Apple: bijna zeventig procent van iPhones draait iOS 18

Apple heeft statistieken over iOS 18 en iPadOS 18 gedeeld. Volgens de Amerikaanse techgigant draait ongeveer 68 procent van alle iPhones op iOS 18. Ongeveer 53 procent van alle iPads draait op iPadOS 18.

Apple heeft de data over de adoptiegraad van de besturingssystemen via het ontwikkelaarsplatform gedeeld. Uit de cijfers blijkt dat ongeveer 19 procent van alle iPhone-toestellen iOS 17 als besturingssysteem heeft. Apple heeft dat besturingssysteem in 2023 uitgebracht. Ongeveer 13 procent van alle iPhones draait op een oudere versie van iOS. Verder meldt Apple dat 28 procent van de iPads op iPadOS 17 draait. Dit besturingssysteem is eveneens in 2023 uitgekomen. Ongeveer 19 procent van de iPad-apparaten draait op een ouder besturingssysteem.

Apple heeft iOS 18 in juni van 2024 aangekondigd. De nieuwe versie van iOS biedt gebruikers onder andere de mogelijkheid om het homescreen naar eigen wens in te delen, de kleur van de appiconen te wijzigen en de interface van het Control Center te veranderen. Het Amerikaanse techbedrijf voegt ook enkele AI-functies toe aan iOS 18 onder de noemer Apple Intelligence. Verder voegt het ChatGPT-ondersteuning toe aan Siri en werkt het aan generatieve AI-functies voor de Mail- en Berichten-app. Tweakers heeft kort na de introductie van iOS18 een videoreview gepubliceerd.

Door Jay Stout

Redacteur

27-01-2025 • 10:55

86

Submitter: wildhagen

Lees meer

Reacties (86)

Sorteer op:

Weergave:

En dat is best indrukwekkend, want volgens de meest recente gegevens van StatCounter per december 2024, draait 36,95% van de Android-apparaten wereldwijd op Android 14.0, de nieuwste versie op dat moment.

[Reactie gewijzigd door Dlsruptor op 27 januari 2025 11:08]

Nee, dat is geen correcte vergelijking. Reden is dat Android als open source besturingssysteem in allerlei smaken uit komt, aangepast door fabrikanten. Waarbij de bron, AOSP per versie gewoon 5 jaar ondersteunt is, dus je helemaal niet de laatste versie hoeft te draaien om toch beveiligingsupdates te krijgen. En je zelfs soortgelijke functies kunt hebben als in een nieuwere versie van het OS zit omdat de fabrikant die zelf toegevoegd kan hebben (bijvoorbeeld veel functies zie je voor het eerst bij fabrikanten, dan overgenomen worden door AOSP als die het ook een goed idee vinden).

Wil je een goed vergelijk maken, moet je kijken naar hoeveel Android telefoons de laatste versie draaien zoals uitgebracht door de fabrikant.
Voor iOS geldt hetzelfde, er komen ook security updates uit voor oudere iOS versies.
Rapporteren de nieuwste fabrikant updates dan niet gewoon 14? Ook al zijn het verschillende smaken
Samsung adverteert er in ieder geval niet mee bij hun nieuwste telefoon als ik op de pagina kijk met CTRL-F en op Android zoek, wel met het feit dat die OneUI 7 draait en niet verrassend iets met AI doet.
https://www.samsung.com/n...laxy-s25-ultra/?page=home
Het lijkt mij wel een correcte vergelijking... Percentages met de laatste versie.

Dat een oudere versie misschien wel de laatste security updates heeft en misschien een paar van de nieuwe functies van de laatste versie is een hele andere discussie. Als consument weet je in ieder geval dat je met de nieuwste versie de nieuwste versie hebt.

En ook voor app bouwers zou het fijn zijn als iedereen op de nieuwste versie zit zodat je de nieuwste opties kunt gebruiken in je implementatie.
De vergelijking is opzich oké, puur kijkend naar de laatste versies inderdaad. Maar de vraag is of het wel zo indrukwekkend is als je het via die vergelijking doortrekt, omdat de afhankelijkheden bij Android heel anders in elkaar steken. Als alle toestellen die draaien op Android ook simpelweg de update aangeboden kregen zoals op iOS, dan verwacht ik geen schokkend verschil in percentages. Dat zou bij Android misschien zelfs nog hoger liggen. Maar zo werkt het daar gewoon niet, omdat iedere fabrikant eigenlijk een eigen variant levert. En dat is wat hier beschreven wordt.
Vraag maar eens aan iemand met een Android toestel welke versie van Android ze hebben... Ik ken werkelijk niemand die het me direct met zekerheid zou kunnen zeggen. Hier liggen gebruikers totaal niet van wakker dus.
Maar goed voor IOS geld ook niet dat je op de laatste versie hoeft te zitten om beveiligingsupdates te hebben. Voor ontwikkelaars is het veel fijner als er minder versies zijn die ze hoeven te ondersteunen. Dit is dan ook informatie voor ontwikkelaars, dit gaat helemaal niet over security.

En in die context is het zeker indrukwekkend en is zijn de cijfers die jij aandraagt juist NIET indrukwekkend, maar het tegenovergestelde.
Waarom niet? Android mag dan wel open source zijn, Google bepaald nog altijd welke commits er in komen.

Designkeuze waarbij Google al meerdere mogelijkheden heeft gehad om dit eens aan te pakken. Linux en Windows hebben dit probleem niet. Hele nieuwe GUI? Eigen drivers? Maak er wat moois van. Apt update en windows update blijven gewoon werken.

Gaat om de verantwoordelijkheid die Google weigert te nemen.
Dat valt wel mee als je hierin meeneemt dat elke fabrikant van van Android toestellen de update zelf moet aanbieden. Bij Apple zijn alle apparaten rechtstreeks 'onder beheer' van Apple en kan de update direct gepusht worden.

Zelf heb ik een Fairphone 4 waar Android 13 op draait. Ik zou wel willen updaten naar 14, maar de update is nog niet beschikbaar gemaakt door Fairphone.
Dat ze het zelf moeten aanbieden is niet het grootste probleem..

Ze willen zelf ook aanpassingen doen aan android en mogelijk drivers updaten/aanpassen.

Daarnaast is het ook een beetje zo van ja google verdient het meeste van android en hebben andere merken vaker zoiets van na het verkopen van de telefoon krijgen we er niks meer uit, dus waarom zoveel moeite in steken?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 januari 2025 14:15]

Hier zou Project Treble verbetering in moeten hebben brengen (vanaf Android 8: review: Android 8 Oreo - Voor een makkelijker leven)

Helaas blijf je bij Android afhankelijk van de fabrikant van je telefoon. Het zou mooi zijn als de update compleet fabrikant onafhankelijk geïnstalleerd zou kunnen worden.
Dat is erg lastig. Dat zou betekenen dat Google bij het uitbrengen van de nieuwe Android versie al rekening heeft gehouden (en zou willen houden) met de hardware van elke fabrikant die een Android telefoon om de markt wil brengen.
Als drivers gewoon los waren van de Android versie had je dat probleem niet. Voor mijn gevoel blijft het een plakband OS.
Voor mij althans wil ik gewoon een OS op m’n telefoon dat altijd up to date is. Te belangrijk. Voor een privé desktop boeit het niet
Linksom of rechtsom is het wel een groot voordeel van de iPhone dat je waarschijnlijk langer op de laatste versie van het OS kan zitten.
Linksom of rechtsom is het wel een groot voordeel van de iPhone dat je waarschijnlijk langer op de laatste versie van het OS kan zitten.
Datzelfde voordeel heb je als je bv een recente Google Pixel telefoon koopt. Het is geen verschil tussen iOS en Android, maar verschil tussen de ene en andere fabrikant.
Dit is een cirkelredenatie. Het doet er niet toe wat de oorzaak is. Als eindgebruiker heb je daar geen invloed op.
Ik snap even niet waar ik een cirkelredenatie zou hebben? Ik geef alleen aan dat Apple telefoons/toestellen rechtstreeks door Appel worden geüpdatet en dat het daardoor sneller gaat dan bij Android waar de elke fabrikant apart de update moet klaarzetten. En als je dat meeneemt is het wel te verwachten dat updates van Apple sneller worden uitgerold.
Uiteraard heb je daar als eindgebruiker geen invloed op, maar daar heb ik het niet over?
Maar uiteindelijk is dit wel een van de grootste problemen bij android.
Beeld je eens in dat een Windowscomputer pas updates zou krijgen nadat zowel Microsoft, se hardwarefabrikant en je ISP hun zegen(en soms nog de nodige bloatware aan toegevoegd) hun zegen hebben gegeven.
dat was exact de situatie voor dat de iPhone geïntroduceerd werd met mobiele devices. er is een reden dat IoS zo populair geworden is.
Dit ben ik volledig met je eens. Major updates zijn voor Android telefoons nog steeds een zwak punt door de afhankelijkheid van de fabrikant.
Major updates zijn voor Android telefoons nog steeds een zwak punt door de afhankelijkheid van de fabrikant.
Dat is geen zwak punt van Android, maar een zwak punt van de betreffende fabrikant. En dat kun je gewoon uitzoeken bij aankoop.
Je moet dus bij Android per fabrikant gaan uitzoeken hoe het zit met updates. Dit heeft te maken met hoe Android in elkaar zit. Bij Windows (wat ook door veel verschillende fabrikanten wordt gebruikt) hoef ik dit niet uit te zoeken. Voor mij is het dus wel echt een zwak punt in hoe Android in elkaar steekt.

Zelf heb ik ook bewust een Fairphone uitgezocht die lang updates krijgt, maar er zijn denk ik veel consumenten die zich er niet van bewust zijn dat je daar bij aankoop op moet letten.
Als je bijvoorbeeld bij Coolblue een telefoon zoekt moet je naar de specificaties en zie je daar "Verwachte datum laatste beveiligingsupdate" staan. Je kan het dus wel vinden, maar het zou van mij veel duidelijker vermeld mogen worden. Zoals je bij een pak melk bv. ook duidelijk kan zien tot wanneer het tenminste houdbaar is :)
Ik vind "schuld" raar klinken in dit verhaal en het is volgens mij ook geen ontwerpfout. Je moet het in mijn ogen meer zien als handreiking van een basis voor fabrikanten zodat zij niet hun eigen systeem vanaf de grond op hoeven te bouwen. Het is geen kant-en-klaar totaalpakket dat voor de lol altijd maar wordt aangepast, dat is het nooit geweest (al zal eigen branding zeker belangrijk gevonden worden). De laatste jaren zijn er best wat ontwikkelingen doorgemaakt waardoor het updaten eenvoudiger is geworden en in theorie is er nu zelfs best het e.e.a. mogelijk, maar iets als een echte, pure, stock Android waar (naast de drivers) de updates direct op kunnen worden gepleurd is voor de meeste gebruikers niet wat ze zoeken. Dat is slechts die basis die nog niet klaar is.

Dus nee, het is geen zwak punt van Android, het is echt de fabrikant die de opdracht niet begrepen heeft of daar minder prioriteit aan geeft.
Ik vind "schuld" raar klinken in dit verhaal en het is volgens mij ook geen ontwerpfout. Je moet het in mijn ogen meer zien als handreiking van een basis voor fabrikanten zodat zij niet hun eigen systeem vanaf de grond op hoeven te bouwen.
Maar dat is dus precies het probleem. Ze hadden het ook kunnen bouwen op basis van een heel erg dunne hardware abstractie laag die backwards-compatible is tussen OS versies, met drivers waar de driver voor Android N ook werkt op Android N+1. Precies hoe het bij PCs ook gebeurt.
Dat was het probleem maar is nu al lang een ding met Project Treble, het updatebeleid bij de grote fabrikanten zit nu ook al vrijwel niets meer van Apple af. Het gaat vaak om de kleinere spelers die er te vroeg mee kappen om nog ook maar íéts te doen en daarmee het hele gemiddelde omlaag halen. Alle Google functionaliteiten en beveiligingsupdates zijn ook al "zonder acties" te implementeren. Het is meer dat al die merkeigen dingen moeten worden geupdate voor de nieuwe major versies.
Google is het niet eens helemaal met je oneens. Daarom zijn er in de laatste versies ook steeds meer zaken naar Play Services verschoven. Die kan Google wel updaten zonder medewerking van de fabrikant.
In feite zeg je dat Android op één punt een nadeel heeft en dat het daarom logisch is dat iOS het beter doet qua updaten. Maar er zijn nog allerlei andere factoren die een rol kunnen spelen. Als van twee soorten broodjes één meer suiker bevat, is de andere niet per se gezonder.
Ok, je geeft aan dat ik punten mis die ervoor zorgen dat de updates bij Apple sneller verlopen. Die hoor ik graag. Dat maak het echter nog geen cirkelredenatie.
Je kunt eigenlijk niet weten wat er nog meer van invloed is, zonder meer onderzoek te doen.

Maar je hebt gelijk dat ik me ongelukkig uitdruk. Cirkelredenatie is niet de beste omschrijving, maar ik kon op dat moment niet op een betere komen. Nieuwe poging. Als je een vergelijking maakt tussen twee systemen en je vergeeft een van de twee dat ze minder presteren qua updates, omdat sommige fabrikanten hun updates minder goed voor elkaar hebben… Dan is dat toch precies waarom het verschil er is? Waarom zouden Android fabrikanten niet net zo vaak of zelfs vaker updates kunnen pushen?
En hier kan je niet omheen? Als support dan wegvalt of als Fairphone op de fles gaat, kan je dan nooit meer upgraden? Kan me dat toch niet indenken.
Dan moet je een custom rom erop zetten, als die beschikbaar is. Maar ik kan inderdaad normaal gesproken niet op een andere manier Android 14 op mijn telefoon krijgen dan dat deze door Fairphone wordt aangeboden.
En vergeet hier niet dat iPhones vrij prijzig zijn. En android telefoons al vanaf 50 euro te koop zijn
Daar staat tegenover dat voor goedkope Android telefoons je telefoon weggooien en een nieuwe kopen vaak de enige mogelijkheid om je OS te updaten naar de laatste versie. Uiteindelijk kost het je meer en je geneert een hoop e-waste.
Ik denk niet dat het uiteindelijk meer kost ;) Maar het is wel onwenselijk voor het milieu en voor de veiligheidseisen als een toestel (bijna) niet geüpdatet wordt.
Kan wel eens kloppen:

iPhone kost meer dan een €400 midrange android toestel, maar heeft een relatief hoge restwaarde.

Na 3 jaar kun je je iPhone nog verkopen voor een restbedrag en door naar een nieuwe.

Het €400 midrange android toestel is na 3 jaar bijna niets meer waard.
Is dat echt zo? Volgens mij gaat dat lang niet meer op.

Tweeënhalfjaar geleden kocht je voor €1000,- een basis uitvoering iphone 14. Die verwisselen nu voor ongeveer €400,- van eigenaar op de tweedehandsmarkt. Dat is een afschrijving van grofweg €600,-. Voor die €600 kan je een meer dan prima nieuw Android toestel kopen met 5+ jaar upgrades&updates.

Laten we eerlijk wezen. Uiteindelijk is het gewoon gewenning en voorkeur wat voor telefoon je gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 27 januari 2025 12:42]

Ik heb m'n twee jaar oude iPhone 14 Pro 128 GB in december voor € 550 verkocht. Tel daarbij op een aardige Black Friday korting op een iPhone 16 Pro bij KPN. Dat kom je al een aardig eindje.

[Reactie gewijzigd door Redepi op 27 januari 2025 14:37]

Qua restwaarde is de Pro variant van iPhones een betere investering dan het gewone model.
Tja, je kan natuurlijk ook beginnen met een tweede hands iphone, gezien die krengen jaren mee gaan en er altijd mensen zijn die de nieuwste willen. Dat maakt het verschil enorm
Ja ik koop liever gewoon een midrange Samsung van 400 euro die ik na 3 jaar vervang.
Telefoons slijten toch als je ze dagelijks gebruikt.
Het vergelijken met Android-breed is dan ook niet helemaal correct om dat te doen. De vergelijking zou denk ik per hardware-fabrikant moeten zijn.

Google is volgens mij redelijk voorspelbaar wanneer het uitkomt met een nieuwe Android-versie. Zover ik me bewust ben, is Android best goed gedocumenteerd en zijn de API's ook gewoon goed. Dat het allemaal wat langzamer gaat dan dat Apple het kan doen (alles in eigen beheer, van hardware tot besturingssysteem en basis-apps), is dus niet vreemd.
Maar wat wel vreemd is, is dat het volgens mij nog altijd te beperkt gebeurd. Zeker omdat Anroid-distro's als Lineage-OS voor een x-aantal modellen en dat het dus wel mogelijk is. Er lijkt dus een factor onwil in te zitten bij sommige fabrikanten? Uiteraard gaat het tegenwoordig wel aanzienlijk beter dan vroeger allemaal met Android. (Er zijn tenslotte zat voorbeelden te vinden waar het gewoon goed gaat!!)

Onder aan de streep blijven de beveiligingsupdates natuurlijk altijd het belangrijkste, en Google levert historisch gezien ongeveer ruim 3,5 jaar beveiligingsupdates van een major-release. (( Worden de beveiligingsupdates tegenwoordig door Google gedistribueerd of nog altijd door de hardware-vendors? ))


N.B. Ik denk overigens dat het voor softwareontwikkelaars wel fijn is om te weten over welke Android versies er het meest gebruikt worden. (dus los van de hardwareleverancier)
Volgens StatCounter zit ook maar 55% van de gebruikers op iOS 18. Niet direct de meest betrouwbare bron.
Als je de link van Statcounter bekijkt (https://gs.statcounter.co...s/mobile-tablet/worldwide) kom je op bijna 60 procent uit voor versie 18 of hoger. Maar dat is wel iPhones en iPads gecombineerd. In het artikel van Tweakers staat dat 53% van de iPads versie 18 of hoger heeft dus op zich lijken die cijfers me wel te kunnen kloppen?

Edit: als je alleen telefoons bekijkt kom je op ongeveer 60%, dus toch wel een flinke afwijking...
https://gs.statcounter.co...monthly-202412-202412-bar

[Reactie gewijzigd door pbk op 27 januari 2025 12:07]

Vaak geen reden om te updaten. Updaten is niet per definitie 'goed'. Je kan er ook voor kiezen om gewoon op een lagere android versie te runnen met evt. de laatste 'beveiligings' updates.

Of nog ouder (Android 13 hier, en rooted) + een beetje common sense. AfWall doet bv. al meer attack vectors killen dan de laatste updates binnenharken, want schijnveiligheid.

En de definitie van 'veilig' is natuurliik erg broad. Zou er niet aan moeten denken om nog een iPhone gehooked te hebben aan Apple's spy-cloud. Voelt voor mij alles behalve veilig.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 27 januari 2025 11:13]

Updaten betekent ook dat je de nieuwste APIs en functionaliteit hebt en apps kan blijven gebruiken die op een bepaald moment de baseline voor laagst ondersteunde OS versie ophogen.
Achterblijven op een versie die bijna niemand meer heeft (of test) is een oefening in frustratie tenzij je je telefoon echt alleen voor bellen+sms gebruikt en in dat geval beter net zo goed meteen een dumbphone had kunnen halen.
Is dat nog echt een probleem tegenwoordig dan? Vroeger wel, 10 Android versies geleden toen Google nog uitgebreid aan het sleutelen was aan het framework waarin apps moesten werken maar ik had de indruk dat dat de laatste jaren wel redelijk stabiel is.

Als je in de play store naar about this app gaat dan staat de vereiste Android versie er bij. Ik heb eens gekeken naar een paar in de top 10... Meestal is het Android 7, TikTok vereist zelfs maar Android 5 en chatgpt Android 6.
Het wordt wel minder, maar als je maar lang genoeg aan je oude versie vasthoudt kom je vanzelf in de problemen. Vooral bij niche apps waar het voor de ontwikkelaars snel te duur wordt om <1% van de gebruikers te blijven ondersteunen gaat het vaak sneller.
Inderdaad; kijk je naar "belangrijke" apps zoals van de grote banken, Digid etc, dan supporten die altijd wel een ca 7 jaar oude Android.
Zo gaat dat al een hele tijd; dus nu betekent dat Android 7, maar 2 jaar geleden was dat 5, en over 2 jaar zal dat wel 9 zijn, etc.
Ik heb begrepen dat dat ligt aan eoa library van Google die veel apps gebruiken.
Stopt die library met supporten van versie x, dan stoppen de apps ook met supporten van versie x.
Dus ja als je een iets te oude versie hebt, stoppen ineens een hoop apps met werken.
Soms kan je nog op een oude app versie blijven hangen, maar bijv bij bankieren/Digid wordt oude apps de toegang ontzegd tot de online dienst, dus is het dan toch echt afgelopen.
Android 7 is op dit moment bijna 8,5 jaar oud. Nou krijgen andere Androids dan die van Google natuurlijk die versie pas wat later, maar de meeste telefoons krijgen aan de andere kant ook nog wel een paar jaar updates. Dus die paar jaar dat je android versie updates krijgt moet je er nog bij optellen voordat dit een probleem wordt, als het al zo is dat de ondersteuning nu op een gelijk aantal jaren oud door blijft lopen. Dus dan zit je al boven de 10 jaar, met recente flagship toestellen van de grote merken nu meer richting 15 jaar, voordat dit eens een probleem wordt. Op dat punt zou ik zeggen dat het gewoon echt geen issue meer is.
Afwall is toch alleen (applicatie)firewall (of eigenlijk een soort GUI om iptables heen?) Of heb ik dan wat anders in m'n hoofd?

Beveiliging is inderdaad, zoals je al aangeeft, héél erg breed.
Kort door de bocht: Een firewall helpt je niet tegen geïnstalleerde malware of malware-installaties of veiligheidsproblemen binnen je applicaties/besturingssysteem. Anti-malware help niet tegen ongewenste netwerkverbindingen.
Beiden helpen niet bij interne kernelprocessen die vreemde dingen doen (al dan niet zo ontworpen door de OS-maker.)

Beveiliging van systemen zijn altijd in laagjes :) Er is niet één generiek mechanisme dat 'alles veilig' maakt.

Als we puur even naar Apple kijken. Alle Apple pc's, telefoons en tablets (waarschijnlijk ook setopboxen), hebben ingebouwde anti-malware/virus in de vorm van xprotect en ook zaken als GateKeeper. Ook zit er een standaard applicatie-firewall in. Apple heeft deze mechanismen grotendeels transparant gemaakt voor de gebruiker (tot op het niveau dat er mensen zijn die denken dat er helemaal niets van dit soort dingen draait op Apple-besturingssystemen.) en is ook niet door de gebruiker te manipuleren (op MacOS kun je dacht ik wel één en ander doen met xprotect/GateKeeper, maar dat weet ik niet zeker)

Maar goed. Onder aan de streep moet je ergens iemand vertrouwen. Of dat Apple, Google, of een andere partij is, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Je kiest je duivel zeg ik altijd maar :)
Niet zo indrukwekkend als je bedenkt dat Android bestaat uit honderden al niet duizenden merken die smartphones maken, waaronder veel toestellen onder de 150 euro die vaak niet zo lang updates krijgen.

Apple hoeft voor veel minder verschillende hardware de updates te maken, plus ze hebben geen goedkope toestellen.
Ik heb geen cijfers opgezocht, maar het lijkt mij toch iets aan het afnemen t.o.v. voorgaande jaren. Dat hoeft overigens niet erg te zijn, want het komt denk ik door twee zaken.

1) Apple heeft het (een klein beetje) makkelijker gemaakt om niet te updaten, maar op een vorige versie te blijven draaien
2) de wow-factor van een nieuw iOS is dramatisch gezakt met de jaren*. Ook niet per se slecht, maar het zorgt er niet voor dat mensen die tevreden zijn met wat ze hebben gaan updaten.

*Apple Intelligence komt zelfs niet eens *uit* in Europa om Apple moverende redenen. Toch lijkt het niet alsof de Europese Apple-gebruiker er veel aan mist.
Als ik naar onze metrieken kijk dan is 67% op android 14 en 3% op android 15. iOS 18 (alle subversie daaronder) staat op 77% volgens onze metrieken. Ik kijk alleen naar Nederland. Het kan natuurlijk zo zijn dat je in andere werelddelen android telefoons hebt die nooit een upgrade krijgen van de leverancier.
Gezien er veel budget android telefoons in omloop zijn zou dat de wereldwijde cijfers kunnen verklaren. In Nederland is het in ieder geval redelijk gelijk.
Het wordt juist steeds minder, er zijn jaren geweest waar rond deze tijd al 80-85% van alle iPhones op de nieuwste iOS versie zaten.

Zie bijv. https://www.macrumors.com...on-numbers-february-2021/
Dit is altijd heel leuk maar is niet de hele waarheid. Dit haalt alles vaak door elkaar. Dus telefoons, tablets, maar omdat android zo mooi open is al het andere. Denk aan medische apparatuur die als randapparaten op Android draaien, android TVs, en al het andere.
Zelfs als je dat allemaal weg filtert denk ik dat je wel uit komt op het feit dat android langzamer zal overgaan op nieuwe releases want nogmaals een open systeem. De afgelopen jaren is het wel wat verbeterd maar fabrikanten blijven een beetje verantwoordelijkheid hebben zeker als ze zwaardere skins hebben.
Draaien die medische apparaten Android of AOSP? Daar zit nogal een verschil in.

AOSP is een prima OS voor allerlei apparaten, maar het Google-sausje voegt niets toe voor veel apparaten. (Waarom zou een bloeddrukmeter de Play Store hebben draaien 🤭)
Ik kan hier niet direct antwoord op geven. Je zou zeggen/willen AOSP maar handigheid is toch altijd dichtbij en daarvoor kan play store toegang toch heel handig zijn.
Maar die specifieke doet niet af aan mijn argument verder.
Tot zoverre dat statcounter webanalyses doet. Ik verwacht dat ziekenhuisapparatuur (als bloeddrukmeters, enz) geen websites bezoeken 😊. Dat zal die dienst dus weinig concreets over kunnen zeggen.

Veel zal eerder via Bluetooth of bekabeld z’n ding doen. (Eventueel ip, maar ik kan me haast niet voorstellen dat, dit soort apparaten het internet op gaan)
Is dit niet een beetje een vertekende statistiek (in het nadeel van de versie), omdat sommige modellen niet kunnen updaten naar iOS/iPadOS 18
Neem aan dat ze bij de berekening ook daar rekening mee hebben gehouden.
https://support.apple.com...e/iphone/iphe3fa5df43/ios

Support tot de XR uit 2018 dus dat lijkt mij op zich wel meevallen.
Dat dacht ik eerst ook.

Als je naar de bron kijkt lees ik dat de 68% slaat op alle telefoons.
De telefoons van de vier jaar is dit percentage 76%.
Ja echter er zijn ook telefoons van 4 jaar oud die wel nog iOS 18 kunnen draaien, dus daar zit de grens niet echt
Als ik kon maar mijn telefoon begrenzen zo het maximaal op 16 of 17 blijft :)
Ja en nee. Hangt van het doel van de statistiek af.
Voor bijvoorbeeld informatie rondom potentiële AI gebruikers te hebben, is het belangrijk om deze informatie te delen voor bijvoorbeeld investeerders in jou aandelen, want daar is veel geld in geïnvesteerd, en dat moet terugverdiend gaan worden.
Overigens, alle iPhones waar IOS 17 op staat kunnen IOS 18 draaien. Er bestaan geen iPhones waar je wel 17 op kunt installeren maar geen 18.

Bij ipad's is dat anders, daar heb je modellen (t/m bepaalde(?) 2018 modellen) waar iPadOS 17 op kan maar geen 18.

IOS 16&17 en iPadOS 17 hebben trouwens afgelopen jaar nog beveiligsuodates gehad. Het is niet zo dat Apple stopt met uodaten als een nieuwe versie uitkomt.
Het percentageverschil tussen de iPhones en iPads zal voor een groot deel toe te wijzen zijn aan het het feit dat ipads langer mee gaan dan telefoons. Oudere iPads functioneren nog steeds goed voor het browsen en media kijken en worden veel minder snel vervangen dan telefoons. Dus zijn er relatief veel ipads die iPadOS 18 niet kunnen draaien.
Goeie aanvulling op de discussie hoor, maar in plaats van in te gaan op je post geven ze je een -1...
De "update zo snel als je kan" trend is inderdaad wel iets voor te zeggen. Uiteraard wil je secure zijn, maar ongevraagd krijg je ook andere minor updates mee waar je wellicht niet op zit te wachten, en mogelijk zelfs het vermelden in een changelog niet waard zijn + risico op introductie van nieuwe bugs. En dat vind ik wel iets waar men eens iets aan zou moeten doen. Dus een function/feature freeze op een iOS versie, en dan alleen nog security patches en bugfixes daarop doen. Maar ja, marketing technisch kan je je klanten beter af en toe cadeautjes geven zodat ze bij je blijven.

Verder is het denk ik wel zinvolle informatie voor app ontwikkelaars. Zij kunnen dan bepalen welke iOS versie er nog ondersteund moet worden. Als je app enkel op iOS 18 draait, sluit je namelijk een groot aantal mensen uit die nog op een oudere iOS versie draaien, al of niet bewust. Dat is een keuze die je als app-ontwikkelaar kan maken op basis van deze cijfers.

[Reactie gewijzigd door Fido op 27 januari 2025 12:16]

(De -1 zal komen door de opmerking van de cloudslaven)

Het lang ondersteunen van hardware met nieuwere iOS-versies maakt het allicht ook makkelijker voor Apple? Dat scheelt onder aan de streep heel veel versies ondersteunen lijkt mij?

iPhone XS wordt nu nog ondersteund. Waarschijnlijk is iOS 18 de laatste major. Apple zal waarschijnlijk dan nog met wat losse beveiligingsupdates komen. Tegen die tijd zijn er relatief weinig toestellen over die uiteindelijk niet meer ondersteund worden. Wat goed is voor de algemene beleving van de veiligheid van iOS (een weinig gebruikt os is een minder aantrekkelijk doelwit dan een veelgebruikte).
Het is een bericht richting developers om aan te geven dat ontwikkelen voor ios 18 een groot bereik heeft. Daadwerkelijk waardevolle info voor developers, heeft weinig met een ‘pat op je eigen back’ geven te maken.
iOS 18 is in september 2024 uitgebracht, dus zo "snel als je kan" zou ik na 4/5 maanden niet meer willen zeggen?
Je kunt het ook omdraaien: blijkbaar is het zo makkelijk om je iOS apparaat up-to-date te houden en te profiteren van verbeteringen die gebracht worden. Ik snap die suggestieve
Want zogenaamd vooral voor je eigen 'security'?"
ook niet, behalve dat je misschien door laat schemeren geen iOS fan te zijn? Dat mag natuurlijk, maar om dan zo met een vingertje te wijzen naar anderen ;)

Daarnaast delen ze hier gewoon in het algemeen statistieken, die super zinvol zijn voor alle ontwikkelaars van apps. Backwards compatibility is altijd een ding, als je kan inzien hoeveel mensen hun apparaat naar de laatste versies brengen, dan is dat toch alleen maar goed om te weten?
Gezien de tijd van ondersteuning van laatste OS bij Apple langer is (was!) dan bij Android (zeker de goedkopere modellen), is dit natuurlijk geen verrassing.

Veel goedkopere Android telefoons hebben maar een paar jaar updates naar een nieuwere versie. Weinig verbazend dus allemaal.

Wat mij betreft een beetje als "uit data is gebleken dat in een warme periode er meer water wordt gedronken dan in een koude periode".

Wat het ook zegt is dat de meeste Iphones niet ouder zijn dan 6 jaar. Dat had ik ook al om me heen gezien :) .

We hoeven deze keer de bewering data van Apple niet in twijfel te trekken iig.
Dit is wel degelijk nuttige informatie, want er kunnen ook andere redenen of obstakels zijn voor eindgebruikers om (toch) niet bij te werken. Dat Apple iPhones langer ondersteunt dan de concurrentie, vaker een update uitbrengt en dergelijke, garandeert niet dat klanten hun telefoon ook daadwerkelijk updaten en laat ruimte voor verschil in het tempo waarin het gebeurt.
Ik heb een iPad pro uit 2017 welke nog heerlijk vlot is voor het geen waar ik hem voor gebruik. Echter gaat deze niet verder dan iPadOS 17.x. Ik las laatst ergens dat Apple ook altijd het huidige OS -1 up2date houdt, maar dat de versie onder het huidige OS minder aandacht krijgt en daardoor wellicht minder veilig is. Weet iemand hier toevallig het fijne van?
Niet het fijne, maar ik heb nog een iPhone 4s liggen uit 2011. Deze heeft jaren met iOS 9.3.5 gedraaid welke in 2016 gereleased werd. Vol verbazing kreeg het toestel in 2019 nog een update naar iOS 9.3.6 vanwege een GPS bug.
De op een na laatste versie krijgt alleen nog security updates, geen feature updates meer. Dat is het grote verschil.

Ik zou het niet gek vinden als het gros van de beveiligingstesten op het laatste OS plaats vind, maar beveiligingsproblemen die al in het vorige OS zaten zullen voor het merendeel ook in het nieuwe OS zitten en dan gelijk voor beide OS'en worden opgelost. Daarnaast maken ze ook nog werk van extern ontdekte problemen.

Hackers zullen bij iOS/iPadOS vaak ook de aandacht verleggen naar of het nieuwste OS, omdat die een grotere userbase heeft (bij Android zullen ze relatief vaker ook naar vorige releases kijken omdat de adoptie van een nieuwe Android veel minder snel gaat), of naar oudere OS'en die geen security patches meer krijgen, omdat je die kan blijven uitbuiten zolang mensen nog op die versie blijven hangen.

Ik denk dus dat je niet zo makkelijk kan redeneren dat een ouder OS, dat nog wel fixes krijgt, inherent onveiliger is omdat er wat minder aandacht naar uit zou gaan vanuit Apple. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat ze juist wel veiliger zouden zijn. Het is gewoon moeilijk te zeggen of er een significant verschil in veiligheid zit.

Voor iPadOS 17 komt er binnenkort trouwens weer een nieuwe security patch (versie 17.7.4 heeft nu de 'release candidate' status sinds een paar dagen).
Om een indicatie te geven hoe lang een iPhone mee kan gaan. Mijn iPhone 5S, reserve toestel, heeft WhatsApp. In juni 2025 stopt WA de ondersteuning. Dit toestel heeft zijn geld al dubbel en dwars opgebracht. Hoefde alleen de accu te laten vervangen, 35 euro. Veel apps werken niet meer (goed), de basis functies zoals iMessage, Kaarten en 4G functioneert prima. Wel opletten dat ik alleen de goede bekende websites op Safari open. Zelfs mijn braille leesregel en Voice Over werkt nog.
Geld toch voor elke high end gsm, niet specifiek voor Iphone.

Alleen op een moment werken er functies niet meer en geen beveiliging updates.
Als er was een mogelijkheid om naar oudere iOs te downgraden, statistiek zou echt anders eruitzien.
Ios 16 op iPhone 14 pro. Ik geef men JB niet af zolang men Apps werken. Geen interessante verschillen met ios18.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.