Facebook wil tienduizend mensen in EU aannemen om te werken aan VR en AR

Facebook zegt de komende vijf jaar tienduizend mensen in Europa aan te gaan nemen om te werken aan 'virtuele ervaringen' met augmented reality en virtual reality. Facebook gaat onder meer mensen in Nederland zoeken. Het bedrijf wil een eigen 'metaverse' uitbouwen.

De 'hoogopgeleide' werknemers moeten allemaal uit de Europese Unie gaan komen, meldt Facebook in een blogpost. Het bedrijf zegt dat de investering dient als een 'blijk van vertrouwen' in de Europese techindustrie. Wat voor nieuwe VR- en AR-ervaringen Facebook precies wil creëren om de metaverse op te bouwen, is nog niet bekend.

Het bedrijf zegt dat met de creatie van een metaverse, online-interactie meer moet gaan lijken op interactie in de echte wereld. Ook moet het toegang bieden tot 'nieuwe creatieve, sociale en economische kansen'. Facebook zegt binnenkort te gaan beginnen aan een wervingscampagne voor gespecialiseerde engineers. Landen waar dat gebeurt zijn naast Nederland onder meer Spanje en Duitsland, schrijft Bloomberg.

Deze investering in een 'metaverse' sluit aan bij het nieuws van september dat Facebook een nieuwe cto heeft aangesteld die zich gaat richten op de ontwikkeling van onder meer VR- en AR-apparaten. Facebook is niet nieuw in de wereld van VR, zo maakt het al sinds 2014 Oculus-headsets.

De Oculus Quest 2, een VR-bril van Facebook

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

18-10-2021 • 10:44

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
Waarom iedereen uit de EU? In de rest van de wereld zijn toch ook genoeg mensen die dit kunnen? Zo van, India has more honor kids than the US has kids.
Lijkt op een charme offensief van Facebook. Zouden ze af willen van alle rechtzaken over privacy en een grotere afhankelijkheid van de EU op Facebook willen maken met werkgelegenheid? Zo van, 'beter doen jullie rustig aan met die rechtzaken, anders trekken wij ons terug uit de EU en verliezen jullie tienduizend hoogopgeleide banen'.
Exact ook mijn gedachten...zie ook dit
(toevoeging: de een na grootste lobbyist binnen de Eu....nr1 is google.)

[Reactie gewijzigd door litebyte op 18 oktober 2021 11:10]

Inderdaad extreem doorzichtig.

Europa heeft zelf een extreem tekort aan ontwikkelaars en wil hier de ICT infrastructuur op zowel hardware als software uitbreiden,


en dan zou Facebook ineens 10k mensen willen werven in de EU waar ze al overal en nergens worden geïmporteerd…

Een beetje werknemer gaat je 100k per jaar kosten, dat zou jaarlijks 1mld zijn.


En het trieste,
nieuws: Facebooks algoritme spoort klein deel van haatzaaiende posts op
hier zou dan geen geld/capaciteit voor zijn. Iets met prioriteiten lijkt me zo. Want dat kost weer duizenden mensen aan politiemankracht.
Inderdaad extreem doorzichtig.

Europa heeft zelf een extreem tekort aan ontwikkelaars en wil hier de ICT infrastructuur op zowel hardware als software uitbreiden,


en dan zou Facebook ineens 10k mensen willen werven in de EU waar ze al overal en nergens worden geïmporteerd…

Een beetje werknemer gaat je 100k per jaar kosten, dat zou jaarlijks 1mld zijn.
EU reikt tot aan de Zwarte zee. Er zijn ten Oosten van Duitsland landen waar ze én goede ICTopleidingen hebben én graag voor half geld werken.
zal ongetwijfeld een pressie middels zijn
"Hopelijk worden de boetes dan wat minder, want anders gaan die 10k werknemers de laan uit. "
Daarbij, wie wil er nog voor Facebook werken? Facebook is de nieuwe Shell, toch? Naja, dat is mijn observatie in een IT-managenent opleiding in Nederland

[Reactie gewijzigd door Coffee op 19 oktober 2021 07:58]

Ze zeggen toch niet dat ze alleen maar mensen in de EU willen aannemen? Waarschijnlijk willen ze op een zelfde manier ook duizenden mensen in Azië en Noord-Amerika aannemen.

Het maakt alleen juridisch gezien niet uit wáár in de EU je mensen aanneemt omdat iedere EU-burger overal in de EU mag werken. Daarom zeggen ze ook ‘EU’ en niet ‘Europa’ omdat bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk niet meer een logische plek is voor dit soort dingen na de Brexit.
Ze zeggen toch niet dat ze alleen maar mensen in de EU willen aannemen? Waarschijnlijk willen ze op een zelfde manier ook duizenden mensen in Azië en Noord-Amerika aannemen.
Die blogpost heb ik dan even gemist 😉 (die is er namelijk niet). Het zou natuurlijk kunnen, maar zolang ze die focus op de EU blijven benadrukken zonder dat daar echt een reden voor is, ga ik uit van een charmeoffensief.
Hoe eerder Facebook weg is uit Europa hoe beter.
India has more honor kids than the US has kids
Omdat Facebook die Aziatische kids wil aannemen in Europese kantoren.
Dit deden ze al jaren in de US maar dat is alsmaar moeilijker.

De big tech kantoren van Seattle en Bay Area zijn >50% Aziatisch.
Er zijn meerdere opties/redenen die ik kan bedenken

1 Om de EU hun reet te kussen, meer openheid geven over hun "VR/AR, in de dagelijkse wereld"
2 Omdat de Taxes in de USA beginnen te stijgen, en ze hopen een goede Tax deal te scoren met de EU
3 omdat in de EU meer mensen willen werken in deze bedrijfstak [VR/AR]
4 om de "Gender politiek en/of political left/right standpunten" op de werkvloer volledig weg te vagen.
https://www.youtube.com/watch?v=4EIgi79A1pA
Dat argument van die hoogopgeleide banen als politiek drukmiddel kunnen gebruiken was ook het eerste dat bij mij op kwam. Wellicht onterecht, maar gezien de reputatie van Facebook / big tech is enige argwaan wel te verklaren.
Dit hele persbericht is niets meer dan een hint naar de EU om minder streng te zijn.
Ik krijg met dit hele metaverse gebeuren een ontzettende ‘Second Life’ deja vu.

Heb me altijd afgevraagd hoeveel geld bedrijven (banken, uitzendbureaus) toentertijd hebben weggegooid door mee te doen met die, toen al overduidelijke, kansloze nonsens.

Het idee was toentertijd dat men eerst een ‘game’ (Second Life) gaat opstarten om vervolgens ingame naar bv je bank gaat lopen om daar te doen wat je ook gewoon op de website kan doen. Omslachtig, traag, niet realistisch en o wat stonden bedrijven te springen om op die bandwagon te, uhm, springen.

(Misschien een leuk achtergrond artikel waardig)

[Reactie gewijzigd door er0mess op 18 oktober 2021 10:58]

Ditto. Ik heb destijds voor mijn werk in een research context ook naar Second Life gekeken, en ik begreep toen al niet wat men daar in zag want het werkte bijzonder omslachtig.
Daarbij vind ik een "digitaal leven" (deels) als vervanging van het "fysieke leven" een redelijk problematisch concept op ethisch vlak omdat je je psychologische welzijn/invulling eigenlijk weg geeft aan een commerciele instelling.
Ik krijg vreselijke jeuk van ideeen die lijken op bv Ready Player One. VR is geen massa markt, ook gezien de issues als bewegingsziekte etc. Nog erger is dat virtueel vergaderen met VR.

We hadden vroeger ook nog die virtuele wereld op PS3. Bleef een gimmick.
Dit is wel heel kortzichtig. Toen in de jaren 90 de mobiele telefoon uitkwam, dachten veel mensen ook dat dat overbodig was ("als ik ga bellen doe ik dat met de huistelefoon", "en dan loop ik de hele dag te bellen en mailen?"). VR is natuurlijk niet hetzelfde, maar het kan prima een massamarkt zijn. Daarnaast heeft 1.8% van steamgebruikers een VR headset. Alle problemen die vr nu heeft kunnen opgelost worden in de nabije toekomst.

Ik steun facebook echter niet om VR in de massamarkt te krijgen want het is een onetisch en agressief bedrijf.
De 'mobiele telefoon' is volgens mij pas echt heel erg populair geworden toen de 'smartphone' gemeengoed werd, wat natuurlijk een ander product is in de basis. Een mobiele telefoon was een... nou ja, mobiele (makkelijk verplaatsbare) telefoon die je buiten kon gebruiken om mee te bellen en sms-en.
Een smartphone op dit moment is je (communicatie-)portaal naar de wereld toe. Alle informatie van de wereld haal je overal waar je bent op. Je kan nu (a-)synchroon met 'iedereen ter wereld' communiceren op allerlei manieren. En oh ja. Je kan er ook mee bellen en sms-en. (gechargeerd natuurlijk)


VR hoe we het nu kennen is een soort interactieve stereoscoop (uit 1838 voor het laten zien van foto's) of viewmaster (uit 1939. Zo'n rood ding die we als kind hadden, waar je aan een hendel kon draaien en steeds een ander plaatje kreeg)
In 1956 kwam de Sensorama. Een soort kast waar je achter/in zat met een monitor. Daarin kreeg je een soort video voorgeschoteld en 'reed je door een stad heen' op een motor (nog niet interactief)
In 1960 kwam de eerste 'hoofd-gemonteerde display' uit (de 'Telesphere Mask'. Een soort VR-bril die video kan weergeven). Ook nog niet interactief.

Halverwege de jaren 80 kwam NASA met 'Virtual Interface Environment Workstation' (VIEW). Wat met een combinatie van speciale handschoenen voor de eerste keer interactief werd.

Je kan dus, als je de vergelijking met een mobiele telefoon wil maken, eigenlijk zeggen dat de 'VR-brillen' in de basis uit ongeveer 1960 dateren. Zover ik weet is de eerste VR-bril in z'n huidige vorm de Oculus Rift (2012) geweest uit een kickstarter. Er zijn uiteraard veel meer producten die er op lijken, lang voordat de Rift uitkwam. Nintendo heeft volgens mij ook ooit iets dergelijks uitgebracht, maar dat weet ik niet zeker.

Ik zie persoonlijk VR niet echt een massamarkt worden, zolang er van die 'onhandige' brillen voor nodig zijn. Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten natuurlijk, maar dat is puur mijn gevoel bij de huidige stand van zaken/techniek. Het heeft uiteraard zeer zeker potentie op allerlei vlakken. (zowel voor entertainment als professioneel gebruik, maar zolang je er zo'n bril voor nodig hebt, denk ik niet dat de 'massa' het zal oppakken. Een beetje zoals 3d-televisies. Dat is ook nooit 'echt' aangeslagen bij het grote publiek. Ik zou niet eens weten of ze nog echt verkocht worden?)
De 'mobiele telefoon' is volgens mij pas echt heel erg populair geworden toen de 'smartphone' gemeengoed werd, wat natuurlijk een ander product is in de basis. Een mobiele telefoon was een... nou ja, mobiele (makkelijk verplaatsbare) telefoon die je buiten kon gebruiken om mee te bellen en sms-en.
Een smartphone op dit moment is je (communicatie-)portaal naar de wereld toe.
Sorry maar de gewone mobiele telefoon was al overal aanwezig voordat de smartphone uitkwam. Iedereen had een GSM anno 2002-2007. En er waren toen al genoeg mensen (appartementsbewoners bv) die enkel een mobiele telefoon hadden en geen landlijn. In mijn ogen waren mobiele telefoons toen ook veel socialer dan nu. SMS'en en bellen waren immers de 2 grootste toepassingen van dat ding. Terwijl m'n nu uren kan verspelen door kwijlend z'n ogen uit te staren op 1 of andere entertainment-app.
Er zijn uiteraard veel meer producten die er op lijken, lang voordat de Rift uitkwam. Nintendo heeft volgens mij ook ooit iets dergelijks uitgebracht, maar dat weet ik niet zeker.
Jep, de virtualboy: https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Boy. Er was ook nog de tiger R-zone https://en.wikipedia.org/wiki/R-Zone. Allemaal uiteraard geflopt.
Een beetje zoals 3d-televisies. Dat is ook nooit 'echt' aangeslagen bij het grote publiek. Ik zou niet eens weten of ze nog echt verkocht worden?)
Ja dat begreep ik destijds ook niet. Het werktte niet in de tijd van de rood/blauw brillen waar eind jaren 90 ook een kleinie revival van was, waarom zou het werken anno 2010. Vreselijk wel dat iedere generatie poogt om dezelfde schijt door onze strot te rammen.
VR wordt sowieso een massa markt.
Niet in de komende jaren, maar in de toekomst wel.
De vooruitgang gaat hard.
Het is nu nog een fantasie, maar ik geloof wel in de vooruitgang:
Binnen x jaar is het mogelijk om beelden in je hoofd te zien zonder dat je ogen ze waarnemen.
X kan 5, 10, 20, of 50 jaar zijn.
Vanaf dat moment is het hek van de dam, en is AR/VR de nieuwe werkelijkheid.
En zal je, net als nu zonder computer/telefoon, zonder deze techniek niet meer de dagelijkse dingen op een praktische manier kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 18 oktober 2021 14:10]

Zeker weet ik het niet, maar ik denk het inderdaad ook. Wanneer we van die 'bulky' brillen af zijn, zal het waarschijnlijk wel wat worden. Voor AR denk ik dat als er betaalbare Google Glass-achtige dingen komen (maar dan een wat neutralere uitstraling) en daadwerkelijk goed werken en een toegevoegde waarde bieden, dat die al eerder kunnen aanslaan. Een aanzienlijk deel van de mensen draagt nu ook al een bril, dus voor het straatbeeld dat zijn we dat al 'gewend'. Of anders misschien zelfs in de vorm van contactlenzen?

Ik zie voor het dagelijkse 'leven' ook meer in AR dan VR. VR zie ik toch meer als een entertainmentding of een professioneel ding. AR zie ik veel meer mogelijkheden voor in het dagelijks leven. Maar zoals ik al eerder schreef. Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk.
Waarom iedere keer die telefoon er weer bij halen? :?

Alsof dat daadwerkelijk iets betekend voor welk ander product dan ook.

En de volgende komt met 3d wat maar iedere keer flopt en we zijn weer terug bij af.

Volgens welke logica is de mobiele telefoon relevant in dit verhaal?
We hadden vroeger ook nog die virtuele wereld op PS3. Bleef een gimmick.
Oh dat PlayStation Home, nietwaar? Jammer dat het niet op PS4 en PS5 kwamen.
Nou, PS Home was best een goed concept, grootste probleem daarbij vond ik het laden tussen de levels, dat duurde veel te lang. Als dat probleem opgelost was, wat nu veel makkelijker is ivm snellere opslag etc, dan was het zeker een heel goed concept en verre van een gimmick.

En virtueel vergaderen in VR is juist een heel goed concept, mits je ook bv handtracking en facialtracking hebt. Het is echt een stuk immersive als bv gebruik maken van een webcam.
En die issues met bewegingsziekte valt reuze mee met de hedendaagse VR headsets en wordt alleen maar beter met nieuwere headsets and snellere GPU's. Ja, er zullen altijd mensen zijn waarbij het niet fatsoenlijk werkt, net zoals dat er altijd mensen zijn die altijd ziek blijven op een schip of wanneer ze als passagier meereizen in een auto.
Beweging ziekte is al vele male minder met de quest 2. Ik zie er echt wel toekomst in maar vooral het gewicht en de beperkte accuduur is het grootste probleem op dit moment.
Nouja, hoe is digitaal leven anders dan fysiek leven als de interactie in de nabije toekomst identiek is dmv VR (op wat voor manier dan ook)? Of je nu fysiek op de bank zit bij vrienden of virtueel, waarbij dus tegen die tijd mimiek etc ook goed virtueel overgedragen kan worden? En vergeet niet dat voor veel mensen juist fysiek bij elkaar zijn helemaal niet mogelijk is.
Op dat vlak ben ik het met je eens, het zal zeker een verrijking zijn voor contact met anderen. En VR en AR hebben zeker hun plek waar ze waarde toe kunnen voegen.

Mijn bezwaar is ook niet technisch. Het probleem wat ik zie is dat je een extra (en gemakkelijkere) ingang creeert voor (commerciele) partijen om hun agenda naar je te pushen. In ieder geval, dat was de trend van Second Life destijds toen iedere toko hun eigen virtual-balie ging openen en reclame ging ophangen.
Ik ben van mening dat virtualisering van informatiestromen (zoals we nu social media hebben, en straks VR & AR) ons kwetsbaarder maken voor beinvloeding omdat de informatie die we krijgen steeds "gemaakter" wordt. Naarmate het verschil tussen het medium en onze zintuiglijke beleving kleiner wordt, des te moeilijker het gaat zijn om onderscheid te maken tussen fictie en realiteit.
Nouja, hoe is digitaal leven anders dan fysiek leven als de interactie in de nabije toekomst identiek is dmv VR (op wat voor manier dan ook)? Of je nu fysiek op de bank zit bij vrienden of virtueel, waarbij dus tegen die tijd mimiek etc ook goed virtueel overgedragen kan worden?
Omdat je op de bank natuurlijk zonlicht binnenkrijgt en mensen kan aanraken ?
Of je zonlicht binnen krijgt ligt helemaal aan waar jij je bank hebt staan, en mensen aanraken is natuurlijk afhankelijk van wie, want ik ga mijn vrienden niet zo maar aanraken, overigens met nieuwe forcefeedback pakken etc is het best mogelijk om deels dat gevoel te krijgen, en voor andere zaken heb je ook al bepaalde controllers 🤣
Weer een heel slim verhaal van Facebook, nu ze in de VS zwaar onder vuur liggen, gaat men ineens in Europa 10000 mensen aan het werk stellen. Ga er maar vanuit dat dat een loze belofte zal worden. Dit is een verhaal wat in VS opgepikt moet worden zodat men daar de teugels wat laat varen, bang dat Facebook zich op activiteiten buiten de VS gaat richten
Er kunnen (ondermeer) 2 dingen achter zitten:
* Splits het werk tussen 2 grootmachten, en speel die tegen elkaar uit.
Wees onduidelijk over wat-waar ontwikkeld wordt en onder welke wetgeving.
Wijs naar de ander als er iets mis gaat.

* Neem 10.000 (initieel) mensen aan, van binnen Europa, en haal ze ook op van buiten Europa (India, etc).
Zodra er ongewenste regelgeving komt, dreig je je kantoor te sluiten.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 18 oktober 2021 14:03]

10.000 klinkt leuk, maar wat stelt dat nu voor op de bevolking van de EU/Europa?
Tja... aan een kant zeg ik inderdaad dat het bullshit is. Het is vaak de manier hoe grote bedrijven krampachtig bepaalde concepten proberen aan te smeren in een VR SNS omgeving.

Aan de andere kant... terwijl iedereen tijdens de corona crisis liep te janken dat ze niet meer naar evenement konden, in verplichte lockdown zaten en klaagden dat ze hun vrienden niet meer konden zien... Nouja... ik zat in VR, elk weekeinde naar concerten en evenementen geweest. Daar is het dan ook snel duidelijk dat de westerse wereld niet echt mee komt met het VR gebeuren. Alles gebeurd in Azië.
Precies dit ! Ik zat tijdens de lockdown alleen maar thuis en werk ook vanaf huis. Toen een quest 2 gekocht en gewoon staan golfen, naar de bios met een bak nachos op de bank. Concerten bekijken enz. Echt geweldig.
Mja ik zie de meerwaarde daar niet van boven ik zeg maar iets: wii-sports spelen, netflix kijken en de woodstock film aanzetten op een normaal plat scherm ? En nu dat alles terug open gaat ... is er nog plaats voor de virtuele versies van de echte ervaringen. Is virtuele golf beter dan echte golf ? Is een virtueel concert leuker dan een "echt" concert ? Ik bedoel ... wiens beurt is het nu om te trakteren op pils, waar is al het etnisch fastfood eten, hoe ga je je slip, bustiere of boeket bloemen in appreciatie naar de artiest gooien, welke nieuwe vrienden/vriendinnen kan je zo nog echt ontmoeten, etc ...
Tja dat zeiden ze vroeger ook van een telefoon.. de meerwaarde zit hem in het feit dat je om je heen kan kijken. Alsof je echt in een Bios zit, met 3D beelden en 3D geluid. Is echt golfen leuker dan virtueel. Als je het met familie doet die ver weg woont dan wel. Of bijvoorbeeld met special effects die niet kunnen in de echte wereld. Verder ga je niet met -10 in de sneeuw gaan golfen maar dat kan wel echt het digitaal is.. zelf geld voor het gaan naar een concert, fysieker is leuker maar lang niet altijd mogelijk. Denk hierbij aan kosten, maar ook gewoon de beperkte hoeveel kaartjes voor een concert.

Maar ook voor werk, ik woon in Assen en de rest van mijn team zit door heel Nederland. Fysiek ontmoeten is lang niet altijd mogelijk, maar digitaal wel. Dan kan je een sprint wissel hebben alsof je fysiek naast elkaar zit.

Ik zie vr echt als een toevoeging, het ene sluit het andere niet uit.
Aan de andere kant... terwijl iedereen tijdens de corona crisis liep te janken dat ze niet meer naar evenement konden, in verplichte lockdown zaten en klaagden dat ze hun vrienden niet meer konden zien... Nouja... ik zat in VR, elk weekeinde naar concerten en evenementen geweest. Daar is het dan ook snel duidelijk dat de westerse wereld niet echt mee komt met het VR gebeuren. Alles gebeurd in Azië.
Dat verklaart mooi waarom ze van facebook hier in Europa komen om te testen: een onontgonnen terrein. Nog geen last van andere ervaringen.
Onontgonnen terrein is ook een groot woord, vooral veel mensen die zoiets hebben van "second life was toch z'n f'n clusterfuck, is dat niet hetzelfde als VR? kijk naar de huidige stand van zaken op VRChat! Hoepel op met je onzin!". Mensen met deze mentaliteit zijn heel moeilijk te overtuigen om iets te doen met het sociale aspect van VR.

Snap dan ook wel dat je 10.000 man nodig gaat hebben om deze mentaliteit te overbruggen.

Ondertussen trucken de Aziaten vrolijk door en heb je complete bedrijven die alleen opereren in VR en beetje bij beetje de kersen uit de pap halen terwijl grote bedrijven langs de zijlijn staan te treuzelen. En dan heb ik het niet over de bedrijven die VR gear maken.

Maar ach, ik vermaak mij hier prima!
Jammer dat deze opkomende markt volledig gedomineerd wordt door Facebook. Ze zijn wel slim door vroeg in te stappen. Uiteindelijk zal het een standaard worden (zodra VR/AR brillen licht en kleiner zijn) en tegen die tijd hebben ze een heel ecosysteem inclusief walled gardens en alles verstopt achter een Facebook account...

Ik hoop dat Valve op korte termijn ook een nieuwe (portable) HDM laat zien. Er gaan al geruchten over. Liever wat meer betalen dan mijn ziel op de Facebook stapel.
Er zijn toch behoorlijk wat partijen die zich hiermee bezig houden. Echter ... hoeveel gebruikers ken je? In mijn vrienden groep hebben twee mensen er eentje en bij mijn weten verzamelen ze stof. Het klinkt naar de toekomst maar hier is de barriere zelfs hoger dan 3d TV's waarbij je enkel een brilletje nodig had. Ik zie dit persoonlijk dan ook niet gebeuren, ik ben op z'n best een casual gamer die misschien eens een paar uur in de week speelt en ik ga dan van z'n leven ook niet hier een ruimte voor gereed maken. Ik wil ontspannen, lekker achter m'n laptop een beetje gamen en meer niet. Als ik actief iets wil doen ga ik wel op m'n fiets in de ochtend wat rondjes maken maar 3d ik ken aan niemand dat dit persoonlijk is besteed.
Jammer dat de meeste mensen bij VR denken aan gaming, maar wat denk je van zakelijke toepassingen? Wat ik ervan gezien heb is echt fenomenaal. Vanuit je luie stoel een monteur begeleiden met je Hololens, op het gebied van opleidingen/instructies, sporten met VR, die keukenboer die met een voorstel komt.
Natuurlijk het ziet er nog niet uit met dat zware ding op je neus, slecht beeld en je hebt te dure hardware nodig etc, etc, maar daarom zet FB en andere firma’s zo hoog in om hier te verbeteren, want wat er nu is, is toegegeven, nog niet goed.
.
hoeveel gebruikers ken je?
Ik gebruik zelf een Vive en ken twee mensen met een Oculus. Stof happen doen ze niet (want we spelen wel eens samen) maar het gebruik is denk ik ook niet zo groot.

Het klinkt naar de toekomst maar hier is de barriere zelfs hoger dan 3d TV's waarbij je enkel een brilletje nodig had.
Ja, de drempel is nu nog te hoog maar het is (IMHO) onvermijdelijk. We leven namelijk in een 3D wereld en ja, nu zijn er nog HDM's nodig maar de ontwikkeling gaat enorm snel en ik verwacht dat dit in de toekomst niet meer hoeft (je ziet nu al schermen verschijnen met ingebouwde 3D zonder bril).

Ik wil ontspannen, lekker achter m'n laptop een beetje gamen en meer niet. Als ik actief iets wil doen ga ik wel op m'n fiets in de ochtend wat rondjes maken maar 3d ik ken aan niemand dat dit persoonlijk is besteed.
Ik snap je, ik heb vaak ook hetzelfde. Maar ik denk dat VR in de toekomst er in alle vormen en (intensiviteits) maten zal komen. Vooral als schermen zo goed worden dat ogen niet snel vermoeid raken (gecombineerd met AR). Dit is nog steeds een heel erg nieuwe techniek, geef het tijd.
Ik denk dat het wel mee gaat vallen. Het is net als apple met de smartphone van vroeger. Apple heeft nu misschien nog steeds een groot marktaandeel maar er is keus als je niet een product van apple wil. Hetzelfde gaat hier ook wel geburen. Het voordeel dat facebook er nu veel geld in pompt is dat er veel kennis op wordt gedaan. Een deel van de mensen die nu bij facebook aan vr/ar werkt, werkt in de toekomst misschien wel bij een ander bedrijf en de kennis die ze nu opdoen kunnen ze dan daar toepassen.
Het is net als apple met de smartphone van vroeger. Apple heeft nu misschien nog steeds een groot marktaandeel maar er is keus als je niet een product van apple wil.
Mwa, ik zie Apple een beetje als Valve. Die richten zich op kwaliteit, privacy en daarmee op een hogere prijs. Je ziet dat de normale mens enkel en alleen Google's Android als keuze heeft. En Google richt zich op Advertenties, diensten en daarmee lagere prijs. Net als Facebook.

Als het resultaat is dat Facebook 80% van de wereldwijde VR markt heeft, dan zijn we erg slecht af...
Ik kreeg al een berichtje van een recruiter. Ehm... nee, t is Facebook. Wie wil daar nu voor werken?!
Banen zijn een machtsmiddel van multinationals. Door het geven en weghalen van banen kunnen ze regulering beinvloeden en korting op belastingen bewerkstelligen.

Als de tech sector in de EU wil groeien moet het op eigen benen staan. Facebook banen kunnen een boost geven, maar uiteindelijk zullen Europese bedrijven groot moeten worden, en niet hun bedrijf verkopen aan silicon valley wanneer ze een leuk bod krijgen.
Ik vind het echt lollig en tegelijkertijd in en in triest hoe Facebook een real world versie van die big evil corp van Ready Player One wilt worden. Als het aan hen ligt is straks je hele leven in handen van Facebook, het liefst terwijl je dagenlang kwijlend met je VR bril weg ligt te dromen in hun wereld.
Misschien kunnen die beter eerst een paar jaar met een ander probleempje gaan helpen

nieuws: Facebooks algoritme spoort klein deel van haatzaaiende posts op
Hoewel het zeker een probleem is, kan je als zo een groot bedrijf meerderen dingen naast elkaar doen. Ze zijn niet met maar 1 ding bezig.
VR blijft een vreemde ervaring, het is tof om in een andere wereld te zitten maar je bent zo afgesloten van de echte wereld wat het ook meteen een vrij eenzame ervaring maakt die je niet live met andere in de kamer kan delen. Andere kunnen eventueel meekijken via een scherm maar er is geen interactie.

AR kan dat misschien wat verbeteren maar op AR vlak zijn er echt nog enorme stappen te zetten voordat het enigszins acceptabel is voor de gemiddelde consument.
Tja hangt af van welk spel je speelt. Er zijn genoeg plekke met online concerten enz waar je heel veel andere mensen ziet. True het is niet zoals de persoon in de kamer, maarja als je een spel op de Xbox speelt hoeveel mensen kijken dan met je mee ?
Spannend nieuws in combinatie met de aankomende Oculus Connect (eind deze maand). Vermoedelijk worden er 2 nieuwe prototypes gepresenteerd waaronder 1 vol met sensoren voor gezichtherkenning en eytracking. Het doet me allemaal veel denken aan secondlife. Dit metaverse zou zomaar eens heel groot kunnen worden.
Precies dit ! Ik ben heel benieuwd, zelf van Google cardboard over gegaan naar de quest 2. Dat verschil is zo bizar groot en het gevoel dat oproept is zoveel beter dan wat voor 2D game ook kan doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee