HTC introduceert Vive Flow VR-headset voor 569 euro

HTC heeft de Vive Flow VR-headset aangekondigd. Het toestel heeft een 3,2k-scherm met een verversingssnelheid van 75Hz en een blikveld van 100 graden en kan gekoppeld worden aan Android-apparaten. De headset is gericht op mediaconsumptie en is voor 569 euro te koop.

De headset weegt 189 gram, bevat een 3,2k-scherm met een verversingssnelheid van 75Hz en een blikveld van 100 graden. Dat is minder dan de Vive Focus 3-VR-headset die een verversingsnelheid heeft van 90Hz en een blikveld van 120 graden. Een ingebouwd ventilatiesysteem moet het draagcomfort ten goede komen. De twee lenzen hebben elk een eigen dioptrie-mechanisme ingebouwd.

De Vive Flow draait op een Qualcomm XR1-soc, krijgt 4GB ram mee en heeft 64GB opslaggeheugen aan boord dat niet uit te breiden valt via een geheugenkaart. Het toestel draait op Android en beschikt over 3D-spatial audio en kan ook via Bluetooth verbinding maken met andere draadloze headsets. Aan de voorzijde werden twee ingebouwde camera's geïnstalleerd die moeten meehelpen bij de zesassige motion- en handtracking. Volgens HTC is de handtracking nog niet af, maar wordt die op een later tijdstip alsnog geactiveerd.

HTC Vive Flow 3
HTC Vive FlowHTC Vive Flow 2

Externe voedingsbron, enkel Android

De Vive Flow moet worden aangesloten op een externe voedingsbron. De headset bevat een kleine ingebouwde accu, die enkel dient om het toestel veilig te kunnen laten afsluiten wanneer andere aangesloten voedingsbron geen stroom meer kan leveren. HTC verwijst voor die andere voedingsbron naar een optionele powerbank van 10000 mAh die het verkoopt waarmee de Vive Flow vier à vijf uur lang meegaat maar ook andere powerbanks met een USB-C aansluiting zullen volstaan.

De VR-headset kan gekoppeld worden aan een Android-smartphone via Bluetooth en die moet volgens berichtgeving van ArsTechnica beschikken over 5G. Op de website van HTC kan nagegaan worden welke smartphones compatibel zijn. De smartphone moet Miracast en het hdcp2.2-protocol ondersteunen. Dat protocol zorgt ervoor dat illegale kopieën van films of games niet afgespeeld kunnen worden. Het is ook mogelijk om via een Android-smartphone de headset te bedienen. iOS-toestellen worden voorlopig niet ondersteund, al zegt HTC dat dit in de toekomst nog kan veranderen.

Wellness, mediaconsumptie en zakelijke wereld

HTC wil met de Vive Flow inzetten op mentaal welzijn en maakt enkele meditatie-apps beschikbaar voor de headset. Daarnaast maakt het bedrijf zich sterk dat de Vive Flow ingezet kan worden om samen te werken met collega's door gebruik te maken van Vive Sync, een platform waarmee via VR vergaderingen en werkafspraken gemaakt kunnen worden.

Het bedrijf introduceert ook een nieuwe abonnementsplan waarmee gebruikers van de Flow alle beschikbare VR-apps kunnen downloaden. Deze dienst zou in de Verenigde Staten 6 dollar per maand kosten. Bij de introductie van de headset zullen volgens The Verge 100 apps beschikbaar zijn en naar het einde van dit jaar worden 150 apps ondersteund.

De HTC Vive Flow moet 569 euro kosten. Vanaf vandaag kan er op de website van HTC vooruitbesteld worden. De headset wordt in november geleverd.

HTC Vive Flow
HTC Vive FlowHTC Vive FlowHTC Vive Flow

Door Jay Stout

Redacteur

14-10-2021 • 20:34

94

Reacties (94)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb nog eens even de site bekeken en het wordt er niet beter op..

- resolutie per oog: 1600x1600 (Quest 2 heeft 1832x1920)
- refresh rate: 75Hz (Quest 2 inmiddels 120Hz)
- FOV: 100 (Quest 2 zit op 104)
- SoC: XR1 (Quest 2 de XR2)
- controllers: je kunt enkel de telefoon gebruiken (Quest 2 heeft controllers er standaard bij)
- voeding: extern (intern bij de Quest 2)
- prijs: €569 zonder voedingsbron, etc. (Quest 2 was €349 bij release, incl. controllers)

Het enige dat de Vive Flow echt beter doet is design en gewicht. Maar dat is ook weer logisch als je ziet wat er allemaal NIET op zit en wat de specs zijn.

Maar ik verbaas met dat HTC het lef heeft om dit voor deze absurde prijs op de markt te brengen. Wat willen ze hier in hemelsnaam mee bereiken? Je kunt er geen controllers op aansluiten, je hebt een externe voedingsbron nodig. Weet HTC wel van het bestaan van de Oculus Quest? Weet HTC wel hoe slecht ze er voor staan in elke markt waarin ze opereren?

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 25 juli 2024 23:58]

Pluspunt van deze is dat je geen Facebook hoeft te hebben. Dan lever ik graag in op wat punten.
tl;dw: kan dat zonder modden en verlies van garantie?
Inderdaad, het kan zijn dat Facebook de Quest zonder winst verkoopt. Hun echte lange termijn winst zit namelijk elders.
Ze verkopen aardig wat games ja
Dat lever jij liever in ja. Veel mensen kijken toch echt naar de prijs van een apparaat.
De positie van FB is daar wel heel smerig in. De uitspraak "Goedkoop is duurkoop" gaat dan ook direct op.
De prijs voor dit apparaat (HTC) is reëel in mijn ogen (no pun intended)

Dat is wel een probleem in de huidige markt. Kijkt de consument niet ver genoeg naar de mogelijke addertjes onder het gras? Of, zijn de bedrijven heel smerig bezig?

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 25 juli 2024 23:58]

Echt niet reëel, de Odyssey+ van 3 jaar terug heeft een hogere resolutie en is beter en lag voor 350 in de schappen. Sowieso één van de beste VR headsets.
Je kan het met de quest vergelijken wat je wilt, maar de doelgroep en use case zijn totaal verschillend.

Dat neemt niet weg dat deze headset naar alle waarschijnlijkheid gaat floppen, de markt is er totaal niet naar en de doelgroep zal niet al te geinteresseerd zijn.
Gaat er vooral om dat je alle dingen die de Flow kan, ook met de Quest 2 kan, en zo niet zelfs beter met de Quest 2 kan...
Ik heb beiden mee gespeeld, en ben bijzonder goed geinformeerd over het wat hoe en wie aspect. ""Beter met de quest 2 kan" geeft aan dat jij het niet helemaal snapt, en dat htc dus zowel met de marketing presentatie als wel de duidelijkheid vd usecase de plank mis slaat (er van uitgaande dat je meer dan 2 seconden hebt gekeken naar wat het nu eigenlijk is).

Het is appels met peren vergelijken.

Edit: ik snap dat wat ik zeg hard overkomt, maar ik heb er geen gevoel bij; ik bedoel het niet naar maar ben gewoon direct. Zeker niet slecht bedoeld.

[Reactie gewijzigd door Darkangle op 25 juli 2024 23:58]

Precies dit. Er zitten geen controllers bij, je kunt er nauwelijks spellen op spelen, het is bedoeld als een tv op je hoofd met een snufje vr functies. Het is mijn ogen dan ook eerder concurrentie van de TCL NXTWEAR G, dan van de quest 2.
Alleen die losse batterij vind ik minder, maar op zich vind ik het idee om je telefoon te gebruiken als slimme hub. Een nieuwe telefoon koop je toch wat sneller dan een nieuwe headset. Een losse batterij is wel milieu vriendelijker. Het sterkte punt is denk ik hoeveel lichter en kleiner hij is ten opzichte van mijn Quest 2.
Losse accu (eventueel achterop de strap) zou iets zijn wat Facebook ook met de Quest Pro zou kunnen doen. Ze doen het eigenlijk al een beetje met de Elite Battery Strap. Een kabel vanaf je achterhoofd naar een (mini) rugzak/kontzak apparaat waar alles inzit wat niet op je hoofd hoeft maakt de headset uiteraard nog lichter maar wel moeilijker op/af te zetten. Prima als je een paar uur wil VR-en, minder handig als je met een paar man wil wisselen of even vlug 1 nummertje beat saber wil doen.
HTC prijst zichzelf al jaren uit de markt, hun smartphone divisie is eraan ten onder gegaan en voor hun VR divisie lijkt het een kwestie van tijd met dergelijke producten. Bij 'n gewone consument is dit redelijk kansloos met die prijs en de vraag is maar hoezeer de zakelijke markt hierop springt... ik vrees voor tegenvallende verkoopcijfers.

En stel dat je de bril koopt dan zit je nog met de extra kost van een powerbank + je smartphone die compatibel moet zijn en dan kan je vervolgens nog tegen de beveiliging lopen danzij het hdcp2.2-protocol als je iets probeert af te spelen.
HDCP voorkomt helemaal niet dat je content niet kan afspelen als ie illegaal is. Dat is gewoonweg niet waar. HDCP versleutelt de content van bijvoorbeeld streaming diensten tussen de dienst en het display waardoor het moeilijker is om het op te nemen. Je kan op dit toestel elk bestand gewoon openen en afspelen.
Oké, dus eigenlijk zorgt het er net voor dat zaken als Netflix wel afgespeeld kunnen worden, maar blokkeert het niets anders. Dus enkel services die dit vereisen, gebruiken het.

Makes sense en dan zou je idd met andere toepassingen/content geen problemen mogen hebben.
Netflix is te streamen via mirrorcast dus dat zit wel snor
Ik vind het vooral interessant dat HTC zulke prijzen hanteert, want normaal is er nogal een stigma dat alle merken uit o.m. China, India en in dit geval Taiwan goedkoop zijn…

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 juli 2024 23:58]

De Quest komt ook gewoon uit China, dus...
Chinese productie, ja. Maar ik had het over merken uit dat soort landen (Facebook zelf is Amerikaans), niet over alleen de productie.
Amerika is nu niet bepaald een land waar ze extreem hoge kwaliteitseisen stellen en/of heel erg gaan voor de meest geavanceerde snufjes. Dan denk ik toch eerder aan Duitsland en Japan.

Ze zijn in de VS vooral commercieel heel goed. Zo hebben ze daar min of meer het business model uitgevonden waar je hardware tegen kostprijs of verlies verkoopt, en vervolgens geld verdient met aanvullende goederen, zoals inktcartridges, scheermesjes, software, garantie, leningen, onderhoudscontracten, etc.
Dat kan allemaal heel goed, maar dat was nog steeds mijn punt niet. Maar goed, laat ook maar.
Daarbij ook nog dat je een behoorlijk nieuwe telefoon moet hebben.

Mijn Galaxy S10+ uit 2019 word bijvoorbeeld niet ondersteund.
Dat 2 jaar oude prehistorische ding? Logisch. :+ :P
Precies waar ik al bang voor was dus, dit ding lijkt niet echt enig bestaansrecht te hebben en gaat weer keihard falen. Ik vraag me af hoe lang HTC dit nog vol kan houden...
Resolutie en FoV zullen gerommel in de marge zijn. Refresh rate is persoonlijk hoeveel last je ervan hebt (72Hz van Q1 / Q2 bij release vond ik echt heel belabberd, maar genoeg andere claimen er niks van te merken). Dat de batterij extern is, heeft ook voordelen qua comfort. Die batterij die lekker aan voorkant van je hoofd hangt zal vast één van de redenen zijn dat de Quest2 nou niet bepaald comfortabel is.

En de prijs, tja HTC heeft natuurlijk niet de financiën van Facebook achter zich. Dat gezegd hebbende word ik dus ook niet warm hiervan. Ook door gebrek aan controllers, en beloftes van HTC dat ze echt in de toekomst hand tracking proberen toe te voegen...

Ik zou zeggen richting HTC, is er niks te doen om je oorspronkelijke markt eens wat toe te voegen? En dan bedoel ik gewoon een nieuwe PCVR headset voor een normale prijs. Kan met base stations, maar dan moeten die wel in prijs dalen ook, en moet je de Focus controllers geschikt maken voor basestations.
Als dit het begin is van de volgende 'generatie' headsets die meer op brillen lijken (en minder op hele headsets) vind ik het prima. Dit is geen apparaat voor mij qua prijs (ik heb de originele Vive en de Rift S nog), maar het design is wel echt superstrak. Hopelijk volgen andere ontwikkelaars ook met dergelijke ontwerpen. Geef het nog een paar jaar en dan kan de markt echt los denk ik, voor mij gevoel zit VR nog steeds wat op het randje van de markt voordat het echt door kan breken. Doet me een beetje denken aan de ontwikkeling van de vouwbare smartphones, ze zijn er wel al, maar voorlopig blijft het een niche gadget totdat de prijzen zakken en de hardware/software goed ondersteund kan worden.
Zou wel een hogere fov hebbben: de 100 van deze headset zou horizontaal zijn en die waarde van de q2 ca 90.(youtube mrtv)
Weet niet waar jij je fov van hebt maar voor de quest is ongeveer 90
De gedachte achter deze flow is compleet anders: https://www.vive.com/eu/
Draagcomfort, geluid, compactheid moeten ervoor zorgen dat je altijd en overal dat ding even op kan zetten om aan de hectiek van de dag te kunnen ontsnappen met een rustgevende meditatie op een tropisch strand, of je nou op je kantoor zit of thuis. Ook VR conferenties met collega's op andere locaties worden hiermee comfortabeler (werden niet eens genoemd) en je kan hem opzetten in bed voordat je gaat slapen.
het wordt gepicht als een mental health device i.p.v. een gaming device.

Wat dat betreft is het zonde dat ze een bedrade verbinding voor zien hebben, maar draadloos met externe batterij kan ook.
Dit gaat denkelijk floppen om dezelfde reden dat LCD schermen met een haardvuur met 12 settings floppen: leuk, maar met een hardvuur DVD kan ik hetzelfde bereiken op mijn TV, en als ik dat zat ben eventueel kiezen voor een tropisch strand of aquarium, maar ook de laatste James Bond kijken.
Getoonde Apps waren b.v. Tripp: die is er ook voor de Quest. En ja, de Quest is lastiger mee te nemen, heeft minder goed geluid, kan je niet comfortabel in bed dragen is is sowieso wat minder comfortabel ... maar ik ga dit ding niet kopen...
Compleet kansloos met die prijs + extra kosten (voedingsbron, controllers, etc.) Als je dit vergelijkt met de Quest 2.
Je vergelijkt een apparaat wat door een advertentiebedrijf onder kostprijs in de markt is gezet met als doel een monopoliepositie te realiseren (interessante bijvangst: nog meer waardevolle informatie over jou) met een product waarvan alle gemaakte kosten op een eerlijke manier terugverdiend moeten worden.

Dan is er een keer een bedrijf wat probeert een interessant product in de markt te zetten, geeft niemand het een kans. We mogen blij zijn dat ze het uberhaupt nog proberen, met alle anticompetitieve -en mijns inziens illegale- praktijken van Facebook.

De Flow is een niche product en je kunt het op allerlei fronten afkraken, maar prijs in vergelijking met Quest 2 slaat nergens op.
Maar het is geen interessant product... De prijs is wat mij betreft het minste probleem aan dit ding. Als de rest wel allemaal in orde was, alleen wat duurder maar dan ben je wel van Facebook af, dan stond ik te juichen hoor... Maar dit is gewoon net niks...
Echt, meditatie apps? Is daar een markt voor? Ja wel voor meditatie apps ja, maar hoeveel mensen gaan daar zoveel geld voor neer tellen?
Mee eens. Dit is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar de seconde toen ik voor het eerst met een HTC Vive speelde dacht ik meteen wow, dit is echt een wereld die open gaat voor gaming. Maar de toegevoegde waarde voor andere zaken vind ik eerder minimaal. OK het is leuk voor een keukenbouwer en voor trainingen waar je dure apparatuur voor nodig hebt, maar dat zijn dan weer edge cases waar een Google Cardboard ook nog zou voldoen, of je net eerder een HoloLens wil hebben.

We hadden ooit al een platform waar je gewoon wat interactieve filmpjes en omgevingen in kon verkennen, dat was de Gear VR. Ook niet zo'n succes geweest. Ik voorspel hetzelfde voor HTC.
deleted.

[Reactie gewijzigd door Moogles op 25 juli 2024 23:58]

Indien het nu dezelfde dingen deed als de Quest 2 zonder dan een verplichte FB account + een ok gaming aanbod, dan zou er wel degelijk een markt voor zijn (nog niet geweldig groot, maar je zou enthousiatelingen wel kunnen overhalen). Voor mij zou het mindere gewicht door de aparte batterij ook al een enorme toegevoegde waarde hebben tov de Q2.

De huidige specs + geen games + geen controllers is gewoon compleet koekoek, plus het is het dubbele van de prijs :7
De Q2 wordt gewoon voor de kostprijs verkocht, alleen Oculus heeft er wel, net als de console fabrikanten, dat de winst uit hun store moet komen, en daar verdienen ze goed mee.
Voor zakelijk gebruik is de quest 2 niet interessant.
Want? Er zijn zelf speciale "professional" edities te koop. Die zijn wel een stuk duurder, maar hebben geen verplichting om een facebook account te hebben.

Daarnaast zijn er echt wel manieren om ook in een zakelijk omgeving gewoon facebook accounts te gebruiken.
Er is ook een zakelijke versie van, zoals al genoemd is. Op mijn werk hebben we er een paar. Kosten wel het dubbele maar het is ook wel logisch omdat de consumentenquest ook reclameinkomsten en appverkoop genereert.

Facebook is juist hard bezig met promotie naar de zakelijke gebruiker. Ze hebben in de zakelijke markt wat meer concurrentie zoals Pico en Lenovo (die overigens voor wat betreft VR gewoon Pico headsets verkoopt, alleen hun hololens-achtige AR headsets maken ze zelf). Aan de andere kant hebben ze het voordeel van veel meer developer aandacht en bovendien schaalgrootte.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 23:58]

Het model ziet er ook niet echt geschikt uit voor brildragers. Enig idee hoe hier mee omgegaan wordt?
Je kan in de bril de sterkte aanpassen van + zoveel tot -6. Zag ik in de aankondiging video. Dus losse bril zou niet nodig moeten zijn.

Slecht dat dit niet in het artikel is genoemd.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 25 juli 2024 23:58]

Wellicht aangepast, staat er ondertussen wel:
"De twee lezen hebben elk een eigen dioptrie-mechanisme ingebouwd."
Dan sluit je nog steeds mensen met een hogere afwijking en andere speciale aanpassingen zoals astigmatisme uit. De noodzaak voor een bril of lenzen zal toch blijven voor sommige mensen (en voor een bril als zodanig ook omdat niet alle ogen met contactlenzen overweg kunnen).

Blijft geen gekke vraag dus.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 23:58]

Ik heb enkel een cylindrische afwijking.... Daar gaat zo'n sterkte-aanpassing niet voor helpen...
Zoals hierboven al staat, Cylindercorrectie, meer dan +/- 6 diotrieen en het gaat niet lukken... Die lensinstellingen gaan de "zwaardere" brildrager absoluut niet helpen!
Er bestaan lens opzetstukken die je wel echt aan je ogen kunt aanpassen en dat zou hier wellicht kunnen, mits het nog tussen bril en ogen past, ik heb die voor mijn Quest 2.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 25 juli 2024 23:58]

Dat is de mooiste vr headset tot nu toe.
ja maar nu moet je nog even de powerback die er moet aanhangen erbij denken
Plus je MOET een Android telefoon hebben die aan allerlei eisen moet voldoen. Dus iPhone en oudere Android gebruikers vallen direct buiten de boot.
Ik denk dat er over niet al te lange tijd een soortgelijke iVR bril op de markt gaat komen.
valt op zich nog wel mee

eigenlijk moet er een qualcomm soc in zitten, maar zo te zien wordt de redmi note 9t (deels) en samsungs a42 bv ondersteund, of zijn in ieder geval compatible bevonden, al doet de redmi niet streamen?

je kan dan toch wel verwachten dat de poco's en motorola's van deze wereld ook gaan werken

we praten niet over telefoons van 1000 plus dus dat weer wel
Je kunt er ook een kabel met adapter achter hangen. Je zult niet gauw gaan rondlopen, misschien in een escape room.
de powerpack wordt wel zo veel mogelijk uit beeld gehouden 9 van 10 foto's staat hij niet of (zoals bij de vrouw boven, onder haar blouse weggewerkt)
Mooi kek mee in je cabrio.
En (bijna) de minst functionele. Wat heb je aan mooi als je er vervolgens niks mee kan?
VR is meer dan gaming, en het huidige aanbod is erg op gaming toegespitst, langdurig gebruik met head strap enz. Jammer dat de prijs zo hoog ligt maar ik zie echt wel de gedachten gang erachter. Deze headset vult een gat qua toegankelijkheid en waar VR potentie nog redelijk onbenut is, zoals voor zakelijke en educatieve doeleinden. Voor thuis zou het echter alleen "traditionele" mediaconsumptie zijn, maar dan in VR (porno haha).
Mee eens. Nu nog draadloos.
Wel een gaaf design zeg. Een beetje steam punk naar mijn mening. Verder vraag ik mij wel of er echt een markt voor is voor mentaal welzijn in de vr wereld. Daar buiten is de markt voor mentaal welzijn in ieder geval booming, en naar mijn mening is persoonlijk contact hierbij ook belangrijk. Ik denk niet dat VR daarbij echt kan helpen.

De mensen 'n die bedreven zijn in meditatie zullen het goed kunnen. De mensen die nieuw zijn zoeken het meer op in echte cursussen.
Er is weinig steampunk aan, lijkt meer op een skibril.
Niet steampunk (al zou een steampunk VR headset wel erg gaaf zijn), maar eerder Synthwave
Mooi ding, vond het altijd al een goed idee hem veel lichter/kleiner te maken door de accu met een kabeltje in je zak te steken.
"Bij de introductie van de headset zullen volgens The Verge 100 apps beschikbaar zijn en naar het einde van dit jaar worden 150 apps ondersteund." - 100 apps, 150 apps.. van die nietszeggende getallen, het zegt niets over de kwaliteit van de apps.

edit: De enige manier om deze headset een kans te geven is wanneer ik via wifi mijn steam games kan streamen zoals de Quest 2 nu kan.

[Reactie gewijzigd door maniak op 25 juli 2024 23:58]

Ga er maar niet van uit dat dat kan, de veaag is dan al of de XR1 wel de benodigde wifi protocol voor ondersteund.
Externe voeding nodig, geen controllers, 75Hz scherm.

Ze moeten wel echt hard ingaan op het zakelijke aspect want voor de gamers is dit geen optie.
Visueel is het wel een prachtig ding en ik ben ook groot fan van koppelen met je eigen telefoon.
Toch benieuwd, ik heb zelf een cilinder in mijn bril. Hoe werkt dat met VR? Moet je dan lenzen met cilinder hebben? Dioptrie-mechanismen helpen me niet. Of heb je er met VR minder last van?
Voor mijn quest 2 heb ik lenzen laten maken in dezelfde sterkts als mijn bril, ook met cilinder.
Toch vermoed ik dat cilinders een dingetje zijn voor een opticien om meer geld te verdienen en dat ze de sterkte verkeerd berekenen en dat dan met een cilender corrigeren. Een cilinder oog ontwikkel je namelijk tijdens het baby zij. Het is zo goed als onmogelijk dat in je tiener jaren of als je volwassen bent opeens de vorm van je oog/vlies veranderd en bij de meeste mensen die ik ken, ook bij mij zijn ze pas 15 jaar later met een cilinder aan komen zetten en sindsdien, zie ik eigenlijk minder goed en is alles heel erg verkleind. Maar dat is een een ander verhaal.

Hoe de sterkte afstelling werkt bij deze HTC geen idee maar ik hebzelf behoorlijk hoge sterkte en cilinder.
Wellicht een klein beetje offtopic en ik ben geen optometrist, maar ik heb tot mijn 23e levensjaar 130+% zicht gehad en was helemaal perfect. Op een gegeven moment begonnen de randjes van alles wat ik zag wat wazig te worden, minder dan een halve millimeter verschil.
Ben in het ziekenhuis geweest om dit te controleren en de afwijking was te klein om er iets aan te doen.
Aantal jaar later was het nog iets erger geworden en werd ik moe van het actieve focussen, weer laten nakijken, cilinder.
Ik heb nog steeds 120% zicht zonder bril en ik heb niets in + en niets in - wat betekent dat ik op alle afstanden nog steeds perfect kan zien, alleen door de cilinder worden randjes dus wazig en moet ik bewust mijn best doen om dit scherp te stellen. Het is dus wel degelijk iets heel anders dan een + of - in je ogen.
Met de bril (alleen cilinder) zit ik weer op 130+%.
Dit heb ik inderdaad ook. Ik heb geen dioptrie in mijn bril, alleen cilinder. Juist met 1001 dioptrie instellingen kregen we het maar niet goed, een andere opticien ging vervolgens met de cilinder aan de gang en toen had ik "opeens" scherp beeld.
Wou.. hoe hebben ze dit nou uit kunnen brengen... volgens mij willen ze gewoon geen hardware verkopen en hopen ze vantevoren dat het flopt.

Er is buiten de 'vorm factor' echt totaal geen reden voor deze hardware om te bestaan... er waren wat mensen die op een facebook / quest alternatief gehoopt hadden maar dat is dit dus op geen 1 gebied behalve de vorm.

Ik vraag me wel eens af hoe zo'n bedrijf als HTC dit soort hardware ontwikkeld. Is er niemand in het ontwikkelteam die ergens op een bepaald moment denkt 'waar ben ik mee bezig.' of iemand die op een vergadering roept 'dit is niks, terug naar de teken tafel!' of iets in die richting.

Nog niet eens over de prijs praat ik dan.. als het al ergens concurrentie voor is is het een van die mediavisors van 5 jaar terug voor 299 euro. niet 499 :(
Kijkend naar HTC de afgelopen 10 jaar lijkt het er inderdaad op dat ze er haast hun business model van hebben gemaakt om producten op de markt te brengen die floppen, te duur zijn en/of slecht uitgewerkt zijn.
Ik vraag me af of je met zo'n prijs zelfs met een floppend product nog winst maakt. Beetje raar bedrijfsmodel, dat wel, maar wie weet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.