Apple boekt eind 2024 recordkwartaalomzet ondanks gedaalde iPhone-verkoop

Apple heeft het afgelopen kwartaal een recordomzet van 124,3 miljard dollar behaald. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. De groei is te danken aan de verkoop van Macs, iPads en diensten.

Volgens Apple-ceo Tim Cook was het eerste kwartaal van boekjaar 2025, dat van start ging op 29 september, het beste in de geschiedenis van het bedrijf. De door Apple gepubliceerde cijfers tonen echter aan dat de verkoop van iPhones is gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van boekjaar 2024: 69,14 miljard dollar, wat een daling van 0,81 procent is. Deze productgroep blijft wel veruit de grootse inkomstenbron van Apple.

Cook meldt aan CNBC dat er significant minder iPhones zijn verkocht in het gebied dat Apple aanduidt als Greater China. Het gaat daarbij naast China zelf om Hongkong en Taiwan. De verkoop van iPhones daalde in die regio met 11,1 procent in vergelijk met het eerste kwartaal van vorig boekjaar.

De Apple-topman zegt dat de verkoop van iPhones wel is gestegen in landen waar Apple Intelligence beschikbaar is. Die AI-functies zijn vooralsnog enkel beschikbaar in een handvol Engelstalige landen. Het bedrijf gaat deze functionaliteit in april naar gebruikers in de EU en China brengen.

Wat de overige productgroepen betreft deed ook de Wearables, Home and Accessories-tak het minder goed, met een omzet van 11,75 miljard en een daling van 1,72 procent. De verkopen van Macs, iPads en diensten zaten wel in de lift: met respectievelijke omzetten van 8,99 miljard, 8,09 miljard en 26,34 miljard dollar deden deze afdelingen het tussen 13,94 en 15,51 procent beter.

Door Idriz Velghe

Redacteur

31-01-2025 • 13:53

73

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (73)

Sorteer op:

Weergave:

Heeft voor mij allemaal te maken met de MacBooks. Ik vind Apple echt helemaal niks, maar er is nog steeds geen laptop die kan wat mijn MacBook M1 Air kan. Ik doe er zo graag afstand van, maar alleen voor een volwaardige Windows-variant die qua hardware hetzelfde kan voor een vergelijkbare prijs.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 31 januari 2025 14:00]

Dat inderdaad. Apple heeft de naam duur te zijn maar maak eens een echte like-4-like vergelijking en dan is het eigenlijk helemaal niet zo duur. Mijn HP werklaptop is duurder dan een MacBook Air maar langzamer, 100% plastic en dan nog slecht plastic ook (til hem op 1 punt omhoog en de behuizing tordeert), slechter scherm.
Afgelopen week stond hier nog een artikel over een System76 NUC. Duurder dan een A-merk als Apple en de specs zijn niet beter.

Maar waarom vind je Apple helemaal niks als je een betere laptop hebt dan wat anderen leveren?
Nou, een laptop met 16 inch scherm, 1 TB SSD en 32 GB werkgeheugen kostte mij in de vorm van een Dell XPS ca. 3.000 euro (inclusief BTW), terwijl een vergelijkbaar Macbook 4.150 kost. En dan zal die Macbook op andere fronten wellicht nog weer wat beter zijn, maar bovenstaande waren voor mij de drie belangrijkste criteria.
Macbook Pro met 16” scherm / 48 GB ram / 1 TB ssd kost nu € 3.639 = 20% prijsverschil. € 3.179 voor de 24 GB ram versie = 6% duurder.

Daarnaast kun je jaren met zo’n ding doen en de restwaarde ligt ook hoger.
Ik heb nog nooit een laptop gehad die geen jaren mee gaat. De rest waarde is toch helemaal niet zo relevant? Veruit de meeste mensen gebruiken een laptop tot deze niet meer werkt of ze na al die jaren een nieuwe kopen en deze dan als "backup" in de kast verdwijnd.
Bij een Dell misschien, een Macbook verkoop je gewoon na 3 of 4 jaar voor nog steeds flink geld ;)
Veel laptops worden zakelijk aangeschaft (of geleased) en mogen niet in één keer afgeschreven worden, maar wel in bijvoorbeeld 4 of 5 jaar. Dan krijgen de leasers weer een nieuwe, beetje zoals bij auto’s. De restwaarde is dan wel degelijk relevant, want van invloed op de lease-kosten.

Zelf gebruik ik hardware bij voorkeur ook tot ze echt ‘op’ is. Net voor het eerst in ruim 11 jaar een nieuwe macbook pro gekocht. Met ‘jaren’ druk ik me niet goed uit. Ik bedoel dat duurdere hardware vaak ook bovengemiddeld lang meegaat.
De goedkoopste die ik zie is 3.850 (ik had eerder bij Apple zelf gekeken). Maar dat is dus 28% duurder. Over 5 jaar is dat ding refurbished minder dan 1.000- euro waard. Dus als ik hem persoonlijk verkoop nog een stukje minder. Het prijsverschil is dus na 5 jaar kleiner dan de meerprijs van 850- euro nu, want mijn Dell heeft ook een restwaarde.
Ik nam de 16” Macbook Pro met M4-Pro chip met 14-core CPU, 20-Core GPU en 16-Core Neural engine, 48 GB werkgeheugen als uitgangspunt. Dan de SSD groter kiezen van 512 naar 1 TB. Dan kom je in de Apple Store app op € 3.639 op dit moment.
Eens. Heb zelf een M1 MBP en voor werk had ik een M2 MBP gehad. Bij mijn nieuwe werkgever de keus, M3 of HP Elite. Helaas voor de Elite moeten kiezen omdat ik 1/2 programma’s nodig heb die Windows only zijn.

Bij mijn MBP maakt het niet uit wat ik er tegenaan gooi en de accuduur is ongeëvenaard!
Windows draait prima op een Macbook in bijvoorbeeld VMware die tegenwoordig nog gratis is ook…
In VM of met Bootcamp op de MBA 2014 (misschien kan bootcamp niet met M processoren) maakte bij bij geen verschil. Beide opties was bij Windows de accu duur bar slecht.
Ik heb geen ervaring met een MBA van 11 jaar oud, maar wel met een M2 van 2 jaar oud en daarop merk ik geen enkele batterij drain bij gebruik van Windows, en dat gebruik ik 8 uur per dag :)

Leukste vergelijking vind ik de vrij recente Dell laptop die ik ernaast heb, zelfde Windows11 maar de Dell moet na 6 uur al aan een lader terwijl de Macbook maar 2x per week opgeladen hoeft te worden.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 31 januari 2025 15:10]

En hoe lang haal je dan als je MacOS gebruikt?
Dat durf ik niet te zeggen, volgens mij scheelt dat niets want Windows (of eigenlijk VMware) staat gewoon open als een app in MacOS en ik gebruik ze tegelijk.
Ja maar dat kan ik helaas niet enrollen in een corporate omgeving. Niet toegestaan helaas!
Kon je geen RDP locatietje krijgen voor die 2 apps die perse onder windows moeten draaien?
Nee, servers zijn niet enrolled en ik werk met gevoelige informatie dus moet helaas enrollen.
Dan is het alsnog mogelijk via een VM als t goed is.
Maar ik/we weten je situatie natuurlijk niet. ;)
Zou het in ieder geval een keer voorstellen als ik jouw was. Sommige medewerkers presteren gewoon beter als ze kunnen werken met het OS dat men beter ligt.
Je kan Windows apps gewoon draaien met Crossover of Whisky op MacOS. Zo speel ik bijvoorbeeld de Windows versie van Cyberpunk op mijn M4 pro. Draait als een zonnetje ondanks de translation layer.
Ik heb toch wel vaak last van memoryleaks waardoor het batterij van mijn MBP M1 Max het niet eens 4 uur volhoudt. Moet constant opnieuw starten. Ben niet echt heel tevreden van een Macbook om op te programmeren, ik stoot maar tegen allerlei problemen aan waar ik op mijn Windows machine geen last van heb. Het ergste waarvan dat copy paste functionaliteit niet altijd goed werkt.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 31 januari 2025 19:09]

Wat kan een MacBook M1 Air dat geen andere laptop kan?


Volgens cijfers van Apple heeft het allemaal te maken met services (toename van 3,2 miljard), hoewel MacBook (toename van 1,2 miljard) en iPad (toename van 1,0 milard) het ook goed doen.
Voor de prijs kwaliteit verhouding komt er letterlijk niks in de buurt qua prestaties en voornamelijk batterij duur. Hierin kun je gewoon niks vergelijkbaars vinden!
Dat is wel zo maar je zit dan wel met macOS. Dat is toch wel een flink nadeel. Kun je wel windows in een vm draaien maar dat is toch niet hetzelfde.
Het OS is persoonlijk. Persoonlijk vind ik MacOs juist een voordeel. Het is onderhuids een *NIX, en dus heeft het dezelfde (technische) voordelen van Linux, maar met betere support en minder balkanisering.
Ook kwa software is er die ik gebruik is er niks dat Windows-only is(maar das inderdaad afhankelijk van je job, hobbies,...).
[...] minder balkanisering.
Offtopic, maar wat bedoel je hier met 'balkanisering'? :?
Volgens Wikipedia betekent het namelijk: 'Het uiteenvallen van veelvolkeren-staten in kleine natiestaten die elkaar niet zelden vijandig gezind zijn.'.
Was symbolisch bedoelt.
De veelheid aan distro's met elk hun eigen systemen(rpm, deb, snap,...) En de UI's(Gnome,KDE,XFCE,...) als die dan nog niet beslissen om alles om te gooien(zoals GNOME2 naar 3). Voor een server is Linux zeker oké, maar heb geen zin (meer) om alles in de UI constant uit te zoeken. Vandaar dat ik voor desktop geswitcht ben van Linux naar MacOS.
Ah oké. Ik gebruik al jaren Linux Mint met Cinnamon. Dat is echt een out-of-the-box distro. Is gebaseerd op Ubuntu maar dan zonder de stomme keuzes van Canonical, zoals Snap.
Kan ik echt aanraden. Is te proberen middels een live CD (ISO op USB en gaan!).
Betekent out-of-the-box hier dat je er niets meer aan hoeft te doen of dat het de gebaande paden verlaat?
Met out-of-the-box bedoel ik hier dat het gewoon gelijk werkt. Zal vast niet met alle hardware zijn, maar in 95% van de gevallen werkt alles gewoon. Ik heb het op van alles geïnstalleerd, van 15 jaar oude laptops tot nieuwe desktops, en tot nu toe nog nooit problemen gehad met zaken als netwerk, geluid, etc.
Klopt, maar vanwege dat Windows geen firmware aanpassingen kan doen is het nog steeds stabieler dan de meeste windows pc's die er rond gaan. Ik zou ten alle tijden kiezen voor een Macbook met Windows in een VM boven een Windows PC voor werk.
Voor mij is macOS geen nadeel. Jaaaaaren geleden overgestapt van Windows en nooit meer teruggegaan.
MacOS is een voordeel zeker als developer, voor die paar legacy apps waar je windows nodig hebt start je gewoon een VM op.
Crossover of Whisky lijkt me handiger. Hoef je geen aparte VM voor te draaien ;)
Ik was eerst ook zo, maar toch in '21 de stap gewaagd naar een M1 Air en nu wil ik niet meer terug. Ik heb nog W11 op een oud NUCje draaien voor iets dat per se op Windows moet, maar dat is wel steeds minder aan het worden. Praktisch gezegd gebruik ik er nu alleen nog SubtitleEdit op.
Ik ben zo benieuwd naar concrete vergelijkingen... want ik zie niet in dat een m3 macbook 2x zo goed is als een HP pro book? De accuduur is een van de USP's van Apple idd, maar de rest?

uitvoering: Apple MacBook Air 2024 15" M3 8-core, 16GB ram, 10-core GPU, 512G...

uitvoering: HP ProBook 460 16 inch G11 (9Y7S7ET)

Mocht daar verschil in zitten, weet ik vervolgens niet wat de doorsnee office gebruiker aan die extra power heeft? Ik zit hier op een 3 jaar oud Thinkbookje met 16 gb 512gb en een basic nvidia kaartje. Zit nog geen krasje op terwijlik dat ding overal mee naartoe sjouw. Ding kostte destijds 1100 euro en daar draai ik gewoon BF5 op ultra op. Dat is veel meer dan 2 browsers met 30 tabs en wat Excel-documenten ooit nodig zullen hebben...
Het scherm is beter, de gigantisch goede accuduur, de speakers zijn beter, de trackpad is veel beter, de UI is schoner, de fans produceren nauwelijks geluid. Het is echt een totaalpakket aan ervaring. Ik gebruik niet eens word. Ik doe veel aan webbrowsing, videos en filmpjes. Ik heb mijn M1 macbook nu meer dan 4 jaar geleden gekocht voor €925.

En ook de punten die @Annihilism aanhaalt.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 31 januari 2025 17:32]

Ik zit al 35 jaar achter een Mac en regelmatig achter een Windows of zelfs Ubuntu machine. Je hebt helemaal gelijk dat je prima uit de voeten kunt met een willekeurige middenmoot Windows laptop voor soho-gebruik. En dat doet 8 van de 10 mensen dan ook :) Ik schat dat 1:10 een extra goedkope of juist extra dure heeft en 1:10 een MacBook. Maar het werkt wel zeer prettig en vooral als je er veel mee werkt is mij dat wel het prijsverschil waard van per dag maar een paar dubbeltjes. Twee- of drieduizend euro voor een laptop of desktop, eens in de 7 jaar, gaat het verschil toch niet maken op een begroting van een bedrijf of overheid. Mijn vrouw gaat een week op wintersport voor € 2.500, ik koop een MacBook.
Ik ben het volledig met je eens.
iPhones vind ik ruk, maar nu ik een tijdje met Macbook Pro M1 t/m M4 heb zitten knutselen, werken, configureren voor werknemers... Het is bizar hoe goed deze allemaal werken tegenwoordig en hoe stevig ze zijn. En die accu duur... Wow.
Maar goed, of dat deze positieve cijfers geeft?

Ik denk eigenlijk dat Apple in de eerdere kwartalen te maken had met hun VR/AR headset die écht slecht verkocht. Dus wellicht gaf dat een deuk voor die kwartalen en laat het nu gewoon weer een nominale toestand zien die dus hoger lijkt qua omzet.
Graag een beetje onderbouwing waarom de iPhone “ruk” is. De enige reden dat ik nog geen nieuwe iPhone heb is omdat mijn iPhone 12 Pro Max nog gaat als de brandweer. Accu presteert nog top en over de software valt nog steeds niets aan te merken.

Omdat zowel software als hardware zeer consistent presteert is mijn volgende telefoon zonder twijfel een iPhone.
Mn persoonlijke voorkeur gaat uit naar flexibiliteit en 'vrijheid' naar Android toestellen, waar mee ik mn privacy relatief zelf in de hand heb en hou.
Tel daarbij op de manier waarop Apple bepaalde zaken "forceert" naar hun platform en om een zakelijke iPhone in te stellen en om weer van het apparaat af te komen (om nog maar te zwijgen over de reparatie kosten of garantie weigeringen) en het is een opsomming van kleine zaken die het groot maken.

En dan noem ik ook nog niet de instapprijs voor veel van hun iPhones.

Kijk, ik snap de 'appeal', ze zijn mooi, snel, degelijk gebouwd en als je volledig in de Apple familie zit met álles, is het nagenoeg een perfecte en naadloze overgang. Maar als je (soms noodgedwongen) even er van wilt/moet afwijken...
Ik ben ook geen apple fan. Maar windows 11 is echt het meest waardeloze besturingssysteem tot nu toe. Ik wou dat ik naar Linux overkon maar helaas i.v.m. software die ik nodig heb niet mogelijk. Ik kan best begrijpen dat mensen tegenwoordig liever een macbook hebben dan een windows laptop.

Ik ben alle telemetrie, rare GUI updates, onsamenhangende instellingen menus, alles als abonnementvorm en om elke hoek onedrive en office 365 pushen en updates die alles kapot maken van MS echt helemaal zat...
Kan je die software niet in een VM draaien? VirtualBox werkt prima, maar ik hoor ook goede verhalen over VMware.
vraag me af wat een windows laptop dan niet kan wet een macbook wel kan??
Gewoon werken zonder de gebruikers lastig tevallen en dingen ongewild in hun strot te rammen mss? ;-)
Dan zou ik eens naar een Asus Zenbook gaan kijken. Heeft een luxere uitstraling, is dun en bevat krachtige hardware met meer geheugen en opslag. Prijs vergelijkbaar met een MacBook Air. Grootste voordeel is het ontbreken van het in mijn ogen beperkte MacOS.
De kwaliteit van Apple hardware staat op een eenzame hoogte.
Van buiten en binnen tot gebruikte materialen.
Als iPhone en iPad gebruiker zou ik graag ook een MBP of iPadPro met dubbel oledscherm en zwevend toetsenbord kopen, maar….

De iPad software (bestanden, maar ook andere software) is het net niet… je kunt ermee werken als volledige laptop vervanger, maar het is het vaak net niet.

Ook de MBP is fantastisch als je binnen hún ecosysteem kunt blijven.
Maar als je windows specifieke software hebt, of samen met klanten en collega’s in one drive documenten moet werken… helaas.
De kwaliteit van Apple hardware staat op een eenzame hoogte.
Waarom staat de kwaliteit van Apple hardware op eenzame hoogte? ;)
Er zijn geen andere laptops die zulke hoge prestaties halen, terwijl ze óók een ongekend lange accuduur hebben.

Daarnaast is de bouwkwaliteit van de MacBooks ook beter dan welke andere laptop ook.

Voor het evenwicht, er zijn ook dingen die beter kunnen:
  • repareerbaarheid / upgradebaarheid is zeer slecht
  • prijzen voor upgrades zijn exorbitant (en je hebt ze wel nodig, zie vorige punt)
De prestaties zijn ook gelinkt aan soort laptop. Ultra mobiel hoge singlethread performance een in soc memory en opslag controller. En premium. En OS specifiek voor die lijn alleen. En daarmee Smal target driver en firmware ontwikkeling en dus minder abstract.
Enige van x86 wat kwa mem zelfde doet is Lunar lake.
In Soc memory je heb gigantische memory bandbreedte en low latency.
Wat veel (is niet upgradable azijn pissers ) vergeten, is wat krijg je er voor terug. Het is niet puur nadeel maar altijd con en pro en het is dus wat je belangrijk vind. Hoge bandbreedte low latency.
Een verkeerd gekozen memory hoefveelheid upgrade je door je huidige in te ruilen voor een ander. Dus is geen zeer groot probleem. Ook gezien de waardevastheid.
Opslag kan je ook extern doen. Ben je pro en data belangrijk, dan is DAS of NAS in team.
Opslag controller in soc. Dat is die hete chip op high-performance m.2 nvme ssd. Waar voor top sku ,je dikke koeler op moet pleuren. Bij apple silicon is dat nieuwste node geïntegreerd in de chip in de SOC. Dat maakt apple opslag uniek als custom nand pcb en opslag. In diverse kleine pcb productie en SMT productie oplages.

Op PC mijd ik pcie-5 nvme 4x ssd omdat die te hot zijn en degelijke koeling vereisen.
Geen probleem bij ipad macbook macmini macstudio. Daar moeten we even wachten op zuinige controler en betaalbare top-end 4TB 8TB versies daarvan.

Op pc ik heb nog pci-e 3.0 1850x kan opslag uitbreiden. Intern en grote langzame nvme 3.0 en sommige 4.0 zijn betaalbaar geworden. Maar mis TB4 of USB4 op voor DAS NAS ik heb 10gb nic in voor NAS 10gb nas segment waar ook mac mini op zit.
Performance/Watt van de M-series
Trackpad die echt werkt zoals het hoort
Sound en beeld prima
Gebruiksgemak en veiligheid van Macos (t.ov. het brakke onlogische Windows10/11)
Logische en veelvuldige shortcuts in quasi ieder programma = veel sneller voor de gebruiker
Geen geforceerde updates
etc...
One drive werkt nu juist echt prima op macs. De hele office suite draait echt prima.
Gelijktijdig samenwerken in document heb ik geen goede ervaring mee (andere gebruiker via mac).
Daarnaast zijn power pivot in excel of geavanceerde opmaakfuncties in powerpoint niet beschikbaar.
De iPad software (bestanden, maar ook andere software) is het net niet… je kunt ermee werken als volledige laptop vervanger, maar het is het vaak net niet.
Qua hardware zou een iPad Pro prima een laptopvervanger kunnen zijn. Sterker nog, qua hardware presteert hij beter dan menig laptop!

Het OS is in principe ook voldoende. Maak een "Finder" van "Bestanden", en laat externe volumes mounten op bv een sandbox locatie op je iPad.

Het probleem is dat er geen Mac apps op kunnen draaien.

Als Apple ervoor kan zorgen dat de apps uit de Mac App Store ondersteund worden, dan ben je er al zo ongeveer, dan zal het voor menigeen een volwaardige laptopvervanger zijn!
Mijn gevoel zegt me dat er ook het succes van de nieuwe mac mini in zit.
Gezien de prijs vraag ik me af of die impact heel groot is. Het is wel een fraai apparaat, zeker als je ziet wat je krijgt voor dat bedrag.
Toen de markt verzadigd was met iPads daalden de prijzen ook. Maar ze zullen vast goede econometristen in dienst hebben die de winstmaximalisatie kunnen berekenen.
Het waren bij iPads (en tablets in het algemeen) vooral de externe analisten die er helemaal naast zaten met hun gouden bergen voorspellingen. Die hadden hetzelfde vervangingsinterval voor hun progrnoses gebruikt als die ze voor telefoons gebruikten. Maar een telefoon zit de hele dag in je broekzak, gaat overal mee naar toe en heeft gewoon meer te lijden. Een smartphone is gemiddeld na 3 jaar versleten, maar een tablet heeft niet zo veel te lijden. Die zit netjes in een tas of ligt thuis. En dan krijg je opeens een heel ander marktplaatje.
De Apple-topman zegt dat de verkoop van iPhones wel is gestegen in landen waar Apple Intelligence beschikbaar is
Ik vind het wel echt spannend hoe dit gepresenteerd wordt. De AI zoals Apple dit presenteert kan echt geen reden zijn voor betere verkoop. Het doet ook daar niks boeiends. De aandeelhouders zullen het wel slikken als zoete koek?

Ik ben ook geen marktanalist verder maar zou het niet makkelijker zijn om de toegenomen verkoop te verklaren met het eindelijk weer maken van een aantrekkelijk basismodel?
Als een CEO iets roept zonder het te onderbouwen met cijfers, dan is de kans groot dat de CEO het doet om investeringen te rechtvaardigen en Apple (zoals alle andere bigtech) investeert veel in AI.
Omdat AI de grootste feature is en iphone de meer huidige en nieuwste model A soc moet hebben. En AI in engelstalige markten al bruikbaar zijn.
AI is dus een feature wat uniek is vanaf bepaalde A Soc.
Voor mij zou dat dus ook reden zijn voor upgrade.
In mijn geval is er niks apple wat geschikt is voor AI. Ik zit op A12 A12X en laatste x86 Macmini.
En ik kan nog wachten als het in NL lokalisatie al beschikbaar is.
Ook al support M1 al AI het is daar wel erg zwakker in elke gen M soc heeft meer Top. Kwa NPU. Bij A-Soc is niet alleen npu probleem maar ook memory. AI vergt wat meer memory
De globale inflatie in 2024 is op ongeveer 5.4%. Dit is hoger dan de toename in Apple's omzet.

Ik neem aan dat een bedrijf graag ziet dat de omzettoename hoger is dan de inflatie?


globale inflatie bron


edit: bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door panchoh op 31 januari 2025 14:47]

De prijzen van de instapmodellen dalen ook gestadig hoor... ;-)
Met een dergelijke kop voor het artikel lijkt het alsof er een grote daling is. Alleen een daling van nog geen 1% (0,81%) is natuurlijk nog steeds indrukwekkend in een verzadigde markt.

Indrukwekkende cijfers in het algemeen ook. Voor een bedrijf wat een winst van bijna 40 miljard dollar behaald voelt een prijsverhoging voor de services wel een beetje dubbel maar goed de aandeelhouders wilde ook wat natuurlijk.
Dat een bedrag een x bedrag aan winst maakt, zegt natuurlijk niks over of een onderdeel kostendekkend is. Daarnaast is winst maken nou eenmaal wat bedrijven doen. Jij wil toch ook wat verdienen om nuttige en leuke dingen van te kunnen doen?

Ik gebruik alleen iCloud. Dat kost al jaren hetzelfde: € 2,99 / maand voor 2 TB cloudopslag. Geld wordt nou eenmaal minder waard met de jaren dus prijsverhogingen zijn vroeg of laat onvermijdelijk. Ik neem bewust geen ‘gratis’ dienst of eentje waarbij je alleen eenmalig hoeft te betalen, want dat is vragen om ellende, dat kan iedereen zelf bedenken.
Dat een bedrag een x bedrag aan winst maakt, zegt natuurlijk niks over of een onderdeel kostendekkend is. Daarnaast is winst maken nou eenmaal wat bedrijven doen. Jij wil toch ook wat verdienen om nuttige en leuke dingen van te kunnen doen?

Ik gebruik alleen iCloud. Dat kost al jaren hetzelfde: € 2,99 / maand voor 2 TB cloudopslag. Geld wordt nou eenmaal minder waard met de jaren dus prijsverhogingen zijn vroeg of laat onvermijdelijk. Ik neem bewust geen ‘gratis’ dienst of eentje waarbij je alleen eenmalig hoeft te betalen, want dat is vragen om ellende, dat kan iedereen zelf bedenken.
iCloud 2 TB kost geen €2,99 per maand.
iCloud biedt drie verschillende abonnementen aan: 50 GB voor €0,99 per maand. 200 GB voor €2,99 per maand. 2 TB voor €9,99 per maand.
Je hebt gelijk. Ik heb de 200 GB.
Als ik naar mijzelf kijk, dan heeft minimaal 16GB RAM in de Mac (zonder meteen een meerprijs) de doorslag gegeven om een oude iMac te vervangen. En dat gebeurde vorig jaar in het laatste kwartaal.
Cijfers van Apple laten zien dat hun omzet vooral groeit dankzij services.

Omzet van producten is gestegen met 1,6%, een toename van 1,5 miljard USD (voornamelijk dankzij prijsverhoging) en omzet van services is gestegen met 13,9%, een toename van 3,2 miljard USD.

Qua hardware zijn Mac en iPads gegroeid, iPhone sales en Wearables, Home and Accessories zijn afgenomen.

Omzet groeit het hardste in Japan en Europa en neemt af in China en de rest van Azie.
Het aantal verkochte iPhones mag wel dalen, ik heb wel het idee dat mensen meer de pro/ultra modellen kopen. Dan blijft de winst op peil.

Nu wacht ik op de 2025 editie van de SE. Zie verder geen reden om de Apple Watch 5 om te ruilen. Die zuurstofmeter zou nog een belangrijk punt kunnen zijn, of een betere accuduur. Maar die zuurstofmeter is weg geprogrammeerd en die betere accuduur, daar ga ik geen honderden euro's meer voor betalen.

Verder weinig spanneds voor mij als Euro klant. De functies die interessant zouden kunnen zijn voor een overstap zijn niet beschikbaar in NL of uitgezet. Dus dan blijft er alleen een megapixel meer, een millimeter dunner, een of ander knopje erbij of een exclusief kleurtje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.