Blizzard toont gameplay Sojourn, de eerste nieuwe hero voor Overwatch 2

Blizzard laat met een gameplaytrailer voor het eerst de nieuwe hero Sojourn in actie zien. Sojourn valt binnen de damage-klasse en wordt met de release van Overwatch 2 aan de toegevoegd. Tijdens de aankomende bèta is het personage ook al speelbaar.

Sojourn, die eigenlijk Vivian Chase heet, is een Canadese soldaat en maakt onderdeel uit van het team van Overwatch. Haar hoofdzakelijke wapen is een railgun, een energiewapen dat zowel zeer snel kan schieten, als ook een trage, schadelijkere vuurstand heeft. Met de aoe-aanval Disruptor Shot worden alle vijanden in een kleine omgeving vertraagd en krijgen ze schade toegediend. Verder kan Sojourn over de grond glijden en extra hoog springen vanuit deze beweging. Tijdens haar Ultimate wordt de railgun automatisch opgeladen en gaan de schoten dwars door personages heen, waardoor ook vijanden achter bijvoorbeeld een tank kwetsbaar zijn.

Overwatch 2 gaat eind april in bèta en dan is Sojourn voor het eerst speelbaar. Het personage is de eerste nieuwe hero voor de aankomende game. Verder komt Sojourn ook naar de eerste Overwatch-game wanneer Overwatch 2 uitgebracht wordt. Er is vooralsnog geen releasedatum voor het vervolg op de competitieve shooter uit 2016 aangekondigd. In eerste instantie zou Overwatch 2 in elk geval in 2022 uitkomen, maar dat is ondertussen niet meer zeker.

Door Yannick Spinner

Redacteur

15-04-2022 • 16:25

64

Reacties (64)

Sorteer op:

Weergave:

Ziet er uit als meer van hetzelfde, meer als een DLC dus.
Nee dit is geen DLC. Dit is een nieuw PC alleen speelbaar in OW2 en daar verandert behoorlijk wat aan de core van het spel. Dus geen DLC.
En toch kunnen Overwatch 1 en Overwatch 2 spelers met elkaar PvP doen. Het enige echte verschil is de campaign en toegang tot maps/characters.

Een DLC dus.
En nieuwe graphics. De plaatjes zijn eigenlijk te klein om de hogere kwaliteit goed te zien op de demo-pagina, maar check bijvoorbeeld de baard van Torbjorn (OW1, OW2).

[Reactie gewijzigd door Dicebar op 23 juli 2024 13:30]

maar check bijvoorbeeld de baard van Torbjorn (OW1, OW2).
Dat is een grap toch? Dat is toch niet serieus zijn model in OW2? Ik heb de development van OW2 niet echt gevolgd.
Dat kan net zo goed een skin zijn. De game heeft een cartoon-achtige art style, je kan maar tot een bepaald punt de graphics verbeteren, als ik het allemaal zo bekijken zijn de characters gewoon ingewikkelder geworden en de mappen zijn iets voller.

We moeten maar afwachten tot de game uitkomt, tot nu toe ziet het er imho uit als een DLC wat omgetoverd is naar een individuele game.
klopt, dit soort stylized graphics kun je maar tot zover gaan. In elk geval voor wat betreft de modellen. Allicht dat er met de belichting (ray tracing etc.) nog wat te doen is, maar verder is er weinig aan 'fidelity' te verhogen zonder de stijl zelf te verlaten
Overwatch 1 en 2 zijn ondertussen wél een los spel? Ben i de war, heb dit al lang niet meer gevolgd. Maar toen overwatch 2 1ste reveal kreeg was het idee dat overwatch spelers gewoon ow2 kunnen spelen, en dat de extra die je krijgt voor betalen eigenlijk de co op mode is, en je dus gewoon nieuwe heroes enzo blijft krijgen. En daarmee ow2 eerder een vereidelde patch is.
En daarmee ow2 eerder een vereidelde patch is.
Ja dat is dus precies mijn punt. Waarom wordt het geadverteerd als een nieuw spel ipv gewoon een uitbreiding voor OW1?
Omdat het feitelijk een nieuw spel is. Als het een uitbreiding is, zou je de originele game nodig moeten hebben om die te spelen. Die zit er bij OW2 gewoon bij.
Het draait letterlijk op dezelfde client als ow. Ow gaat technisch gezien weg.
Het is absoluut niet "feitelijk een nieuw spel" het is feitelijk een vuile misleidingsstrategie.
Hoe is het feitelijk een nieuw spel?

Gedeelde nieuwe en oude characters die naar het vorige spel komen, gedeelde nieuwe en oude maps die naar het vorige spel komen.

Nieuwe characters en maps kwamen altijd al naar het spel. Dat is niet een nieuw concept. Het enige echte nieuwe is een PvE campaign, maar waarom zou dat niet gewoon een DLC kunnen zijn?
Als het een uitbreiding is, zou je de originele game nodig moeten hebben om die te spelen.
[/quote]
Niet perse. Zeker niet voor multiplayer. Volgens mij heeft Blizzard games met DLC altijd backwards compatible gehouden. Starcraft Broodwar, WC3 Frozen Throne, SC2 volgens mij ook?

En je kunt OW owners de optie bieden om de DLC te downloaden en degene die het origineel niet hebben een combi pack.

Dit hoeft echt geen probleem te zijn.
Dit is een nieuw PC alleen speelbaar in OW2
Erm... Letterlijk uit het artikel:
Verder komt Sojourn ook naar de eerste Overwatch-game wanneer Overwatch 2 uitgebracht wordt.
Dat zou ik dan zelfs een gratis DLC willen noemen...

Wat OW2 dan precies wel wordt is me even onduidelijk, maar dat zien we wel na release (no preorder!)...
dit is waarom het zo fout is om het overwatch 2 te noemen. het artikel kan het niet eens juist krijgen. sojourn komt niet naar ow1. ow1 houd op met bestaan. ow1 word gratis geupgrade naar ow2. wanneer je ow2 koopt, koop je de coop pve mode.
Deze Hero komt met de launch van OW2 óók naar OW1, zie de tekst.
Nou nee, want bij Overwatch 2 ligt de nadruk op PvE missies, in plaats van puur PvP. Het PvP gedeelte wordt dan ook volledig crossplay met deel 1. De nieuwe heroes zijn er vooral als uithangbord.
Ik wist niet eens dat er een nieuwe Overwatch op de kalender stond. Zijn er ook nog verschillen met de vorige? Als in; wat is de reden van een nieuwe Overwatch i.p.v. verder borduren?
Nieuwe/andere game modi, nieuwe maps, nieuwe heroes. Singleplayer/Co-op gedeelte waarin je je heroes kan speccen. Bij Reinhardt kun je bv kiezen tussen een brawl build of een shield build.
Meest belangrijke is 5vs5. 1 tank, 2 dps en 2 support heroes.
Deze changes komen ook naar OW1.
Toch wel vet dat ze de karakters ook 'gewoon' nog naar Overwatch (1) brengen. De maps ook begreep ik. Heerlijke game..
Weet niet hoe ze erbij komen dat je straks in Overwatch(1) ook met de hero kan spelen als Overwatch 2 uitkomt.

Overwatch 1 gaat gewoon over in Overwatch 2, dus als die 'upgrade' er eenmaal is, is het onmogelijk om Overwatch 1 nog te spelen.
Dit klopt niet. De games gaan gewoon naast elkaar bestaan en in PvP compatible met elkaar zijn. Dit staat op de officiële Overwatch 2 website: https://overwatch2.playoverwatch.com/en-us/whats-next
NEW MAPS AND HEROES
Current Overwatch players will battle side-by-side with Overwatch 2 players in PvP multiplayer; they’ll also be able to play Overwatch 2 heroes and maps.

KEEP YOUR COLLECTIONS
Your accomplishments and loot collections will be carried forward to Overwatch 2. That means you’ll keep your skins, player icons, sprays, emotes, and more!
Dus wat is Overwatch 2?
Een veel te dure DLC voor een singleplayer campaign en wat nieuwe maps/heroes?

Waarom is dit nog een nieuwe game?
Volgens mij is de precieze content inhoud helemaal niet bekend, dus hoe kunnen we er dan over oordelen?
Omdat de precieze content niet relevant is. Als je in OW1 kan spelen met iemand uit OW2, dan is er geen reden voor een nieuwe game.
Natuurlijk wel, want OW2 krijgt unieke PvE content en een grafische update. Daarnaast weten we ook helemaal nog niet wat het prijskaartje gaat zijn.
ow1 krijgt dus ook die grafische update he.
Het zou absoluut onlogisch zijn, en een een absolute nachtmerrie logistiek gezien, om overwatch 1 en 2 een losse client te geven. Overwatch 1 houd op te bestaan. Overwatch 2 is letterlijk enkel de pve modus. Deze had ook gewoon dlc kunnen zijn. En dat is het eigenlijk ook. Aangezien je een toevoeging koopt voor je client die een feature vrijgeeft. En dat dit niet voor iedereen duidelijk is is juist waarom het zo ontzettend vals en misleidend is om dit "Overwatch 2" te noemen.
Had je liever dat ze crossplay blokkeerden en OW1 gewoon offline haalden?
had liever dat ze gewoon eerlijk zijn en de co op als dlc uitbrengen en de rest een update noemen, wat het ook is :)

ow1 gaat trouwens ook offline. word geupgrade naar ow2.

[Reactie gewijzigd door JayJayGolden op 23 juli 2024 13:30]

Jij had liever gezien dat ze de community zouden splijten door ow2 en ow1 spelers niet samen te laten spelen? Ze kunnen ook ow2 gaan verkopen en over een jaar de servers van ow1 uitzetten of zo om mensen maar de nieuwe game te laten kopen. Nee in plaats daarvan kiezen ze voor de klantvriendelijke optie (en ja het is ook beter voor het aantal spelers en daarmee uiteindelijk misschien ook weer voor hun. Maar dan komen de pessimisten aan die het toch weer negatief uit weten te leggen...
Jij had liever gezien dat ze de community zouden splijten door ow2 en ow1 spelers niet samen te laten spelen?
Ik zei precies het omgekeerde maar ok.
Mijn punt is dat als ze níet zo klantvriendelijk zouden zijn, dus ook nieuwe multiplayer dingen alleen in deel 2 stoppen, dat het dan volgens hoe jij het benadert wel een volledig nieuwe game had geweest.

Ben blij dat je niet per se een nieuwe game hoeft te kopen als je de exclusieve features van 2 het het geld niet waard vind in plaats van azijn te zeiken dat het een 'dure DLC' zou zijn...
Het is hem nou juist dat ow2 niet echt een nieuwe game is. Er is vrijwel niks nieuws dat voorheen gewoon in een patch/update gestopt zou zijn.
Wat zijn nieuwe halo of CoD games? DLCs? Paar nieuwe mappen en de oude weer met nieuwe perks en polish to graphics.
Niet vergelijkbaar. Heel ander businessmodel en niet een echte live service game. Overwatch 2 heeft het zelfde niveau content als voorheen in gewone updates zat, maar dan voor geen duidelijke reden vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Wat krijg je uit dit soort belammerd zakengedrag te excuseren?
Het zal wss precies hetzelfde werken als bij Legacy of the Void voor Starcraft 2.

Iedereen krijgt de nieuwe multiplayer, de oude versie wordt niet meer geupdate en is niet meer beschikbaar. Alleen mensen die voor de expac betalen krijgen de nieuwe PvE content.

Er zal hoogstwaarschijnlijk geen aparte OW1 client meer zijn, dat is gewoon onzin qua onderhoud als de multiplayer content identiek is en Blizzard dit al eens eerder zo heeft gedaan.
Neen. Wat jij zegt klopt niet. Overwatch 1 gaat inderdaad op in OW2 - dit wil zeggen dat wanneer OW2 uitkomt dat de volledige playerbase samengevoegd wordt ongeacht of ze OW2 aangeschaft hebben of niet.

Wat we vandaag kennen als OW1 verdwijnt volledig en wordt voor iedereen vervangen.
Wat gaat gebeuren, is dat deel 1 en 2 volledig crossplay zijn, en deel 1 dus speeltechnisch (PvP) exact hetzelfde gaat zijn als deel 2. Maar dat is niet heel bijzonder, Overwatch heeft immers al meerdere malen een flinke aanpassing gehad m.b.t. de samenstelling van teams. Het is de zoveelste aanpassing in het rijtje die nu toevallig samen zal gaan met de release van OW2. De grootste aanpassing is van 6v6 naar 5v5. De game client is dus hetzelfde, dat is geen verrassing.

Maar daarmee verdwijnt OW1 niet volledig, op die fiets is OW1 zoals we het kennen al meerdere malen verdwenen. Bepaalde heroes zijn immers flink aangepakt in de loop van de tijd. Bijvoorbeeld Symmetra, Torbjörn, Mercy, Reaper en D.Va spelen behoorlijk anders dan bij de release van Overwatch. Ook zijn maps in tussentijd aangepast en is het vormen van teams ook meerdere malen veranderd. Overwatch zal altijd blijven veranderen (dat doet het nu nog altijd, om de balans in orde te houden), het is nu eenmaal een live service game, net als Fortnite en Rainbow Six Siege.

Ik verwacht overigens dat bepaalde systemen gewoon de oude grafische settings behouden, zoals de Switch en wellicht ook de PS4 en Xbox One.
Oftewel, ow2 is geen ow2 maar gewoon een patch/dlc met een naamplaatje.
Het is wel erg jammer dat niemand weet hoe het nou precies in elkaar zit. Want volgens mij komen de heroes en de maps inderdaad ook naar OW1.

Erg leuke game met vrienden op Discord!
Vroeg mij al af of Overwatch 2 het nog zou halen met alle negatieve pers de afgelopen paar jaar...
Ja, vond ik ook al, ben ook zo underwhelmed door deze gameplay, meer van 't zelfde, en het spel is zooooo traag als je 't nu in 2022 speelt, niet meer helemaal van deze tijd als je 't mij vraagt (en ja, heb het jaren met veel plezier gespeeld).
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 15 april 2022 17:05
Ik ben nog niet helemaal onder de indruk van Overwatch 2. Het lijkt vooral meer van hetzelfde; dezelfde grafische stijl en dezelfde soort heroes. Het is dat ik de maps en heroes van deel 1 ken maar anders zou het verschil niet gelijk helemaal duidelijk zijn.
Ik heb overwatch 1 best een tijdje gespeeld. Ik zie (grafisch) weinig verschil? Ben benieuwd wat voor verbeteringen ze gaan doorvoeren
Je vraagt je soms echt af waar Blizzard al dat geld in gestopt heeft van alle grote successen. Blizzard, een schim van wat het ooit geweest is.
En dan te bedenken dat dit mijn favoriete ontwikkelaar was..
Blizzard noemde het destijds bij de aankondiging een sequel. Het is geen DLC maar ook geen nieuwe game 8)7

Het is een beetje vaag maar hiermee dekt Blizzard zichzelf in.

Hiermee hoeft het niet aan de "verwachtingen" te doen die spelers stellen aan nieuwe game.

Ik ben wel redelijk positief over de veranderingen en de nieuwe content die gaat komen. Al ben ik wel van mening dat ze de content beter door de jaren hadden kunnen vrijgeven. Nu zitten we al een flinke periode zonder enige content.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is het verdienmodel. De lootboxes zijn best wel achterhaald en ik denk dat we niet moeten schrikken van een soort van Battlepass.

Tot slot ben ik wel blij dat Blizzard de tijd neemt, dat heeft Blizzard in het verleden gesierd.
Ik snap niet waarom mensen zo hard hameren op het feit dat OW2 een dlc is ipv een nieuwe game. Naar mijn weten hebben ze OW1 jaren heel deftig ondersteunt met nieuwe content zonder daar ook maar 1Euro meer voor te betalen. Als ze kwaliteit brengen voor een uitgebreide versie van de PvE uit OW1, onder de vorm van een nieuw spel, dan lijkt het me meer dan eerlijk dat we deze club hiervoor vergoeden en zorgen dat deze mensen kunnen eten en leven.

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 23 juli 2024 13:30]

Met al het slijk waar Blizzard doorheen gehaald is voelt dit wel een beetje als een hokjes afvink karakter. En waarom is ze Canadees? Aan haar stem haal ik dat er niet uit. Wat dan weer de suggestie geeft dat ze niet te stereotype willen zijn om niet te beledigen. Als je kijkt naar Warcraft zijn daar ook heel veel rassen dialogen weggehaald omdat het net wat te dik op stereotypes zat.
Aan de intro leid ik af dat ze een cyborg is, dus dat ze een wat afwijkend accent heeft is dan niet so raar.
Het karakter bestond al jaren en het was ook wel bekend dat ze ooit speelbaar zou worden, maar meer niet. Pas bij de aankondiging van Overwatch 2 was bekend gemaakt dat ze bij release speelbaar zou zijn, en pas nu weten we een beetje wat haar speelstijl en abilities gaan worden.

En waarom is ze Canadees? Gewoon, omdat het kan (denk ik :P). Ze geven hun heroes een achtergrondverhaal en bij de meeste kan je het land van afkomst (en natuurlijk accent/taal en toepasselijke naam) gewoon vervangen door iets van een ander land en dan past alles nog prima.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.