Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Animaties tonen mogelijk ontwerp van Oculus Quest Pro-headset

Animaties die gevonden zijn op de website van Oculus, tonen een headset met een ontwerp dat anders is dan de huidige Quest 2. Mogelijk gaat het om de Oculus Quest Pro, waar al langer geruchten over gaan. Ook zijn nieuwe controllers te zien.

De headset in de animaties heeft een glanzende voorkant en rust op het voorhoofd van de gebruiker. De hoofdband heeft ook aan de achterkant een groot vlak voor steun en lijkt iets uit te steken. Dat zou bedoeld kunnen zijn als contragewicht. Het ontwerp van de headset lijkt enigszins op een product dat Facebook-topman Andrew Bosworth onlangs toonde op Twitter. Hij zei dat dat ging om een prototype, zonder verdere details te geven.

Verder laten de animaties controllers zien en een basisstation waarop die geplaatst zijn. Mogelijk worden de controllers daarmee opgeladen. De controllers hebben niet langer een ring met trackingleds, maar zijn compacter. Uit de animaties lijkt ook op te maken dat de nieuwe VR-bril de bewegingen van het volledige lichaam van de gebruiker in een virtuele omgeving kan nabootsen. Hoe dat werkt is nog niet duidelijk. Met de huidige Quest-headsets kunnen alleen de handen en het hoofd van de drager geanimeerd worden.

De animaties zijn door Twitter-gebruikers aangetroffen op de Oculus-website. Facebook heeft zelf nog niets bekendgemaakt over een nieuwe headset, maar het bedrijf houdt op donderdag zijn Connect-evenement. Dat zou een moment kunnen zijn voor het aankondigen van nieuwe hardware. Facebook heeft eerder al gehint naar de komst van een Quest pro. De Quest 2 kwam een jaar geleden uit.

Andrew 'Boz' Bosworth met prototype van VR-bril

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-10-2021 • 10:05

30 Linkedin

Submitter: Tassadar32

Reacties (30)

Wijzig sortering
Hmmm, Ik kan me vergissen en misschien heeft facebbook wat innovatiefs bedacht maar de controllers zonder tracking ring geven mij een beetje het gevoel datt ze voor een oplossing zijn gegaan met minder nauwkeurigheid. Voor 'Pro-toepassingen' (lees: zakelijk, vergaderen, etc.) waarschijnlijk goed genoeg maar Beat Saber ga je er denk ik niet fjin mee spelen.
Tracking met camera's in plaats van ring kan juist veel accurater werken. Met de huidige Q2 stoppen de controllers met nauwkeurig tracken zo gauw de ring niet zichtbaar is vanaf de headset, met camera's heb je dat probleem niet. Exact dezelfde progressie hebben we ook bij de headset gezien. Eerst outside-in tracking, toen inside-out met beacons/lighthouses en nu inside-out zonder beacons/lighthouses. Als de geruchten waar zijn en de headset een IR grid projecteert zouden de controllers nu dus van outside-in naar inside-out met lighthouse tracking gaan.
Ah check. Zoals ik zie als Facebook iets innovatiefs heeft bedacht licht het anders.
Heel innovatief vind ik het niet, het is de logische volgende stap voor tracking. Facebook is de eerste die het mogelijk gaat toepassen.
Technisch gezien is het inside out ipv outside in tracking, en dat word al jaren gebruikt.
In feite wordt dit gewoon outside in zoals de lighthouses, maar zitten de cameras niet in lighthouses maar in de controllers.
In lighthouses zitten geen camera's
2 jaar geleden ?? Volgens mij september 2020

[Reactie gewijzigd door softinc op 25 oktober 2021 10:09]

Klopt, het was de Quest 1 die twee jaar geleden uit kwam.
Dat de Quest Pro er waarschijnlijk zou komen was al een tijdje bekend uit hints in de firmware van de bestaande Quests. Het ziet er wel interessant uit, maar ik verwacht dat de prijs wel een stuk hoger gaat zijn. Boven de 1000 euro wellicht. Vergeet niet, deze is naar verluid gericht op de zakelijke markt en zelfs de Quest 2 zakelijke versie is al 700 euro. En het ziet er uit dat deze veel luxer is uitgevoerd nog buiten de extra specs. Veel betere hoofdband, mooi laadplatform voor de controllers... Maar we gaan het zien donderdag.

Ik heb pas op mijn werk een grote open test gedaan met VR meeting software. En een van de uitkomsten hiervan was een gebrek aan lichaamstaal ondanks de VR. Gezichtsuitdrukkingen werden gesimuleerd, bewegingen van benen kloppen niet (armen wel deels maar omdat alleen de handen worden getrackt worden de armen gesimuleerd en zien er vaak vreemd uit). Maar als ik zie dat mensen verwachten dit voor 500 euro in huis te hebben, denk ik dat ze van een koude kermis thuiskomen :) Ik hoop dat ook hoor, maar verwacht het niet. Ik denk dat dit meer een high-end platform gaat worden voor de zakelijke markt en voor het uitproberen van nieuwe technieken die pas later naar de consumentenversie komen.

Ik zie zelf VR meetings niet echt als een vervanging voor de teams meeting waar je met zijn allen een powerpoint bespreekt. Meer voor de dynamische grote workshop waar je om een whiteboard hen staat en post-its opplakt enzo. En natuurlijk als vervanging voor reizen (Corona!). Hiervoor gaan deze functies van gezichts- en lichaamstracking echt veel toevoegen. Voor gaming zal het niet zo heel veel toevoegen. Voor sociale consumenten VR wel (zoals Facebook Horizon) maar dat is nog steeds niet gelanceerd en zal ook een tijd nodig hebben om kritieke massa op te bouwen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 oktober 2021 10:31]

Voor een realistische lichaamstracking zonder lichaamstracking (inverse kinematics dus) zou je eens moeten kijken naar Echo Arena. In mijn opinie de enige game/applicatie waar je bovenlichaam bijna exact matcht met je avatar.

Ik heb de Quest 2 geprobeerd in te zetten als monitor-vervanging maar daar is de resolutie helaas nog te laag voor. Als de resolutie met Foveated rendering een stuk omhoog kan zou een Quest Pro naast een leuk apparaat voor gaming ook wel eens voor andere dingen geschikt kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Tassadar32 op 25 oktober 2021 10:45]

Ja je ziet ook dat Facebook sterk in die richting denkt. Naar verluidt werken er al mensen bij hen op die manier.

Toen ik die grote test deed, hebben we ook gekeken naar Immersed. Om het 'samen op kantoor werken' na te bootsen terwijl we in verschillende landen zaten. Maar dit viel het meest tegen, zo erg dat ik het niet eens noem in mijn vergelijkingen. Het was een groot geklooi met de drivers voor de virtuele schermen, de positionering van je toetsenbord die je steeds bij moet stellen om hem te zien in VR, de positionering van de schermen enzovoorts. En inderdaad, de resolutie. Maar dat is dus niet het enige dat er nog niet klaar voor is.

Facebook is wel hard bezig aan dingen zoals toetsenbord tracking (momenteel al op de Quest 2 ondersteund maar alleen met 1 model Logitech, de K830). Ze noemen dit Infinite Office: https://www.engadget.com/...ite-office-181634992.html

Ik heb geen gelegenheid gehad die te proberen, en die van Immersed viel nogal tegen. Facebook heeft het niet voor niets uitgebracht, ik denk dat er nog een klap geld in gestoken moet worden om het bruikbaar te maken. Inclusief een betere resolutie headset maar ook op softwaregebied.
Ik ben een van die gekken die volledig blind kan typen dus keyboard tracking geef ik niet veel om. De Quest controller als muis werkt prima en ik had gelukkig geen driverproblemen met Immersed. Zelfs de optie om een aantal virtuele monitors aan te maken werkte zonder problemen. Het liep voor mij gewoon echt stuk op resolutie. Heb ook Virtual Desktop geprobeerd maar dan zit je weer vast aan een enkele desktop. Het allerliefste zou ik net als parallels op osx gewoon alleen vensters naar mijn virtuele werkruimte schuiven, het hele concept desktop werkt alleen maar beperkend in VR.
Ik typ ook blind maar zonder keyboard tracking vond ik het toch lastig. En waarom? Nou als je het toetsenbord wil vinden op je bureau dan is dat lastig. En om de 'beginpositie' te vinden.

De Quest controller als muis vind ik voor bureauwerk ook niet handig omdat je hem in de lucht moet zwaaien. Dat is vermoeiend na een tijdje. Met de drivers hadden we ook problemen omdat niet iedereen admin rechten had op de computers, en sommige mensen op Mac en sommigen op Linux zaten. Daar ging de installatie al een stuk minder soepel.

Ik vind Virtual Desktop ook veel fijner maar inderdaad, die ene desktop schiet niet op. Die flat in Chicago is wel verrekte mooi, met dat mooie uitzicht dat nog beweegt ook <3 (alleen jammer dat het zo'n korte loop is)

En inderdaad, het zou nog veel beter zijn om af te zijn van het concept 'desktop' in VR en met losse windows te werken. 100% eens! Op zich zou dit met Linux makkelijker moeten kunnen omdat X-Windows native al zo werkt. Je kan zelf een app op een totaal andere computer starten.

Maar dit bedoel ik eigenlijk dat er nog veel ontwikkeling nodig is. Zoals het nu werkt is, het er nog niet vind ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 oktober 2021 22:51]

Het ziet er wel interessant uit, maar ik verwacht dat de prijs wel een stuk hoger gaat zijn. Boven de 1000 euro wellicht.
Voor een >3x hogere prijs moeten ze dan wel wat meer meeleveren dan iets andere controllers en een andere hoofdband. Moet zeggen dat ik het idee prima vind: Maakt de hoofdband gewoon echt onderdeel van de headset, en gooi op zijn minst de batterijen aan de achterkant. Een nadeel is dat je niet meer de hoofdband kan vervangen, maar goed, bij een CV1 hoefde ook niemand dat te doen want die was gewoon prima.

En daar komt toch een puntje hier. Want behalve dat imo het standaard comfort van de Quest 2 ruk is, is geluid nou ook niet geweldig vergeleken met een CV1. En ik mis hier in de afbeeldingen toch enige vorm van speakers. Oh ze zullen er vast ergens verstopt bij zitten, maar ik ben skeptisch of dat in de buurt komt van wat de echte speakers van eg een CV1 of een Index kunnen.
Voor een >3x hogere prijs moeten ze dan wel wat meer meeleveren dan iets andere controllers en een andere hoofdband.
Uiteraard, maar dat is toch ook het geval? Full-body tracking, gezichts tracking, er wordt in de geruchten ook gesproken over een nog hogere resolutie en eyetracking...

Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat ze hier niet voor massa adoptie gaan met een zo laag mogelijke prijs omdat ze duidelijk niet voor 'zo goedkoop mogelijk' zijn gegaan zoals met de Quest 2.

Ik denk dat de speakers hier gewoon in de hoofdband zitten net zoals bij de Quest 1 en 2. Vergeet niet: Dit gaat geen uber-kwaliteits headset worden voor gaming! Maar een apparaat om mee te socialiseren in VR. Waarbij dingen als comfort (makkelijk op en af zetten) en emotie uitdrukken belangrijker gaan zijn dan de ultieme kwaliteit. Zie ook Facebook's plannen op het gebied van Metaverse. Ik verwacht wel een stapje vooruit op visueel gebied maar dat is vooral omdat mensen nog steeds pixels kunnen tellen.

Wat VR gaming enthousiastelingen zoals wij willen is niet waar Facebook op weg naartoe is. Soms komen er wel leuke produkten uit met een prima prijs waar we van kunnen profiteren, zoals de Quest 2. Maar zij hebben een ander doel voor ogen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 oktober 2021 19:25]

Comfort van de Q2 met elite battery strap is hier dikke prima. Paar ZS10 pro IEMs met comply foam erbij en je hebt heerlijk accuraat geluid erbij.
Begint al wat meer op een ski-bril te lijken dan een kijkdoos die aan je hoofd geplakt zit.

Misschien op een dag zal het gewoon een soort zonnebril worden die je op zet, met alle computing uit de cloud gevist. One day...
Ik verwacht dan meer een duikbril dan een zonnebril, je wilt toch eigenlijk al het licht weg hebben en het enige licht uit je VR bril laten komen.

Zonnebril zou beter passen in een soort AR oplossing, maar ik denk dat we pas over een paar jaar weer wat start-ups daar mee zien spelen alvorens een grote speler het opkoopt/zelf maakt en uitbrengt rond 2030.
maar ik denk dat we pas over een paar jaar weer wat start-ups daar mee zien spelen
Is Facebook niet al de grootste speler op het gebied van VR en AR? En ze hebben toch net de "Rayban stories glasses" aangekodigd? Hoezo 2030?

Tenzij blijkt dat de maatschappij AR in het openbaar nog steeds niet accepteert (en gebruikers als glasshole 2.0 gaat bestempelen), zullen er misschien ook wat startups aan de weg gaan timmeren, maar succes tegen de miljarden van Facebook en de voorsprong die ze met Oculus al hebben.
Dit wordt geen Quest Pro denk ik, meer een concurrent voor de Vive Flow (meer gericht op media consumptie en in dit geval dan in VR werken).

Dit lijkt me niet een apparaat voor games.
Lijkt me meer dat dit juist wel voor gaming is, aangezien er controllers worden bijgeleverd. Vive Flow moet je besturen met je telefoon.
Controllers kunnen ook voor doeleinden zijn als makkelijk muizen enz. Bij de Flow is dat ook gelijk z’n zwakte, alleen Android, en alleen specifieke toestellen werkt het mee. Om dat te voorkomen moet je wel controllers gebruiken. Dus uiteindelijk zegt het niet direct wat.

Plus de controllers gebruiken camera tracking omgekeerd voor betere tracking voor in-VR vergaderingen vermoed ik.
Nee, denk echt een quest pro, zeker gezien de bulk op de achterhoofd waarmee die niet handig is voor op bed te liggen.
Uit de animaties lijkt ook op te maken dat de nieuwe VR-bril de bewegingen van het volledige lichaam van de gebruiker in een virtuele omgeving kan nabootsen. Hoe dat werkt is nog niet duidelijk. Met de huidige Quest-headsets kunnen alleen de handen en het hoofd van de drager geanimeerd worden.
Dat lijkt alleen te kunnen wanneer de gebruiker voor een spiegel en/of voor externe camera's staat die verbonden zijn aan een service. Waarschijnlijk dus niet voor thuis, maar bijvoorbeeld winkels en evenementen.
Bron
aan de achterkant een groot vlak voor steun en lijkt iets uit te steken. Dat zou bedoeld kunnen zijn als contragewicht.
Dat is toch de accu op de enige plek waar je die logischerwijze kwijt kunt? 8)7
Net zoals ze al doen in de elite strap met extra accu, maar dan een primaire accu. Zou dus wel inhouden dat je geen andere strap kunt monteren
Ah, het nieuwste Facebook reclame tool.
Dan betaal ik liever wat meer voor een apparaat waar ik zelf zeggenschap over houd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True