Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Meta kondigt nieuwe 'metaverse'-ontwikkelingen aan tijdens event

Meta, het voormalige Facebook, heeft tijdens het Connect-evenement nieuwe 'metaverse'-ontwikkelingen aangekondigd. Die metaverse is volgens het bedrijf de volgende evolutie van het internet en zal in verschillende jaren worden gerealiseerd.

Tijdens het evenement onthulde ceo Mark Zuckerberg dat Facebook voortaan als Meta door het leven gaat en met deze nieuwe naamsverandering wil het bedrijf benadrukken dat de ontwikkeling van de ‘metaverse’ een groot stuk van de bedrijfsactiviteiten omvat. Die draaien volgens Zuckerberg niet enkel meer rond Facebook en daarom moest het bedrijf van naam veranderen. Ook merknaam ‘Oculus’ gaat op de schop. Vanaf 2022 worden de Oculus Quest-headsets omgedoopt tot Meta Quest.

Tijdens het evenement toonde Zuckerberg welke plannen hij heeft met de zogenaamde metaverse. Hij toonde ook vernieuwingen in de platformen die momenteel in ontwikkeling zijn en ‘binnenkort’ zullen uitrollen.

Horizon

Horizon is één van de ontwikkelingen. Onder deze noemer zal Meta heel wat VR-applicaties introduceren die de metaverse dichterbij moeten brengen. Zuckerberg presenteerde onder andere Horizon Home, een uitbreiding op de Home-startomgeving van Oculus 2 VR-headsets die nieuwe functies krijgt zodat gebruikers een meer gepersonaliseerde VR-ruimte kunnen aanmaken om andere personen in VR uit te nodigen en samen virtuele activiteiten op te starten. Met Horizon Venues wil Meta dan weer meer inzetten op virtuele evenementen. Naast concerten en andere VR-evenementen wordt het vanaf november ook mogelijk om NBA-basketbalwedstrijden te bekijken vanuit de Horizon Venues-app.

In Horizon Workrooms, de VR-app waarmee telewerken in VR volgens Zuckerberg realiteit moet worden, wordt het binnenkort onder andere mogelijk om virtuele ruimtes aan te kleden. Om werken in VR nog toegankelijker te maken zal de Oculus Store binnenkort ook tweedimensionale progressieve webapps ondersteunen. Slack, Dropbox, Facebook en Instagram zullen er binnenkort in te vinden zijn. Tot slot vermeldde de ceo dat het binnenkort mogelijk wordt om met andere werkaccounts, buiten die van Meta, in te loggen op de Oculus Quest-headsets. Het wordt ook mogelijk om de headsets op grote bedrijfsschaal te beheren. Wanneer deze opties geïntroduceerd worden, is nog onduidelijk.

Horizon Workrooms

Ontwikkelaars

Tijdens de presentatie toonde Zuckerberg en zijn team ook nieuwe tools voor ontwikkelaars. Zij kunnen binnenkort via het Interaction-sdk handgebaren eenvoudiger omzetten door gebruik te maken van een digitale bibliotheek met veelgebruikte handgebaren. Via de Voice-sdk wordt het mogelijk om stemmen interactieve functionaliteit te geven in games en apps. Deze sdk’s zullen eerst als experimentele optie worden aangeboden voordat ze definitief uitgerold worden. Ontwikkelaars kunnen binnenkort ook automatische cloudback-ups implementeren in hun app zodat vooruitgang en instellingen van gebruikers niet meer verloren gaan.

Gebruikers die binnenkort zelf aan het ontwikkelen willen slaan, zullen dat kunnen met de Polar iOS-app van Meta. Via deze app kunnen er binnenkort AR-effecten en objecten worden gemaakt zonder dat er codering aan te pas komt. Meta richt zich met de Polar-app voornamelijk op artistieke profielen. Meer ervaren ontwikkelaars krijgen onder andere ook de mogelijkheid om geo-verankerde objecten te maken die gekoppeld kunnen worden aan echte locaties in de wereld.

Polar iOS-app

Project Cambria

Zuckerberg teasede tijdens het event ook Project Cambria. Dat is een nieuwe VR- en AR-headset, die high-end features en ook een hoge prijs zal krijgen. Veel details zijn nog niet bekendgemaakt maar er werd wel verteld dat de bril camera’s krijgt die de omgeving in kleur kunnen vastleggen. Bij de Quest 2 worden opnames in zwart-wit gemaakt en in lage resolutie. De headset krijgt ook camera's om de oogbewegingen en gezichtsexpressie van gebruikers te volgen. Ook kunnen lichaamsbewegingen van de gebruiker overtuigend weergeven worden in virtuele omgevingen, claimt Meta. Volgend jaar deelt het bedrijf meer over dit product. Het bedrijf toonde ook een demo van realistische avatars, die er levensecht uitzien. Zuckerberg sprak ook over het gebruik van neurale input om virtuele omgevingen te bedienen. Dergelijke features worden niet op korte termijn verwacht; Facebook toonde de technieken in het kader van een roadmap voor ontwikkelingen de komende jaren.

Project Cambria

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

28-10-2021 • 22:48

85 Linkedin

Reacties (85)

Wijzig sortering
Wat wordt het business model?
Coca-cola op de werktafel? Presentatie die worden onderbroken voor een reclame?


Het wordt gepresenteerd als een dienst, echter is de gebruiker een product. Ben benieuwd hoe investeerders hier tegenaan kijken.
Met de dikke winst van afgelopen kwartalen hebben ze flink vet op de botten om het slechte nieuws uit te zingen en de focus op andere factoren te leggen, maar of het serieus project is zal de toekomst uitwijzen.
Coca-cola op de werktafel? Presentatie die worden onderbroken voor een reclame?
Welnee.. Oculus had nu ook al een 'business' optie en die maakt geen gebruik van de facebook infrastructuur zoals de login en ads. Je kan er niet eens mee inloggen op de gewone quest store.

De headsets kosten wel 2x zoveel als de consumentenversie, wat zakelijk nog steeds een schijntje is overigens! We kopen bijvoorbeeld dit soort spul voor $2500. En wat heb je dan? In principe een verouderde tablet met een super lage resolutie die aan je hoofd vastgeplakt is, en je met een zeer kleine "trackpad" op het montuur en slecht werkende spraakherkenning kan bedienen. Het werkt ook maar op 1 oog en geeft me behoorlijke hoofdpijn. Dit is echt een stuk speelgoed vergeleken met de hardware in een Quest 2. Realwear noemt die "AR" maar dat is het naar mijn mening helemaal niet. Het is gewoon een schermpje aan je hoofd met een camera, hij doet helemaal niets met het in kaart brengen van je omgeving en zelfs geen tracking (zelfs geen 3DOF, niks!). Ik duck tape nog liever een kleine tablet aan mijn arm :)

De enige reden dat we er zoveel kopen is dat ze gebruikt worden voor videoconferencing tussen engineers ("You see what I see" - hulp van een expert vragen als je aan een apparaat op lokatie werkt). De Hololens is hier nog veel beter in maar die kost bijna $5000 met alle benodigde licenties erbij. Dan is die 700 euro voor een business quest 2 een schijntje. Die is niet geschikt voor dezelfde usecase hoor, maar de Cambria/"Pro" waarschijnlijk wel.

Maar dit soort bedragen moet je dus aan denken voor de zakelijke markt. Dan nog gaan melken met advertentieinkomsten past gewoon niet. Als je een klant hebt die tienduizenden headsets koopt dan luister je daar op een heel andere manier aan dan naar iemand die er eentje koopt en bovendien heel weinig budget heeft.

Facebook ziet gewoon correct in dat ook de zakelijke markt een enorme kans is. Reclames horen daar niet bij. Tracking wellicht wel. Zie bijv. Microsoft die dat ook biedt aan hun klanten met 'Insights' bijvoorbeeld, waarbij je rapporten kan krijgen over welke functies je medewerkers van Office gebruiken. Die sturen ze ook naar de medewerkers zelf (als privacyvoorstander ben ik er geen fan van maar je kan het meeste uitzetten).

Maar zie het ook zo: De zakelijke diensten die google biedt zoals gsuite, bevat ook geen reclame ondanks dat google de grootste online reclameleverancier is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 oktober 2021 12:20]

Op de zakelijke markt heb je veel geavanceerdere VR headsets dan de Quest, zoals van Varjo en Pimax. Daarnaast heb je AR headsets zoals de Hololens en Nreal.

Het topmodel van Varjo kost $5,495 voor de aanschaf en dan heb je ook een abonnement nodig voor $1495 per jaar. Maar dat is natuurlijk een hele andere markt dan de consumentenmarkt.
Boh dat zou wel bizar zijn. Zit je virtueel te vergaderen komt er opeens een konijn binnenwandelen die je over batterijen gaat vertellen.
Nu klinkt het nog bizar. Maar dit gaat misschien gewoon gebeuren in de toekomst. Langzaam maar zeker worden we steeds meer afhankelijk van big tech: https://youtu.be/KMtrY6lbjcY

Super interessante video van Smarter Every Day waarin wordt uitgelegd hoe we onze privacy volledig weggeven

[Reactie gewijzigd door A_Trouwborst op 29 oktober 2021 08:12]

Je laat het zo klinken alsof gebruikers geen keus hebben.

Die hebben ze. Maar De mens is gierig, en wilt liever wat ''gratis'' hebben, dan dat ze er een paar euro voor moeten neerleggen.

Hier maken bedrijven gebruik van, waarin ze een verkapte ''gratis'' dienst leveren.

En ja daar komen de benodigde advertentie dan weer bij kijken.

Zolang men het blijft accepteren, en zich niet verplaats uit hun eigen bubbel, hou je deze trend, en word het alleen maar erger.
helaas is het maar een heel klien deel van de bevolking zich daarvan bewust en volgt het overgrote deel als makke meta schapen de über-Wolf van de suikerberg.
Waardoor de 1% die z'n keus benutte afgesloten wordt omdat er niet anders meer is want het is niet rendabel iets te doen voor die 1%.
uiteindelijk geen keus.
Toch zal ik halsstarrig alle meta dingen weigeren.
Een vorm hiervan gebeurt al; "grassroots" entertainment (streamers, youtubers) die hun programma onderbreken door het pushen van een product.

Nu moet ik wel zeggen, dat is minder 'creepy' dan een bedrijf als Facebook die al mijn interacties online volgt en zo een profiel van mij aanmaakt en doorverkoopt aan adverteerders.

[Reactie gewijzigd door YopY op 29 oktober 2021 09:57]

Facebook die al mijn interacties online volgt en zo een profiel van mij aanmaakt
Ook dat heb je zelf in de hand. Je kies er zelf voor om apps van #Meta wel of niet permanent open te hebben op je device.
Die apps worden continu up de achtergrond gewekt door hun eigen push notificaties. Als je dat wil tegengaan dan moet je ze in een Work Profile zetten (op Android) en die helemaal uitschakelen op het moment dat je dat niet wil.

Op iOS heb je hier geen mechanisme voor maar daarentegen wel weer meer beperkingen op wat apps kunnen, en er wordt ook echt gecheckt of ze geen verboden API's aanroepen. Op Android nauwelijks.
Push notificaties via Firefox als je op een Windows-device werkt...?
Ik kreeg net nog een melding dat FF geen push notificaties verzend - op mijn eigen verzoek.
Maar dat facebook duimpje of de facebook comments die je op veel websites ongevraagt mee krijgt kies ik niet voor. En daar tracken ze je ook mee.
Niet als je FB (en andere Meta-apps) alleen in een privé-venster uitvoert, toch?
Dat wist ik niet, ik heb het even getest met een privé-venster op enkele websites waarvan ik weet dat ze facebook comments gebruiken. En dan is het inderdaad niet zichtbaar, ook niet met Ghostery uitgeschakeld. Dus daar heb je inderdaad gelijk in :)
Zit je virtueel te vergaderen komt er opeens een konijn binnenwandelen die je over batterijen gaat vertellen.
Ongetwijfeld kun je betalen om geen reclame te krijgen, wat de meeste bedrijven zullen doen.

Wat ik in elk geval verwacht is dat je de gratis navigatiefunctie gebruikt en dan een bewegend billboard langs de weg ziet staan, die er niet echt staat. Die billboards kunnen dan op basis van je profiel worden verkocht. Zo krijgt een persoon met een niet zo gezonde levensstijl reclame voor het fastfoodrestaurant te zien als hij er langs rijdt, terwijl een operaliefhebber juist weer reclame krijgt van de opera.
Coca-cola op de werktafel? Presentatie die worden onderbroken voor een reclame?
Dat laat precies zien waar Facebook/Meta zich eigenlijk op richt: zo veel mogelijk (betaalde) reclame tonen. Zolang alleen de naam verandert en de leiding van het bedrijf hetzelfde blijft, zal er niets wezenlijks veranderen. Het meer op een 3d omgeving richten betekend eigenlijk vooral meer plek om reclames te tonen.
Dat liijkt me in Facebooks geval wel duidelijk. De gebruiker is het businessmodel.
Als die pizzapunt maar vaak genoeg langsvliegt krijg je vanzelf zin in Domino's via Thuisbezorgd.
Oja en als je dan te dik wordt kan je virtueel trainen mét je vrienden bij de BasicFit in Meta.
Krijg je weer korting op je levens- en ziektekostenverzekering.
Daarna fiets je op je e-bike van MOOF terug naar je huis dat je huurt via NVM.

Tenzij Facebook gewoon in alles dominant wil worden (dus alles wordt Meta, ook fysieke producten) gaan ze door met het advertentie en data-gathering verdienmodel.
Uiteraard alles betaald met Diem tokens
Als ze dit als werkplekken zien, dan moet het wel een business-subscription model worden, no way dat ze weg komen met 'metataggen' van bedrijfsinformatie :P
Hetzelfde als nu: Metadata
Precies hetgeen waar Facebook ook dol op is.
Veel zeggen dat reclame de businessmodel wordt. Maar ze hebben het steeds over dat ze creators diensten/content kunnen aanbieden in deze metaverse via een store. Ik denk dat de businessmodel uiteindelijk gewoon een store wordt waar ze X% van de inkomsten pakken.
Ja dat denk ik ook
Zuckerberg is trying to reclaim the metaverse as a utopian idea that will unlock an entirely new economy of virtual goods and services.
bron
Ik denk ook dat Zuckerberg het verdienmodel wil veranderen ja. Immers is het doel van Facebook opzich niet het verkopen van reclame. Het is geld verdienen.

Reclame wordt steeds minder populair en ook is tracking juridisch steeds lastiger. Zuckerberg heeft zich al een paar keer publiek moeten verantwoorden, voor het Amerikaanse congres en het EU parlement. Helaas was allemaal wel een beetje show maar toch... Het is redelijk bijzonder.

Ik denk dat dit uiteindelijk wel indruk maakt op een man als Zuckerberg. En dat hij daardoor in nieuwe richtingen gaat denken. Wat een groter probleem zal zijn voor Facebook is intitutionele traagheid. De hele organisatie is ingeregeld op tracking en ads verkopen. Hele afdelingen bestaan hier puur om en hebben hun eigen belangen (KPI's bijvoorbeeld) die hiervan afhangen. Hele bergen mensen zijn aangenomen omdat ze goed zijn in tracking en adtech en die willen dat blijven doen. Dat is een megatanker die je niet maar zo even omkeert. Zie ook hoeveel moeite Boeing heeft om weer serieus bezig te gaan met veiligheid. Zo'n hele organisatie is ervan doortrokken en die vecht tegen verandering.

Dit duurt echt jaren waarbij de boodschap vanuit het leiderschap van de organisatie continu hard neergelegd moet worden, keer op keer. Ook moeten er rigoureuze stappen worden genomen, afdelingen die tegenwerken moeten er gewoon uitgemikt worden, tot hun top aan toe. En er moeten risico's worden genomen.

Of deze visie werkelijkheid wordt, hangt ervan af of deze strategie echt hard vanuit de top wordt doorgezet. Zo ja dan komt het er wel. Zo nee, dan waren het inderdaad maar wat beloften voor de buhne. En dit hangt er allemaal weer van af of die boodschap alleen van Zuckerberg komt of dat hij de hele raad van bestuur vierkant achter zich heeft met alle consequenties aantoe.

Ik heb eigenlijk wel het idee dat het om het laatste gaat, want ik vond het wel een behoorlijke 'all-in' presentatie gisteren. Uiteraard had ik wel van de plannen gehoord maar dit was veel sterker gesteld dan ik dacht.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 oktober 2021 18:49]

Dat ze 'all-in' gingen had ik ook al vorig jaar bij de facebook connect het gevoel van. Ik vond toen de use cases die ze lieten zien trouwens beter dan wat ze dit jaar lieten zien. Dit jaar had de presentatie een hele hoge cringe gehalte :) En ook veel meer gericht op jongeren, namelijk de generatie die nu veel fortnite of roblox zit te spelen.
Dit doet mij erg denken aan Second Life, maar dan met een VR-bril. Ik ben benieuwd of bedrijven hier weer aan mee gaan doen.
En ik hoop van harte dat deze incarnatie die metaverse gaat heten exact hetzelfde lot wacht als Second Life. Sommige concepten klinken nog wel geinig, maar dan wel op een open platform en zeker niet in de datahongerige handjes van Zuck en co.
Goh, er zijn opensource varianten gekomen van de Second Life software (zowel client als server). Het heeft totaal niks gedaan aan de populariteit van de "metaverse". Verre van zelfs, het grid dat het meeste wordt gebruikt is dat van LindenLabs zelf, niet 1 van de grids die op opensource-varianten draaien. Openheid heeft (in dit specifiek geval) niks gedaan de populariteit van het metaverse-concept.
Imo is een betere vergelijking anno 2021 een oneindig aantal Second Lifes en de mogelijkheid om van de ene naar de andere te teleporteren.
Wat jij beschrijft doet me beetje denken aan "The oasis" (Ontologically Anthropocentric Sensory Immersive Simulation) - een MMOSG (massively multiplayer online simulation game) uit de boek Ready Player One.
Daar had je oneindige werelden die opgezet waren, waar je tussen kon teleporteren of reizen. Ook hele "education planets" die alleen maar uit scholen bestond waar je lessen kon volgen want dat werd niet meer IRL gedaan, en waren gesponsord. Zodat educatie gratis was.
Ja, dat is exact wat het is. Misschien moet ik het boek ook maar eens lezen, ik heb de film gezien maar herinner me er niet veel meer van.

Ik kwam ondertussen op Twitter deze thread tegen die imo alles goed omschrijft: https://twitter.com/DCLBlogger/status/1453978037528117249
Ik moest meteen aan Ready Player One denken (inmiddels heb ik ook het boek Ready Player Two gelezen).
Daarin zit 90% van de (westerse?) wereld de helft van de dag ingelogd in een virtuele wereld, waar onderwijs, werk, reizen, vrije tijd - leven eigenlijk - plaatsvindt. De rest van de dag zijn mensen aan het slapen, eten en fitnessen - eigenlijk wachten tot ze weer mogen inloggen...
Ik denk dat Mark Z. dat wil nabouwen en daarmee (net als in het boek) zijn bedrijf het machtigste / rijkste / etc. wil maken... :O
Als gemeente telde je destijds ook niet mee wanneer je niet vertegenwoordigd was in Second Life. :X
Vonden ze toen enorm belangrijk om vooral de boot niet te missen richting de cybertoekomst....
Wat bedrijven met hun geld doen moeten ze helemaal zelf weten maar ik hoop dat overheden deze keer wat voorzichtiger zijn met publiek geld richting een hypercommercieel Amerikaans bedrijf smijten.
Voorbeelden van officiële instanties die kantoren of bezoekerscentra openden zijn ook de Europese Unie, de gemeente Zoetermeer, de gemeente Den Haag en de gemeente Enschede. De meeste van deze organisaties zijn in de loop der tijd weer vertrokken. Zoetermeer was de eerste Nederlandse gemeente die zich op Second Life begaf; de gemeente trok 25.000 euro uit voor de aanschaf van een virtueel stuk land en de bouw van een virtueel stadhuis.[6]
https://nl.wikipedia.org/...overheid_en_bedrijfsleven

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 28 oktober 2021 23:43]

Was ook wel weer indicatief dat gemeentes dus niet het beste voor hebben met hun burgers maar gezellig meelopen op trends en feitelijk net zo dom/slim zijn als hun eigen burgers terwijl ze pretenderen slimmer te zijn...
In 2003 was er al een spelletje Virtueel Zoetermeer. Een soort SimCity, maar dan dat je alleen Zoetermeer kon bouwen. https://nationaalarchiefe...hief/virtueel-zoetermeer/
Meta. Is het equivalent aan Alfabet van Google?
Nee. Dit is een compleet andere verandering.
Alphabet Inc, is een holding waar Google LLC onder valt. (net zoals dat Albert Heijn onder Ahold Delhaize N.V. valt)
Facebook, Inc is nu hernoemd naar Meta, Inc.

Alphabet Inc, heeft in principe geen directe producten. Alleen maar dochterondernemingen Als Google LLC en Fitbit.
Google LLC heeft een aantal producten als Google Search en Gmail
Meta, Inc. heeft een aantal producten/merken als Facebook, Instagram en WhatsApp

Je kan het beter vergelijken met toen 'Apple Computer, Inc' in 2007 naar 'Apple, Inc.' hernoemd werd.
Hiërarchisch gezien lijkt het er wel op, ondanks dat Alphabet zelf geen producten heeft.

Belangrijk om te weten is dat Facebook, de website, gewoon zo blijft heten.
Het is alleen een wijziging van de naam van een bestaand bedrijf geweest, geen enkele verandering in hiërarchie.
Wat bijzonder al die negativiteit. Dat juist Tweakers zo bang zijn voor wat de techniek in de toekomst kan brengen. Als jullie in de jaren 80 (jong) volwassenen waren en een nieuwsbericht lazen over de toekomst van mobiele telefoons of iets als het internet, waren jullie vast net zo negatief. Maar ondertussen zit je op het internet via zo'n mobiele telefoon..

Over een jaar of 10 denken jullie hier misschien nog aan, als je rond wandelt in de Metaverse...
Dat komt door het bedrijf wat er achter zit, niet de technologische ontwikkelingen. Ik baal er zelf ook flink van dat Facebook zichzelf de naam meta, en daarbij ook metaverse, heeft toegeëigend. Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande in de web3 wereld omtrent de metaverse en dat krijgt nu een verkeerde associatie met meta/Facebook.

Vergeet ook niet dat er zeker wel nadelen hangen aan nieuwe ontwikkelingen. Zo is het prachtig wat mobiele telefoons hebben gebracht maar dat is zeker niet alleen maar positief. Verminderde nachtrust, verslaving, fomo stress, privacy schending, pesten en er is vast nog wel meer.
Verminderde nachtrust, verslaving, fomo stress, privacy schending, pesten en er is vast nog wel meer.
Zeker. Maar dit was al langer aan de gang en nu lijkt het dat we een bedrijf hebben dat dit vooral doet maar het is meer: dit bedrijf heeft een bijzonder grote reikwijdte maar allemaal zouden ze hetzelfde willen doen (overheden en bedrijven) en doen ze ook. Wat willen ze: meer weten van hun doelgroepen om deze 'beter' te kunnen sturen.

Die vermindere nachtrust, verslaving en fomo stress is een gevolg van de manier waarop ze naar binnen zuigen in hun wereld. En dat je in hun wereld zit betekent dat je gestuurd kan worden (om een bepaald gedrag te vertonen - zoals bepaalde produkten kopen).

Pesten is geen doel op zich van deze privacy-dieven. Dat was altijd zo en gebruikt alle middelen die voor handen zijn/waren. Voor het digitale tijdperk had je ook al hate-mail (via snail-mail).

Ze geven niets om privacy [van anderen] omdat privacy alleen maar onhandig is om te bereiken wat ze willen [=meer geld/macht].
En als privacy verdwijnt neemt de innerlijke onrust toe. Want dat betekent dus dat men alles/veel van je weet en zelfs hoe jij je gedraagt. Want je weet van tevoren niet eens hoe je je zou moeten gedragen om niet in de ellende te komen.

Daarom is het zo apart dat mensen zeggen dat ze niets te verbergen hebben. Op het moment dat iemand weet/voelt dat hij/zij continue wordt bekeken dan wordt je onrustig - ook al heeft het op dat moment geen direct negatief effect. En daarom is het Internet zo verraderlijk. Je voelt je nog niet zo bekeken.
Waarom is iemand aanstaren / volgen / begluren een probleem? Hij/zij bekijkt je toch alleen maar? En toch bevalt het de meeste mensen niet.
Het idee: Cool

Facebook (of nu Meta) die er achter zit: Fuck dit. Ik hoop dat dit nooit doorbreekt want ik krijg de kriebels van de Zucc.
Als die nieuwe VR headsets zonder fb integratie/verplichting komen kan het nog interessant zijn. Anders blijf ik er ver vandaan.
Als je gebruikmaakt van meta dan weet facebook alsnog alles van je.
Zoals ik het lees: Het kan zonder Facebook werken, maar dan wel in een strict gereguleerde omgeving van een soortgelijke datahongerige partij. Denk maar niet dat je er met enige vorm van open standaarden gebruik van kunt maken.
Het Metaverse is een collectieve virtuele gedeelde ruimte die ontstaan is door het samensmelten van de virtueel aangestuurde fysieke realiteit en van de reeds fysiek bestaande virtuele ruimten. Dit omvat alle virtuele werelden, augmented reality en het internet. Het woord metaverse is een samenstelling van het voorvoegsel "meta" en het Engelse woord "universe" en wordt gebruikt om het concept te beschrijven van een volgende generatie of versie van het internet, waarin alle bestaande, gedeelde, en 3D virtuele ruimten aan elkaar verbonden zijn in een alles omvattend virtueel universum.

De term is bedacht door Neal Stephenson in zijn sciencefictionroman Snow Crash (uit 1992), waarin mensen als avatars in contact staan met elkaar en met softwareagenten, in een driedimensionale ruimte die een metafoor voor de werkelijke wereld vormt. Stephenson benut de term om een op een virtuele werkelijkheid gebaseerde opvolger van het internet aan te duiden. Soortgelijke concepten verschenen onder uiteenlopende namen in het cyberpunk sciencefictiongenre dat teruggaat tot het in 1981 verschenen boek True Names.
Een vergelijkebare film van deze tijd zou zijn Ready Player One.
Ik moest denken aan de film Gamer. Ergens best beangstigend dat sci-fi nu realiteit word….
...of eerste ministapjes richting the Matrix?..... ;)
Misschien noemen ze het wel META omdat facebook alle meta-data van alle andere onderdelen verzameld en samenvoegt:

Whatsapp: die geeft echt de gespreksinhoud niet door aan facebook (zeggen ze). Ondertussen weten ze wel wie met wie in contact staat. Dat zijn vast goede vrienden, ook op facebook.

En zo vast ook met de andere onderdelen.
Zeer waarschijnlijk dat dit ook de reden is voor de naam. Zuckerberg vindt zaken zoals dit heel grappig.
Gelijk maar weer eens de Lawnmower Man kijken...
Hoe oud is die film ook weer? :P
Ik vrees voor de tijd waarin mensen het eng vinden om elkaar op straat tegen te komen, of uberhaupt naar buiten te gaan. Een tijd waarin werkelijk alles online plaatsvind, zelfs relaties tussen personen die elkaar nooit fysiek zien.

Ik blijf hier ver van weg. Jammer dat het Meta heeft. De webdeveloper in mij hoopt dat 'meta tags' gewoon blijft wat het is. Ipv een trackingcode voor in de Meta 'universe'.

Dit zal wel weer populair worden. Nieuwsgierig wint bij mensen vaak en met een klantenbestand van de halve wereld heb je zo een set gebruikers. Koppel langzaam delen van de meta aan bestaande producten en klanten weten niet eens waar ze in gezogen worden. Vervolgens roept men 'ik moet wel want iedereen doet het' en een nieuw probleemplatform is geboren. We leven nog lang en ongelukkig.
Ik heb juist het idee dat de echte reden dat ze het bedrijf Meta noemen is vanwege alle metadata die ze van je opslaan en bijhouden.
Precies dat maakt het allemaal nog erger. Het doel van het bedrijf is alle meta data te verzamelen. Jij bent hun product.
Waarom zou de term meta-tags veranderen als een bedrijf gekozen heeft om als Meta door het leven te gaan?!
Terwijl ik je wel gelijk geef, vraag ik mij af of dit geen generatiekloof dingetje is.
Ik vind het ook vervelend als een groot bedrijf zo'n algemene term als merk gaat inzetten. Mijn zoekopdrachten en gesprekken over "Meta data" gaan hele andere hits en associaties opleveren nu.

Maargoed, ik begrijp de keuzes voor "Apple" en "Alphabet" ook niet zo goed. Als ik bij de naamgevingen van die bedrijven had gezeten had ik daar marketingtechnisch in principe nooit voor gekozen. Hoe ongelijk kan je hebben :?
Ik zie mezelf nog niet werken met een VR bril op, dat lijkt me niet comfortabel. Meer tech is niet per se meer beter. Desondanks zal Meta vast wel ergens een userbase vinden. Als ze de brilletjes heel klein en handig maken, wie weet…
Bovendien moet je ook nog iets van handschoenen/manipulators dragen om een beetje relaxt te kunnen bewegen in die virtuele wereld.
Ik verwacht hier elke moment een man in een lere jas die me vraagt of ik een rode of een blauwe pil wil. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True