'Netflix verwacht binnen jaar 40 miljoen kijkers te hebben voor abo met ads'

Netflix verwacht dat binnen een jaar na de release 40 miljoen kijkers de dienst met advertenties zullen gaan gebruiken. Dat schrijft zakenkrant The Wall Street Journal op basis van verwachtingen die Netflix met mogelijke adverteerders heeft gedeeld.

Van die 40 miljoen zitten er ruim 26 miljoen buiten de Verenigde Staten, zo schrijft The Wall Street Journal. Daarbij houdt Netflix er rekening mee dat het zijn goedkopere abonnement met advertenties gaat aanbieden in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië. Het is onbekend of het abonnement ook beschikbaar komt in Nederland en België.

Het gaat daarbij in totaal om 40 miljoen kijkers, maar het aantal abonnementen met advertenties ligt lager. Dat is volgens Netflix omdat in een huishouden meerdere mensen samen kijken via hetzelfde abonnement. Het abonnement delen buiten het huishouden ligt minder voor de hand, omdat kijken met meer dan één scherm tegelijk onmogelijk is. Netflix heeft nu 220 miljoen abonnees. De groei van het aantal betalende klanten door het abonnement met advertenties in het komend jaar is dus volgens de verwachting van Netflix minder dan 18 procent.

Netflix wil de advertenties beperken tot vier minuten per uur. Bij films zullen de advertenties alleen aan het begin te zien zijn, bij series komt het ook af en toe tussendoor. Het gaat om video-advertenties tussen 15 en 30 seconden per stuk. Microsoft doet de verkoop ervan voor Netflix. De prijs zou tussen 7 en 9 dollar liggen.

Netflix zei eerder dit jaar dat het een abonnement met advertenties wil gaan verkopen. Meer streamingdiensten doen dat of zijn dat van plan. Het stelt ze in staat om lagere prijzen te vragen, waardoor ze meer klanten krijgen. Dat is nodig, omdat de groei van het aantal abonnees stokt.

Netflix

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

15-09-2022 • 11:31

168

Lees meer

Reacties (168)

168
165
51
12
0
84
Wijzig sortering
Ik begrijp niet dat zoveel mensen hun tijd willen verkopen voor paar euro korting per maand?
Het blijft mij ook verbazen, maar blijkbaar zijn er heel veel mensen die geen problemen hebben met reclame. Er zijn zelfs (veel) mensen met JA-JA stickers op hun brievenbus!
Ik kijk hooguit 10x per jaar Netflix, als paar tientjes scheelt zou ik dat pakken hoor.
Waarom dan niet Netflix activeren zodra je wilt kijken - het starten en stoppen van je abonnement kost je minder tijd dan reclame kijken...
Ik weet wat het gaat schelen, maar Youtube kost 13 euro per maand dacht ik. Dan slik ik wel de reclame hoor. TIjd is geld, maar het is sowieso niet dat ik in de tijd van de reclame anders iets had gedaan waarmee ik geld verdien ofzo :p
adblock kost je niets :)
" Er zijn zelfs (veel) mensen met JA-JA stickers op hun brievenbus!"

Ik vul dozen mee op als er iets verzonden moet worden.

Tijd verspillen aan reclames op een beeldscherm hahah, is jaren 90 niet.
Downloaden en alle ads blocken op websites.

Vooral in zulke duren tijden, dat mensen geld verspillen aan netflix&co
Bij folders in je brievenbus heb je de keuze om ze te te lezen. Bij verplichte reclame in je fim of serie niet niet. Ik betaal liever iets meer voor geen reclame.
Voor diegene met genoeg tijd en een smallere portemonee is dit een prima alternatief.
doen ze hun hele leven al, erger nog ze betaalden voor een tv abbonement en kregen alsnog 20% geforceerde advertenties.
Met reclames zorgen wij ervoor dat er weer wat te drinken is. Drogen we niet uit.
Er zijn hordes mensen die hun tijd en privacy steken in goedkopere dingen, asr vitality, Android; überhaupt google, Facebook, noem het maar. Nederlanders en goedkoper!
leuk, Nederlanders uitlachen hierover, terwijl het nog geeneens zeker is of het in NL wordt uitgerold. Er van uitgaande dat men bij Netflix enig marktonderzoek doet, en men er voor kiest om het in een aantal landen uit te rollen, lijkt het toch geen puur Nederlandse hobby te zijn om voor goedkoop te gaan. Je behoefte om dan juist over Nederland te beginnen vind ik raar en onlogisch.
Volgens mij werkt een Pi-Hole / Adblocker prima voor dit soort 'tiers'. O.a. bij Videoland werkt het wel
Ik begrijp niet dat Netflix niet een gratis abonnement maakt, met net zoveel advertenties als op een gemiddeld televisiekanaal, dwz zo ongeveer elke 20 minuten 8 minuten reclame. Ik zou er geen seconde over peinzen om het te nemen, maar heel veel mensen accepteren het van hun televisie, dus waarom niet van Netflix?
Ik begrijp niet dat zoveel mensen hun tijd willen verkopen voor paar euro korting per maand?
Ben er zelfs zo aan gewend door de streamsers dat ik me steeds meer begin te ergeren bij reguliere TV.
Op de schaarse momenten dat ik nog commerciele zenders kijk en vergeten ben 'opname' aan te zetten. Want dan kan je natuurlijk wel reclames spoelen....

Maar je ziet nu langzaam een shift op allerlei fronten. Eerst werden deze diensten aangeboden, waarbij geen ads een USP was. Nu komt die overbruggingsperiode waar je een beetje korting krijgt. Straks is het ads + reguliere prijs en op een bepaald moment zijn ads weer helemaal normaal.

Ze moeten ergens 'groei' realiseren om mooie cijfers aan aandeelhouders te presenteren. Genoeg = genoeg bestaat niet.
Anoniem: 221563 15 september 2022 11:51
Ik verwacht dat;

- Veel bestaande klanten (vooral in de US, gezien goedkopere streamingdiensten met reclame daar veel normaler is dan hier in Nederland) gaan terugschalen in abonnement;
- Veel bestaande klanten dit moment juist aanpakken om helemaal te stoppen met Netflix. Die zien een goedkoper voorstel komen, realiseren zich dat ze eigenlijk nog maar weinig gebruik maken van Netflix en dan bepalen dat zelfs het goedkoper abonnement het al niet waard is. Helemaal in de huidige economie.

Ik denk dat die groep veel groter is dan dat Netflix zelf verwacht. We zullen het zien in de praktijk over een aantal maandjes.
Ik zie alweer een aantal reacties in de trant van 'dan gaan we wel weer torrenten'...

alsof een bepaald recht van je wordt afgenomen ofzo?
Als je denkt in termen van 'rechten' dan snap je downloaders niet. Die denken niet in termen van recht. Een downloader is niet bezig met morele afwegingen van wat goed/fout is of met het moreel verantwoorden van het downloaden. die staat daar gewoon naast. Moraliteit is gewoon een non-issue. De enigen die met die gedachtengang bezig zijn, zijn mensen zoals jij die toch al niet downloaden :)

Waar het om gaat is de makkelijkste weg. Voor sommige downloaders draait dat om geld, voor anderen om gemak. Voor mij is gemak ook een groot punt: Toen ik met 1 abo alles had wat ik wou zien toen betaalde ik er nog voor. De prijs is een veel minder belangrijke factor. Nu betaal ik niet meer voor netflix, maar om 'gratis' gaat het niet, want downloaden kost ook een hoop geld als je het goed wil doen.

Kijk naar bijv. muziek waar elke dienst een compleet aanbod heeft, dan doe ik dat wel. Ik had een tijdje deezer en ben nu weer terug bij Spotify,. Maar de video industrie is een extreem complex moeras om zich heen aan het graven en ik heb geen zin meer om daar in te stappen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 05:55]

En het aanbod versplinterd weer enorm. Het is soms echt lastig zoeken. De Google Ultra brengt alles redelijk netjes samen maar daarop kun je niet zoeken. Dit gaat op voor zowel muziek en video streaming diensten. Ik heb door de jaren heen redelijk wat muziek verzameld en gedigitaliseerd; via platen en mijn platenspeler die aangesloten kan worden op de computer :) ; en/of via Youtube geripped. Veel muziek is vrij specifiek en ik kom regelmatig titels tegen die ik niet gevonden krijg op Spotify.

Hetzelfde met streaming diensten. Soms wil je uit nostalgie een bepaalde film zien en kom regelmatig voor dat deze niet te vinden is. Wij hebben Videoland, Netflix, HBO, Prime en Disney+. Het laat helaas te vaak iets te wensen over. Disney+ als enige tenminste nog volledig in haar aanbod. Daar zijn alle oude films te vinden.

Dus vaak ben je eigenlijk bijna simpelweg aangewezen op downloaden imo. Het deugt niet maar er is simpelweg geen aanbod voor. Als gebruiker van vrijwel elke streamingdienst kan ik dit als argument toch best sterk naar voren schuiven. En Netflix kijkt gewoon of ze een nieuwe standaard kunnen stellen waarin andere streamingdiensten gaan volgen als dit aanslaat. Het ziet er voor mij uit als een excuus om het product weer enkele euro's duurder te maken. Want wat heeft on-demand als meerwaarde wanneer ook daar reclames tussendoor komen...

---

En Netflix is weer sterk op de anti-vpn tour. Merkte laatst dat ik niet kon switchen naar ander aanbod. Tuurlijk, je komt er uiteindelijk wel omheen maar waarom gewoon...

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 23 juli 2024 05:55]

"Dus vaak ben je eigenlijk bijna simpelweg aangewezen op downloaden imo"

Een ander, legaal, alternatief is om de film op fysieke schijf te bemachtigen. Tweedehands vaak goed te betalen en voor altijd beschikbaar in je kast. Eventueel te rippen naar een Plex server voor ultieme beschikbaarheid.
Kom op. We leven in 2022, bijna 2023. Alles is en kan digitaal. Er is geen enkele reden dat content niet beschikbaar is, behalve arbitraire redenen.

Ik heb 4 diensten waarvan 2 eigenlijk ook nog is k@$!? zijn. Maar deel ze ook. Uiteindelijk moet ik dus downloaden om bijvoorbeeld House of the Dragon in 4K en HDR te zien want HBO krijgt het niet voor elkaar om HDR 10 voor elkaar te krijgen ondanks de claims.

Viaplay is buitengewoon teleurstellend betreffende F1 en live uitzending.
En Netflix kijkt gewoon of ze een nieuwe standaard kunnen stellen waarin andere streamingdiensten gaan volgen als dit aanslaat.
Netflix is hier echt geen pionier in hoor.
Wij krijgen er, in onze Europa bubble, weinig van mee maar andere streaming services hebben wereldwijd al lang ad-supported streaming.
Dus vaak ben je eigenlijk bijna simpelweg aangewezen op downloaden imo. Als gebruiker van vrijwel elke streamingdienst kan ik dit als argument toch best sterk naar voren schuiven.
Ik kan begrijpen dat je dat vindt en je kunt eeuwigdurende discussies voeren over de ernst en het morele ervan, maar de basis dat jij op een specifiek moment niet direct legaal kan krijgen wat je wilt hebben is natuurlijk geen geldig argument om het dan maar illegaal te verkrijgen.

Het principe dat mensen willen verdienen aan iets dat ze gemaakt hebben gaat niet veranderen en vooral streamingdiensten op puur abonnementsbasis leveren gewoon niet genoeg geld op.
Voor iedereen die logisch na kon denken was sowieso het principe van 'voor 10 Euro per maand alles kunnen kijken' voor de lange termijn niet realistisch.
Het is helemaal niet raar dat er andere varianten zoals met reclame of pay per view zijn alleen zijn wij hier in Nederland en omstreken daar nog niet echt mee geconfronteerd.
Nee, daarin heb je zeker gelijk. Het is geen reden om het illigaal te bekijken. Dat is iets waar je niet omheen kan. Het is alleen wel een beetje cru dat wanneer je eigenlijk vrijwel alle streamingdiensten hebt nog steeds niet alles kan kijken. Gewoon omdat de 'rechthebbende' het materiaal niet digitaal beschikbaar stelt.

En wat voor wat ouder materiaal bijvoorbeeld? Als ik bijv. even ga kijken naar de (let wel nieuwprijs) seizoenen van Special Victims Unit, en ik zou hier alles legaal op DVD willen halen dan ben je gemiddeld 35 euro per seizoen kwijt. Zou ik alles willen zien dan ben je dus meer dan 700 euro kwijt om het op DVD kwaliteit te bemachtigen. Niet dat de oudere afleveringen in een betere kwaliteit zijn te verkrijgen, daar niet van. SVU is tweedehands soms wel te vinden in winkels maar dan moet je er dus echt een hele jacht van maken om het ergens te kunnen vinden. Ik denk ook voor veel, zeker wat ouder materiaal, het vrij lastig gaat worden om dit te streamen.

Misschien moet ik inderdaad maar beginnen met het verzamelen van DVD's, want dat is inderdaad niet eens een heel gek idee... :9 Wij hebben sowieso ook een mega collectie (denk honderden) aan Blu-Rays. Dan kunnen die paar DVD collecties er ook nog wel bij.
--
Ik denk meer dat mijn conclussie is (realiseer ik me nu) dat streamingdiensten een te karig aanbod hebben en dat op de lange termijn iedere film/serie liefhebber het eigenlijk beter op Blu-Ray/DVD kan halen. Dan ben je verzekerd van de kwaliteit, niet altijd natuurlijk maar meestal wel, en heb je een fysieke kopie waar de provider niet zomaar access van kan afknippen.

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 23 juli 2024 05:55]

Nu betaal ik niet meer voor netflix, maar om 'gratis' gaat het niet, want downloaden kost ook een hoop geld als je het goed wil doen.
Hoezo kost het een hoop geld als je het 'goed' wil doen? Wat valt er 'goed' te doen?
muziek waar elke dienst een compleet aanbod heeft,
Dat is niet waar, ook muziek diensten hebben niet alles, misschien toevallig wel waar jij naar luistert.
Hoezo kost het een hoop geld als je het 'goed' wil doen? Wat valt er 'goed' te doen?
Goed doen als in VPN erbij voor een veel lagere 'pakkans'. Eventueel usenet abo. Een server die 24/7 draait om te downloaden, inclusief het energiegebruik en opslag daarvoor. Goede opslag met backup (NAS) en streaming software voor lokaal gebruik. Tijd om alles te categoriseren en opschonen. Een "prive netflix" bouwen is allerminst gratis :)
Dat is niet waar, ook muziek diensten hebben niet alles, misschien toevallig wel waar jij naar luistert.
Ik mis wel eens een nummer of twee ja, dat 'grijs' is in Spotify maar dat valt natuurlijk in het niets bij de enorme fragmentatie op videogebied. In mijn gebruik is het wellicht hooguit rond de 1% wat ik mis.

Als het 10% zou zijn dan zou ik ook weer stoppen met betalen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 05:55]

Vpn kan gratis, usenet is niet nodig, PC staat bij velen toch 24/7 aan, en anders is het vaak gewoon binnenhalen en pc uit. backup? Why, gaat het weg haal je het wel opnieuw binnen. Streaming software? Universal Media Server of iets dergelijks als Plex, OF gewoon mediaplayer die zelf bestanden afspeelt, android sticks als FireTV is daar goed voor, draai je Movian oid. En categoriseren? Bij downloaden meteen in de goede map zetten, tenzij je iets als Plex gebruikt die zelf de mappen scanned.
DUS, op misschien wat stroom na en een grote HDD (12TB moet je als je rondkijkt al wel vanaf 200 euro kunnen krijgen, kleinere nog veel goedkoper) hoeft het niet veel te kosten.
Ja dat weet ik, daarom zeg ik ook 'als je het goed wil doen'.

De meeste downloaders die ik ken, hebben een enorme verzamelwoede en downloaden niet alleen wat ze meteen willen kijken maar alles wat ze uberhaupt ooit willen gaan kijken. Ik denk dat dat ook komt doordat downloaden niet meer 'mainstream' is, het zijn vooral de echte enthousiastelingen die nog over zijn. Maar die bewaren dus alles, en willen dat werk ook backuppen omdat het vooral een boel werk is om je collectie weer op te bouwen. Dan zijn de kosten per maand uitgesmeerd echt niet anders dan dat je meerdere streaming abo's neemt.

De gewone downloader die alleen popcorntime aanslingerde als die echt een filmpje wou kijken, zit nu allang op streaming. En heeft vaak niet eens een PC meer, dat vinden mensen tegenwoordig veel te moeilijk. Gek genoeg snappen mensen die 10 jaar geleden blij op de PC zaten te Kazaa'en en IRC'en nu niks meer wat geen smartphone appje meer is 8)7.
Hoezo kost het een hoop geld als je het 'goed' wil doen? Wat valt er 'goed' te doen? waarom vraag je dat?
En ja het kost wel geld of dacht je dat die diensten voor niks zijn?

naar de bekende weg vragen is zo oud....Tuurlijk weet jij hoe het werkt.
"Moraliteit"
Sla jij een actie film over waar weer eens moslims als terroristen worden neer gezet, of zwarten als crackehead's die je gaan rippen.

Heb je het over Hollywood, totaal geen genade met wat zij verliezen aan inkomsten.

Vroeger had ik een grote dvd verzameling, maar nu gaat geen cent gaat die kant op.

Vooral nu han chinees genocide volk invloed vergroot in Hollywood.
Nou, doei Netflix! Het was leuk je gekend te hebben.
Precies, dan wordt het weer massaal P2P en torrent.

Vroeger was alles dus wel beter, kennelijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 05:55]

Uuhm, er veranderd niks voor het normale abbonement? Als dit jouw reden is om weer massaal P2P en torrent te gebruiken dan was je simpelweg op zoek naar een excuus.
De prijsverhoging die dan komt.

Nu het goedkope abonnement met 2 euro omhoog gaat zodat het reclameabonnement de prijs van het goedkope abonnement kan krijgen, gaat jouw 1080p en 4k abonnementje ook lekker met 2 euro omhoog. Als het niet meer wordt.
En al die andere prijsverhogingen die eerder zijn geweest? De inflatie die alles duurder maakt?

Los van een extra ad-supported abonnement, gaat het er toch gewoon om of het abonnement dat je wel wil het waard is voor de prijs? Of er nu een ad-supported abonnement onder zit waar je geen interesse in hebt, boeit toch niks?
Daar zit wel een probleem: Het aanbod wordt relatief kleiner, terwijl de prijs omhoog gaat.
Concurrentie is goed, maar in het geval van streaming zit er wel een dubbele laag in:
Er is concurrentie op de service, maar de content is een monopolie.
Nog niet zo lang geleden had je veel grote titels op Netflix, inclusief oa Disney aanbod. Dit aanbod is nu een concurrerende dienst, terwijl de prijs omhoog gaat. Die combinatie (minder, of minder goed aanbod, voor meer geld) zorgt dat de prijsverhogingen lastiger te accepteren worden.
Daar zit wel een probleem: Het aanbod wordt relatief kleiner, terwijl de prijs omhoog gaat.
Concurrentie is goed, maar in het geval van streaming zit er wel een dubbele laag in:
Er is concurrentie op de service, maar de content is een monopolie.
Nog niet zo lang geleden had je veel grote titels op Netflix, inclusief oa Disney aanbod. Dit aanbod is nu een concurrerende dienst, terwijl de prijs omhoog gaat. Die combinatie (minder, of minder goed aanbod, voor meer geld) zorgt dat de prijsverhogingen lastiger te accepteren worden.
Voor Netflix is de maatstaf hoeveel klanten stemmen met hun voeten. Nou dat gebeurt, maar relatief valt het mee. Ze waren er vroeg bij als streaming dienst, dus zullen ze veel "slapende" klanten hebben die het telkens maar door laten lopen. Dit terwijl in de praktijk 1 a 2 maanden betaald bingen per jaar voldoende zou moeten zijn. De rest van het jaar kan je je de euro's of de reclame dan besparen.
Ik vraag mij nog steeds af of het goedkoopste abonnement van Netflix wordt vervangen voor het ads abonnement aangezien die prijzen vrij dicht bij elkaar liggen. Kweenie of daar iets over verteld is.
Niet alleen een prijsverhoging,, maar ook afname in het aanbod en daarnaast moeilijk doen over het delen van accounts... maar vooral afname in aanbod... Doet me snel weer overstappen op torrent.. lekker man met 100mb/s een film van 10 gigh downloaden in 2 minuten...

Alle jaren dat ik netflix heb gehad.. kan ik nog steeds de keren dat ik het heb gebruikt op 2 handen tellen trouwens... tis niet te doen om er random iets op te vinden.. dus je gaat enkel voor de content die je bv door vrienden wordt aangeraden en waarvan je weet dat het toevallig op netflix staat... Als ik die 3 films en 5 series had gedownload had ik me een hoop centjes bespaard.. maar je wilt toch meedoen hé....
Oh? Ik blijf hetzelfde betalen? Netflix strooide al scheutig met de verhogingen vond ik. Het blijft een kosten/baten afweging, als ik de deal niet meer lekker vind, gooi ik 'm weg.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 05:55]

Zelfde hier.. VPN aanschaffen en lekker downloaden
VPN aanschaffen zal vast niet goedkoper zijn dat de potentiele prijsverhoging bij Netflix. Klinkt mijn inziens dus niet echt als de juiste oplossing 8)7
NordVPN is €4,99 per maand en netflix vanaf €7,99 per maand. Dus ja het scheelt veel en je kan downloaden/kijken wat je wilt.
Ik reageer niet zozeer op de prijs van een abbo, want logischerwijs is downloaden dan blijkbaar de oplossing van alles. Ik bedoel; dan koop je dus blijkbaar ook geen games of muziek meer omdat een vpn goedkoper is... Ik reageer op het feit dat mensen bij een prijsverhoging gaan zeggen 'nu ga ik een vpn doen' terwijl deze vpn per maand duurder is dan de aangekondigde verhoging van de prijs.. daarnaast betaal ik nog graag voor kwaliteit en gemak, evenals ondersteunen van de maker: alles downloaden (met de kans dat ik camversies of slechte kwaliteit heb) en casten naar mijn tv is dat mij niet meer waard.
Het is 2022, er komen geen cam-versies aangezien men gewoon de streams kan downloaden en dan delen. Shared drive met Plex voorziet in gemak, materiaal van alle verspreide diensten en hoge kwaliteit tegen een lagere prijs.

Of de piraten maken het te makkelijk/goedkoop of de officiële partijen maken het tegenwoordig te moeilijk/duur
Tsja wat zou jij doen. Alles draait tegenwoordig om geld. Vroeger kocht je muziek of films in de winkels. Tegenwoordig is betaal je je scheel aan streamingdiensten wat dan nog niet van jou is. De content op bv Netflix, Amazon Prime, HBO etc. is gewoon te weinig + iedere dienst heeft zijn 'eigen' content. Dus je zou dan bij verschillende diensten abonnementen moeten hebben om hetgeen te kunnen zien wat je interesseert.

De kwaliteit is tegenwoordig prima (Full HD/4K als het mee zit) met downloaden.

Maar goed, ieder mag doen met het geld wat hij/zij wilt. Ik kies alleen voor iets wat ik echt wil en niet wat ze ons voorschotelen en amper aanvullen met nieuwe content.
Ik neem afwisselend Netflix, prime of Disney voor twee maanden.
Betaal dus nooit dubbel en heb alles gezien dat ik wil tijdens de winter maanden.
Daarna abbo's voor zes maanden in slaap en tijd om te motor rijden.
Niet iedereen koopt games en muziek natuurlijk... laatste keer dat ik een van beide heb gekocht was in de jaren 90... je hebt ook zat spelletjes die je wel gratis kan spelen natuurlijk...
Private Internet Access 1,79 euro de maand…
haha :)

Netflix had als USPs on-demand, grote bibliotheek en geen reclame.

Nu de bibliotheek slinkt, on-demand elders ook geleverd wordt gaan ze ook nog aan hun laatste USP sleutelen.

Ik denk dat ze als gevolg van hun marktaandeel overschatten in hoeverre ze de vraag beheersen als zelfs mijn lineaire-tv-ouders hier moeite mee hebben, we gaan het zien.
Ja de mannen van Netflix hebben een stelletje c-line economen in dienst die maar wat aan prutsen . . .

Hetgeen wat je hier omschrijft is een gegeven, ze zijn niet meer aleen, hun bibliotheek neemt af dankzij de concurrentie en ze moeten ook nog eens een premium betalen voor nieuwe content. Hier valt niets aan te doen, dat weten zij net zo goed.

Ze weten ook heel goed wie hun klanten zijn, ze schatten die nummers niet voor niets in binnen de US maar met name in Azie. Die paar Euro zal voor menig Nederlander weinig verschil maken, sterker nog wij betalen graag een beetje extra voor geen reclame. Tegelijkertijd weten ze ook dat aan de onderkant van de markt nog heel veel potentie zit, mensen voor wie die paar euro wel telt en die dus wel bereid zijn om naar reclame te kijken voor een paar euro minder.

Netflix's CFO is James Chuong, eentje met een MBA van Wharton, ik heb zo'n vermoeden dat hij en zijn collega's wel een idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Netflix's CFO is James Chuong, eentje met een MBA van Wharton, ik heb zo'n vermoeden dat hij en zijn collega's wel een idee hebben waar ze mee bezig zijn.
James Chuong en collega's zijn bezig met groei en schatten in dat reclame het merk Netflix niet of niet voldoende schaadt; sinds wanneer zijn MBA's expert op gebied van loyaliteit/trouw?

Dat kun je via statistieken proberen in te schatten, maar ligt niet volledig in hun handen, er hoeft maar 1 interessant iemand met een reclame-abbo "WUT reclame, Netflix STOM" te roepen op TikTok en een berg abonnees gaat hun abbo herevalueren, weg vaste klant, die zal nooit meer Netflix aanhouden zonder na te denken en de kosten voor marketing zullen rap oplopen.

[Reactie gewijzigd door Xander2 op 23 juli 2024 05:55]

Aan de bestaande abo's verandert toch niets? Je kunt nog steeds zonder reclame kijken, of je kiest voor een goedkoper abo met reclame.
Maar Netflix is al behoorlijk veranderd de laatste jaren, dat is het punt.

Een paar jaar geleden was het goedkoper en had je veel meer content die nu achter betaalmuren van andere diensten is gezet. Het is niet voor niets dat ze dit doen want de abonnees lopen weg.

Dus het idee 'er verandert niets' klopt niet. Veel mensen zijn al weg of overwegen het.
grote onzin, nu juist stuk meer content
Ja meer content, maar dus ook niet de content die ik zoek.

Ik heb het idee dat netflix de laatste tijd vol wordt gegooid met slechte niet engelse of nederlandse films en series die mij totaal niet boeien.

Ik mis de echte top content op Netflix, heb het idee dat er vooral "B-content" op komt. Als ik bijvoorbeeld nu bij nieuw kijk, dan staat daar geen enkele serie of film tussen die mij intereseert, terwijl ik echt een film liefhebber ben.
Dat idee heb ik ook. Dat was/is ook goed zichtbaar bij Amazon Prime. Veel B-content. En natuurlijk is dat subjectief. Maar laten we zeggen: het is niet voor niets dat bepaalde films en series in de grabbel-bak terecht komen (dus met enorme korting worden aangeboden). En juist die films en series kunnen ze natuurlijk ook makkelijk aankopen. Dus het is wel logisch maar dat maakt wel dat ik die streaming-dienst vaker links laat liggen.
Toch zie je dat bij de meeste streamingdiensten: ze zoeken naar een gouden kip - dus een top-serie. En daarmee haal je klanten binnen. Zo ben ik ook naar Amazon Prime gegaan - puur voor 'The Expanse'. En HBO had/heeft ook van die series (Game of Thrones).

Maar er wordt relatief veel rommel en middelmatig spul geproduceerd. Je zou denken dat productie kwaliteit met de jaren toeneemt vanwege ervaring en steeds meer gespecialiseerde bedrijven. Maar het tegendeel lijkt waar.
Hoevaak ik wel niet weer bij films uit (in mijn mening de gouden jaren) de jaren 2000 uitkom is ook ongeloofelijk. The Gladiator, Lord of the Rings, The Last Samurai, Batman Trilogie(ja die was iets later)., Hannibal Lectur trilogie, Ik had het idee dat er toen ook echt gedurft werd. Maar ook dat gewoon de kwaliteit hoger was.

Was Lord of the Rings nu uitgekomen dan had alsnog de CGI mee gekund, en laten we niet vergeten dat de eerste film bijna 25 jaar geleden is uitgekomen. Er zijn vast gigantische stappen gemaakt in de technologie, maar ze laten het bijzonder weinig zien.

Tegenwoordig is het volgens mij ook gewoon meer opvulling, de film die mij nog het meeste bij is gebleven de laatste tijd is denk ik Green Book en Everything, everywhere at once en Dune (waar ik gewoon veel interesse in heb) Maar daar tussen heb ik echt 20 films gezien die zo vergetelijk waren. Er zit gewoon niks in...

HBO kan ik vaak wel waarderen, ook de nieuwe Game of Thrones spreekt mij tot nu toe wel aan. Ik moet zeggen dat ook Apple + nu 3 series heeft waar ik van kan genieten, Ted Lasso, Severance en Black Bird. mijn vriendin heeft genoten van The Flight Attended.

Netflix kijken we op dit moment niks, Amazon prime hebben we alleen omdat ik wel eens van Amazon bestel, maar qua series meh. The Grandtour is eigenlijk de enige reden dat ik er nog wel eens op kijk.

Heel veel content, geen kwaliteit dat is denk ik wel hoe je 75% van de content op steamingdiensten kan samenvatten
Heel veel content, geen kwaliteit dat is denk ik wel hoe je 75% van de content op steamingdiensten kan samenvatten
Idd en die trend wordt ook onderschreven door veel reviewers. Op de een of andere manier mist een belangrijke component - een goed lopend verhaal. Dat heeft een bepaalde opbouw en karakters hebben ontwikkeling en kijkers krijgen binding met die karakters. Als dat er is dan vergeven we als publiek behoorlijk veel 'fouten' (vanwege bijv. editing of onmogelijkheden). Een verhaal heeft immersie nodig.
Maar waar zou dat aan liggen? het is nu gewoon een grote zee van matigheid met een paar parels per jaar.

Zouden er veel meer films uitkomen dan bijv in de jaren 2000?

(edit) Even opgezocht, tot 2016:

https://stephenfollows.co...s-are-released-each-year/

Er is inderdaad een stabiliteit in hollywood releases, en een grote opkomende trend in films van andere studios
Ja en The Expanse is ook gestopt helaas, ondanks dat het verhaal nog lang niet voorbij is (er komen nog 3 boeken / seizoenen aan).

In de boeken zit daar dan een 30 jarig hiaat tussen, maar in de serie hadden ze dat natuurlijk gewoon anders kunnen doen. Ze zijn van zoveel dingen afgeweken in de serie.

Overigens vond ik de laatste 2 seizoenen ook nauwelijks interessant, maar dat was meer de richting die het verhaal opging. En in de boeken was dat net zo.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 05:55]

Meer eigen productie ja. Maar er is wel degelijk veel content verdwenen van andere partijen die nu hun eigen streamingdienst hebben. Spul van Paramount (star trek), Disney bijvoorbeeld.
Komt omdat zij het zelf weghalen, disney wil hun aanbod alleen op hun eigen dienst en niet bij netflix stallen
Ja ik weet het, maar als (ex-)klant heb ik daar natuurlijk geen boodschap aan. Minder content die ik wil zien, wel dezelfde kosten? Daarom ben ik afgehaakt.
meer content? uhu ze zijn de helft van content kwijt en beweer jij dat ze meer content hebben?
heb jij andere netflix als ons?
Anoniem: 710428 @noway19 september 2022 07:09
in 2021 hadden ze 2937 films en in 2022 3015 films, dat is niet de helft minder maar meer, dusja dan heb ik een andere netflix dan jou schijnbaar. Heb jij nog een kind account?
Alles is duurder geworden de afgelopen jaren, wat zeg ik: de afgelopen maanden zelfs. Qua prijs vind ik het overigens nog wel meevallen, huur maar eens een paar films via bijvoorbeeld Google of Pathé, dan ben je een veelvoud kwijt van het abonnementsgeld van Netflix.
Zelf ben ik er overigens ook weg, ben vanwege niet-veel-kijken en inflatie geswitcht naar het goedkopere Prime Video, maar dan merk je ook gelijk het verschil in aanbod.
Dat er meer diensten zijn is aan de ene kant goed qua concurrentie en keuzemogelijkheid. Aan de andere kant is het lastiger voor de consument, aangezien je nu voor film A en film B twee abo's moet afsluiten.
Hoezo moet je 2 abonnementen afsluiten? Je kunt toch de ene maand de ene en de volgende maand de andere film kijken? Alleen als je alles op de eerste dag wil zien dan moet dat. Maar dat is een keuze.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De tendens lijkt alleen te zijn dat 'we' alles willen kunnen zien, wanneer we willen, zonder reclame, zonder gedoe, tegen een lage prijs. En anders gaan we het woord torrents weer laten vallen. Waanzin natuurlijk.
Anoniem: 623295 @zacht15 september 2022 16:10
Oneens en OP is duidelijk niet iemand die met een gezin woont. Disney+ is een permanent abo als je jonge kids hebt, Prime laat je ook lopen omdat je er andere voordelen uit haalt dan enkel het TV gedeelte, jaarlijkse abonnementen die uiteindelijk 30-50% goedkoper zijn dan de maandelijkse (HBO Max bvb.) waardoor je al moet gaan guestimaten hoeveel maand je dit jaar zal consumeren om te zien of het /maand model wel voordeliger is, etc.

Ik ben het verder wel eens dat we niet alles moeten kunnen zien, day 1, aan een lage prijs. Aan de andere kant kan het me ook geen bal schelen dat Disney, Netflix, etc. verlies oplopen omdat ze zelf de oorzaak zijn vd versnippering vh media landschap en de consument naar een gemakkelijkere oplossing zoekt.
Voor films akkoord maar Netflix biedt de laatste jaren ook veel meer series. TV zenders kunnen al nergens meer aan komen, alle grote producties gaan al naar streamingdiensten. Steeds meer mensen zeggen hun tv abonnement al op en zien Netflix en concurrenten als de vervanger daarvan.
netlfix verandert continu maar je huidige abbonement verandert niet, dat wordt hier bedoelt
Ze hebben nog steeds een abonnement zonder reclame dus ik begrijp je reactie niet zo goed.
Op termijn gaan alle abbo's zonder reklame verdwijnen. Lijkt mij eerder dat het "heel veel", "veel", "iets minder", "veel minder" reclame gaat worden. Reclame levert veel meer op dan de losse gebruiker. En in combinatie met tracking nog meer.
Hoe kom je daar bij?
Onzin. Betaalde accounts mét reclame, dat is hoe je goed verdient ;) Zie TV
Het abonnement zonder advertenties blijft ook gewoon bestaan natuurlijk.
Dit is enkel een "gat in de markt" voor mensen die nu vinden dat ze teveel betalen of graag minder gaan betalen. Zal dus gewoon naast elkaar bestaan. Ik hou mijn ad-free abo gewoon aan in ieder geval, die paar euro/dollar minder kunnen me gestolen worden.
Het abonnement zonder advertenties blijft ook gewoon bestaan natuurlijk.
Wishful thinking...

Netflix laat nu net zien dat als de rek eruit is overgestapt wordt op reclame.
Er is toch nog gewoon een abbo zonder ads? 🙄
Jij hebt er toch geen last van als iemand anders een abonnement met advertenties verkiest?
Anoniem: 1486766 @lenwar15 september 2022 13:04
Ja en nee.
Nee in de zin van dat je je huidige abo kunt houden zoals ervoor en je er niet direct iets van merkt.
Ja op het moment dat adverteerders dreigen te stoppen met adverteren omdat men de boel bijvoorbeeld niet ‘Woke’ genoeg vindt. Dat heeft dan invloed op het aanbod voor iedereen.
Klopt. Maar dat is wel een grote als natuurlijk.

Netflix is van de Streamingdiensten samen met HBO Max, misschien het meest onwoke :).
Ze hebben/hadden(?) beiden natuurlijk de misselijkmakende categorieën als 'een vrouwelijke regisseur' of 'met een zwarte man in de hoofdrol' en dergelijk onzin (lekker belangrijk denk ik dan, maar goed. Dat ben ik :)) , maar het is (in elk geval op mijn schermen) niet zo dat zo'nbeetje ieder plaatje een getint pansexueel persoon die zich 34% als vrouw en 28% als man identificeert) heeft. Dit is bij Disney+ en Apple TV+ wel zo (tot ziekelijk aan toe).

Het is afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Als het inderdaad de kant op gaat die jij zegt, dan hebben we er inderdaad wel allemaal last van.
Anoniem: 1486766 @lenwar15 september 2022 13:48
Ik vind het geen grote als. :) zo werken de dingen zodra je een advertentie kant op gaat en al helemaal in deze tijd.
https://www.washingtonpos...-special-antiracist-baby/
Vraag mij af hoe dit was verlopen wanneer een advertentie tier van Netflix een belangrijk onderdeel was geweest.
Ik vind het in ieder geval goed om te zien dat Netflix de ballen had om dat te zeggen. (Al hadden ze er natuurlijk meteen voor kunnen kiezen om niet met die verkapte racisme mee te doen)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1486766 op 23 juli 2024 05:55]

Helaas heb ik die optie niet. Moeders wil nog lekker haar shit kunnen kijken waar ik geen moeite aan ga besteden om te downloaden...
? Je word toch niet verplicht?
En waarom dan? Wat veranderd er voor jou dan? Ga je het goedkope abonnement nemen? Dan maak je het toch juist zelf jouw probleem? Misschien nog even goed lezen.
Zullen er echt zoveel mensen zijn, die die reclame-shit slikken?!? Netflix neem je juist, omdat je niet lastig gevallen wordt, door reclames! Zoals bij zoveel tech-bedrijven, bieden ze initieel hun producten te goedkoop aan, om daarna beetje bij beetje de producten duurder te maken. Niet erg verschillend, van drugscriminelen. Kapitalisme 2.1... En dat alles om de aandeelhouders tevreden te houden...
Ik doe er echt moeite voor, al jarenlang, om reclamevrij te blijven. Tot een paar jaar terug door alles eerst op te nemen, en dan de reclames eruit te knippen. Of door het programma meteen te pauzeren en dan met vertraging te kijken, om zo reclame door te kunnen spoelen.
Overal adblockers op zodat ik niet wordt lastiggevallen. Youtube videos download ik en kijk ik offline. Toen ik laatst voor het eerst in lange tijd even de yt app gebruikte schrok ik gewoon van de hoeveelheid reclame, niet alleen tussen de filmpjes door maar ook halverwege.

Ik ben vooralsnog blij dat de reclame op netflix enkel op een specifiek abonnement komt te zitten, maar zodra ik ook maar één reclamefilmpje ga krijgen met m'n HD-abo (of hoe het ook mag heten), gaat het er meteen uit. Ik hoop het niet, maar ik vrees dat ze dit bij succes ook gaan invoeren op de duurdere abonnementen.

Ik slik geen reclame, op geen enkele manier.
Anoniem: 1134149 15 september 2022 11:39
Waarom zeggen mensen ''doei netflix'' je kan nog gewoon het no-ads abbo nemen en niks verandert
wordt dat abbonement duurder? of wordt je huidige abbonement aangepast? dat zou namelijk kunnen verklaren waarom iederen "doei netlfix" zegt
Het abonnement zal aangepast worden met een duurder bedrag voor een no-ads abonnement. Wel jammer, Marja
Als gezin of vriendengroep kan je de kosten delen, zelfs met die nieuwe adres detectie, zijn namelijk nog workarounds.

Je kan nog via VPN in Turkije netflix afsluiten voor een habbekrats

En mochten er trials zijn kan je constant nieuwe trials afsluiten

Lijkt mij allemaal beter dan te gaan piraten
Maar dat de abonnementen duurder gaan worden staat toch los van een ander abonnement met advertenties?
Omdat mensen uit ervaring weten hoe dit verder gaat. Zie reactie @maddog4004
Maar netflix is al veranderd. Steeds duurder geworden en steeds meer content verdwijnt naar andere diensten.
Omdat ze snel een reactie willen typen zodat ze +1 krijgen, dus alleen even de titel lezen en gauw reageren
Kom de mensen die 4k willen kijken op slechts 1 scherm eerst maar eens tegemoet met een leuke prijs! Dan win je mij terug als abonnee.

het bedrag is nu simpelweg te hoog. had het rond de 10 euro gezeten dan ben ik eerder geneigd er verder niet naar om te kijken en het gewoon door te laten lopen. Voor die 16 euro however zeg ik met regelmaat mijn abonnement op, om enkele maanden later weer is kort een kijkje te nemen.

[Reactie gewijzigd door Ocin32 op 23 juli 2024 05:55]

Dat is ook wel een goede manier om af en toe eens te kijken. Pak een paar maandjes abo, kijk even het laatste seizoen en sluit het abo af.
En vergeet niet 4K Streaming in de browser, laat in ieder geval de kwaliteitskeuze over aan de consument.
Hoge schatting in mijn mening. Al zal het zeker wel aan de prijs liggen. Als het maar 1 euro goedkoper is verwacht ik niet dat het succesvol gaat worden. En ook hoe het geïmplementeerd is natuurlijk. Want 4 minuten per uur klinkt wel aardig lang (ja op tv is het langer) voor een dienst waar je het niet van gewend ben.
Tsja, op papier zul je er weinig last van hebben als bestaande abonnee mits dit gewoon goedkopere abonnementen blijven.

Ik vrees alleen dat op de wat langere termijn dit vooral gebruikt om de prijzen van de 'normale' abonnementen te verhogen met als onderbouwing 'als je het te duur vind hebben wij dit goedkope alternatief met reclame :+ '

Ik zal het in ieder geval niet gaan afnemen, of ik betaal of ik kijk advertenties, principieel niet beide tegelijk.

@Cergorach
Ik persoonlijk nooit, toen ik oud genoeg was om zelf voor dit soort dingen te gaan betalen waren er al alternatieven voor lineare TV

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 05:55]

Hoe lang heb je voor TV betaald MET reclame? Af en toe komen mensen met hele scheve en vreemde principes naar voren...
Netflix is een streamingdienst en het handige aan deze diensten is dat je geen fysieke kopieen van de films nodig hebt en veel mensen verkopen deze dus ook, maar wanneer je reclame er tussen krijgt kan je beter terug naar fysieke disks hier heb je geen reclame
Individuele titels kopen en huren is natuurlijk wel echt een ander product. Ik ken ook een paar mensen die geen Netflix e.d. hebben, maar eens in de zoveel tijd een film huren bij Amazon of iTunes. Het ligt er net aan hoeveel je wil zien.

De streamingdiensten zijn wat mij betreft vooral voordelig/handig als je veel series kijkt. Als je een paar films per maand kijkt, ben je vaak met titels huren goedkoper uit. (4-6 euro per titel). Maar dan ligt het er puur aan waar de films eventueel beschikbaar zijn. Als alle titels die je wil zien bij één streaming-dienst zit, dan ga je al snel scheef. Maar als ze verdeeld zitten over allen, dan is het voordeliger om ze per stuk te huren.
Toevallig gister een DVD gekeken. En vervolgens komen er allemaal Brein dingen die je vervolgens niet makkelijk door kunt spoelen. En als je dan een Disney DVD hebt krijg je allemaal trailers e.d. voordat het menu komt. Kun je uiteindelijk wel voorbij maar vond ik ook altijd een hoop gedruk op de afstandbediening.
Ze rekenen enkel met groeicijfers, maar ik vermoed dat veel klanten met duurder betaalde abonnementen zullen gaan downgraden naar een versie met advertenties. Zeker mensen die slechts sporadisch Netflix gebruiken om bijv. één bepaalde serie te volgen, zullen downgraden. Dit nieuwe concept gaat dan ook zeker ten koste van hun huidige abonneebestand, dus zoveel groei zit er niet in voor Netflix.
Je kunt toch gewoon opzeggen? Doen wij ook. Dan een maandje (of wat) Netflix, dan Disney, dan weer een tijdje niets, dan weer ... Enz. Enz. Opzeggen is met een paar klikken gedaan en werkt prima bij alle content aanbieders die wij inmiddels hebben gebruikt. Wij hebben nu weer Netflix voor 2 specifieke series die we willen zien. Die series zien we in 1-2 maanden en daarna zeggen we weer op.

Waarom willen mensen alles aanhouden? Laat staan downgraden om een abonnement aan te houden waar je af en toe wat van gaat kijken? Kijk wat je wilt en zeg weer op. Das veel goedkoper en dan kun je gewoon het dure abo nemen voor die maand of paar maandjes en ben je nog goedkoper uit dan continue de advertentie-abo aan te houden.

...Of heeft iedereen FOMO of zo tegenwoordig?
Waarom willen mensen alles aanhouden?
Dat kan met een paar factoren te maken hebben. FOMO zeer zeker weten, "Gemak" Dat je op ieder moment alles hebt. Maar je kan misschien ook een partner en kinderen in je huis hebben.

Ik kijk serie 1
Mijn vrouw kijkt serie 2
Mijn oudste dochter kijkt serie 3
De jongste kijkt alleen HEEL VEEL Tik Tak en Het Zandkasteel op NLZIET. :)

Het is natuurlijk heel bot als ik dan zeg 'Ik ben klaar met serie 1, jullie hebben pech!' En timen is ook niet praktisch. Dus 'we hebben nu allemaal 3 maanden om je series uit te kijken'. Serie 1 heeft 8 seizoenen van 20 afleveringen van 20 minuten. Serie 2 heeft 3 seizoenen met 10 afleveringen van 60 minuten, enz. Gaat hem niet worden ;) Is gedoe.
Zie dat regelen wij dus wel. Wij of de kinderen willen een serie gaan zien en dan nemen we na overleg de bewuste contentaanbieder. We kijken voor een maand en dan zeggen we op of na overleg houden we het langer aan. Maar meer dan 1 contentaanbieder houden wij niet aan. Ik zeg altijd aan het begin van een periode op, dus die persoon heeft dan nog zo'n maand om de content (uit) te zien of anders de volgende keer maar weer, wanneer we die contentaanbieder weer eens nemen.
Klinkt als gedoe, maar als het voor jullie werkbaar is, is dat natuurlijk een goede oplossing!! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.