Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD bevestigt komst AM5-platform in 2022 met ondersteuning voor DDR5 en PCIe 5.0

AMD heeft een officiële video naar buiten gebracht waaruit duidelijk wordt dat het komende platform, dat socket AM4 moet opvolgen, in 2022 zal uitkomen. Dit platform, hoogstwaarschijnlijk het AM5-platform, zal in ieder geval DDR5 en PCIe 5.0 ondersteunen.

In de video zegt Robert Hallock, director of technical marketing bij AMD, dat de AM4-socket aan het einde van zijn leven is gekomen en dat het platform bijna vijf jaar goed heeft gefunctioneerd. Hij zegt dat er volgend jaar een nieuw platform komt dat naast ondersteuning voor DDR5 en PCIe 5.0 bijvoorbeeld ook ondersteuning biedt om bestaande koelers voor het AM4-platform te blijven gebruiken. Hallock noch de andere deelnemer in de video, chief marketing officer John Taylor, noemt direct het AM5-platform, maar daar wordt hoogstwaarschijnlijk op gedoeld. Het gaat hier om het platform voor de komende Zen 4-cpu's.

Ook sprak Hallock over de komst van Ryzen-cpu's met 3D V-Cache. Die zullen ook volgend jaar uitkomen. Het is nog niet duidelijk of deze technologie van het stapelen van geheugenchips bovenop de core complex die van de processor ook zijn weg zijn vindt naar de Ryzen 5000- en 6000-reeks. Wel is duidelijk dat deze processors nog uit zullen komen voor het huidige AM4-platform.

In de video komt ook naar voren dat AMD volgend jaar nieuwe laptop-cpu's zal introduceren met een betere energie-efficiëntie. Volgens Hallock volgen er een aantal features die daaraan zullen bijdragen, waaronder een feature genaamd Power Management Framework. Dat is de naam voor de mogelijkheid om via firmware te kiezen tussen meerdere power management-algoritmes. Het idee is dat er gewisseld kan worden tussen algoritmes, naargelang het soort taak dat wordt uitgevoerd. Zo zal er een algoritme zijn dat een specifieke configuratie toepast als in een tekstdocument wordt gewerkt, maar er zal ook een algoritme zijn dat specifiek op gaming inspeelt. Volgens Hallock zal dat leiden tot een betere accuduur.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-10-2021 • 09:09

87 Linkedin

Reacties (87)

Wijzig sortering
Heel eerlijk, DDR5 en PCIe 5.0 boeien me allemaal niet zoveel. hogere RAM snelheden zijn leuk maar de verschillen merk je nauwelijks, hetzelfde voor de PCIe aansluiting als de videokaarten er nog geen gebruik van maken. Het enige wat ik wil is gewoon een Ryzen laptop met een thunderbolt 4 aansluiting.
Reageer
Dat is leuk, maar deze technologiën zijn ook niet echt voor jou als consument.

PCIe 5.0: Uiteindelijk is het gewoon makkelijker en goedkoper om de snelheid van de PCIe bus te verhogen, ten opzichte van meer lanes bieden. Vooral voor Cloud Computing, AI, Machine Learning, etc toepassingen is het gewoon makkkelijk dat ze straks meer accelerators, SSD, netwerkkaarten, etc kunnen gebruiken in hun systemen. Je hebt immers maar de helft van het aantal lanes nodig voor dezelfde bandbreedte.

DDR5: Ook deze techniek wordt iets meer vanuit de industrie gepusht, vooral voor features als hogere capaciteit per module (32GB -> 128GB), standaard in-chip ECC en een lager energie verbruik t.o.v DDR4 zijn voor grote sytemen erg belangrijk. Maar uiteindelijk is DDR5 ook nuttig voor de consument. Naast de hogere bandbreedte heeft DDR5 in theorie ook een lagere latency dan DDR4, mede dankzij de langere burst length, hoewel dit met de eerste modules misschien nog tegen valt.


@ArconX Daarom zeg ik ook specifiek "in-chip ECC". Overigens is het "opslag" gedeelte wel het belangrijkste deel van ECC, dit beschermt je namelijk tegen bit-flips van kosmische straling, en is waar bij grote hoeveelheiden geheugen het het vaakst fout gaat. Fouten in de communicatie laag treden aanzienlijk minder vaak op. En ja, om daar tegen te beschermen zal je bij DDR5 aanvullende link-ECC voor nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 oktober 2021 14:33]

Reageer
> standaard in-chip ECC

We moeten dit even rechtzetten. Wat we verstaan onder ECC ( oa DDR4/DD3/...) is niet de ECC dat in DDR5 zit.

* side-band ECC (ECC codes stored on separate DDR channels than the data)
* inline ECC (ECC codes stored on same DDR channels as data)
* on-die ECC (DDR5-specific)
* Link-ECC (LPDDR5-specific)

As this scheme does not offer any protection against errors occurring on the DDR channel, on-die ECC is used in conjunction with side-band ECC for enhanced end-to-end RAS on memory subsystems.

Wat we als ECC verstaan in DDR4 ECC/DDR3 ECC ( en wat in Servers gebruikt word ) is side-band ECC. Dat zit NIET in de consumenten versie van DDR5.

Ja, DDR5 heeft meer ECC bescherming, net zoals DDR4 extra ECC op de transport had als ik me goed herinner. Niemand die claimde dat DDR4 geheugen ineens server grade DDR4 ECC was. Net zoals DDR5 ECC niet hetzelfde is als DDR5 ECC Side-band.

Weerom: Ja, DDR5 on-die zal je beter beschermen, net zoals DDR4 transport ECC je beter beschermde, maar er zijn nog altijd verschillen.

https://semiengineering.c...code-ecc-in-ddr-memories/

> Ook deze techniek wordt iets meer vanuit de industrie gepusht

Idd, mensen realiseren niet hoeveel de technologieën worden gepushed door de big boy industrie en niet de consumenten.

Hoe zijn we aan 100Mbit ethernet gekomen, of 1000 Mbit of 10.000 .... Servers dat meer data moesten pushen. En dan langzaam kwam die technologie in de consumenten handen.

Het is niet de consumenten dat veel van onze technologie pushen. Ryzen Chiplets? Ontworpen voor de 32/64Core Servers en backported naar de consumenten platform. PCIe 4, 5 ... allemaal gepushed voor oa SSD, netwerk enz. Zelf onze video kaarten zijn eigenlijk ontworpen eerst met bedrijven in de gedachte. Je zag dat een beetje te veel met de AMD hun radeon vii kaart.

Als je wilt weten wat er in de toekomst op de consumenten markt uitkomt, moet je kijken eerst naar de grote industrie trends. AI is nu het grote stokpaardje en we zien nu de eerste stappen me de M1 Neuraal Engine, Intel hun meteor lake ... Binnenkort is het normaal om AI functionaliteit te hebben in je CPU.

Zelf hybrid designs a la Alderlake en M1 is gepushed door de industrie voor stroom besparingen op de servers. Als Alder lake hun stroombesparende cores zo goed draaien als de gelekte benchmarks tonen, zie ik Intel Server CPU's uitbrengen met 8 Performance cores en 64 of 128 Efficiency cores, of zo een combinaties. In dit geval is de consumenten markt een beetje het test gebied ;)
Reageer
Ryzen kan hier en daar nog zeker wel profiteren van de juiste RAM instellingen - snelheid is daar een onderdeel van. Zeker de APUs krijgen een flinke boost van de verbetering in frequentie.
Reageer
klopt zeker, ik zeg ook niet dat de juiste RAM niet beter werkt dan trage meuk op Ryzen. Maar het is ook zo dat de "sweet spot" voor ryzen rond de 3600MT/s ligt. Lager dan dit en de resultaten worden slechter. Hoger dan dit en in sommige gevallen worden resultaten beter maar in veel gevallen krijg je zelfs last van diminishing returns.
Reageer
De APU’s krijgen een flinke boost inderdaad. AMD had al eerder in hun roadmap aangegeven dat het nieuwe platform RDNA2 techniek wordt gebruikt voor de APU.

De stap van VEGA + DDR4 naar RDNA2 + DDR5 is enorm.
Reageer
DDR5 is wel interessant voor APU's, want nu is het gedeeld DDR4 geheugen vaak de bottleneck voor de IGP. Je kan de IGP krachtiger maken door eenvoudigweg het aantal shaders te verhogen, maar in combinatie met DDR4 geheugen kunnen ze nooit het niveau bereiken van een dedicated videokaart met GDDR5/6 geheugen. Daarom ook dat de Playstation en Xbox een custom APU hebben met geïntegreerd GDDR6 geheugen.
Met DDR5 wordt de kloof met GDDR6 kleiner en worden low end dedicated videokaarten overbodig, aangezien AMD van plan is alle toekomstige CPU's als APU in de markt te plaatsen (bron) en de nieuwe Intel IGP's aan een inhaalbeweging bezig zijn. Zo ligt 1080p@60fps gamen met een APU in het verschiet, dankzij DDR5.
Reageer
In aan vulling op wat de anderen hier al zeggen: spreek voor je zelf!

Als je veel statistische analyse op grote data sets doet of Machine Learning dan merk je een 33% toename in geheugensnelheid (3600MT/s naar 4800MT/s) direct omdat je data niet in de processor cache past en je voor sommige statistieken de hele set nodig hebt en dus heel veel op het geheugen leunt.

Zodra de GPUs het ook ondersteunen merk je het bij veel compute taken op de GPU ook direct dat je dubbele bandbreedte hebt. Het beperken van de PCI-E 4.0 bus bottle neck is een serieus probleem dat je voor sommige problemen nooit helemaal opgelost krijgt.

DDR4 3600 heeft een doorvoer van ca. 28GB/s per channel. Consumenten hardware heeft dual channel dus haalt ca. 56GB/s bandbreedte. PCI 4.0 x16 heeft een bandbreedte van ca 32GB/s unidirectional.

Sneller geheugen zonder PCI-E 5 heeft relatief weinig nut aangezien PCI-E 4 de bottleneck is. Alleen PCI-E 5 heeft wel nut aangezien 64GB/s > 56GB/s.

Eerste DDR5 dat ik heb gezien is 4800MT/s oftewel de bandbreedte voor dual channel gaat naar ca. 75GB/s, de aankondigingen is dat de standaard 4800 tot 6400 MT/s wordt. Dat laatste levert een geheugenbandbreedte van 100GB/s op.

De grootste verbetering is dus PCI-E 5, maar omdat volledig te benutten heb je DDR5 nodig (DDR4 overclocken is geen optie, betrouwbaarheid matters). En dan hebben we het nu alleen nog maar over platformen met een enkel PCI-E 5 x16 slot. Er gebeurt meer tegelijk in een PC, dus de extra bandbreedte van DDR5 heeft wel degelijk een nut.
Reageer
Jij zit nog op AGP en DDR2? ;)
Reageer
jij koopt direct het nieuwste van het nieuwste ook al maak je er geen gebruik van?
Reageer
Wanneer ik toe ben aan een update van mijn systeem? Ja, dan moet mijn moederbord de nieuwste technieken en aansluitingen ondersteunen. Dat wil niet zeggen dat ik er ook direct gebruik van maak. Maar ik wil niet dat ik mijn moederbord moet vervangen voor een toekomstige upgrade wanneer ik er wél gebruik van ga maken.
Reageer
Exact dit dus, daarom fijn dat ze toch pcie 5 haan ondersteunen.
Reageer
De AM4 moet straks wel flink afgeprijsd worden wil ik daar nog voor gaan idd.
Reageer
Dus, laten we puur als voorbeeld zeggen dat ze voor AM5 twee soorten moederborden releasen, mainstream met DDR5 en pcie4 en high end (denk de 500-700 euro range) met DDR5 en pcie5. Dan moet je van jezelf dus de variant met pcie5 kopen, ook al is die mogelijk duurder dan wanneer je een pcie4 moederbord zou kopen en dan over een paar jaar een pcie5 moederbord zou kopen?
Reageer
Het zal lijkt mij oké zijn dat de eigenaar van een computer of laptop zelf in staat is om reparaties uit te voeren. Dan komt de volgende vraag, hoelang is een systeem houdbaar en logischerwijs veilig te houden. Architectuur verouderd en op het platform van Apple heb je 10 jaar. Bij Microsoft Windows en Linux, is een bijzonder geval, krijg je in de eerst genoemde 15 jaar of zelfs meer.

Is het mogelijk om een pc met moederbord van een nieuwe processor te voorzien zodat deze klaar is voor een volgende veilige periode? Een ssd vervangen en geheugen bijprikken zou voor een technisch iemand te doen moeten zijn.
Reageer
Maar ik wil niet dat ik mijn moederbord moet vervangen voor een toekomstige upgrade wanneer ik er wél gebruik van ga maken.
Ik denk dat dit, in ieder geval voor mij, al 10-15 jaar niet meer zo relevant is. Hoogstens dat er wat storage wordt uitgebreid, maar zelfs dat gebeurt amper. Tegen de tijd dat mijn PC toe is aan vervanging, is de hele PC toe aan vervanging.

Nee, hier zal het een heel ander issue zijn. Je hebt namelijk geen keuze, koop je een nieuwe AMD CPU die een AM5 socket nodig heeft, dan zal je een AM5 mobo moeten kopen die waarschijnlijk toch al die features aan boord heeft.
Reageer
Dat is een mogelijke tactiek.
Ik bouw zo eens in de zoveel jaar een compleet nieuwe PC. Ander MB, CPU, RAM, meestal videokaart, mogelijk SSD, Power Supply enz. Ik zie er i.h.a. weinig heil in nog wat "nieuwe" zooi op een "oud" MB te plaatsen. Ik koop dan ook zeker niet het beste van het beste, aangezien dan de "performance per €" enorm onderuit gaat. Als je wat meer wilt hebben, kun je vaker vervangen t.o.v. top-of-the-bill componenten maar eens doorrekenen en terug kijkend zien of het slimmer is b.v. een 3090 videokaart te kopen en later te vervangen door een 5090 of liever een 3070 en dan later een 4070 en 5070 ... waar heb je de meeste "performance per €" van?
Met de huidige prijzen is dit natuurlijk geen tijd om wat dan ook te kopen, maar mijn PC is nu 7 jaar oud en was toen al bescheiden: nog OK als HTPC, volledig ontoereikend voor gaming, m.n. omdat ik graag VR speel. Zo heb ik tot dusverre alleen Quest2 games, omdat de HTPC simpelweg volledig onvoldoende is, maar ik peins er niet over tegen de dubbele of drievoudige prijs te kopen.
Reageer
Maar ooit moet iemand het toch écht introduceren, anders heb je geen vooruitgang. Hou er ook rekening mee dat AM5 weer een levensverwachting van 5 jaar heeft, waardoor het nut en de prijs van o.a. DDR5 zullen verbeteren.

Mijn moederborden gaan 10+ jaar mee. Mijn vriendin heeft nog steeds het sandybridge platform in gebruik.. oftewel, voor een stukje toekomstbestendigheid is het helemaal niet erg om de nieuwste tech tot je beschikking te krijgen.

[Reactie gewijzigd door quintox op 13 oktober 2021 09:36]

Reageer
Yep, ik ben een Tweaker. Vind het leuk om met het laatste van het laatste te spelen. Dus zal voor mij dan ook een reden zijn om een nieuw systeem te bouwen.
Reageer
Ik weet niet of met geld smijten echt iets met tweaken te maken heeft. Tweaken kan prima met oudere hardware, of met heel goedkope hardware. De nieuwste hardware is per definitie niet oud, en meestal ook niet goedkoop helaas.
Reageer
Tweaken kan ook erg aan de softwarekant plaatsvinden. Als je een veel efficiënter besturingssysteem draait, kun je op oude hardware dezelfde resultaten bereiken als op nieuwe hardware met een veel minder efficiënt besturingssysteem. Ik denk dat Windows, macOS en ook GNU/Linux distributies allemaal logger en zwaarder zijn dan noodzakelijk, zeker voor oudere hardware.

Natuurlijk kun je je dan afvragen of dat de moeite waard is en of dat economisch rendabel is, maar dan wordt er voorbijgegaan aan het feit dat software nooit specifiek voor één systeem wordt ontwikkeld, maar voor een hele klasse van hardware en dus miljoenen systemen. Anders raken die systemen toch alleen maar op de vuilnisbelt. Of er moet aan echte recycling worden gedaan, wat ook weer veel geld kost dat er vaak niet is.
Reageer
Volgensmij is het voor de apu's wel leuk als er ddr5 is wat betreft performance. Huidige ddr4 is best wel een bottleneck zover ik weet.
Reageer
Als je een laptop wilt met een bepaalde configuratie die ook door het AMD AM4 platform al ondersteund wordt dan moet je volgens mij niet bij AMD zijn maar bij laptop leveranciers...

Er zijn enkele AM4 moederborden (voor desktop) waar wel Thunderbolt 4 op beschikbaar is. dus...

Blijkbaar is er niet genoeg markt voor, of zijn de leveranciers allemaal eigenwijs en willen ze geen
geld verdienen... ?
Reageer
Het is al vastgesteld dat de ryzen 5000 laptop modellen al ge-spec-t waren voordat thunderbolt 4 uitkwam. Oftewel AMD had hun design moeten omgooien voor native thunderbolt 4 support.
Reageer
Ok, jij gaat dus uit dat TB4 ook 'native in de chipset moet zitten'.
Dat vind ik geen echte requirement, maar dat mag jij van mij wel een requirement vinden hoor...
Als je aan de buitenkant voor al geïnteresseerd bent in de TB4 aansluiting,
dan maakt het mij niet uit hoe ze dat exact implementeren.
Kan ook met een add-on chipset.

Natuurlijk dat kost dan (als je het gebruikt) ook wellicht wat extra stroom,
en een extra chipset gebruikt waarschijnlijk altijd 'iets' aan extra stroom.
En het kost ook wat extra geld...

Inderdaad is TB4 een vrij nieuwe standaard, en thunderbolt algemeen vooral een 'intel en mac' ding...
Met TB4 is het gelukkig ook geüniformeerd met USB(-C).

De eerste devices die dan echt ook nog profijt hebben van TB4 zijn er op dit moment
nog bijna niet, en zijn dan ook nog een belachelijk duur...

Als een laptop vanwege TB4 meer dan 3000 euro moet gaan kosten dan koop ik liever een goedkopere
en tegen de tijd dat ik echt TB4 'nodig' zou hebben nog een keer één, voor ongeveer hetzelfde geld.
Reageer
Vooral de eerste generatie met het nieuwe geheugen haalt er eigenlijk nooit geen (significant) voordeel uit inderdaad. Dat terwijl de prijzen vaak heftig zijn in het begin (en ook niet altijd probleemloos).

Hoef voorlopig toch niet te upgraden dus ik wacht even lekker af ;).

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 13 oktober 2021 09:27]

Reageer
Dit platform zal dan ook voornamelijk interessant zijn voor early adopters. Ik stel de ondersteuning voor DDR5 en PCIe 5.0 wel op prijs voor de komende 5 jaar. Mijn huidige hardware heeft ondersteuning voor PCIe 2.0 en 3.0 en voldoet ook nog goed, maar voor servers en workstations is het weldegelijk handig om sneller geheugen en I/O te hebben.
Reageer
Hoge ram snelheden merk je heel goed vergeleken met langzaam ram, je games draaien veel soepeler, de frame drops zijn veel minder, stabieler fps.
Reageer
Ik zal wel eens die m2 drives willen zien die ook op pciexpress 5.0 werken die moeten dus nog sneller zijn.
En ze waren als zo snel.
Reageer
thunderbolt is een Intel-protocol, soms kom je het op een aparte chip tegen op een AMD-moederbord, maar dat heeft niets met de socket te maken, hoogstens met de chipset
Reageer
Vergeet ook niet de toevoeging van ECC for everyone.
Reageer
Mooi dat 3D Cache ook nog naar AM4 komt. Ik vind het wel netjes dat ze een nieuwe technologie (met significante impact op performance) nog implementeren in een ouder platform aan de vooravond van de introductie van een nieuw platform. Bij een bepaalde concurrent had je daar mooi een nieuw moederbord voor mogen kopen.
Reageer
Helemaal mee eens, zeker in een tijd dat er zoveel wordt gepraat over duurzaamheid etc..
Ik zal dan ook zeker voor deze upgrade gaan (waar dat kan) voordat ik overstap naar een volledig nieuw systeem.
Reageer
In hoeverre is een HBM chiplet als 3D-cache mogelijk op zegge een Ryzen 5700G chiplet (i.t.t. een 3700x/3800x zit alles op 1 chiplet: 8 cores + L3 cache van 16 MB) van zegge 512 MB mogelijk en dan de graphics core snelheid verhogen van 2 tot 2,6 GHz ? Mogelijk zal de TDP verhoogd moeten worden naar zegge 95 Watt. In plaats van het relatief trage DDR4 te gebruiken als graphics memory kan de graphics unit nu de bewerkingen uitvoeren in de 512 MB HBM chiplet on chip en dan vele malen sneller.
Reageer
Er wordt amper gebruikt gemaakt van PCIe4.0 SSD's en GPU's tonen amper verschil tussen PCIe3.0 en 4.0, waarom weer ophogen?
Reageer
Enterprise. Daar is de vraag en noodzaak naar nog meer bandbreedte dan wat PCI-E 4.0 biedt.

Consumenten krijgen een knock-off van normaliter enterprise hardware. De Ryzen is hier ook op gebaseerd. De beste chips gaan naar de Epyc lijn. Maar goed; ga er maar vanuit dat we steeds grotere GPU's ook krijgen, en ergens op een bepaald punt PCI-E 4.0 ook niet meer voldoende zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Jism op 13 oktober 2021 09:28]

Reageer
Logisch! Een omgeving waar ik me nooit in bevind en dus ook niet over nadenk.
Reageer
Mee gaan met nieuwe standaarden, heb je hopelijk de kinderziektes (als die er zijn) eruit als het toch invloed heeft op nieuwere hardware
Reageer
Ik vermoed omdat pcie beperking wel degelijk een ding is in server omgeving
En AMD de techniek in server cpu's en consumenten cpu's redelijk gelijk wil houden.

Daarnaast word het nu idd nog weining gebruikt, maar wie weet hoelang ze dat socket willen houden.
Deze hield het al 5 jaar uit, en Ik vermoed dat 1 van de grotere redenen waarom ze naar AM5 gaan, DDR5 is. Aangezien ik ddr6 de eerst komende 8 jaar niet verwacht, kan de volgende het wel eens langer uithouden :)
Reageer
Ik dacht eerst hetzelfde echter DirectStorage in de Xbox bijvoorbeeld en nu ook Windows 11 maakt wel gretig gebruik van Gen4, ik ben dan ook wel benieuwd wat Gen5 zal doen met de evolutie van games.
Reageer
Hoe vaak gebruik je nou de volledige 16GB ram? Waarom zou er dan nog 32 of zelfs 64 GB ram verkocht worden? Volstrekt nutteloos.. /sarcasm

Laat ik het omdraaien: waarom zou het niet opgehoogd kunnen worden? Het zal in het begin iets meer kosten maar, net als meer geheugen kopen, ben je een stuk beter toekomst-proof. In tegenstellig tot ram zal deze "upgrade" van PCI-E 4.0 naar 5.0 mogelijk iets goedkoper zijn.

En netzoals het RAM kan het zijn dat jij geen 32 of 64GB nodig hebt, er zijn mogelijk verschillende doelgroepen/use-cases die het wel nodig hebben. Laten we er alles aan doen om het storage zo snel mogelijk te maken. De snelheden van SSD's lopen in een rap tempo op. Een bottleneck zoals SATA-6 voor een bepaalde periode is geweest, moeten we voorkomen imo.
Reageer
Wel bizar, PCI-e gen 4 is pas echt net een paar jaar op de markt en wij stappen nu al over naar 5. Dat gaat ineens heel snel. Ik heb niet eens hardware dat gebruik maakt van gen 4 en ik dacht ik haal x570 met support voor gen 4 om komende jaren hardware te kunnen ondersteunen.

Nu moet ik twijfelen of ik niet moet gaan nadenken over gen 5 als de nieuwe videokaarten daarvoor gemaakt worden. Er was een duidelijk verschil tussen gen 3 en gen 4, dat zal tussen 4 en 5 ook wel zo zijn.

Het is alsof competitie goed is met het oog op innovatie.

Edit: Foutieve informatie doorgestreept :)

[Reactie gewijzigd door Yuran op 13 oktober 2021 10:22]

Reageer
Nu moet ik twijfelen of ik niet moet gaan nadenken over gen 5 als de nieuwe videokaarten daarvoor gemaakt worden. Er was een duidelijk verschil tussen gen 3 en gen 4, dat zal tussen 4 en 5 ook wel zo zijn.
Huh, nee hoe kom je daarbij? Er is echt amper verschil: reviews: Nvidia GeForce RTX 3090 - De overtreffende trap van Ampere

SSD's is een ander verhaal. Met het oog op directstorage; instant laden van games e.d. kan Gen5 wel interessant zijn. Maar het zal nog wel even duren voordat grafische kaarten echt gretig gebruik gaan maken van Gen4 en al helemaal Gen5.
Reageer
Je hebt helemaal gelijk. Ik had weer even rondgekeken, maar voor puur gaming is er geen verschil in performance. Ik dacht mij dat anders te kunnen herinneren, maar ik heb geen bron kunnen vinden die dat argument ondersteund. :)
Reageer
Hopelijk gaan ze hierna ook snel weer over op PCI-e 6.0 :)

Dat is voor de meeste mensen op de korte termijn wellicht niet interessant, maar de vooruitgang moet gewoon blijven. Persoonlijk kijk ik al uit naar een client systeem met 4 x 128 GB DDR5 modules.

Een workstation of server kan ook wel, maar is dan niet meer absoluut noodzakelijk. Ik hoop wel dat de geheugen prijzen dan flink dalen, want ik kijk er niet naar uit om duizenden euro's te betalen voor geheugenmodules.
Reageer
4 x 128 GB DDR5 modules.
Mag ik je usecase vragen? :D Niet dat we bij de huidige 16/32GB systemen moeten blijven, maar 512GB RAM is wel een grote stap voor de nabije toekomst.
Reageer
Ik heb eigenlijk altijd mijn PC als een soort workstation/server beschouwd. Dus terwijl ik aan het eind van de jaren 2000 8 GB in mijn desktop met een quadcore processor had en nu 32 GB in mijn laptop, zou ik graag een heel grote stap zien naar mogelijk 512 GB. Dat betekent niet dat ik dat er meteen 512 GB in zou stoppen, maar 1 module van 128 GB met nog 3 geheugensloten vrij zou wel mooi zijn.

Ik houd me veel bezig met machine learning, emulatie en virtualisatie, dus wat dat betreft kijk ik echt uit naar meer resources. Eigenlijk ben ik op zoek naar workstation/server hardware, maar instap-PC's worden steeds capabeler. Er zullen nu vast mensen zijn met 128 GB in hun laptop of desktop, daar ben ik er (nog) niet een van :).
Reageer
Ja en zo blijven we videokaarten kopen die in het corona tijdperk hartstikke duur zijn.
Ik heb al een nvidia 3090 gezien die 2500,00 euro kost.Terwijl hij maar 1300 retail kost.
Het is allemaal een tekort aan onderdelen waar zo een videokaart is opgebouwd, en daar hebben ze een tekort aan.En vandaar dat die prijzen zo hoog zijn.!
Reageer
Volgens mij raakt hardware steeds meer gespecialiseerd. De vraag is dan ook waarvoor je die dure videokaart wilt gaan gebruiken. Voor het spelen van spellen kom je er niet onderuit, maar voor machine learning komen er gespecialiseerde accelerators die zowel veel zuiniger als veel goedkoper kunnen zijn. Of je kunt gewoon de processor gebruiken, ook die van Intel.

Dat neemt niet weg dat er meer concurrentie moet komen, zodat de prijzen lager worden. Ik heb nooit meer dan een paar honderd euro voor een losse processor of videokaart uitgegeven. De duurste zitten in mijn HP Zbook Studio G3 en daar doe ik het voorlopig maar mee, terwijl we inmiddels al weer 5 jaar verder zijn.

Ook wat betreft mijn wensen zullen we het nog maar afwachten. Ik heb geen moderne AMD of Intel hardware en heb eigenlijk het hele AM4 tijdperk overgeslagen, omdat het niet genoeg meerwaarde biedt voor mijn taken. Daarom hoop ik dat de aantallen cores bij AM5 weer vooruit gaan en ook de hoeveelheid geheugen die aangesproken kan worden. Ik doe gemakkelijk 10 jaar met een systeem.
Reageer
Ja het licht eraan wat je gaat doen met je computer.Ik ben zelf ook van plan maximaal 10 jaar met mijn computer te doen.Maar alles gaat zo snel ook de pciexpress wat nu al aan nummer 5.0 hangt en het nieuwe ddr5 geheugen modules.Nog maar niet te spreken over die videokaarten.Ik speel zelf ook graag een spelletje en ben ik bijna elke dag online.Voor wat ik het gebruik voor mijzelf hoef ik ook geen dure speeltjes wat hardware betreft in mijn computer te hebben.Ik heb vroeger ook een amd 64 gehad met 2 cores.
Nu de laatste 10 jaar draai ik alles met intel.
Reageer
PCI-e gen 4 is pas echt net een paar jaar op de markt en wij stappen nu al over naar 5.
Nu al 4 jaar, de gen 5 standaard is al twee jaar oud, ze zijn nu al bezig met gen 6.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Vergeet niet dat we Gen 3, 2 en 1 ook hebben gehad, daarvoor AGP en PCI. Als er 4-5 jaar tussen zit per generatie is PCI-E 16-20 jaar oud en daarvoor gebruikte we AGP/PCI, wat mij wel als correct klinkt...
Reageer
Wat ik bedoelde is dat Gen 4 pas naar consumenten kwam met de release van X570 en dat is maar twee jaar geleden. Terwijl Gen 3 een goede 9 jaar bruikbaar was voor consumenten, dus de stap van 4 naar 5 voor consumenten is best snel.

Ook al zie je in de bron wel dat het overeenkomt met de wisselingen tussen gen 1 --> gen2 en van gen 2 --> gen3.
Reageer
Dikke kans dat de volgende GPU die je koopt, zelfs al werkt ie met PCI-e 5, in de praktijk geen gebruik gaat maken van de extra bandbreedte.
Reageer
Ik was net bezig met het samenstellen van een AM4 systeem aangezien mijn I5-6600K welk een upgrade kan gebruiken. Nu ik dit lees ga ik nog maar even wachten met de upgrade. Als de prijzen zo hoog zijn dan zullen de AM4 prijzen vast en zeker gaan dalen.
Reageer
Het komt pas ergens in 2022. Dat zal wel niet begin 2022 zijn, eerder in de tweede helft. Dan moet je ook nog afwachten hoe de beschikbaarheid zal zijn. Dat is met huidige hardware al een wijdverbreid probleem.
De pc die ik ruim een jaar geleden heb samengesteld was goedkoper dan wanneer ik nu hetzelfde of iets vergelijkbaars zou kopen.
Reageer
de vcache zal er wel sneller zijn, het volledige platform is idd nog wat afwachten.
Reageer
Ik hoop dat ze de 3D V-Cache modellen ook nog naar de huidige sTRX40 sockets brengen.
De Zen 3 threadrippers laten al zo lang op zich wachten en het zou zonde zijn als dat dan meteen de laatste iteratie CPU's voor dit platform zijn.
Reageer
Ik verwacht betere APU prestaties door de hogere snelheden van DDR5. Dat zou mooi zijn wanneer ik mijn Ryzen 5 2400G wil gaan vervangen.

We zullen zien. Maar ik wacht nu zeker tot AM5 met upgraden.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 13 oktober 2021 09:47]

Reageer
Interessant die nieuwe platforms: Intel met big.LITTLE op de desktop, AMD volgend jaar met AM5 leuke tijd om over een nieuwe PC na te denken.

Ik ben blij dat m'n PC het nog doet want ik vraag me zelf wel af of het handiger is om in een uitontwikkeld systeem als AM4 te stappen (intel vind ik met het huidige aanbod dit moment niet zo interessant) of even te wachten en op één van de nieuwe platforms in te stappen (met het risico op kinderziektes en zeker bij intel het risico dat je toch geen upgradepad hebt omdat ze voor de volgende CPU weer met een ander socket ofzo komen).

Zeer benieuwd naar de eerste benchmarks!
Reageer
Nog wat geduld dus om mijn 1600 te vervangen.
Reageer
Yes! Goed nieuws, DE tijd om mijn 3570k en rx580 in te ruilen voor een supernieuw systeem die minimaal meegaat tot een jaar na de launch van de ps6 ofzo...
Reageer
Als de GPU prijzen zo blijven als ze nu zijn wacht ik wel op die PS6/Xbox Series 720 Two en laat ik het hele PC platform wel voor office taken, indie, retro en games die ik altijd nog had willen spelen.

Ondanks dat de huidige generatie GPU's al flink meer kunnen leveren dan de consoles staat het qua prijs echt in geen verhouding tot elkaar. Heel frustrerend. Hopelijk is tegen de tijd dat AM5 rijp is wat beter! Kunnen we upgraden :D
Reageer
Verwachting is wel dat eind 2022 de tekorten voorbij zijn en dat we waarschijnlijk/hopelijk weer aan een trend de andere kant op zijn begonnen. Maar wat me wel extra over de streep haalt om bij pc te blijven is de wens om na de aanschaf van die nieiwe pc is een luxe vr set erbij aan te schaffen. Een keertje is echt revolutionairs te proberen op gebied van gaming , na zo'n 35 jaar gewone games en zo'n 10 jaar slechts hethaling van oude gameprincipes...
Reageer
Ik had precies hetzelfde idee.
Ik denk dat wat moeten wachten totdat de wereld weer normaal wordt alvorens een high-end PC + VR set te kopen. Dus ben ik eerst maar eens voor Quest2 gegaan. Enerzijds: wow! Anderzijds, je merkt dat je gewoon fors tekort komt aan HW prestaties (CPU en grafisch, b.v. gezichtsveld) en dat de SW ook vaak tegenvalt. Op een redelijke PC + Quest2 kan je al heel veel beter spelen, maar b.v. een 3080 + betere VR bril is natuurlijk nog leuker...
Als Sony met iets geweldigs komt, is een PS5+PSVR2 ook een optie, maar hun eerste VR bril was niet meer dan "redelijk" toen hij uitkwam in 2016 en is nu echt antiek, dus eerst zien en dan geloven.
Reageer
Ps5+ vr houd ik zeker in het oog, maar neig toch meer naar pc nadat ik na de ps1,2,3,4 over ben gestapt. Heb die ps bril wel is opgehad bij zon beurs, was toen best wel mooi toen al. Maar ik denk de bril die voor 2023 gepland staat gaat zeker vet zijn. Heb er nu al zin in...pffff 2023....
Reageer
Kan je uit ervaring vertellen dat die 3570k al best wel gaar is. Vorig jaar vervangen met de R7 3700X, en zelfs de Windows taakbalk is merkbaar sneller. Webpagina's laden sneller, programma's starten veel sneller op, etc.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 oktober 2021 14:50]

Reageer
Ja idd, ik heb ook steeds het idee dat ie op zijn einde begint te komen, al helpt de oc van 4.5ghz wel wat. Maar zit al 2 jaar naar een nieuw systeem uit te kijken. Denk dat am5 een mooi moment is, dan kan ie waarschijnlijk wel een lange tijd mee. Zon ding is ook niet goedkoop natuurlijk. Wel heb ik een redelijk nieuwe case, met veel airflow en goede fans die ik hou, en een net nieiwe voeding van 850w die ik ook gewoon hou. En wellicht ssd"s en hdd's die ik meeneem voor wat storage. Al met al dus mobo cpu ddr en nvme, en good to go! Wellicht in de tussentijd alvast een nieuwe monitor... ja...je blijft altijd bezig met zo een pc.
Reageer