Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Facebook gaat naam wijzigen om focus op metaverse weer te geven'

Facebook zou volgende week een nieuwe bedrijfsnaam willen onthullen, volgens geruchten. De nieuwe overkoepelende naam zou moeten reflecteren dat het bedrijf meer is dan een sociaal netwerk en ook een focus op de metaverse moeten weergeven.

Waarschijnlijk gaat het om een bedrijfsnaam waar Facebook naast Instagram, WhatsApp en Oculus onder gaan vallen, schrijft The Verge, die van bronnen vernam over een komende naamsverandering. Ceo Mark Zuckerberg zou de wijziging volgende week tijdens Facebooks Connect-evenement willen bekendmaken.

The Verge verwijst naar een uitspraak van afgelopen juli tegen de site: "We gaan een transitie doormaken waarbij mensen ons niet meer voornamelijk als een sociaalmediabedrijf zien, maar als een metaversebedrijf". De nieuwe naam zou die transitie moeten weergeven, volgens het gerucht. Daarnaast zou een naamwijziging Facebook niet slecht uitkomen vanwege de aanhoudend negatieve berichtgeving rond Facebook.

Bedrijven zoals Facebook gebruiken steeds vaker de term 'metaverse' om een toekomstige virtuele omgeving te beschrijven waarin mensen interactie kunnen hebben. Begin deze week claimde Facebook nog dat investeringen hierin in Europa tienduizend banen gaan opleveren.

Wat de nieuwe naam gaat worden is niet bekend. In het verleden werkte Facebook onder de naam Horizon aan een virtuele omgeving. Deze naam werd volgens UploadVR begin oktober gewijzigd in Horizon Worlds.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-10-2021 • 07:42

113 Linkedin

Submitter: ronansoleste

Reacties (113)

Wijzig sortering
Beetje zelfde strategie als Google heeft gedaan met alphabet.

Google wekt hij veel mensen een heftiger reactie op dan Alphabet.
Veel mensen weten niet eens wat alphabet is.

Zou misschien ook voor wat media rust kunnen zorgen?
Stringer Bell had dit al jaren geleden in de schoolbanken geleerd, fragment uit de serie The Wire:
https://www.youtube.com/watch?v=KbbZc2pab9k

Grappig dat het voor mijn gevoel toch wel de criminelen zijn die dit doen (zowel in de serie als hier in real life)
Alphabet, Inc is de holding waar Google LLC bij onder is gebracht (net zoals onder andere Google Fibre, Inc en Fitbit, Inc)
Dus in dezelfde soort constructie als (onder andere) Albert Heijn, Etos, Gall & Gall, en bol.com onder de Ahold Delhaize N.V. holding vallen.

Facebook, Inc wil dus blijkbaar haar bedrijfsnaam veranderen. Ze kiezen er dus voor om het niet onder een holding te zetten. Het zal, naar mijn verwachting geen invloed hebben op Facebook als merknaam / productnaam.
Ik zou niet weten hoe het onderbrengen van bekende namen onder één naam tot meer media rust gaat zorgen. Er wordt nu ook nog steeds gesproken over alphabet, het moederbedrijf van Google. Dat gaat straks niet anders worden met welke naam Facebook ook gaat gebruiken. De schandalen blijven toch komen.

Ik mag hopen dat ze een neutrale naam hebben gekozen, want iets megalomaan of waar mensen over kunnen vallen zal niet helpen.

Ik moet denken aan de begin jaren van de kabelmodem in eindhoven. De dienst heette toen Goldmine :D . Maar omdat die naam problemen gaf in Italië (was al geregistreerd daar volgens mij) werd het later omgedoopt tot Chello. :) . De rest is geschiedenis.
Dan wordt het nieuws wel verspreid over meerdere bedrijfsnamen. In plaats van dat het telkens Facebook is dat telkens in de media komt, zal het ook regelmatig de nieuwe naam zijn dat 90% van hun cliënteel toch niet kent. Zo wordt de merknaam Facebook wat ontlast.
Niet op het moment als er in de berichtgeving staat "<bedrijfsnaam>, moederbedrijf van Facebook ...". Zoals @david-v al aangaf.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 20 oktober 2021 08:40]

Jij gaat er van uit dat mensen tegenwoordig meer lezen dan de titel en de teaser, en echt op een link klikken en het hele artikel lezen? :?
Want dan gaan ze niet gewoon koppen met "Google-moederbedrijf <...>"? De titel moet pakken, dus staat het interessanter als er Google in staat dan wanneer er Alphabet in staat. Er is dus een prikkel voor de nieuwsschrijvers om de nieuwe naam zo secundair mogelijk te maken aan datgene dat bekend is.
De titel moet ook beknopt zijn. Dus het eerste jaar word de connectie opgenomen, daarna word hij alleen maar gemaakt in de inleidende paragraaf.
Klopt inderdaad. Als je kijkt naar de "Alphabet" tag dan valt op dat je voornamelijk nieuws met "Google" in de kop ziet terugkomen.
https://tweakers.net/tag/Alphabet/nieuws/

[Reactie gewijzigd door Archcry op 20 oktober 2021 14:37]

ehh als ik op je linkje klik zijn er op de 1e pagina maar een paar waar ook Google in de titel staat...of lees ik je sarcasme verkeerd?
En ik denk dat de media zich niet laat misleiden en jarenlang de nieuwe naam zullen blijven koppelen aan Facebook, want een nieuws item over alphabet trekt nou eenmaal minder mensen dan een artikel over Google bijvoorbeeld. Dat zal met de nieuwe naam waar Facebook onder zal vallen niet anders zijn.
Hoe vaak hoor je in het nieuws iets over Alphabet (en dan heb ik het over reguliere nieuws bronnen zoals nos.nl). Als er iets aan de hand is met "Google" noemen ze het gewoon "Google" en ik vermoed dat dit ook gewoon gaat gebeuren met de naam Facebook.

Nieuwswebsites willen 1 ding en dat is dat je de website bezoekt en het artikel leest. Klikt een willekeurige persoon sneller op "Facebook heeft privacy gelekt" of op "Metaverse heeft privacy gelekt".
Mwa is dat zo? Tweakers heeft het altijd over "Google-moederbedrijf Alphabet"
Een bedrijf met de naam van één van de producten is vaak niet handig. Facebook ziet de ophef die nu zo nu en dan natuurlijk liever niet gelinkt aan een van de producten. Ophef rond bijv. Instagram moet bij voorkeur bij Instagram blijven en niet uitstralen naar Facebook (het portal) of WhatsApp.
Voor veel mensen is een associatie van een overkoepelende bedrijfsnaam met de producten zeker niet automatisch. Veel mensen zullen niet denken aan Google zodra er ophef over Alphabet ontstaat.

Of het nu echt wat rust in de media gaat brengen is onduidelijk. Als er nieuw is over Alphabet wordt de naam Google er nog steeds bij genoemd. Als dat bij Facebook onder de nieuwe naam ook gaat gebeuren, dan helpt het maar minimaal.
We hebben het toch ook over Opel, en niet Stellantis. Als ze bij Opel een blunder begaan gaat het nieuws over Opel, niet over Stellantis. Dus andere merken onder die parasol, zoals Fiat, blijven uit het nieuws. Dit is wat Facebook ook wil... Als Instagram kleine meisjes gek maakt door push notificaties bij elke like en tag, moet een andere dienst van hun niet geraakt worden. Daarnaast is Mark gewoon een weirdo die nog steeds denkt dat hij Internet 2.0 kan uitvinden.
klinkt als een interessante crypt naam
Heel veel mensen lezen enkel titels en vormen daar een mening op en gaan daar op reageren. Dan valt een naam als Alphabet ineens heel wat minder op.
Er wordt nu ook nog steeds gesproken over alphabet, het moederbedrijf van Google.
Met sites als deze;
https://killedbygoogle.com/
is dat ook niet zo vreemd 🤡
Beetje zelfde strategie als Google heeft gedaan met alphabet.

Google wekt hij veel mensen een heftiger reactie op dan Alphabet.
Veel mensen weten niet eens wat alphabet is.

Zou misschien ook voor wat media rust kunnen zorgen?
Zeker niet... denk maar aan Dr Jekyll and (evil) Mr Hyde :P
Dan gaat iedereen denken, een nieuwe Dr Jekyll is goed bezig, maar ondertussen blijft Mr Hyde hard bezig met het verzamelen van data en het schenden van privacy.
We moeten het gewoon niet erin trappen, ze zijn gewoon schuldig ook al ze een nieuwe naam krijgen!
Precies! Het veranderen van naam is voor mij hetzelfde als een drol oppoetsen: je kunt zo hard poetsen als je wilt, maar stinken blijft 'ie altijd. En wellicht zelfs uiteindelijk méér. ;)
Volgens mij noemt de meerderheid het nog steeds Google en niet alphabet.

Facebook, zal ook altijd Facebook genoemd worden. Tenzij we nog meer lol kunnen maken met de nieuwe naam.
Stiekem hoop ik op een slecht doordachte naam, maar ik vrees dat de marketing afdeling van Facebook geen domme mensen in dienst heeft helaas. We zullen het zien.
De bijnaam van nieuwe facebook naam zal in ieder geval gewoon"Big Brother"blijven.
Ah denk meer qua geld en zich kunnen verschuilen achter indien nodig.
En uiteraard om een gedwongen splitsing te verkopen. (Zelfde als bij google)
Zou misschien ook voor wat media rust kunnen zorgen?
Uiteraard. Toeval? Je draagt zelf het voorbeeld aan met Google, maar er zijn meer voorbeelden.
Google heeft een eigen adblocker geïntegreerd in Chrome. Lijkt positief, maar dat is een slager die zijn eigen vlees keurt. Daarnaast probeert Google alsnog data van ons te verzamelen, maar zonder cookies, via andere technieken (privacy sandbox). Dat wordt gecommuniceerd als goed, maar de vraag is voor wie?
Uiteindelijk moeten we als maatschappij af van het verzamelen van persoonlijke gegevens voor winstbejag. Onze gegevens, ons geld.

Maar denk ook aan hoe het weglaten van de 3,5mm wordt gepresenteerd. Het zou voordelig zijn voor consumenten, doordat bluetooth-audio beter is. Dat is a: per definitie niet zo, en b: het één sluit het ander niet uit. Of het niet toelaten van derden partijen bij reparaties (Apple). Dat schept meer duidelijkheid bij klanten: garantie heb je alleen bij Apple, niet bij eventueel een derde partij. Maar toevallig creëert dat ook een monopolie.

Wat we geloven, bepalen we zelf. Maar wat mij betreft is er geen sprake meer van toeval als we de vele voorbeelden in de praktijk zijn. We zijn weinig kritisch in onze keuzes helaas en daardoor laten we negatieve ontwikkelingen toe.
volgens mij had Google destijds die Alphabet reorganisatie gedaan om van 't constante gezeik van 'Google wordt te groot' af te zijn en beter te kunnen pretenderen dat de andere bedrijfstakken autonome subsidiaries zijn die niet per se ten faveure van Google's overal data wegharken (terwijl die producten dat gewoon nog steeds wel braaf doen maar dat ter zijde :P)
op die manier waren er mogelijkheden, wettelijk, om de datastromen tussen afdelingen in te perken op het putn van privacy. Of het heel effectief is/was is natuurlijk een ander verhaal, maar dat was naar ik me herinner het uitgangspunt waarom er gesplitst moest worden.
Klinkt op zich logisch, Google heeft dat destijds ook gedaan met Alphabet. Zullen we steeds meer gaan zien.
Er zijn bij Google/Alphabet suggesties dat ze dat onder andere zouden hebben gedaan om een juridische barrière te creëeren tussen de verschillende poten van het bedrijf.

Als de Europese Commissie een boete van X% van de jaaromzet van ‘Google’ oplegt omdat de zoekmachinepoot zich heeft misdragen dan valt de omzet van bijvoorbeeld de autopoot er niet onder. Of dat werkelijk een motief is zullen we misschien nooit weten.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 20 oktober 2021 08:24]

De boete wordt bepaald op basis van de omzet van het moederbedrijf. vooral omdat bedrijven uit zoveel verschillende juridische entiteiten kunnen bestaan dat het soms lastig bepalen is welke BV/NV nou precies verantwoordelijk was voor de overtreding. Anders blijf je juridische spelletjes houden.
Google LLC was toentertijd geplaatst onder een nieuwe holding. (Alhabet Inc). (zoals Albert Heijn jaren geleden is geplaatst in Ahold Delhaize N.V.). Dit wordt een echte naamswijziging van Facebook, Inc.
Zullen we steeds meer gaan zien.
Kan je daar voorbeelden van geven?
Denk dat @mr94 niet in de toekomst kan kijken maar steeds meer bedrijven doen (veel) meer dan waar ze initieel mee begonnen zijn.

Kans is dus groot dat meerdere bedrijven ooit een herstructurering aangaan met een nieuw moederbedrijf.
Nou, dat kan natuurlijk maar 1 naam zijn: Evil Corp

Andere opties die men nog aan het overwegen is:
  • Buy n Large Corporation (WALL•E)
  • Tyrell Corporation (Blade Runner)
  • Weyland-Yutani (Alien)
  • Cyberdyne Systems Corporation (Terminator)
  • Omni Consumer Products (Robocop)

[Reactie gewijzigd door dycell op 20 oktober 2021 09:47]

Je mist de meest relevante nog....
  • Umbrella Corporation
:X

[Reactie gewijzigd door HMaster_II op 20 oktober 2021 09:31]

Of.. LIVE Corp (van Cloudy With a Chance of Meatballs)
Omgekeerd EVIL ;)
Of Pizza Hut ^^ (Demolition Man)
LifeInvader zou een goeie naam zijn.
Leuke GTA referentie :D

Denk echter niet dat Take-Two dat leuk zou vinden
Denk echter niet dat Take-Two dat leuk zou vinden
Als ze een beetje humor hebben bij TT lachen ze zichzelf helemaal stuk :P
Ja dat doen ze op de legal en accountancy afdeling wel als ze de rekening voor het gebruik van de naam op de post doen.
Dan ga ik toch ook een vereniging oprichten genaamd Citizens United Negating Technology For Life And People's Safety om tegen bedrijven als LifeInvader te strijden.
Zal een dure grap worden. Aangezien lifeinvader.com al bestaat en TT/Rockstar niet zo snel zal verkopen voor een paar honderd dollar aan FB.
Hmm... Zuck leest te veel Scifi. ik gok op OASIS ?

"In 2045, people seek to escape from reality through the virtual reality entertainment universe called the OASIS (Ontologically Anthropocentric Sensory Immersive Simulation), created by James Halliday and Ogden Morrow of Gregarious Games. "

(https://en.wikipedia.org/wiki/Ready_Player_One_(film))

"The Virtual World (V-World) is a virtual reality space created by Daniel Graystone in 26YR. His invention, the holoband, is used to access it. Participants interact with the world and others via their avatars. Daniel's company, Graystone Industries, was founded on the development of this technology."

https://caprica.fandom.com/wiki/Virtual_World
OASIS is al 28 jaar een internationaal standaarden instituut: https://www.oasis-open.org/
Bekende standaarden onder OASIS: OpenDocument, MQTT, AMQP, OData
Laat de gebroeders Gallagher het maar niet horen.
Wat hij aan het bouwen is, klinkt meer als het bedrijf IOI uit dat boek.

Niettemin zetten ze wel VR op de kaart, dat geef ik toe.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 oktober 2021 09:18]

Facebook noemt het zelf metaverse. Die term komt uit Snow Crash van Neal Stephenson
https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_Crash

Metaverse is enigzins vergelijkbaar met OASIS, maar wat primitiever want Snow Crash verscheen in 1992. In de jaren 90 had je wel meer SF met VR werelden. Otherland van Tad Williams is er eentje die me te binnen schiet. Ready Player One bevat weinig origineels.

Ik vermoed dat Zuckerberg wel de nodige SF heeft gelezen, maar ik denk niet dat Ready Player One de grootste inspiratie was.

[Reactie gewijzigd door Destiny op 20 oktober 2021 10:26]

Snow Crash heeft hij in ieder geval gelezen want zonder deze SF klassieker kom je niet om de term Metaverse heen.

Ready Player One is dat niet die film vol met cult memes en referenties?

Mijn gok is Hiro Protagonist. :Y)
Een andere sci-fi serie waar ik aan moet denken bij deze 'metaverse'-like verhalen is de serie die begon met Neuromancer van William Gibson. Waarin de woorden cyberspace en matrix voorkwamen.
Ik stel voor om het bedrijf naar 1984 om te dopen, om de werking zo goed mogelijk te dekken.
Ja of The Circle (Dave Eggers)
Geweldig boek. Het vervolg is trouwens net uit.
Ik zag het ja (The Every), maar de ebook versies zijn nog niet echt te krijgen tot November.. Ik probeerde het te krijgen maar het schijnt alleen fysiek te verkrijgen zijn in bepaalde boekenwinkels in Amerika om die te stimuleren.
Dat is omdat de schrijver eerst het boek via de ‘gewone’ boekenwinkels wil aanbieden en pas daarna de andere formaten. Er stond dit weekend een interview met Dave Eggers in De Morgen waarin hij dat vermeldde.
Ik heb het gehoord ja, maar het vervelende is dat hij dat alleen in Amerikaanse boekwinkels doet.

Wellicht kan je het in The American Bookstore in Amsterdam wel krijgen maar hier in Barcelona zou ik het niet weten.. Bovendien wil ik het gewoon graag als ebook lezen :) Dan maar wachten.
Vond je? ik vond het maar saai.
Ah top, ga the Every pre-orderen, thx!
MoT (the truth is out there)

*Verwijzing naar ministry of truth uit 1984 en the x files O-)
Ik hoop dat ze Skynet kiezen. Verder hoop ik ook dat Facebook en alle gelieerde merken een pijnlijke snelle dood sterven.
Skynet.be is/was toch een Belgacom product? Ik heb nog steeds een werkend ...@skynet.be e-mailadres.
Zal dat geen conflicten opleveren, mocht facebook Skynet willen gebruiken wereldwijd?
Facebook is groot genoeg om dat eventueel te kunnen overkopen hoor. En daarnaast hoeven ze zich niet zo'n zorgen te maken over de .be extensie, de .com extensie is belangrijker.

Maar ik vermoed dat Spokje al grappend doelt op Skynet van de Terminator en niet de term die vroeger gebruikt werd bij Proximus.

[Reactie gewijzigd door this op 20 oktober 2021 12:18]

Skynet en Terminator is mij ook bekend. Toen Belgacom Skynet introduceerde werden daar destijds veel grapjes om gemaakt.
Onderschat Proximus ook niet en ik denk niet dat Proximus hun eigendom zomaar zal verkopen, al zeker niet aan facebook. Facebook zal wel slimmer zijn om een gekende 'filmnaam' te gebruiken. Maar er is al zoveel geclaimd, dat processen over domeinnamen, firmanamen en dergelijke zo goed als onvermijdelijk zijn.
Ah. Het plot van de blockbuster SPECTRE: Origins wordt ineens helder...
Iemand the Circle van Dave Eggers gelezen?
Wilde ik net voorstellen als naam: the Circle.
Goed boek trouwens. De film schijnt minder te zijn, maar staar nog op de to do lijst.
Inderdaad, ik vond het boek zelf beter. Zoals meestal, natuurlijk. Ze hebben het einde ook veranderd in de film, wat het verhaal wat minder krachtig maakte, vond ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 oktober 2021 09:17]

Even doorlezen naar The Every
Vervolg op The Circle
Inderdaad, ik wacht tot die uitkomt als ebook. We hebben er boven een hele discussie over :)
Ik had de film met emma watson gezien ik schrok daar aardig van.