security keys werken bij Blu Ray drives.

De reden dat je in een discussie terecht kwam met anderen is omdat je bleef vastbijten aan “always online”, terwijl dat echt compleet iets anders is.
De reden dat je in een discussie terecht kwam met anderen is omdat je bleef vastbijten aan “always online”, terwijl dat echt compleet iets anders is.
Onzin maar goed je trackrecord van je eerste twee weken beloofd weinig goeds en zijn behoorlijk gekleurd, ondanks dat toch welkom op tweakers!

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 19:33]

[...]


Onzin maar goed je trackrecord van je eerste twee weken beloofd weinig goeds en zijn behoorlijk gekleurd, ondanks dat toch welkom op tweakers!
Zo kan het ook natuurlijk. Gewoon niet toe geven dat je ongelijk hebt en dan maar de goalpost veranderen.

Echter…bewijs is gewoon boven je te vinden…. 8)7

[Reactie gewijzigd door Eeries op 23 juli 2024 19:33]

Precies, Xbox doet dit al, niks nieuws dus. Edit: voor de Smart Delivery titels.

[Reactie gewijzigd door JustFogMaxi op 23 juli 2024 19:33]

Om het vervolgens na de kritiek het weer terug te draaien.
Om het vervolgens na de kritiek het weer terug te draaien.
Ja uiteraard maar het zaadje was geplant.
Als je TheFlow BD-jB 7.61 opzoekt weet je waarom Sony alle disks wil vervangen.
Yep, werkt perfect! :)
Wat ook aan te halen is, is de e-waste dat het met zich mee gaat brengen. Eens de servers offline gaan. Idem voor de Xbox die niet meer in te stellen valt.

Soms mis ik de dagen van de Super Nintendo of de PS2. Was gewoon game erin, aanzetten en je kan beginnen spelen. Simpeler kon niet Geen gedoe met updates of afhankelijkheid van het internet.
desondanks ga je waarschijnlijk zien dat hobbyisten en mensen die het volgens het boekje willen doen, er meer problemen van gaan ondervinden dan de piracy doelgroep. Die kraken het waarschijnlijk weer in no-time en hebben nergens last van :+
Echt puur alleen om jailbreaks tegen te zitten helaas.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.