Overwatch 2 krijgt Battle Passes en in-gamewinkel in plaats van lootboxes

Free-to-playgame Overwatch 2 zal geen lootboxes krijgen, terwijl het eerste spel deze nog wel had. In plaats daarvan krijgt de multiplayershooter seizoenen die een paar maanden duren, waarin spelers een Battle Pass kunnen kopen om zo nieuwe content te kunnen krijgen.

Blizzard zegt dat door het verwijderen van lootboxes, spelers meer controle hebben over hoe ze de game spelen en nieuwe content kunnen verkrijgen. Met het seizoensmodel zegt Blizzard bovendien content op een regelmatige basis naar het spel te willen brengen. Met ieder seizoen moeten er in elk geval nieuwe skins naar het spel komen, waaronder Mythic Skins. Deze Mythic Skins zijn zeldzamere en 'extremere' skins ten opzichte van de bestaande Legendary Skins.

Per twee seizoenen moet er in ieder geval één speelbare Hero naar het spel komen. In het seizoen dat er geen Hero naar het spel komt, moet de game een nieuwe kaart krijgen. Blizzard zegt twee Support- en een Tank-hero in ontwikkeling te hebben. De nieuwe kaarten moeten aanvoelen alsof ze in de niet al te verre toekomst plaatsvinden, op plekken als Rio de Janeiro en Portugal.

Hoeveel de nieuwe Battle Passes en winkelcontent gaan kosten, is niet duidelijk. Overwatch 2 verschijnt op 4 oktober als early access, dan start ook het eerste seizoen. Het spel krijgt drie nieuwe helden, zes kaarten en dertig nieuwe skins. Blizzard wil ook nieuwe spelmodi naar de game brengen, waaronder Push en een pve-modus. Het tweede seizoen start op 6 december.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-06-2022 • 10:59

81 Linkedin

Reacties (81)

Wijzig sortering
Ik ben zelf een beetje battlepass moe, ik vind het ook een beetje een toxic/vreemd systeem eigenlijk. Je betaald een sloot geld om de mogelijkheid te krijgen spullen te unlocken (Waar je dus voor betaald hebt), maar als je niet genoeg speelt dan is de battlepass season voorbij, en alles dat je niet hebt kunnen unlocken is gewoon foetsie, terwijl je er wel voor betaald hebt.

Zie dit bijvoorbeeld bij Warzone. Helemaal aan het begin battlepass gekocht, en kon deze ruim uitspelen voor einde tijd. Met de jaren hebben ze volgens mij stiekem de hoeveelheid die je moet spelen flink omhoog gegooid, want het lukt mij echt niet meer om verder te komen dan level 70 ofzo (v/d 100) voor de tijd voorbij is, en dan speel ik nog best veel naar mijn idee ook. Bijna elke avond wel 4 of 5 potjes met vrienden, en af en toe ook nog solo.

Heb je nog battlepasses voor LoL, TFT en aantal andere spellen, het is niet meer te doen.
Reageer
Battlepasses zijn ontworpen om zo veel mogelijk spelers weg te trekken van andere spellen. Blizzard wilt dat Overwatch 2 je "main game" wordt, waar je dagelijks tijd in giet. Vroeger waren MMO's het genre dat dit soort toewijding ervaarden en dat heeft grote winsten opgeleverd destijds. Ondertussen zijn MMO's (in het westen) niet meer in de mode, dus zijn battlepasses ontworpen om dat soort tijdsinvestering van spelers te stimuleren in niet-MMO's. Want als je maar 1 spel meer speelt, dan gaat al het geld dat je voor je gamehobby hebt ook naar dat spel.

[Reactie gewijzigd door Gyzome op 17 juni 2022 11:35]

Reageer
Jep, precies dat, daarom ook dat ik het een toxic systeem vind en ik er inmiddels zelf helemaal klaar mee ben. Ik koop ze niet meer :)
Reageer
Gezien je tweakersprofiel ga je al een tijdje mee op deze aardbol waardoor je rationele beslissingen kan nemen. De gemiddelde tiener kan dat helaas niet en wordt er in meegezogen. Ik hoop echt dat de wetgeving snel sneller scherpere richtlijnen op gaat zetten om kinderen / tieners te beschermen. En dat naast NL & BE andere landen dit ook gaan doen. Zoniet dan maak ik me toch wel zorgen over de volgende (f#cked up) generatie(s)
Reageer
Wat ik wel grappig vind is eerst waren het Lootboxes. Nu zijn het battlepasses waar we tiener voor moeten beschermen.... Maar feit blijft dat ik vroeger persee een Levi broek wou. Een Kipling tas. En ook nog eens Aussie trainings pak. En bomber jack.

Zijn we zo slecht vanaf gekomen? Of ben jij gewoon oud aan het worden en zie je niet in dat die spulletjes drang van fysiek naar digitaal is gegaan?

[Reactie gewijzigd door loki504 op 17 juni 2022 15:24]

Reageer
Lootboxes en battlepasses zijn een groot verschil. Met lootboxes weet je van te voren niet wat je krijgt, maar je moet er wel voor betalen, dan wordt het dus gokken.

De enige 'dreiging' van battlepasses is dat tieners ze misschien gaan aanschaffen uit groepsdruk. Maar ik denk dat je dat probleem niet op het bord van de battlepassen moet leggen.
Reageer
Klopt want groepsdruk is er altijd al geweest. En dat zal nu niet veranderen. We hebben allemaal wel eens de oren van ons ouders kop gezeurd om (random iets).
Reageer
Lootboxes en battlepasses zijn een groot verschil. Met lootboxes weet je van te voren niet wat je krijgt, maar je moet er wel voor betalen, dan wordt het dus gokken.
Ik ben hier ook mee. Want dat is in wezen ook volgens mij hoe het battle/season -pass concept gedeeltelijk is ontstaan. Als in wezen een compromis op de lootboxes. En ik zeg compromis want sommige games gebruiken nog steeds in wezen lootboxes in één of andere vorm zoals Apex Legends en League of Legends met hun Chests en Orbs voor hele zeldzame en unieke items.

Maar ben ook wel mee eens met wat andere tweakers hier zeggen dat het grote nadeel is dat je in wezen geforceerd wordt om een spel te spelen als je alles op de battlepas wilt hebben. Hoe Halo Infinite het nu oplost is wel dan weer interessant. Denk dat het een goede zaak zou zijn als meer developers dit doen.
Reageer
En iets later kwamen de mobieltjes. Iedereen moest een Nokia telefoon en snake spelen :+ en als je nu kijkt, kinderen op de fiets met een smartphone en draadloze oordopjes en of boomboxes achterop.
Reageer
Wat ik tegenwoordig wel wat jammer vind is dat we schijnbaar geen eigen verantwoordelijkheid meer kennen. Alles wordt afgedaan als de verantwoordelijkheid van een ander. Hier ook weer, waarom zouden tieners geen rationele beslissingen kunnen maken?
Het lijkt er eerder op dat ze dat helemaal niet meer geleerd wordt. Ze hebben geen besef van geld meer. Maar dat is toch het probleem van de tiener/opvoeders daarvan? Het gebrek aan dingen leren en opvoeden lijkt steeds groter te worden naar mijn mening.

Ik vind die lootboxes ook een achterlijke cashgrab, maar in mijn tijd waren die er net zo goed. Kon je genoeg geld in een game of in dure merkkleding stoppen. Dat we jongeren in bescherming moeten nemen ben ik met je eens. Maar alle verantwoordelijkheid weghalen bij deze groep vind ik niet oke. Zo leren ze nooit volwassen te worden en de juiste keuzes te maken in het leven.

Tieners zouden dit gemakkelijk zelf moeten kunnen bepalen. En kinderen horen helemaal geen middelen te hebben om zelf voor 100en euros dit soort troep te kopen. Daar horen opvoeders hun taak te volbrengen.
Reageer
Volgens mij blijft er nog een hoop ruimte over voor eigen verantwoordelijkheid (in het leven) als je op enkele strategische punten van bovenaf ingrijpt. Drugs (inc alcohol) en gokken bijvoorbeeld. En dat zijn lootboxes, niet alleen als wettelijk begrip maar vooral ook de manier waarop je beloningssysteem in de hersenen wordt misbruikt door een bedrijf om veel geld aan je te verdienen.

Is een mooie spijkerbroek of game op zich dat niet ook? Ergens wel, maar dat veroorzaakt minder snel zo'n krachtige feedback dat het verslaving triggert en dus een probleem wordt. Bij lootboxes is er te veel geoptimaliseerd op die beloningscircuits, dat is niet alleen walgelijk op zichzelf maar ook schadelijk.

Bedrijven worden steeds beter in het misbruiken van je beloningssystemen (en omdat dat meer geld oplevert en ze daar door de aandeelhouders op gestuurd worden zou je kunnen zeggen dat bedrijven op hun beurt verslaafd zijn aan het steeds verder gaan hierin) en het zal me niet verbazen als we gaandeweg ontdekken dat dat er op andere punten (ie social media) ook regulatie nodig is.

Ook goed te beseffen dat mensen erg verschillen in hoe gevoelig ze hierin zijn. Een deel heeft nergens last van, een ander deel wel en voor hen zijn de gevolgen meteen groot.
Reageer
Jij haalt hier tieners aan maar die zijn niet perse altijd het probleem. Het gaat vaak bij de bedrijven om de "whales" net zoals in de casino's en dit hoeven niet perse tieners te zijn dit kunnen ook (jong-) volwassen mensen zijn die bv. een verslavingsprobleem hebben of een andere mentale issue hebben waardoor ze veel geld spenderen. En vergeet niet dat zelfs de gewone volwassen persoon in zo'n val kunnen lopen want er wordt hiervoor veel onderzoek gedaan naar menselijke gedrag. Er zijn op YouTube filmpjes te vinden van mensen die deze achterbakse manieren van manipulatie uitleggen.

[Reactie gewijzigd door Revassin op 17 juni 2022 21:28]

Reageer
Dat is waarom we tieners geen eigen creditcards geven.

Zoals @cavanta ook al zei, het is in de eerste instantie aan de ouders van deze tieners (die zelf GenZ of Milennials zijn en dus prima zouden moeten weten hoe het op het internet werkt.)

En zodra ze 18 zijn dan ja, kunnen ze zelf domme keuzes maken met hun eigen geld. Dat is ook onderdeel van ouder worden en de eigen verantwoordelijkheid.
Reageer
De tijdsinvestering in MMO's kwam dan ook niet vanuit de fabrikanten van het spel, maar vanuit spelers die zelf guilds gingen vormen en raids organiseerden.

In battle-royale multiplayershooters heb je die dynamiek natuurlijk niet omdat het geen grote, persistente spelwereld is maar alles verdeeld is over individuele potjes.
Reageer
Soulshard farming potion farming etc om een raid avond door te komen kwam natuurlijk wel vanuit de fabrikant.

De community organiseerde dat omdat de fabrikant daar de beste gear in verstopte.
Dat is ook de reden dat je maar x keer loot per week per boss kon krijgen zodat je niet in 1 week alles naar max kon brengen.
Reageer
Yepp precies dat.
Vroeger inderdaad in top guilds gezeten waar eigenlijk gewoon geëist werd dat je 4 a 5 dagen beschikbaar was voor de raids en dergelijke.
Was niet echt bevorderlijk voor je social life.
Reageer
Bij Halo infinite verloopt de battlepass niet. Dus dit hangt ook weer af van het spel. Maar ik ben het met je eens dat dit soort verdienmodellen niet erg fraai zijn. Je krijgt eigenlijk een barebone game en alle leuke cosmetische dingen die het spel leuk maken moet je kopen danwel via zo'n unlock systeem in een battlepass danwel extra bijbetalen via een shop.
Reageer
Dus een spel is pas leuk als je een dom pakje kan aantrekken? Of een glow op je wapen hebt?

Echt?...
Reageer
Het is wel leuker met....dat is de reden dat we vroeger altijd moeite deden om die dingen gratis te unlocken.

Overigens vind ik het, het geld niet waard.
Reageer
Ja vroeger was het leuk om die dingen gratis te vrij te spelen omdat het betekende dat je iets bereikt had in het spel.

Nu betekent het dat je zo dom ben geweest om geld uit te geven aan een andere kleur van je karakter....
Reageer
Ik snap daar dus helemaal niets van. In mijn warcraft tijd wist iedereen welke loot waar te vinden was. Vooral dat maakte het tof om nieuwe looks te verkrijgen.

Maar goed voordeel voor mij is dat ik de game pass games zonder problemen gratis speel.

[Reactie gewijzigd door Bas Boss op 17 juni 2022 19:17]

Reageer
Ja het maakt het wel af vind ik. Om bij mijn voorbeeld van halo infinite te blijven, de gaafste dingen stoppen ze in de store. Niet eens in de battlepass, en zo'n armor set of zo kost makkelijk over een tientje. (Hangt er beetje vanaf hoeveel credits je koopt) Het verandert de gameplay niet, maar de game zonder dit soort dingen maakt het wel erg kaal. En dat is dus ook precies de bedoeling. Want ze hebben dus blijkbaar berekend dat ze meer geld ophalen door je steeds wat te laten betalen voor zo'n battlepass en een virtueel item dan dat ze je gewoon 70 euro vragen voor de game. Dus blijkbaar vinden veel mensen die cosmetics wel wat geld waard om het spel leuker te maken. (Zoals je het eigenlijk gewoon zou moeten kopen).

Grootste probleem vind ik nog wel dat je meer cheaters krijgt in die free to play games. Nou nemen ze wel wat maatregelen als dat je 25 qualifiers moet spelen etc maar het blijft toch een probleem als je geen betaaldrempel hebt voor een game die steeds moet worden afgetikt bij een ban.
Reageer
Grootste probleem vind ik nog wel dat je meer cheaters krijgt in die free to play games. Nou nemen ze wel wat maatregelen als dat je 25 qualifiers moet spelen etc maar het blijft toch een probleem als je geen betaaldrempel hebt voor een game die steeds moet worden afgetikt bij een ban.
Volgens mij ligt die betaaldrempel echt lager dan jij en ik denken. Van wat ik begrijp uit een artikel dat een paar jaar terug had gelezen kopen meeste cheaters hun keys illegaal of van meer "grijze" verkopers (denk aan G2A.COM). Want ze spelen met de verwachting dat ze toch uiteindelijk worden gebanned. En dan kopen ze wel weer de volgende cheap key.

[Reactie gewijzigd door Revassin op 17 juni 2022 21:33]

Reageer
Speel het spel zelf niet, maar dat is erg netjes dan. Dat is mijn voornaamste reden waarom dat battlepass systeem mij inmiddels de keel uitkomt.
Reageer
Ik denk dat ik bij Warzone een keer battlepass heb aangeschaft, door het voldoende te spelen had ik eigenlijk altijd weer genoeg credits om automatisch de battlepass van het volgende seizoen te nemen.

Daarbij vind ik Battlepasses voor free to play nooit zo een ramp zodra het cosmetics zijn. De servers om alles op te draaien hebben ook de nodige kosten.

Voor mij is en blijft het altijd:

Free to play en in store winkels voor cosmetics, geen probleem.
Full priced games, not done!
Reageer
Ik denk dat ik bij Warzone een keer battlepass heb aangeschaft, door het voldoende te spelen had ik eigenlijk altijd weer genoeg credits om automatisch de battlepass van het volgende seizoen te nemen.
Dat deed ik dus ook, toen warzone net uit was 1x BP gekocht, en toen 2 of 3x de volgende kunnen activeren. Maar zoals ik al zei, volgens mij hebben ze XP required ver omhoog gegooid, want het lukt me nu al bijna een jaar niet meer om uberhaubt boven lvl80 te komen (2 battlepasses geleden nog eens gekocht, dus ook met die extra XP lukt het niet meer). En ik ben niet minder gaan spelen dan ik eerst deed, eerder meer.
Free to play en in store winkels voor cosmetics, geen probleem.
Full priced games, not done!
Grotendeels meer je eens, maar gaat voor mij niet op met battlepasses. Ik heb betaald voor de items in die Battlepasses, dan vind ik het al irritant dat je eerst nog 3 maand moet spelen om de dingen waarvoor je hebt betaald uberhaubt te mogen gebruiken, maar snap dat het een gevoel van progressie geeft dus daar kan ik nog een beetje inkomen. Maar dat je de items waarvoor je gewoon dik hebt betaald kwijtraakt aan het einde v/d season vind ik van de zotte. Unlock aan het eind van de periode gewoon alle tiers voor iedereen die die pass heeft gekocht, je hebt er immers gewoon voor betaald.

Daarnaast is het bij warzone niet altijd alleen cosmetic, zoals met die Roe skin die je gewoon een flink voordeel geeft in-game omdat je bijna niet te zien bent, of als ze nieuwe wapens toevoegen aan de BP die erg sterk zijn, maar pas op lvl30 ofzo unlocken.

Bij league of legends of teamfight tactics is dat enigzins beter geregeld, want dat is gewoon echt alleen cosmetics wat je 0 voordeel geeft ingame. Daar ben ik dan ook niet rouwig om om die over te slaan.
Reageer
Je moet het zien als een seizoenskaart bij voetbal: je koopt er een maar als jij een zondag toevallig een verjaardag van tante Bep hebt kun je de wedstrijd niet bezoeken, ondanks dat je ervoor betaald hebt.

Of het een goed systeem is, is een ander verhaal. Ik koop liever OW2 voor 60 euro met mogelijkheid om skins te unlocken dan gratis (meer hackers en toxic community) met mogelijkheid om via Battle Pass te unlocken.
Reageer
Of het een goed systeem is, is een ander verhaal. Ik koop liever OW2 voor 60 euro met mogelijkheid om skins te unlocken dan gratis (meer hackers en toxic community) met mogelijkheid om via Battle Pass te unlocken.
Eens.
Reageer
Dit concept is toch algemeen bekend en dat door het te kopen je direct hebt bijgedragen aan het succes? Ik zou zeggen, stem met je portemonnee. Dit geldt uiteraard voor 18+ maar ook voor ouders.

Krijg het gevoel dat er straks geen game meer voor mij over is doordat 80% met dit soort concepten(battle pass,ingame aankopen, etc) in zee gaat.

Gelukkig zijn er nog kleine indy developers waar ik me meer op kan richten,de kleine creativilingen, belonen die handel! ;)
Reageer
Tja mensen willen geen abonnement betalen maar willen toch een continue service. Je kunt natuurlijk proberen om servers en support en ontwikkeling jaren lang te ondersteunen met een eenmalige verkoop prijs. Maar dan moet je je support en ontwikkeling uitbesteden aan Madagaskar waar een euro per dag het salaris is volgens Grand Tour. Of je krijgt een prijs op de doos van 300 euro.

Het geld moet toch ergens vandaan kopen. Vroeger kon je gratis naar het toilet bij een benzine station, nu kost het 50 euro cent of meer. Lucht was ooit gratis. Ook niet meer. Maar de kwaliteit van de dure toiletten en luchtpompen is wel beter dan wat er was.

Er zijn spellen die het proberen met incidentele expansion packs geld te verdienen (Guild Wars 2) maar mensen verwachten veel content in een expansion pack. Dan is een battlepass een aardig bedacht alternatief. Het is maar een beetje content maar het kost niet zoveel als een expansion pack en het is ook niet elke maand dus is het geen abonnement.

En het werkt. Links of rechtsom zal er winst gemaakt moeten worden op een spel.

En dat vele spelen? Je moet toch een binding hebben met het spel als het tijd is om een nieuw abonnement af te sluit... sorry battlepas te kopen. GW2 heeft dat niet en daarom ben ik gestopt met het spelen en heb de battlepas... sorry expansion niet gekocht.

Het is makkelijker met een spel te stoppen als je niet net 3 maanden achter elkaar heb gespeeld.
Reageer
Verdwijnen dan ook je skins?
Reageer
Wat je hebt kunnen unlocken blijft. Maar i.i.g. bij Warzone, de leuke dingen / skins zitten helemaal aan het eind van de battle pass. Als het je binnen gezette tijd niet lukt om bij lvl100 te komen dan ben je dat kwijt, en kan je later ook niet meer unlocken, tenzij je naar de store gaat en die items los nog weer koopt (als het al beschikbaar is).
Reageer
bij sommige battle passes kan je ook levels kopen, mocht je het niet af kunnen maken, dan koop je het om de rewards te krijgen. En het blijft altijd een vrije keuze wat geen invloed heeft op de gameplay (bij Overwatch tenminste)
Reageer
Ik weet niet of dit wel voordeliger uit zal pakken voor de spelers. Momenteel krijg je relatief veel gratis lootboxes in Overwatch, ik heb zonder extra lootboxes te kopen vrij veel skins gekregen ondertussen.

Bij het weghalen van de lootboxes en het introduceren van een winkel en battlepass wordt het onmogelijk gemaakt om deze skins met gameplay vrij te spelen. Je zal met het nieuwe systeem dus gegarandeerd moeten betalen terwijl je met het huidige systeem in ieder geval de kans hebt om skins gratis vrij te spelen.

Ik denk niet dat dit gedaan is voor de speler, ze hebben waarschijnlijk gewoon berekend dat op deze manier meer geld te verdienen valt. (Logisch ook, het blijft een bedrijf dat uit is op winst)
Reageer
Dat denk ik niet, gezien de spellen die niet zijn uitgekomen in NL/BE. Er is in het verleden nogal wat wettelijk 'gedoe' onstaan rond lootboxes en kansspelwetgeving in België. Hoewel ik op het gebied van gratis spullen de lootboxes in Overwatch wel fijn vond, is het logisch dat een bedrijf niet de potentiële wetgeving afwacht en gewoon van verdienmodel switcht.
Reageer
NL/BE zijn alleen totaal niet interessant genoeg om een heel verdienmodel voor te wijzigen. Ik hoop dat we de komende jaren binnen de gehele EU strengere wetgeving krijgen voor de verdienmodellen van games maar ik ben bang dat het nog wel even duurt voordat dit allemaal rond is. Daar komt nog bij dat de huidige lootboxes in Overwatch in ieder geval in Nederland nog gewoon mogen.

Aangezien Diablo: Immortal het meest afgrijselijke verdienmodel heeft dat ik ooit gezien heb denk ik ook niet dat Blizzard nu al zoveel bezig is met eventuele toekomstige wetgeving. Ik ben er van overtuigd dat ze simpelweg denken hier meer geld mee te kunnen verdienen dan met het verdienmodel van Overwatch 1.
Reageer
NL/BE zijn alleen totaal niet interessant genoeg om een heel verdienmodel voor te wijzigen.
Inderdaad. Dit zie je ook aan Lost Ark en Diablo: Immoral.
Ik hoop dat we de komende jaren binnen de gehele EU strengere wetgeving krijgen voor de verdienmodellen van games
Dit zou de droom zijn!
Reageer
Dit dus. Lootboxes waren een hele leuke toevoeging voor na een potje. Of als er een event was, dat je het spel startte om even 2 potjes te winnen en die ene skin binnen te halen..

Ik vind het persoonlijk best jammer dat ze hiervoor hebben gekozen. Waarom niet beide? Dat je kan sparen voor bepaalde skins en dat de Mythic-skins battle-pass only zijn.
Reageer
Bij het weghalen van de lootboxes en het introduceren van een winkel en battlepass wordt het onmogelijk gemaakt om deze skins met gameplay vrij te spelen.
Veel games hebben ook een gratis tier in de battle pass en gratis coins die je met gameplay krijgt. Als je genoeg spaart kun je dan alsnog je favoriete skins kopen zonder geld. Hoeveel moeite dat kost hangt af van de game en zal moeten blijken.
Ik denk niet dat dit gedaan is voor de speler, ze hebben waarschijnlijk gewoon berekend dat op deze manier meer geld te verdienen valt.
Dat zorgt er hopelijk wel voor dat ze jarenlang, elke 9 weken nieuwe maps, heroes en modes kunnen introduceren. Ook daarvoor geldt: het moet blijken hoe goed die content is en hoe lang ze echt doorgaan met die content. Mij klinkt het in ieder geval goed, lekker vaak nieuwe content.
Reageer
Er zijn grote verschillen tussen Battlepasses en currencies in games natuurlijk. In sommige games kan je ook gratis nog wel wat leuks vrijspelen maar er zijn ook games zoals Halo Infinite waar je als F2P bijna niks krijgt en al helemaal geen premium currency.

Ik verwacht niet dat het model van Blizzard heel gunstig voor de speler zal zijn, hoewel dat natuurlijk wel mooi zou zijn.
Reageer
Alles in mij zegt dat het NIET voordeliger gaat zijn. Dat blijkt wel uit Diablo Immoral, Blizzard heeft hierbij laten zien dat ze alle smerige truckjes uit de doos halen om de consument te misleiden. Er is geen haar op mijn hoofd die nog maar enige hoop heeft dat er ooit nog een fatsoenlijke Blizzard game uit komt. Corporate greed heeft een prachtige ontwikkelaar de vernieling in geholpen.
Reageer
Ik vind dit geen verbetering. Als er één game is die lootboxes wel goed doet, dan is het Overwatch. Bijna alle skins zijn vrij te spelen door gewoon het spel te spelen. De lootboxes voegen vooral een versnelling aan het proces toe. Je hoeft nooit ook maar één cent uit te geven om alles wat ooit via lootboxes te verkrijgen is geweest te verzamelen en worden zelfs één jaar na de release een stuk goedkoper om aan te schaffen (Legendary skins gaan van 3.000 naar 1.000 credits). En als je de game regelmatig speelt dan kan je gewoon alles vrijspelen met gekregen lootboxes en vergaarde credits.

Dat gaat nu veranderen naar aanschaf van Battle passes. Wil je alle skins dan moet je dus gaan betalen, de game gewoon spelen is niet meer voldoende. Heb je skins van een bepaald seizoen gemist is er geen optie meer om ze een jaartje later vrij te spelen of te kopen met ingame credits (die je niet kan kopen), maar wordt je doorverwezen naar de store waar je met geld de skins kan kopen.

Bij veel gamers en kenners gaan de haren recht overeind staan bij het horen van het woord ‘lootboxes’, maar dat vind ik in het geval van Overwatch niet terecht. Skins (en andere cosmetische ‘items’) vrijspelen is juist enorm vrijblijvend in de game. Zelfs spelers die jaren later zijn ingestapt kunnen diezelfde skins door gewoon te spelen en vanzelf boxes en credits te verzamelen de hele riedel vrijspelen.

Dat vrijblijvende is weg met de battle pass en de seizoenen. Als je straks alle skins wil verzamelen moet je dus naast het aanschaffen van de battle pass ook om de 9 weken genoeg spelen om alles vrij te spelen. Een dikke pauze nemen zit er voor de verzamelaar niet meer in. Skins komen enkel terug in de store en zal de verzamelaar de portemonnee moeten trekken.

Van geen cent hoeven uit te geven en de game af en toe maanden links te laten liggen, komt er nu een betaalde tijdsdruk ‘battle pass’. Jammer.
Reageer
Dit heb ik dus ook. Ik heb nu alle skins zonder ook maar wat meer te betalen dan de aanschaf van overwatch. Nu straks free to play, alsof cheaters nu al niet een groot probleem is. Straks gebanned, ach ff nieuw account maken en je kan weer.
Reageer
Daarom verplichten ze je nu ook om een telefoonnummer te koppelen aan je Bnet account.
Reageer
Dat is niet de echte reden.
Reageer
Een beetje ala Fortnite dus, op zich niks mis mee en het verhindert in ieder geval de release in Belgie (en Nederland) niet.
Ik zie het wel zitten, uitgaande van het feit dat je de nieuwe heroes ook kan spelen zonder die seasonal pass
Reageer
Battle Pass is prima, het zit tussen kopen en abonnement in, en het is duidelijk van te voren wat het kost. Het is eigenlijk een soort van boxed + DLCs verkoop maar dan in de networked 24/7 agile economie; dus goedkoper maar ook vaker releases. Je commit dan een tijdje om te spelen, en daarna is je mini abo voorbij. Wel lastig al die verschillende abo diensten, ziet door de bomen het bos niet meer.
Reageer
Misschien iets als 2 weken later of zo.
Reageer
Een beetje ala Fortnite
Wat maakt dit veel anders dan bijvoorbeeld de meeste season based f2p games zoals Apex, halo infinite, valorant etc?
Reageer
Niets. Maar mensen vergelijken (veel te) veel dingen met Fortnite.
Reageer
Wat een onzin redenatie. Het huidige systeem werkt toch ook in BE/NL? Ja, je kan geen lootboxes kopen maar je kan ze wel nog steeds verdienen. Ondanks dat ik al jaren geleden letterlijk alles uit die lootboxes gehaald heb en nu alleen nog maar duplicates krijg vind ik dit een zware tegenvaller.
Reageer
Toch mooi dat iedereen zijn oordeel al klaar heeft voordat we daadwerkelijk weten hoe ze de battlepass gaan introduceren. Als ze het goed doen denk ik dat iedereen er baat bij heeft, zij verdienen aan cosmetics en wij krijgen content.

Je kan wel zeggen het lootboxen systeem wat ze nu hebben werkt, maar ik denk dat de meeste mensen inmiddels genoeg credits hebben opgebouwd dat ze voorlopig geen lootboxen meer hoeven te kopen.
Reageer
Als je OW gewoon speelt hoef je helemaal geen lootboxes te kopen. Dat is denk ik voor de meeste mensen mede het punt. Er lijkt nu meer en meer ingezet te worden op commercie. F2P pakt voor mijn gevoel vaker slecht uit dan goed. Ik ken ook geen enkele game waarbij een Battlepass voor iedereen interessant is. Het zorgt alleen voor onnodige / meer uitgaven en min of meer verplichte game time.
Reageer
OW2 free-to-play... Met de minimale wijzigingen die ze hebben gedaan (behalve een PvE onderdeel toevoegingen) vraag ik me oprecht af wat de toegevoegde waarde is t.o.v. het free-to-play maken van OW(1). Een grafische update was daar ook gewoon mogelijk geweest.

Ook dit businessmodel hadden ze daar natuurlijk gewoon kunnen implementeren... I'm lost.
Reageer
Wat hebben aandeelhouders door de jaren heen de gaming wereld toch goed lopen verzieken zeg. Van de oude glorie van Blizzard is niets meer over.
Aandeelhouders hebben niets, maar dan ook niets met gamen. Enige waar ze wat om geven zijn cijfers.
Jammer dat developers graag de wensen volgen van deze geldwolven ipv de fans.
Ik loop toch bij voorbaat met een hele grote bocht om deze game heen.

Gelukkig zijn er ook nog goede uitgevers/devs zoals FromSoft die met het oude model werken en vele indie developers. Gewoon 50/60 euro een volle game en later in het jaar nog eventueel een leuke "expansion pack" tegenwoordig DLC genoemd.
Reageer
Ik vind het ook een prima plan. Maakt sommige skins ook wat unieker. Als ze daarnaast meer heroes en maps kunnen uitbrengen met de inkomsten uit de battlepass dan heb ik er geen problemen mee. Je hoeft nog steeds niets te betalen en toch een hele leuke game spelen.
Reageer
Het verbaast me niets. Blizzard heeft cosmetics in Overwatch 1 volslagen verkeerd aangepakt, in elk geval als het plan was om er ooit geld mee te verdienen.

Met een paar uitzonderingen zijn bijna alle skins (uitgezonderd the competitive team-skins) te krijgen via de gratis lootboxes die droppen. Natuurlijk is dat kans dat je de perfecte skin voor jouw favoriete heroes krijgt best klein, maar, zie daar: die lootboxes droppen ook coins, en je krijgt ook coins voor dubbele items. Gevolg is dat ik eigenlijk zelden onder de ~ 3000 coins kom, de prijs van de allerduurste skins en emotes. Komt er een nieuwe skin uit die ik graag wil hebben, koop ik'm simpelweg direct.

En waar spendeer je dat aan? Je kan maar 1 skin per hero tegelijk dragen, en de meeste mensen die ik ken spelen vaak met een handvol heroes. Voor sommige heroes heb ik letterlijk alle legendary skins en ik speel ze amper, puur omdat ik niet weet wat ik met m'n coins aanmoet. Ik heb letterlijk nog nooit geld uitgegeven aan extra lootboxes, en aangezien ik het spel speel voor de lol en competitive me aan mijn derriere kan oxideren boeien de team-skins me ook niet. In de ~ vijf jaar dat ik OW speel heb ik er nog nooit ook maar een cent aan uitgegeven (het spel zelf was een kerstcadeautje).

In contrast, ik spendeer regelmatig geld aan items in Team Fortress 2. Elke hero kan drie cosmetische items dragen en 8 emotes tegelijk laden, en dan zijn er nog tientallen verschillende wapens voor elke hero met meerdere varianten. En hoewel je met de gratis drops alle wapens kan krijgen, zijn alle extra's daarbovenop alleen met echt geld te krijgen. Ik heb een virtuele vis in een krant met een kerstlampje in z'n bek die me $20 heeft gekost, en die is het geld dubbel en dwars waard :+
Reageer
overwatch 2 is niks anders dan een "update" van overwacht 1 naar battle pass en in game winkel.
Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee