Jen Oneal stopt al na drie maanden als codirecteur van Blizzard

De codirecteur van Blizzard, Jen Oneal, stopt al na drie maanden met die functie en vertrekt eind 2021 bij het bedrijf. Oneal werd in augustus samen met Mike Ybarra aangesteld nadat de vorige directeur, die in verband werd gebracht met schandalen, vertrokken was.

Oneal schrijft dat haar vertrek niet betekent dat ze geen 'hoop' heeft voor Blizzard: ''Integendeel, ik ben geïnspireerd door de passie van iedereen die hier met heel zijn hart werkt aan betekenisvolle, blijvende veranderingen. Door die energie ben ik geïnspireerd geraakt om uit mijn rol te stappen.''

Oneal zegt dat ze zich nu meer bezig wil houden met het samen laten komen van games en diversiteit, en daarvoor een bredere impact op de industrie wil maken dan enkel bij Blizzard. Ze zegt dat ze nog niet precies weet welke vorm dat zal aannemen.

De komende maanden werkt Oneal in een andere rol bij Blizzard en eind dit jaar vertrekt ze definitief. Welke rol Oneal nu tot het eind van het jaar bij Blizzard gaat vervullen is niet bekend, maar wel draagt ze met onmiddellijke ingang al haar verantwoordelijkheden over aan Mike Ybarra, die nu in zijn eentje de leiding over het bedrijf zal nemen.

Jen Oneal en Mike Ybarra kregen begin augustus gezamenlijk de leiding over het gamebedrijf, nadat J. Allen Brack ontslag nam. Hij vertrok nadat het bedrijf werd beschuldigd van het faciliteren van een 'cultuur van seksuele intimidatie' op de werkvloer. Brack werd bij naam genoemd in die aanklacht. Oneal werkte al 18 jaar bij moederbedrijf Activision Blizzard in verschillende rollen voordat ze codirecteur werd van Blizzard Entertainment.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

03-11-2021 • 10:05

83

Submitter: Jerie

Reacties (83)

83
72
36
5
0
20
Wijzig sortering
Amy Dunham, Technical Director bij Blizzard gaf eerder vandaag ook aan te stoppen. Tevens op Twitter gereageerd op Jen haar vertrek.

"Look at who a company puts in a decision making capacity over it's core business. For a brief period in 2020, there were three women in leadership of game dev teams at Blizzard (>= Director roles). They were Julia, Jen, and me.

And all three of us were the first women to ever serve in our specific roles, and we were also the most senior woman in the company for our respective disciplines. All left this year.

Before you make commitments to recruit more woman (usually at entry level, where people have less choice to turn down opportunities), figure out and fix why all of your senior women choose to leave."

https://twitter.com/StarDotAmy/status/1455647258611908611
Tweet lijkt verwijderd te zijn of het account is op privé gezet. In ieder geval niet meer leesbaar.
het is net of de raad van bestuur deze mensen weg wil hebben, op zich vreemd want financieel lijkt het wel goed te gaan.

jammer dat beide blijkbaar niets mogen zeggen. "zoek eerst maar eens uit waarom al je vrouwelijk persooneel de tent verlaat", alright.

mijn eerste ingeving is dan toch te weinig salaris. (waarom zou je anders een CEO positie verlaten in het werkgebied waar je volgens eigen zeggen "zo veel passie voor hebt" .
Juist als je ergens een passie voor hebt is salaris vaak het minste argument.

Ik denk dat het aannemelijker is dat haar onwenselijke beperkingen in haar functioneren zijn opgelegd.
vast te cynisch, maar dit zijn gouden tijden voor "chief diversity officers", lukt het niet, opstappen vanwege;, "onredelijk doelstellingen" "onoverkomelijke verschillen" etc. etc. volgende bedrijf, repeat. prima te doen met een bachelor of zelfs master in HR. (Oneal lijkt een Art Bachelor & MBA in bezit te hebben, na vluchtige search)
Oneal werkte er 18 jaar, dan ga je echt niet zomaar opstappen omwille van salaris lijkt me. Ik denk eerder dat er iets anders speelt waarvan ze misschien denkt dat het vechten tegen die bierkaai is en haar tijd & energie liever in iets productief steekt.
Je bedoelt weinig vrouwen -> veel problemen?
Nee juist andersom. Vroeger was Blizzard een stel nerd gamers die games maakte voor andere nerd gamers en daar kwamen echt hele goede games uit ( Warcraft, Starcraft b.v ).

Nu gaat het over de sexuele geaardheid van denkbeeldige characters, minderheden quota's en deugen op social media. Nu is het niets dan problemen bij Blizzard.

-1 betekend: Flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker. Je hoort niet op -1 te klikken omdat je het niet eens bent met wat ik schrijf.

[Reactie gewijzigd door electricretard op 27 juli 2024 02:24]

Veruit de grootste reden voor de teloorgang van Blizzard is geld. Ze zijn gegaan van een relatief kwaliteitsbewust bedrijf, naar een vooral winstbelust bedrijf. Dit begon al vóór de overname door Activision en ging daarna verder. Hoofdoorzaak: aandeelhouders willen geld zien, en dan méér geld dan vorig jaar. Ten koste van alles. De games werden secundair. Dit heeft niets, maar dan ook niets, te maken met geslachten. Gewoon puur neoliberalisme, waar zowat elk bedrijf met een unieke kwaliteit aan moet geloven.

Compleet losstaand hiervan: in de maatschappij is nu een afrekening gaande met echte gruweldaden zoals machtsmisbruik en seksueel geweld, waar onze zogenaamd zo nette wereld helemaal bol van staat. Dat daar oprechte aandacht voor is, vanuit slachtoffers en vanuit organisaties die iets willen veranderen, is volgens mij een enorm goed ding.

Helaas is die beweging gekaapt door... je raadt het al: geld. Grote bedrijven zijn diversiteit en inclusiviteit al snel gaan zien als de volgende hype of trend; gewoon net zoals er tig vampierfilms komen nadat er eentje succesvol was. Alles dat speelt in de samenleving wordt door bedrijven ingelijfd voor imagovoordeel. Dat maakt deze periode tenenkrommend. Zo ook Blizzard, die nu onnodige verandering in hun games doorvoert terwijl het maar de vraag is of de bedrijfsproblematiek voldoende wordt opgelost. Zo goed als niemand vroeg daarom; het zijn bedrijven zelf die weglopen met een nepversie van inclusiviteit; op een makkelijke en oppervlakkige manier.

De echte beweging daaronder echter, is nodig en nuttig, maar vereist alleen echte verandering en niet slechts mooie praatjes. Bedrijven hebben meer met dat laatste, helaas. Hopelijk weet Blizzard zich toch op te schonen van de totale eikeltjes die daar de dienst hebben uitgemaakt. En ik geloof niet dat de games daar echt minder door worden; dat kwaad is al geschied door het doorgeschoten winstoogmerk.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 juli 2024 02:24]

Grote bedrijven zijn diversiteit en inclusiviteit al snel gaan zien als de volgende hype of trend; gewoon net zoals er tig vampierfilms komen nadat er eentje succesvol was. Alles dat speelt in de samenleving wordt door bedrijven ingelijfd voor imagovoordeel. Dat maakt deze periode tenenkrommend. Zo ook Blizzard, die nu onnodige verandering in hun games doorvoert terwijl het maar de vraag is of de bedrijfsproblematiek voldoende wordt opgelost. Zo goed als niemand vroeg daarom; het zijn bedrijven zelf die weglopen met een nepversie van inclusiviteit; op een makkelijke en oppervlakkige manier.
best accuraat m.i. .het is ook altijd zo'n leeg statement, we are commited... we are taking steps...wij zijn voor X en tegen Y.... .. kost niets. +imago +de ruiten van je HQ blijven heel.

het setje "Directors" alhier : https://www.activisionblizzard.com/board-of-directors . blijft voorlopig wel even zitten, tenzij de aandelenkoers instort, maar ook een nieuwe set directors kiest logischerwijs voor winstmaximalisatie over alles, niet heel verassend als deze door aandeelhouders aangesteld worden, hoewel in alle statements wel, gelijke betaling, diversiteit,inclusiviteit, allemaal nog wel even benoemt wordt.

https://investor.activisi...rd-quarter-2021-financial
Steeds meer bedrijven zijn zelfs tegelijk vóór en tegen bepaalde zaken, afhankelijk van het doelland... Dat zegt eigenlijk al alles: bedrijven willen geld verdienen, en elke schijn van maatschappelijke betrokkenheid of verantwoordelijkheid is pure marketing.

Ze zijn sociaal gezien niet links of rechts, niet preuts noch oversekst. Het is al die dingen, en geen ervan, want het echte doel is geld. Economisch gezien is elk grote bedrijf zeer rechts, en discussies over homo's, vrouwen of hidjabs worden puur aangegrepen voor imagowinst met als einddoel financieel gewin.

Ik zou alleen graag willen dat men het verschil ziet tussen deze commerciële ziekte enerzijds, en anderzijds het oprechte streven naar een betere wereld door mensen en non-profits. Deze overcommerciële nepperij van multinationals verpest de echte en nodige beweging richting het verantwoordelijk houden van machtsmisbruikende kl**tzakken en het verminderen van seksueel geweld. Te veel mensen gaan nu tekeer tegen alles dat zij maar zien als "overdreven politiek correct" en dat verlaagt de kans op echte verbetering. Terwijl het voor de multinational allemaal gewoon "engagement" is en dus hen alleen maar helpt.
Zo is het wel. Blizzard games zijn tegenwoordig kuis of gecensureerd. Zoals diablo 2 waar de dames meer bedekt zijn en verouderd. Hearthstone waar geen enkel artwork meer sexy is. Voor puberende tieners, of eigenlijk elke gezonde vent, is dat een behoorlijke domper. Dat zie je terug in de verkopen en dan gaat het rammelen intern.
Nou ja, vanuit commercieel oogpunt is het ook niet verstandig om je alleen op mannen te richten. Dan laat je een flinke doelgroep liggen. Een beetje bedrijf doet onderzoek naar hun doelgroepen en weet voor wie ze nu producten maken en wat ze moeten veranderen om die doelgroep uit te breiden.
Als je bestaande doelgroep hoofdzakelijk mannen is dan is het logisch dat je daar je op richt en zorgt dat je je bestaande success en business kan blijven bestaan.
Dat je graag je doelgroep wil uitbreiden is ook logisch, en slim zodat je meer business kan genereren. Waar het nu bij veel bedrijven op fout gaat (zeker in de game industrie) is dat een focus op vrouwen en de politiek correctheid juist ten kosten gaat van hun bestaande doelgroep. dus als die move geen significante hoeveelheid vrouwelijke klanten trekt dan levert het wel negatieve imago en verlies van je bestaande doelgroep op. En laten we eerlijk zijn de luidruchtige groep mensen die online zo ageert tegen game industrie en mysogenisme zal waarschijnlijk nooit ene game daadwerkelijk kopen, dus daar valt heel weinig te winnen.

Het is een beetje als de nieuwe receptuur van Coca-Cola in de jaren 80 die veel meer leek op Pepsie die toen marktaandeel wegsnoepte van Coca-Cola.
De Pepsi drinkers Kwamen echter niet terug en bestaande Coca-Cola drinkers vonden het een verandering ten slechte. Gelukkig zag men de fout in en heeft men het teruggedraaid.

misschien beter een om specifiek op vrouwen gerichte producten te maken en die apart uit te brengen dan om je bestaande franchises te verfeminiseren en je doelgroep te alieneren. maar dat lijkt om een of andere reden geen enkel bedrijf te doen.

[Reactie gewijzigd door sniker op 27 juli 2024 02:24]

Vraag is natuurlijk wel of je je mannelijk klanten "wegjaagt" door de vrouwelijke poppetjes in je games wat meer kleren en minder grote borsten te geven.

Ik heb destijds best een hoop Diablo 2 en Starcraft gespeeld, maar niet omdat ik de vrouwelijke poppetjes in die games nou zo wild aantrekkelijk vond. Het waren gewoon heel goede games.

Als Blizzard weer games van die kwaliteit zou gaan maken dan zou ik ze kopen, ook al zouden alle vrouwelijke poppetjes van top tot teen bedekt zijn.

De doelgroep voor een games-bedrijf zou gewoon mensen die van goede games houden moeten zijn, niet mannen of vrouwen of welke geslachten of genders we tegenwoordig nog meer hebben.
voor nieuwe personages en games valt dat idd wel mee, maar als het teveel opvalt dan wel. de hele rel rodnom de "verbeteringen" in diablo 2 resurrected is daar een goed voorbeeld van. niemand vroeg erom, niemand had er zelfs over geklaagd. (heeft blizzard zelf toegegeven) maar toch vond men dat er meer kleren en minder vrouwelijke curves zichtbaar moesten zijn. of de rel rondom tracer's "butt pose" en andere aanpassinegn aan de vrouwelijke characters van overwatch. niemand die het spel speelde had er een probleem mee. Er zijn er zeker die ermee gestopt zijn. Misschien geen enorme aantallen, maar het is de constante stroom van dergelijk virtue signaling die juist de doelgroep van blizzard heel irritant vind, die heeft er namelijk niks mee.
niemand vroeg erom, niemand had er zelfs over geklaagd. (heeft blizzard zelf toegegeven) maar toch vond men dat er meer kleren en minder vrouwelijke curves zichtbaar moesten zijn
En? Waarom is dat niet Blizzard's goed recht? Remakes in alle vormen (film, theater, muziek, games) krijgen grote en kleine aanpassingen omdat elk stuk "kunst" een reflectie is van de mensen die er aan werken. Waarom mogen de makers bij Blizzard niet denken "hee, ik vind dit eigenlijk niet meer passen in 2021", of zelfs "ik voel me hier persoonlijk niet oke bij" en besluiten om de kleding van de karakters minder seksueel te maken?
niemand die het spel speelde had er een probleem mee.
Hoe weet je dit? Jij gaat er gemakshalve van uit dat omdat er reactionair geklaag is er alleen maar mensen zijn die moeite hadden met het feit dat het spel minder seksueel uitbuitend werd. Maar hoe weet je dat er niet bijvoorbeeld een grote groep vrouwen was die zich er niet helemaal fijn bij voelde, en blij is dat er aanpassingen worden gemaakt? Ik zeg niet dat dit zo is, maar mijn statement heeft ongeveer evenveel onderbouwing als het jouwe.
Zelfde punt als het gaat om Diablo 2. Jij hebt het over een "rel", maar ik heb er niks over gehoord, behalve een leuk stukje op een website waar ik in ieder geval geen negatief woord heb gezien. Vergis je niet in hoe groot een groep is puur omdat jij er zelf bij hoort en/of deze groep veel geluid maakt. Het is heel makkelijk om te denken dat iedereen hetzelfde over dingen denkt als jij, maar dat is meestal niet zo.Dat heet de https://en.wikipedia.org/wiki/False_consensus_effect of de consensus bias.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 27 juli 2024 02:24]

Veel van de mannelijke klanten die heel veel tijd stoppen in die games zijn mannelijke pubers. Die hebben over het algemeen veel interesse in schaars geklede dames. Sowieso is die interesse groot genoeg dat er voor heel veel games mods zijn om dat toe te voegen.
Ja ze richten zich op mannen, daarom hebben ze geen vrouwelijke fans, spelers, of cosplayers. Geen één.
Nou ja, vanuit commercieel oogpunt is het ook niet verstandig om je alleen op mannen te richten.
Vrouwen zijn over het algemeen geïnteresseerd in andersoortige spellen dan mannen, dus is er een grote kans dat je mannen wegjaagt, maar heel weinig vrouwen trekt. Als je echt vrouwen wilt trekken is het meestal echt niet genoeg om de spellen die mannen leuk vinden een klein beetje aan te passen, qua kleding ofzo.

Daarnaast is het sterk de vraag of de kleine groep activisten wel representatief is voor vrouwen in het algemeen. Veel vrouwen willen zich sexy kleden, ook in spellen. Volgens activisten bestaan die vrouwen niet, maar in het echt wel.
Vrouwen zijn over het algemeen geïnteresseerd in andersoortige spellen dan mannen
Maar is dat intrinsiek, of ook omdat bepaalde genres niet vrouwvriendelijk (genoeg) zijn?

Bovendien, ik vind het altijd grappig dat mensen die beweren dat het minder "sexy" maken van games mannen wegjaagt daarmee eigenlijk mannen veel lager inschatten dan de "mannen hatende" feministen/SJWs waar ze tegen ageren.

De feminist/SJW zegt "ik denk dat dit spel (of film, boek, etc) beter is als de vrouwen minder geobjectiveerd worden, en meer karakter, persoonlijkheid, diversiteit krijgt". Het idee er achter is dat het publiek hierdoor breder wordt omdat de feminist/SJW er van uit gaat dat dit bepaalde groepen aantrekt die anders afhaken.

De reactionaire conservatief zegt in essentie "blijf van mijn genre af, het is goed zoals het is. Als wij niet sexy geobjectiveerde vrouwen hebben in ons spel (of film, etc) willen wij mannen niet meer spelen". Met andere woorden, het is de conservatief die denkt dat mannen niet geïnteresseerd meer zijn in het product omdat de seks weg is. Mannen lopen dus alleen maar hun pik achterna... volgens de conservatief. Maar nee, de feminist/SJW, dat zijn degenen met vervormd negatief beeld van mannen. Toch?
Denk eerder dat dat is vanwege de Chinese markt (zie ook de aanpassingen aan undead in WoW bijvoorbeeld). Porno is verboden in China.
Natuurlijk zijn de games kuiser dan destijds. Heb jij zin om een spel te spelen waarin elke man geobjectiveerd wordt, er alleen maar mooie jonge viriele sexy mannen te vinden zijn? Waarin mannen alleen maar met een sexy, verleidelijke stem praten? Ik niet in ieder geval, en ik kan me goed voorstellen dat vrouwen daar ook geen zin in hebben. Aangezien de helft van de wereld ongeveer vrouw is snap ik heel goed dat ontwikkelaars willen dat vrouwen zich ook welkom willen voelen in hun wereld (lees: willen dat vrouwen hun product kopen).

Maar daarnaast, ik ben opgegroeid in een tijdperk waarin pornografie op het internet (of beter gezegd het internet zelf) nog in de kindschoenen stond. Destijds waren dergelijk plaatjes een van de weinige bronnen van eh... "inspiratie" materiaal voor de puberende tiener of elke "gezonde vent" (overigens neem ik aan dat je daarmee niet probeert te zeggen dat homoseksuele mannen niet gezond zijn, toch?). Tegenwoordig is elke vorm van seksueel opwindende media in elk genre maar 1 zoekopdracht van je weg, waarom heb je dit dan uberhaupt nodig?
Je kan hier prima je mening delen, echter het is niet de bedoeling dat je comments gaat beoordelen op mee eens of mee oneens, zie ook de moderatie FAQ. https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2

Ga je wel comments beoordelen met -1 omdat je het niet eens bent met die comment dan kan er inderdaad ingegrepen worden. Maar dat is niet om dat je jouw mening niet mag uiten, maar omdat je de richtlijnen voor het beoordelen van reacties niet correct volgt, je hoort immers te beoordelen op inhoud en juistheid en niet op "Mee eens, dus +2!!!" of "Mee Oneens, dus -1!!!!", het is geen facebook manier van duimpjes geven.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 27 juli 2024 02:24]

Tweakers gebruikt de moderatiescore om meningen die buiten de mainstream te vallen weg te moffelen.
Het is niet de crew die dat doet, dat zijn, helaas, mede-sitegebruikers.

Als jouw reacties verkeerd gemodereerd worden, en ja, dat gebeurt helaas inderdaad wel eens, gewoon hier melden: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX

In mijn ervaring worden misstanden zeer snel rechtgezet.
Bedankt voor je toelichting.

Ik snap dat andere gebruikers hier op klikken en daarmee een gemiddelde score weergegeven wordt, echter dit werkt al jaren zo. En iemand als ik, die er misschien een alternatieve mening op na houdt op dit soort onderwerpen kan dan vervolgens na elke reactie een klacht gaan schrijven in het mismoderatie topic.

Tweakers weet dat dit zo werkt en zo gebruikt wordt, en kan haar handen dan in onschuld wassen. Terwijl interessante meningen die een discussie uitnodigen ingeklapt worden.
In mijn ervaring worden misstanden zeer snel rechtgezet.
Het kost echter wel aardig wat moeite om dat steeds te doen. Bovendien schiet je er op korte termijn niks mee op, want de reactie is dan al verstopt. Als hij pas weer standaard zichtbaar wordt als het topic al niet meer populair is, bent je in de praktijk voor veel bezoekers gecensureerd.

Overigens is het nogal ironisch dat de mensen die geloven dat veel kleine ongemakken optellen tot ernstige discriminatie hier juist geen last van hebben en hun tegenstanders wel.
Met de nickname die je zelf hebt gekozen vraag je er natuurlijk een beetje om, om retard genoemd te worden. 8)7 |:(

En ja, ik snap dat je retard in je nick in een andere context gebruikt dan het scheldwoord, maar dan nog....
Het aantal vrouwen in het personeelsbestand van Blizzard lijkt een corelatie te hebben met het aantal problemen waar dit bedrijf in betrokken raakt.
Weet je wat de grap is van correlatie? Het werkt twee kanten op. Dus je kunt net zo goed zeggen "het aantal problemen waar dit bedrijf in betrokken raakt lijkt een correlatie te hebben met het aantal vrouwen in het personeelsbestand van Blizzard" (of, vrij vertaald: de vrouwen hebben helemaal genoeg van deze onzin en vertrekken massaal).

Bovenstaande is nog even los van de het feit dat correlatie absoluut niet hetzelfde is als causatie: Pirates Caused Global Warming.
Je verwart correlatie met oorzakelijk verband om te beginnen en ook zit er geen gedegen onderzoek achter je stelling, althans dat haal je hier niet aan.
Daarom ook dat ik schrijf lijkt.
Het is een waarneming vanuit mijn perspectief. Kan jij verder weinig aan veranderen.
Het is de manier waarop je probeert om grappig een non-causale correlatie te melden. Dat ligt momenteel gevoelig dus zien mensen liever niet dat je daarmee probeert te grappen. Het zijn serieuze problemen al voelt een -1 wellicht wat harsh.
als "vele denken zoals jij", dan klopt er iets niet in heel de zaak die je hier probeert op te blazen ;-).
Nee. Het gaat hier niet om een mening en de moderatie daarvan. Jouw bericht:
Het aantal vrouwen in het personeelsbestand van Blizzard lijkt een corelatie te hebben met het aantal problemen waar dit bedrijf in betrokken raakt. :P Don't Shoot the messenger.
is wat mij betreft een puur suggestieve trol/grap reactie. Als je het serieus bedoelde had je, op zijn minst, die emoji en laatste opmerking weggelaten. Verder had je je ‘mening’ kunnen staven met cijfers of onderzoeken. Een korte zoektocht vertelt mij namelijk dat het aandeel vrouwen bij Blizzard met ca 20% namelijk relatief laag is vergeleken met andere gaming en tech bedrijven.

https://www.statista.com/...r-distribution-worldwide/
https://www.forbes.com/si...ng-industry-catch-up/amp/
https://www.sheffieldhawo...dustry-hiring-more-women/
Ik denk dat het niet zo gemakkelijk is, co-directeur of zelfs directeur lijkt eerder een stro-man positie. Gezicht zijn maar niet echt genoeg invloed hebben om een verandering op die schaal door te voeren.Zeker na het schandaal dat op Blizzard afspeelde (of nog steeds bezig is maar meer achter de schermen) wordt ze in een positie geplaatst zodat het bedrijf kan zeggen tegen de buitenwereld dat ze het probleem aan het oplossen zijn. Maar uiteindelijk blijkt er niks veranderd te zijn als we kijken naar de harde kern van het bedrijf.
Verbaasd me dat ze zo lang de positie heeft volgehouden.
20 man ontslagen vanwege het schandaal is nogal wat.
De vrouwen hebben alle mogelijkheden op het moment.
Wat willen de aandeelhouders doen? Ze ontslaan omdat ze hun 'agenda' niet volgen?
Dat is gewoon vragen om olie op het vuur te gooien.
Publieke opinie is het enige wat op dit moment kracht heeft dus is er niks wat ze tegenhouden behalve hun eigen mentale barrières.
Je mag dan nog alles voor het zeggen hebben als er voor de rest in alle onderdelen zijn die tegenwerken dan kan je helemaal niks doen. Corporate is jammer genoeg een mannenwereld en dan ga je als vrouw gewoon altijd tegen een muur aanlopen. Het is zielig maar realistisch, Blizzactivision gaat niet de eerste en ook niet de laatste plek zijn waar deze bullshit achter de schermen alles kapot maakt.
Tja als je de handoek al in de ring gooit voordat je begint is dat toch echt je eigen probleem. Ja maar....bla bla bla.
De vrouwen hebben alle mogelijkheden op het moment.
Wat willen de aandeelhouders doen? Ze ontslaan omdat ze hun 'agenda' niet volgen?
Dat is gewoon vragen om olie op het vuur te gooien.
Publieke opinie is het enige wat op dit moment kracht heeft dus is er niks wat ze tegenhouden behalve hun eigen mentale barrières.
Jij hebt duidelijk nog nooit in een grote organisatie gewerkt. Er werken 4700 mensen bij Blizzard. Jij denkt dat omdat je co-directeur bent je ineens alles kan doen wat je maar wilt? Sowieso is de rol van directeur niet heel veel zeggend omdat de hele Activision organisatie nog boven je zit, maar daarnaast zit een dergelijk groot bedrijf dat al zo lang bestaat zo vol met politiek, processen, regels, agendas, geschiedenis, machtspelletjes, allianties, vijanden, enzovoort. Als je geluk en de mensen in de top mogen je, dan kun je wel een paar dingen bereiken, na lange tijd. Als je als "token" neer bent gezet omdat de vorige directeur ontslagen is uit publieke druk over beleid... beleid dat mede is gemaakt door je nieuwe collega's en superieuren... denk je dan dat je in een welwillende, meewerkende groep mensen terecht komt? Dat je daar zomaar forse aanpassingen kan maken?
Ik zie alleen maar excuses om weg te lopen, misschien is het toch wel goed dat ze weg zijn.
Je moet een dikke huid hebben voor top functies met een top salaris.
Als je het roer in handen krijgt en denkt dat je daar alleen maar staat als 'token' dan ben je simpelweg niet geschikt voor een dergelijke functie.
En zo is het weer de schuld van de slachtoffers zelf.. makkelijk hè?
Typisch vrouwen dingetje he haha :+ Je moet altijd raden wat je fout doet, en als je fout gokt dan heb je al helemaal een probleem haha, ik denk dat we dat allemaal wel herkennen.
ja, mannen staan bekend om hun uitmuntende communicatie 8)7 Want wat jij benoemt als een typisch vrouwen dingetje: hoeveel bazen doen dat niet bij hun nieuw werkvolk, hoeveel opa's en nukkige papa's doen dat niet met hun zonen in veelal werk gerelateerde zaken. Dit is iets non-gender, neem het maar aan van mij (imho)

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 27 juli 2024 02:24]

Oneal zegt dat ze zich nu meer bezig wil houden met het samen laten komen van games en diversiteit, en daarvoor een bredere impact op de industrie wil maken dan enkel bij Blizzard.
Maar Activision/Blizzard is echt enorm groot met een aantal ijzersterke IP's. Dan is dat toch juist de beste plek om te beginnen? Een andere studio zou ik denken aan Ubisoft of EA. Of natuurlijk helemaal zelf iets beginnen. Maar dan sta je al wel met honderdmiljoenmiljard achter.
Het is juridische kantoortaal voor "de daadwerkelijke reden van het vroege vertrek gaan we niet in de publiciteit gooien, die mag namelijk niemand weten."

Ze ondertekent gewoon een verklaring dat ze nooit de echte reden onthult en vertrekt met een gouden handdruk. Na 3 maanden al vertrekken is uiterst vreemd natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 27 juli 2024 02:24]

Het is vreemd, maar je moet enorm opletten met conclusies trekken.

Als je ergens komt zitten, vooral op die niveaus, krijg je een opdracht en een mandaat. Als dat invullen niet lukt naar tevredenheid neem je weer afscheid. Heeft niets met de persoon te maken (of gender) maar met of je geschikt blijkt om t aanwezige probleem op te lossen.

Deze organisatie staat onder enorme druk om wat te doen. Hun IP's glijden af, andere game makers streven ze voorbij. Nog los van t hele debacle rond de toxische werksfeer. Ze waren eens de pinnacle van game dev. Ze zijn nu vergane glorie (helaas).
Maar @stin00 trekt daarom ook geen echte conclusies. Alleen dat we de werkelijke redenen dus niet weten.
De eventuele reden die jij geeft is overigens zeer wel mogelijk.
Ohja, daar heb je ook een goed punt inderdaad. Denk dat we de ware toedracht ook nooit te weten zullen komen hierover. Of misschien over een hele lange tijd als die NDA verloopt.

Maar goed, het is wel een raar verhaal. De quote van @Hjsurk is ook wel veelzeggend wat dat betreft.
Oneal werkte al 18 jaar bij moederbedrijf Activision Blizzard in verschillende rollen voordat ze co-directeur werd van Blizzard Entertainment.
Ze werkt er al 18 jaar en was er in de begindagen al bij waarbij ze complete afdelingen onder haar hoede had.

Aan het hoofd ben je meer een poppetje en wat het erger maakt is dat ze daar in principe is neergezet met een bepaalde visie.


Of het is vele malen erger wat ik betwijfel, anders zou er veel meer rommel naar buiten zijn gekomen,
of ze zit daar een beetje nutteloos bij om zo nu en dan een mededeling te verkondigen.
Ah ja. Diversiteit. Is dit weer het geval van "we moeten diversiteit dus laten we een random vrouw de toko leiden"? Ze moeten iets met al die schandalen... Maar 'schijn'-politieke correctheid is niet echt wat dit bedrijf nodig heeft. Laat ze nou maar eens serieus hun best doen voor hun mensen en de diversiteit in deze wereld.

[Reactie gewijzigd door Travelan op 27 juli 2024 02:24]

Random vrouw? Je bedoelt iemand die al 18 jaar op directieposities bij het moederbedrijf van Blizzard werkte?

Lijkt me waarschijnlijker dat ze een andere aanbieding gekregen heeft of dat ze zo'n bende aantrof dat ze haar naam niet wilde verbinden aan het mislukken van het opruimen.
De komende maanden werkt Oneal in een andere rol bij Blizzard en eind dit jaar vertrekt ze definitief

Volgens mij zitten we al in november. Kan me indenken dat ze dan half december zal vertrekken. Als je zo snel weer vertrekt heeft ze het dus duidelijk niet naar haar zin. Vertrekken omdat je iets wilt gaan doen waarvan je nog niet weet hoe. Klinkt niet als dat ze er over nagedacht heeft.
Tsja ik heb onlangs nog bijna 2 jaar ergens gewerkt ... Ik zocht iets dichtbij huis ... En leek mij veelbelovend, ik mocht alles automatiseren en mijn ding doen, ik ging CTO zijn. Dus maar getekend, uiteindelijk is er niks van in huis gekomen want er was geen tijd ... Moet ik een budget en planning opmaken voor meerdere jaren ... ja maar dat duurt te lang, dus gaan we niet doen. Ja maar daar mag je maximaal zoveel dagen aan spenderen ... Tsja ... waarom moet ik dit dan maken vraag ik me dan af ... van de uiteindelijke taken is er niet veel in huis gekomen, dus dan maar vertrokken. Heb het 2 jaar uitgehouden, gewoon omdat het dichtbij huis was ... Maar ik kon het gewoon niet meer opbrengen. Als ze jou x beloven en uiteindelijk mag jij x niet doen, maar moet je A, B, C doen tsja dan zal je snel beginnen uit te kijken naar iets anders. Althans ik toch. En zeker met al de recente gebeurtenissen bij Blizzard .. kan ik me wel inbeelden dat iemand er sneller de brui aan geeft. Je zou al bijna op voorhand het bedrijf door en door moeten kennen, maar dat is vaak onmogelijk, tenzij je binnen hetzelfde bedrijf een andere functie gaat bekleden. Er zijn genoeg mensen die denken ik wil bij Google, Smoelboek, Microsoft gaan werken en dat het hun dan dik tegenzit. Je weet nooit op voorhand waar je gaat belanden, wat je moet doen, zelfs als je daar even met iedereen kan spreken ofzo. En ergens een maandje "gratis" gaan meedraaien kan dus ook niet tenzij je al genoeg $$$ op de bank hebt staan, dus het is en blijft altijd een gok. Het gras is niet altijd groener ergens anders
Het echte probleem zal denk ik nooit uitgesproken worden, maar de Blizzard medewerkers van het eerste uur zien gewoon hun levenswerk langzaam afglijden in de wondere wereld van kwantiteit en keiharde dollars.

De community waar ze jaren zoveel passie en liefde in gestoken hebben wordt met de dag meer toxic en het einde is gewoon in zicht. Blizzard is niet meer wat het ooit was en zal dat ook nooit meer worden. Erg jammer, want er kwam vroeger echt kwaliteit uit de keukens van Blizzard. Met die gedachte zal ze nu ook wel inzien dat het gewoon niet meer het bedrijf is waar ze ooit begonnen is.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Azure op 27 juli 2024 02:24]

Het echte probleem zal denk ik nooit uitgesproken worden, maar de Blizzard medewerkers van het eerste uur zien gewoon hun levenswerk langzaam afglijden in de wondere wereld van kwantiteit en keiharde dollars.
Hoeveel van die medewerkers zijn er nog over? Ik meen hier en daar gelezen te hebben dat de oude rotten allang al vertrokken zijn.

Vuistregel: zodra het bedrijf beursgenoteerd is, staan zaken als community, voldoening in het werk, passie, liefde... allemaal niet op de eerste plaats.
Op de werkvloer waarschijnlijk nog genoeg, echter in het management vrijwel niemand meer.

@Azure Al was Jen geen Blizzard oudgediende, Jen is in januari pas begonnen bij Blizzard en in augustus de co-leader positie betrokken. Jen was was dat betreft juist afkomstig uit de Activision stal en niet "Oud-Blizzard".

[Reactie gewijzigd door Dennism op 27 juli 2024 02:24]

Het sloeg natuurlijk al nergens op dat ze een co-directeurschap hadden. Het was wel redelijk duidelijk dat zij aangesteld was omdat er zoveel gezeik was/is bij actibliz en men er alles aan deed om vrouwen in de spotlight te zetten onder het mom van "Zie je wel, we hebben ook vrouwen in de leiding hoor". Dat komt dan ook je uitvoerende kracht niet ten goede.
Zo kwam dat inderdaad bij mij ook over, je hebt een schandaal waarin vrouwen op meerdere vlakken benadeeld zijn en plots komen er allerlei beelden en nieuws over de vrouwen binnen het bedrijf Activision-Blizzard.

Moet wel zeggen dat Blizzard met name in World of Warcraft ver doordraaft, met bijvoorbeeld het vervangen/censureren van een aantal schilderijen van een vrouwelijke bewoner in een huis die blijkbaar trots is op haar lichaam.

De betreffende schilderijen

Vrouwen die trots zijn op hun lichaam, kopen daar ook (vaak) kledij voor om dit te tonen, dit doen zij over het algemeen niet om mannen op te hitsen, maar dat is wel het beeld wat Blizzard schetst met deze aanpassing.

Het is ook enerzijds een belediging richting mannen toe, dat Blizzard denkt dat mannen van dit soort kunst maar vrouwen gaan lastigvallen.
Geeft gewoon aan dat ze totaal het verschil niet zien tussen fantasie en realiteit. In WOW is E-RP al sinds vanilla een ding, waar mannen en vrouwen aan meedoen. Maar opeens moeten alle sexuele verwijzingen verdwijnen want dit lost volgens blizz het probleem op dat vrouwen op het werk lastig gevallen worden op de een of andere manier....

Zelfde met die aanstellingen van bijvoorbeeld Jen Oneal. Ik mag toch aannemen dat op directeur niveau je niet regelmatig lastig gevallen wordt door mensen boven of naast je op de leidingsladder. Dan zou het wel HEEL erg zijn. Dus deze dames weten helemaal niet beter hoe het er voor vrouwen aan toe gaat op de werkvloer. Hoogstens dat ze wat makkelijker te benaderen zijn voor vrouwen.

Overigens zie ik ook weer comments dat Jen niet competent zou zijn ofzo. Deze dame werkt al lange tijd op hoog niveau in de gaming industrie, onder andere als directeur van een gamestudio van actiblizz, dus dat is gewoon onzin. Ik denk dat als je haar ervaring en die van Mike Ybarra vergelijkt het lijstje ongeveer even lang zou zijn. Dat is dus ook niet wat ik bedoelde met mijn eerdere comment. Meer dat dat Co-directeurschap de nadruk erop legt dat het een man en vrouw was waardoor je haar positie ondermijnt voordat ze begonnen is.
Dus deze dames weten helemaal niet beter hoe het er voor vrouwen aan toe gaat op de werkvloer.
Sterker nog je had ene Frances Townsend, een Executive Vice President bij Activision-Blizzard die het bagatelliseerde...

Dit is een e-mail die intern naar Activision-Blizzard medewerkers is verstuurd door Frances:
Klik hier!

Met name voor het volgende stukje is ze hevig bekritiseerd en ze is uiteindelijk ook zelfs opgestapt:
"A recently-filed lawsuit presented a distorted and untrue picture of our company, including factually incorrect, old, and out of context stories - some from more than a decade ago," Townsend reportedly says in the email.
van een aantal schilderijen van een vrouwelijke bewoner in een huis die blijkbaar trots is op haar lichaam.
Eh....
while the robed woman is (or was) in Stormwind's S-I7, a spoof of Britain's disbanded MI7 agency.
Hoeveel foto's van vrouwen met decollete tot letterlijk onder de navel denk jij dat er in het kantoor van MI7 te zien waren?
dit doen zij over het algemeen niet om mannen op te hitsen, maar dat is wel het beeld wat Blizzard schetst met deze aanpassing.
...
Het is ook enerzijds een belediging richting mannen toe, dat Blizzard denkt dat mannen van dit soort kunst maar vrouwen gaan lastigvallen.
Citation please. Dat jij deze invullingen geeft aan een verandering die geen inhoudelijke uitleg heeft gekregen vanuit Blizzard zegt meer over jou dan over Blizzard.
Hoeveel foto's van vrouwen met decollete tot letterlijk onder de navel denk jij dat er in het kantoor van MI7 te zien waren?
Hoeveel foto's/schilderijen van vrouwen zie jij met de poses die daarin afgebeeld worden terwijl ze niet trots zijn op hun lichaam? Het beroep van die persoon is dus volkomen irrelevant.
Citation please. Dat jij deze invullingen geeft aan een verandering die geen inhoudelijke uitleg heeft gekregen vanuit Blizzard zegt meer over jou dan over Blizzard.
Misschien moet je even goed kijken wat voor aanpassingen ze recentelijk hebben gedaan, daar hoef je geen geschreven tekst voor te hebben om te zien waar ze mee bezig zijn.

"A surprise in today's Patch 9.1.5 PTR build includes HD updates to a couple of very obscure paintings dating all the way back to vanilla. Rather than updating the graphics alone, the images have also been censored, with one merely having its sexuality toned down and the other image changed entirely."

"Several player character jokes and flirts have been removed from the game in the patch 9.1.5 PTR, as part of Blizzard's ongoing company-wide effort to update parts of the game which are considered outdated and inconsistent with their values. In addition to player voice lines, the profanity laced tirade heard by repeatedly clicking on King Ymiron after being "recruited" to join the Warrior Order Hall in Legion has also been removed."

Ofwel alles wat met seks te maken heeft of geseksualiseerd kan worden zoals een schilderij van iemand met decolleté of in ondergoed, is gecensureerd, aangepast of verwijderd.

Dus in mijn optiek heb je weinig te vertellen, maar gezien deze reactie plus de reacties op andere nieuwsberichten die ik van je gezien heb, ben je enkel bezig met mensen uit de tent te lokken i.p.v. inhoudelijk iets toe te voegen.
Hoeveel foto's/schilderijen van vrouwen zie jij met de poses die daarin afgebeeld worden terwijl ze niet trots zijn op hun lichaam? Het beroep van die persoon is dus volkomen irrelevant.
Het beroep is natuurlijk relevant, want geen enkele vrouw in een overheidsomgeving heeft ooit bewust dergelijke foto's van zichzelf opgehangen in een overheidsgebouw. Denk je dat een dergelijke vrouw nog lang een carriere heeft als ze dat doet? (overigens hetzelfde verhaal voor mannen)
En dit is echt het typische argument: "ja maar deze vrouw is trots op zichzelf, wil graag sexy zijn, etc etc". Deze vrouw bestaat niet. Ze is "gecreeerd" door de maker van het schilderij. Deze persoon heeft besloten dat de vrouw kennelijk graag exhibitionistisch/"trots op haar lichaam" is. Dus opnieuw de vraag, waarom denkt de maker van deze vrouw op het schilderij dat dit oke is? Kennelijk denkt de maker dat dus niet meer, dus vandaar de patch.
Overigens geldt ook dat als je vindt dat Blizzard de keuze mag maken om totaal onrealistisch geobjectiveerde vrouwen in hun games te verwerken, ze net zo goed het recht hebben om deze weg te halen.
Ofwel alles wat met seks te maken heeft of geseksualiseerd kan worden zoals een schilderij van iemand met decolleté of in ondergoed, is gecensureerd, aangepast of verwijderd.
Klopt. Met die conclusie (dat dit allemaal met seks te maken heeft) heb ik ook geen probleem. Ik had een probleem met wat jij zei. Opnieuw:
dit doen zij over het algemeen niet om mannen op te hitsen, maar dat is wel het beeld wat Blizzard schetst met deze aanpassing.
...
Het is ook enerzijds een belediging richting mannen toe, dat Blizzard denkt dat mannen van dit soort kunst maar vrouwen gaan lastigvallen.
Dat is pure projectie. Misschien denkt Blizzard voor een jonger publiek content te willen maken. Misschien staan de makers niet meer achter seksuele content. Misschien wil Blizzard in China geen problemen met censuur. Misschien denkt Blizzard dat deze content onbewust ervoor zorgt dat we een betere maatschappij worden. Misschien is de nieuwe teamlead in Blizzard een preutse Godsvrezende Christen die niet van die vuiligheid in z'n games wil.
Hoe weet je dat Blizzard denkt dat "mannen van dit soort kunst maar vrouwen gaan lastigvallen"?
maar gezien deze reactie plus de reacties op andere nieuwsberichten die ik van je gezien heb, ben je enkel bezig met mensen uit de tent te lokken i.p.v. inhoudelijk iets toe te voegen.
Wat ik probeer te doen is mensen die dingen zeggen zonder onderbouwing of zonder de andere kant van het verhaal te onderzoeken nog eens opnieuw naar hun eigen woorden te laten kijken. Dat neemt de vorm van confronterende vragen. Als iemand een goed argument heeft zijn die vragen te beantwoorden, en ben ik erg benieuwd naar dat antwoord.
Overigens ben ik een heel stuk redelijker als mensen redelijke dingen zeggen. Maar dingen als "Blizzard denkt dat mannen van dit soort kunst maar vrouwen gaan lastigvallen." is niet een redelijke afgeleide op een aanpassing van een portret zonder enige verdere uitleg van Blizzard, dat is op zichzelf "mensen uit de tent lokken" voor mij.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 27 juli 2024 02:24]

Het beroep is natuurlijk relevant, want geen enkele vrouw in een overheidsomgeving heeft ooit bewust dergelijke foto's van zichzelf opgehangen in een overheidsgebouw.
Intelligence agency.... sexspionage.... Gaat het kwartje vallen?

Ravenholdt Manor is tevens geen overheidsgebouw, maar onderdeel van de Ravenholdt faction.
"Ravenholdt Manor is the headquarters for the Ravenholdt faction."
"Ravenholdt is a guild of thieves and assassins which welcomes only those of extraordinary prowess into its fold. ".

Een Redditor heeft tevens dit specifieke schilderij beschreven:
This is called a "reclining nude" - made famous by Renaissance Master Titian. Nearly every famous painter after him has had their own rendition of a reclining nude, it's almost a right of passage.

That being said, this is not a strictly erotic painting. Note the faint Harem pants covering her legs, and the cloth covering her face and lower arms. More than likely this would be a painting of the lady of the house. Although she is sexualized, it is more to display the power of her husband - he has the money and strength to not only have a babe, but also higher a painter to paint her beautiful figure.

Also note the craqueleur of the painting - literally the cracks on the surface of the oil paint (almost always happens to oil paintings). Although craqueleur can happen nearly immediately (as oil never technically 'dries') for it to be this extent would require a good deal of age of the painting. This furthers my belief that the painting has remained in the possession of the manor for a rather long time, helping me understand its a member of the household.

Lastly paintings were brought to lords of various noble women to marry (like tinder in the Middle Ages), and they would pick the best babe - this could be her betrothal painting. This isn't very likely however, because these paintings would be very non-erotic, dressed in full court regalia usually. Just another possible thought.
------------------------
Misschien denkt Blizzard voor een jonger publiek content te willen maken.
Volgens mij heb je een aantal rechtszaken van Blizzard in de afgelopen tijd gemist? Het is niet zo moeilijk om te concluderen dat deze wijzigingen n.a.v. deze rechtszaken zijn. Dit valt te zien aan de vele (onjuiste) aannames die je doet vanaf je eerste alinea.
Misschien wil Blizzard in China geen problemen met censuur.
Blizzard brengt al een aangepaste versie van WoW uit in China waarin aardig wat censuur wordt toegepast, of daarbij dit specifieke schilderij gecensureerd wordt, geen idee. Het is geen nudity dus wellicht niet.
https://www.reddit.com/r/...orship_comparisonlots_of/

Een hoop aannames die je niet gedaan had als je je een beetje had ingelezen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 02:24]

Ze is dus of enorm geschrokken van de puinzooi die ze aantrof of haar aanstellen was toentertijd een ondoordachte aanstelling ("we moeten een vrouwelijke CEO, en wel morgen"). Wel een raar verhaal hoe je na drie maanden er al weer de brui aan geeft; ik denk dat dat niet heel best op je CV zal staan.
Het lijkt er ook gewoon heel erg op dat 'men' het bedrijf op basis van fouten uit het verleden wil afrekenen en dat de politiek hier op ingericht is. Bepaalde 'correctheid' terugbrengen binnen Blizzard lijkt nu een scorched earth strategie te worden.

"Is de gifbeker al leeg mensen? Nee? Allemaal nog even een slokje dan" :+

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 27 juli 2024 02:24]

Best wel jammer dat een commentaren hier op Tweakers maar weer duidelijk maken dat de problemen ten aanzien van inclusiviteit worden weggezet als incompetentie van de betrokkenen.

Juist dat fenomeen heeft de problemen bij Blizzard veroorzaakt en is duidelijk niet uniek voor die organisatie. We hebben nog een lange weg te gaan
Blizzard is de volgende in het rijtje van game giganten van vroeger, die nu keihard worden geregeerd door Alfa-CEO's met een zucht naar eindeloze poen, die hun personeel uitknijpen om hun bonus te halen.

Andere bedrijven die al zijn afgegleden
Ubisoft
Epic

En natuurlijk had je al de bedrijven die vanaf het begin al weinig sympathiek waren
Electronic Arts
Activision

En dan heb je nu inmiddels ook de giganten op het gebied van mobile gaming (de grootste rioolput) waar spelers (en medewerkers) uitgeperst worden met mooie termen als commitment, engagement en reoccuring revenue (mooie termen voor eindeloze crunch en alleen focus op grinden en microtransacties).

Soms vraag me wel eens af of er ook grote gezonde gamebedrijven zijn.
In 3 maanden heb ik veel bereikt.
-zoals wat?
Schilderijen in WoW aan laten passen.

Je zet op een positie de beste neer, voor de aandeelhouders, voor de klanten, voor het bedrijf. En of deze nu X Y Z is met variatie A B of C, boeit niet. Maar zolang zij zelf precies indezelfde hokjes blijven denken (want daar ligt het probleem), ben je geen kloot beter dan hetgeen wat er zat, of wat er gaat komen.

Maar dit staat haaks op de sneer die Amy Dunham eerder op twitter gooide, die juist aangeeft dat ze weggaan zo snel omdat er blijkbaar weinig is verbeterd. Krijg ik eerder het gevoel dat zo'n job 'way over their head' is, even een bedrijf binnenhuppelen, wat dingen naar jou zin zetten, zo gefixed... je praat over een gevestigde orde die opeens naar jou moet luisteren omdat jij anders wil? En of dat nu een vrouw is voor meer vrouwen, een 'getint' persoon voor meer cultuur, of een LGBHTOTHGHQVH+ voor 'hun' mensen of zelfs gewoon een man die meer knuffelniveau wil hebben, dat maakt niet uit, het principe erachter blijft hetzelfde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.