Sony maakt minimale bandbreedte-eisen bekend voor PS5-streaming

Sony heeft de eisen aan de internetverbinding voor streamen naar een PlayStation 5 bekendgemaakt. De functie komt later deze maand beschikbaar via PS Plus Premium in Europa en is inmiddels uit in Japan.

Streaming komt komende maandag beschikbaar in Europa, herhaalt Sony. Daarmee komt het ook uit in Nederland en België. In Japan is streaming nu beschikbaar en er is ook een faq online gekomen met daarin de eisen aan de internetverbinding.

Streamen kan alleen naar een PS5 en vereist minimaal 5Mbit/s, zegt Sony. De geadviseerde snelheid voor 4k is 52Mbit/s, hoewel dat al kan voor 38Mbit/s. Gebruikers met een PlayStation Plus Premium-abonnement kunnen vanaf dan 'ondersteunde' PS5-games uit de PS Plus Game Catalog streamen, naast proefversies van bepaalde games.

Het wordt ook mogelijk om 'bepaalde ondersteunde' games te streamen die gekocht zijn via de PlayStation Store. Volgens Sony gaat het om 'honderden PS5-titels'. De functie werkt op 60fps en ondersteunt zowel sdr als hdr. Ook andere PS5-features, zoals 3d-audio, worden ondersteund. Sony test het streamen van PS5-games al langer; de fabrikant kondigde de komst van die functie in juni al aan. Het bedrijf zei toen echter nog niet wanneer de feature algemeen beschikbaar zou komen voor alle PS Plus Premium-abonnees.

PS5-streamingresolutie Minimaal Geadviseerd
720p/hd 5Mbit/s 13Mbit/s
1080p/full hd 15Mbit/s 23Mbit/s
1440p - 38Mbit/s
2160p/4k 38Mbit/s 52Mbit/s
Sony PlayStation Plus Premium-cloudstreaming PS5-games
Bron: Sony

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-10-2023 • 10:03

91

Reacties (91)

Sorteer op:

Weergave:

Iemand die weet of dit ook beschikbaar komt als native app voor de televisie?
Streamen kan alleen naar een PS5 en vereist minimaal 5Mbit/s, zegt Sony.
;)

Overigens snap ik de feature op deze manier ook niet. Je kunt streamen naar een PS5, maar waarom zou je dan niet gewoon op de PS5 gamen? Bieden de servers meer rekenkracht?

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 22:03]

- Trials direct uitproberen zonder ze te installeren
- Games alvast spelen terwijl de download in de achtergrond bezig is
- Games spelen wanneer je geen ruimte meer hebt op je schijf

Paar use cases waarvoor dit handig kan zijn.
In mijn geval is het vooral dat laatste. Ik heb gemerkt dat die 825GB van de PS5 toch aardig snel vol is als je een paar AAA titels installeert. Voor multiplayergames waarbij je zo min mogelijk vertraging wilt zal dit niet heel praktisch zijn, maar als het in de buurt komt van de kwaliteit van het streamen via Microsoft GamePass is het een prima manier om singleplayergames te spelen.

[Reactie gewijzigd door Verdant op 22 juli 2024 22:03]

825 Terabyte!?? Really!?
Hij bedoelt de default 1 TB ssd op een ps5 die is vertaald naar GB 825 groot.
Prijzen van geschikte ssd's zijn nu nog leuk. ik heb deze recent gekocht en ik moet zeggen dat 1tb extra voor mij al genoeg is uitvoering: WD Black SN850X (met heatsink) 1TB
- In de toekomst kun je een "PS6 abbo" afsluiten zonder je PS5 te upgraden.
Goeie vraag wel.

Ik denk dat dit een manier van Sony is om gestaag richting een situatie te gaan waar on-premise rekenkracht straks niet meer nodig is --> volledig over naar de situatie a la Google Stadia.

Je kan dan ervaren als gamer hoe het is om te streamen en hebt nog altijd de mogelijkheid om gewoon lekker van je eigen PS5 uit te gaan. In de tussentijd kan Sony leren en verbeteren.

Ik vond streamen met de google stadia niet heel prettig - had the chromecast ultra verbonden middels lijntje. Regelmatig artifacts, merkbare latency ook al over het lijntje. Maar vooral de grootste reden om te streamen; op de wi-fi gamen, werkte gewoon niet - zeer merkbare latency, lag, draaide gewoon voor geen meter.

Dit weekend ook nog PS5 remote play geprobeerd over Wi-fi - ook toen weer het meest merkbaar; latency. Invoer --> verplaatsing op scherm. Maar ook regelmatig lag en distorting beeld.

1gbit / KPN superwifi mesh.

Dus nee, voorlopig nog altijd geen streaming voor deze player.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 22 juli 2024 22:03]

Zulke dingen moet je ook niet via Wi-Fi doen. En zulke KPN hardware is gewoon altijd troep. Staat keihard te schreeuwen in de ether, maar effectief veroorzaakt het alleen maar storing (in de omgeving).

Bedraad wint het nog altijd van WiFi, zeker als je wil gamen met lage latency.
Ik ben ook niet onder de indruk van KPN SuperWIFI mesh. Buren wordt vertelt om de het eerste access point pas in de woonkamer neer te zetten, terwijl je die toch echt direct op de router in de meterkast moet aansluiten.

Mijn ervaring is dat mesh met een gewapend betonnen muur tussen je router en access point niet werkt. Je moet toch echt bedraad je woonkamer in.

(kan evt met Hirschmann MOCA, dus via de coax kabel die ws toch al van de meterkast naar je woonkamer ging)
Zulke dingen moet je ook niet via Wi-Fi doen.
In principe is bedraad bijna altijd beter, maar streamen over WiFi kan gewoon prima werken als je een fatsoenlijke router hebt en er niet te ver van af zit. Of nog beter een bedrade AP in elke ruimte waar je wil streamen. Ik merk zelf geen enkel verschil tussen bedraad en wireless via een Unifi Wifi 6 AP, bijvoorbeeld.

Het probleem met WiFi is vooral dat de meeste mensen de router ergens in de meterkast zetten of in de woonkamer bij het aansluitpunt, en dan verwachten dat je daarmee 2 verdiepingen dwars door muren en plafonds een goed signaal krijgt. Dat gaat zeker met 5Ghz of 6Ghz gewoon niet werken...
Dit. Veel mensen kwamen er achter dat hun consumenten spul van de ISP niet echt lekker werkte toen met corana iedereen thuis werkte. (Inclusief de kids).

Toen we het huidige huis kochten heb ik express de aannemer die voor we verhuisden bezig was overal netwerk kabel (en geen CCA, maar CU S/FTP - liever wat overkill) laten aanleggen. Meerdere AP’s, allemaal bedraad. Met specs die hoger zijn dan wat we zelf kunnen veroorzaken. Met 2,5 thuiswerker geen overbodige luxe. En nooit problemen.
Dit kopt wel. Ik heb kpn fritzbox met een bekabelde Fritz wifi6 extender naar de woonkamer. Ik stream nu ps3 games op mijn ps5 en dat gaat goed.
Ben wel benieuwd wat die ps5 games gaan doen als je ze streamt.
Ik heb laatst ook voor het eerst geprobeerd om vanaf mn PS5 te streamen naar mijn laptop, maar werkte echt voor geen meter. De laptop is via WiFi verbonden, wellicht dat het bedraad beter zal zijn, maar dat is hier geen optie. Voor mij dus geen gestream meer.
Ik heb laatst ook voor het eerst geprobeerd om vanaf mn PS5 te streamen naar mijn laptop, maar werkte echt voor geen meter. De laptop is via WiFi verbonden, wellicht dat het bedraad beter zal zijn, maar dat is hier geen optie. Voor mij dus geen gestream meer.
Meestal ligt dat aan het AP. Bij mij werkt dat prima.
Ik heb afgelopen maandag nog via remote play op mijn pc in GT7 geraced en merkte niks van latency. Wellicht dat dit bij andere games meer is dan GT7 maar mijn ervaring is dat dit gewoon top werkt, ook met Horizon Forbidden West.

Wel beide de PS5 en PC met een netwerkkabel aangesloten.
Helemaal mee eens. Bij mij is thuis alle game en stream apparatuur aangesloten op kabel en meerdere malen geprobeerd met cloud gaming c.q. games streamen. Dit is voor mij alleen speelbaar met bepaalde singleplayer games. Daar is de paar milliseconde inputlag te overzien (vind m’n brein alsnog niet fijn werken omdat het indrukken van knopje en pas na half seconde reactie hebt). Maar alles wat multiplayer is, is gedoemd om te mislukken. Dit vind ik zelfs waarbij ik met
M’n Xbox naar m’n pc stream (alles bekabeld met 1 gbit). Nee, ik blijf echt met een groot boog om cloud gaming heen lopen.
De PS app op IOS zelf gaf in het verleden ook nog extra lag. Weet niet of ze dit ondertussen al gefixed hebben. Maar je kan chiaki proberen, merk dat daar de lag acceptabel is. Niet om MP games te spelen, maar prima voor veel SP games
Ik stream zelf regelmatig via Xbox GamePass, zowel op mijn pc als op mijn Xbox One S. Allebei zijn bekabeld aangesloten op de Ziggo Connectbox. Ziggo claimt 1000Mbit/s te kunnen leveren, maar in de praktijk komt er maximaal 350Mbit/s binnen (en dus heb ik mijn abonnement daar ook op aangepast).

Ik ben daar toch wel tevreden over. Ik heb niet of nauwelijks last van artefacts en de latency problemen zijn alleen merkbaar bij sommige (niet alle!) multiplayergames. Als Sony enigszins in de buurt van de kwaliteit van GamePass kan komen, zie ik het wel gebeuren dat ik alleen de multiplayergames nog lokaal installeer en de rest (mits beschikbaar) lekker stream. Scheelt me toch weer de aanschaf van een grotere SSD voor de Playstation.
Ik heb Lara Croft and the Temple of Osiris op Stadia gespeeld en dat was echt goed!
Je moest soms wel compenseren voor de lag, maar dat moest je vroeger op gewone consoles soms ook al doen (trage Input Latency op bvb Assassin's Creed games).

Verder ook The Turing Test (puzzelgame) gespeeld.
Ging ook perfect.

Ik ben wel fan van streaming, toch wel echt convenient op de bank.
Ik heb vorig jaar in het voorjaar op Texel bij paal17 zonder issues op m’n laptop kunnen gamen via GFN en Remote play apps op m’n ps5

Dus als Sony het maakt zou je verwachten dat dit prima werkt.

Dit was overigens op m’n hotspot. Niet via “simpele wifi” van KPN - dat is leuk voor huis/tuin/keuken bereik - niet om draadloos te streamen van nogal high end content waar gaming onder valt.
Het scheelt je natuurlijk de opslag van games op je PS5 zelf. Je kunt met het streamen eenvoudig wisselen tussen het spelen van meerdere games, terwijl je die niet eerst allemaal hoeft te downloaden.
Sorry, ik heb geen PS5. Een hele grote SSD erin knallen en je hele library downloaden over een nachtje kan toch ook? Storage is ontzettend goedkoop momenteel.
Ja dat kan zeker. Je kunt er alleen niet elke standaard SSD in doen, deze moet wel aan bepaalde snelheidseisen voldoen. Die zullen wel iets prijziger zijn.
En met het PS Plus Premium abonnement krijg je toegang tot een grote library aan games, ook met een grote SSD dien je die dan altijd nog vrijwel volledig te downloaden.
Voor als je eerst een game wilt uitproberen kan streamen dan wel een uitkomst zijn, dan kun je van welke game je goed bevalt deze eventueel alsnog downloaden. En dan heb je weer niet die grote SSD nodig.
Toch blijven dit vrij beperkte voordelen. Het streamen naar andere apparaten dan de PS5 zelf zou een stuk meer betekenis hebben. En dat wordt ook gedaan, met PS Remote Play. De beide diensten zouden wat mij betreft verenigd mogen worden, met mogelijkheid om aangeschafte en niet aangeschafte games te streamen naar PS5 én andere apparaten. Dat zou een krachtiger aanbod zijn.

Ook de aankomende PS Portal hand-held blijft in eerste instantie beperkt tot het lokale netwerk waar de PS5 op zit (edit: dit klopt niet, hoewel slecht gecommuniceerd door Sony: de PS Portal gaat werken op alle wifi-netwerken maar niet op mobiele data). Voor nu is het dus zeker geen dienst voor onderweg, en ook niet voor wie geen PS5 heeft. Meer een extraatje voor PS5-eigenaren die veel games willen proberen, maar ze niet digitaal of fysiek willen aanschaffen. Gemak dient de mens dus misschien slaat dit aan bij een bepaalde groep.

Persoonlijk zal ik zoveel mogelijk native blijven spelen, al was het alleen al om nog iets aan eigen beheersing te houden (minder afhankelijk van een online service, vooral in single-player games).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 22:03]

Wellicht is dit het begin en komen andere apparaten er later bij.
De Ps Portal kan je overal met wifi gebruiken, niet enkel op je eigen thuisnetwerk.
Het lijkt mij logisch dat ze de uitrol van streaming als eerste naar dat apparaat brengen, anders blijft het wel een erg duur niche product.
Dank voor de correctie over de PS Portal. Vele nieuwsmedia berichtten dat die alleen zou werken op het thuisnetwerk waar de PS5 ook op zit. Online zijn er veel mensen met dezelfde verwarring; het was niet duidelijk gecommuniceerd bij de aankondiging. Nu is er een FAQ waarin de details zijn vermeld en de PS Portal gaat inderdaad werken met alle wifi-netwerken. Alsnog niet met mobiele data, in eerste instantie althans.

We zullen wel zien hoe het gaat met de streaming-opties van Sony. Het is voor nu nogal houtje-touwtje tussen PS+ Premium en PS Remote Play, en Sony wil blijkbaar dat gebruikers nog wel een PS5 kopen. Is op zich prima, maar ik reken mijzelf dan nog niet tot de doelgroep.
Installeer de remoteplay app op je telefoon, tablet of laptop en je kan er ook overal buiten je netwerk gebruik van maken over zowel Wifi als 4/5G. Handig voor op vakantie of zelfs op kantoor of bij andere mensen thuis zelfs.
Klopt, maar PS Remote Play laat je alleen de games spelen die je al hebt aangeschaft op je eigen PS5, en zonder extra abonnement of kosten. Dus het voordeel van het kunnen proberen van allerlei games is er niet bij die dienst. Met PS+ Premium kun je een centrale game-catalogus streamen, mét abonnementskosten, waar nu PS5-games bijkomen. Remote Play werkt op wifi én mobiele data, en met andere apparaten zoals smartphone, pc of tablet. PS+ Premium streaming werkt alleen op wifi en alleen op de PS5.

Dat is in elk geval wat ik er tot nu toe van begrijp, en Sony timmert aan de weg dus het kan later weer anders zijn.
Remote Play (en daarmee dus ook de PS Portal) is niet beperkt tot je lokale netwerk. Ook buitenshuis kun je via Remote Play verbinding maken met je PS5.
Toch blijven dit vrij beperkte voordelen. Het streamen naar andere apparaten dan de PS5 zelf zou een stuk meer betekenis hebben. En dat wordt ook gedaan, met PS Remote Play. De beide diensten zouden wat mij betreft verenigd mogen worden, met mogelijkheid om aangeschafte en niet aangeschafte games te streamen naar PS5 én andere apparaten. Dat zou een krachtiger aanbod zijn.
Klopt. En dit is een keuze van Sony. Mogelijk wil men eerst eens zien hoe dit performed (gezien de client nu bij iedereen identiek is, namelijk een PS5). Het zou vrij voor de hand liggen als men dit ook voor de PS Portal gaat ondersteunen; want zo blijft men binnen het eigen eco-systeem. Losse TV apps/clients is technisch mogelijk (ik bedoel, Remote Play kan ook op bepaalde Android TVs); Sony is dit dus bewust 'beperkt' aan het introduceren.
Ja dat kan zeker. Je kunt er alleen niet elke standaard SSD in doen, deze moet wel aan bepaalde snelheidseisen voldoen. Die zullen wel iets prijziger zijn.
"Moet" dat? Als in, wordt de SSD anders niet herkend? Want als het gewoon werkt kun je voor jezelf bepalen wat acceptabel is. Ik weet dat de PS5 assets direct vanaf de ssd naar de gpu streamt, maar ik neem aan dat er ondertussen al wel iemand heeft getest wat nu echt de minimale bandbreedte is.
Vooralsnog schijnt het niet zo'n issue te zijn:
https://www.theverge.com/...xpansion-m2-playstation-5
Dat is alleen geen garantie dat het ook voor nieuwere games zo blijft werken en je er wel hinder van gaat ondervinden.
Je bent alleen beperkt aan de fysieke afmetingen.

Maar goed, om gebruik te maken van PS5 streamen heb je een PS+ Premium abonnement nodig. Bij het abonnement heb je toegang tot meer dan 500 games die je zou kunnen installeren. Zelfs met een 8TB schijf ga je dat niet redden om alles te installeren.
Je kan er elke NVME SSD in duwen, je krijgt alleen een waarschuwing dat deze wellicht niet voldoet aan de minimale eisen en dat dat problemen zou kunnen opleveren.

Ik heb er een goekope kingston ingeduwt die iets van 3000MB/s doet, te traag volgens specs maar werkt prima. Sindsdien zijn de SSDs die wel aan de specs voldoen gedaald.
Storage is ontzettend goedkoop momenteel.
In principe wel.. soort van.
Er is echter een probleem met je andere opmerking.
Een hele grote SSD erin knallen en
512, 1TB en ook 2TB zijn tegenwoordig best goedkoop,maar bij 4TB ga je al snel richting de 300,- piek.
Wellicht vind jij dat 'ontzettend' goedkoop, maar dat is meer dan de helft van de console prijs. Voor.... opslag. Enkel en alleen... opslag.

En het hangt ook af of jouw 'hele library' 10 games is of 100. Want met 100 stuks gaat dit toch een knap dure opgave worden.
Je zou kunnen stellen dat je met 1TB interne storage erbij en de rest parkeren op een externe HDD ook wel een oplossing is om veel games op te slaan; maar goed; is nog steeds vrij prijzig (en in de praktijk speel je toch maar een handjevol games tegelijk). En met een beetje internetverbinding is downloaden mogelijk sneller dan het op-en-neer kopiëren.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 22 juli 2024 22:03]

Ja dat is ongeveer mijn setup.
Begonnen met 4TB extern ding naast intern. Toen schoof ik veel heen en weer. Dat was wel echt frkn traag btw.

Na 2 jaar een 2TB m2 erbij geplaatst en die gaat echt als een bullet train. Maar omdat je PS5 games er direct vanaf speelt hoef je eigenlijk niet veel meer heen en weer te verplaatsen. Miss eens tijdelijk een PS4 game vanaf de externe naar intern of m2. Daar win je wat verbetering in laadtijd mee volgens mij, maar dat is het wel.

En ik speel ook niet 20 games door elkaar, dus niet alles hoeft er permanent op te staan. Zelfs PS+ extra gebruik ik niet enorm veel, door gebrek aan tijd. En ik zit er dan ook minder dedicated in. Ik speel alles beetje als een 'demo' weg. Slinger aan, rommel er wat doorheen en weg ermee.
Maar dit gaat toch voornamelijk on de PlayStation Plus games? Die ga je nooit allemaal als backup op een externe hhd/ssd gooien want dat zijn er 300+. Dan is even kijken of het wat is via een stream vele malen makkelijker. Dit doe ik ook met GP:U vaak en werkt perfect.
nee ik doelde indirect ook op @youridv1 ; "je hele library downloaden"; dus niet perse alle PS Plus games (dat is inderdaad onbegonnen werk)
Klopt je eigen lib downloaden is nog wel te doen.
Hoeveel games speel je nu tegelijkertijd? 4?
Met een 1TB interne SSD kan je er zeker al 3 op kwijt, en een 2GB SSD kost ~€135.
Goedkoper dan een half jaartje een streaming abo.
Met een 1TB interne SSD kan je er zeker al 3 op kwijt,
Dit is echt bizar om te lezen. Op een van mijn 1TB game drives in mijn pc staan echt meer dan 20 games.

Ik zou voor de grote SSD gaan ipv abbo ja.
Games zijn na het downloaden van de laatste update en patches al snel 200GB groot tegenwoordig :/
Beetje flauwekul, dat ligt compleet aan de games natuurlijk. Ja, er zijn inmiddels flink wat spellen die 100GB+ of zelfs 150GB+ aantikken. Maar er zijn ook genoeg leuke spellen die < 100GB, < 50GB of zelfs <10GB zijn; met een aardige mix van grote games en kleinere games kom je heus wel aan de 10+ stuks die je kan opslaan.
Uhm er komt een ps portable weer waar je alleen mee kan streamer, en denk dat het straks misschien ook op de bravia tvs komt, maar dat is puur giswerk.

En daarnaast scheelt het ook een heleboel aan opslag ruimte op je ps5

[Reactie gewijzigd door provista30 op 22 juli 2024 22:03]

Je kan helaas geen cloud games streamen met de portal.
Nog niet, maar dat lijkt me een eenvoudige aanpassing. Je streamt nu al van je PS5 naar de Portal. Ik zie niet direct een groot verschil in het toevoegen van de mogelijkheid om ook rechtstreeks vanuit de cloud te streamen, en dan alleen de games waar je recht op hebt.
Ja precies laten we het hopen. Heb de portal ook gepreordered.
wellicht kun je wel streamen vanaf je PS5 die streamt vanuit deze cloud?
Nee kan nog niet helaas maar inderdaad het zou wel vet zijn. Ook wel een gemiste kans.
ik denk eerder een doordachte keuze ipv 'gemiste kans'. Latency op latency; kans is groot dat dat de spelervaring niet ten goede komt. Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn met een vlot netwerk thuis en goede internetverbinding, maar Sony is vaak terughoudend als het gaat om features introduceren waar men de kwaliteit niet zelf van kan beïnvloeden. Ik twijfel er zelf niet aan dat cloudstreaming naar de PS Portal gaat komen; maar stream-op-stream lijkt me typisch iets waar men een stokje voor steekt (wat ook niet nodig is als je al later ook direct naar het apparaat kan streamen natuurlijk).
Nee stream op stream bedoel ik dan ook niet. Dat kan idd nooit goed gaan. Maar directe stream vanaf een server.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 22:03]

Wat je nu al op de xbox hebt met xcloud: je hebt een library met games waar je doorheen kunt bladeren. En als je wat wilt spelen klik je op play en je kunt aan de gang. Dus geen downloads, installs etc. gewoon spelen. Best wel handig als je even een spel wilt uitproberen, of geen ruimte meer op je disk hebt etc.
Snel een game proberen voor je hem download en lokaal installeert.
Dat gaf iemand aan in ander topic.
Tot nu toe is een PS5 vereist en wat de toekomst brengt weet alleen Sony.
Denk niet dat ze dat gaan doen want wie gaat er dan een PS5 nog kopen. Nou weet ik dat ze geen geld verdienen aan een PS5, maar ze willen denk ik mensen in hun ecosysteem houden.
Alleen PS5 voor nu. Mochten ze het gaan uitbreiden zullen de Portal, PC en telefoons eerder aan de beurt zijn dan televisies verwacht ik.
Heeft jouw televisie ondersteuning voor de Dual Sense controllers ?
De mijne (een Samsung TV) in ieder geval niet en aangezien er zoveel verschillende fabrikanten zijn elk met hun eigen OS: Tizen, Android, Roku, Amazon, etc. wordt het voor Sony moeilijk om ze allemaal te gaan ondersteunen.
En wat kunnen we aan die haperingen doen die continu optreden bij streamen over WiFI? Over de kabel nul problemen, maar via wifi iedere paar minuten wel een paar seconden flinke haperingen. Zodra mijn vriendin haar telefoon oppakt, begint 'ie ook alweer te storen. Glasvezel 1000mbit / 900mbit router met 400mbit ontvangst op zitplek. Je zou denken dat het allemaal wel goed moet zitten, maar helaas. Het is te doen, maar het is vaak erg vervelend.
Da's vaag. Is dat op 2.4 GHz of 5 GHz ? 2.4 GHz is vaak vol met buren etc. 5 GHz heeft soms last van drop outs ivm radar detectie.
Radardetectie? Wat versta je daaronder?
Ehh.. dit ?

review: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo

Dus DFS. Voor zover ik weet maken mijn Fritzbox accesspoints en router gebruik van die DFS kanalen om een hogere doorvoer snelheid te halen. In de logging zie je af en toe een DFS melding voorbij komen. Bij een oudere firmware waren er soms dropouts.
Dan moet je 5 ghz op een vast kanaal instellen onder de 100.
tja, N=1. Ik speel wel eens wat via Remote Play op mijn telefoon thuis en eigenlijk 0 problemen..
Phil Spencer, lees je even mee? Dit is een stuk beter dan xCloud waar je bij een 1080p stream op een Android Full HD handheld (zoals een Odin) maar 1Mbit is.
Toch liever dat, dan alleen kunnen streamen naar een PS5. Daar heb je nagenoeg niets aan. Je hebt de hardware al staan om het spel native te kunnen spelen. Wat altijd nog een betere ervaring is dan streamen. Het is juist handig dat je het kunt doen als je niet je PS5 bij je hebt, of als je geen PS5 hebt. Nu is de toegevoegde waarde zo minimaal.
Ja, mee eens hoor. Snap niet dat je wil streamen naar een PS5 terwijl je het gewoon native kan spelen op je eigen machine. Maar waarschijnlijk is dit de eerste stap en gaan ze het later wellicht uitbreiden.
Gamepass werkt dan wel weer samen met geforce now waar ze beide niet tegen op kunnen met hun eigen cloud momenteel.
Heb je een high tech apparaat in huis, puur om een videostream te ontvangen. Ik vind het maar een geforceerd concept. Niet al te consumer friendly.
Ik denk persoonlijk ook dat de huidige manier van streaming (video) niet gewenst is voor gaming. Ik voorzie dat we naar een soort vector achtige manier moeten gaan van data overdracht, waar video prima is voor video, is het niet echt geschikt om gaming over te pompen.

Een basaal achtige 3d schets van een wereld, waar daadwerkelijke rendering serverside gebeurd maar er client side meer informatie is over de 3d wereld zou denk ik de kwaliteit ontzettend verhogen. Ik voorzie wel dat een unreal engine daarmee gaat komen in de toekomst. Beetje vergelijkbaar met hoe dat een svg nu een image technisch beschrijf, waar de lijnen staan, wat er is. Zodat het ingezoomt, uitgezoomt, het er altijd strak uitziet.
Nee 100gb aan data downloaden om te kijken of je game leuk vind is niet echt consumer friendly of wel? Juist omdat je een flinke lijst aan games hebt is even streamen juist handig.
https://www.youtube.com/watch?v=145QndPNGlI

Kwaliteit van de streams ziet er in deze video van MysticRyan erg goed uit. Uiteraard afhankelijk van je eigen verbinding, maar als dat in orde is lijkt het wel goed te werken.
voor streaming kan de PS5 superieur zijn vanwege geoptimaliseerde decompressietechnieken zoals Kraken, die niet standaard zijn op PC of telefoon, wat mogelijk bijdraagt aan een vloeiende streaming-ervaring zoals gemeld door sommige YouTubers. en voor de PS Portal Hoewel het onduidelijk is of deze technieken ook worden toegepast op de PS Portal, gezien het gebrek aan gedetailleerde hardware-informatie.
Mocht er ook een decompressie techniek in de PS Portal zitten dan zou dat ook zomaar beter kunnen werken.
Maar dit alles is pure speculatie.
Dat slaat natuurlijk nergens op wat je zegt. Het is een stream vanuit de cloud, dus lokaal doet de PS5 niks anders dan die stream ontvangen en input. Alle rekenwerk wordt natuurlijk in de cloud gedaan en niet lokaal. Dat is nou juist het hele idee achter cloud computing/gaming.
Gaan ze dat hun netwerk updaten?

Want Remote Play werkt nu meestal erg traag, terwijl ik op een 1 Gbps netwerk heb liggen. Speedtesten naar Playstation Network worden nu meestal gelimiteerd.
En hoe is je netwerk vanaf het aansluitpunt tot de PS ingericht?
Allemaal bedraad met 6a kabels.
De download snelheid die je nodig hebt voor 4k streaming vind ik opvallend laag. Remote Play bijvoorbeeld gaat maar maximaal tot 1080p en 60fps. Dit gaat dan lokaal via je eigen netwerk, dus niet beperkt tot de snelheid van Internet provider, maar beperkt zich tot de snelheid van je hardware. Ondanks dat ik thuis alle hardware met UTP kabels aan mijn router hebt gekoppeld ervaar nog steeds wat lag of blokkerig beeld tijdens remote play. Ik ben heel benieuwd hoe de cloud techniek gaat presteren en hoe ze dit überhaupt voor elkaar krijgen.
Denk dat ze H.265 encoding gebruiken voor 4K kijkend naar de bitrate. Die is AppleTV+ achtige snelheiden (50+ Mbps).

Vraag me alleen af wat dat met de latency doet. Encoding is snel 3-4 frames (op 60 fps is dat 12 ms x 4 = 48 ms, met decoding verdubbel het maar). Dan nog je internet verbinding lantecy erbij, 100+ ms ?

Voor gebruikers response/reactie tijd moet je < 150 ms zitten anders zie je lag.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 22 juli 2024 22:03]

Het is eerder een kwestie van tijd tot ze dit gaan uitbreiden naar andere platformen/devices. Vroeger met PSNow kon je al PS3 games streamen naar Samsung en Sony tv’s en ook naar Blu Ray spelers. Het streamen van PS1,PS2,PS3 en PS4 games is natuurlijk ook al een hele tijd mogelijk. Nu voegen ze PS5 games toe is een logisch vervolg. Ik verwacht dat er uiteindelijk gewoon toepassingen komen voor smartphones zoals in apps/browser, voor tv’s etc.

Kan is groot dat de PS Portal uiteindelijk ook een update krijgt voor cloud streaming. PS remoteplay werkt goed alleen hangt natuurlijk altijd af van de device zelf waar je het ook naartoe streamt, of dat nou thuis is of ergens anders op de wereld via WiFi of 5G.

[Reactie gewijzigd door Eeries op 22 juli 2024 22:03]

52Mbit/s lijkt mij best wel te doen. Ben benieuwd wat de latency is, dat bepaald voor mij meer de speelervaring.
latency ? de ps5 heb standaard al veel latency, meer dan ps4, en dan willen ze streaming ?

waarom brengen ze eigenlijk nog een console uit, ps5 moet echt eerst ales op orde zetten voor ze dit gaan doen

maar ik snap het niet, waarom streaming met ps5 ? geven ze toe dat de console gewoon niet stabiel genoeg is ? en willen ze alle games streamen i.p.v verkopen ?

ik ben echt niet van het streamen, daar heb ik geen ps5 voor gekocht

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 22 juli 2024 22:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.