Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus Quest-headsets krijgen Space Sense-functie en Android-notificaties in VR

Oculus voegt met een software-update de Space Sense-functie toe aan zijn Quest-VR-brillen. Gebruikers zien daarmee in hun VR-bril objecten of personen die vooraf afgebakende Guardian binnendringen. Ook zijn Android-notificaties voortaan zichtbaar.

Notificaties van iOS-apparaten zijn al sinds de v29-software zichtbaar in Quest-headsets en met de komst van de v34-update wordt daar ondersteuning voor Android-notificaties aan toegevoegd. Als gebruikers de functie activeren, krijgen ze notificaties te zien in VR-headset. Dat werkt via een een koppeling met de Oculus-app op smartphones.

Notificaties in VR
Notificaties in VR

Space Sense als experimentele feature

Verder maakt Oculus Space Sense beschikbaar als een experimentele functie die via Settings geactiveerd kan worden. De functie is bedoeld om gebruikers te waarschuwen als een object, persoon of dier hun vooraf afgebakende VR-omgeving binnendringt. De persoon die de VR-bril draagt, krijgt dat dan te zien, net zoals gewoonlijk de randen van de Guardian zichtbaar zijn als de gebruiker daarbij in de buurt komt.

Volgens Oculus is Space Sense een feature waar veel gebruikers om vragen en het bedrijf zegt actief te werken aan de functie om de werking ervan te verbeteren. Oculus vraagt gebruikers om feedback te geven over hoe goed de functie werkt.

Nieuwe stemcommando's

Oculus breidt daarnaast de Voice Commands-functie uit met meer stemcommando's. Gebruikers kunnen voortaan in Oculus TV en 'een aantal andere apps' media pauzeren en hervatten met hun stem. Ook zijn er stemcommando's om de tabs met Settings en Move-statistieken te openen. Verder zegt Oculus dat gebruikers simpele vragen kunnen stellen, bijvoorbeeld over het weer.

Passthrough-'ervaringen' op komst

Tot slot meldt Oculus dat het op het punt staat om een sdk voor de Passthrough-api uit te brengen. Ontwikkelaars kunnen daarmee passthrough gebruiken om apps te maken. Daarbij worden de camera's van Quest-headsets gebruikt om de echte omgeving aan de gebruiker te tonen, met daar overheen virtuele elementen.

Ontwikkelaars konden hier al mee experimenteren, maar met de komst van de officiële sdk kunnen zij apps uitbrengen in de Oculus Store en via App Lab. Volgens Oculus komen er binnenkort 'ervaringen' uit van Unity Labs, Spatial en YouTube VR.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-11-2021 • 09:58

31 Linkedin

Reacties (31)

Wijzig sortering
Ik vraag mij echt af of passthrough van toegevoegde waarde s. Als ik de camera's van de Oculus Quest 2 gebruik om rond te kijken is het niet bepaald scherp.
Passthrough was oorspronkelijk bedoelt om je guardian op te zetten en ook een beetje voor veiligheid, als je buiten je guardian kwam zag je de echte wereld. Ik denk dat ze dit nu openstellen voor AR toepassingen om alvast mensen te laten experimenteren hiermee. Het is vanzelfsprekend dat toekomstige versies betere camera's hiervoor gaan gebruiken maar we hoeven daar natuurlijk niet op wachten en kunnen nu alvast games voor maken.
Je had wel altijd al een passthrough home environment, maar de seethrough wanneer je bij de randen van je playspace komt functie is pas later toegevoegd met een update.
Als het kan voorkomen dat ik iemand een mep geef dan is dat wel een toegevoegde waarde. Daarnaast vind ik het er goed genoeg uitzien en geeft me net genoeg informatie over de omgeving zonder al teveel uit het spel gehaald te worden.
Ik moet zeggen , mijn zoon heeft een Quest 2 en ik vind dat je best veel bang voor buck krijgt en hij lijkt alleen maar beter te worden. We hebben er wel een bogus Facebook account bij aangemaak.
Het is zeker veel bang for buk omdat je zelf het product bent. Denk dat Facebook niet zoveel moeite heeft om te jouw bogus account te koppelen aan je normale account gezien je erg vaak op dezelfde plek bent.

Maarja zo ver was je zelf ook al neem ik aan, want anders is het gewoon te goed om waar te zijn met die prijs.
Zucht, het is echt onzin dat jij het product bent, zeker niet als je een miniaal facebook account hiervoor gebruikt. De quest 2 wordt tegen kostprijs verkocht en Facebook haalt, net als Sony, Nintento en Microsoft hun winst uit de verkoop van de games.
Kan je zuchten en steunen, maar ik heb elke Oculus gehad vanaf de kickstarter tot de Quest en er werd zoveel informatie verzonden op bepaalde momenten dat ik lag ervaarde in andere games. En dan was de oculus app afgesloten. Iedereen moet zijn eigen keuze maken maar FB is een nogo geworden in mijn huis.
Ben wel benieuwd hoeveel ze eigenlijk daarop verdienen, Ik ken 3 mensen die hem hebben, mijzelf niet meegerekend. Het enige dat we gekocht hebben is Virtual Desktop en hooguit één van die VR media spelers.

De spellen zijn gruwelijk duur voor de uitgeklede versies die ze zijn.
Oh, ik merkte juist dat het kopen van spellen heel makkelijk ging.
Voor je het wist had je weer een nieuwe game erbij.
Ik heb er spellen als beatsaber voor gekcoht dat werkt prima zonder latency die je hebt als je het draadloos speelt.
Een game als Beat Saber heeft al meer dan $100.000.000 opgeleverd.

Denk dat Resident Evil 4 vr (exclusive) ook wel wat gaat opleveren
De quest 2 wordt tegen kostprijs verkocht en Facebook haalt, net als Sony, Nintento en Microsoft hun winst uit de verkoop van de games.

Ik vind het bijzonder dat mensen een bedrijf als Facebook nog steeds verdedigen. Ze gaan steeds maar weer de fout in en ze bewijzen keer op keer dat ze niet te vertrouwen zijn. Ze zorgen letterlijk voor chaos, lichamelijke en geestelijke schade in de echte wereld om ons heen.

Maar niets aan de hand hoor.. Een volledig scherm voor je neus in een walled garden 100% gecreëerd door Facebook. Daarnaast komt heel toevallig niets in de buurt van de prijs die Facebook vraagt maar wel een account vereisen voor hun manipulatie platform...

Niets aan de hand, hiero... :/
Ze zorgen letterlijk voor chaos, lichamelijke en geestelijke schade in de echte wereld om ons heen.
Oh welke lichamelijke schade zorgen ze dan echt voor? Ik zou dan ook kunnen zeggen dat een tweakers ook net zo hard voor chaos, lichamelijke en geestelijke schade in de echte wereld zorgt, want hier kan ook een hoop onzin gespuwd worden.
Een volledig scherm voor je neus in een walled garden 100% gecreëerd door Facebook.
Walled garden? met de Quest kun je gewoon ook SteamVR gebruiken, dus het is nog minder walled garden dan een xbox, playstation of switch..
Daarnaast komt heel toevallig niets in de buurt van de prijs die Facebook vraagt maar wel een account vereisen voor hun manipulatie platform...
tja, dat er niets in de buurt komt van de prijs komt misschien omdat anderen geen eigen uitgebreide store hebben en dus wel hun kosten en winst via de verkoop van de hardware zelf moeten zien terug te verdienen. Maar ook hier weer, dat is toch niet anders dan bij Microsoft, Sony of Nintendo.. Er is op dit moment ook geen PC te krijgen met de kracht van de Xbox series X of PS5 voor de prijs die je moet betalen voor die consoles, hell zelfs een ver afgeslankte versie van de PS5 moet je nog heel veel meer betalen zie artikel van gister.
Passthrough api is wel big. Spijtig dat het van dit bedrijf komt.. Maar dit is dan wel meteen de eerste degelijke consumenten headset om AR voor te ontwikkelen
Geinig, zo kun je veel concepten van de HoloLens naar de Quest brengen. Al moet ik zeggen dat de HoloLens2 toch wel 100x fijner vergeleken met de pass through van de Quest2.

Het is verder tof dat het (open source) MRTK (Microsoft's Mixed Reality Toolkit) zowel de Quest als HoloLens2 ondersteunt, ik denk dat er aardig wat MRTK elementen naar de Quest voor pass through zullen komen en visa versa.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 3 november 2021 12:59]

Bij de Hololens is er natuurlijk geen sprake van passthrough via camera. En van origine zijn de camera's van de Quest hier ook niet voor bedoelt geweest, in iedergeval nog niet voor deze generatie. De volgende generatie zal wel weer betere camera's hebben, inmiddels is de prijs van betere camera's ook weer gezakt natuurlijk. Maar dat ze de Quest 2 nu zo kunnen uitbreiden is natuurlijk wel cool, weer extra mogelijkheden, als ik zo naar de video bij het artikel kijk kun je dit toch wel gebruiken om bv een leer programma te maken voor pianospelen.
Zo worden er wel handen en voeten gegeven aan een metaverse.

Hele toffe aanpassingen waar zeker toekomst in zit!

Stel dat je twee pootjes met camera's flexibel neer kan zetten, dan kan er een live 3d model gemaakt worden die bij iemand anders in zijn VR verschijnt.

Meta / Facebook zitten bepaald in mijn wantrouw zone, maar los daarvan zijn deze ontwikkelingen wel opwindend!
Ik zou heel graag een VR headset willen kopen die ik niet aan m'n laptop hoeft te verbinden, maar dan wil ik geen Facebook/Meta Oculus (helaas). Had gekeken naar de HTC VIVE Flow, maar hoorde dat die nog niet zo goed is?

Budget zat ik zelf te denken aan max 700 euro ofzo. Is er voor die prijs al iets aan te raden of moet ik nog even wachten.
Bij de laatste facebook connect, hebben ze aangekondig dat ze de facebook login zou gaan verwijderen.
Wanneer dit gaat gebeuren en of dit voor iedereen zal zijn (werk / prive) is nog niiet duidelijk.

Persoonlijk zit ik hier ook op te wachten.
Hoewel ik een vive & reverb g2 heb, zijn er bij de quest 2 toch steeds meer mogelijkheden
Facebook login verwijderen kan nu al als je een mail stuurt naar oculus support.
en hoe werkt het dan?
Terug met oculus login? Of hebben ze nu al effectief iets nieuws?

Heb je een link waar er meer info hierover te vinden is?
Weet bijna 100% zeker dat dit niet kan. Ik gebruik zelf geen Facebook alleen voor de bril dan. Mocht het wel mogelijk zijn ontvang je dan nog wel updates want de laatste tijd zijn er veel functies bij gekomen.
Het probleem waar je tegen gaat lopen bij andere headsets is het aanbod aan spellen. Je zegt zelf dat je een headset wilt die niet aan een laptop/pc wilt koppelen dus kan je sowieso geen pc/steamvr spellen spelen. Dan moet je het doen met de store die je op zo'n toestel hebt en op dit moment heeft oculus toch wel de store met de meeste games.

Is de reden dat je de headset niet aan je laptop wilt hangen omdat je geen gedoe wilt met de kabel? Er zijn paar headsets op de markt waar je wireless naartoe kan streamen. Een voorbeeld is de pico 3, geen idee hoe goed deze is maar de bedrijf achter pico is onlangs overgenomen door ByteDance(ook bekend van tiktok) dus waarschijnlijk valt deze bij je ook buiten de boot aangezien je geen facebook/meta headset wil. Een ander headset is de VIVE Focus 3 maar die valt kwa prijs buiten de boot.

Ik denk dus dat je zou moeten wachten. Maar let op, wil je echt een wireless headset zonder dat je van je laptop/pc ernaartoe hoeft te streamen dan zou je wel heel lang moeten wachten tot er een is die daadwerkelijk een groot store vol met games heeft.
Stand-alone is er gellof ik alleen de Quest, draadloos kan ook aan de laptop maar wordt duur. Het ziet ernaar uit dat je oftewel een gebruikte bril moet kopen, met draad, voor dat budget of slikken en een Meta ding kopen... of zoals je zegt wachten ... wachten ... wachten.
Quest 2 kun je stand alone gebruiken met spellen uit de Oculus store. Verder heb ik hem met een 5Ghz WIFI verbinding via een budget AliExpress router draadloos verbonden met mijn laptop. Werkt prima en draadloos. Alleen Flight Simulator 2020 heeft het ietwat moeilijk maar dat mag ook met die kwaliteit.
Voor max 700 euro ga je niets krijgen dat op zichzelf kan draaien anders dan de Quest 2, en voorlopig is er ook geen zicht op 1tje van een ander merk. Misschien jezelf er gewoon overheen zetten en de Quest 2 gewoon kopen. Je kunt je Facebook account compleet afsluiten.
Pica neo kon dacht ik wel draadloos. Verder alleen quest inderdaad.
Ohja, de Pico neo 3, maar die is al heel moeilijk verkrijgbaar en heeft, voor zover ik weet, niet echt een uitgebreide library. Is zo te zien toch wel in nederland te bestellen voor 599 ex btw.. En die heeft wel echte DP aansluiting voor als je em via de kabel wilt gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True