Sony brengt binnenkort gratis proefversie van Gran Turismo 7 uit voor PS4 en PS5

Sony brengt deze week een gratis Gran Turismo-game uit voor de PlayStation 4 en 5. Het betreft My First Gran Turismo, een racespel dat dient als een soort proefversie van Gran Turismo 7. De game is vanaf vrijdag te downloaden in de PlayStation Store.

Sony meldt dat My First Gran Turismo op 6 december uitkomt ter ere van het 30-jarige PlayStation-jubileum. Het spel is volgens ontwikkelaar Polyphony Digital gericht op nieuwkomers die nog geen eerdere ervaring hebben met de Gran Turismo-franchise.

Het spel bevat verschillende aspecten van de volledige Gran Turismo 7-game, die in 2022 verscheen. Spelers krijgen toegang tot verschillende circuits en kunnen achttien auto's verzamelen, races rijden, timetrials voltooien en licenties behalen. Ook de Music Rally-modus uit Gran Turismo 7 zit verwerkt in het spel.

My First Gran Turismo krijgt verder ondersteuning voor de PlayStation VR2-headset. Spelers kunnen hun progressie daarnaast overzetten naar Gran Turismo 7, als ze die game kopen. De demo vereist 15GB opslagruimte op de PS5 en 12GB op de PS4 en lijkt geen multiplayer te ondersteunen.

My First Gran Turismo

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

04-12-2024 • 16:29

39

Lees meer

Reacties (39)

Sorteer op:

Weergave:

Ik begrijp niet zo goed waarom ze Grand Turismo een driving simulator blijven noemen? Het is toch gewoon een arcade racer met enige vormen van realisme? De overgrote meerderheid van de mensen speelt het met een controller. De meeste auto's zijn in sims echt onbestuurbaar met zo weinig granulariteit.
Je kan het vergelijken als:

Forza motorsport - simulatie
Forza horizon - arcade

Gran turismo valt onder de forza motorsport categorie.
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Forza Motorsport ( 8 ) neigt veel meer richting een arcade racer dan Gran Turismo (7). Nu is GT7 zeker geen echte sim in de zin van setup, bandenslijtage, etc. Maar qua auto physics komt het aardig in de buurt. FM8 daarentegen, de besturing voel veel meer arcade aan. Voorwiel aangedreven auto's waarbij de achterkant continu uitbreekt, het onrealistisch kunnen aanremmen in de bochten, etc etc.

Wat dat betreft zit er echt wel een flink verschil tussen de games. Als het racing genre een arcade-sim ladder is dan zit Gran Turismo 7 toch wel een paar treetjes hoger dan Forza 8

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 4 december 2024 18:56]

Nee, Gran Turismo is absoluut geen arcade game. De game doet concessies om het speelbaar te houden voor het grotere publiek (lees minder fanatieke racers). Zo is er met een controller altijd een bepaalde vorm van assist aanwezig, is het pitproces versimpeld, speelt bandenspanning bijvoorbeeld geen rol, heeft het geen schademodel en autorepairs zonder te pitten en kan je schakelen zonder koppeling te gebruiker, ongeacht de auto (en dus zonder heel&toe techniek, automatisch trothle bij downshifts). Maar de physics zijn verre van arcade, vooral sinds 1.49 update van enkele maanden terug. Het is toen onder de schop gegaan waardoor weight shifting veel beter aanwezig/voelbaar is. Graphics/detail is ongekend hoog, geen enkele game/sim komt er in de buurt en het dynamisch weermodel is 1 van de (zo niet de) beste van alle racegames/sims. Ik zou het eerder simcade noemen.

Ja iRacing gaat voor de echte simulator ervaring en is AC, ACC, AMS2 physics wise realistischer, maar dat maakt GT7 geen arcade game.

[Reactie gewijzigd door OnderDeMotorkap op 4 december 2024 18:05]

Dus wat je eigenlijk zegt is dat het inderdaad simcade is met een goed weermodel en goede graphics. Graphics doen (super imho, kan voor iedereen anders zijn) weinig ter zake bij een simracing ervaring.

Zijn er physics voor bandenslijtage? Verschil in grip tussen de verschillende soorten asfalt op circuits? Zijn de concessies (assists/schademodel/pits/no clutch shifting) uit te schakelen als je wél een degelijke setup hebt?

Ik vind die claim gewoon buitenproportioneel. "The real driving simulator" moet alle bovenstaande opties, en liefst nog veel meer, hebben om die naam te verantwoorden. Als je die zin in je marketing wil gebruiken moet je beter (kunnen, met opties, om het ook speelbaar te houden met een controller) zijn dan rfactor, iRacing, Asetto Corsa en al de rest bij elkaar.

Ja, ik volg Louis Rossman op Youtube :+

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 4 december 2024 18:18]

Nee, wat ik probeer te zeggen is dat GT7 niet zozeer simcade is door de physics, maar door de randzaken om het meer toegankelijk te maken.
Bandenslijtage is aanwezig, verschillende grip levels (beinvloedt door o.a. bandentemperstuur) ook uiteraard (incl. minder grip bij dirty tyres), maar weet niet zeker of dat dat geldt voor verschillende type asfalt.
Eerder genoemde assists (en no clutch shifting) is voor controller gebruikers en is ingebakken in het spel, met een stuur hoef je het niet te gebruiken (controller assist staat sws uit als je een stuur gebruikt).
Met het weermodel bedoelde ik ook dat het opdrogen van het circuit dynamisch is (en beinvloedt wordt door auto's die over het asfalt rijden) en dat rijden over natte delen levensduur van wets verlengd bijvoorbeeld.
Pit proces is versimpeld maar je kiest uiteraard type bande, hoeveelheid bijtanken zelf.

De naam is inderdaad een marketing term, het is verre van een echte simulator. Dat streven ze eigenlijk ook niet na, dus snap ook niet zo goed waarom ze die titel gebruiken. Maar het doet bepaalde dingen net zo goed, of zelfs beter dan de bekende sims en is nogmaals verre van een arcade game.

[Reactie gewijzigd door OnderDeMotorkap op 4 december 2024 19:46]

My five cents: Ik denk dat de titel "Real driving sim" gebruikt wordt omdat dit het enige spel op het PlayStation platform is dat daar in de buurt komt.
Er zijn physics voor bandenslijtage. Op geverfde vlakken verlies bijvoorbeeld je sneller grip en afhankelijk van de baan zijn curbs beter of slechter te gebruiken.

Als iemand goed is in gran turismo dan zal hij of zij niet al teveel moeite hebben met de zwaardere sims. In mijn ervaring komt het vooral neer op wat voorzichtiger racen, accelereren en remmen, het gevoel komt verder aardig overeen.
Simcade inderdaad, haha. Ik heb aangepast. :)
De kleine verschillen in physics tussen GT, Forza en bijv. Assetto Corsa maken het niet ineens een heel ander genre. Dit zijn allemaal race simulators, met echte auto's op echte banen en realistische physics.
De meeste auto's zijn in sims echt onbestuurbaar
Hangt van de sim af, maar het grootste probleem dat ik heb met de meeste sims is dat je niet voelt wanneer de auto begint te glijden. In het echt heb je wel heel duidelijk door wanneer de banden tegen hun limiet zitten. AMS2 is bijvoorbeeld heel slecht in dit communiceren.

Forza en ACC communiceren dit door middel van de triggers (wanneer je een controller gebruikt) en dat is een stuk toegankelijker.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 december 2024 17:06]

Gran (niet grand) Turismo is wel degelijk een sim Racing game.

Deel 7 bevalt mij heel goed en sinds de PSVR2 ondersteuning zijn er ook behoorlijk veel extra mensen met een sim rig in huis.

Met een controller is het natuurlijk veel minder prettig spelen, ook al speel je met motion controls.

In VR is deze game pas echt fantastisch omdat je dan echt het snelheids gevoel en veel meer inzicht krijgt.

Wat mij betreft is GT7 dus erg geslaagd en verre van een arcade racer.
Google eens op Jann Mardenborough. Ik heb me hier echt over verbaasd ;)
Ik heb het al een paar versies niet gespeeld. Maar arcade racer mag je het alleen noemen als je alle hulpmiddeltjes aanzet en op easy mode gaat rijden.

Zet het allemaal uit en het was tijdens PS1-2-3 tijdperk wel degelijk 1 van de meest realistische racers, een realistisch niveau tot frustratie van vele racefans. (rijbewijzen halen, je auto moeten poetsen, olie verversen, zelf moest gaan frunikken met de afstelling van je auto, 24 uurs races die daadwerkelijk 24 uur duren)

[Reactie gewijzigd door batjes op 4 december 2024 18:34]

Waarom zou je een hele e-sport community hebben voor een arcade racer? Is gewoon een sim
Er is ook een hele e-sport community rond Rocket League, dat er een community om een game bestaat zegt niets over wat voor game het is :)
Ach...alle games op PC zijn spelletjes en zijn arcade. Of je nu een joypad, WSAD of een setup van 3000 euro met stuur, pedalen en shifter gebruikt. Het komt daardoor geen millimeter dichterbij de realiteit. Als ik ben wezen karten en daarna thuiskom en rF2, AC, ACC, AMS1 of R3E opstart dan moet ik altijd hard lachen want dan merk ik weer het verschil tussen realiteit en een spelletje spelen
Zelfs Ben 'The Stig' Collins, een professioneel coureur, denkt daar anders over.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 4 december 2024 17:48]

Het zal nooit de realiteit 100% halen (vooral langdurige G-krachten is een ding), maar geen mm dichterbij is ook wat overtrokken.

Niet voor niets trainen professionele coureurs ook in simulators.
Verstappen neemt het simracen wel serieus, en alle f1 teams die in de simulator zitten om de races voor te bereiden. Kennelijk is niet alles Arcade.
Misschien is daadwerkelijke zwaartekracht een punt ? denk als je een daadwerkelijke Simulator in gaat waar luchtdruk ook gesimuleerd kan worden dat je dan er anders over denkt tenminste ik heb eens gevoeld met een goede set pedalen en stuur en het voelde in mijn handen en voeten aardig realistisch ook al is het anders dan als je daadwerkelijk in een auto of motor of vliegtuig bezig bent het komt aardig in de buurt en stukken beter dan een controller..
Er wordt veel te veel waarde gehecht aan naampjes om het maar in een hokje te krijgen. Het zijn allemaal games en ze proberen iets tot zoveel als mogelijk te simuleren en doen dat allemaal op hun eigen manier. Truck simulator is ook veel makkelijker dan met een vrachtwagen door Nederland rijden, maar het heet nu eenmaal zo.

Uiteindelijk komt er geen enkele sim in de buurt van een irl trackday en dat verwacht ik ook niet van een simulator.

Maar als we jouw eisen voor een simulator gaan volgen dan zijn AMS 2, AC en ACC ook arcade games, want dat gaat ook goed met een gamepad op de console. En er zijn genoeg aliens (snelle rijders) in Iracing te vinden die met een controller rijden.

Als we dan toch categorieën moeten maken dan zou ik bijvoorbeeld Forza Horizon, Grid en de NFS serie in het arcade hokje duwen en dan Forza Motorsport en Gran Turismo in simcade en alles wat zichzelf nog meer serieus neemt in het simulator hokje. Uiteindelijk gaat het er om waar je plezier aan beleefd en ik kan gelukkig in elk subgenre plezier hebben als het om racegames gaat.
Omdat het geen arcade is. Daar vallen games als Outrun, NFS, Daytona, RR, Burnout, etc onder.
Het is historisch zo gegroeid. Vanaf Gran Turismo 4 (2004) voert Polyphony Digital deze subtitel. Gran Turismo heeft zich altijd op het grote publiek en console gericht, toch viel er toen nog iets voor te zeggen om het 'real driving simulator ' te noemen. Hoewel het ook zeker een marketing gimmick was. Er waren toen al developers die volle bak voor realisme gingen, maar dat was echt voor de liefhebber/fijnproever avant le lettre. Visueel waren deze sims veel minder aantrekkelijk dan GT4 en de physics waren sowieso lastig te voelen op tandwiel aangedreven force feedback stuurtjes. Vanaf 2005 kwamen (imho) de eerste echte 'real driving sims' en daarmee ook de aansluiting bij een breder (maar specifiek) simrace publiek. De mogelijkheid tot online racen met elkaar in de jaren erna gaf echt echt vleugels aan de groei van de realistische racesims. (RFactor, GTR2, NetKar).

[Reactie gewijzigd door Dishoperator op 5 december 2024 12:13]

Het is gewoon onderdeel van de naam van Gran Turismo. Al sinds deel 1. Wellicht dat het bij de eerste delen beter gepast is dan bij de laatste paar delen. Want er zijn inderdaad games die veel verder gaan in de simulatie.
Iedereen heeft het maar over Spiderman, Horizon, God of War als PS top 3 en ja het zijn uitstekende franchises maar op zowel PS1 als PS2 als PS3 als PSP was Gran Turismo de PS Best Seller en in totaal staat het op 90 miljoen aantal verkocht en alleen GTA verkocht meer maar goed ik vindt de waarde van G.T Wikipedia: Gran Turismo (series) voor PS te vaak ondergewaardeerd..
bij mij was idd GT op PS1/PS2 *de* belangrijkste game.

Sindsdien op PC overgestapt, en ik mis GT nog altijd.
Excuses voor de late reactie en inderdaad heb even gekeken op Steam maar geen GT op PC ook niet via GOG of Epic ? bizar.. gezien dat Sony telkens meer spellen en ook sneller tussen 1 jaar en 2 jaar op PC port denk ik wel dat GT eens op PC komt en dan ook per spel en als collectie maar geen idee wanneer maar het zou echt onrealistisch zijn als de meest populaire PS franchise niet op PC komt vooral omdat er veel race fans op PC zijn met sturen en pedalen en alles hoort GT daar ook te zijn.
Ik wacht nog steeds totdat ze eindelijk eens staande starts toevoegen aan gran turismo. Ben het een beetje zat om steeds met een rolling start achteraan te moeten beginnen
De "My First..." term vind ik wel leuk "herontdekt"/gevonden als in de zin van een wink naar "My First Sony Walkman" en andere My First goederen van Sony.
Wat een zinloze discussie zeg.... Speel beide en beide op hun manier goed. GT7 speel ik wat serieuzer met bonnet cam view en Forza speel ik als ik gewoon even lekker met chase cam wil spelen wat in GT7 helemaal ruk is.

Heb overigens ervaring met rijden op een circuit op snelheid en beide zijn wel degelijk tot beperkte hoogte realistisch. Of het simcade arcade of wat dan ook who cares als je er plezier mee hebt.

Geen 1 game is wat mij betreft een simulator. Niks gaat boven het echte werk.

Zou fijn zijn als ze hem eens naar pc brengen bijvoorbeeld ;)
Gaaf dat demos een soort heropleving lijken te hebben. Je ziet het ook al een tijdje op Steam.

Zou de game trouwens graag op Steam zien uitkomen. Gaan al een flinke poos geruchten dat dat gaat gebeuren, maar helaas nog niet het geval..
Leuk dat ze dit doen maar zijn het ook nieuwe onderdelen of alleen maar bestaande onderdelen uit de oude game?
waarom zouden ze nieuwe onderdelen doen in een demo, als ze niet in de hoofdgame zitten? Dan denk je: vet! ik wil dit meer spelen! koop je het spel, zit het er niet in.
Er worden nog steeds nieuwe auto's en circuits toegevoegd. Dit is bedoeld om nieuwe spelers GT7 te laten kopen. Ik weet niet of er nog veel geld mee verdiend wordt, maar er is meer aandacht voor dit spel dan veel nieuwere games.
Ik vind GT7 zeker in VR een realistische driving simulatie maar qua racen blijft het treintje rijden. Verder is het weer mooi uitgewerkt maar totaal niet realistisch dat je als bestuurder zelf tijdens het rijden op een weer kaartje moet gluren. In elke andere race sport staat er een team omheen die adviseert over de beste strategie en de rijder van live info voorziet. Ook de menustructuur blijft tergend, evenals dat domme roulette spel.
Bij bepaalde proefversies / demo's zit er een tijdslimiet aan vast, maar dit zou je gewoon zolang kunnen spelen als je zou willen (even daarbuiten gelaten dat je maar een zeer klein deel van de game hebt)?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.