ASRock brengt biosupdates uit tegen stabiliteitsproblemen Intel-cpu’s

Hardwarefabrikant ASRock heeft biosupdates voor zijn Intel 600 Series- en 700 Series-moederborden uitgebracht. De updates bevatten de microcodepatch voor de 13e en 14e generatie Intel-cpu’s en moeten stabiliteitsproblemen bij deze chips verhelpen.

De updates worden vermeld op een subredditpagina over biosupdates van de fabrikant. Momenteel zijn er enkel updates voor de moederborden uit de Z790- en B760-reeks terug te vinden en volgens enkele Reddit-gebruikers gaat het niet om bètaversies. ASRock heeft op het moment van schrijven nog niet officieel gecommuniceerd over de updates.

Het bedrijf treedt met deze updates in de voetsporen van MSI en ASUS. Deze twee hardwarefabrikanten hadden eerder deze week al biosupdates met de micropatch vrijgegeven voor de 13e en 14e generatie Intel-cpu’s. Het ging toen echter wel om bètaversies. De biosupdates moeten de stabiliteitsproblemen bij de Intel-chips verhelpen.

In april van dit jaar werd duidelijk dat sommige Intel Core-processors van de 13e en 14e generatie stabiliteitsproblemen vertonen. De chips crashten in verschillende games, die veelal in de Unreal Engine zijn gemaakt. Eind juli claimde Intel de daadwerkelijke oorzaak van de problemen te hebben gevonden. Het bedrijf werkte toen aan een microcodepatch die de problemen moest oplossen. Deze patch is volgens het bedrijf echter niet in staat om fysieke schade bij al getroffen processors op te lossen. In augustus besliste Intel vervolgens om de garantie op de chips van de 13e en 14e generatie met twee jaar te verlengen. Gamers Nexus stelde eind vorige maand dat er mogelijk sprake is van een productiefout. De youtuber vernam uit bronnen dat door deze productiefout de antioxidatielaag niet goed zou zijn aangebracht. Dat zou kunnen leiden tot oxidatie in de chip, waardoor de weerstand van de via's, ofwel de elektronische verbindingen, stijgt en er stabiliteitsproblemen ontstaan. De problemen zouden zich vaker voordoen als de cpu’s hogere kloksnelheden moeten halen.

ASRock Z790 Taichi Lite
ASRock Z790 Taichi Lite

Door Jay Stout

Redacteur

11-08-2024 • 11:55

80

Submitter: Nijl

Lees meer

Reacties (80)

Sorteer op:

Weergave:

Had deze geinstalleerd op mijn z790 pg lightning/d4 en heb een marginale performance increase gezien bij cb23 met mijn 5.4/4.3ghz oc op mijn 13600kf(24820 vs 25380) met gemiddeld 20w minder stroomverbruik.
Intel doet het niet zo lekker, maar AMD lijkt niet echt zijn best te doen om Intel klanten te winnen.
De 5800XT release en de 9700X release met performance claims die absoluut onmogelijk zijn.
Het is een beetje kiezen... Lood om oud ijzer.
Deze microcode patch lijkt de single core voltage piek te reduceren van 1.6V naar 1.5V of lager.
Dan zou de processor moeten beschermen tegen mogelijke degradatie en instabiliteit in de toekomst.
Persoonlijk vind ik 1.35V de max.
Voor AMD liefhebbers, die kunnen beter op de 7000-series blijven of de X3D versies van de 9000 afwachten...
Met de PBO wat hoger gaat zo'n 9700X als de brandweer.
En met de PBO op standaard, is het een lekker zuinige desktop CPU ;)

Maar voor mensen die niet tweaken zal de upgrade inderdaad weinig tot geen effect hebben.

[Reactie gewijzigd door BlueTooth76 op 11 augustus 2024 12:36]

mensen die niet tweaken gaan dan ook niet upgraden voor elke CPU release tenzij ze een heel specifieke reden hebben. van basis cpu naar high end gaming of naar multithread monster... of na enkele jaren als het enkele generaties verder is. Dit is nog maar de eerste generatie wissel op AM5.
Ja die hebben 3 tot 10 jaar oude zooi en gaan nog met miskoop aanzienlijk op vooruit.
Al hoewel ik oude PC bouwer ben vanaf 80386S 25Mhz zit ik Nu op zen1 1850x en sta nog niet te springen voor upgrade. ik ben ook zo een die lang met de hardware doet. G-kaarten is enigste component wat vaker upgrade al sla ik daar ook wel eens gen over.
Voor gaming is een 1800x redelijk dramatisch. Voor +- 100 euro heb je een 5600 en dat ga je echt wel merken.
Persoonlijk ook nog steeds een 8700K, deze doet ook nog goed genoeg zijn werk. In combinatie met mijn 2080ti heb ik nog geen reden om up te graden. Ik versta niet goed de reden om jaarlijks up te graden.
Het is toch veel leuker om ineens een grote sprong te maken in performance dan die nooit te voelen?
Volgend jaar ga ik wel upgraden naar een X3D variant van AMD's 9000 serie. Als die de moeite zijn.
Alhoewel ik het eens ben met de claim dat AMD niet veel progressie voelt de laatste tijd ben ik het niet eens met ‘lood om oud ijzer’. Intel heeft een serieus probleem in de 2 laatste generaties met CPU’s die zichzelf kapot maken. Zelfs de 65W varianten schijnen getroffen te zijn. Ze erkennen geen fouten en gedupeerden krijgen nog nauwelijks tegemoetkoming. AMD CPU’s draaien gewoon lekker door, met lager verbruik en vergelijkbare/betere prestaties over de hele linie.
Jup, als je alle amd nieuws negeert wel :+
nieuws: AMD-cpu's bevatten kwetsbaarheid waardoor malware heimelijk geplaatst...

ALLE AMDs

[Reactie gewijzigd door IanEatsBabies op 11 augustus 2024 12:55]

Om die kwetsbaarheid te gebuiken heb je al toegang tot het hele systeem aangezien je kernel toegang nodig hebt. Je kan dan al bij alle gegevens. Natuurlijk is dit niet netjes, maar je zult eerst op kernel niveau moeten komen, je systeem is dan al lek. Het is niet zo dat je als normale gebruiken ineens overal bij kunt zoals bij sommige Intel bugs.
Er is een reden dat user mode en kernel mode gescheiden zijn, en helemaal dat kernel mode en SMM gescheiden zijn. Dit is een behoorlijk groot lek.

Kernel access is vanuit user access niet zo lastig te krijgen. Kwestie van een oude, kwetsbare driver inladen en een exploit uitvoeren. AMD bagatelliseert het lek hier toch behoorlijk met hun vergelijking. Ik zou een gehackte kernel moeten kunnen draaien zonder dat mijn moederbord met een virus wordt geïnfecteerd.

Zulke exploits zijn eerder ook de reden geweest dat Intel een functie uit zijn CPU's gehaald heeft. Dit heeft als extra nadeel dat nieuwe processors bepaalde Blu-rays niet kunnen afspelen met gekochte software omdat de DRM met Intel's SGX werkte.

Helemaal de misconfiguratie van de PSP, een soort God Mode-processor die onder het mom van "security" is geplaatst, is een gigantisch probleem. Die storage is beschermd tegen flashen exact omdat het zo'n risico is. Als de CPU dat ding opnieuw kan flashen, mag je praktisch je moederbord weggooien zodra je door een PSP-virus geraakt wordt.

Gelukkig is dit ook een op te lossen lek middels firmwareupdates, maar een lek van deze proporties is wel degelijk een probleem. Ik verkies persoonlijk een systeem met een gigantisch beveiligingslek nog steeds boven een systeem dat zichzelf beschadigt onder load, maar AMD en Intel hebben het hiermee toch behoorlijk verkloot.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 11 augustus 2024 13:46]

Wie zegt er dat het op te lossen is met een firmware?
Er is enkel nog maar een update die het wat moeilijker maakt, maar niet oplost.
Het is dus echt nog af te wachten hoe dit afloopt.
AMD heeft voor de meeste platformen microcodeupdates uitgerold en ook firmware-updates voor moederborden (voor het geval dat je OS geen microcode inlaadt om de een of andere reden).

Ryzen 3000 is achtergelaten. Die snap ik niet helemaal, zoiets zou Intel bijvoorbeeld wel hebben opgelost.

Ik kan niks vinden over de claim dat dit maar een gedeeltelijke patch is, alle details die ik kan vinden duiden op een volledige fix. Heb je daar misschien meer informatie over? De DEF CON-talk kan ik helaas ook niet vinden.
zoiets zou Intel bijvoorbeeld wel hebben opgelost.
[citation-needed]
Sorry, maar da's gewoon gissen. Intel heeft ook nagelaten veel issues te verhelpen in mijn i7 8656U... Dus zomaar stellen dat Intel het wel zou opgelost hebben vind ik een vrij sterke en waardeloze uitspraak.
Voor mijn 7700k heeft Intel gewoon microcodeupdates gemaakt voor Specter en dergelijke. Ik weet niet hoe dat exact zit met de 8656U, maar voor de 8e generatie zijn ook updates gemaakt.

Zelfs als Intel niet al hun processors updatet, ondersteunen ze op zijn minst de populaire CPU's uit die generatie. AMD kiest in dit geval om geen enkele chip uit die generatie te updaten.
:o maar er is wel al een patch beschikbaar (behalve Ryzen 3000) die het zou moeten oplossen.
Dat is iets heel anders, dat is een beveiligings kwetsbaarheid, niet een productiefout waardoor de cpu snel kapot gaat.
Dus moet je nagaan hoelang het duurde voordat ze het ondekt hebben. :))
Juist het continu gebruik (idle) bij AMD is een drama. Daarom heb ik toch maar een Intel/Kontron combinatie gekocht. Ik ben benieuwd of Kontron ook met bios-updates komt.
Kijk eens naar de 5800X3D ;) idle nagenoeg hetzelfde als de meeste Intel cpu's, maar in gaming nog steeds 1 van de meest efficiënte en snelste chips die er is.
De AM5 chips verbruiken inderdaad idle wat meer, maar omdat ze vele malen efficiënter zijn under load heft dat verschil zich echt makkelijk op. De Intel chips die bij specifieke workloads sneller zijn (niet in gaming) verbruiken echt VEEL meer dan de AMD chips. Dus ik snap je gedachte gang niet helemaal...
Ligt er natuurlijk aan wat je doet. Kontron-bordjes zie je vaak terug in thuisservers, die staan 99,99% van de tijd idle. Dan is het verbruik bij AMD een serieus probleem. Voor bijvoorbeeld een game-PC is het natuurlijk een heel ander verhaal.

AM4 doet dat inderdaad ook beter, al haalt dat het nog steeds niet bij Intel's 10e generatie. Helaas zijn er voor x86 weinig recentere alternatieven die daar in de buurt komen. Een X300/X600 met een G-series AMD-CPU zal het nog aardig doen maar dat moet dan maar aan je eisen voldoen.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 11 augustus 2024 16:09]

Eens, maar het nieuws gaat voornamelijk om high-end Intel chips die je niet voor een server setup gebruikt (hoop ik..). Dan gaat z'n statement niet echt op lijkt mij, aangezien je high-end chips vergelijkt met andere high-end chips en niet met chips die beter geschikt zijn voor (thuis)servers.
Nou ja mijn pc staat 24/7 aan en dus is het verbruik in idle van mijn 5900X echt wel heel belangrijk…
een drama?

10-15w idle voor enkele uren / dag, dan spreek je dus over 10-15eur/j als idle je zo lief is kan je ook slaap gebruiken... seconden en systeem is terug actief.

in vele gevallen bij is de AMD net lager dan intel vooral bij gaming voor zelfde of betere frames, waarom denk je dat er zoveel X3D verkocht wordt... low veel minder, pak lager verbuik en hogere totale FPS.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-9600x/23.html

tot dusver drama en de reden om intel te kopen en laat ons stellen dat menig zelfstandig bouwer het niet mee eens is met je drama... zoek de intel ind e lijst van een van de grootste CPU online verkopers in DE:
https://x.com/TechEpiphan...05962106769924412/photo/3

zelfs enkele review sites zeggen nu dat ze niemand nog een intel aanraden om te kopen tot alles duidelijk is. https://www.youtube.com/watch?v=IcUMQQr6oB

[Reactie gewijzigd door d3x op 11 augustus 2024 22:52]

Niet elk systeem is een game systeem?

Mijn 13500 zit in een thuisserver en dan is idle verbruik wel degelijk een belangrijke factor.
13500 voor een thuisserver? Van een waste gesproken...

Mijn thuisserver verbruikt 5.4w idle gemeten na picovoeding met digitale meter. Piek op 16.8w.

[Reactie gewijzigd door d3x op 11 augustus 2024 22:54]

Ja en hoeveel 4K transcodes doet jouw server dan?
Helemaal mee eens! Als je niet gamed, is je PC 95% van de tijd (of meer) idle of bijna idle.
Als je een pagina zit te lezen, een document aan het typen bent, etc, dan heeft de CPU bijna niets te doen. Dit geldt dus voor de meeste bureau-werkers. Voor mij ook.
Het totale verbruik wordt dan dus bijna helemaal bepaald door het idle gebruik.
Een laag gebruik is niet alleen goed voor je portemonnee maar ook voor de temperatuur in je kamer, en ook voor de planeet.
Je portemonnee spreek je 15-20eur per jaar op 100en uren idke...Effe wat performence vragen en het is direct weg en het verschil andersom...

Trouwens kijk eens naar Windows. Full.idle is heel beperkt...

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-9600x/24.html

[Reactie gewijzigd door d3x op 11 augustus 2024 22:51]

Beetje lood om oud ijzer of je het aan of uit zet zo te zien. Er zijn games sneller met smt uit maar ook games sneller met smt aan. Beetje het sam verhaal.
Jaren geleden was al geweten dat bvb ook de 5800x3D sneller is in games zonder SMT, maar je doet nog meer dan gamen op een PC.
Ligt er maar net aan. De 9000 serie is echt wel efficient een ander punt wat al is gevonden is dat door SMT uit te zetten je in sommige gevallen een aardige boost kan krijgen. Dit zal mogelijk wel terug vloeien met SMT aan in een Agesa update.

Intels probleem en vooral aftersales is gewoon treurig. Ja de microcode update mag het dan niet meer erger maken maar de schade kan al aangericht zijn en dan zegt Intel heel simpel "dat is dan pech hebben" en dat is waar Gamers Nexus en andere Youtube channels en sites over vallen.
Ja de microcode update mag het dan niet meer erger maken maar de schade kan al aangericht zijn en dan zegt Intel heel simpel "dat is dan pech hebben"
Je hebt toch garantie. Als je CPU beschadigd is, kan je hem gewoon omwisselen. Heb ik ooit met de Pentium bug gedaan, en gaat heel netjes. Voor mijn NUC uit 2016 heb is na ongeveer 5 jaar een nieuwe ventilator toegestuurd gekregen van Intel.
Volgens mij is het probleem van AMD systemen vooral dat de chipset niet heel zuinig is. Dat de processor dat dan wel is is fijn maar dat lost het probleem maar gedeeltelijk op. Maar goed, mijn info kan ondertussen al weer out of date zijn.
Wat moet ik doen om problemen te veroorzaken met een i9-13900K met alleen de produktie-firmware?
Ik heb sterk het idee dat Intel de commotie zelf doelgericht heeft getriggerd, net als bij de 486 die float rekenfouten maakte. Hoe echt is het? Het lijkt overdacht. Iedereen die erover denkt de situatie te reproduceren moet noodzakelijk dure hardware inzetten, dus amper iemand individueel die het gaat proberen, enkel groepen, meestal gesponsord, dus niet objectief. Volgens mij komt dit uiteindelijk uit bij zeer succesvolle reclame die bijna niks kost.
CPU'S van gewone gebruikers die crashen omdat ze te hard slijten door te hoge spanningspieken en dus niet meer stabiel werken lijkt mij zeker niet overdacht. Dit kost Intel alleen maar geld én hun (goede) naam. Dit is een gevolg van toch de concurrentie proberen bij te benen, terwijl het productieproces achter loopt op die van de concurrent. Intel heeft alles op alles gezet, eigenlijk beyond the limits!

[Reactie gewijzigd door Degrader op 11 augustus 2024 13:21]

Het zou kunnen, maar ik heb nog nooit een processor of andere IC meegemaakt die aanwijsbaar "slijtage" vertoonde door stroombelasting. Wel slecht gebalanceerde constructies die plaatselijk te heet worden en voortijdig kapot gaan. Het lijkt mij dat een CPU bij een fysiek beschadigd circuit low-level pariteit-fouten op interne kanalen gaat krijjgen. Dan stopt hij ermee omdat onderdelen elkaar niet meer snappen.
Teveel voltage door een chip jagen verkort wel degelijk de levensduur van een cpu, zie bijvoorbeeld: https://www.overclockers....t-cpu-degradation.723980/
Ik heb menig 3.3v microcontroller om zeep geholpen omdat ik per ongeluk de voltage divider op een pin vergeten was (of verkeerd gebouwd had) en er vrolijk 5v op de pin kwam te staan.

Poef! Hele microcontroller om zeep.
C2000 cpu had soort gelijk probleem. trace was te licht geïmplementeerd en degradatie point of failure geworden.
Wat moet ik doen om problemen te veroorzaken met een i9-13900K met alleen de produktie-firmware?
Je computer aanzetten.
Ik heb sterk het idee dat Intel de commotie zelf doelgericht heeft getriggerd, net als bij de 486 die float rekenfouten maakte
Dat was de Pentium..
Hij staat aan. Al een uur of 2 voluit. Ik denk dat hij nu een 500 uur op 100% watergekoeld heeft gedraaid. Heb ik een zekere kans?
500 uur, net nieuw dus? Volgens mij wordt het pas na verloop van tijd een probleem, zeker als je hem niet 24/7 gebruikt.
Iemand die een computer normaal gebruikt zou een half jaar verder zijn met dezelfde belasting in toaal, schat ik. Het aantal keer aan en uit zetten draagt ook bij? En moet hij echt op 0-2 idle lopen of doet 30% load ook iets? Dit is min of meer wat ik bedoel. Hij zou op een gegeven moment kapot kunnen gaan, maar dat is niet zeker.
Maar alle tech-nieuwsbronnen hebben het er over. Lijkt me doel bereikt voor Intel.
Overigens van Ryzen 7 3800X naar deze is minstens een verdubeling in performance. De chipset zal er ook iets aan bijdragen. Tot nu toe is de processor het waard geweest.
Wat moet AMD doen dan. Intel doet al genoeg moeite om mensen naar AMD te pushen 😜
Als AMD niet een voorsprong hoeft te nemen kunnen ze ervoor kiezen om de CPU zuiniger te maken in plaats van sneller. Voor marketing kan dat handig zijn, dan is er een groter contrast tussen Intel en AMD terwijl dat op performance mogelijk minder groot is. Als AMD een volgende generatie CPU's gaat aanbieden lijkt het verschil in performance tussen de AMD generaties extra groot, wat het aantrekkelijker maakt om over te stappen naar die nieuwe CPU. Alleen al de overstap van 5nm naar 4nm gaf nu al een boost van 11% in performance. Met 4nm kan de CPU-die iets kleiner zijn, wat hem goedkoper maakt, maar mogelijk problemen met koeling met zich mee brengt; de CPU zuiniger laten lopen voorkomt ook nog eventuele problemen op dat vlak.
Lijkt me ook vrij hoog ja, alsnog pieken van 1.5v.

Ik zou zeggen 1.45-1.40 en niet hoger.
Ik ben niet zo van het wachten op toekomstige releases; je weet toch nooit wat het gaat worden in de praktijk.

Eigenlijk kun je het beste gewoon wanneer je desktop of onderdelen aan vervanging toe zijn kijken wat op dat moment de beste koop is. Nu is dat waarschijnlijk de 5800X3D of 7800X3D voor mij, maar als de prijzen van de 9700X dalen (wat ze uiteindelijk, net zoals bij eerder genoemden, zeker zullen doen), dan gaat Zen 5 zeer zeker een goede kandidaat worden.

Ik snap om eerlijk te zijn sowieso niet de mensen die elke een/twee generaties een upgrade willen hebben. Lekker duur hoor als je PC nog gewoon werkt. Intel i5 4th gen draait ook nog steeds, en voor de games wat ik speel werkt het ook gewoon.
Gelukkig valt het stroom bijna nooit uit in Nederland, als je weet waar je mee bezig bent komt het meestal wel goed.
Toch sla ik deze 2 generaties over.
Gaan we voor elke fabrikant een nieuws items maken ?

Waarom is er geen nieuws artikel over gigabyte, die heeft de update al 4 dagen online staan.
Erger ik me soms ook aan hier, zie heel vaak dat "die en die" fabrikant een bios update heeft uitgebracht voor een probleem, terwijl andere fabrikanten worden overgeslagen die update vaak al eerder online hadden.
In april van dit jaar werd duidelijk dat sommige Intel Core-processors van de 13e en 14e generatie stabiliteitsproblemen.
Dit nieuws is toch al paar jaar oud? Of dat het officiëel naar buiten kwam door intel zelf?
Sorry hoor, maar 'tegen' stabiliteit is wel heel gemeen om te doen hoor...
*facedesks*
Intel: “We kunnen niet garanderen dat de stabiliteit door onze aankomende patch verbetert.”
ASRock: *hold my bios*
Phoronix heeft zijn benchmarksuite met de nieuwe microcode laten draaien, met gemiddeld 1.1% performanceverlies op de Core i9 14900K.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.