'Twijfels over plastic Apple Watch, wel plannen voor AI-camera’s op horloge'

Er komt misschien geen Apple Watch met plastic behuizing. Dat schrijft Bloomberg-journalist Mark Gurman. Verschillende teams bij Apple zouden twijfels hebben bij de plannen voor de smartwatch. Apple zou de Apple Watch ook op termijn met AI-camera’s willen uitrusten.

Gurman schrijft in zijn wekelijkse nieuwsbrief dat het Apple Watch-ontwerpteam niet van het uiterlijk van de plastic behuizing houdt. Het zogenaamde Operations Team zou dan weer moeite hebben om de kostprijs van de plastic behuizing onder die van de aluminium behuizing te krijgen. De kans bestaat volgens Gurman dan ook dat er geen Apple Watch met plastic behuizing komt. Er deden sinds vorig jaar geruchten over dit product de ronde.

Het Amerikaanse bedrijf zou verder met het idee spelen om de Apple Watch uit te rusten met AI-camera’s en Visual Intelligence. Bij de reguliere Apple Watch-klokjes zou de camerasensor in het scherm of in de schermrand verwerkt worden; bij de Apple Watch Ultra zou de sensor elders op de behuizing komen. Gurman vermeldt een plaats dicht bij de digitale kroon en de actieknop. De camera’s zouden ingezet worden om aan Apple Visual Intelligence context te geven over de omgeving van de gebruiker. Die gebruiker moet dan ook de bijbehorende app openen om een beeld te nemen.

Apple heeft nog niet gereageerd op de geruchten. Eerder dit jaar werd bekend dat de ontwikkeling van Apple Intelligence en Siri moeizaam verloopt. De AI-update van Siri wordt uitgesteld en de volledig herziene versie van Siri komt pas in 2027 op de markt. Apple heeft begin dit jaar ook al een nieuwe manager aangesteld om de problemen rondom Apple Intelligence aan te pakken.

Apple Watch Series 9, 41mm, GPS, Aluminium, Sportbandje S/M Zilver (Blauw)

Door Jay Stout

Redacteur

24-03-2025 • 09:18

117

Lees meer

Reacties (117)

Sorteer op:

Weergave:

Handig zo'n camera op je pols. Wel even bedenken wat je wel en niet moet doen met je horloge om 🤪
Maar goed dit lijkt me meer een (te) vroege 1 april grap.
ik begrijp niet de usecase van een AI camera om de pols? Wat is daar handig aan, stiekem een foto maken?
Dan hou je je pols in een bepaalde richting om een foto te maken, die AI nodig heeft om er nog wat van te maken, en een hoop energie kost. Bizar gewoon
Nee was sarcastische opmerking, flauwekul ding natuurlijk, maar lijkt me gewoon 1 april grap. Overigens die Kids horloges van Ali hebben wel zo'n camera ingebouwd. Leuk voor Kids idd, maar valt in de categorie useless stuff
a zo, sorrry. denk je 1 april?
Ik moest meteen denken aan deze blast from the past:
https://inspectorgadget.fandom.com/wiki/Penny%27s_Watch
Ik zou graag een ronde behuizing zien. Ik twijfel al jaren over een Apple Watch en kijk met jaloezie richting het Android-kamp als het op smartwatches aan komt. Ik weet het niet, iets aan zo’n rechthoekige (tegen het vierkante aan) vorm roept bij mij associaties op met de basisschool en horloges met ingebouwde rekenmachines :X
Voor de functies waar ik Apple Watch voor gebruik, zie ik de toegevoegde waarde van rond niet.

Horloges zijn traditioneel rond, omdat een zonnewijzer rond moet zijn. Dat is vertaald naar wijzers op een klok, dus dan is rond heel zinnig als ontwerp.

Voor een digitale klok is rond niet nodig. Kijk maar naar de stereotype klassieke "wekkers". Je hebt daar twee categorien: de analoge, die is rond (met zo'n bel erbovenop). Of de digitale wekkerradio, dat is een rechthoekig frontje, (met bovenop een speaker en snoozeknop).

Op een Apple Watch lees ik relatief veel notificaties. Daar geeft 'rond' een wat vervelende uitlijning (bovenin en onderin past veel minder dan in het midden).

Maar ook kijk ik naar andere data: het weer, sportgegevens, kaarten misschien zelfs. Allemaal gegevens die je op zich met wat creativiteit in een rond formaat kunt weergeven, maar het is niet de meest voor-de-handliggende of traditionele.

Al met al, de vorm van de Apple-watch volgt de functie. Sterker nog: een ronde smartwatch ontwerpen doe je naar mijn mening puur voor een historische aesthetiek.

Dat is niet fout, maar erg logisch vind ik het ook niet. Waarom de gebruikservaring ondergeschikt maken aan een traditionele vorm?

* Keypunchie vind het dan juist weer echt dramatisch welke "watchfaces" Apple beschikbaar stelt. Veel te veel analoge gimmicks. Veels te weinig mogelijkheid om echt gebruik te maken van de "computer op je pols". (Ik gebruik nu, weinig verrassend: Modular).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 maart 2025 10:30]

Een horloge is ook gewoon een accessoire. Je draagt het de hele dag om je pols, in het zicht dus hoe het er uit ziet speelt ook een rol.
Precies dit. Een horloge is een beetje een vreemde één in de byte. Het is een sieraad en ook een functioneel iets. Daarnaast is een smartwatch ook nog is (deels) het verlengde van je telefoon.

Er is in de praktijk geen 'beste design'. Er is hooguit een design dat aan iemand's smaak voldoet en/of aan iemand's gebruik voldoet.

Persoonlijk voelt voor mij een rechthoekig design als erg inspiratieloos voor een smartwatch. Erg safe, want dan is het een beetje een mini-telefoonschermpje (bij wijze van).
Ik ben zelf erg nieuwsgierig naar wat een Apple (of een van een andere) met een ovaal scherm zouden kunnen doen.
"Sterker nog: een ronde smartwatch ontwerpen doe je naar mijn mening puur voor een historische aesthetiek."

Dat is precies wat Jazzozo aangeeft, hij zou graag zien dat... De hele preek over de praktische superioriteit van niet-ronde horloges (met enkel argumenten die iedereen zelf ook wel weet ofkan bedenken) is nergens voor nodig?
Een auto heeft geen bok meer voorop voor de paardenmenner. Of een ornamentele lantaarnhouder. Elektrische auto's hebben doorgaans geen grille.

Vonden/vinden velen vast ook jammer.
Maak hem dan langwerpig. Mijn arm is veel langer dan ie breed is. Hoe dan ook ontwerpmogelijkheden genoeg.
Voor de functies waar ik Apple Watch voor gebruik, zie ik de toegevoegde waarde van rond niet.
Een groot deel van de horloge dragers doen dit vanwege "design" of "mode".
Mijn smartwatch heb ik ook uitgekozen omdat ik vond dat hij er goed uit zag. De functies waren secundair.
Tsja, maar dan kan de klacht ook zijn "ik zou zo graag een horloge hebben dat de vorm heeft van een ster". "Nee, ik wil er een in de vorm van de poep-emoji". "die van mij moet er uit zien als een hotdog!"

Tenzij "vormpjes" je niche is, is het als fabrikant onwaarschijnlijk om in al die formaten te investeren. Elektronica-fabrikanten maken nu al niet eens "kleinere smartphones" meer, omdat ze die markt te klein vinden. Een onpraktische vorm zie ik dan ook niet zo snel gebeuren.

Dan is "hermes-editie" of "nike-editie" een veel goedkopere (en lucratievere) benadering.
Ik.begrijp het kleine scherm van de smart watches niet zo. Waarom niet een heel breed scherm maken van bijv 8 a 10 cm breed die bij als een soort brede armband om je pols/arm zit...?
Daardoor zou je scherm 2 of 3 keer zo breed worden. Op de onderarm zou dat prima kunnen en passen.

[Reactie gewijzigd door Urk op 24 maart 2025 22:47]

Dat was juist de reden om de apple watch te kopen. Lekker retro!
Maar laat je niet tegenhouden om een Android oid te kopen. Is ook allemaal goed spul.
Behalve als je in het Apple ecosysteem zit en je non-Apple watch beperkt wordt in de functionaliteit.
Welke functionaliteit wordt er precies beperkt? (Ik vraag 't voor 'n "vriend" die mogelijk van 'n Apple Watch wil overstappen naar 'n Garmin Fenix).
Ik heb een Garmin icm een iPhone 16 pro, en ik ben geen beperkingen tegengekomen. De Garmin app lijkt grotendeels hetzelfde te zijn als op de Galaxy van mijn vriendin.

Volgens mij worden de annoying beperkingen doorgaans juist vooral vanuit de hoek van Apple bekokstoofd. (Dus een Apple Watch met een Android toestel zal wel niet optimaal zijn).

[Reactie gewijzigd door DLSS op 24 maart 2025 10:31]

Wat wel een beperking is, is dat je in Android per app kan kiezen of je notificaties wil doorsturen naar je garmin horloge, of niet. Vanaf een iPhone kan dat niet: als je dus van een bepaalde app (vb mail) geen notificaties op je horloge wil maar wel in het notification center kan dat niet, of niet makkelijk: je kan een bepaalde focus aanmaken en daar die app in filteren (wat zorgt dat de app geen alert (vb trilling) geeft o pde horloge, al blijft de melding wel zichtbaar in de lijst op het horloge. Ook zorgt die filter er dan voor dat het ook enigszins verstopt zit in het notification center.

Wat andere kleine dingen zijn dat de sync van de horloge wat meer handmatig gestart dient te worden, en inderdaad dat reacties diretc op het horloge niet mogelijk zijn (al was het nut daarvan imho eerder beperkt). Ook denk ik dat je geen afbeeldingen zal zien in een bericht op je horloge.

bron: recent met een garmin watch geswitched tussen android en iPhone.
Ik ben eind vorig jaar uit de Apple wereld gestapt, naar Grapheneos op een Pixel 9 met Garmin Fenix 8. Geen klachten, maar wel heerlijk om weer een foon en horloge te hebben die gewoon doen wat ik wil en verder helemaals niets extra's.

Vooral battery life vanaf beide producten zijn schokkend lang vergeleken met Apple of Googled phones.
Wat maakt de batterij beter met gegoogled telefoon? Ik ben zelf vrij afhankelijk van een aantal google services, al wil ik minder afhankelijk worden.
Is het puur vanwege google services die dan niet aanwezig is en kan je dan nog wel dingen of moet je dan toch een vervanger die toch wel batterij verbruikt?
Ik heb een tijd geleden op tweede telefoon lineageos gehad met karige google service versie maar die batterij verbetering was meer door lineageos en mogelijkheden dan gegoogled.
Zonder Google meuk gaat je batterij een stuk langer mee. Ik heb de meeste Google ellende kunnen vervangen, omdat ik de mogelijkheid heb een eigen Nextcloud server te kunnen draaien. Daar kun je instellen wanneer de app wat moet syncen. Zo ook Davx voor agenda/contacten.

Alles eens per kwartier of wanneer ik zelf de foon unlock. Uiteraard kan de eerste meer frequent.

Ik laad mijn Pixel op tot 80% en ik laad weer op als hij onder de 30% valt. Ik speel ook wat dagelijkse games. Als ik ga slapen is de batterij nog niet onder de 30%, eigenlijk alleen op dagen dat ik met de trein reis, omdat dan de gehele reis het scherm wel aan staat.
Aha dat klinkt wel goed.
Dat klinkt wel als zeer goede battery life. Ja veel scherm helpt nooit inderdaad dat valt niet te omzeilen voor nu.
Ik vind push vaak ook overdreven. 99% van de apps mogen op handmatig of enkel keer per dag syncen. En android die zich niet houd aan beperkt achtergrond gebruik vind ik ook intens irritant.
Misschien toch maar weer eens een keer overwegen voor volgende telefoon of deze pixel omvormen
Heb een Garmin Venu. Het enige wat je "soort van" kan missen is het feit dat je niet op berichten kunt antwoorden bijvoorbeeld.

Ten tijde kon de Venu veel meer betreffende sport type (HITT training en Golf bijvoorbeeld) en monitoring, maar vond de "klassieke" horloge stijl ook leuker, maar dat is smaak uiteraard.

Ik merk dat ik een beetje aversie heb tegen vendor lockin. Samsung watch kan tegenwoordig helemaal niet eens met een iPhone gekoppeld worden bijvoorbeeld. Daarom kies ik liever voor een 3e partij oplossing.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 24 maart 2025 10:56]

Dat is geen Samsung issue, maar huidige WearOS probleem.

Andere WearOS watches zoals die van OnePlus of Google kun je ook niet aan een iPhone koppelen.

En die van Samsung werkt op alle Android telefoons, hetzelfde met die van Google en OnePlus.
Fair enough. Was al tijdje aan het kijken voor een vervanger van de Venu, maar komt er dus op neer dat geen enkele huidige WearOS alternatief kan. (begreep dat Watch 3 nog wel kon maar vanaf watch 4 niet meer of zo)

Conclusie: Google heeft zich dus feitelijk buitenspel gezet voor iPhone gebruikers.
Een Fenix is een sporthorloge met smartwatch functies. Een Apple Watch is een Smartwatch met sportfuncties ;)
Welke functionaliteit wordt er precies beperkt?
Pebble schreef daar laatst een goed stuk over mbt hun nieuwe Pebble:
https://ericmigi.com/blog...eing-awesome-with-iphones
-

[Reactie gewijzigd door RepareerDroid op 24 maart 2025 20:02]

Laat een rond Apple Watch design maar lekker sterven op de tekentafel, ik ben ontzettend blij met hoe er nu vier widgets buiten de wijzerplaat kunnen staan. Een rond scherm is echt een vermindering van functionaliteit op alle vlakken.
Of ze maken het gewoon allebei, jij koopt het één, iemand anders de andere. Iedereen blij toch? Keuzes zijn ook een optie he :)
Alsof je 'zomaar' het design van WatchOS kan pakken en op een horloge met rond scherm gooien.
Keuzes hebben consequenties en kosten geld en moeite, denk aan alle developers die WatchOS dingen bouwen en moeten zorgen dat het op een ander schermformaat werkt.
Je kan er wat van vinden, maar er is een reden dat Apple het aantal configuraties graag beperkt houdt.
Nou zo heel moeilijk is dat niet hoor, dat lukt een ander ook, dus waarom apple niet?

Niet doen alsof het bergen van werk kost.
Nou zo heel moeilijk is dat niet hoor, dat lukt een ander ook, dus waarom apple niet?
Welke andere partij heeft WatchOS overgezet naar schermen met een rond formaat?
Niet doen alsof het bergen van werk kost.
Waarom wel doen alsof het totaal geen moeite is?
Ach man, er zijn zat andere fabrikanten die hun "wear" os op zowel vierkante en ronde schermen inzetten. Dus daar zit weinig tot geen moeite in, niet doen alsof het een elite klusje is die niet uit te voeren is.

Als ik jou nu een lijstje moet gaan geven van wie dat wel kunnen, ligt het meer bij jou dan bij mij.
Ach man, er zijn zat andere fabrikanten die hun "wear" os op zowel vierkante en ronde schermen inzetten. Dus daar zit weinig tot geen moeite in, niet doen alsof het een elite klusje is die niet uit te voeren is.
Jij doet net alsof het een zaterdagmiddagje werk is. Natuurlijk is Apple capabel genoeg om een apparaat om een rond scherm heen te bouwen, maar voor WatchOS zou dat een aanzienlijke aanpassing zijn aan de gebruikersinterface. Alle apps die daar tot nu toe voor ontwikkeld zijn gaan er van uit dat er een rechthoekig scherm is dus dat veranderen is een gigantische bak werk, voor zowel Apple als alle WatchOS app bouwers. Daarnaast is het een doorlopende extra investering om die apps op beide types watch te testen en heb je als bouwer beide types watch nodig. Ik neem aan dat de anti-Apple crowd dan weer vooraan staat om te klagen dat Apple bouwers "verplicht" om nog meer hardware bij ze te kopen...
Het is niet zo makkelijk om "even" een ronde versie te maken. Die gaat of extra veel kosten, of die kosten worden gespreid over beide devices, om de ronde versie wat betaalbaarder te maken.

Ik snap wat je probeert te zeggen hoor, maar het is niet alsof ze zomaar een ronde versie uit kunnen brengen.
Een auto of een vat? :P
Dus sommige mensen kiezen een vat omdat ze ook ronde smartwatches hebben... Interessant :')
Ik ben het met je eens. Een vierkant(er) scherm heeft gewoon functioneel een hoop voordelen. Daarnaast is het ook niet zo erg als je het mij vraagt dat een smartwatch er (iets) anders uit ziet dan een klassiek horloge. Het is een beetje zoals vega-vlees.. Ik eet liever een wortel, dan een gemodificeerde sojaboon dat op kip moet lijken.
In praktische zin op het eerste oog zeker, maar het voelt wel een beetje inspiratieloos. Als je ziet dat er tig ronde slimme horloges zijn die een rond scherm hebben, zie je gewoon dat je er alles mee kunt dat je ook met een rechthoekig horloge kunt.

Beide vormen hebben andere eigenschappen en moeten los van elkaar bekeken doen. Als je de vergelijking maakt zoals hierboven iemand dat ie op diens horloge 4 complicaties in de hoekjes heeft. Dat kun je inderdaad niet op een rond horloge. Die heeft geen hoekjes dat zou je dus de afgeronde zijkanten (3, 4 of 6 (of nog anders)) kunnen gebruiken, maar dan in organische vormen. (Cirkelsegmenten). Die zijn uiteraard niet voor alles handig, maar zo'n hoekje is dat niet.

Je past de interface aan, aan het oppervlakte. Niet andersom.

Ik ben persoonlijk erg nieuwsgierig naar wat UI-designers met een ovaalvormig scherm kunnen. Misschien niets. Misschien juist geweldige dingen.
Is het niet vooral dat veel mensen de Apple Watch gewoon erg lelijk vinden? Ik hoor dat van veel mensen in mijn omgeving in elk geval.

Functionaliteit is leuk maar bij een horloge is design ook een belangrijke factor, misschien wel belangrijker dan bij een telefoon. Je loopt er constant mee rond en als je ‘m draagt kan je ‘m niet in je broekzak steken zoals een smartphone.
Lelijk, of gewoon niet aan gewend? Er was ook een behoorlijke weerstand toen we bij telefoons van de draaischijf afstapte. Bij nieuwere generaties heeft dat geen enkele invloed meer.

Dat horloges in de afgelopen eeuw rond waren is inherent aan de vorm van een analoge klok. En door gewenning was/is het moeilijk voor mensen om daar van af te stappen.

Dat men zo krampachtig vast houdt aan een rond horloge is 'traditie', het is namelijk ruimte-technisch een ontzettend achterhaald idee om een cirkel om je pols te hebben waar een vierkante vorm meer informatie kan weergeven, over het algemeen zelfs ergonomischer is
Hoe lang bestaat de Apple Watch nu, een jaar of 10?

Ik ben er nog steeds niet aan gewend en ik vind ze nog steeds niet mooi. Dat een horloge rond hoort te zijn, zit er blijkbaar toch diep in.

Vroeger had je ook wel vierkante analoge horloges, maar dat waren dan design-producten die opzettelijk wilden afwijken van de norm (en die vond ik i.h.a. ook nooit mooi).

Ik begrijp dat een rechthoekige smartwatch makkelijker te onwerpen is, zeker als al je andere producten ook al rechthoekige schermen hebben. Maar bijna alle andere smart en sport watches hebben het wel voor elkaar gekregen om ronde horloges te ontwerpen die ook gewoon prima werken. Dus ik heb wel het gevoel dat Apple hier te lui en/of conservatief geweest is.
Jij zal er ook nooit aan wennen. Je bent opgegroeid met ronde horloges, dus nieuwe vierkante dingen zijn per definitie 'anders' of eng voor jou. Helemaal prima.
Maar zonde dat je je zo laat beperken door iets wat iemand een eeuw geleden heeft bedacht.

Voor mij en een boel anderen is een rond horloge iets voor m'n opa. Hij hoefde alleen tijd te zien op zo'n ding.
Vandaag zie ik met één blik op m'n horloge de temperatuur, regenkans, omgeving decibels, dag van de maand, stand van de zon, stand van de maan en een een eventuele timer. En de tijd.

Samsung en anderen hebben wel vaker dan eens gepoogd om al die info in een rond scherm te proppen, en dat is ze nog nooit goed gelukt.
Ik vind het design spuuglelijk en ik ben zeker geen opa. Wat generaliseer jij zeg. :D

Esthetisch is het gewoon geen mooi horloge. Een plat zwart scherm met een grip eromheen. Nee bedankt.
Plat zwart scherm met een grip, geweldig! Meer hoeft een horloge toch ook niet te zijn? Als het voor jou een mode statement is, dan kijken we heel anders naar horloges. Even zo goede vrienden.
Maar puntje bij paaltje zijn we beide opgegroeid met ronde horloges, en dat houdt jou wat meer in z'n grip dan mij.

Om een modern toestel te laten vormen door een ontwerp dat uit noodzaak is gekozen meer dan 100 jaar terug, dat klinkt mij in de oren als een echt gebrek aan creativiteit ;)
Een smartwatch is eigenlijk altijd een mode statement als je het mij vraagt.
Functioneel voegt het praktisch niets toe aan een telefoon.
(De tijd kun je ook op je telefoon zelf bekijken, en al die zogenaamde "gezondheids functies" zijn niet echt betrouwbaar.)

Zelf gebruik ik nooit horloges, zowel vroeger als nu met smartwatches.
Ik weet overigens niet waar je het over hebt als je spreekt over opgroeien met ronde horloges, vierkante horloges waren al wijd verkrijgbaar toen ik opgroeide in de jaren 80, dus ik weet niet hoe oud je denkt dat wij allemaal zijn..

Als ik er een zou moeten kiezen zou dat zeker een ronde zijn, ik vind die vierkante smartwatches persoonlijk erg lelijk.
Als je puur naar functionaliteit kijkt en niet naar het design kun je beter helemaal geen smartwatch kopen.
Heel fijn voor je dat je geen behoefte aan een (smart)horloge hebt, maar waarom meng je je dan in deze discussie? Want het leest nu vooral als iemand die vanaf de zijlijn wil afgeven op het een en ander, puur om even hun stem te laten horen. Je gooit alleen maar wat frustratie het gesprek in, daar wordt echt helemaal niemand beter van.

Het doel van zo'n (smart)horloge is om de drager in één blik te voorzien van informatie. En dat doet het. Met een vierkant scherm zelfs beter dan met een ronde.
Nog een extra reden om die telefoon lekker vaker in de broekzak te laten zitten.
Oh, mag je je tegenwoordig alleen in een discussie mengen als dingen direct op jou van toepassing zijn?
Sorry daar was ik niet van op de hoogte.

Jij zegt dat mensen een rond horloge willen vanuit nostalgie.
Ik heb geen nostalgie voor horloges, zowel ouderwetse analoge klokjes als smartwatches dus dat leek mij een nuttig neutraal uitgangspunt.
Van frustratie is bij mij ook geen sprake, want ik heb geen persoonlijk belang in deze.
Het kan natuurlijk dat je je eigen frustratie bedoelt, maar daar kan ik verder weinig tegen doen, als je daar niet tegen kan moet je geen discussie aangaan. ;)

Dat het doel informatie is lijkt me logisch, maar dat een rond scherm niet genoeg informatie kan laten zien zal erg afhangen van welke informatie jij belangrijk vindt en hoe de UI is opgebouwd.
Bij dingen als de temperatuur en regenkans kan ik me nog voorstellen dat dat voor veel mensen nuttig is, maar de stand van de zon en de maan of de hoeveelheid omgevingsgeluid lijkt mij voor de grote meerderheid van de mensen nutteloze informatie.

Ik heb zelf nooit echt goed begrepen waarom mensen hun telefoon vaker in hun broekzak willen houden, is dat vanwege de mobiele verslaving waar veel mensen tegenwoordig mee kampen?
Of ik nou mijn mouw moet opstropen om naar mijn horloge te kijken, of mijn hand in mijn broekzak moet stoppen om de telefoon eruit te halen maakt qua handeling weinig verschil.
Ik waardeer je poging tot neutraliteit, maar ik denk dat je een cruciaal punt mist: vorm volgt functie. Een rond scherm verspilt inherent schermruimte, dat is geen kwestie van mening, maar een wiskundig feit. Zelfs de beste UI-ontwerpers kunnen dit fundamentele design-defect niet volledig compenseren met 'trucs'.

Je argument over de relevantie van informatie is een afleiding. We hebben het over de basisfunctionaliteit van een smartwatch: het efficiënt weergeven van tekst, lijsten, notificaties en app-inhoud. Voor deze taken is een vierkant scherm objectief beter geschikt. Het gaat niet om 'nutteloze' extraatjes, maar om de optimale presentatie van de essentiële informatie die een smartwatch moet leveren.

Mijn punt is niet gebaseerd op emotie, maar op een analyse van de ergonomische en functionele efficiëntie van verschillende schermvormen. Het vasthouden aan een ronde vorm is in dit context vaak een keuze voor esthetiek boven bruikbaarheid, en dat is een compromis dat de functionaliteit van het apparaat schaadt.
Bij een smartwatch zijn vorm en uiterlijk klaarblijkelijk zo belangrijk dat functie een paar tandjes terug mag voor veel mensen. Ik hoor erg veel mensen zeggen dat ze de Apple Watch te lelijk vinden. De helft van mijn kennissenkring heeft een smartwatch geen enkel persoon is voor de Apple Watch gegaan. Smaak verschilt uiteraard, vind ze zelf acceptabel, al vind ik rond wat mooier.

Overigens vind ik een Garmin smartwatch op een andere manier redelijk functioneel gezien ze een week met een batterij kunnen doen bijvoorbeeld. Voor sporten zijn ze ook erg fijn.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 24 maart 2025 16:42]

Heel fijn voor jou en je kennissenkring, je lijkt vooral te bevestigen wat ik al zeg; het draait om esthetiek, gewenning en status.
Vierkant is anders, dus gek.

Nogmaals, mij hoor je niet zeggen dat iedereen ineens over moet naar vierkante horloges. Maar wel dat die krampachtige vasthoudendheid aan het ronde is niet gebaseerd op logica, maar op gewenning. En dat belemmert innovatie.
Zoals je het hier schrijft lijkt het of jij form follows function ziet als de enige correcte manier van ontwerpen.
Maar form follows function is niet meer dan een filosofie, en niet een die erg toepasselijk is op smartwatches.

Die zijn eigenlijk allemaal ontworpen op basis van function follows form.
De reden dat schermpjes vierkant zijn is direct terug te leiden naar de industrie, die de grootste moeite heeft/had om fatsoenlijke ronde schermpjes te maken, het is niet zo dat deze specifiek zijn gekozen omdat ze meer schermoppervlak opleverden.

Functionele efficiëntie hangt of staat bij de wensen van de gebruiker, als de extra informatie die wordt weergegeven op een (groter) vierkant scherm niets toevoegt voor een gebruiker, is er ook geen gemis aan functionaliteit.

Natuurlijk als je het puur hebt over de technische aspecten dan heeft een vierkant scherm altijd meer oppervlak dan een ronde van hetzelfde formaat.
Afhankelijk van hoe je hem gebruikt kan dat een voordeel zijn maar ook een nadeel, het horloge zelf wordt daardoor immers ook groter en zwaarder.

Ik denk persoonlijk dat een horloge in de meeste gevallen wordt gekocht vanwege het design of de status die het uitstraalt, niet vanwege de technische specificatie of dat er een icoontje meer of minder op het scherm past.
Dat is eigenlijk ook best logisch, want tot smartwatches uitkwamen stond de technische vooruitgang van horloges al decennia praktisch stil.
Daardoor is het meer een mode/status symbool geworden dan een gebruiksvoorwerp en is de ontwerp filosofie veranderd van function over form naar form over function.
Je redenering is misleidend. Ja, 'form follows function' is een filosofie, maar het is een filosofie die relevant is voor elk apparaat dat primair bedoeld is om informatie te leveren. Smartwatches vallen in die categorie.

Je stelt dat vierkante schermen een 'technische beperking' zijn. Dat is een drogreden. Zelfs als de technologie voor ronde schermen perfect was, zou een vierkant scherm nog steeds inherent efficiënter zijn voor het weergeven van tekst, lijsten en app-inhoud.

Je argument over 'functionele efficiëntie' is subjectief. Het gaat niet om 'nutteloze extra informatie', maar om de optimale presentatie van de basisfunctionaliteit. Een vierkant scherm biedt meer informatie in één oogopslag, minder scrollen, minder gedoe. Dat is objectief efficiënter.

En je stelling dat horloges primair worden gekocht voor 'design of status' is een cirkelredenering.
Badum-tiss.
Het heeft niks te maken met wel of niet relevant.
Origineel komt de filosofie uit de bouw maar kan toegepast worden binnen elk ontwerp process.
Het geeft puur aan wat de prioriteit is van de ontwerper.
Niks misleidend aan, je kunt dit gewoon lezen op Wikipedia, niet echt moeilijk te vinden.

Vierkante schermen zijn een direct gevolg van de technologische ontwikkeling, dat is gewoon een feit.
Misschien moet je nog is opzoeken wat een drogreden is.

Het stuk over functionele efficiëntie is inderdaad subjectief, dat kan ook niet anders.
Niet iedereen gebruikt zijn smartwatch immers op dezelfde manier.
Functies die jij als essentieel ziet kunnen voor iemand anders compleet nutteloos zijn.
In mijn ogen is de basis functionaliteit voor een horloge eigenlijk alleen de tijd en misschien de datum, voor de rest van de functies is het helemaal afhankelijk van de persoon.

De stelling over design of status is mijn persoonlijke visie, daar mag je het prima mee eens of oneens zijn, graag zelfs want dat zorgt voor interessantere discussies.
Ik begrijp je correctie over 'form follows function', maar mijn punt is dat het essentieel is voor smartwatches, die primair informatie leveren.

Je stelt dat vierkante schermen een technologisch gevolg zijn. Deels waar, maar de keuze voor die vorm is ook gebaseerd op de inherente efficiëntie voor informatie. Zelfs met perfecte ronde schermtechnologie, zou vierkant vaak beter zijn. En nee, dat is geen drogreden, maar een logische conclusie.

Functionele efficiëntie is deels subjectief, maar er zijn objectieve voordelen. Tekst, lijsten, kaarten zijn objectief efficiënter op vierkant. Het gaat om de optimale presentatie van de kernfunctionaliteit.

Je visie op horloges als statussymbolen is wellicht achterhaald voor smartwatches, die informatieapparaten zijn.
Daar kan ik het wel mee eens zijn, gebrek aan creativiteit. Ik zou eerlijk gezegd zelf ook niet weten hoe ik het anders zou doen.
Ik vind dat pielewieltje wel een ding. Vond ik de ring van Samsung logischer, maar die hebben ze daarna virtueel gemaakt. Wat me met een rechthoekig scherm minder logisch lijkt.
Nee, het is een verandering. Jij vindt het blijkbaar fijn om een rond horloge ('analoog-look met wijzers') en vier complicaties in de hoekjes te hebben. Iemand anders niet. Bij een rond scherm heb je andere mogelijkheden. Maak het horloge wat kleiner en je hebt rondom ruimte voor allerlei complicaties in meerdere vormen.
Verbetering? Weet ik niet. Wel andere mogelijkheden in elk geval.

Ik ben zelf geen UI-ontwerper, dus ik kan het niet, maar Apple is hier, historisch gezien, wel heel goed in. Al moet ik zeggen ik persoonlijk de creativiteit van de huidige Apple Watches heel summier vind. Ik had veel meer van Apple verwacht hierin.
Met alle respect, 'andere mogelijkheden' is een eufemisme voor 'beperkingen'. Als we puur kijken naar functionaliteit, is een rond scherm een verspilling van ruimte. Je zegt 'maak het horloge wat kleiner', maar dat is juist het probleem. Waarom zouden we de bruikbare schermruimte kleiner maken, als we in dezelfde omvang meer informatie kunnen weergeven met een vierkant ontwerp? Dat is geen 'mogelijkheid', dat is een compromis.

Het gaat niet om 'analoog-look met wijzers' versus 'andere complicaties'. Het gaat om bruikbare informatie in één oogopslag. Een vierkant scherm biedt simpelweg meer ruimte voor die informatie, zonder dat je hoeft te scrollen of te knijpen. En dat is geen 'verandering', dat is vooruitgang.
Nee, ik bedoel niet beperkingen. Een andere vorm geeft andere mogelijkheden en onmogelijkheden.

Met 'het horloge' bedoelde ik de virtuele wijzers op het beeldscherm. Niet het beeldscherm zelf. (Ik zie nu dat dat niet helemaal duidelijk verwoord was) Door 'het klokje', laten we zeggen 5-7mm kleiner dan het scherm te maken creëer je gigantisch veel ruimte voor allerlei complicaties.

Met een rond scherm kun je inderdaad niet op een makkelijke manier rechthoekjes rondom het ronde klokje maken, maar dat is ook voor lang niet alles nodig. Je moet met een rond scherm dus niet werken met alleen rechthoekige complicaties.

Fun fact: Puur theoretisch (vormenleer) is de cirkel de meest efficiënte verhouding tussen rand en oppervlakte, alleen heeft een cirkel bepaalde praktische bezwaren. (De zeshoek is een zeer efficiënte tweede plaats, maar dat ziet er wat gek uit voor een horloge - althans. Dat zijn we niet gewend. 😊)
Het rechthoekige design is voor mij ook #1 reden om niet voor een Apple Watch te gaan. Batterijduur is #2. Ben nu al jarenlang gelukkig eigenaar van een (ronde!) hybride Withings ScanWatch. Ik heb geen behoefte aan veel informatie on mijn smartphone, liefst zo minimaal mogelijk zoals wie neemt nu contact op, en wat stabiele gezondheidssensors. De Withings voldoet daaraan, met een conventioneel horloge-uiterlijk.
Zelfde, ik vind een vierkantje op je pols echt oerlelijk en doet me denken aan toen "nerds"met een casio aan hun pols rondliepen

Hier op Tweakers is het vaak functie over form (heb ik het idee) maar als ik al een smartwatch zou nemen, heb ik 1 eis die ik nooit zou breken... hij moet er minimaal gewoon als een normaal horloge uitzien, en dan ook eentje dat er niet als speelgoed uitziet

[Reactie gewijzigd door Sinester op 24 maart 2025 13:33]

Ik had dat ook maar als je de doorgaans plastic Android watches tegen de Apple Watch aan houdt dan vergeet je snel het vierkante.

AI camera’s, Apple Intelligence is een rommelige en slecht geheel. Zorg dat eerst maar eens werkend te krijgen voordat je andere halfbakken AI meuk introduceert. Wat dat betreft wordt Apple steeds meer een mediocre merk voor veel geld.
of die snoep horloges
Ik zou graag een ronde behuizing zien. Ik twijfel al jaren over een Apple Watch en kijk met jaloezie richting het Android-kamp als het op smartwatches aan komt. Ik weet het niet, iets aan zo’n rechthoekige (tegen het vierkante aan) vorm roept bij mij associaties op met de basisschool en horloges met ingebouwde rekenmachines :X
Ik heb al decennia (analoge) horloges gedragen, allemaal rond en allemaal mooi.
Mijn Apple Watch heeft een analoog rond klokje, zoals ik gewend ben, en in de hoeken zitten de extra zaken, zoals dag/datum, UV index, temperatuur, activiteitsringen. En ik vind dat mooi en functioneel.

Maar ik snap je wel, ik vind stiekem de Fossil horloges erg mooi...
Met de milieudoelstellingen van Apple lijkt het mij ook een vreemde keuze als ze een nieuw product uitbrengen waarbij de body gemaakt is van plastic.
Ik vermoed dat de hoeveelheid energie die nodig is om metaal te smelten vele malen hoger ligt dan om plastic te vormen. In die zin is plastic mogelijk duurzamer en aangenomen dat je oude horloges niet op straat gooit ook niet per se vervuilender.
Zelfs als je het niet op straat gooit is plastic nog steeds problematisch. Er zullen met standaard gebruik kleine stukjes plastic regelmatig van het horloge afvallen, die vervolgens voor een extreem lange tijd in ons milieu blijven. Verder is plastic gemaakt van fossiele brandstoffen en kunnen ze niet zo goed gerycled worden, terwijl metaal, na winning, eeuwig gerycled kan worden. In combinatie met groene energie is dit veel beter dan plastic. Zeker omdat plastic dus op den duur gewoon verbrand moet worden aan het einde van de levensduur en dit allemaal giftige as en rook achterlaat.
De hoeveelheid plastic in een horloge dat meerdere jaren meegaat is erg klein als je het vergelijkt met de hoeveelheid plastic verpakkingsmateriaal die de gemiddelde burger er in die tijd doorheen jaagt.
Dus ja, plastic is niet fijn voor het milieu, maar dit is wel een heel klein plasticbronnetje.

Verder: stukjes die regelmatig van je horloge afvallen? :?
Hij doelt waarschijnlijk op microplastics. Dmv van wrijving komen kleine plastic deeltjes los, zoals bij het opendraaien van een plastic fles etc..
Iets als bioceramic zou kunnen waar bijvoorbeeld Swatch hun Moonswatches mee maakt. Maar is wel vrij gevoelig materiaal. Wel erg licht en voelt prettig aan.

https://www.swatch.com/nl-nl/bioceramic.html

[Reactie gewijzigd door Forte op 24 maart 2025 10:09]

Moet er nou werkelijk op elke milieu-slak zout gelegd worden?
Want het laten cnc'en van massief aluminium is veel milieuvriendelijker?
Wij kunnen bioplastic leveren, wat zelfs CO2 negatief is. Wat sterkte hoeft het ook niet voor metaal onder te doen. We zijn zelfs bezig met een certificering voor kogelwerende platen. Het is prima recyclebaar. Wij gooien het gewoon terug in het productie proces, maar het kan ook (industrieel) gecomposteerd worden.
Voor het vormen en geven van teksturen zijn er met (bio)kunststoffen veel meer mogelijkheden voor de ontwerpen en het is bovendien goedkoper. De minimale materiaal dikte is echter wel iets groter.
Heb een keer een apple watch na 1 maand weg kunnen gooien omdat deze na 1 keer vallen niet repareerbaar bleek (scherm gebarsten) dus milieu vriendelijk is zo'n watch sowieso niet 8)7
Wel beetje klein toepassingsgebied voor een AI-camera in de kroon... moet je dan met gestrekte arm ergens rond gaan lopen om opnamen te maken zodat je te horen krijgt waar je bent en wat daar te doen is? Je moet een app openen... gebruik dan gewoon de telefooncamera meteen.
Apple mag de ontwikkeling wel stoppen in zoiets als een ronde horlogekast of langere batterijduur ja in plaats van dit soort experimenten.
En dan heb je mensen die het horloge rechts ipv links dragen. Dan moet je pas echt een vreemde houding aannemen.
Als je hem rechts draagt wordt het scherm geflipt zodat de kroon nog steeds aan je hand kant zit. Anders is het erg ongemakkelijk bedienen met je hand voor het scherm wanneer je draait aan de kroon. Dit gaat via een instelling in de app dacht ik, kan misschien ook wel ingesteld worden op de watch zelf.
De positie van een camera laat zich wat lastiger flippen ...
Als die in de kroon zit draait die toch mee? Het idee met het flippen van het scherm is dat de kroon bedienbaar is door je andere hand. Dan lijkt het me erg onhandig dat de kroon rechts zit van het scherm, als je hem rechts draagt. Dus draai je de Apple watch dus om zodat de kroon dan links zit..
Oh, in het artikel staat:
Bij de reguliere Apple Watch-klokjes zou de camerasensor in het scherm of in de schermrand verwerkt worden (...)
Mijn aanname was dan dat ie mogelijk, als je hem om je linkerpols hebt, in de bovenste schermrand zit en dan als het ware van je wegkijkt. Dat zou dan betekenen dat als je hem om je rechterpols hebt, dat ie dan juist naar jou kijkt.
De kroon hoeft niet perse aan de kant van je pols te zitten. Ik kan mijn horloge rechts dragen zonder dat het scherm geflipt wordt en dan zit de kroon richting mijn arm.
Nu is het inderdaad een de gebruiker zelf als die een Apple watch rechts draagt, om de interface om te draaien of niet. Het maakt niet uit, of de knop nu naar je bovenarm of naar je hand wijst.

Als de camera straks in de knop verwerkt word gaat dit dus wel uitmaken, dan moet je als je hem rechts draagt dus ook flippen om de camera te gebruiken.

Lijkt me overigens dat áls Apple een camera gaat integreren, dat het dan op het scherm komt en naar boven gaat wijzen. Je wilt immers neem ik aan jezelf filmen als je bijvoorbeeld gaat facetimen.
Hoezo? Het scherm van de Apple Watch heeft geen boven- en onderkant. Als je hem aan je andere pols draagt, draai je het hele scherm om en dan is hij relatief gelijk/gespiegeld.
Het wielletje zit altijd aan de kant kan je andere hand.
Dat is dus niet waar, je kunt in de settings aangeven aan welke pols je je Apple Watch draagt en aan welke kant de kroon zit. Dus kan je zeggen "linker pols, kroon links", of "rechter pols, kroon rechts" en dan zit de kroon dus richting je arm en niet richting je andere hand.
Oh, dat wist ik niet. Ik gaat dat het wieletje altijd aan je 'hand-kant' zat.

Bedankt!
Ik zie de demo wel voor me: een toerist die wijst en vraagt wat voor gebouw iets is waarna je een omschrijving te horen krijgt. Of wijzen naar een winkel en de openingstijden vragen.
In het meest positieve geval zijn mensen dan weer eens bezig met de 'echte wereld' ipv hun telefoon ;)
Toen ze camera's op brillen gingen zetten, werd dat ook niet goed ontvangen.
Als het publiek te weten komt dat een iWatch hun ook (continu) gaat/kan filmen, dan zal dat hetzelfde reactie opleveren, verwacht ik. Dat zal ook problemen opleveren als je nog een oude iWatch hebt, want hoe weet een leek het verschil? Die ziet alleen iemand met een camera op zich gericht.
Hoe zie je dat mensen met een telefoon in de handen je niet stiekem filmen?
Inderdaad. Een collega van me liet me zo'n 10 jaar geleden een horloge met camera zien. De vrouwen aan onze tafel zagen direct de ongewenste toepassing.

In veel landen (Nederland wat minder), kleden mensen zich om in een publieke ruimte en douchen publiek voordat ze bijv. gaan zwemmen (overigens wel gescheiden geslacht).

Ik zie het nut wel van een camera in m'n horloge, of in m'n contactlens, maar vanwege bovenstaande denk ik dat we er als samenleving niet aan toe zijn.

Of we moeten leren leven met het idee dat iedereen een naakt lichaam heeft, maar dat lijkt me een brug te ver...
Ik vroeg me al af hoe dat moest werken, want vooral in de winter registreren dit soort camera’s het meerendeel van de tijd de binnenkant van mijn mouw.

Maar kunnen ze je locatie niet beter bepalen met behulp van de gps?

[Reactie gewijzigd door rko4u op 24 maart 2025 10:10]

Waarom gestrekte arm? Je kunt AI ook oproepen :') of je maakt gestures boven je smartwatch omdat het ook camera heeft.
Ik heb ook de indruk dat fabrikanten tegenwoordig "AI" zien als het beste sinds gesneden brood, en ze de hamer die "AI" heet gebruiken om van alle problemen spijkers te maken.

Een camera in de kroon van het horloge zie ik echt totaal nul use-case voor. De enige plek waar je misschien in een horloge een camera zou willen, is als een frontcamera voor videobellen. En wat willen ze precies met AI gaan doen dan?
Door het woord ‘plastic’ in de titel van dit artikel te gebruiken, krijg ik de indruk dat we het over een minderwaardig product hebben. Dat is wellicht bewust gedaan.
Misschien beter om “kunststof” te gebruiken.
Wat ik me afvraag hoe dat gaat met een AI camera en de batterij duur. Die is nu al niet super vind ik.
Een paar dagen geleden was er een leuker gerucht: Apple heeft patent aangevraagd op een uitklapbare AW.
https://www.techradar.com...le-watch-with-two-screens
Laat Apple eerst dat zuurstof meter debacle oplossen. Miljarden op de bank en gewoon deze sensor softwarematig uitschakelen.

Er is al genoeg over geschreven maar de accuduur kan echt niet meer voor zo'n dure smartwatch. Niet als concurrenten het wel vele dagen langer volhouden zonder een van de 5 batterij bespaarmodes in te schakelen.

Veel blinden en slechtzienden gebruiken de Apple Watch als alternatief voor een Nederlands sprekend horloge/timer/wekker. Voor een regulier Nederlands sprekend horloge ben je al gauw 100 tot 150 euro kwijt en dan nog een keer of twee per jaar een nieuwe knoopcel erin afhankelijk van hoevaak je op het knopje drukt. Dan is de goedkoopste Apple Watch, ook al is het een oude versie, een redelijk alternatief. Ook nog regenbestendig. Ook op dit terrein is de voorsprong van Apple weg. Er zijn prima Nederlands pratende android achtige smartwatches die een stuk goedkoper zijn.

4G(LTE) zou nog een verkoop punt kunnen zijn voor bijvoorbeeld hardlopers, dat het ding automatisch 112 belt bij een lelijke val. Hoef je niet je mobiel mee te nemen. Maar zelfs dat is lastig vergeleken met de concurrentie omdat Apple extra eisen stelt aan de telco's.

Dus ja, als het verkoop praatje een andere kleur is, of wat gemompel over gerecycled aluminium, dan zou ik mij als bedrijf toch echt zorgen gaan maken.
Het ENIGE dat Apple moet doen om meer watches te verkopen is zorgen voor 10 dagen batterylife. Dat is de enige reden waaorm ik, mijn vrouw, mijn moeder en zoveel anderen weigeren een Apple watch te kopen. Het gemak om je watch maar één keer om de 10 dagen te moeten laden wil ik nooit meer kwijt. ( ik heb nu de Huawei watch fit 3 ).
Maar goed dat ze geen plastic gebruiken, de kans is dan toch groot dat je van het premium Apple gevoel af gaat wijken. Misschien dat kunststof beter klinkt en zal zijn, maar aluminium zal toch denk wel de standaard blijven zolang de kunststof uitstraling niet premium genoeg zal zijn.
Ook in kunststof heb je kwaliteiten. Apple heeft het geprobeerd met de iPhone 5C, maar die was inderdaad niet zo succesvol. Aan de andere kant: tegenwoordig gooit iedereen z'n aluminium telefoon in een plastic hoesje dus je kan je wel afvragen voor hoeveel mensen dat aluminium niet overbodig is ;)
Dat is waar, alleen denk ik dat een telefoon toch anders is. Er zijn mensen die een plastic kapje voor hun Apple Watch gebruiken maar het meerendeel van de mensen doet dat niet. Zelf vind ik mijn telefoon ook mooier zonder hoesje alleen durf ik het niet zonder hoesje te gebruiken bang om er krassen op te krijgen :9~
Van hoesjes krijg je juist krassen. Ik gebruik mijn telefoon altijd naked en kan er geen kras op vinden. De telefoons van de rest van het gezin zit vol krassen vanwege het hoesje waar zand, stof en andere meuk tussen gaat zitten. De bezel rondom de telefoon zit helemaal onder de krasjes.
Misschien toch maar eens een gokje wagen dan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.