Leaker deelt beelden iPhone SE 4; release 'begin april'

Er zijn beelden opgedoken van wat de volgende iPhone SE zou kunnen zijn. Uit de beelden blijkt dat het toestel beschikt over een enkele cameralens aan de achterzijde. Volgens de leaker zou het toestel geen Dynamic Island meekrijgen en volgt de release begin april.

Afbeeldingen vermoedelijke iPhone SE. Bron: X-gebruiker Majin Bu
Afbeeldingen vermoedelijke iPhone SE. Bron: X-gebruiker Majin Bu

In de video die Majin Bu op X heeft gedeeld, is te zien dat het ontwerp van de vermoedelijke iPhone SE 4 lijkt op dat van de reguliere iPhones. Het toestel lijkt ook te beschikken over een USB-C-poort en een simkaartslot. In andere afbeeldingen van Majin Bu is het toestel in een zwarte en witte uitvoering te zien. De leaker zei in een bericht aan een andere X-gebruiker dat de smartphone begin april geïntroduceerd wordt, al vermeldt hij niet op welke datum precies. Bu claimt tot slot dat de iPhone SE geen Dynamic Island zal meekrijgen, maar dat het scherm een inkeping zal bevatten.

Het is niet de eerste keer dat er gewag wordt gemaakt van een nieuwe iPhone SE. Zowel leaker Evan Blass als Apple-analist Ming-Chi Kuo hebben al naar dit onaangekondigde toestel van Apple verwezen. Kuo claimde in het verleden dat de eerstvolgende iPhone SE in het eerste of tweede kwartaal van 2025 geïntroduceerd wordt. Het apparaat zou volgens Mark Gurman ook een door Apple ontwikkelde 5G-modem bevatten. Apple heeft nog niet gereageerd op de geruchten.

Door Jay Stout

Redacteur

27-01-2025 • 15:07

86

Lees meer

Reacties (86)

Sorteer op:

Weergave:

Zucht, weer zo'n wiebelphone...
Als deze nou een flink slechtere camera had gehad (liever niet natuurlijk) maar wel binnen de behuizing zou blijven had ik zeker als vervanger gezien van mijn 13 Pro.
Als je een probleem hebt met de camera bump kun je gewoon een hoesje kopen met een inkeping voor die bump. Dan ligt hij alsnog plat.
Dat zal voor sommigen zeker een oplossing zijn, maar ik ga al jaren voer straat zonder een hoesje.
Ik vind het zonde van de mooie materialen van de telefoon.
Vind ik ook! Vandaar dat ik op de juiste plaats een klein rond viltje heb geplakt, en weg is de wiebel. Nu ligt hij ook een beetje schuin naar boven, wat ik ook wel prettig vind.
Helemaal mee eens. En toch heb ik een hoesje.

o.a. vanwege het wiebelen, wipwappen, heen en weren :)
Ook hier, al jaren geen hoesje meer rondom het toestel, ook al lang geen screenprotector meer. Het is te idioot dat je een toestel dat zoveel geld kost moet gaan beschermen met plastic spul dat binnen de kortste keren vol krassen staan, krassen die het toestel zelf niet zou hebben want veel steviger materiaal.

Men kan beter heel het toestel wat groter maken zodat een camera eiland niet noodzakelijk is. Kan men er in 1 keer ook een grotere batterij in plaatsen. Gaat de telefoon langer mee op 1 lading en gaat de gezondheid van de batterij minder snel omlaag.
(...) Men kan beter heel het toestel wat groter maken zodat een camera eiland niet noodzakelijk is. Kan men er in 1 keer ook een grotere batterij in plaatsen. Gaat de telefoon langer mee op 1 lading en gaat de gezondheid van de batterij minder snel omlaag.
Maar dan gaan mensen klagen dat het toestel te groot, te dik en te zwaar is en dat geen enkele fabrikant nog een lekker klein en licht toestel maakt met een accuduur van drie weken, een 120Hz oled-scherm van 1440p, 4TB opslag, 64GB RAM, een SD-kaartslot en een 3,5mm jackplug (bij wijze van spreken) ;)
Waarom moet een 4 euro prul uit de Action een oplossing zijn voor een probleem dat een miljardenbedrijf gecreëerd heeft?
Je mag er ook een van 59 euro bij Apple kopen als je 4 euro te pauper vindt.
Zelf ergens een probleem van maken en een ander daar de schuld van geven is wel echt een hip en trendy dingetje geworden… 😶
wiebelphone?
Je kan 'm niet op tafel leggen zonder dat 'ie wiebelt, omdat de camera uitsteekt.
Telefoons glijden tegenwoordig ook alle kanten op, dus je moet eigenlijk wel een hoesje hebben, wat het wiebelprobleem mitigeert.
Tafel waterpas zetten?
Een berg aan bierviltjes meenemen om in elke koffiezaak eerst de tafel waterpas te zetten alvorens de telefoon neergelegd kan worden. Maar de waterpas meesjouwen is wel lastig. Misschien kan iemand een telefoonhoesje met ingebouwde waterpas maken.
Waterpas (iPhone) standaard op de man.
https://tweakers.net/foto...mPhx5pWnavwiQD8Gaa9Hf.png

[Reactie gewijzigd door PKHS op 7 februari 2025 13:53]

Het gaat om zo'n tafel:
https://www.reddit.com/r/..._4x4_bench_seat_question/
De telefoon van mijn partner ligt vaak in het daarvoor bestemde vakje. Mijn telefoon ligt vaak op het stoffen gedeelte. Er zit een waterpas in het dashboard voor het offroaden, maar altijd waterpas rijden is niet echt mogelijk. Maar een goed hoesje voorkomt dat hij alle kanten op glijdt :)
Hij kan prima op tafel liggen zonder dat hij wiebelt. Hij wiebelt pas als je erop gaat drukken, wipwappen kan je het beter noemen.
Een camera bumb waardoor de telefoon wiebelt als je hem plat legt.
Als het een blok is valt ermee te leven maar nu wiebelt het niet alleen het ziet er optisch ook vreemd uit met zo'n grote lens (t.o.v. van de dikte van de telefoon).
Ja, dat lens eiland werd op de iphone 6 geïntroduceerd, maar als ik nu m'n 13 mini naast m'n 6s leg, dan is die net zo dik zonder het eilandje als de 6s met eilandje. Wat mij betreft kan een se variant voor mensen die de camera functionaliteit niet zo heel belangrijk vinden gerust weer zonder eilandje. Wordt het toestel dan iets dikker, dan is dat geen probleem want die ruimte kan je goed gebruiken voor je accucapaciteit.
Als je helemaal geen wiebelphone wil, moet je het tegen Apple vertellen en dan maken ze wel een erg dikke telefoon voor jou... dat het zeker zwaar weegt.
Meer ruimte voor een grotere accu, stel je voor dat je telefoon de hele week mee gaat met een accu lading
Ja een hele rugzak met accu, dan kon je 1 maand lang bellen lol :')
Je lacht erom, maar ik heb in mijn vroegere jaren daarmee gelopen, een koffer wat de accu was en den antenne had, en de telefoonhoorn met toetsenbord op de achterkant met een krulkabel verbonden aan de koffer.
Helaas hield deze het ook geen maand vol op een acculading.

Ongeveer zoiets
Wow wat een onhandig ding.
Dat was toen "ju van het", heel modern, want je was onderweg bereikbaar... als je geluk had.
Het werkte toen nog op een ATF-3 netwerk (pre GSM).
Goeie ouwe tijd......
Ik kijk hier naar mijn iphone 8 maar die heeft ook een uitstekende camera, ik herken het probleem niet zo. Ik gebruik hem al jaren zonder hoesje maar ik heb enkel wat krassen op de zijkant van de behuizing.
Gewoon rustig afwachten tot de officiële specificaties bekent gemaakt worden en dan kijken en vergelijken of het iets is voor jou. Dat is immers het doel van dit soort lekken, zorgen dat je niet vergeet dat deze optie eraan komt, en tegelijkertijd is het weer een nieuwsartikel = gratis reclame voor het merk. Iedereen doet het.
Overigens kan het je ook helpen je aankopen uit te stellen, er is altijd wel weer iets nieuws op komst, dus je kunt nog even rekken met je oude telefoon, tot die kapot is en je echt moet.
En waarschijnlijk helaas echt geen home-knop meer. Ik hou mijn SE3 nog maar even goed vast zolang die nog updates krijgt :)
Vanwaar de behoefte aan een home-knop? Oprecht nieuwsgierig, geen kritiek.

Ik ben van een iPhone 4S naar een SE (eerste generatie) naar een 12-mini gegaan, maar bij die 12-mini de home-knop geen seconde gemist.
Vooral omdat ik de vingerafdrukscanner fijn vind bij betalen; dat moet bij de nieuwere modellen met een toegangscode (omslachtig, zeker met hoe groot de nieuwe modellen zijn; de SE wordt helaas ook niet het formaat van de 12 mini) of een gezichtsscan (minder praktisch en persoonlijk geen fan van).

Mijn motoriek is ook niet fantastisch, als ik swipe gaat dat regelmatig mis; en een fysiek voelende knop is dan wel prettig. :P
Dat hoeft helemaal niet met een toegangscode, maar gewoon met Face ID. Werkt als een tiet.
Ik heb een iPhone en een Android telefoon, maar persoonlijk vind ik Face ID toch niet zo fijn werken als een vingerafdrukscanner. Je moet altijd je telefoon naar je toerichten om te unlocken. Met een vingerafdruk hoeft dat niet. En zeker voor betalen in de supermarkt.
Je kan je iPhone natuurlijk niet van je gezicht africhten maar bij mij werkt het al als hij half onder mijn gezicht zit (naar boven kijkend tegen mijn kin), op een arm lengte afstand van voren etc etc. Het is een kwestie van 3x doen en je weet hoe het moet en na jaren gebruik kijk ik er eigenlijk helemaal niet meer naar om zo makkelijk is face-id.

De enige manier die mijn inziens sneller zou zijn is met een vingerafdruk scanner op de aan/uit knop omdat het dan 1 actie is, ieder andere plek van een vingerafdruk scanner zou ik minder praktisch vinden

(let wel, zou ik!)
Ik heb een ipad (10 denk ik?) gehad waar een vingerafdrukscanner op de aan/uit knop zat en die werkte dan weer zo slecht dat ik er echt niet blij mee was. Je moet daarbij je vinger wel heel precies positioneren.

Desalniettemin: ik dacht zelf ook dat faceID niet lekker zou werken maar heb er in de praktijk nooit problemen mee.
Dat probleem was al opgelost. Gewoon meerdere scans maken van dezelfde vinger en 100% succes garantie gegarandeerd. Ligt ook echt aan je vingers moet ik zeggen, ik heb kleinere handen/vingers dan gemiddeld en heb nooit ergens last van gehad.
Naar je toe richten? Om de telefoon te gebruiken kijk je toch al naar het scherm?
Als ik bv betaal kijk ik niet naar mijn telefoon. Gewoon vinger erop en meteen naar de betaal terminal.

Tevens pakt hij FaceID bij mij niet als de telefoon ergens naast mij op mijn bureau ligt. Als ik vluchtig even wil kijken wat er bv voor bericht binnenkomt, zonder telefoon op te pakken.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 27 januari 2025 16:25]

Ik betaal met Face-ID, hoef geen code in te toetsen op mijn iPhone 15 Pro.
Hoeft helemaal niet met de code, hoor, Face ID werkt bij vrijwel alle gevallen (sowieso Apple Pay en ook alle andere bank- en identificatieapps die ik gebruik). You do you, natuurlijk, als jij Touch ID beter vindt werken, dan is dat jouw goed recht, maar Face ID werkt minstens even goed en je kan niet per ongeluk de knop indrukken waardoor je opnieuw moet beginnen (iets wat mijn ouders vaak voor hebben 😅)
Hoezo moet je een toegangscode gebruiken? Je hebt toch Face ID?
Ja, je moet naar je Scherm kijken dan omdat hij je gezicht moet scannen, maar het is praktischer dan een code intypen. Maar eens dat dan een vinger afdruk makkelijker is, omdat je dan je telefoon niet perse naar je toe moet houden. Hoewel ik denk dat je dat alsnog doet omdat je wilt zien of het werkt.
FaceID werkt 10x beter dan TouchID, zeker bij betalen. Vroeger, toen ik nog een iPhone 6S had gebruikte ik Apple Pay amper omdat TouchID net iets te vaak net niet lekker werkte. Toen ik eenmaal overstapte naar een een telefoon mer FaceID ben ik 90% van de betalingen met Apple Pay gaan doen.
Niet helemaal in vergelijk. We hebben een iPad mini nieuwste versie, die heeft ook geen home knop. Om nu te ontgrendelen moet je zo’n klein knopje indrukken wat met case niet altijd lekker werkt. Wil je nu van app wisselen en zo dan moet je nu zwiepen, dan dat is toch wel een beetje een geklooi. Die home knop was vele malen makkelijk en die druk ik ook altijd correct in. Oom double klik en zo werkt dan prima. Geen iedee hoe je dubbel moet zwiepen of klikken zonder home knop.
Voor ons dus zeker een gemis.
Voor mij geldt dat ik gewoon niet van verandering houd. Ik ben gewend aan de home knop, dan blijf ik bij de home knop. Ik zal bijvoorbeeld niet de Cybertruck kopen, omdat er gewoon te veel verandering is. Neemt niet weg dat ik het een vette auto vind en dat ik er absoluut een zal huren voor een maandje. De F-150 Lightning is een auto waar ik nu serieus naar aan het kijken ben, omdat de auto verder gewoon gelijk is aan de benzine F-150. Apple vind ik redelijk goed in het gelijk houden van dingen. De SE is altijd een beproefd model geweest en ik denk dat er meer SE gebruikers zijn die gewoon bij de SE blijven omdat het gewoon grotendeels gelijk is aan de voorganger.
Die homeknop vind ik nu echt verschrikkelijk. Mijn vader heeft een SE 2022, maar ik vind dat echt niks meer als je eenmaal gewend bent aan het naar boven swipen om terug te gaan naar het hoofdmenu van je telefoon. Werkt echt super goed.
Moet zeggen dat ik ook lang iPhone 8 heb aangehouden voor home knop maar moest naar een hoger niveau voor werk telefoon.

Uiteindelijk 13 mini en nu 15. Moet zeggen dat faceID verassend goed werkt. Dubbel klik op lock knop en kijken naar scherm en klaar.

Vond zelf home knop nog tijdje fijner omdat je dan niet naar telefoon hoeft te kijken, maar went wel.
Zo jammer dat ze de iPhone mini's niet heeft omgedoopt tot nieuwe SE's, ondanks geruchten van een aantal jaar geleden.

Ik denk dat daar nog steeds een gat in de markt is, vooral bij Apple. Er zijn maar weinig kwalitatieve kleine telefoons op de markt.
Dat komt omdat elke keer een fabrikant met een kleine telefoon komt deze zo slecht verkoopt in vergelijking met hun grootste telefoons dat ze altijd gecanceld worden

Dit is bij Apple en Android beide het geval
Mee is. Ik heb bewust mijn 12 mini vervangen voor een 13 mini zodat ik nog een door kan. Ik vind de mini's gewoon veel fijner qua formaat.
Dit kan wel een kanshebber zijn als opvolger van mijn iPhone 12. Hopelijk valt de prijs een beetje mee en ligt dat onder de € 500, maar ik heb een vermoeden dat ie € 100 duurder wordt dan de vorige SE. Ben ook benieuwd naar de hoeveelheid opslag. Hopelijk minimaal 128gb.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 27 januari 2025 15:21]

60hz beeldscherm in 2025, netjes apple!
Op zich niet heel vreemd, toch? De SE lijn is de budget iPhone van Apple, dus om het budget te houden, volgens Apple, stoppen ze er geen duurder 120hz scherm in.
De reguliere iphone 16 van bijna €1000 (lees: duizend euro) heeft ook nog een 60hz scherm :+ . Dus ik verwacht hier ook weer niks van.

Ik ben erg tevreden met mn MacBook Air, maar kwa telefoon een s24 van €580 bij launch en 7 jaar lang alle major software updates daar is geen iPhone tegen bestand.
Als je goed naar de foto's kijkt zie je dat bouwkwaliteit niet bijzonder goed is. Ik zie oneffenheden en beschadigingen op de randen. Verder is de camera niet goed geplaatst waardoor er een open rand onder is en overlapping boven (duidelijker bij de witte versie). Ik denk dus persoonlijk meer aan een china-kopie of in het beste geval prototypes. We gaan het zien.

Misschien de de camera zo 'los' zit omdat deze naar binnen trek als het toestel uit staat (of camera niet gebruikt word). Dat zou toch mooi zijn, maar verwacht ik niet van Apple. Afwachten dus.
He ja, dit is inderdaad geen afwerking van apple niveau. Det aluminium ziet er ook meer uit als spuitlak en niet als geanodiseerde aluminium.
Ja eens, het Apple Logo is ook niet origineel.
Dit zijn op zijn best dummy's, maar geen prototypes en/of productie modellen.
Op zich zou dat niet heel vreemd zijn.

Een goedkoper model met goedkopere productiemethodes welke ook een lagere kwaliteit hebben.

Aan de andere kant zou het me ook niet verbazen als het een render is welke daarna gecomprimeerd is (door X) en dat weer als gevolg heeft dat de lijnen minder strak zijn dan het werkelijk is.
Een goedkoper model met goedkopere productiemethodes welke ook een lagere kwaliteit hebben.
Volgens mij was de kracht juist van de SE modellen dat de productiemethodes al helemaal geperfectioneerd zijn omdat ze in eerste instantie zijn gebruikt voor een regulier model iPhone. Nou ken ik geen model dat maar 1 camera heeft, maar ik vraag mij af of hier sprake is van goedkopere productiemethodes of juist methodes die geen nieuwe reasearch and development behoeft en dat er hier inderdaad sprake is van of mock-ups/dummies
Krijg het idee dat het renders zijn van een product. Vraag me af of dit echt een foto is van een origineel onderdeel.
Bij samples zijn dit soort oneffenheden onwenselijk maar niet vreemd
Misschien dummies voor hoesjes- makers.
Waarschijnlijk van een test batch om de machines te testen en ijken en dan verstuurd als sample naar een 3rd party accessoire maker. Vandaar dat deze leaker ze heeft kunnen bemachtigen, want niemand zal ze missen. Zit ook waarschijnlijk helemaal niks in.
Hmm dit wordt dan mogelijk de opvolger van de iPhone 13 mini. Heerlijke krachtpatser die lekker compact is met als enige minpunt dat ik hem vergeleken met andere telefoons redelijk vaak moet opladen.

Jammer dat te weinig mensen de voorkeur hebben voor het kleinere formaat anders hadden we een nieuwe "mini". De iPhone 13 mini is echt mijn beste iPhone aanschaf ooit. Eerste was btw de 4S.

Een iets groter formaat zou in het begin echt wennen zijn maar als het compenseert met een betere accu dan zou deze SE 2025 wellicht de mini kunnen vervangen. Ben benieuwd. We houden het in de gaten allemaal :)
De iphone 13 mini nu al vervangen?? :o Wat is er mis mee? Hij is nog razend snel. Alleen de accu wordt wat minder, maar die kun je laten vervangen als dat het enige is… Ik ben nog ontzettend blij met mijn 13 mini en overgaan naar de nieuwe SE lijkt me eerder een downgrade.. 🤔
Er is niks mis mee, hij is nog snel genoeg voor wat ik er nu mee doe maar ik vind het altijd fijn om iets hebben om op terug te vallen. Als de updates straks stoppen of als hij juist te traag is door een nieuwe iOs die ik moet hebben dat ik dan weet wat de volgende wordt.

Klopt dat de accu vervangen kan worden, heb ik al eens gedaan bij deze en bij de vorige iPhone. Had een betrouwbare winkel in Utrecht waar ze het doen binnen een kwartier terwijl je wacht, zal nu naar Zwolle moeten gaan maar dat heb ik er eenmalig wel voor over. Ik verklap dat het geen Amac winkel is (daar juist weer slechte ervaring mee).

Waarom denk je dat de SE een downgrade is? 13 mini is alweer een paar generaties geleden. Is de SE niet weer veel sneller, betere camera, nieuwe features etc?
Ga je de ultragroothoek camera van de iPhone 13 mini dan niet missen? De hoofdcamera van de nieuwe SE zal beter zijn, maar het heeft maar 1 camera.
Hoe activeer je ultra groothoek camera? Negen van de 10 keer houd ik hem recht op ik denk dat dit je vraag ook wel beantwoord.
Rare vraag :P Recht op ook te gebruiken. Maar dus geen interesse in begrijp ik? Dan kan je dat ook gewoon zeggen. Ik was gewoon benieuwd omdat je betere camera noemde. Als geheel camerasysteem zou ik het een downgrade vinden. Ik verwacht zelf daarom eerder te upgraden naar een standaard iPhone of een Pro model, maar voorlopig nog wel even tevreden met de iPhone 12 mini.
Nou het is meer onwetendheid dan dat het desinteresse is. Nieuwe iPhones is 9 van de 10 keer een nieuwe en betere camera. Kan best zo zijn dat ik er naast zat voor de de SE2025 ten opzichte van de iPhone 13 mini. Ik ben nieuwsgierig naar wat er gaat komen maar heb verder (nog) niet veel research gedaan.
Voor mij zal deze SE nog eentje te vroeg zijn. Wie weet ben ik er aan de volgende SE wel toe aan een vervanger, als er tegen die tijd geen andere kleine telefoon is die eraan kan tippen.

Qua specs heb ik geen idee, ik kan me voorstellen dat de 13 mini nog sneller is en betere camera heeft, maar daar heb ik me niet in verdiept.
Ik ben benieuwd, de specs van de nieuwe SE zijn speculeren maar de 13 mini bestaat toch ook alweer een tijd. Lijkt mij vreemd als die sneller is dan de SE 2025. :)
Jammer dat de mobiele telefoon ecosystemen gedomineerd worden door Google en Apple, zelfs Microsoft komt er niet tussen. Een derde speler met nadruk op privacy, zou ik verwelkomen.
Als je kijkt naar de andere producten die de fabrikanten aanbieden, dan lijkt Apple de enige te zijn die nog iets geeft om je privacy. Microsoft heeft je privacy overboord gezet met de reclame in Windows 10 en de verplichte koppeling aan een account. Google had het nooit op met privacy, die willen zoveel mogelijk gegevens over jou zodat ze advertenties kunnen verkopen. Wat doet Apple volgens jou verkeerd, als het op privacy aankomt?
  • Ze doen de meeste analyses (zoals gezichtsherkenning op foto's) on-device en niet in de cloud
  • Ze doen veel van Apple Intelligence on-device en vragen of ze een cloudbased llm mogen gebruiken
  • Siri doet de meeste dingen (ook stemherkenning) on-device
  • Apple verzamelt niet welke websites jij bezoekt of welke zoektermen je gebruikt
  • Apple verzamelt geen gegevens over jou om je advertenties voor te schotelen
Ik weet niet zo goed wat daar nog aan verbeterd zou kunnen worden...
Het toestel lijkt ook te beschikken over een USB-C-poort
Ik vind dit een stomme opmerking. Het kan geen andere poort zijn want USB-C is verplicht.
Formeel bestaat de optie dat er helemaal geen poort opzit. En het zou ook de uitvoering voor verkoop buiten de EU kunnen zijn, dan is een USB-C poort ook niet verplicht. Dus heel erg stom is de opmerking eigenlijk niet.
Dit gaat het niet worden, alles op dit model klopt niet volgens normen van Apple
Daarom komt hij ook 1 april uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.