Rusland beperkt bereikbaarheid Twitter en Facebook

Twitter en Facebook worden in ieder geval deels geblokkeerd in Rusland. Facebook krijgt te maken met throttling omdat Russische staatsmedia niet meer mogen adverteren op het platform. Voor Twitter is geen officiële reden opgegeven voor de vrijwel totale blokkade.

Facebook begon met het factchecken van posts van Russische staatsmedia, alsmede het duidelijk bestempelen van de posts als zodanig. De Russische telecomwaakhond Roskomnadzor zou Facebook gevraagd hebben daarmee op te houden, waar Facebook geen gehoor aan gaf. Sterker nog, de internetgigant ging over tot het beperken van vier accounts van Russische staatsmedia. In reactie daarop krijgt Facebook nu te maken met een vertraging van zijn internetverkeer in het land, zo laat Roskomnadzor weten. Dat geldt ook voor Facebook Messenger.

Voor de blokkade van Twitter is geen officiële reden gegeven. Wellicht dat het te maken heeft met de complete advertentiestop in Oekraïne en Rusland. Netblocks, de organisatie die belemmeringen in internetconnectiviteit in conflictgebieden monitort, constateerde op zaterdag dat Twitter zeer slecht bereikbaar is via de grote internetproviders in het land. Op Twitter worden veel beelden en verhalen vanuit Oekraïne gedeeld. Dergelijke beperkingen en blokkades zijn wel te omzeilen met een vpn-verbinding, maar dat vergt een niveau van technische kennis dat niet iedere gebruiker in huis heeft.

Dat zijn niet de enige maatregelen die naar aanleiding van de invasie van Oekraïne genomen worden. SpaceX zou extra Starlink-terminals leveren aan het land, Google heeft de app van Russisch staatsmedium RT uit de Oekraïense Play Store gehaald, het westen heeft een aantal Russische banken uitgesloten van het Swift-betaalsysteem en de export van Amerikaanse technologie naar Rusland wordt aan banden gelegd. Ook worden over en weer cyberaanvallen gepleegd.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

27-02-2022 • 13:17

127

Lees meer

Reacties (127)

Sorteer op:

Weergave:

Mocht je het vrije internet toch willen steunen, en heb je een snelle internetverbinding thuis? Overweeg dan om een Tor Snowflake te gaan draaien :) hierdoor kunnen mensen die in een gecensureerd gebied wonen, toch gebruik maken van de openheid van ons internet.

Dit kost je 3 clicks tijd (Chrome of Firefox plugin) en met een vlotte glasvezel verbinding heb je er totaal geen last van.

De handige Tweaker kan het ook in een Docker container draaien, zie hiervoor (en voor meer info) https://snowflake.torproject.org.
Heel nobel, maar evenzoveel mensen met minder goede bedoelingen gaan je ip misbruiken waar de eigenaar verantwoordelijk voor is.
Het zijn losse pakketen die er uitkomen, het is onmogelijk om te weten wat de data was omdat het verspreid is over alle nodes. Ik zie dan ook niet hoe ze jouw ip kunnen verantwoordelijk stellen voor een gebeurde feit. Want de feit kan niet gelinked worden aan de data die uit jouw ip kwam.
There is no need to worry about which websites people are accessing through your proxy. Their visible browsing IP address will match their Tor exit node, not yours.
https://snowflake.torproject.org/

[Reactie gewijzigd door Richh op 24 juli 2024 21:22]

Dank voor de aanvulling, zal me er eens in verdiepen.
Ik vind dit wel een geinige reactie op een vlak. Ze hebben nu waar eigenlijk de veel Nederlandse tweakers van dromen (als ik de reacties lees onder een Facebook artikel, en dan bedoel ik natuurlijk alleen de sociale media vermindering en niet de oorlog) en dan komt men met een oplossing wat het tegenovergestelde doet. Uiteraard snap ik zeker wel dat door de oorlog de situatie door de oorlog gewoon anders is.
Ik denk dan ook dat open communicatie in tijden van oorlog één van de weinige fatsoenlijke toepassingen is van platforms als facebook en twitter.
Voor communicatie kan in oekraine ook gebruik gemaakt worden van winlink via radio operators
Open communicatielijnen zijn altijd goed maar helaas misbruiken beide zijden natuurlijk media als facebook en twitter voor hun eigen propaganda. In dit geval sluiten we Rusland af omdat dat de kwade partij is, anderzijds zal facebook/twitter natuurlijk ook gebruikt worden om Russische bevolking te beïnvloeden die op hun beurt weer eenzijdige informatie vanuit het Kremlin krijgt.
Dat is wel waar, maar dat geldt niet alleen voor sociale media. Ik denk zelfs dat die daar iets beter tegen resistent zijn de verspreidde aard ervan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen (want algorithmes zijn ook te beinvloeden)
Helaas is desinformatie aan de orde van de dag, beïnvloeding van ons mensen gebeurt op alle niveaus en ja zelf onze regering bediend zich daarvan.

Misschien moeten we als mens ook eens wat minder willen weten want als ik dan weer hoor zoveel doden en bij 2 erbij weer bericht vraag ik me af wat daar soms de toegevoegde waarde van is.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Richh27 februari 2022 18:23
Wijs dan ook op de nadelen: je zet min of meer je internet open voor het verkeer van anderen. Daar zitten mensen bij in onderdrukte gebieden maar ook criminelen, pedofielen etc. Er is verkeer wat je echt niet via jouw verbinding het internet op wilt helpen. Dit is niet zonder risico!

[Reactie gewijzigd door Bor op 24 juli 2024 21:22]

Er is verkeer wat je echt niet via jouw verbinding het internet op wilt helpen.
Het verkeer eindigt niet met jouw IP adres op het internet. Tor werkt via 3 relays en jouw snowflake is de eerste in de rij. Geen enkel eindpunt zal ooit weten dat jouw verbinding wordt gebruikt voor Tor.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @3raser27 februari 2022 20:21
Het verkeer eindigt niet met jouw IP adres op het internet.
Dat klopt maar als je het puur bekijkt; hoe relevant is dat behalve als je zelf niet gepakt wilt worden voor de daden van een ander? Met jouw proxy help je mensen met minder goede bedoelingen ook TOR op. Jij bent zelf niet de exit node maar biedt wel een verkeersnode.
Dat een goed hulpmiddel ook voor slechte doeleinden kan worden gebruikt maakt het hulpmiddel zelf nog niet slecht. De bouwmarkt verkoopt ook breekijzers. Faciliteren zij daar dan ook inbraken mee?
Verschillende onderzoeken schatten dat rond de 90% van het tor-verkeer kwaadaardig is.
https://www.hackerfactor....supporter-looks-like.html

Daarbovenop zijn er een hoop problemen met tor waardoor de anonimiteit beperkt blijft, en waardoor tor-verkeer makkelijk te herkennen en te blokkeren is.
https://www.hackerfactor....ex.php?/categories/19-Tor
Dat een goed hulpmiddel ook voor slechte doeleinden kan worden gebruikt maakt het hulpmiddel zelf nog niet slecht. De bouwmarkt verkoopt ook breekijzers. Faciliteren zij daar dan ook inbraken mee?
Weer een vergelijking die de plank totaal misslaat.

Tor is per definitie een systeem om je eigen ip te verbergen. Als je dat weet zal het dus ook per definitie door zowel goed alsook slecht bedoelde personen gebruikt worden, dat weet je.

Als je dat toch een vergelijking wil maken, verkoop van alcohol in voetbalstations. Als je dat verkoopt weet je dat het misbruikt kan worden c.q mensen al opgefokt zijn en met alcohol op het mede uit de hand kan lopen. Dus wordt het in veel landen op die locatie niet verkocht.

Tor kun je ook zo zien, door mee te doen moet je je er van bewust zijn dat je naast goed bedoelde personen ook criminelen faciliteert. Hoe mooi de oproep ook is om "te helpen" help je daarmee ook de verkeerde mensen.
Zolang je die vraag niet kan beantwoorden, hoe kan je dan oordelen dat het beter is dan een alternatief?
Wat zijn jouw alternatieven dan?
Lees je even in wat een snowflake proxy doet. En probeer het daarna nog eens.
Tor kan inderdaad ook gebruikt worden voor nare dingen. Snowflake is iets anders dan het dark web waar jij op doelt.
Pedofielen en andere criminele activiteiten worden aangepakt aan de source, door blokkeringen etc..een pedofiel zal dus niet tot aan zijn fotos geraken.

Je moet de data blokkeren, niet de netwerken...
Wijs dan ook op de nadelen: je zet min of meer je internet open voor het verkeer van anderen. Daar zitten mensen bij in onderdrukte gebieden maar ook criminelen, pedofielen etc. Er is verkeer wat je echt niet via jouw verbinding het internet op wilt helpen. Dit is niet zonder risico!
Jij gaat naar de bakker en koopt een brood. De bakker gaat naar de Hema, koopt er een aardappelschilmesje mee en snijdt zijn vrouw aan stukken.
Ben jij verantwoordelijk? Het was jouw geld tenslotte.

Natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 24 juli 2024 21:22]

Werkt ook onder Edge trouwens.
Gelijk 'geïnstalleerd' op mijn computer.
Bedankt, gelijk geïnstalleerd! Dit is wel het minste wat ik kan doen.
Aan de ene kant wil ik mensen uit Rusland graag vrije toegang tot nieuws en sociale media geven, aan de andere kant wil ik geen springplank zijn voor GRU. Blijft een moeilijk dilemma.
Ik heb geen tijd nu om het uit te zoeken, maar kan dit ook en een raspberry pi (1) b+? En moet ik poorten open gaan zetten of iets waarmee ik mijn eigen netwerk minder veilig maak?

Bedankt
Hoe is de situatie eigenlijk op het VK netwerk, zijn die ook lastiger te bereiken of is dat een groot (mis)informatie feest?

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 24 juli 2024 21:22]

Ik zag in iedergeval paar tweets voorbij komen dat Russische staats media niks plaatsen over de “invasie/oorlog” met Oekraïne, plus dat ik proton subscriber ben, sinds de censuur in rusland zijn bijna alle vpn servers 100% usage.

Ook zag ik dat de groepering tussenhaakjes anonymous russische tv kastjes heeft “gehackt” voor ukrainse media laten zien wat er daadwerkelijk gaande is daar in het land, en kreeg net door dat telegram het eventjes lastig heeft in ukraïne en waarschijnlijk rusland
Ben wel benieuwd of Rusland nu achter VPNs aan gaat (nu of na dit hele geval). Zeker VPN-diensten als NordVPN die gewoon aan dataverzoeken meewerken zijn riskant, want die adverteren zichzelf als veilige dienst waarmee je jezelf beschermt. Zullen veel mensen in Rusland en Oekraïne nu dingen via een VPN doen en zichzelf veilig wanen, en dan achteraf toch hun bed uit getild worden.
Nordvpn doet niet aan dataverzoeken, meermaals audited geen logs beleid
“We are 100% committed to our zero-logs policy – to ensure users’ ultimate privacy and security, we never log their activity unless ordered by a court in an appropriate, legal way,” the blog post now reads.

Dit hebben ze eraan toegevoegd
Dat is in handen van een Russisch bedrijf welke moet handelen conform te Russische wet- en regelgeving, dus het lijkt mij dat daar flink wat censuur op plaatsvindt.
Voor Twitter is geen officiële reden opgegeven voor de vrijwel totale blokkade.

Dat is voor mij wel duidelijk er zijn extreem veel beelden/context te vinden waaruit blijkt dat de Russische opmars niet zo gaat zoals ze zelf graag zien.

Ik wilde in eerste instantie heel veel bronnen toevoegen maar een beetje rondkijken en je vind erg veel "sources". Altijd wel gezond verstand gebruiken m.b.t. fakenieuws en niet zomaar info verspreiden waar je niet zeker van bent.

Verder is Deze map erg handig om van minuut tot minuut "up to date" te blijven.

Graag aanvulling op kanalen is altijd fijn dus laat vooral weten!
Er zijn ook veel fake nieuws beelden opgedoken die het pro-Westerse narrative ondermijnen, namelijk de bebloede vrouw + beschadigd gebouw die op de voorpagina van tig kranten stond (dat was een gas explosie van jaren geleden), beelden uit Arma 3 (video game) die als echt worden verspreid etc.

Het eerste slachtoffer van oorlog is altijd de waarheid. Beste is nieuws van verschillende kanten te volgen, dan kom je iets dichter bij de waarheid waarschijnlijk. Maar dan nog.
Sterker nog, "waarheid" nieuws wordt tevens uit zijn verband getrokken.

Hieronder 2 identieke filmpjes, de 1 van RTL nieuws en de ander van de NOS.

De 2 ondertitels zijn beide verschillend.

Op RTL is de ondertitel als volgt: De klootzak, Godverdomme
Op de NOS: Slecht mens, ik vervloek hem.

Godverdomme en vervloeken zijn 2 hele verschillende dingen, en ik als kijker wordt hiermee op 2 verschillende manieren gekleurd.
Ik vind dat delicate maatschappelijke onderwerpen die veel emotie oproepen, ook bij de kijker, op de juiste eenduidige manier voor ons dient te moeten worden ondertitelt om (vrije) interpretatie issues te voorkomen.

The devil is in the details...


Bron:
RTL nieuws@ 02:27
https://www.rtlnieuws.nl/...90715/rtl-nieuws-1800-uur

NOS nieuws@ 12:21
https://www.npostart.nl/nos-journaal/24-02-2022/POW_05156571

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 24 juli 2024 21:22]

Twee vertalers geven twee vertalingen. Vrijwel hetzelfde in mijn ogen. Heel veel anders vindt ik het niet. Een is strict vertaald, ander ruim. Ik zag op CNN nog een andere vertaling met dezelfde strekking.
Ik spreek geen Oekraiens dus ik kan het niet zeggen. Misschien spreekt een van de vertalers wel Russisch maar geen Oekraiens. Ligt dicht bij elkaar maar niet helemaal hetzelfde.
Zie jij hier echt een samenzwering in?
Nee totaal geen samenswering, maar iets kan wel anders overkomen dan wat de intensie is.

Waar ik op doel is dat ik vind dat de strekking uit zijn verband getrokken wordt. En als dit bij zo'n filmpje al aan de orde is, houd ik mijn hart vast bij nog gevoelige onderwerpen zoals de vertalingen bij een officiele toespraak en of aankondiging...

Verder snap ik wel dat bij de NOS een andere vertaler aan het werk is gezet dan bij RTL, en dat er dus vertaal verschillen kunnen optreden.
Dat is wel spijkers op laag water zoeken hoor.

Volgens mijn vrouw (Oekraïense) schelden ze vaak met een variant van lul. Letterlijk vertaald iets van "loop naar de lul". Dat is natuurlijk bullshit om dat op die manier in de ondertitels te zetten. Bij ondertitelen vertaal je wat er word gezegd, naar een uitspraak die dezelfde strekking heeft maar dan in de doeltaal. Ik heb nog nooit een native Nederlander "ik vervloek hem" horen zeggen. In het Nederlands is 'de klootzak' toch echt duidelijker.
Ik snap dat er intonatie in het spel is en de verlater dus kracht bij het woord wilt zetten maar gebruik het dan juist en gebruik geen worden die niets met elkaar te maken hebben.

Klootzak en godverdomme is heel wat anders dan iemand vervloeken.

Klootzak = lezen als lul, eikel
Godverdomme = God verdom mij
Vervloeken = iemand anders naar de verdoemenis wensen.

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 24 juli 2024 21:22]

Ah kijk, dan is hier het probleem
Er wordt het vaakst van uitgegaan dat godverdomme een verbasterde samentrekking is van God verdoem(e) mij/me. Omdat dergelijke zelfverwensingen weinig voorkomen, zou het echter ook een samentrekking van God verdoeme u kunnen zijn
waarmee je 2e en 3e interpretatie hetzelfde is, en daarmee heeft de vertaling dezelfde strekking.

wiki

[Reactie gewijzigd door Durandal op 24 juli 2024 21:22]

Nou, eigenlijk is het net weer anders. GVD werd oorspronkelijk in een 'als dit dan dat' constructie gebruikt. Je zou kunnen stellen dat het nog sterker was dan iets zweren. Dus in plaats van 'ik zweer je dat het waar is' kon je zeggen 'God mag mij verdoemen als het niet waar is' wat strikt genomen op hetzelfde neerkomt.
Vervloeken is dan ook weer een lastige aangezien het niet meer zo in onze cultuur en ook niet meer in het taalgebruik zit. Wens je iemand een ziekte toe dan vervloek je die persoon. Zeg je dat je iemand vervloekt dan vervloek je niet. Praten over autorijden is niet hetzelfde als autorijden. Dus de volgende keer dat je iemand wilt vervloeken moet je even bedenken wat je dan die ander graag ziet ondergaan. Wil je het aan de creativiteit van hogere machten overlaten dan kun je nog altijd zeggen: Het vliegend spaghettimonster moge jou vervloeken!
Je maakt hierbij eigenlijk alleen maar het punt sterker dat taal en vertalen iets verschrikkelijk ingewikkelds is. Je kunt woord voor woord vertalen maar dan sla je waarschijnlijk de plank mis. Je kunt proberen cultuur, emotie, achtergrond, intonatie, context mee te geven, maar dan kun je er ook volledig naast zitten als je het niet verifieerd. Ga er maar aan staan.
Anders gezegd: Hoe vaak heb je het niet dat de ondertiteling bij films die miljoenen kosten en opbrengen nergens op slaat? Nou, dan moet je niet te zwaar tillen aan een nieuwsbericht wat met de nodige tijdsdruk even langs een vertaler wordt gestuurd.
Dat probleem heet informatiebubbel 🙂


https://www.aljazeera.com...russia-invasion-criticism
Amazing mainstream Western media gives glowing coverage of people resisting invasion by making molotov cocktails,” one social media user remarked. “If they were brown people in Yemen or Palestine doing the same they would be labeled terrorists deserving US-Israeli or US-Saudi drone bombing.”
De rest van de reacties zijn ook interessant.
En die dubbele standaard wordt gevoeld in heel veel landen.

Westerse politici overschatten hun invloed en schuiven de gevolgen op middellange termijn opzij.
De ironie is dat dit artikel eveneens een gekleurd beeld geeft op een site met anti westerse bias gesteund door Qatar.
Wie post die dingen dan? Daar is toch geen reden voor om die oude beelden weer te posten vanuit EU perspectief? Niemand heeft daar toch iets aan te winnen?

Vanuit rusland begrijp ik het, dat ze desinformatie en fakenews moeten maken, voor hun burgers achter hun te houden

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 24 juli 2024 21:22]

Factcheck geeft net aan dat de foto van die vrouw wèl echt is. https://twitter.com/Arbit...tatus/1497692728464797697
Ja omdat deze dat al jaren betrouwbaar doet.
Wie of wat is JDx, een account met een foto van sportschoenen.
Laten we mensen nou eens niet afrekenen op hun profile pic...
Ja dat was mijn auto, maar die heb ik moeten verkopen, dit is nu mijn vervoer :')

Maar hij zegt "Factcheck geeft net aan", dus dan ga je er toch van uit dat er iets of iemand achter zit die op een of andere manier de feiten weet? En dan kom je bij een ongeverifieerd account.

[Reactie gewijzigd door JDx op 24 juli 2024 21:22]

Ik snap je punt, ik ken factcheck ook niet maar als anderen bevestigen dat het wel klopt dan zal het wel goed zitten. Ik zou dan ook liever een vinkje zien staan maar dat is aan factcheck om dat rond te krijgen, ik weet niet hoe dat verifieëren gaat en/of wat de vereisten zijn :)
Deze persoon doet al jaren factchecks en toont in opvolgende tweets altijd zijn onderzoeksmethode. Hij werkt voor het Belgische magazine Knack en schrijft ook voor andere media. Ja, deze persoon geloof ik.
Deze Knack? O-)

https://www.tscheldt.be/e...-gepubliceerd-te-krijgen/

Maar vooral jammer dat er nog zo weinig onafhankelijke "echte" journalisten zijn. Aan alles hangt een politiek kleurtje.
Kijk, het bewijzen van het feit dat die foto uit 2018 komt is ontzettend triviaal. 1 krantenartikel uit 2018 met die foto in en alle andere "bewijzen" zijn plots waardeloos. Het feit dat dat krantenartikel of eender welk ander gepubliceerd stuk uit 2018 inclusief die foto nergens te vinden is plus het feit dat er duidelijk enkele bewijzen zijn dat die foto wel recent is moet je Occams-razor-gewijs toch wel tot de standaard conclusie brengen dat de foto wel recent is.

Van idee/mening veranderen na bewijzen is een kwaliteit, bij je mening blijven ondanks bewijzen in de tegengestelde richting is een gebrek. In deze is het voor mij duidelijk dat deze foto recent is. Is dit een heiligverklaring voor Arbiter? Tuurlijk niet. Tuurlijk heeft hij het ook soms mis. Deze journalist doet echter wel de moeite om zijn methodologie uit te leggen en meer redenen te geven om hem wel te geloven.

Een tweet die roept dat de foto fake is is uiteraard sneller te geloven (want dat begint ondertussen ons verwachtingspatroon te worden: een foto die een duidelijk narratief ondersteunt is door ons gemakkelijk af te doen als fake). Maar de moeite waarmee kan bewezen worden dat de foto NIET recent is, is zo klein dat het feit dat dat bewijs nog niet opgedoken is mij vooralsnog doet geloven dat deze foto recent is. Ik verander met plezier mijn inzicht daarin wanneer ik effectief tegenbewijs zie.
Kijk, het bewijzen van het feit dat die foto uit 2018 komt is ontzettend triviaal. 1 krantenartikel uit 2018 met die foto in en alle andere "bewijzen" zijn plots waardeloos. Het feit dat dat krantenartikel of eender welk ander gepubliceerd stuk uit 2018 inclusief die foto nergens te vinden is plus het feit dat er duidelijk enkele bewijzen zijn dat die foto wel recent is moet je Occams-razor-gewijs toch wel tot de standaard conclusie brengen dat de foto wel recent is.
Ik vind uw verwachtingen best hoog. Het gebrek aan logica en eliminatie is iets wat schaars is op het web en het vereist kennis en kunde. 'fake' roepen vereist geen enkele van deze eigenschappen. :Y)
Ik keek de afgelopen dagen onder anderen deze vrij populaire Twitch stream, zij probeerde al een tijdje weg te komen, gisteren de rit met hond en al naar het station van Kiev gevolgd om de trein te pakken naar de grens met Hongarije, ze wil dan naar Budapest.

Grappig is dat ze een Russisch paspoort heeft, maar in Kiev woont. De jongen die reed mocht niet mee, want die moet blijven in Ukraine. Bij elke militaire post weer spannend, onderweg zag je tanks en kapotte shit. Zijn vast meer live streams daar, maar deze had altijd al veel views dus kwam bij suggestions.

Je moet wel een beetje cyrillisch kunnen lezen om de chat te volgen. Suggesties ook welkom.

[Reactie gewijzigd door JDx op 24 juli 2024 21:22]

Er zitten in Our Country? Europe ook wel een paar Oekraïners die eerstehands verslag doen van hoe het er aan toegaat. Inclusief tanks die zonder benzine staan, buurtbewoners die kleine daden van verzet plegen en mensen in Kiev die gewoon vandaag weer aan hun dienst als taxi- of buschauffeur beginnen.

Overigens zitten er ook wel wat mensen in die in omliggende landen wonen en aan de grens helpen met de opvang van vluchtelingen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juli 2024 21:22]

Jammer, dat is Facebook, die ik noemde is niet interessant meer, zit al in Budapest.
Nou ja, het is natuurlijk wel genant als Facebook onder je zorgvuldig geprepareerde propaganda vermeldt dat het onzin is en via Twitter beelden van gevechten te voorschijn komen waar je leger verliest of gewoon zich overgeeft. Hoe eerder Rusland weer optieft uit Oekraine, hoe beter.
kleine kanttekening: facebook en twitter zijn niet neutraal. Neutraliteit betekent dat je niet ingrijpt op wat er gebeurt en daarom ook niet aangevallen wordt. Dit is een klassieke reactie als er partij gekozen wordt.
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. In mijn beleving verlies je ook je neutraliteit als je een partij toestaat om propaganda en leugens via jouw platform te verspreiden en je hier weet van hebt.

Als ik bij mijn slager een pamflet op het raam hang dat "Het is een leugen dat er burgerslachtoffers vallen in Oekraïne" En de slager laat dat hangen, is die dan nog neutraal?
als neutrale entiteit mag je handel drijven met beide conflictpartijen, je staat daar immers buiten. Zo kan je zelfs wapens van de ene partij kopen om te verkopen aan diens vijand. Op het moment dat je een handelsembargo oplegt aan één partij, dan verlies je die status. Dit is wat er hier van toepassing is, want ik heb nog nergens gezien dat openlijke oproepen tot het aanvallen van Rusland zijn verwijderd.

Zweden en een beter voorbeeld Zwitserland hebben beiden nog een neutrale status en ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat de Zwitserse banken bvb het geld van Russen gaan blokkeren of stoppen met transacties te aanvaarden, zelfs al zou dat interbancair betekenen dat het buiten swift om moet gebeuren. Waarom denk je dat ze zo lang vasthouden aan hun bankgeheim.
Gelukkig hoeft Facebook dan ook op geen enkele manier te pretenderen neutraal te zijn en kunnen ze als private instelling dit gewoon doen.

Oh en iets beter het nieuws volgen:

Zweden is niet neutraal en stuurt onder andere 5.000 anti-tank wapens naar de Oekraïners om hen te helpen in de strijd tegen de Russen.

Zwitserland is ook niet neutraal meer en rond het pakket morgen politiek af en zal morgen nog haar maatregelen tegen Rusland aankondigen en zoals ik dat vandaag hier in het nieuws heb meegekregen gaat dat om bevriezing van Russische accounts en ondersteuning om de Russen van Swift af te gooien. Zowel ik, mijn buren als een grote groep andere Zwitsers slikken het niet dat de regering hier neutraal zou blijven en daar wordt dankzij de bevolking en internationale druk nu dus naar geluisterd.

En dat bankgeheim, daar houden we voorlopig aan vast. Landen als Nederland zouden zich beter achter de oren krabben en fatsoenlijke belastingen gaan heffen i.p.v. geld op een bankrekening zo zwaar belasten dat dit inmiddels door de hoge raad als in strijd met het mensenrechtenverdrag en dus illegaal wordt gezien. Mensen crimineel zwaar belasten en dan ach en wee roepen als Nederlanders hun geld elders onderbrengen.
Dat Nederlanders geld in Zwitserland stallen is echt niet om die 1,2 % die ze over spaargeld moeten betalen.
Ze stallen geld in Zwitserland waarvan zie niet op willen geven dat ze het verdiend hebben of waarvan ze niet kunnen verklaren dat het legaal verdiend is.
Die 1.2% is het minimale tarief, afhankelijk van je vermogen loopt dit op tot 1,7% en onder de oude regeling kon het oplopen tot 3,1% Was reden genoeg voor veel mensen om zelfs te emigreren naar bijvoorbeeld België of Zwitserland. Daarnaast zijn er inmiddels al een tijd verdragen met Nederland en de EU omtrent gegevensuitwisseling en is het allang niet meer mogelijk voor de ondernemer/crimineel om hier elke maand anoniem een zak geld bij de bank te droppen want anonieme bankrekeningen zijn reeds verboden en de gegevens worden inmiddels al met Nederland gedeeld.
Kan je buiten de provider om verbinding maken met Starlink? Het zou wat zijn als Musk zijn Starlink voor Rusland aanzet zodat de Russische bevolking het echte nieuws rond Oekraïne kan volgen.
Natuurlijk kan dat maar hoe kom je aan een starlink terminal als je in russia woont ?
De gemiddelde Russische burger krijgt uiteraard alleen zorgvuldig gecensureerde informatie te zien.
Als je dit al jaren voorgeschoteld krijgt is dat jouw waarheid.
Het kan best zo zijn dat er meer kanalen richting Russische burgers open zullen gaan om ze te informeren wat er werkelijk gebeurd in de Oekraïne.
Dit kan de publieke opinie richting Poetin wel eens doen kantelen.
Burgers kun je onderdrukken en proberen te misleiden maar helemaal dom zijn ze daar ook niet.
De publieke opinie richtin poeting laten kantelen...
Het hangt er van af hoe die informatie gebracht word. Als je al 15 jaar lang te horen krijgt dat daar een
stel fashisten wonen die gevaarlijk zijn voor de hele wereld dan is dat gewoon zo.
Dan zie je Poetin als die goddelijke engel die de wereld beschermd tegen het gemene kwaad.
Wanneer je dan andere berichten leest die dat tegenspreken geloof je dat niet en als die worden weggezet als false misleidende informatie van anderen die ons kwaat willen doen dan ga je dat echt niet geloven ook al is het de waarheid. Daarbij weten de russen dat als je gaat protesteren tegen poetin je ergens in elkaar geslagen wordt, in een strafkamp kan belanden of zelfs kan verdwijnen.

Het zelfde zag je met trump in amerika toen hij verloor. Zijn volgers geloven echt dat biden zijn overwinning niet democratisch verlopen is en bestormen uiteindelijk het kapitool.

Het is echt heel moeilijk om door beelden heen te komen als je bepaalde informatie al meerdere jaren lang gehoort hebt en er in bent gaan geloven. Je brein werkt bestwel eng in zulke situaties.
We zijn heel makkelijk te beinvloeden met allerlei informatie als het op de juiste manier ingebracht word.
Er zijn zelfs mannen veroordeeld voor verkrachtingen die nooit hebben plaats gevonden maar die
door therapeuten als het ware zijn ingefluisterd bij hun client.
Je hebt wel gelijk dat mensen jarenlang beïnvloed zijn door het systeem daar.
Dat gaat zeker niet zomaar weg. Echter als de burger daar zien dat hun geld opeens maar de helft waard is zullen ze zich wel eens gaan afvragen hoe dat komt. Het “boze” westen krijg daarvan de schuld maar bij nader inzien zou de waarheid langzaam maar zeker toch wel aan het licht komen.
Veel informatie wordt gefilterd of gecensureerd maar nooit honderd procent.
De Russen worden alleen al twintig jaar gehersenspoeld om het "westen" niet te geloven. Precies de omgekeerde wereld.
Voor mijn nieuws volg ik vooral ook meer de "gewone" burger. Maar het is inderdaad belangrijk om beelden te verifiëren en niet alles maar klakkeloos te geloven.

Dit is bijvoorbeeld een Nederlandse boer in Ukraine op Twitter, die zijn gezin heeft moeten uitzwaaien.

https://www.twitter.com/DutchFarmerInUA
Een aantal kinderen van de rijke vrienden van Poetin hebben zich ook sterk uitgesproken tegen de oorlog op Instagram. Deze zijn natuurlijk lastig op te sluiten....
Ja het is ook evident een oorlog waar alleen Vladimir Putin een nut in ziet. De vraag is dan, wat is nou zijn end game? Stel, de invasie is succesvol, je zet de regering af.... en dan? De oekrainse bevolking haat de russen (nu helemaal) en heeft al eerder pro russische regeringen afgezet en vervangen. Dat zal nu weer gebeuren. Om dat te voorkomen moet Rusland het land langdurig en volledig bezetten. Daar heb je een gigantische legermacht voor nodig en heel, heel, heel veel geld. Ik lees berichten dat Putin 650 miljard achter de hand heeft, maar daar ben je in zo'n geval met de economie van de benelux heel snel doorheen.

En dan?
Hij heeft geen end game. Macht corrumpeert maar maakt ook achterdochtig en paranoide. Hij zit in de fase die dictators vaker doorgaan waarin ze niemand meer vertrouwen en zijn cirkeltje van adviseurs is heel klein geworden. Niemand durft hem slecht nieuws te brengen.
Je gaat in je eigen wereld en je eigen leugens leven en je denkt dat het Oekraiense volk je zal verwelkomen als bevrijders. Hij dacht echt dat de opstand in 2013(?) een westerse staatsgreep was en niet een volksopstand.

Dat het machtige Russisch leger het inferieure drie keer zo kleine Oekraiense leger er niet onder krijgt, voorlopig, zat niet in het script. Dat er geen bloemen geworpen worden maar moletovs (ironisch genoeg naar de man achter Stalin vernoemd) werd ook niet verwacht.
Nu hebben ze een falende invasie, falende generaals, falende communicatie, logistiek, materieel, gebrek aan voedsel en brandstof, strijdlustig Oekraiens volk, demonstraties thuis, een Oekraiense president die succesvol het westen achter zich krijgt en heldenstatus verwerft en het westen die hun kans schoon zien banden met de Oekraiene te versterken en tegelijk het Russich leger door wapenleveranties compleet vaspint in wat wel eens een lange slepende oorlog kan worden terwijl het aan de andere kant de middelen onttrekt om het te betalen.
Putin staat flink schaak en kan kiezen tussen flink gezichtsverlies en econimisch teloorgang. Beide slecht voor zijn machtsbasis thuis. Zijn halfverholen dreiging met kernwapens vandaag is dus niet zo verwonderlijk.
Helemaal mee eens en nog 1 extra punt: Duitsland heeft gisteren bekend gemaakt 100 miljard in defensie te gaan steken. Dus wat hij ook nog heeft bereikt is een in slaap gevallen NAVO en EU militair te ontwaken.

Kortom: Het is echt een kamikaze aktie gebleken.
Klopt helemaal… maar je wilt niet dat hij een kat in het nauw is met z'n laatste troefkaart het strategisch belang is er gewoon voor hem en voor het westen een stuk minder. Maar gied de kaarten worden geschut, laat hem zn laatste kaart maar in z’n zak houden.
klassieke sovjet tactiek: deporteer de lokale bevolking uit hun eigen land en verspreid dunnetjes over het enorme grond gebied van rusland (als gulag je iets te ver gaat). importeer dan heel veel russen om ukraine te bevolken en klaar is Joseph.
Maar wel totaal geïsoleerd van de rest van de wereld, als economische dwerg. Dat is toch niet houdbaar?
Het lukt Loekasjenko en Kim Jong Un anders best aardig. Cuba houdt dat ook al best lang vol.
Wit-Rusland, Noord Korea en Cuba hebben ook niet een bevolking die anders (lees meer vrijheid) gewend is.

Er zijn nu allemaal Russen, inclusief die met invloed, die in ene niet meer kunnen doen waar ze zin in hebben. Dat is natuurlijk anders dan nooit weten wat je had kunnen doen.
Ik ben jaren geleden in Wit-Rusland geweest toen daar wel degelijk meer vrijheid was. Echter, volledige vrijheid zoals in Oekraïne is er inderdaad niet geweest helaas.
Loekasjenko zit er ook alleen nog maar dank zij poetin. Als die niet te hulp was geschoten was hij allang weg.
Bedoel die van Arimathea?
Je weet precies welke hij bedoelt..
Denk niet dat dit anno 2022 nog werkt
Daar is helemaal niets speciaals "Sovjet" aan.

Het is een tactiek die door Machiavelli in De Prins werd beschreven en sindsdien door /alle/ veroverende machten wordt gebruikt.

Bijvoorbeeld Indonesië, na de bezetting van Papua. De laatste publiek gemaakt tellingen (nadat duidelijk werd dat de openbare cijfers een "ongunstig" beeld hielpen geven aan de Indonesische onderdrukking van de Papuanen zijn ze gestopt met openbaar maken) van een jaar of 10 a 20 terug zaten al richting de 50% Javanen op Papua.
Engelsen in Noord Ierland, Russen in Koningsberg/Kaliningrad, Russen op de Krim, Han Chinezen in Oeigoers gebied, Han in Tibet.. zo even uit het hoofd. Vast veel meer.
Ik denk dat Putin verwacht dat hij Oekraïne op dezelfde manier onder de duim kan houden als zijn eigen land. Daar gaan wat mensen de straat op, maar de rest is geïndoctrineerd of dusdanig angstig dat ze niet meer durven te protesteren.

Zijn doel zal zijn om een stroman aan de macht te brengen (misschien een leuke functie elders voor Medvedev?).

Uiteindelijk krijg je natuurlijk 'gewoon' een burgeroorlog die jaren gaat duren, als de Russen niet opgeven. Ik heb nog steeds stille hoop dat de Russische strijdmacht gaat inzien voor welk karretje ze gespannen worden.
Tja. Het is dan ook wel erg lullig wanneer je door de acties van Ome Putin niet meer even naar Lonen op en neer kan om te gaan shoppen, of naar Saint Tropee om met je vrienden op het jacht van je pa van de aankomende lente te genieten.

Het klinkt triviaal, maar dat is wel de enige hoek waaruit weerstand enige invloed op Putin heeft. De kliek playboy miljardairs om hem heen steunen hem, omdat ze afhankelijk van hem zijn om hun miljarden te verdienen en te behouden. Maar wanneer hun bezittingen in het buitenland bevroren worden en ze niet meer met hun weelde kunnen flaneren in de westerse hot-spots is dat een zeer gevoelige klap voor hen. Dat raakt he in hun trots en hun aanzien. En aanzien is iets dat ze met meer geld dan manieren of smaak al in beperkte mate hebben.
Ik ben er niet meer zo van overtuigd dat sancties tegen oligarchen zoveel zoden aan de dijk zetten. De vraag is hoeveel invloed die op Putin hebben (andersom uiteraard wel). Dat wil niet zeggen dat je de oligarchen geen sancties moet opleggen, daar sta ik wel achter. De vraag is echter hoeveel effect het heeft.

Ik vond dit wel een heel aardige suggestie: Forget the obsession with sanctions against oligarchs. I have a better way to hurt Putin

Als je dat leest dan vallen die EU-sancties tegen alle 351 Russische parlementariërs die actief instemden met deze acties ineens helemaal op hun plek.
De grootste verbazing voor mij is dat het nu pas gebeurt, niet dat het gebeurt. :P
Mij verbaast het dat ze ons nog niet hebben afgesneden van Facebook en Twitter; 9 kabels op de boden van de Atlantische Oceaan zijn genoeg om ons terug te zetten naar de jaren '90. Niet zo erg als de terug de steentijd in geblazen worden, maar niet handig.

Ze hebben de voorbereidingen al gedaan;
- https://www.irishexaminer.com/news/arid-40797225.html
- https://www.atlanticcounc...r-global-internet-cables/

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 24 juli 2024 21:22]

Rusland kan zich beter beperken met zich bemoeien met andere landen
Dergelijke beperkingen en blokkades zijn wel te omzeilen met een vpn-verbinding, maar dat vergt een niveau van technische kennis dat niet iedere gebruiker in huis heeft.
Gelukkig is het niet zo dat een of andere "Noordelijke VPN" enorm actief video's op YouTube sponsort voor exact die gebruikers :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.