PlayStation-topman Mark Cerny: in de toekomst werken we nauwer samen met AMD

Mark Cerny, de lead architect van de PlayStation 5 en de Pro-variant, zegt dat Sony in de toekomst nauwer gaat samenwerken met AMD. Dat zegt hij tijdens een zogenaamde deep dive, waarin het bedrijf meer technische details geeft over de onlangs verschenen PS5 Pro.

Cerny deelt onder meer details over de gpu die in de PS5 Pro zit. De PS5 bevat een RDNA 2-gpu van AMD. De gpu in de PS5 Pro is wat Cerny een hybride processor noemt: "Het combineert meerdere generaties van RDNA-technologie." De basis wordt gevormd door wat Cerny RDNA 2.x noemt, wat een variant is die ergens tussen RDNA 2 en 3 in zit. Daar bovenop zit raytracingtechnologie die volgens Cerny van toekomstige RDNA-tech komt op de roadmap van AMD, net als eigen machinelearningfeatures die voor de PS5 Pro zijn gemaakt.

De PS5 Pro heeft verder verbeteringen aan het geheugen. Zo is de bandbreedte van het GDDR6-geheugen met 576 GB/s 28 procent sneller dan de PS5. Verder is er ruim 1GB meer geheugen toegevoegd, onder meer om PSSR te integreren en om raytracing toe te voegen.

Cerny kondigt in de video ook een nauwere samenwerking met AMD aan. De twee bedrijven werken samen aan een project met de codenaam Amethyst, waarmee de bedrijven twee doelen hopen te bereiken. Allereerst willen ze een betere architectuur maken voor machinelearning. Het andere doel is om zogenaamde 'convolutional neural networks', of cnn's, te maken, die veel gebruikt worden bij computer vision. "Deze componenten zijn de sleutel in het verrijken van graphics in games", aldus Cerny. Daarnaast moeten ze uitgebreider gebruik van raytracing en pathtracing mogelijk maken.

De PS5 Pro werd afgelopen november uitgebracht. Het apparaat kost in Nederland en België 799 euro. Het apparaat is iets kleiner dan de PS5 en bevat niet langer een disklade, al is die wel los bij te bestellen. Tweakers schreef eerder een review over de PS5 Pro.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

19-12-2024 • 09:55

72

Submitter: SuperflipNL

Lees meer

Reacties (72)

72
72
22
0
0
30
Wijzig sortering
Ik heb de Pro, maar vindt het verschil tot nu toe echt minimaal. Dit komt ook grotendeels doordat de games die ik speel niet echt een PS5 Pro update hebben gehad. Hoop dat toekomstige games als Maffia Old Country, Ghost of Yotei en GTA6 wel het merkbare verschil gaan maken.
Ik heb ook de Pro, maar speel nog games die niet geoptimaliseerd zijn voor de Pro. Je koopt de Pro ook meer voor toekomstige games zoals je zegt. Ontwikkelaars zijn namelijk verplicht om games te ontwikkelen voor de Pro (die natuurlijk ook goed draaien op de normale PS5).
Dat is ook de reden waarom de CPU niet geupgrade is naar RDNA 3 en nog RDNA 2.x is.
Mark Cerny legt in de presentatie uit dat dit gedaan is om volledig compatible te zijn met de PS5. Waren ze wel voor een RDNA 3 CPU gegaan dan hadden ontwikkelaars 2 versies van hun game moeten compilen, een voor de PS5 en een voor de PS5 Pro. Dat wilde Sony niet omdat ontwikkelaars al genoeg verschillende consoles moeten ondersteunen. Sony wilde het voor ontwikkelaars niet nog ingewikkelder maken.
Verder merk ik met bestaande games wel verschil. Wanneer een game net de framerate target niet haalt op de PS5 dan haalt die game die vaak wel (of in ieder geval een betere framerate) op de PS5 Pro.
Daarnaast merk ik ook dat de PS5 Pro iets sneller opstart dan de PS5. Dit zal te maken hebben met het extra geheugen voor het OS dat de Pro heeft. Vooral handig omdat ik een Logitech Harmony gebruik (in combinatie met een bluetooth naar IR ontvanger) om de PS5 Pro aan te zetten en voorheen moest ik dan even wachten voordat ik een controller kon verbinden. Soms ging het dan helemaal niet goed en wilde de controller niet verbinden en moest ik de PS5 herstarten om dat te verhelpen.
Nu met de Pro kan ik meteen na het opstarten de controller aanzetten en is die meteen verbonden. Geen problemen meer met verbinden van de controller.
Het verschil minimaal ? Ik kom van de PS4Pro en het verschil is net gigantisch met de PS5Pro.
Het verschil tussen PS5 en PS5 Pro is minimaal is wat Greatsword bedoelde.

Mafia: The Old Country, Ghost of Yōtei en Grand Theft Auto 6 zijn dan ook geen PS4 games.

[Reactie gewijzigd door secretqwerty10 op 19 december 2024 10:14]

Wat greatsword bedoelde is dat hij geen ps5pro games gespeeld heeft en alleen ps5 games en dus helemaal niet kan oordelen over of de ps5pro beter is of niet
Deels irrelevant. PS4 (Pro) games, ook zonder patch, draaien beter op een PS5. Logischerwijs zou de PS5 pro ook verbeteringen moeten bieden aan PS4 (Pro) / PS5 games, die de standaard PS5 niet kan. Dat het verschil aanzienlijk minder groot is tussen de PS4 Pro & PS5 en de PS5 en PS5 Pro is een totaal ander verhaal en verduidelijkt weer de beperkte noodzaak om een PS5 pro te halen.
Anoniem: 1846546 @Sjeefr19 december 2024 11:27
De ps5pro bied een upscaling naar 4k bij elke ps4 game die geen 4k is.

Stabielere fps en indien mogelijk een hogere dynamische resolutie op ps5 games.

Ps5pro games van nu bieden de graphics mode die op de ps5 30 fps is nu in 60fps aan en vaak nog wat scherper of extra grafische settings.

Of de ps5pro noodzakelijk is? Ligt geheel aan waar jij waarde aan hecht. De een koopt een game pc van 3-4k en de ander neemt genoegen met 1000-1500.

Als je het beste wilt gamen met ps5 of ps5pro games dan kost dat wat extra.
Die vergelijking loopt mank.
De pro versie had al standaart de ps5 moeten zijn in het begin!

Ten 2de veel te duur voor wat het moet doen.
3de belachelijk resultaat.....

Je kan kan beter de standaard ps5 blijven kopen en wachten op de echte upgrade.

Ook heeft playstation in het begin gezegt geen pro versie uit te brengen.
Dit is gewoon een te kleine uitbreiding en al helemaal voor dit geld.
Beetje consument lekker maken en uitmelken.
Kijk maar maar nu naar de special edition? Er werd gewoon meer bij gemaakt daarvan |:( ;) ;) ;) :D :D
Omdat ze zien dat het goed verkoopt.
Limit edition? Tuurlijk

[Reactie gewijzigd door xaradine op 19 december 2024 13:02]

De tijden dat men consoles verkocht met nieuwe IP's en 'system sellers' zijn helaas voorbij.
Het is een platform, en die krijgen af en toe een update.
Wat een onzin.
Je koopt toch betere hardware om hier algemeen profijt van te behalen? Niet alleen in specifieke games.....
Als je een nieuwe console generatie koopt moeten de games hier altijd voor geoptimaliseerd worden, dit is niks nieuws ik snap je punt niet zo.

Nu zijn er dit keer geen launch titles geweest maar alles wat er uit komt na de release van de ps5pro zal toch geoptimaliseerd zijn voor de pro.

Wat onzin is, is je koopt een ps5pro om niet ps5peo geoptimaliseerde games te spelen naar ps5 games met weinig verschil en dan zeggen ik merk weinig verschil.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1846546 op 19 december 2024 13:12]

Het verschil tussen PS5 en PS5 Pro is minimaal is wat Greatsword bedoelde.
En hoe moet ik dat weten ? Waarom zou je trouwens een PS5Pro kopen als je een PS5 hebt ?
Anoniem: 1846546 @MPIU868619 december 2024 10:19
Omdat de ps5pro een veel mooier eind resultaat kan bieden met de upscaler PSSR + de extra reken kracht kan stabielere en betere framerates bieden
Ja dat is op papier waar maar we moeten wel toegeven dat er veel mensen zijn in deze doelgroep die kwetsbaar zijn voor zulke termen. Ja, je ziet wel verschil als je het vergelijkt maar het verschil is geen ±€800 waard. Als je een monitor gebruikt of een halve meter van je TV zit dan zie je het meeste verschil maar anders valt het wel tegen.

Ik snap het wel als je nog geen PS5 hebt dat je dan de beste hardware van het moment wilt en dan iets extra uitgeeft. Maar als je al €500 hebt uitgegeven is die upgrade van €800 echt bizar voor wat je ervoor terugkrijgt. Even voor de duidelijkheid, je hebt dan ongeveer €1300 uitgegeven en dit is nog zonder accessoires.

Ik denk ook dat ze moeten minderen met het forceren van nieuwere generatie hardware. Het is bizar dat de games slecht geoptimaliseerd zijn waardoor het lijkt alsof de consument moet upgraden om bij te blijven. Weten jullie nog hoe de graphics van de eerste PS3/X360 games waren in vergelijking met het de laatste games? Vergelijk dit eens met de huidige generatie. Een voorbeeld: PS3/XONE had Call of Duty 3 op het begin en het eindigde ongeveer met Call of Duty Black Ops 2. En kijk nu eens naar Call of Duty BO Cold War en BO6... Dit zijn geen grote verschillen maar toch vinden ze dat de consument maar het duurste moet betalen voor de beste ervaring. I call bullshit, ik trap er niet in. Ze gaan zelf maar weer meer investeren in optimalisatie en performance en niet de kantjes ervan af lopen.

[Reactie gewijzigd door InfiniteSpaze op 19 december 2024 10:59]

Laten we het gesprek over de prijs lekker achter wegen, ja het is prijzig, maar dat jij het het niet waard vind maakt niet uit.

Games kunnen spelen met een betere resolutie(upgescaled dan wel met pssr) en hogere framerates vind ik het wel waard, het beste van het beste kopen is altijd prijziger voor een minder grote upgrade.

De een gaat op vakantie voor 2000, koopt een iphone voor 1500 + watch van 1000, betaald elke maand 800p/m voor een lease auto.

Gaan we ook de pc gamers afvallen die een 4090 kopen ipv een 4080 omdat die de helft van de prijs is?

Je vind het het waard of niet. Geen discussie waardig

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1846546 op 19 december 2024 11:03]

Je omschrijft nu de definitie van cuckold relatie maar dan met een bedrijf. Wat jij zegt zou niet normaal moeten zijn. Alles wat jij beschijft hebben ook goedkopere alternatieven en als een bedrijf zegt dat jij dit nodig hebt om X te ervaren dan hoeft dat niet de waarheid te zijn.
Dat weet ik, net daarom dat ik de PS5Pro aangekocht heb en niet de PS5 .. |:( 8)7
Aangezien deze artikel gaat over ps5 pro gaat en deze vergeleken wordt met ps5 had je deze aanname wel kunnen doen, maar goed voordelen is je hebt met resources tot je beschikking dus kunnen ontwikkelaar daar dingen mee doen maar daar moeten ze wel dingen voor doen anders blijft het +/- hetzelfde doen als een normale ps5 en merk je geen tot weinig verschil (dips wellicht, minor bottleneck issues wat niet zou moeten gebeuren), draait het koeler wellicht door minder load, but that's it.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 19 december 2024 10:23]

Aangezien deze artikel gaat over ps5 pro gaat en deze vergeleken wordt met ps5 had je deze aanname wel kunnen doen
En hoeveel mensen ken jij die een PS5 kopen en daarna de PS5Pro ?
De meeste mensen tellen hun centjes wel eerst voor ze een nieuwe console aankopen of PC samenstellen.

Ken niemand die achtereenvolgens een PS4, een PS4Pro, een PS5 en daarna een PS5Pro koopt om dan te zeggen dat het verschil met de vorige console telkens minimaal is terwijl er nog geen games voor zijn gereleased.
Dat zijn helaas aannamen, er zijn genoeg mensen die een normale versie kopen bij release, vervolgens een pro kopen bij release of als een upgrade wachtend op een nieuwe versie.

Of het slim is in ons opinie kan alleen voor mezelf spreken en dan zeg ik momenteel niet, en te duur voor een console maar aan de andere kant is mijn videokaart wel duurder, dus snap wel dat mensen een upgrade willen doen ALS er beter optimized spellen zijn.
En hoe moet ik dat weten?
Context/logisch nadenken gebaseerd op het artikel.
Waarom zou je trouwens een PS5Pro kopen als je een PS5 hebt?
Nieuw glimmend ding, beter dan de vorige. Monkey see, monkey buy.
Hij zegt : Hoop dat toekomstige games als Maffia Old Country, Ghost of Yotei en GTA6 wel het merkbare verschil gaan maken.

Waarop jij zegt :
Mafia: The Old Country, Ghost of Yōtei en Grand Theft Auto 6 zijn dan ook geen PS4 games.
Dat zijn natuurlijk geen PS4 games .. omdat ze nog moeten uitkomen voor PS5(Pro)
Het verschil tussen de PS5 en de PS5 Pro natuurlijk, ik denk dat je dat zelf ook wel wist toen je antwoordde. De prijs is vrij significant hoger dan een reguliere PS5, dus je zou wel een meer merkbaar verschil mogen verwachten.
Het verschil tussen de PS5 en de PS5 Pro natuurlijk, ik denk dat je dat zelf ook wel wist toen je antwoordde.
En waarom zou ik daarvan uitgaan ?

Ik ken dan ook niemand, maar dan ook niemand die een PS5 koopt en daarna de PS5Pro.
.. om deze vervolgens af te breken terwijl er nog geen games voor zijn uitgekomen ..

De meeste mensen gaan van PS4 naar PS5 en die van PS4Pro naar PS5Pro.
Goed een PS5 Pro heeft dan ook 4x meer 'theoretische kracht' ten opzichte van een PS4 Pro (4,2 vs 16,7 Tflops) en komt uit een tijd waar 4K gaming niet echt een ding was op de console, ookal ondersteunde de PS4 Pro die resolutie wel. Om het compleet te maken: de gewone PS5 zit er tussenin met 10,3 Tflops.
Ja man, het verschil tussen de PS3 en de PS4 Pro wat ook groot...
Appels en peren
Ja man, het verschil tussen de PS3 en de PS4 Pro wat ook groot...
Appels en peren
En tussen de PS4 en PS4Pro niet (peren en peren)

En tussen de PS5 en PS5Pro ook niet (kersen en kersen)

Waarom zou je dan uberhaupt een kers kopen als je al een kers hebt .. 8)7
Als je hebt over verschillen in prestatie tussen twee consoles, is het dan niet logische om de PS5 Pro te vergelijken met de PS5?

Je reageert op iemand die stelt dat het verschil tussen de PS5 en de PS5 Pro minimaal is met de opmerking dat het verschil tussen de PS4Pro en de PS5 Pro juist groot is.

Of iemand het waard vindt om een kers te kopen als ie er al eentje heeft met ie zelf weten en is een persoonlijke keuze. Misschien heeft ie wel meerdere fruitmanden of is ie dol op kersen. Dat is dus niet relevant.
Als je geen ps5pro geoptimaliseerd games gespeeld hebt dan kan je toch niet zeggen dat je het verschil minimaal vind, dat slaat dan toch echt nergens op 8)7 8)7
Mooie van de PS4 Pro vond ik dat PS4 games überhaupt een stuk beter runde. Ik heb niet de PS5 Pro maar als ik greatsword's comment lees is dat dus nu niet het geval
Anoniem: 1846546 @AMDLegion19 december 2024 10:48
De ps5pro heeft extra rekenkracht tot zijn beschikking en kan games die onstabiele framerates hebben gladstrijken. Of als games dynamische resolutie scaling gebruiken kan je met een ps5pro op een hogere resolutie blijven met dezelfde 30 of 60fps, dit heef alleen niet elke game. Het beste is toch wel een game spelen die ge-update is voor de ps5pro omdat je dan PSSR krijgt wat veel scherper beeld geeft zonder ghosting wat je vooral vaak ziet bij ps5 games die FSR gebruiken
Maar dat is dan dus een 'nadeel' van de Pro, je hebt er alleen profijt van als ook de ontwikkelaar van de betreffende games een patch uitgebracht heeft om er gebruik van te maken.
En zelfs dan levert het bij sommige games blijkbaar problemen op. Oplossing: zet die feature uit...
Anoniem: 1846546 @Vexxon19 december 2024 10:45
Lijkt me logisch als er een nieuwe console iteratie komt dat games geoptimaliseerd moeten worden, games van de ps4 draaien ook niet magisch beter op de ps5

Dat er issues zijn is gewoon een probleem van een nieuwe feature die in de kinderschoenen staat, ondertussen zijn de meeste al opgelost bij bijv alan wake2, avatar, starwars outlaws en silent hill 2.

Neem even een kijkje bij een van deze games in de nieuwe pro modes:
Spider man 2
Ratchet & clank rift apart
God of war ragnarok
Last of us part 1&2
The crew motorfest
Warhammer 40& Space marine 2
Callisto protocol
Dead island2
Demon souls
Gran turismo7
Fortnite
Hogwarts legacy
Horizon games
Resident evil 4 en village
Stellar blade
Until dawn remake
Path of exile2
Marvels rivals
Lords of the fallen


Hier zijn de ps5pro optimalisaties super sterk zonder issues
Denk aan 4k(upscaled met pssr) en 60fps

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1846546 op 19 december 2024 10:53]

Lijkt me logisch als er een nieuwe console iteratie komt dat games geoptimaliseerd moeten worden, games van de ps4 draaien ook niet magisch beter op de ps5
Kromme vergelijking, aangezien een PS4 game uberhaupt niet draait op een PS5.
Een PS5 game draait by default wel op de PS5 Pro
Uh er is toch backwards compatibiliteit met honderden zo niet meer, games ?
Anoniem: 1846546 @Vexxon19 december 2024 12:15
Elke ps4 game draait zonder aanpassing op de ps5
nou, ik geloof dat er een select handjevol is wat niet werkt, maar dat is natuurlijk klein bier op de duizenden games die wel prima werken :)
Ik denk dat zij de echte reden niet verteld hebben.
Waarom zij toch wel de pro maakte terwijl zij dat niet van plan waren.

Ik denk omdat de nieuwe gta er aan komt en dat het niet soepel draait op normale ps5.

Voor de rest ben ik het jouw eens ( eerdere post van u )
Fijn, dus na een 800 euro ' upgrade' doet hij eindelijk wat Sony al vanaf de introductie van de PS5 beloofde.
Anoniem: 1846546 @webster19 december 2024 11:08
4k was nog steeds mogelijk op de ps5 ook met upscaling, alleen ziet het er op de ps5pro een stuk beter uit. Wat het vooral een verbetering maakt hier is de eigen upscaler PSSR die een veel beter resultaat geeft dan andere opties zoals TSR en FSR, daarnaast is de raytracing verbeterd en gpu ~60% krachtiger wat dan meer ruimte geeft voor visuele upgrades

Een nieuwe game pc die games in dezelfde settings kan spelen met 4k kost aanzienlijk meer, en daarnaast is de vergelijking met pc en console gaming een beetje overbodig.

Als console gamer zoek je het gemak bij de tv, kiezen uit 30 of 60fps en games die beter geoptimaliseerd zijn of exclusives.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1846546 op 19 december 2024 11:13]

Niet om een device war te starten maar..

"Een nieuwe game pc die games in dezelfde settings kan spelen met 4k kost aanzienlijk meer"
Valt opzich mee. Meestel vergelijkbaar met Medium settings op pc met wat enchantments uit (DOF ect..) Tel daar vervolgens upscaling bij op.

Een pc sluit je net zo makkelijk aan op de TV en gebruik je Steam big picture met een controller. Dan heb je gelijk wat meer keuze betreft fps ;)

En om maar verder niet over exclusives te beginnen.. Kijk alleen Steam al.
Optimalisatie laat nog wel eens wat te wensen over, goed punt.
Anoniem: 1846546 @JacOwns719 december 2024 13:09
Een pc koppelen aan een tv is dan alsnog meer moeite dan alleen een console die gemaakt is om alleen te gamen, telkens verplaatsen van een pc is ook niet echt ideaal.

Een console speel je voor het gemak, de exclusives komen naar pc, alleen wat later natuurlijk.
PC telt natuurlijk al standaard veel meer exclusives dan alle consoles samen als je verder kijkt dan de standaard AAA sop.

En waarom zou je telkens je PC moeten verplaatsen? Dat doe je toch ook niet met je console?

Volgens mij is het voor beide apparaten niet meer dan een DP/HDMI kabel erin, stroom en klaar. Mensen denken vaak te moeilijk over PC.
Ik heb mijn pc naast mn tv staan en gebruik deze soms op de tv, soms op een monitor met muis en toetsenbord. Ik moet best veel instellingen omzetten om te kunnen gamen op de tv. Geluid, beeldscherminstellingen. Soms nog zaken regelen voor een specifieke game. Ok, het is maar een paar minuten, maar je moet wel even weten hoe het werkt. Voor sommige consumenten is dat te ingewikkeld. Evenals het samenstellen van een goede game pc voor een passend budget.
Pc hoef je niet verplaatsen. Alleen even steamlink installeren op je tv. Klaar. Dat gemak op de consoles als argument snap ik nooit zo. Tot ik vriend van mij met een playstation weer hoor vloeken dat ze geen storage ruimte hebben en games moet verwijderen om een potje Warzone te kunnen spelen :+

Maar goed. Ieder zn heug.
Ik zou het andere wel logisch vinden dat ze automatisch een stukje beter draaien. Als je een upgrade van je pc uitvoert draait alles toch ook automatisch een stukje beter? Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar nieuwe hardware = betere performance door de lijn.
Naja bij console gaming is het meestal al gelocked op of max 30 of 60fps, dus de extra performance is dan niet echt merkbaar en ga je niet ineens naar de 100fps. Daarom moeten games eerst geupdate worden om hogere grafische settings te krijgen
Bij de 4 naar 4 pro had je ook een boost functie. Die haalde wel dips in framerate weg bij meerdere titles. Dat kon ik best goed merken. Mag aannemen dat er ook zo iets is voor ps4 titles op de ps5 of ps5 > pro
Anoniem: 1846546 @Xfade19 december 2024 12:02
Ja de ps5 pro kan onstabiele frames gladstrijken en dynamische resoluties van games die dit ondersteunen wat hoger houden.

Nou zijn er ook enkele games waar je de framerate kan unlocken en daar krijg je aanzienlijk meer frames
Dit had de PS5 zelf al moeten wezen imho.

Waarom zou je als 'PRO' dingen willen upscalen, want je spelet gewoon geen Native 4k.
Het zijn maar 4k processed images wat het '4k-ish' maakt, 2024 en ze kunnen nog geen eens een goede upgrade geven. Ikzelf heb een ps5 maar ben achteraf echt blij dat ik niet voor die minimale upgrade en gegaan.

Persoonlijk had ik meer verwacht van sony met hun PS afdeling.

Maar zal ieder zijn ding wel wezen denk ik, zelf voor price/performance nee bedankt.
Een console moet vooral betaalbaar wezen, als je de maximale graphics wilt behalen zit je bij pc gaming
Klopt daarom game ik meer op mijn PC uiteindelijk, maar als ik heel eerlijk ben had dit de PS5 moeten wezen ipv de pro.
Hardwarematig is het gewoon 'meh'.
Pc gaming en console gaming zijn gewoon 2 andere doelgroepen, dat maakt niet uit, verschil moet er wezen
Oh daar heb je zeker gelijk in, ieder zijn ding natuurlijk!!
Maar vind het gewoon jammer vanuit Sony dat ze gewoon niet iets degelijks heeft weten neer te zetten.

Ben benieuwd naar de volgende gens, misschien dat ik de volgende wel weer erbij ga halen of niet.
Voor nu laat ik m links.
Je zegt wel dat dat logisch is dat games geoptimaliseerd moeten worden, maar Microsoft heeft eigenlijk wel aangetoond dat dat niet zo is. Games gemaakt voor de XBOX One, draaiden automatisch merkbaar beter op de XBOX One X en games voor de XBOX One familiy draaien automatisch merkbaar beter op de Series S en X.

De xbox heeft ook meerdere automatische optimalisaties gekregen die de xbox zelf toepast op games, zoals FPS Boost en Auto HDR. Daarvoor moesten de games niet worden aangepast door de vendors.
Anoniem: 1846546 @SunnieNL19 december 2024 15:16
Als fps boost of auto hdr mogelijk was op playstation had dit er ook geweest, games zijn locked op 30 of 60fps, als dit niet stabiel genoeg is door rekenkracht limitaties dan is dat op de 5pro wel stabiel. Games met dynamische resoluties zullen in een hogere resolutie blijven op de pro, maar meer kan je niet verwachten
Ik heb hier weinig verstand van, maar is de GDK voor Xbox niet gewoon hetzelfde als op Windows? Waar ook schaalbaarheid een default moet zijn? Dat zou de reden kunnen zijn waarom het automatisch beter schaalt.
Dat zie je pas als je die pro-versie naast de gewone versie ziet, op Youtube........anders weet je het niet. Hoeveel mooier de game is, of kun je de pro-modes aan-/uitzetten? Dan, zie je wel verschil, maar anders niet.
Ik heb zelf een ps4PRO, maar geen idee of m'n games nu mooier zijn dan de gewone ps4 versie.......alleen door Youtube fimpjes te bekijken, kan ik de verschillen zien. Als die er zijn, tenminste.....
Anoniem: 1846546 @EMR7719 december 2024 22:12
Je kan bij de meeste games ps5 en ps5pro modes kiezen en het verschil is wel groot en merkbaar.

Youtube is een slechte plek om vergelijkingen te bekijken omdat elke video die geupload word daar flink gecompressed word en de meeste kijken het daar dan ook nog eens op hun telefoon wat het met een klein scherm nog slechter zichtbaar maakt.

Je kan evt de videos van digital foundry bekijken op youtube als je enige vergelijking wil zien waar je wat aan hebt, hun zoomen 3x in en vergelijken als met de juiste kennis van zaken.
Ah, dat wist ik niet....dan zul je inderdaad wel verschil zien. Een verbetering tov de ps4PRO ;)
Maar dat is dan dus een 'nadeel' van de Pro, je hebt er alleen profijt van als ook de ontwikkelaar van de betreffende games een patch uitgebracht heeft om er gebruik van te maken.
Dit is niet waar. Naast dat er een clock boost is voor de CPU, werkt PSSR, de exclusieve PS5 pro ML upscaler, zonder patch uit te hoeven brengen.
Wanneer loop je uberhaupt tegen prestatieproblemen van de PS5 non pro aan? Wat echt te wijten is aan de console, niet de programmering zelf.

Aan de andere kant, ik speel nog voornamelijk PS4 games die een PS5 upgrade hebben gehad, dus ik maak me daar echt niet zorgen over :P
Ik heb FF Rebirth op beide gespeeld, het is een zeer groot verschil...
Dat ze maar samenwerken en liefst nog met hun concurrenten Intel en Microsoft erbij ..
kunnen ze in die samenwerking gezamenlijk GPU's op de markt brengen om het monopolie van Nvidia te breken .. 8)7

.. zodat de prijzen voor de consument eindelijk weer eens betaalbaar worden ..
Anoniem: 1846546 @MPIU868619 december 2024 10:16
Samen werken met amd is dan ook indirect samen werken met pc gaming en de xbox omdat die natuurlijk ook AMD gebruiken
Maar om op de vraag aan het eind vh filmpje terug te komen; zeker heb ik een PS5 met disc. Scheelt echt wel hoop centen met alleen digitaal games kopen. Plus je kan games uitlenen aan neefjes en zo.
Games in de 'uitverkoop' in de Playstation Store zijn meestal alsnog paar tientjes duurder, dus zo'n discdrive verdient zich snel terug! En daar zou ik dan weer een PS5 Pro voor KUNNEN kopen... maar denk dat ik liever wacht op een Playstation 6. Heb me destijds bij de PS4 pro ook kunnen inhouden. Enig argument voor mij zou eventueel betere PSVR2 ervaring. Maar ja, dan moet Sony daar wel games voor uitbrengen die je wilt ervaren haha. Oef....
Ik denk dat het hardwarematige voordeel toch wijkt voor het softwarematige gebrek. Als zaken als een 'Pro' en backward-compatibility van de vorige generatie(s) de trend blijft, dan wordt het misschien tijd dat spellen met forward-compatibility, of manueel in te stellen settings gebouwd worden, zodat animaties en mechanics in games niet meer gekoppeld zijn aan een gelockte FPS, zodat dit makkelijker kan scalen naar een volgende generatie/iteratie.
Als ik de topman van Sony zou zijn die over de PS5 gaat zou ik mij eerder concentreren op de relatie met innovatieve game ontwikkelaars en werken aan een next-gen gaming experience. Ik vind het compleet van de zotte dat je een 5de generatie console hebt en dan een game als Prince of Persia uitbrengt.
Er is niks next gen aan de PS5: ja de controller trilt mee, wauw. Als ik er een vibrator erop plak heb ik hetzelfde effect.
Ga daar eens aan werken ipv steeds betere hardware met dezelfde game experience. Wat kan het mij nou schelen welke chip in de Playstation 5 zit: next generation games, dat wil ik als consument zien.
De verbeterde graphics is next gen, de snellere cpu/gpu zorgt voor meer objecten mogelijk, betere NPC's, betere physics. En laat ik games zoals PoP juist leuk vinden. De next gen experience is dus al die verbeteringen.
Wat denk jij dan wat 'next gen experience' is, want ik kan me daar niets bij voorstellen anders dan dus de verbeteringen die ik aangaf.
Verder is er ruim 1GB meer geheugen toegevoegd, onder meer om PSSR te integreren en om raytracing toe te voegen.
Ik zou 1 GB niet ruim noemen :+
Het is ook 2GB DDR5 naast de 16GB GDDR6 (met een hogere klok dan de PS5). Het OS gaat zo veel mogelijk in de DDR5 zodat er wat extra ruimte in de GDDR6 vrijkomt.
Als je de presentatie hebt gezien is dat nodig omdat de pro raytracing functies en PSSR een paar 100 MB per stuk nodig hebben.
Ze mogen zeker ook met game ontwikkelaars, of engine ontwikkelaars, overleggen. Voor toekomstige processor kunnen ze dan zeker aangeven wat ze nodig hebben en wat er getweaked moet worden zodat iedere game vlot draait op 60FPS. Ben er zeker van dat dit een grote verbetering zou betekenen voor toekomstige games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.