The Witcher-games zijn ruim 75 miljoen keer verkocht

CD Projekt Red meldt dat de The Witcher-games in totaal meer dan 75 miljoen keer zijn verkocht. De bestverkopende game is The Witcher 3: Wild Hunt, met ruim 50 miljoen verkochte exemplaren. De uitgever zei in 2020 nog 50 miljoen exemplaren van de The Witcher-games te hebben verkocht.

The Witcher 3: Wild Hunt is bijna net zoveel verkocht als bijvoorbeeld Red Dead Redemption II. Uitgever Take Two meldde eerder in mei hiervan 53 miljoen exemplaren te hebben verkocht. De hele The Witcher-serie is net zoveel verkocht als de Red Dead Redemption-serie, met de kanttekening dat er drie The Witcher-spellen zijn verschenen en maar twee Red Dead Redemption-spellen.

CD Projekt Red zei drie jaar geleden 50 miljoen The Witcher-games te hebben verkocht. Mogelijk komt de recente stijging door de next-gen upgrade van The Witcher 3 en de Netflix-serie. De uitgever werkt aan een direct vervolg op het in 2015 verschenen The Witcher 3, dat nu als werktitel Polaris heeft. Op dit moment werken 220 ontwikkelaars aan die game, zegt de uitgever. Op dit moment werken de meeste CD Projekt Red-ontwikkelaars aan Phantom Liberty, de dlc voor Cyberpunk 2077. CD Projekt Red zegt deze game te willen tonen op het Summer Game Fest, dat op 8 juni plaatsvindt.

CD Projekt maakte het aantal verkochte The Witcher-games bekend bij zijn kwartaalcijfers, die wat omzet betreft negentien procent minder waren dan een jaar eerder. CD Projekt, dat naast CD Projekt Red ook gameplatform GOG omvat, had afgelopen kwartaal een omzet van omgerekend 38,6 miljoen euro. De nettowinst steeg met één procent naar omgerekend 15,4 miljoen euro.

The Witcher-games 75 miljoen keer verkocht

Door Hayte Hugo

Redacteur

30-05-2023 • 10:56

50

Lees meer

Reacties (50)

50
50
30
3
0
18
Wijzig sortering
Waarom die paragraaf over RDR, heeft toch niks met het nieuws bericht te maken?

Daarnaast word daar ook een raar statement gemaakt:
  • In totaal 75 miljoen Witcher games verkocht
  • Statement is dat de Witcher games meer dan 2x zijn verkocht
  • RDR2 alleen is al 50 miljoen keer verkocht. Dat zou betekenen dat alleen voor die game ze al meer dan 100 miljoen games hadden moeten verkopen.
Waarom die paragraaf over RDR, heeft toch niks met het nieuws bericht te maken?
Om de cijfers in een bepaald perspectief te plaatsen.Ik vind dat zelf wel prettig. waarom specifiek RDR gekozen is, is wel een goede vraag, zou mooi geweest zijn om dat ook in het artikel te kunnen lezen.
Ik denk omdat The Witcher qua storylines dichter bij Red Dead Redemption zit dan pak em beet PUBG of GTAV. Ook deze doen mee in de top X, maar zijn net per se vergelijkbaar qua open world en speelsnelheid.
Als redactie (en misschien bron) kies je dan een vergelijkbaar spel dat ook op meerdere platformen is uitgebracht. Zelda kan dan bijvoorbeeld niet, omdat dat Nintendo exclusieve content is. (Nu ik er over nadenk is The Witcher bijna een 18+ versie van Zelda ergens in de verte)
Blijkbaar heeft RDR-1 een negatief aantal verkochte exemplaren :+

Want 75/2 - 53 = -15,5 miljoen.
Nee, het vergelijk is met de complete RDR serie dus ook Red Dead Redemption op de 360/PS3. Waarbij men ogenschijnlijk nog wel vergeet dat er ook een Red Dead Revolver was maar dat terzijde. Sowieso is de vergelijking onnodig/misplaatst ja.
Dan klopt het nog des te minder. Zoals @Jake hierboven al terecht uitrekent (no clue waarom hij hiervoor weggemod wordt).
In de tekst staat toch letterlijk dat de 3 Witcher games dubbel zo vaak verkocht zijn als de 2 RDR games. Hoe kan dat als RDR2 alleen al 53M stuks verkocht, terwijl de 3 Witcher games samen 75M verkochten ?!
Denk dat het het specifiek over de Redemption spellen gaat en dat ze daarmee dus niet Revolver meenemen.
Anoniem: 221563 30 mei 2023 11:14
Zo zie je maar weer, ook zonder DRM verkoopt een game gewoon goed wanneer de game goed is.
Inderdaad, maar zelfs als DRMloos de standaard was denk ik dat the Witcher 3 wel echt op eenzame hoogte staat. Die game is van een ongekend hoog niveau qua schaal, oog voor detail, en complexiteit en samenhang van alle plotdraden. Zoveel klopt aan die game, het is (en was ook destijds al) echt een dev prestatie van jewelste die maar zelden voor komt, en een triomf voor de gaming wereld in het algemeen. Bovendien zijn de DLCs (zeker Blood & Wine) games op zich, de prijs-prestatieverhouding is ongekend.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 22 juli 2024 14:44]

DRM terzijde, moet ik wel zeggen dat sommige FF-games ook wel van enorm hoog niveau zijn qua schaal, detail, complexiteit en correcte samenhang van het plot én side missions.
Overal mee eens behalve dat de combat toch wel beetje verouderd is nu. Dat was ook met Witcher 1 en 2, alles was nog best okay maar de combat/inventory.. :(
Dat spreekt niemand op dit platform tegen natuurlijk, maar er is natuurlijk wel een oprechte vraag of het spel beter of slechter had verkocht met een kopieerbeveiliging (van welke aard dan ook). Hoeveel geld hebben ze misgelopen (of misschien juist verdiend/bespaard?) door het niet hebben van een beveiliging.

Dat is in de praktijk natuurlijk gewoon koffiedik kijken voor ons. Ik zou in elk geval niet weten hoe je dat moet kwantificeren (mede doordat ik ook geen benul heb hoeveel geld het kost om het er in te bouwen en onderhouden.
Daar is wel onderzoek naar gedaan, maar blijft een lastige vraag. Als piraterij echt gemeengoed is kan dat natuurlijk grote gevolgen hebben. We weten allemaal dat iemand voor dingen moet betalen.
Toegankelijkheid van piraterij lijkt ook mee te spelen, en dat is waar DRM zou moeten helpen.

Maar het lijkt echt heel veel af te hangen van de situatie, en hoe de algemene houding is richting een platform of product.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 14:44]

Ik heb het artikel even geskimd. Zal het vanavond nog even goed lezen.

Het ligt er denk ik ook aan, wie de doelgroep van een product is. Het gelinkte artikel leek primair over muziek te gaan.
Ik vermoed dat games een scherpere rand hebben.

Wie is de doelgroep en wil, danwel kan die doelgroep er voor betalen. Heb je het over 14jarigen die onder groepsdruk perse de laatste titels moet zien, horen of spelen, of zijn het late twintigers die met een beetje financieel stabiel worden.

Ik denk ook dat de houding van gamers een scherpere rand hebben. De één vind het het geen probleem om alles te kopen, de ander principieel niet (om welke reden dan ook).
Bij muziek lijkt dit verschil ‘wolliger’ (en ook weer met de doelgroep)

Bij ebooks lijkt het ook weer een compleet ander verhaal. Mensen hebben het idee dat de stapel paper 80% van de kosten van het boek is. (Je kan een boek van 200 pagina’s voor een paar euro laten drukken). De beleving is echter dat een ebook minimaal de helft van de prijs van een papieren boek zou moeten zijn.
Ik ben een van de schuldige, ik heb de games 5x gekocht :D
Witcher 1,2,3 in steam, witcher 3 op de PS en witcher 3 op disc voor de PC. Moet de laatste nog steeds spelen. Witcher 1 laatst afgerond en nu met deel 2 bezig.
looking @ jedi survivor :-D
Dit wordt bijna GTA 5, gewoon opnieuw blijven uitbrengen en het geld komt wel binnen :)
Hoop dat dit geld gaat naar een goed vervolg op de Witcher. We shall see :)
Voorlopig is GTA5 op 3 generaties consoles uitgebracht en The Witcher 3 'slechts' op 2...

Op zich heb ik weinig tegen heruitgaves van games als ze daadwerkelijk goed zijn (en beide games zijn ook gewoon goed), maar ergens had ik ook liever dat ze tijd staken in nieuwe games. Anderzijds hebben ze dat bij CDPR wel gedaan in de vorm van CyberPunk 2077, en we weten hoe dat afgelopen is, dus het is ook weer geen garantie.

Stel je voor dat ze Witcher 4 hadden gemaakt met de kwaliteit van CP2077... :|

(edit: ik bedoel de staat van CP2077 bij launch. Gelukkig hebben ze het aardig rechtgetrokken, maar dat is tegenwoordig ook eerder uitzondering dan regel, buiten CP2077 en NMS ken ik zelf weinig games waar de devs post-launch nog zoveel werk hebben verzet.)

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 22 juli 2024 14:44]

Dan was Witcher 4, net zoals CP2077, een fine wine experience ;)
Heb je 2077 onlangs gespeeld? Ik heb opzettelijk pas maanden na release de game geïnstalleerd en ik heb oprecht genoten van een prachtige, eigenzinnige shooter/RPG.

De release was ronduit matig, maar ze hebben het er niet bij laten zitten. Misschien is hij nog een rondje waard?
Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde de staat van CP2077 bij launch. Het is niet eerlijk om niet te vermelden dat ze sindsdien flink wat werk hebben verzet en het spel hebben verbeterd. Maar je hebt 100% gelijk, ik was niet duidelijk in mijn post.
The Witcher een gratis upgrade gekregen (op Xbox), terwijl je GTA opnieuw moest kopen (tot 2x toe als je vanaf de x360 kwam)
welk geld? was een gratis update ,
Netjes, ik heb deel 3 even gespeeld maar vond hem toen iets te uitgebreid en was toen met te veel andere games bezig, daarna niet meer opgepakt, zonde eigenlijk, toch maar een keer een exemplaar kopen en eraan beginnen.
Zeker doen, maar zet er wel de tijd voor opzij; zelfs zonder expansions is het een enorm groot en lang spel.
Zal ik doen
Ik heb het op de ps4 behoorlijke tijd gespeeld, maar op een gegeven moment afgehaakt vanwege een andere game, nu vind ik het wel weer lastig oppakken. Heb met de next gen upgrade w3 weer geïnstalleerd en even bekeken. Moet er toch maar weer eens echt in verdiepen. Maar zo zijn er nog zo veel games die ik ooit nog eens moet uitspelen.
Al tot 3x toe opnieuw begonnen.. Maar wat iedereen ook verteld ik vind het maar een 'meh' spel
Kak, ik het deel 1 nog niet eens uitgespeeld! Ik blijf maar stuklopen op dat gevecht met die vurige honden (of zo) voordat je dat zilveren zwaard hebt. Ik ben bang dat het een meerjarenplan wordt om ze allemaal nog uit te spelen.
Gewoon bij deel 3 beginnen, de oude zijn behoorlijk gedateerd en volgens mij hebben ze nog een remake van deel 1 in de planning. Deel 3 heeft veel meer QOL
Je hoeft ze niet op volgorde te spelen. Zou ik ook zeker niet doen, deel 3 is aanzienlijk beter dan 1 en 2. Zeker 1 is behoorlijk onhandig qua besturing en behoorlijk linear.

Mijn advies is; speel 3 en zet je zelf even door het begin heen. Hoe verder in deel 3 hoe leuker hij wordt, zeker de Blood & Wine DLC is erg goed! En alleen het ronddwalen is al leuk, alleen al de easter eggs en side quests die te vinden zijn, zijn al erg goed gedaan.
Als je 3 uitgespeeld hebt zou je 1 of 2 nog eens kunnen oppakken maar mij is het bij die delen nooit gelukt. Maar het is erg zonde om om die reden deel 3 te laten liggen.
Ik zou eerder opperen te beginnen met Witcher 2; voelt qua besturing nog niet zo verouderd als 1 en je raakt (nog) niet te gewend aan alle besturingsverbeteringen van 3 :)
Hmm, ik vond 2 juist een drama qua besturing. Alles leek extra traag, van bochtjes maken tot vechten. Tel daar een stamina bar bij op die in 3 seconden leeg is en ik haak af. Ik heb de tutorial nieteens afgemaakt. Jammer wel, want het verhaal leek verder best prima.
Wacht dan even op de remaster van deel 1. Daar zijn ze momenteel mee bezig.
Deel 3 inclusief de expansions heb ik de mainquests uitgespeeld. Blijft toch 1 van de mooiste ervaringen. Heb ook flink aantal sidequests gedaan, normaal ben ik daar niet van maar dacht laat ik er 1 doen en vervolgens 2 uur verder omdat zelfs de verhalen van de sidequests interessant zijn. Ben echt benieuwd naar deel 4 maar ben bang dat het moeilijk wordt om deel 3 te overtreffen of op zijn minst te evenaren.
Veel (zo niet alle) sidequests van The Witcher 3 hebben inderdaad interessante personages en verhalen en zijn naar mijn mening een sterke verrijking van deze mooie game.
Anoniem: 1760466 30 mei 2023 11:31
Hoeveel heeft deel 3 nog van doen met het bronmateriaal (boeken)?
weinig, het speelt zich af buiten de boeken maar de personages in de boeken worden wel redelijk getrouw overgenomen.
Laatst voor de zoveelste keer Witcher 3 (gekocht en) geprobeerd aangezien de PS5/next gen update.
En weer gestopt na een uur of zo, voornamelijk door de clunky controls en combat. (maar urenlange conversaties is ook niks voor mij).
Nooit gedacht dat ik dit (over een From Software game) zou zeggen, maar geef mij maar Elden Ring. (Afgelopen weekend ook voor de zoveelste keer aan Bloodborne begonnen; blijkbaar hebben al die Elden Ring uren z`n vruchten afgeworpen want het gaat een stuk beter nu.).

[Reactie gewijzigd door kr1z op 22 juli 2024 14:44]

Fromsoftware games hebben dat effect, uitmuntend combat systeem waardoor elk non Fromsoftware game matig lijkt. Ik kan bijvoorbeeld Skyrim niet meer spelen vanwege de saaie combat.
Grappig, want ik ben juist van mening dat het Souls combat juist heel matig is. Terwijl ik in de Witcher 3 met alle lol monsters in stukje hakte en made it look good!
Ik hoor dat echt zo vaak van the Witcher 3 maar kan er persoonlijk totaal niet inkomen
(wel even in de settings dat dingetje aanzetten dat de controls meer direct zijn)

Vond de combat in the Witcher 3 eigenlijk best goed, je hebt een dodge roll, een sidestep en verder lekker raggen met je zwaard en wat tactische magic tussendoor

Snap niet hoe mensen deze combat zo erg vinden dat ze er mee stoppen
Ja ik weet dat het zo werk en het is niet ideaal, maar voor mij verre van zo slecht dat ik het spel niet wil spelen

Kan ook niet echt zien of in dat filmpje de alternatieve controls aanstaan, lijkt volgens mij van niet
https://www.escapistmagaz...ive-movement-in-witcher-3

Maakt het toch weer een stukje beter imo
Toch n kwestie van smaak dan.
Ik heb het echt vaak geprobeerd omdat fomo, maar `t is niks voor mij.blijkbaar...ook niet met alternative controls.
Gelukkig genoeg andere games :)

[Reactie gewijzigd door kr1z op 22 juli 2024 14:44]

Wat ik zelf interessant vindt, in de breedste zin van Fantasy-gaming, maar je ziet het met de The Witcher serie heel sterk (zelfs al zou je alleen maar naar de plaatjes kijken), is dat het allemaal veel intiemer/menselijker/persoonlijker wordt.

Simpelste voorbeeld wat je in dit artikel ziet is het plaatje met de drie titels. Dus eventjes puur plaatjes kijken zonder context. Deel 1 lijkt Geralt bijna een soort demon, waar hij in deel 2 en deel 3 meer een soort 'beschadigd mens' is. (even los van de ogen natuurlijk al zijn die ook subtieler geworden). Ook zie je met recentere titels dat er veel meer focus ligt op de beleving/emotie van de karakters dan de platte actie.
'Vroeger' leken spelmakers zich vooral te bekommeren om de actie-elementen en extremen van het spel, waar tegenwoordig de verhaallijn, het acteerwerk, de vibe, de kleine nuances ook meer en meer aandacht krijgen. (zelfde geldt voor (achtergrond)muziek. Vroeger moest het er maar een beetje bij, tegenwoordig worden spellen door philharmonische orkesten ingespeeld (en terecht)
Tja, als je de hele trillogy met alle expansions voor nog geen EUR 10,- kan krijgen dan is het niet zo moeilijk om hoge verkopen te hebben, zeker als je ziet welke kwaliteit het is,

denk dat ik vorig jaar voor 8,99 (denk zelfs minder) alles gekocht heb,

Wou vooral 1 en 2 uitspelen voor het verhaal (heb de aangeraden MOD's geinstalleerd) en verhaal is inderdaad zoals verwacht heel goed, maar heb het bij alletwee opgegeven door de echte ROT controls die de games hebben, waar zaten die met hun gedachten zeg :(

Ben nu soms eens aan de witcher 3 bezig, en spel/verhaal is fantastisch en die controls zijn tenminste bruikbaar, gaat mij wel denk ik nog een jaartje of zo bezig houden voor ik die eens 1x uitgespeeld heb (weinig tijd, en nog andere games :) )

Tegen dat ik de witcher 3 een paar keer uitgespeeld heb is er hopelijk ook weer een next gen patch voor de witcher 4 en zijn de meeste bugs er uit en kan ik er ook weer aan beginnen voor 10 euro :)

Gamen moet niet duur zijn als je geduld hebt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.