Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vermoedelijke afbeeldingen van HTC Vive Flow-VR-headset verschijnen online

Telecomjournalist Evan Blass toont op zijn Twitteraccount @evleaks een reeks vermoedelijk officiële afbeeldingen gezet van de HTC Vive Flow. Er werd al verwacht dat HTC deze VR-headset deze week zal aankondigen en dat is inmiddels bevestigd.

Op de afbeeldingen en renders is het ontwerp met twee relatief grote lenzen goed te zien en is de bril zichtbaar vanuit allerlei hoeken. Daarnaast is er een afbeelding die aangeeft dat pre-orders vanaf 15 oktober geplaatst kunnen worden, dat leveringen begin november beginnen en dat de bril 499 dollar gaat kosten. HTC kondigt aan de bril op donderdag tijdens een livestream te presenteren.

De afbeeldingen van Blass suggereren dat de HTC Vive Flow via een draad verbonden kan worden. Op bepaalde afbeeldingen is ook een kokervormig, zwart apparaat zichtbaar, maar dat zou ook een opbergkoker kunnen zijn. Op basis van bepaalde afbeeldingen is duidelijk dat de beelden in ieder geval ook intern gerenderd worden en het dus om een standalone-VR-bril lijkt te gaan. Er is ook een kleine blower-koeler aanwezig in de bril. Verder is de Vive Flow met de smartphone te verbinden, waarna de telefoon als een VR-controller kan dienen. Wellicht krijgt de bril dan ook geen eigen controllers.

Het ontwerp van de Vive Flow lijkt sterk op de Proton-prototypes van ar-brillen die HTC in februari vorig jaar presenteerde. De Vive Flow zou een doorontwikkeling van deze brillen kunnen zijn. Die Proton-ar-brillen hadden twee versies: een bril waarbij alle componenten aan de achterkant van de hoofdband zitten en een tweede versie die een verbinding maakt met een apparaat dat gebruikers aan hun broek kunnen bevestigen. Dat apparaat dient voor de 5G-verbinding. Of hier ook sprake van is bij de Vive Flow, zal waarschijnlijk donderdag blijken.

Onlangs meldde Protocol al dat de HTC de Vive Flow op donderdag gaat aankondigen. Het medium schreef dat het een lichtgewicht consumenten-VR-set zal worden, waarmee de fabrikant een groter marktaandeel op de consumentenmarkt mee zou willen veroveren. Ook zou HTC op donderdag een nieuwe dienst genaamd Viveport Versie aankondigen, voor het combineren van realtime interactie tijdens evenementen en vergaderingen door VR en niet-VR te combineren. Het zou vergelijkbaar zijn met Facebooks Horizon Workrooms en Horizon Worlds, waarvoor de Oculus Quest-bril nodig is.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-10-2021 • 08:21

37 Linkedin

Submitter: Luca

Reacties (37)

Wijzig sortering
Benieuwd wat er allemaal bij zit voor $499 en hoe de specs het doen tegenover die Quest 2. Als blijkt dat je nog een boel accessoires zoals controllers, zender voor draadloos, etc. moet kopen, prijzen ze zich weer volledig uit de markt.

Ondanks dat je Facebook nodig hebt biedt de Quest 2 extreem veel waard voor z'n geld en is er feitelijk een nieuwe standaard gezet. Wil je echt beter qua beeld dan is de HP G2 een goede keuze, die is echter weer $699.

Maar ik verwacht persoonlijk heel weinig van HTC. De laatste jaren slaan ze de plank in praktisch elk segment compleet mis en behoren hun headsets tot de duurste op de markt, terwijl het qua specs bijna ondermaats is. Los daarvan heb je ook nog te maken met een bedrijf dat al jaren op omvallen staat...
Reageer
Dit komt omdat je de rest van de Quest 2 betaald met je privacy.
Het is natuurlijk aan jouw hoeveel dit waard is.
Reageer
Als jij een account speciaal maakt voor de quest 2 en er verder niets mee doet, geef je relatief weinig van je privacy op.
Reageer
Denk je werkelijk dat Facebook niet weet wie je bent?

Zie zien je locatie doordat je met wifi verbonden bent. Met je ip adres linken ze je Quest met de rest van je huishouden. En zodra je wat koopt met die account hebben ze sowieso je persoonlijke info.

Daarnaast observeren ze natuurlijk hoe je je beweegt en waar je naar kijkt, dat is de hele reden dat Facebook VR zo leuk vindt: het geeft nog meer datapunten on menselijk gedrag in kaart te brengen (en dus hoe je het kan uitbuiten). Dat is voor Facebook het waardevolste, zelfs als jouw Quest account niet aan de rest van je Facebook profiel kunnen koppelen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 oktober 2021 10:59]

Reageer
Zie zien je locatie doordat je met wifi verbonden bent.
Respecteert Facebook de _nomap opt-out niet dan?

Sowieso zou dit opt-in moeten zijn. SSIDs scannen en koppelen aan een locatie zou verboden moeten worden.
Reageer
Zegt "wij zullen WhatsApp niet integreren" iets?
Reageer
Maar dan hou je het systeem in stand.
Ik ben inmiddels principieel tegen facebook geworden.
Ik geef om die reden graag meer geld uit om mijn privacy te beschermen.
Reageer
Als ze daarachter komen bannen ze je account en je reguliere account. Tevens ben je dan al je aankopen kwijt. Zijn genoeg mensen die dit al overkomen is.
Reageer
Dat mag dus niet Het moet een persoonlijk facebook account zijn en mag geen "Nep" account zijn, als facebook denkt dat je dit account enkel voor de VR headset gebruikt kan je dus geblokt worden waardoor de spellen gelinked aan je oculus komen te vervallen.

Facebook wil graag dat jij verifieerd dat je een mens bent en wil dus dat je een telefoon nummer o.i.d. op geeft.

Dus als facebook vermoed dat jou account 'nep' is blokkeren ze die, er zijn meerdere mensen online bij wie dit is voorgekomen. Dus je hebt kan dat je de hele headset niet meer kan gebruiken. Ik zou dan liever een Index of een Reverb G2 kopen o.i.d. Wel duurder dan een quest natuurlijk maar je hebt die rarigheid van facebook niet.
Reageer
Ook zonder dat je je eigen facebookaccount gebruikt geef je potentieel evenveel privacy op. Je hebt helemaal niet zoveel nodig om iemand in 5 min te identificeren in VR, zie bijv dit artikel in Nature van vorig jaar: https://www.nature.com/articles/s41598-020-74486-y . Dat wordt natuurlijk nog makkelijker met toevoeging van meer sensordata (denk bijv aan hartslag etc) met nieuwere headsets.

[Reactie gewijzigd door seriousjin op 14 oktober 2021 19:40]

Reageer
Ja ja dat weten we. We weten het wanneer we hem kopen en we weten het na de 50e keer dat iemand het in de comments zegt.

Beatsaber is leuk tho.
Reageer
Ondanks dat je Facebook nodig hebt biedt de Quest 2 extreem veel waard voor z'n geld
Misschien bedoelen we hetzelfde, maar ik zou zeggen: doordat je aan een Facebook-account en -ecosysteem vastzit kan de Quest 2 veel goedkoper verkocht worden dan wat hij waard is.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 13 oktober 2021 13:08]

Reageer
Zucht weer die 'je betaalt met je data' onzin. Facebook verdient bakken met geld aan hun Oculus store, net zoals Microsoft en Sony dat doen met hun console stores. De headset wordt gewoon voor de kostprijs, of inmiddels zelfs met winst verkocht.
Reageer
Weet niet of het perse onzin is, aangezien facebook ook een facebook-vrije optie biedt.
Een facebook-vrije Quest 2 kost 800USD(weet niet of deze uberhaupt beschikbaar is in NL), met nog een jaarlijkse abonnement van 180USD.
Reageer
Nee, dat is geen facebook vrije optie, dat is een Business optie, en die opties zijn bij alle fabrikanten vaak een heel stuk duurder.
Reageer
Damn, had erover heen gelezen, dacht juist dat het een soort budget ding ging worden, in de vorige comments had men het over een ding van enkele honderden euro's anders wordt het niks.

Dan moet dit wel een puike resolutie en kijkhoek krijgen.

[Reactie gewijzigd door JDx op 13 oktober 2021 10:01]

Reageer
Whoaaa, had eigenlijk niet zoiets... tja modern? Futuristisch? verwacht. En je Smartphone als controller... hoe was die nog niet eerder bedacht (naar mijn weten). Kan persoonlijk niet wachten tot de eerste reviews.
Reageer
Modern? Ja het ziet er uit als een (niet goed doordacht) concept ja...
Je kunt hier niet echt games mee spelen want als je je hoofd te snel beweegt vliegt het ding van je gezicht af.
Je telefoon als controller gebruiken doet niemand omdat het veel minder goed gaat werken dan echte VR controllers.
Verder als het eerdere gerucht klopt dat hij zwakker is qua hardware dan de Quest 2, dus minder goed zal zitten, geen goede controllers zou hebben (hopelijk wel) en duurder is?? Dan heeft dit ding nog maar twee pluspunten over, het ziet er stijlvoller uit en het is geen Facebook. Maar zet daar tegenover dat de ervaring waarschijnlijk vele malen minder gaat zijn en er veel minder software beschikbaar zal zijn en dit ding gaat weer keihard falen.
Reageer
Tegelijk enige wat ik zou zoeken in zo'n headset is dat hij goed vanaf PC kan streamen, en dan is lager specpunt geen probleem, zolang dat streamen maar goed werkt. En tja HTC kan niet het prijspunt van een Facebook halen, dat is niet heel vreemd.

Dat gezegd hebbende, ik sla hem ook over hoor. Want hij is geoptimaliseerd van makkelijk te vervoeren en overal mee te nemen. Wat een prima use case kan zijn, maar dat betekend dat (net als de Quest) het ten koste gaat van comfort en geluidskwaliteit op zijn minst.
Reageer
Klopt, dat zou inderdaad helemaal niet slecht hoeven te zijn, vooral als er nog wat latency bespaard zou kunnen worden door het apparaat specifiek er voor te ontwerpen wellicht. Zo speel ik momenteel beat saber toch liever native op de Quest 2, maar dat komt alleen door de latency. Zou die minder zijn dan hoeft er helemaal niks meer native te draaien van mij maar mag alles streamend.

Maar het probleem zit hem dan dus ook vooral in dat hij me niet stevig genoeg op je hoofd lijkt te zitten, en als hij inderdaad geen controllers heeft dan is het sowieso een no go (tenzij voor cockpit games).
Reageer
je Smartphone als controller... hoe was die nog niet eerder bedacht
Wordt hier de gyroscoop van de smartphone gebruikt? Ik heb een goedkope drone gehad die ik moest bedienen met mijn smartphone en mijn ervaring is dat touch control zonder kijken een drama is.
Reageer
Gezien de form-factor zou dit wel eens de eerste consumer-headset kunnen zijn met MicroOLED en wellicht zelfs geometric phase lenzen. Deze combinatie maken een kleinere brandpuntsafstand mogelijk met behoud van FoV. MicroOLED haalt een ppi van 3000. Het is de techniek die vermoedelijk ook in de Quest Pro (of 3, of Plus, of iets dergelijks) en de XR bril van Apple zal zitten en wellicht zelfs al in de PSVR2.

De analyses die tot deze conclusies leiden heb ik van SandlyItsBradly’s YouTube-kanaal:
https://youtube.com/c/SadlyItsBradley

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 13 oktober 2021 10:06]

Reageer
Laten we hopen dat de FOV niet minder is dan de huidige headsets waar al enorm over wordt geklaagd. Mijn grootste vrees is dat dus wel bij gebruik van micro displays, zelfs al zou het 90 graden of 80 dan is dat voor huidige tijd al echt te weinig.
Ook ben ik huiverig voor de tracking, maar 2 camera's en die zouden dan ook handtracking moeten doen?
Reageer
Mijn grootste vrees is dat dus wel bij gebruik van micro displays
Ik raad je aan dit te lezen: https://www.edmundoptics....ion-directed-flat-lenses/. Deze lenstechnologie staat het toe licht te buigen zonder dat daarvoor een gebogen lens wordt gebruikt. En omdat het gepolarizeert is, kun je actief polarizatiefilter gebruiken om lens-sterktes te wisselen, wat voor AR-toepassingen wel eens heel belangrijk kan zijn. Apple heeft sinds dit jaar een patent op de toepassing van de technologie: https://uspto.report/patent/app/20210048674. In theorie kun je daardoor het MicroOLED-display dichter bij de lens zetten. Hierdoor verlies je geen FoV. Sterker, in theorie (ik zeg het er maar even steeds bij want niemand heeft het nog praktisch getoond) kun je een bredere FoV bereiken.

Overigens is het allemaal speculatie of HTC dat in deze headset heeft zitten natuurlijk. Ik denk dat de use case voor deze headset geen gaming is en dat daardoor de focus op FoV wat minder is. Dit is een poging van HTC om Apple en Oculus voor te zijn in het casual-AR-spectrum denk ik.

Voor wat betreft tracking: zou zomaar kunnen dat deze bril geen 6-axis tracking heeft. Ik zie HTC daar niet ineens een enorme slag maken voordat Oculus dat doet.

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 13 oktober 2021 12:42]

Reageer
hopelijk zijn de schermen zo goed dat je het goed kan gebruiken als remote office.
gewoon zitten op een flex plek en bril op
Reageer
Dat is ook eerder waar het volgensmij voor bedoelt is, samen met casual gaming en media consumeren. met goede handtracking kan het dan zeker een heel mooi alternatief voor de Quest 2 zijn voor virtual meetings, want dat is net weer even meer immersive dan met een webcam.
Reageer
Ja daarom. dan nog hopen dat je in je pauze wel een spelletje kan doen. en thuis echt even echt kan gamen
Reageer
Heb je dan geen Facebook nog voor dit?

Wat zou het leuk zijn als dit nog groter word dan Facebooks eigen VR.
Reageer
Dat is normaal enkel als je een VR bril van Oculus hebt. ;)
Reageer
Facebook is niet de uitvinder van VR.
Reageer
Ga er maar niet van uit dat deze groter wordt, de prijs is al $499 en dan heb je nog geen motion controllers er bij. De doorsnee gebruiker zal het een reet roesten of ze een verplicht facebook account nodig hebben bij de Quest 2.
Reageer
Dit ziet eruit als een stap terug i.p.v. een stap vooruit.
De telefoon als een laserpointer?
Een dikke draad..
Op de screenshots (relatief) saaie meditatie apps, i.p.v. killerapps zoals beatsaber/population one/resident evil.

Willen ze concurreren met de Oculus Go? Dat gaat ze lukken, want die wordt niet meer gemaakt!
Reageer
Lichtgewicht VR, wat moet ik hieronder verstaan? Niet geschikt voor FS2020 of hooguit om youtube filmpjes te kijken? Geen idee..
Reageer
Vermoedelijke afbeeelding? Zucht.
Reageer
Zag ergens anders een opsomming die ik wel redelijk accuraat vind.

- Less powerful than a Quest 1

- $200 more than a Quest 2

- A CORD? REALLY? That's a showstopper.

- 2-months of Infint/Vista A SUBSCRIPTION! NOOOOO...

This thing is dead on arrival.
Reageer
De Vive Flow wordt geen Quest concurrent. Op z'n best kun je er casual mee gamen, maar het zal een focus hebben op media consumption. Het lijkt me ook een heel stuk betere ervaring als virtual desktop vanwege de form factor.
Reageer
Ouch, blijkt dus echt niet te zijn wat de meeste mensen verwachtte.. Geen handtracking (bij release), mobiel is enige controller, en de kabel is dus om stroom te leveren aan de headset, in de headset zit alleen maar een microcel batterij om de headset 'rustig' af te kunnen laten sluiten.. Big fail lijkt me.
Reageer