PlayStation 5 Pro is 'iets vaker' verkocht dan PS4 Pro in dezelfde periode

De PlayStation 5 Pro heeft iets meer preorders ontvangen dan de PlayStation 4 Pro 'in dezelfde periode'. Dat laat de coo en cfo van Sony Interactive Entertainment, Hiroki Totoki, weten bij de bespreking van de kwartaalcijfers. De reguliere PS5 is in totaal 65,5 miljoen keer verkocht.

Totoki zegt dat hij 'veel reacties' heeft ontvangen over de hoge prijs van de PlayStation 5 Pro, maar dat het erop lijkt alsof dat niet veel impact op de verkopen heeft gehad. "Ik heb de indruk dat de console iets beter verkoopt dan de preorders van de PlayStation 4 Pro in dezelfde periode". Hij voegt eraan toe dat de PS5 Pro is bedoeld voor 'kernklanten' en dat het bedrijf daardoor geen hoge verkoopcijfers had verwacht.

Sony heeft tussen juli en september 2024 3,8 miljoen PS5-consoles geleverd. Dat is 29 procent minder dan gedurende dezelfde periode vorig jaar, maar wel meer dan de 2,4 miljoen consoles van het vorige kwartaal. De omzet uit games en software steeg met twaalf procent vergeleken met vorig jaar. Dat komt volgens Sony voornamelijk door thirdpartygames. Het bedrijf noemt daarbij specifiek het succes van 'een nieuwe sportgame' en 'een actie-rpg uit China'. Daarmee worden vermoedelijk respectievelijk EA Sports FC 25 en Black Myth: Wukong bedoeld. In totaal werden er 77,7 miljoen PlayStation-games verkocht, waarvan 5,3 miljoen firstpartytitels. Sony's grote firstpartyrelease van dit kwartaal, Astro Bot, wist tot en met eind september 1,5 miljoen exemplaren te verkopen.

Verder heeft PlayStation Plus 116 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat is 9 miljoen meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023, maar vergeleken met het afgelopen kwartaal is het gebruikersaantal ongewijzigd. Wel heeft Sony meer verdiend met deze abonnementen, omdat meer spelers een duurdere tier aanschaften. In totaal verdiende de gamingtak van Sony omgerekend ongeveer 850 miljoen euro. Dat is 184 procent meer dan een jaar eerder en een nieuw record voor het tweede jaarkwartaal. Het totale operationele inkomen van Sony steeg van omgerekend 1,6 miljard euro in Q2 2023 naar 2,8 miljard euro.

PlayStation 5 Pro

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

10-11-2024 • 12:39

208

Lees meer

Reacties (208)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb zelf een PS5 Pro maar ben nog steeds van mening dat de prijs veel te hoog is.
Voordat mensen over inflatiecorrectie beginnen:

Inflatiecorrectie toepassen op prijs bij release van een “nieuwe” console (van een nieuwe generatie) verteld maar het halve verhaal.
Elke generatie heeft gedurende de jaren altijd een prijsverlaging gehad vanwege goedkopere componenten, grotere afzetmarkt met games, etc.
De huidige generatie is de eerste die gedurende de jaren niet goedkoper werd maar juist 20-25% duurder is geworden.

Pak de PlayStation 3 eens als voorbeeld. Die werd steeds goedkoper en is van €599 (60gb) bij release naar €299 (120gb) gegaan in 2009. In 2010 werd de opslag nog eens verhoogd naar 160gb voor dezelfde prijs. Dus niet alleen werd de prijs na een aantal jaren verlaagd met 50%, ook ging de opslag met een factor 2-3 omhoog. Je kreeg dus meer voor minder.


Idem bij de ps4. Die ging van €399 bij release naar €299 toen de slim kwam in 2016. In 2017 ging de opslag “gratis” van 500GB naar 1TB zonder dat de prijs omhoog ging. De ps4 pro was bij release in 2016 net zo duur als de originele ps4, dus €399 en daardoor maar €100 meer dan de ps4 slim.

Als deze generatie dus hetzelfde zou verlopen als alle voorgaande generaties dan zou de ps5 slim normaliter iets van €299 (digital) of €399 (disc) gekost hebben en was de kans zelfs groot dat ie standaard 2TB zou hebben
De ps5 pro zou dan rond de €499 (met disc) gekost hebben. Maar we weten allemaal hoe dat is gelopen…

Wil je een volledig beeld hebben dan zou je echt per SKU moeten kijken wat de prijs bij release was (grafiek met dalende lijn) en daar de inflatiecorrectie op los laten in der geval zie je echt een compleet andere lijn ontstaan bij de ps5. Wil je het echt helemaal volledig hebben zou je er nog een lijn bij moeten zetten van de kostprijs, die ook jaarlijks en per SKU omlaag gaat en de marges voor Sony stijgen.

Zet dit allemaal tegen elkaar af en ik weet zeker dat de marge die Sony op de ps5 pro maakt AANZIENLIJK hoger is dan van de basis modellen, die vanwege goedkopere componenten, etc. ook al hoger zou moeten liggen dan in 2020/2021.

Er is maar 1 reden dat we deze prijzen hebben: aandeelhouders die meer winst willen. Dit wordt vervolgens verpakt neer het mom van “inflatie” en de media: die is kennelijk te dom om het hele verhaal te vertellen en pakken alleen de prijzen bij launch en gooien daar de inflatiecorrectie overheen…. -O-

TLDR; de (huidige) prijs van de ps5 is anno 2024 al te hoog en die van de ps5 Pro is VEEL te hoog!
De checks and balances van het kapitalisme werken niet als consumenten niet bereid zijn om te stemmen met hun portemonnee…

Iedereen klaagt dat alles te duur is maar mensen blijven kopen, kopen, kopen…

Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat veel mensen zelf zeggen de PS5 Pro te duur te vinden maar het tóch kopen. Het heeft namelijk alleen als gevolg dat het een succes wordt voor Sony en dat ze vervolgens met vertrouwen de PS6 duurder kunnen maken en zonder disc drive. Dit was ons moment om als gamers te stemmen: nee dit willen we niet, het is te duur, en zeker niet zonder fysieke media.

Maar het lijkt er op dat we dat toch weer niet gaan doen.

Besef je wel dat als we daar allemaal mee stoppen, bedrijven vanzelf meer concurrerend zullen worden en prijzen zullen dalen.

[Reactie gewijzigd door BurrowedLurker op 10 november 2024 13:28]

Dit is in mijn beleving de enige juiste manier om er naar te kijken. Blijkbaar vinden heel veel mensen het toch niet ECHT te duur. Net als met telefoons of alle andere luxe consumenten producten. Niet klagen dat iets te duur is en het wel kopen. (Eten en energie daar gelaten)
Maar hier zit ook een groot aantal mensen bij die de ps5 verkopen. Je houd dit dus niet tegen.

Ik roep ook de ps5 pro is te duur voor de adviesprijs maar toch heb ik er een. Want 250 euro bijleggen kan ik aan mijzelf verantwoorden.
250 euro voor wat precies? Hoe verantwoord je 250 euro voor minimaal verschil?

Ik heb alle PS modellen gehad tot en met de PS4 Pro, maar ik kan de PS5 nog geeneens verantwoorden voor mezelf, laat staan de PS5 Pro. De hoeveelheid exclusive games die ik er op wil spelen is gewoon te laag. De meeste games heb ik op de PS4 al gespeeld, of kan ik nu op de PC spelen.

Dus 250 voor een upgrade van een console waar eigenlijk maar bar weinig unieke games voor zijn, vind ik toch nog steeds veel geld.
Stel dat de ps5 je main console is. Je speelt veel verschillende games. Ik heb een uitgebreide smaak. Financieel heb ik het niet slecht. Gamen is je grootste hobby. Ik ben single geen gezin. 250 vind ik niet veel voor een upgrade. En niet te vergeten je krijgt nieuwe garantie.

Als je nu nog niet de base ps5 kan verantwoorden voor jezelf. Wat zonde is want je ps4 pro is nu veel minder waard dan tijdens de release van de ps5. Dan is gamen niet een grote hobby van je. Ps5 heeft zoveel meer voordelen dan alleen nieuwe games willen.

Edit: ik lees nu dat je een gamepc hebt. Daar gaat het al mis. Dan is het begrijpelijk dat je het dan niet kan verantwoorden aan jezelf omdat je waarschijnlijk al hardware hebt dat beter is.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 10 november 2024 15:37]

Mwah, het niet aan jezelf kunnen verantwoorden om een PS5 te kopen, hoeft niet te betekenen dat gamen geen grote hobby van je is.

Misschien ben je into retrogaming of zit je 10u per dag vastgeplakt aan je Xbox omdat je van PS bent overgestapt. Enfin, zo kunnen er nog 100 redenen zijn.

Ik kocht altijd de nieuwste PS als die uitkwam en had een voorraadje thumbsticks omdat ik ze aardig hard versleet.

Misschien had ik de PS5 gekocht als die in het begin goed beschikbaar was geweest. Inmiddels een huis gekocht en een dochtertje.

Gamen is nog altijd een grote hobby maar die PS5 kan ik niet aan mezelf verantwoorden omdat ik simpelweg minder tijd heb om te gamen.

De PS4 heeft ook nog genoeg vermaak en ik heb een arsenaal aan retrospul waarvan ik de titels die ik bezit, speel op RetroPie met ps3 controllers, veel vrije uurtjes gaan eraan op.
Maar is dus precies ook wat je aan mij vraagt. Het is per persoon anders.

Had beter kunnen zeggen dat je dan gewoon niet meer de doelgroep bent van de PlayStation gamer. Dat gamen dan niet een grote hobby is van je is niet de juiste verwoording.
Inmiddels een huis gekocht en een dochtertje.
Een dochtertje kan best duur zijn
Heb ik even geluk dat ik een zoon heb :P
Want tijd is geld :D
Ik kan sinds kort beamen dat een zoontje ook duur is hoor. En ook een behoorlijk gat in de beschikbare gametijd slaat
vraag me altijd af hoe mensen de thumsticks laten slijten, bij mij slijt ik eerder de controler zelf dan een thumbstick.
Gemiddelde leeftijd van een controler bij mij is een jaar, dan begint deze rare defecten te vertonen zoals bv drifting, maar de knuppeltjes zijn dan nog helemaal intact en goed.

Tip je hebt opzet hoesjes voor thumbsticks, misschien die er een keer opdoen inplaats je complete controler uit mekaar moeten halen om er andere in te zetten.
En als je shooters speelt kan het zelfs helpen door wat hogere/dikkere erop te zetten.
Maar goed dat is een ander verhaal en moet je zelf maar onderzoek naar doen.
Gamen is juist een grote hobby van me. En van mijn partner. We hebben een PS4 Pro, een Steam Deck, een Switch en 2 game PC’s staan. Geld speelt in principe geen rol, maar dan nog zie ik echt geen enkele reden om een PS5 aan te schaffen. Wat mis ik wat ik nu niet kan spelen??
In mijn edit staat letterlijk dat ik het dan begrijp omdat je een gamepc hebt. Dus ook voor jou. In de eerste zin zeg ik ook als de PlayStation je main console. Dat is dus niet zo voor jou.
Elden ring nu op quality mode spelen met de frame rate van performance is geen minimale verbetering te noemen maar effectief verdubbeld. Ik weet dat het technisch niet klopt maar in principe is dit wel het geval.

Verder is een console niet enkel een apparaat voor de exclusieven, wellicht als je persoonlijk dat daarvoor gebruikt. Iedereen moet voor zichzelf beslissen of het de moeite en de prijs waard is. Ik weet wel dat er vanaf nu meer en meer games pro enhanced worden, en er steeds vaker een matige performance modus in zal zitten zoals in FF7 rebirth.

Verder over kosten moeten we het niet hebben aangezien een beetje upgrade van een game pc veel meer kosten
Jij hebt een console enkel voor een paar exclusives?
Eigenlijk vreemd dat je de ps5 pro te duur vind en 799-250=549 je oude PS5 voor kennelijk kan verkopen. Daar moet haast wel iets op ingeleverd worden.

Hoe ik naar zo’n prijsopbouw kijk:

Een goede m.2 schijf kost zo’n 150 euro als je de read/write van Sony wilt.

Dat zou al op de reguliere prijs van de normale ps5 komen. Dan kom je op 526+150=676 uit. Wederom adviesprijs 799-676=123 euro is wat het “Pro” gehalte kost.

Nu naar war je uitgeeft: 250 euro… ja wellicht 2x meer dan wat een Pro kost. Is dat te duur? Wellicht - maar we geven meer uit aan andere activiteiten dan hoeveel “rondjes” een console kan.

Ergens hoop je ook dat Sony “winst” maakt, want dat zou betekenen dat Aloy nog een keer op avontuur gaat. En Drake, en Astrobot, en Spiro, en nog meer PlayStation iconen.

Duur vind ik eerder elk jaar een nieuwe flagship mobiel kopen of een GPU.

Ik heb een Steam Deck, een 10th gen game pc met 3080 - vermaak me enorm met cloud gamen (GFN en XBU) en toch heb thuis ook nog ruimte voor m’n ps5 pro en PSVR2… Dure hobby? Moah schietsport is een stuk duurder en beide vind ik leuk.

Duur is een relatief begrip en hangt er ook vanaf welk daglicht je erop zet.

Ik denk dat je zelfs zonder trade in, met een ps5 als main console echt geen moeite hebt met de prijs - je haalt er toch wel uit wat je erin stopt.

Ja het is jammer dat er nog niet direct veel nieuwe content ervoor is, maargoed… 4K/120 TVs worden ook verkocht en geloof dat TV land nog ergens op 24/30 fps hangt en alleen streaming iets van 4K levert. Kijk niet zoveel tv meer… komt er vast wel aan.

Ik vind het erger dat de disc drive ontbreekt en dat die “gescalpt” wordt net zoals de 30th versie… Als Sony echt iets om gamers zou geven kom je wel met een paar miljoen kappen in de bijverkoop… ipv dat echte fans nu weer die scalpersmarket op moeten. Dus disc drives op marktplaats voor ruim het dubbele, daar hoop ik echt dat ze erin stikken.
Wat ik zeg is dat de adviesprijs veel is niet dat het te veel was voor mij. Ik heb inderdaad de ps5 met wat oude spellen voor 550 euro kunnen verkopen. Beetje geluk gehad met marktplaats. Wat ik verkocht was minder waard maar de koper ging akkoord met de vraagprijs.

Daarbij zei ik al in andere reacties hetzelfde. Wat is duur?

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 10 november 2024 22:25]

Dus vind jij het op jouw manier het voor jezelf het bedrag waard. Prima toch?

Mijn standpunt is ook dat veel mensen veel dingen niet echt TE duur vinden. Want als je het echt zou willen veranderen had je het niet moeten kopen. Verandering begint bij jezelf.
Wat ik zeg is eigenlijk dubbel. De adviesprijs van 800 euro is het niet waard en ben het er mee eens dat sony dit niet moet gaan zien als mensen kopen het toch wel.

Maar voor mij als individu kan ik mijzelf het wel verantwoorden om te upgraden naar de ps5 pro omdat ik niet veel bij hoef te leggen.

"Blijkbaar vinden heel veel mensen het toch niet ECHT te duur."

Dit is dus waar ik het over heb. Adviesprijs is te duur maar een upgrade is te doen. En daar zitten de mensen die het blijkbaar toch niet duur vinden.

Een poll met mensen die de ps5 pro kopen omdat ze upgraden of nieuw kopen is best interessant.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 10 november 2024 16:34]

Het is prijzig maar niet te duur. Ik heb ook geüpgraded en de “oude” nog niet verkocht voorlopig, samen met de disc drive is het best een uitgave, maar ik vind het wel waard. Liefst had ik de disc drive ook standaard aanwezig gezien.
Probleem is meer dat de drive niet aanwezig is. En ik heb het gros van mijn spellen op disk. Dus de Pro heeft gewoon pech gehad op dit ogenblik, nog los van het feit dat ik m sowieso veel te duur vind.

Maar als ik een Pro koop nu, kan ik m nog niet gebruiken. Lekker handig Sony
Probleem is dat die accessoires slecht te verkrijgen zijn. Heb met geluk een disc drive weten te scoren en een extra dualsense edge stick. Want die dingen zijn chronisch uitverkocht
Voor een apparaat van 950 euro (realistisch 1050 waar die drive nu voor word aangeboden) verwacht ik die gewoon aanwezig. Mn 500 euro kostende launchversie had m ook gewoon aan boord.
Met een bijna 100% verhoging van de prijs verwacht ik wel dezelfde opties als mijn "oude".
Ja klopt nu het een afzonderlijke doos is met soort cartridge systeem en extra plate, maakt de disc drive op zichzelf al 2x zo duur.

Leuk zo modulair, maar het is wel onnodig prijziger geworden
Als je die drive nu los koopt op marktplaats dan houdt je die *^%# scalpers wereld in stand.

Je kunt ook “even” geduld hebben…

Het is geen EoL artikel, hij is alleen out of stock..
Die 250 is winkelprijs, niet eens marktplaats. En out of stock? Sorry maar dat was bij de launch ook al zo, de disc versie was chronisch tekort aan. Dat hadden ze kunnen zien aankomen. Sony wil van fysieke media af, dat voel je aan alles.

Maar je hebt denk een post van mij gemist:
Dus de Pro heeft gewoon pech gehad op dit ogenblik
https://direct.playstatio...-digital-edition-consoles

Stockprijs is geen €250 - €119,95

Ik heb deze toevallig cadeau gedaan aan een ps5 slim eigenaar.

Zo goedkoop als dat ik hem bij de Gamemania op kon pikken zal je hem niet vinden, maar €250 is geen normale prijs, dat is een woekerprijs.
Momenteel niet beschikbaar
Dan had je mazzel, er is een chronisch te kort aan.
Ik kan nergens 1 vinden die op voorraad is voor 120 euro. De 250 of zelfs meer wel. (Helaas)
Was dat toevallig voor de Pro launch?

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 12 november 2024 15:39]

Ik zei toch out of stock momenteel…

Maar een remindertje is bij gemiddelde webshop zo gezet.

Hij was vanmorgen even op voorraad rond 11 uur bij Sony dus gewoon even in de gaten houden.
Ik snap niet wat jij bedoelt...ga je mij vertellen de oude verkocht en 250 er boven op?
Of bedoel je de upgrade?

Ik zie het niet als een upgrade..
Geen drive en dan 799?
Komt rr 125 bovenop en is extern? Moet je maar willen of niet? Ik dus niet.
Dit is gewoon weer materiaal verspilling.

[Reactie gewijzigd door noway op 10 november 2024 21:05]

Beetje onduidelijk maar wat ik zei is. De adviesprijs van 800 euro vind ik duur. Maar ik persoonlijk hoef maar 250 euro bij te betalen. Dus vandaar dat ik er toch een heb.

Ik denk dus zelf dat de meeste kopers van de Pro de ps5 verkopen en niet de volle prijs betalen. Vandaar de reactie naar teknix1982.
Oprechte vraag.

Met 250 euro bijleggen betekent dat je 550 euro voor je oude PS5 hebt gekregen. (800-250)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
PS5 nieuw, kost minder dan 550 euro, en in de vraag&aanbod van T.net kosten ze ongeveer 400 EUR.
Marktplaats. Daar zie ik wel vaker dingen verkocht worden voor prijzen dat ik denk, jij bent gek.
Maar goed, het is dan ook wat de gek er voor geeft. Heb er zelf wel s een leuk dealtje gescoord of juist wat extra gevangen voor hardware.
Mensen vinden het misschien duur, maar ja, tegenwoordig werken de meesten zich kapot in een baan die ze niet eens leuk vinden. Om toch een beetje blij te blijven, gaan mensen gewoon meer consumeren: een Netflix-abonnement, een nieuwe pc, een dure hobby gewoon om even afleiding te hebben van werk.

Veel mensen zeggen ook: “Na vijf uur laat ik werk op kantoor en thuis is thuis.” Ik geef ook weleens te veel uit aan mijn hobby na een rotweek of -maand.

Kijk maar op Reddit je vindt genoeg mensen die iets duurs kopen, puur omdat het hen iets geeft om naar uit te kijken. Welcome to the UTOPIA
Wat de markt van consoles ook niet gezond maakt is dat het in feite een duopolie is. Je kan kiezen tussen PS of Xbox. Ja Nintendo switch is er ook nog, maar dat is vind ik toch een totaal ander doelpubliek. Veel concurrentie is er dus niet en ze kunnen dus in principe gewoon vragen wat ze willen.

Een voorbeeld daarvan is dat de prijs van games die voor zowat elke game dezelfde is, buiten hier en daar wat indie games misschien. Heeft met andere woorden totaal geen verhouding meer met wat de kostprijs van de game + het verwacht aantal verkopen, te maken. Eerder wat de markt er voor wil geven.
Is het een echt duopolie ? Xbox gamers en ps5 gamers zijn kamp a of kamp b... aan de andere kant heb je wel pc, Steam deck, Nintendo,... consoles en keuze genoeg lijkt me.
Eens, maar als we nou ook eens zouden stoppen met het gebruik van de prijsopdrijvende nutteloze randzaken (AI, en tegenwoordig in mindere mate crypto) dan zou dat ook een bak helpen.
Mekkeren dat alles met een chip er in zo duur blijft en ondertussen chatGPT overal voor gebruiken zit wat hypocriets in....
Ik denk dan ook dat de core groep aan gamers niet verantwoordelijk is voor het feit dat de console nu zo'n succes is. Ik denk eerder een combinatie van mensen die anders toch niet weten wat ze met hun geld moeten en mensen die PlayStation als een soort lifestyle-product zijn gaan zien à la Apple. Hoe veel mensen lopen er rond met een iPhone Pro of een Samsung Galaxy Ultra die echt 0,0 baat hebben bij die extra functies? Maar ze pakken die toestellen, want ze stralen 'duur' uit. Ik denk dat die groep mensen zich ook behoorlijk aangetrokken voelen tot de PS5 Pro.
Spijker op z'n kop. Met name dan ook nog zeggen dat die het te duur vind na aanschaf. Sorry hoor koop het dan niet mensen 8)7
Ik denk dat hij het betalen kan, maar wel vindt dat het te duur is voor de inhoud. Als je genoeg geld hebt kan je ook een Ferrari kopen, al biedt een VW meer voor het geld.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 11 november 2024 11:37]

Dat is helemaal niet hoe 'checks en balances' van kapitalisme bedoeld zijn. De consolemarkt is een oligopolie omdat er maar een handjevol serieuze aanbieders zijn. Daarmee is het vrije markt-mechanisme verstoord. In een oligopolie heeft de producent marktmacht en kan daardoor zelf de marktprijs bepalen. Maar in een vrije markt hoort een producent helemaal geen invloed te hebben op de hoogte van de marktprijs.

Dat is makkelijker voor te stellen bij 'appels' (of beter nog: graan op de beurs). Je hebt veel verkopers en veel kopers van eenzelfde product, en door de dynamiek van vraag en aanbod heeft geen individu (noch koper, noch verkoper) invloed op de hoogte van de prijs. De marktprijs ontstaat door een voor ieder voldongen feit: vraag je een prijs die hoger is dan de marktprijs, dan gaat de koper ergens anders heen. En vraag je een prijs lager dan de marktprijs, dan gaan álle kopers naar jou, waardoor alle overige aanbieders gedwongen zijn óók hun prijs te verlagen. Zo ontstaat noodgedwongen een nieuwe marktprijs waar niemand invloed op heeft (en worden prijsafspraken gezien als kartelvorming).

Het probleem bij zo'n consolemarkt is dat iedereen zijn eigen afgesloten (niet interoperabel) ecosysteem mag maken en veel geld steekt in exclusieve gametitels. Zo zit je als consument gevangen. Daardoor en daarbovenop is het als nieuwkomer ontzettend moeilijk om een significant aandeel op de markt voor gameconsoles te bemachtigen (vereist een gigantische investering, wat alleen de grootste bedrijven kunnen áls ze dat al durven). Dit alles samen geeft marktmacht aan de bestaande reuzen en dát is wat leidt tot de mogelijkheid om de prijs langzaam op te voeren (er vanuit gaande dat dat is wat ze doen).

Het is naar mijn mening dus onterecht de consument hiervan te schuld te geven. Eigenlijk zijn het de toezichthouders en wetgevers die steken hebben laten vallen - alhoewel dat snel te veel gepriegel kan worden. IMO is vooral wat Valve doet met Proton/SteamOS/SteamDeck/etc als alternatief 'Linux/PC-handheld/console ecosysteem' een zinnige poging uit deze impasse. Idealiter ontstaat hierdoor een universeel onderliggend systeem wat op termijn door alle console-aanbieders omarmt kan worden, zonder exclusieve titels, en gewoon concurreren op mooie hardware, features en user-interfaces.

[Reactie gewijzigd door Gulpen op 11 november 2024 20:57]

Typisch voorbeeld van prijselasticiteit: bij verhoging van prijs met X%, koopt Y% van de mensen nog steeds het product en wordt er nog steeds winst behaald.

Het wordt tijd dat mensen met hun portemonnee stemmen, maar helaas staat dat weer haaks op het advies ok de economie weer onder controle te krijgen (en recessies zoals die ik Scandinavië te voorkomen): veel uitgeven en weinig sparen.
Dit is oprecht ook echt zo simpel gezegd het probleem en oplossing. De rest wat mensen voor tegenargumenten verzinnen is allemaal mental gymnastics en heel veel niks zeggen
De checks and balances van het kapitalisme werken niet als consumenten niet bereid zijn om te stemmen met hun portemonnee…
Mensen stemmen wel met hun portemonnee. Maar liefst de helft van de actieve Playstation gamers speelt nog op een PS4, terwijl de PS5 al vier jaar uit is.
Uiteindelijk heeft een grote groep behoefte aan een goedkopere game console.

Sony moet zich even bedenken dat ze naast consoles ook nog games moeten verkopen... Straks drie generaties ondersteunen lijkt me geen doen.
Zolang ze nog steeds ook cross gen titels uit blijven brengen blijft dat ook nog wel even zo. Wellicht dat een grote next gen only collectie mensen over de streep trekken, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel een gok. Zelfs de laatste COD BO6 is nog voor de ps4 uit gekomen. Als ze er voor kiezen om enkel ps5 en Xbox series x te releasen zal ze dus inderdaad de helft van de spelers kosten.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 10 november 2024 22:19]

Heeft er denk ik meer mee te maken dat de PS5 lang slecht verkrijgbaar was, en dat de prijs niet zakt. €450 - 550 is bijzonder duur voor een game console.

Xbox heeft een goedkopere optie en 75% kiest daarvoor.
Ja idd maar de doelgroep die voor een series S gaat, heeft ook geen belang bij een pro console
De checks and balances van het kapitalisme werken niet als consumenten niet bereid zijn om te stemmen met hun portemonnee…

Iedereen klaagt dat alles te duur is maar mensen blijven kopen, kopen, kopen…
Dat komt omdat kapitalisme alleen werkt als er gezonde concurrentie is en voor gezonde concurrentie heb je minimaal 4 tot 5 spelers minimaal nodig. Je hebt er amper 2 en Nintendo heeft een totaal andere doelgroepen de Steam Deck zit tussen een pc en console in (waar niet alles op werkt door anti cheat en dergelijke).
De checks en balances werken wel. De persoon waar je op reageert heeft er namelijk eentje gekocht. Als mensen het wel te duur zouden vinden, zou de pro niet verkocht worden. Het is dus goed geprijst. Je hoeft het niet te kopen.

"Dit was ons moment om als gamers te stemmen: nee dit willen we niet, het is te duur, en zeker niet zonder fysieke media."

Dat is jouw mening en daar is de meerderheid het dus niet mee eens. Alleen een vocaal groepje roept dat.

Heel simpel voorbeeld. Ik ga geen 2000 euro neerleggen voor een iPhone. Ik koop liever een Android voor 200 euro. Maar de Iphone is het best verkochte toestel ter wereld dus kennelijk willen mensen zo'n toestel. Ik niet. Ik vind het te duur en de toestellen niet goed genoeg, maar andere vinden het wel goed dus Apple mag dat vragen en mensen betalen het er voor. Je kunt mensen niet dwingen om dingen niet te kopen omdat JIJ het te duur vind. Als het gros van de mensen het acceptabel vind, is het een goede prijs.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Het wordt te duur gevonden maar tegelijkertijd gaat iedereen met een doosje naar buiten.

In mijn geval heb ik gelukkig wel de grens getrokken. Ik vond het een 100 euro meerprijs misschien nog wel waard, dan had ik er misschien eentje gekocht, maar 300 euro ging mij echt te ver, dan ga ik voor dat minimale verschil gewoon door op de huidige PS5, dat is mij om het even.
En dan mis je nog de discdrive ook, die al 150 euro kost.

Nee, in dit geval stem ik inderdaad met mijn portemonnee, en ga dit apparaat niet kopen.
Wat jij hier zegt geld niet alleen voor de hoge console prijzen. Game industrie is wat dat betreft aan alle kanten verrot en wij gamers doen er niets aan. Ik geef toe er zelf ook telkens weer in te trappen met pre orders van games. Te vaak heb ik een Ubisoft game pre-order besteld terwijl ik bij de vorige game nog riep ‘noooooit meer, €%^&#@ ubisoft met zn slechte games’ en toch doe ik het weer. Nu heb ik de ps5 pro nog niet gekocht en ja ik vind hem achterlijk duur maar binnen nu en 2 maanden staat ie waarschijnlijk op de kast naast mijn tv want ik wil hem wel graag. ;(
Ik haal in op de discussie over consoleprijsverlagingrn.

De hoofdreden waarom consoles ook na een paar jaar niet of amper meer goedkoper worden is het einde van Moore's law (al jaren ten einde).

Consolebouwers maakten 2 of 3 versies van een console met steeds kleinere chips (40nm naar 28nm etcetera). Kleinere halfgeleider processen maakten een chip steeds goedkoper en daardoor kon de prijs omlaag.

Bij de huidige 7-3nm processen werkt deze schaling niet of amper meer. De kosten van een 5nm wafer zijn ongeveer dubbel de prijs van een 7nm wafer.
onzin. Ik betaalde voor mijn 5900x indertijd rond de 600,- bij introductie. volgens jouw logica zou de 9series ryzen cpu veeeeel duurder moeten zijn.

ff checken en weet je wat, ff upsellen ook naar de 9950x .... 681,-! op een paar tientjes na dezelfde prijs.


...dubbel...?
Moore's law is niet ten einde. Prijzen van grondstoffen en wafers zijn wel gestegen.
Het ding is wat hij zelf ook al aan geeft en ik ook heb gedaan is verkopen van de vorige hardware. Wat is duur? 800 euro als adviesprijs is veel maar 250 euro bijleggen is niet veel (dit is wat ik persoonlijk heb moeten bijleggen). En denk dus dat veel mensen zo denken. En misschien sony ook.
We kennen het allemaal wel en we doen het allemaal wel eens; jezelf rijk rekenen. Het komt er op neer dat je in dat geval altijd naar jezelf toe rekent, dus in je eigen voordeel. ;)
Klopt inderdaad. Uiteindelijk heb ik wel 800 euro uitgegeven misschien zelfs meer. Noemen dit tegenwoordig ook girl math 😂

Niet vergeten dat ik wel weer nieuwe garantie heb voor die 250 euro.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 10 november 2024 15:01]

Hoe kom je aan die 250 euro? Heb je dan meer dan alleen een basis ps5 verkocht? Of heb je een gek gevonden die 550 gaf voor een tweedehands ps5? Aangezien een basis ps5, mét drive, voor 526 in de pricewatch staat en de pro voor 799. En dan ga ik er vanuit dat je geen drive hoeft.
Ja 550 met wat oude spellen erbij op marktplaats. Dus ik had geluk inderdaad. Ik ben volledig digitaal gegaan. Of nou in overweging om disc drive nog te kopen maar eigenlijk niet nodig. Want heb geen fysieke spellen meer. En de spellen die ik nog speel heb ik digitaal gekocht.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 10 november 2024 18:12]

Er zijn dus mensen die nog gekker zijn. 2e hands een ps5 kopen voor de nieuwprijs.
Ach ja we krijgen gewoon wat we verdienen, een kut economie dat onbetaalbaar is straks.
Gek zou ik niet noemen maar sommige mensen houden zich niet bezig met de goedkoopste prijs. En de spellen die ik er bij had verkocht was misschien de reden waarom ze voor mij kozen.
Off topic: Misschien best ook reageren over Nvidia want die prijzen tussen RTX30 series (prijzen omhoog door mining niet geteld) en RTX40 series.

De RTX40 series prijzen zijn echt om flauw te vallen. Mijn RTX3080 Gaming X Trio op launch nog voor de prijzen omhoog gaan door mining kostte mij toen 900 euro en de RTX4080 Gaming X Trio op launch ongeveer 1400 - 1500 euro. De mining werkte niet meer met die kaarten door dat mining overging naar proof-of-stake als ik me niet vergis. Ik ben niet mee over die mining gedoe.

[Reactie gewijzigd door CornholioX op 10 november 2024 15:23]

Het kan erger RTX50 komt eraan }:O .
Maar hier is hetzelfde probleem, mensen betalen het ervoor.

Ik hoop dat AMD / intel met een super midrange GPU komt tussen de 250 / 400 euro.
Heel soms begon ik te denken dat dit koopgedrag ook te maken heeft met de steeds sterker en algemeen wordende dopamine-hits te maken heeft. Wellicht ook dat status er mee te maken heeft?

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 11 november 2024 09:57]

Inderdaad. Lage kwaliteitsverwachtingen en consumerism zijn het oorzaak.
Dat is opinie. Sentiment van consumenten die voor dubbeltje op de 1st rij moeten zitten.
Sony en MS hadden al geleerd van Nintendo dat lage prijs unit sales sterk bevorderd.
Maar dat geld voor main release device. Dus sony en MS willen het niet te duur maken.
Er zijn volkstammen die firma beschuldigen van graai gedrag. Als je verdien model game sales is. En je hardware niet onder kostprijs wilt slijten omdat je dan minimaal 4mgames per console moet omzetten om in groene cijfers te komen wil je kleine marge hebben. Alle wereld invloeden maken hardware duurder dan ooit om te maken.
Chips zijn duurder.
Die 2tb maakt het duurder.
Die marginale nodes progressie maakt de stap kleiner de nodes zijn duurder tsmc. Dus voor performance stap bigger chip.
Dus er zijn vele factoren die pro sku tegen zitten. Wat sony kan doen als MS is geen pro. Omdat 600 euro de pro kosten post maakt, ipv ergens hebben ze de knoop moeten doorgehakken. Het blijkt door wereld economie duurder te worden. Pro project stamt mogelijk uit 2021 2022 is kappen of doorgaan. Dan krijg je de inflatie mogelijk dat hiervoor nog 700 2023 was en tijdens de ontwikkeling 650 in 2022.Dan nekt die inflatie de prijs planning. Maar vergeet niet dit optioneel tier boven standaard model dan is onder de kostprijs een grote faal. En mocht het geen succes worden dan kan ook einde van pro planning zijn voor PS6. Dat PS5 duurder wordt is ook teken in chipland dat kosten stijgen.
als consumenten niet bereid zijn om te stemmen met hun portemonnee…
Je bedoeld degenen die ertegen zijn? Want er wordt genoeg gestemd, door mensen die dus blijven kopen zoals je al aangeeft :P Wat je wil gebeurt al, maar dus niet zoals jij het liever ziet.
Voor sommigen is het de prijs al waard om bijvoorbeeld Final Fantasy rebirth te kunnen spelen op acceptabele frame rate en toonbare resolutie.

Toen ik lucht kreeg van de geruchten van de ps5 pro en als daarmee op quality mode gespeeld kan worden zonder in te leveren op frame rate zou ik al tevreden zijn. En ik ga er vanuit dat er vanaf nu veel meer pro enhanced games uit zullen komen. Zulke fratsen als FF7R ga je veel meer zien helaas. Want devs zijn lazy.

Check ook eens hoeveel ps4 games er ps4 pro enhanced zijn, in m’n la games zijn ruim 70% van de discs voorzien van die label.
Precies dit. Bedrijven verhogen hun prijzen tot ze een weerstand zien vd markt. Iemand die eerst een PS5 Pro koopt en en hem vervolgens te duur vind is wel erg krom bezig.

Maar goed voor 500 euro heb je een degelijke PC met een i5 12400F met een tweedehands RTX 3060 Ti. Dat blaast de performance van de PS5 pro omver :)
Niet echt, de PS5 heeft een GPU die equivalent is aan een 7700XT, maar dan met raytracing tech van AMD die in de PC-kaarten nog niet beschikbaar is.

Een PC met een RTX 3060 Ti zal dus in ieder geval een stuk minder snel zijn dan de PS5 Pro.
De checks and balances van het kapitalisme werken niet als consumenten niet bereid zijn om te stemmen met hun portemonnee…

Iedereen klaagt dat alles te duur is maar mensen blijven kopen, kopen, kopen…
Valt best mee. Mijn studerende zoon heeft een bijbaantje bij een goed bezochte Intertoys in het hart van het stadscentrum. Daar hadden ze eerder vorige week twee exemplaren ontvangen. Hij dacht dat het wel snel zou gaan, maar de afgelopen zaterdag waren ze aan het einde van de dag nog steeds niet verkocht.
PS5 Pro is te duur omdat je voor veel minder een PS5 koopt waarop je dezelfde spellen speelt met nauwelijks minder beeld.

Verder ben ik het niet met je eens. Inflatie zegt wel veel in het geheel. Laten we ook niet vergeten dat alle PC onderdelen ook een stuk duurder zijn tegenwoordig (als concurrentie in de gaming markt).

PS2 2000 - 1199 gulden, oftewel zo'n 600 Euro
PS3 2006 - 20GB- als de 60GB-versie uit, voor respectievelijk 499 en 599 euro.
PS4 2013 - 399 euro
PS5 2020 - 399 Digital, 499 Disk

PS2 na inflatie in 2024 €1.045
PS3 na inflatie in 2024 €761
PS4 na inflatie in 2024 €531
PS5 na inflatie in 2024 €486
PS5 Pro is te duur omdat je voor veel minder een PS5 koopt waarop je dezelfde spellen speelt met nauwelijks minder beeld.
Dat ligt ook heel erg aan je setup. Ik game op een 77" OLED en het is wel degelijk een groot verschil. Games kunnen spelen op 60fps zonder dat het meteen een blurry bende wordt is het mij wel waard.

Voor Henk en Ingrid die gamen op een mini TVtje zal het idd geen reet uitmaken, maar daarom is het ook een PS5 Pro en niet een PS5 Casual. De pro heeft als doelgroep mensen die wat hogere eisen stellen en bereid zijn hiervoor te betalen. Dit is niet een PS5 revisie 2, dit is een product gericht op een andere markt dan de normale PS5.

Persoonlijk vind ik het een hele goede ontwikkeling; meer keuze voor console gamers. Enige wat jammer is is dat ze dit meteen bij de introductie hadden mogen doen en evt nog iets hoger inzetten. Een console voor de massa voor €499 en een 'Pro' model voor b.v. €999 (met specs die horen bij die prijs). Een beetje wat MS gedaan heeft met de Series S/X maar dan ipv een goedkope low-end variant erbij juist een duurdere high-end variant erbij.
Henk en Ingrid hebben wellicht geen 75” 144hz OLED staan, maar een even grote AmbiLight TV uit de instap serie misstaat daar niet natuurlijk.

Het is aannemelijker dat men het verschil niet merkt omdat de frame gen van de TV op 11 staat. :P
Tja kun je wel neerbuigend over doen, maar daar is frame gen ook voor.
En het effect op het beeld is in games een stuk minder zichtbaar dan wanneer je een film kijkt.

Laat niet weg dat ze het dan ook bij films aan hebben staan :+ .
Framegen (beeldinterpolatie) is op TV's niet bedoeld voor games. De input latency schiet er namelijk mee door het dak en de negatieve bij-effecten zijn ook niet bepaald een lust voor het oog. Het oogt wel soepeler, heb er met PS3 games wel eens wat mee gespeeld, maar het was het toch net niet.

Ik vind het persoonlijk voor films of series, op OLED tenminste, in minimale mate wel een welkome toevoeging. Voor games is 60 fps gewoon de baseline.
PS5 Pro is een mid-cycle console. Wat betekent dat een PS6 niet heel ver weg is. En aangezien je een heel goede TV hebt, zal de grafische vooruitgang die de PS6 zonder twijfel ook weer zal hebben, voor je een reden zijn om alweer up te graden naar de nieuwste console. En dan heb je waarschijnlijk slechts 2-3 jaren van een PS5 Pro genoten. Games op 60fps is geen garantie (zie PS4 Pro). Ik had ook de upgrade naar PS4 Pro gedaan en viel mij op hoe weinig games PS4 Pro enhanced waren. Het is te hopen dat Sony nu dit wel meer gaat pushen. Er gaan nu al geluiden dat GTA 6 maar slechts op 30fps zal draaien aangezien de CPU geen significante upgrade heeft gekregen zoals de GPU.
Als je meer kan besteden dan Henk en Ingrid, dan zou je eens moeten kijken naar een PC die je gewoon kan koppelen aan je Oled tv en hem als game console kunt gebruiken. Games draaien over het algemeen in een (veel) betere kwaliteit, hogere frames dan 60fps en je geniet van best of both worlds. Zowel Playstation als Xbox games kun je daar op spelen en in betere performance. En als je een deftige CPU/GPU hebt, zullen de PS6 en nieuwe Xbox generatie games ook daar speelbaar op zijn. Misschien dat je wat van cross gen games mee gaat pikken zoals Horizon Forbidden West op PS4/PS5.

Ik wens je wel ontzettend veel plezier met je nieuwe console. Een 100 euro eraf zou ik de PS5 Pro nog redelijk geprijsd vinden. Of 799 euro maar dan met een disk drive ook nog wel. Nu bestempel ik hem, net als velen, ook wel als duur .
En aangezien je een heel goede TV hebt, zal de grafische vooruitgang die de PS6 zonder twijfel ook weer zal hebben, voor je een reden zijn om alweer up te graden naar de nieuwste console.
Yep.
En dan heb je waarschijnlijk slechts 2-3 jaren van een PS5 Pro genoten.
Nou en?
Als je meer kan besteden dan Henk en Ingrid, dan zou je eens moeten kijken naar een PC die je gewoon kan koppelen aan je Oled tv en hem als game console kunt gebruiken.
Ik heb helemaal geen zin in het geklooi met een PC. Ik werk al de hele dag met computers, in mijn vrije tijd heb ik daar helemaal geen trek in. Zeker als er niemand betaald voor mijn tijd.
Nu bestempel ik hem, net als velen, ook wel als duur.
Dan behoor jij duidelijk niet tot de doelgroep.
In toevoeging:

Men vergeet dat de PS4 op budget hardware gebaseerd was, terwijl de PS5 een stuk krachtiger was ten tijde van de release ten opzichte van wat gangbaar was op bijvoorbeeld de PC. Sterker nog, de PS5 was dusdanig interessant dat men er gerust 800€ of meer voor neerlegde.

Dat zijn factoren die Sony ook niet ontgaan en nu dus ook een factor van belang spelen. Getuige de verkoopcijfers en het feit dat de beoogde doelgroep het gewoon slikt, is de prijs dus ook “marktconform”.

En ik ben het met je eens dat men de factor inflatie ook te makkelijk terzijde legt. De tijd tussen het bepalen van de prijs van de 5 en de 5 Pro lag de inflatie, zeker voor GPU’s en chips, een stuk hoger dan een generatie terug.
Ga je ook even de prijs per generatie bekijken gedurende de levenscyclus? Dus incl. de verlagingen en goedkopere slim-modellen….
Je geeft aan dat de prijs veel te hoog is maar je hebt er wel een. De prijs is dus duidelijk niet te hoog.
Jawel! Ik heb €375 voor mijn ps5 gekregen en ben een purist op dit gebied met een grote tv.
Jawel!
Nietus! :D
De verkopen zijn er, dus wat maakt de prijs te hoog?
Elke generatie heeft gedurende de jaren altijd een prijsverlaging gehad vanwege goedkopere componenten,
Probleem is dat componenten (wafers) niet meer (zo snel) in prijs dalen als 5, 10 of 20 jaar geleden.
Probleem is dat componenten (wafers) niet meer (zo snel) in prijs dalen als 5, 10 of 20 jaar geleden.
Dat zou betekenen dat de PS5 Pro op hetzelfde procedé wordt gemaakt, wat ook niet het geval is en de prijs van een PS5 Pro is echt een flink stuk hoger.
Ja kopen is instemmen met de prijs. Het wel willen ,maar het niet voor over hebben. En dus niet kopen dan vind je het te duur.
Mooie manier van zeggen dat je hem dus niet te duur vindt... Immers als hij echt te duur was had je 'm niet gekocht. Ik vond bijvoorbeeld de 4090 echt te duur, en die heb ik dan ook niet...

Dit is overigens ook waar Sony prima mee kan leven natuurlijk. Zeurende mensen die er toch een kopen, winst is winst.
Maar in dit specifieke geval kan je het te duur vinden en toch kopen. De adviesprijs is te hoog maar als individu kan het meevallen omdat je upgrade. Nadeel is dat je inderdaad een verkeerd beeld geeft naar het bedrijf die het verkoopt.
Precies de doelgroep voor de pro dus. ;)
Wat doet het er toe 'dat je nog een beetje terug krijgt voor iets wat je al te duur nieuw gekocht had' (dat laatste zijn je eigen woorden uit je eerste post)? Is daarmee je huidige "VEEL te dure!" aankoop ineens minder duur geworden?

Nee, natuurlijk niet! Wat is er dan wel aan de hand? Je bent gewoon heel goed in 'jezelf voor de gek houden' (en niet alleen jezelf getuige de beoordeling van je eerste post).
Dan koop je een PC.
Mooi verhaal, maar je vergeet dat er in die dikke 10 jaar een aantal factoren in de chips industrie veranderd zijn:
1. Vroeger maakte een node shrink de chip veel goedkoper. Dit werd doorberekend in de lagere hardware prijs. Dit is helaas niet meer het geval, een node shrink maakt de chip voornamelijk efficiënter en maar een klein beetje goedkoper.
2. Prijs van RAM etc is relatief stabiel gebleven de afgelopen jaren.
3. Prijsdruk omhoog op chips door eerst crypto, nu AI.

De PS5pro heeft t.o.v. de base/slim het volgende extra:
* 50% grotere GPU
* 2 gb DDR5 extra (t.b.v. OS?)
* 1 tb SSD extra

Rekensommetjes maken laat ik aan anderen over, maar begin eens met het vergelijken van de prijs van een GTX1060 met de xx60 modellen erna, en je ziet waar de prijsdruk vandaan komt....

€800 zal het lang niet waard zijn voor iedereen, en de meesten zullen prima tevreden zijn met de base/slim. Er zal ook een relatief kleine groep mensen zijn die wel een upgrade vanaf de base/slim maken.

Zelf afkomstig van een PS4pro, en zeer tevreden ondanks dat ik nog bezig ben met een backlog uit die tijd. Scherper beeld door de PS4 enhancements van de pro, en vooral veel kortere laad-tijden (die ik ook al met de base/slim had kunnen hebben). Vooral ben ik nu voorbereid op alle games die nog mijn backlog in gaan komen die de komende jaren uit gaan komen. Allemaal met verbeteringen voor de PS5pro. Hier kan ik het wel weer een jaar of 6 a 8 uitzingen tot de PS6pro.
Sony ziet ook dat er talloze gamers die niet blikken of blozen bij 800 euro voor een GPU alleen. En dan heb je niets high-ends. T.o.v. PC's is een PS5 pro een best interessante propositie. Ik denk dat er best veel console gamers zijn die net dat stukje meer willen qua graphics, nu voor een PS5 pro gaan. Een PC die gelijksoortige graphics kan produceren kost zo het dubbele.
Kijk even naar de winstcijfers en je ziet zelf of je verhaal nou wel klopt, of dat het geld nar de aandeelhouders gaat ... maar of je een PS Pro koopt moet je zelf bepalen. Dus, neem de prijzen waar je direct geen invloed op hebt en beslis zelf.
Waar zeg ik dat er geen winst wordt gemaakt?
Ik ga alleen in tegen het sentiment dat het een money grab is van Sony.....
We krijgen een even grote APU die op een kleiner en duurder procede, in een markt waarin de prijzen van de wafers voor het oude procede eigenlijk niet zijn gedaald, en we krijgen ook nog wat extra RAM en opslag, die ook niet echt goedkoper is geworden.
Maakt Sony winst nu op de PS5slim? Ongetwijfeld, dat was bij de PS4slim en de latere PS3 revisies ook zo. Maar ik betwijfel of het winsten op de hardware zijn op Nintendo niveau. Op de PS5pro zal ook ongetwijfeld winst worden gemaakt, waarschijnlijk zelfs wat meer dan op de slim, maar het is ook geen product voor de massa.

Ook het sentiment dat de pro marginale verbeteringen brengt is volslagen absurd. Rond de 30% meer FPS in ELKE PS5 game is geen marginale verbetering. Dit staat los van de speciale pro enhancements waarmee de toekomstige games geleverd moeten worden en waar sommige bestaande games een patch voor krijgen.
Wat ik bedoel is dat als de prijs omhoog gaat EN er meer winst gemaakt wordt, ik het gevoel heb dat de winstmarge verhoogt is...
Wat we niet weten tot er een (onafhankelijke) teardown en BOM is gemaakt van zowel de slim als de pro.
Die hogere winst van de gaming divisie kan ook komen door hogere omzet in het PSN gebeuren (verhoogde PS+ prijzen o.a.), het punt dat Microsoft de console markt praktisch verlaten heeft, hogere royalties etc....

De prijs is hoog ja, maar in tegenstelling tot eerdere generaties is de prijs van de base/slim niet gedaald, zelfs iets gestegen! Dat die daling is uitgebleven komt door twee zaken: de chips markt is nu heel anders dan 5 a 10 jaar geleden, en Sony heeft de gewoonte om met de refresh/slim wat winst op de hardware te willen maken. De slim die de APU op dezelfde node heeft als de base, wat blijkbaar goedkoper was dan een node shrink!
Wat ik bedoel is dat Sony meer winst maakt - ongeacht waar die winst nu precies vandaan komt, met een beetje creatief rekenen met ontwikkelingskosten e.d. kan je die kosten als bedrijf minstens gedeeltelijk daar leggen waar je ze hebben wilt. Zelfs de BOM (als je daar al betrouwbare cijfers voor zou kunnen krijgen en precies weet wat Sony daar voor deal gekregen heeft) zegt daar maar een deel, uiteindelijk zijn de onderdelen die erin gaan maar een deel van de kosten. Ik denk dat wat dat betreft niet slechter is simpelweg naar de bottom line te kijken dan te redeneren hoe de diverse componenten van de prijs gestegen of gedaald zouden zijn.
Trekken we jouw logica even door: AMD maakt steeds meer winst, dus AMD processors zijn (veel) te duur.......

Op het moment dat we een BOM weten is er iets te zeggen over de ruwe winst die er gemaakt wordt. Daarna komen inderdaad nog zaken als ontwikkelkosten, shipping, etc....

Maar als je het wilt hebben over profiteren van de gamers: Mediamarkt heeft de drive binnenkort weer voor 170 euro.....
IMO is de voornaamste reden waarom Sony hier deze keer mee wegkomt, het volledig falen van de XBox Series X/S generatie. Playstation heeft deze generatie veel minder concurrentie dan vroeger, en daar is de consument onmiddellijk de dupe van.

Ik was trouwens verrast hoe erg het wel niet was toen ik deze week in de Carrefour kwam: een volledige muur vol PS games, een kleinere muur vol Switch games, en in totaal een viertal Xbox games...
Gelukkig vertellen de muren in zaken als Carrefour en Mediamarkt niet alles qua verhouding, anders zou er minstens een halve muur Xbox games gelegen hebben. Maar feit is wel dat deze muren alsmaar minder relevant worden en zij die niet geloven dat ook heilige boon Sony richting digitaal pusht moet maar eens de Europese beschikbaarheid checken van een PS5 disc drive.

Ontopic: er is geen mee wegkomen of niet mee wegkomen. Sony released een product aan stevige prijs voor een klein deel van hun fans. Of het goed verkoopt of niet maakt weinig uit, mede dankzij de prijs. Wel denk ik dat ze blind gestart zijn met de ontwikkeling ervan aangezien dat in de vorige generatie zo ging. En wellicht niemand de plannen heeft durven of willen bijsturen toen het een bijna nutteloze upgrade bleek.
Ik heb zelf een PS5 Pro maar ben nog steeds van mening dat de prijs veel te hoog is.
Heb je hem zelf gekocht?
Zo ja, dan vind je hem niet te duur.
Je kan iets (te) duur vinden en alsnog kopen (bijv omdat het bakkersbrood zo lekker is maar voor jouw gevoel eigenlijk te duur).
Duidelijk dat we destijds veel waar voor het geld kregen!
Je legt wel goed uit waarom ik nog ben blijven steken op mijn PS4 Slim en nog niet geupgrade heb, Ook omdat ik vooral games via steam speel op de computer en de PlayStation was voor mij meer iets extra's als ik nonchalant wil gamen op de bank, heb zelfs een HDMI-ethernet kabel lopen naar de TV omdat ik het wel mis gamen op de bank maar dat ik het geld het niet waard vindt ook omdat je al een premium prijs betaald voor de spellen als je ze aanschaft bij Playstation heb ik besloten dat het mij te duur is om naar de volgende versie te gaan. ;)

Heb bijvoorbeeld mijn eerste Xbox360 arcade ook gekocht voor 199 euro bij Dixons toen :+ in een zwak moment word je toch verleid om hem mee te nemen (en hij beviel achteraf goed, veel spellen gekocht uiteindelijk) dat mis ik deze generaties wel een beetje. :P
Je vergeet even te melden dat je bij de PS3 eerder minder dan meer kreeg. Er werd gewoon functionaliteit uitgesloopt. De s2 BC ging er uit, minder USB poorten, geen cardreader meer etc.
Nee er is maar 1 reden en dat is dat mensen zoals jij het alsnog kopen ook al vindt je het eigenlijk te duur. zolang de vraag hoog genoeg is blijft met de prijs gewoon verhogen.
Het is heel makkelijk het probleem ergens anders leggen maar jij bent gewoon zelf het probleem. Jij koopt het gewoon.
"De prijs is veel te hoog, maar alsnog heb ik het gekocht." 8)7

Als je het gekocht hebt, is de prijs overduidelijk niet veel te hoog, en zolang mensen het blijven kopen zullen de prijzen alsmaar omhoog gaan.

[Reactie gewijzigd door Sylvixor op 10 november 2024 14:27]

De tegenstelling in je één na laatste paragraaf is nogal groot. Het is niet zo dat een winst groter wordt enkel door de vraagprijs/marge al dan niet kunstmatig op te krikken. Het aantal verkochte items is voor winst natuurlijk net zo belangrijk. En die daalt bij een hogere of te hoge prijs afhankelijk van de elasticiteit van het item, zoals anderen hier ook al betoogden. Les één economie in je eerste jaren middelbare school. Maar soit, die economie lessen worden wel vaker vergeten in anti-kapitalistische rants.
De pro is inderdaad te duur. Helemaal als je ziet wat de prestaties van dat ding daadwerkelijk zijn. Valt me best tegen eigenlijk obv wat ik van reviews zie.

Wat is jouw ervaring? Is het een groot verschil met de base ps5 met pro enhanced games?
Dan had je de PS5 Pro niet moeten kopen en met je portemonnee moeten stemmen.

Je bent onderdeel van het in stand houden van dit soort praktijken.
Hilarische reactie, heel verhaal waarom de Pro te duur is en hem dan toch kopen. Het zijn mensen zoals jij waardoor dit soort prijs verhogingen werken en steeds vaker voorkomen. Blij dat Sony jou in iedergeval heeft kunnen uitknijpen.
Ja maar is een luxe product, dus Sony bepaald te prijs en blijkbaar wordt deze door de markt niet te hoog bevonden.
Als je toch vind dat release price een slechte indicator is moet je ook gaan kijken naar de inflatie over de periode van console release. Verder zou je ook naar de cost per wafer moeten gaan kijken. Ik denk dat het plaatje wat jij probeert te schetsen dat omdat in het verleden koste vermindering gebeurde vanwege kostenvermindering in productie niet betekenen dat dit in de huidige tijd ook zo gaat. Chips zijn niet aanzienlijk goedkoper zoals vroeger en dit heeft aantoonbare verklaringen waarvan misschien marge vergroting van Sony mogelijk maar een vrij beperkte bijdrage heeft.

Om maar meteen een duit in het zakje te doen, de oorlog in Oekraïne + corona zijn beide een gigantische aanjager geweest van de inflatie, enerzijds omdat energiekosten flink gestegen zijn anderzijds omdat de wereldhandel gewoon onder druk staat.

Ik ga niet lopen roepen dat Sony geen winst maakt en zeker niet op de pro, maar marge verteld gewoon niet het hele plaatje.
Er is maar 1 reden dat we deze prijzen hebben: aandeelhouders die meer winst willen
Er is nog een reden. Mensen zeggen dat ze de prijs te hoog vinden, maar kopen het toch. Het bedrijf heeft dan ook geen enkele aanleiding om te verlagen. Ik kan ze geen ongelijk geven.
Ze verkopen de consoles altijd met verlies, dus dat ze nu meer winst erop pakken door gebrek aan concurrentie is toch niet zo gek?
Een heel betoog over een veel te hoge prijs, maar je start met de opmerking dat je er toch één hebt gekocht. Dát is de reden dat die dingen zo duur zijn en blijven. Men koopt het toch wel. Dat doet dus wel een beetje af aan je verder goede verhaal. Als geen hond het koopt, hebben ook aandeelhouders het nakijken hoor. Stem met je portemonnee (zeker voor iets als een ps5 pro met beperkte meerwaarde, gros van games wordt hoogstwaarschijnlijk niet geoptimaliseerd voor de pro)!
Je vergeet dat ze een die shrink hebben gedaan en de chip overall kleiner is geworden met DUBBEL zoveel grafische kracht.

Dat is bij een PS4 Pro niet. Dat hij duur is, dat is zeker, maar de kosten om dit te doen zijn ook aanzienlijk.

Vroeger kon je nog een fabriek voor jezelf afhuren, tegenwoordig vechten veel fabrikanten om semiconductor productieruimte en bij schaarste gaat de prijs omhoog.
Bij schaarste gaat de prijs niet omhoog. Bij schaarste komt de gierige aard naar boven en wordt het een "wat de gek er voor geeft" spelletje waarin iedereen maar mee doet.
Je vergeet dat hardware steeds duurder wordt om te produceren en dat componenten niet goedkoper worden. Bij de PS3 en PS4 en daarvoor werd de hardware goedkoper, de componenten werden goedkoper, er kwam een die shrink voor de chips waardoor die goedkoper te produceren waren.
Dat is met de PS5 en de Xbox Series consoles niet meer het geval. Componenten blijven duur, die shrinks zijn er wel, maar worden niet (veel) goedkoper om te produceren.
Microsoft heeft bewust geen Pro console uitgebracht vanwege de te hoge prijs. En dat zie je ook met de huidige PS5 en Xbox Series consoles, ze worden niet goedkoper in prijs. Alleen een keer een aanbieding zoals black friday bijvoorbeeld.

Zie ook deze Digital Foundry video.

YouTube: PS5 Pro Price Is $699/£699 - The Digital Foundry Take

De verwachting is dat de PS6 ook duurder zal worden dan de PS5. Niet zo duur als de PS5 Pro, maar wel duurder dan de PS5.
Je moet het zo zien: de base console wordt gesubsidieerd op de markt gebracht om een grote groep kopers te bereiken. Dus de console wordt met verlies verkocht.
Bij de PS5 Pro hoeft Sony dat niet te doen want die is toch niet bedoeld voor het grote publiek, maar voor de niche, de echte fans. PS4 Pro was maar 20% van alle PS4 verkopen dus 80% van de kopers kocht een standaard PS4. Sony verwacht hetzelfde van de PS5 Pro en dat is de reden waarom de prijs zo hoog is, ze willen de console niet met verlies verkopen. En het feit dat ze op dit gebied geen concurrentie hebben van Microsoft speelt ook mee want er is geen Xbox Series Pro console.
Vergeet ook niet dat andere hardware zoals GPU's, smartphones, etc. ook steeds duurder worden, maar daar hoor je vrijwel niemand over en daarvan worden miljoenen verkocht.
Na de eerste zin ben ik afgehaakt. Ja.. Wat verwacht je dan.
En toch kopen denk ik dan..
Ze gaan simpelweg de prijs niet verlagen zolang ze nog steeds veel verkopen.
Was het niet zo dat er letterlijk geen competitie is voor de ps5 pro? Microsoft heeft geen gelijkwaardig xbox model uitgebracht, dus kan Sony doen wat ze willen.

En nee, een pc is geen competitie voor een console
Ik heb zelf een PS5 Pro maar ben nog steeds van mening dat de prijs veel te hoog is.

... [berg aannames met hier en daar wat feiten en cijfers omdat het dan al snel 'heel serieus en volstrekt juist' lijkt]

TLDR; de (huidige) prijs van de ps5 is anno 2024 al te hoog en die van de ps5 Pro is VEEL te hoog!
Als je als consument de prijs van een niet noodzakelijk product (de nieuwste gameconsole hebben hoort niet bij 'eerste levensbehoeften') als "VEEL te hoog!" bestempeld maar je het ondertussen wel 'gewoon' hebt gekocht, tsja...

Koop het niet als de prijs je te hoog is, dan kan je er eventueel ook iets over zeggen, of koop het en accepteer dat die actie altijd 'het is het me dus WEL waard' uitspreekt.

Je verhaal is daarom niet serieus te nemen.
Jij en anderen zijn net zo goed een reden dat die prijs omhoog gaat ;) . als iedereen even een half jaartje wacht voordat ze zo’n ding aanschaffen gaat die prijs ook wel omlaag. Maar het is begrijpelijk nieuwe hardware is leuk :Y) ;)
De pro consoles waren altijd voor de mensen die al speelde in de playstation ecosysteem en extra kracht willen voor de games. De prijs is dus nooit een probleem geweest. Mensen denken wel dat het te duur is, maar dat is altijd het punt geweest van een pro consoles. Als je een goedkoper game console wil, dan zou je in mijn ogen de PS5 Slim of tevens zelfs een Series S
Klopt niet helemaal deze strekking. De PS4 Pro kostte evenveel als de PS4 op launch, namelijk ook €399. Ze hebben destijds de PS4 (Slim) goedkoper gemaakt en de PS4 Pro voor €399 aangeboden.

Nu met de PS5 Pro is het gewoon bijna 1,8x zo duur en tegelijk heeft de PS5 geen prijsverlaging (sterker nog hij is zelfs duurder geworden dan release vanwege prijsverhogingen).

Maar gezien de PS5 Pro het zelfs iets beter doet dan de PS4 Pro bewijst Sony hiermee dat ze het slim hebben aangepakt, ondanks het kritiek online. De doelgroep is kennelijk nog steeds bereid het te kopen voor de fors hogere prijs.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 10 november 2024 12:49]

Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde meegemaakt qua prijzen van de normale PS5s, ik had de PS5 Pro gepreordered omdat ik echt klaar was met mn collosale PC setup. En toen heb ik 1 maandje terug met prime day een PS5 Slim digital voor maar 299euro kunnen kopen bij Amazon. Gelijk de Pro gecancelled want 3x zo goed is de Pro natuurlijk niet.

Nu ze de PS5 prijzen omhoog hebben gedaan snap ik wel beter om de Pro te kopen omdat ze dichter bij elkaar liggen qua prijs.
Slim aangepakt alleen omdat ze er iets meer hebben verkocht dan PS4 Pro?

Denk niet dat ze dat slim hebben gedaan. Ze hebben nu in vergelijking veel meer klanten dan toen destijds.

In verhouding hadden ze dus een stuk meer omzet kunnen draaien door de prijs niet zo hoog neer te zetten dan dat ze nu doen. Ookal verkopen ze iets meer dan de PS4 Pro in dezelfde periode.
In verhouding hadden ze dus een stuk meer omzet kunnen draaien door de prijs niet zo hoog neer te zetten dan dat ze nu doen
Ik denk dat Sony prima weet hoe zij hun winst moeten maximaliseren. Daar hebben ze prima ervaring mee.

Verkoop in hoge cijfers met lage marge is ook niet voor alle producten weggelegd.

Stel dat ze nu 300 euro winst maken per unit. (Dus 500 voor productie, transport, enz)
En stel dat ze met de een derde winst genoeg nemen.
Dan is dat ding 600 euro.
Denk je dat ze er dan drie keer zo veel verkopen? (Om quite te spelen, zonder rekening te houden met garantieclaims)
Ik ben zeker met je eens dat zij weten hoe ze winst kunnen maximaliseren.

Maar bedrijven hebben geen magie. Ze kunnen niet zien of ze met een duureer product de winst ook gemaximaliseerd hebben of dat zij beter de prijs lager hadden kunnen houden.

Bedrijven nemen de gok.
Nou nee. Dat is waar (onderzoek)marketing te pas komt. Er wordt grondig marktonderzoek gedaan voor en naar dat soort dingen. Of ze uiteindelijk de gouden zone hebben kunnen ze nooit gegarandeerd weten natuurlijk, maar met marktonderzoek kom je een heel verder dan gokken. Goede kans dat ze er ook nog een tientje bovenop hadden kunnen doen.
En wat ik al schreef. Als ze 66% minder winst zien accepteren op mijn voorbeeld moeten ze 3x zoveel verkopen tegen een toch grote hoeveelheid geld.
Ik denk dat ze echt wel meer dan 3x meer hadden kunnen verkopen als ze de prijs een beetje normaal hadden gehouden. Het word erg lastig met deze prijs om mensen die al een PS5 hebben over te halen om de PS5 Pro te gaan halen.

Ik denk dat ze over een jaartje ongeveer wel gaan zeggen dat ze de productie gaan terugschalen door te weinig verkoop. Maar dat zien we dan wel weer. Je ziet al dat de console bijvoorbeeld ook niet massaal opgekocht word wat bij de normale PS5 wel het geval was.
Het ligt er een beetje aan wat jij onder 'normaal' verstaat. Is 600 normaal?

Het apparaat kost nu 800 euro. Ik zou niet weten hoeveel winst ze erop maken. Maar stel dat ze er 300 euro winst op maken (waarschijnlijk minder, maar even voor het idee).

Dus stel:
300 winst per stuk bij 1000 verkopen = 300.000 winst
We willen minimaal dezelfde winst halen bij drie keer zoveel verkopen wordt dus:
100 winst per stuk bij 3000 verkopen (= 300.000 winst)

Dan is dat nog steeds 600 euro. Denk je serieus dat er drie keer zoveel mensen 600 euro willen neerleggen in plaats van 800 "voor hetzelfde product"? 600 euro is nog steeds een bak met geld. Ik denk zelf dat de grens tussen 600 en 800.

Misschien zit ik ernaast, maar ik vermoed niet dat er zoveel meer mensen zullen zijn. Het feit dat hij zo gigantisch goed loopt, betekent toch dat mensen blijkbaar bereid zijn om het er aan uit te geven?

Ik denk dat het verschil psychologisch niet groot genoeg is om zo'n grote impact te hebben. Er zijn heel veel mensen heel erg fan van Sony. Tuurlijk zullen ze eerst even denken "WTF", maar uiteindelijk zullen ze echt over de balk komen.

Nogmaals. Misschien zit ik er naast, hoor, maar ik denk dat dit een hele slimme zet was voor Sony.
Doel van pro is geen dump prijs maar iig hogere tier bieden met wat marge voor de liefhebber. Zijn beetje rare tijden mogelijk dat het nog altijd beter prijs is dan gamepc met dure g-kaart. Mogelijk is 800,- beter te doen dan 800 gkaart met pc van 800,-
Mijn PS4 Pro was mij eerste PS4 en koste minder dan de helft van de PS5 pro. De PS4 pro was op een geven moment niet veel duurder dan de PS4, laat staan 400+ euro wat de huidige pro nu meer kost.
Mijn loon heeft groter getal gekregen, maar koopkracht is toch achteruitgegaan. Staar je je niet blind naar ouwe prijzen van toen. Die 400 toen is 550 nu die 800 nu is 600 toen.
Voor mij was de ps4 pro eerder omdat ik niet eerder in het playstation eco systeem wilde instappen en toen ik dat wel deed maar ineens voor "de beste" heb gekozen. ps5 was ik eigenlijk hetzelfde van plan, maar die plannen zijn snel begraven sinds de prijs die ze er voor vragen. Ik heb een goeie game pc waar ik merendeel van de games op speel maar vond het wel nog altijd fijn om een ps4 te hebben "voor erbij". Daar zijn ze mij althans nu wel mee kwijt want ik skip de ps5 nu volledig. 800 euro is me te veel van het goeie voor even erbij en om nu nog een "oud" model te kopen (want hoe je het ook draait dat is het uiteindelijk want er is wat beter), nee bedankt.

Je moet ook niet doen alsof Sony dit even gedaan heeft om de klanten te dienen, dit is uiteindelijk waar het bij elk bedrijf om draait, geld verdienen en liefst zoveel mogelijk. Niks verkeerd mee, we leven nu eenmaal in een kapitalistisch systeem. Maar ik vind persoonlijk wel dat de prijs serieus de meerwaarde overstijgt. Probleem is dat je tegenwoordig als bedrijf met alles wegkomt onder het mom van inflatie. Het is uiteindelijk eerder wat de zot er voor wil geven, vind alleen dat ze hier meer de Apple toer hiermee opgaan met gewoon de volle prijs te vragen voor het select clubje dat het toch gewoon koopt. Vind dat wel een beetje spijtig na de extreem slechte launch van de ps5 waarbij deze niet voor normale prijzen te krijgen was.

Ik heb bij Sony nog steeds de wrange nasmaak van de premium sd kaartjes die je voor de ps vita mocht kopen... dit heeft er mijn inziens veel van weg.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 10 november 2024 15:03]

Ik heb nooit pro gehad
Ps3 ps4 naar ps5. Die laatste stap is van laptop hdd naar interne nvme io wat gigantische vooruitgang is. Alleen daarom is die stap naar PS5 waard.
Voor mij is PS5pro geen must. Zijn andere belangrijke dingen die voorrang hebben.
De PS5 Pro is een goede zet van Sony deze net voor de feestdagen te releasen tegen een behoorlijk hogere prijs. Voor veel mensen is de standaard PS5 al best aan de prijzige kant waardoor deze prijs nu veel betaalbaarder lijkt. En de mensen die een flinke 13e maand krijgen gestort of even lekker hebben kunnen cashen met Bitcoin gezien de VS verkiezingen kunnen lekker opschalen naar een Pro.
Mehh mijn 4 Pro heeft in de aanbieding (dat wel) slechts €25 meer gekost dan de non pro op dat moment.

De 5 heb ik niet gehaald, ik heb een pc gebouwd enkele jaren geleden welke veel flexibeler is voor mijn situatie. De 5 Pro is een leuke upgrade maar het geld niet waard op dit moment. De 4 van 4 Pro was soms net aan speelbaar vs vloeiend en mooier speelbaar. Bij de 5 is dit verschil veel kleiner in mijn ogen.
Ik vind hem ook te duur. Voor 526 heb je de normale met disc. De Pro met disc komt in totaal op 918?
De PS4 pro was niet bijna 2x zo duur toen deze uit kwam, daarvoor ben ik direct naar de winkel gegaan.

Tel daarbij op dat hij nog groter is en meer herrie maakt. Geen upgrade voor mijn 1st gen PS5.
Volgens mij is hij niet echt groter dan een launch model ps5 hoor.
Je hebt gelijk inderdaad. Maar blijf hem te duur vinden. Heb ook zwarte plates, die moet ik dan ook weer vervangen. Al met al een prijzig geintje.
Tel daarbij op dat hij nog groter is en meer herrie maakt. Geen upgrade voor mijn 1st gen PS5.
Hij is niet “nog groter”, de Pro is net zo hoog als het launch model maar wel smaller.

Oftewel in volume zelfs kleiner.
Pro 388 x 89 x 216mm 3.1 kg vs
OG 390 x 104 x 260mm 4.5 kg

Is wel een verschil
Volgens de review van Austin Evans maakt hij juist MINDER herrie omdat de fan grotere bladen heeft.
Mijn 5 Pro maakt verbazend weinig herrie. Wat een verschil met mijn 4Pro!!!

Ik ben in ieder geval heel blij met mijn aankoop. :)
Beschouw mijzelf als kernklant maar deze prijs is toch echt te hoog voor mij. Daar baal ik van, want heb nu het gevoel dat ik bewust word gepasseerd als consument.

En begrijp me niet verkeerd; ik kán het wel betalen, maar ik wíl het niet betalen.
Het is alleen maar fomo. Ik zit in hetzelfde schuitje als jij maar ik betaal principieel niet zoveel voor een console, de ps3 heeft me dat al geleerd.
Ik begrijp je wel helemaal verkeerd. Jij bepaald wat je schappelijk vind al verdien je 10000 per maand het is je goed recht. Het is ook fabrikant goed recht om msrp te setten. Dat geeft je geen gelijk. Eerde opinie. Gebaseerd op. Het mag geen ruk kosten en firma mogen niks verdienen. Dat is de fibe die ik hier vang. Zero waardering. Ik kan momenteel mij zo een pro niet veroorloven. Het is wat het is blijf bij mijn PS5.
Maar 800 is degelijke prijs. Niet voor mij bedoeld pS5 is mijn bereik.
Dan vraag ik mij af of jouw flinke loon amper inflatie gecompenseerd is. Ik weet dat er ergens CAO is die 14% op vooruit gingen. Maar meeste stuk minder.
Maar dat is Sony probleem niet hun probleem is dat inflatie in hun totale kosten omhoog drijven dat zal je zien in wereldwijde prijzen die omhoog gaan.
Het sony probleem niet dat ik door energieprijzen getroffen wordt en mijn cao niet goed gecompenseerd is.
Niet sony`s probleem misschien, maar ze zijn wel het eerste slachtoffer daarvan. Want dit is natuurlijk wel een extreem luxe product.
En ook ik laat m liggen, ondanks dat ik wel kan betalen. Heb een launch PS5, maar voor die 500 euro had ik WEL een discdrive en een plastic voetje. Vooral dat laatste stukje stuit me echt tegen de borst. Wat kost dat stukje plastic nou werkelijk?
Een pro kost je 799 + 120 euro voor een discdrive en 30 voor een stand. Zit je op 950.
MAAR het scalpen is al begonnen en een drive word aangeboden voor 250 op dit moment (gewoon door winkels). Maw de totaal prijs is dus 1050 euro. Meer als het dubbele dus van de mijn launch PS5.

Gaat echt werkelijk nergens over en ik werk er ook niet aan mee. Tik er wel een 2e hands op de kop ter zijner tijd.
En dat er bij als je een dikke/redelijke pc hebt. Blijft er niet veel over om te spelen op de ps5. Heb zelf nog de normale ps5 en die zit meestal stof te happen.
En dan is het volledige potentieel nog niet bereikt. Had Sony de voorraad losse disc drives op orde waren het er meer geweest. Iig 1 meer ;)
Of nog beter (imho) een PS5 PRO met disc drive, standaard en €50 goedkoper.

Al moet ik zeggen, ik ben er ook voor gezwicht. Aanschaf is echt een cry once voor mij gebleken, want achteraf gezien presteert de console eigenlijk boven mijn verwachting. Zelfs op een 65" met een kijkafstand van 3.5 meter en ogen van middelbare leeftijd, is het verschil duidelijk aanwezig.
Ik heb het originele PlayStation 5 model vorig jaar rond Black Friday gekocht voor 428 ,- Een redelijk capabele 4K machine.

Erg blij mee voor dat geld en mij hoor je niet klagen. Ik wilde niet het slim model en deze PlayStation 5 Pro zonder Blu ray disc drive hoef ik ook niet.
Zou dit model een ander design hebben, met vaste Blu ray drive en een veel krachtigere APU dan had ik het overwogen. 2tb SSD en Wifi 7 is wel een goede stap.

Als de PlayStation 6 geen disc drive meer heeft dan is dit ook de allerlaatste PlayStation die ik heb aangeschaft. Dan ga ik mij 100 % volledig op PC richten en zijn ze mij kwijt. PS Plus is ook van 60 naar 73,- verhoogd. Dom van SONY.

[Reactie gewijzigd door BlueBird022 op 10 november 2024 13:00]

Ik heb de slim met drive daar ook ongeveer voor gekocht en dat apparaat speelt alles goed genoeg. Uiteraard ziet alles er op 60fps en quality mode nog beter uit en speelt het beter maar hij is gewoon te duur.

Zelf verwacht ik dat de prijs zal gaan dalen omdat ik overal mensen hoor klagen over de te hoge prijs. Als de prijs eenmaal gezakt is dan heb ik wellicht interesse.
Zelf verwacht ik dat de prijs zal gaan dalen omdat ik overal mensen hoor klagen over de te hoge prijs.

Je hoort overal mensen klagen, de mensen die niet klagen over de prijs hebben meer invloed. De PS5 Pro verkoopt zelfs iets beter dan de PS4 Pro, waar dit artikel over gaat. Dus die klachten de niet-kopers gaan helemaal niks doen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 10 november 2024 17:16]

Het is een mooi en krachtig ding maar de prijs. Als ik het verschil in bedrag tussen de verkoopprijs van mijn slim en de aankoopprijs van een pro bekijk dan kan ik op het moment beter een nieuwe videokaart voor mijn pc aanschaffen. Maar het is gewoon een moeilijke keuze.
Je koopt je PC games nog op disk?
Heeft waarschijnlijk voornamelijk met de prijs te maken. Een oudere game op disc aanschaffen is vaak veel goedkoper dan digitaal. Bij pc kan je nog bij meerdere winkels shoppen. Digital only console alleen bij Sony in dit geval. Ook zijn pc games over het algemeen sowieso goedkoper dan de console variant.

[Reactie gewijzigd door RedNas74 op 10 november 2024 17:08]

Dat is een non-argument.

De reden waarom de disc belangrijk wordt gevonden is omdat je het spel altijd nog kunt spelen.

Op de PC is dat, op live service games na, sowieso geen probleem.
Nou ik heb anders veel negatieve ervaringen met disk en drives . Is de ene niet stuk dan de andere wel. Ga je met een disk met een beschadiging naar de winkel kan je gewoon een nieuwe kopen.
Gewoon kunnen downloaden is veel makkelijker.
De enige schijfjes die bij mij de geest hebben gegeven, zijn wat budget-bin "classic" schijven, of CD-r's. Diskdrives hebben inderdaad zelden het eeuwige leven, al doet mijn PS3 het nog altijd als op dag 1. *klopt af*

Een nieuwe console laat zich echter makkelijker vervangen dan een Sony account, mocht er met die laatste wat aan de hand zijn.
Mijn kinderen zijn nu al wat ouder maarbwe hebben van alle merken wel diverse modellen en types gehad, verschillende PlayStations, Wii, Xbox en handheld van Nintendo. En mijn zoon heeft nu een game pc. Maar persoonlijk vindt ik het downloaden toch makkelijkst.
Maar dat kan misschien een probleem opleveren als je illegaal bezig bent. Wij hebben daar weinig last van gehad. Wel eens iets gekocht wat achter af niet helemaal legaal bleek ( codes uit het buitenland) maar redelijk opgelost door de leverancier.
Ik moet even teruglezen wat de vorige tweaker had gepost om je reactie te begrijpen. Je reactie is valide idd echter het verschil voor mij met digitale games op de pc is dat ik her en der vaak de spellen goedkoper kan vinden. Op de playstation is het juist andersom. Digitale spellen blijven duur en disc games kun je spelen en verkopen. Vaak koop ik mijn spellen hier op tweakers van mensen die het spel snel hebben gekocht en hebben uitgespeeld.

Dus voor mijn geld ook hetzelfde. Op mijn consoles hebben ik liever spellen op disc / cartridge en de pc uiteraard digitaal maar dan via de diverse key sites.
Was de ps4 pro niet bij veel meet retailers verkrijgbaar bij launch? Het aantal preorders dat sony heeft zegt dus niet zo veel. Het totaal aantal verkopen over een eerste kwartaal vs ps4 pro zegt waarschijnlijk een stuk meer. En "dit is een product voor onze kernklanten" is een andere manier om te zeggen "dit product is een manier omonze meest trouwe klanten zo veel mogelijk gelf af te troggelen want ze kopen het toch wel ookal is het prestatieniveau marginaal beter".
Wat mij betreft is 1 console per generatie voldoende om uit te brengen. Dus een PS5 zonder een Slim of Pro variant. De fabrikant mag de vrijgekomen tijd besteden aan het (laten) ontwikkelen van goede games. Het aanbod zeer goede games valt mij tot op heden zwaar tegen op de PS5. Dat was met de PS4 wel anders.
de fabrikant is niet de game developer.
In elke generatie is er een refresh geweest, en practisch altijd succesvol. Deze pro zal dat ook zijn.
Dat er frustratie is over de content is een heel ander verhaal.
Is dit niet nieuw sinds ps4? Voor ps3 heb ik weet van een slim versie, maar was die qua performance ook beter? Dacht dat dit enkel een kleinere/zuinigere versie was.
Ja. Maar de persoon had het over 1 console per generatie, dus geen slims en pro's. En een slim is niet sneller.
Eigenlijk zie je dat bij elke console, of het nu de Switch of Xbox of Playstation is. Allemaal remakes

@BlueBird022

Maar alles is bij elkaar nog steeds goedkoper dan een game pc bouwen, heb zelf al jaren geen pc/laptop meer. Ook niet nodig ben ik achter gekomen
Eigenlijk kan je uw verhaal gewoon omdraaien natuurlijk. Met en game pc heb je geen console meer nodig, en kan je zelf meer.
Slim versies zijn in meerdere opzichten een goed idee, waarom zou je 10 jaar op een oude chip blijven zitten terwijl de ontwikkelingen door gaan. De slim versies zijn vaker kleiner en lichter, vernieuwde chip op kleinere nm dus zuiniger voor dezelfde rekenkracht. Waarschijnlijk ook goedkoper te produceren etc.
Gewoon wachten tot de PS5 pro €499 kost. Ze naaien hen klanten toch wel. Tenzij je geen geduld hebt uiteraard. Geef het een half jaar.
Ja, over 4 jaar misschien :+
en de ps5 slim word dan 200 euro? :+

gaat niet gebeuren :X
Zelf super teleurgesteld deze generatie, er komen zo weinig must have exclusive titels uit. Het is gewoon eigenlijk bedroevend.

Heb dan ook maar een handjevol games voor de PS5. Vind de PS5 Pro eigenlijk dan ook geen bestaansrecht hebben.
En exclusive titels zijn beter qua games omdat? Alleen PC games kunnen "beter" zijn dan exclusieve console games (vanwege de rekenkracht, en daarom alleen "beter" kunnen zijn"
Exclusive titels zijn vaak toegespitst op de hardware en halen het uiterste eruit. Een God Of War Ragnarok ziet er geweldig uit op mindere hardware en komt er ook eerde rop uit ondank dat deze nu ook op de PC is. Maar wel een flinke tijd erna.

De voorgaande genereaties en al helemaal de PS3/X360 generatie kwamen er zoveel titels uit waar je een console voor wilde hebben, die factor is er nu veel minder. ZOveel must have titels, de zogenaamde system sellers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.