Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Team Group toont PCIe 5.0-ssd met leessnelheden tot 13GB/s en capaciteit tot 4TB

Team Group heeft zijn eerste PCIe 5.0-ssd aangekondigd. Deze komt volgens de fabrikant dit jaar beschikbaar in de T-Force Cardea-serie, met capaciteiten tot 4TB. Team Group verwacht de massaproductie van de ssd's later dit jaar te beginnen.

Team Group schrijft op zijn website dat de T-Force Cardea-ssd's sequentiële lees- en schrijfsnelheden van respectievelijk 'meer dan 13GB/s' en 'meer dan 12GB/s' halen. Over willekeurige doorvoersnelheden wordt nog niet gerept. Een begeleidende foto toont een ssd met opties voor een grote heatsink van aluminium en een platte heatsink van grafeen.

De ssd's krijgen ondersteuning voor de NVMe 2.0-specificatie en, uiteraard, een PCIe 5.0 x4-interface. Het is niet bekend over welke controller de ssd's beschikken. De fabrikant schrijft dat de massaproductie van de T-Force Cardea-serie in het derde kwartaal van 2022 begint. Meer concrete releasedata zijn nog niet bekend en er wordt ook geen prijsindicatie gegeven.

Team Group is niet de eerste fabrikant die een PCIe 5.0-ssd aankondigt. Eerder dit jaar toonde Adata twee prototypes van PCIe 5.0-ssd's, die leessnelheden van maximaal 14GB/s zou bieden. Ook Samsung toonde een PM1743-ssd met PCIe 5.0-interface, hoewel die bedoeld is voor servers. Die drives worden momenteel gesamplet en massaproductie daarvan begint dit kwartaal.

Bron: Team Group

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

27-01-2022 • 14:03

31 Linkedin

Reacties (31)

Wijzig sortering
Toen PCIe 4.0 SSD's op de markt kwamen na de release van AMD's X570 platform, bleek de cache/NAND de snelheden prima aan te kunnen. De controllers bleken toen de 'weak spot' te zijn, en als het al goed zat met de sequentiële doorvoersnelheid, waren de random reads lager dan verwacht, soms zelfs lager dan PCIe 3.0 i.v.m. meer warmte en dergelijke.

Ik ben benieuwd hoe het met deze nieuwe SSD's gaat zitten! Misschien kan ik dan eindelijk stoppen met de Samsung 970 Evo Plus (PCIe 3.0) aan iedereen aan te raden ;)
Puur uit interesse maar waarom zou je huidige of een nvme niet volstaan voor thuisgebruik? (aanname omdat je het aan iedereen wil aanraden).
Die zijn vaak langzamer dan de oudere varianten (zie onderaan voor artikel). Als je zo'n snelle poort wilt gebruiken moet je eigenlijk een hele dure professionele SSD hebben. Op de consumentenmarkt moet je wat beter opletten als je de beste prijs/kwaliteitverhouding wilt hebben.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar in de tijd dat ik ging uitzoeken welke SSD ik het beste kon kopen ging ik ook voor de Samsung 970 Evo Plus. Het geheugen is TLC, en als ik het me goed herinner TLC < QLC < PLC, hoe meer bits per cell, hoe langzamer en korter de levensduur.

TLC is een goede prijs/kwaliteitverhouding. Veel nieuwere SSD's zijn in feite gewoon trager maar worden gebenchmarked en gemarket op de snelheid van de cache. De cache wordt tijdens idle op de achtergrond weggeschreven naar het langzamere SSD-geheugen. Dus je kunt maximaal een burst schrijven ter grootte van de cache. Daarna zakt de snelheid aanzienlijk.

Dit hoeft geen probleem te zijn, zoals @ArconX hierboven aangeeft. Alleen hier op Tweakers zou ik er misschien van maken: "... is genoeg voor 80% van de mensen."

Als je bijvoorbeeld met LOG video werkt, of zelfs een workflow met grotere hoeveelheden gewone video, dan merk je dat er toch dagelijks ongeplande koffiemomentjes kunnen ontstaan. En als je game developer bent met grote streaming textures, kan ik me voorstellen dat dat zo'n cache misschien ook niet zaligmakend is.

Hier is een wat ouder artikel maar ik denk dat het idee nog steeds de zelfde is.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 27 januari 2022 14:45]

Correct me if i'm wrong, maar LOG is een kleurenschema, hoeft niet per se RAW (en dus enorm) te zijn :)
Hoeft inderdaad geen RAW te zijn, maar het is geen kleurenschema.

Meer een platte curve, lineaire gamma die je zelf hard moet graden, daarom kom je niet weg met de kleinste compressieblokjes en is het meestal per definitie heel zuiver, en dus groot.
kleurinstelling dan, you get the idea
Akkoord, kleurinstelling. Tenzij je collega's hebt die LOG schieten, noem het dan gamma-instelling. ;)
Voor professioneel gebruik ga ik hier in zekere hoogte in mee. Maar voor thuisgebruik (lees gamen / af en en iets met fotos doen en een videotje renderen) is dit m.i. overkill :)

Wat betreft je stelling: "... is genoeg voor 80% van de mensen." Durf ik wel te zeggen 95% van de mensen al dan niet hoger?

[Reactie gewijzigd door demokert op 27 januari 2022 15:44]

Voor gamers is er straks de use case van DirectStorage. Hiermee kan de GPU direct data inladen vanaf de SSD, en hoge snelheden zijn hierbij relevant.
En wat maakt het uit dat de topsnelheden 1GB/s, 4GB/s en daarna 13GB/s zijn? De beste SSD's kunnen sustained random reads niet eens op 100MB/s bijhouden. ~60.000 IOPS is de huidige beste SSD voor die use case. Wanneer je een level speelt weet de game niet precies welke asset je als volgende nodig hebt - het zal dus willekeurig zijn. Zo lang SSD's amper boven 60.000 IOPS komen maakt het letterlijk niks uit of je nou pcie 3, 4 of 5 snelheden hebt. Veel ssds worden als 1.000.000 IOPS gemarket maar dat blijkt tot nu toe altijd op zijn minst misleidend (*up to*) te zijn.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 27 januari 2022 16:24]

Omdat ik niet alleen in de stad rij maar ook op de autobahn. Welke asset is straks nodig heb speelt mee en daar heeft de dev ook invloed op, maar als die asset groot is heb je wel degelijk wat aan je sustained read speeds.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 27 januari 2022 17:27]

Excuus voor de verwarring, ik bedoelde "aanraden" voor nieuwe builds van bijvoorbeeld vrienden en familie. Ik bedoelde niet dat iedereen die ik ken en/of mijn berichten hier op Tweakers leest nu direct een 970 Evo Plus moet kopen :)
> Samsung 970 Evo Plus (PCIe 3.0) aan iedereen aan te raden

Maakt tegenwoordig geen verschil uit welke SSD/Nvme dat je aanraad. Als de gebruiker geen "power" user is. Onder power user versta ik iemand dat terabytes van data moet kopiëren ( en niet wilt aanlopen tegen de slc cache bottleneck ).

De random reads/writes zijn genoeg voor 99% van de mensen, zelfs op de oude 2.5" SSDs. Je bottlenecks zit vaak op andere plekken ( vaak in de programma's zelf, hoe ze data inladen en verwerken ).
Helemaal eens, maar aangezien 1TB SATA SSD's momenteel toch praktisch dezelfde prijs hebben als 1TB NVMe-SSD's, kun je net zo goed voor de snellere optie gaan :)

Daarnaast is mijn primaire liefde voor NVMe simpelweg het gemak waarop installeren gaat. Geen gedoe met kabels en connectors en een L-vormig hoekje aan één kant en niet aan de andere... het is nogal een gedoe. NVMe is het reepje erin rammen en klaar is Kees ;) dus ook daarom bij nieuwe builds, voorkeur voor NVMe.
Agree, heb nu een mobo waarop er 2 kunnen en ook 2 in gebruik. 1 voor het OS ander voor games. Maar dan heb je natuurlijk nog massive opslag e.d. en daar is NVMe nog ff te duur voor + max 2 reepjes voor mij op mn mobo. Dus toch nog helaas ook hanussen met een kabeltje e.d. :)

Bij veel games merk je echt weinig verschil qua loadtimes. Beperkende factor zit hem ook vaak in veel kleine files waardoor disk I/O beperkend is en caching.
Massa-opslag gooi ik gewoon op de NAS met trage 3,5" HDD's (in RAID 1).
Games ed op de SSD in de pc zelf.
Ik heb een micro ATX met maar 1 NVMe maar wel 4 Sata's in :)
Moederbord moet dat allemaal wel ondersteunen en +2TB NVMe's zijn duurder.
en +2TB NVMe's zijn duurder.
+2TB of 2TB NVME's?
2TB Nvme's zijn redelijk gelijk qua prijs maar je krijgt er wel 3x de performance voor terug. Ook de reden dat ik toendertijd de 2TB Intel 660P Nvme aangeschaft had als Game schijf. De TBW interesseert mij niet, als het faalt dan faalt het er staan toch alleen games op en gebruik een NAS+Cloud voor de belangrijke data.

2TB+ oftewel bijvoorbeeld 4TB heb je gelijk ja, dan betaal je een behoorlijk verschil en is Sata nog in het voordeel.
[...]
2TB+ oftewel bijvoorbeeld 4TB heb je gelijk ja, dan betaal je een behoorlijk verschil en is Sata nog in het voordeel.
>2TB NVME
En ik kan er maar 1 steken maar heb plaats voor 6 Sata's
Precies dit :)

Uiteraard kan ik me er helemaal in vinden dat 'sneller beter is' in het geval van opslag. Maar hoeveel verschil maakt het in de praktijk uit. Start je pc sneller op en zo ja, hoeveel sneller. Ik ben dan ook eigenlijk altijd nieuwsgierig naar een benchmark met praktijkvoorbeelden. Dus gewoon zaken als "Een pc opstarten" of "Dit en dat spel opstarten" (ik noem maar wat natuurlijk), want dat zegt mij persoonlijk een stuk meer dan wat statische benchmarks. Uiteraard voldoet mijn (toekomstige) pc niet aan de referentie-pc die gebruikt wordt bij de 'opstarttest', maar datzelfde kan je zeggen voor de videokaart-tests die ze dan weer wel met specifieke spellen benchmarken en niet alleen maar statische benchmarks laten doen.
Waarschijnlijk blijf je de Samsung 970 Evo Plus toch wel aanraden vanwege de prijs.
Als je SSD's aanraad aan vrienden gebaseerd op sequentiele snelheden (Een aanname) dan zijn jouw vrienden allemaal gek op data transfers de hele dag? Geloof niet dat dat voor de meeste gebruikers de use case zal zijn.

Latency en snelheid van kleine reads zal veel belangrijker zijn over het algemeen.
In mijn verhaal zeg ik dus dat naast de sequentiële snelheden, de (eerste) PCIe 4.0-SSD's niet een echte upgrade waren ten opzichte van PCIe 3.0, en hoe dat zal zitten met deze. Dat laatste wat je zegt klopt als een bus dus raad ik NVMe aan, maar mijn vraag uit dat hele verhaal was dus of deze PCIe 5.0-SSD's een betekenisvol verschil gaan zijn in vergelijking met mijn standaardaanbeveling.
Het gaat hard met die leessnelheden. Ik kan het alleen maar toejuichen! Straks heb je helemaal geen laadtijden meer 8-)
Pcie 6.0 ssd ik wil niet weten hoe snel die wordt 😳👀
Ik heb het idee dat de meeste laadtijden momenteel van de software zelf komen...
Laat ik zo zeggen, oudere games (Witcher 2 bijv.) laden nog steeds langzaam op een modern systeem.
Wanneer komen ze in de winkel terecht ? :9
Ik hoop dat we ook nog meer MLC ssds krijgen op PCIE 5 en PCIE 6 in de ‘pro-sumer’ markt. Vond het al jammer dat de samsung pro 980 naar TLC tov de pro 970 met MLC. Niet eens zo zeer vanwege de snelheid, en ook niet vanwege slijtage, maar om het feit dat MLC beter data ‘vasthoudt’ dan TLC en QLC omdat de voltage marges ruimer zijn.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 27 januari 2022 16:00]

Voor onderweg op zoek naar een betaalbare 4TB in dit formaat, snelheid van iets minder belang zolang hij in mijn thunderbolt 3 behuizing past zit ik toch aan 1-2GB/s vast. Helaas zijn de modellen nog steeds ruim boven de 550Euro en de data versies niet meer voor de toekomst. Leuk dat ze nu PCI-5 ondersteunen, maar zou nu toch wel iets meer variatie willen zien voor snel genoeg.
hoe verhouden deze snelheden zich tot de nieuwste Macbook zich? daar dit de SSD vrijwel direct aan de SOC vast zonder bus oid. Tenminste dat is wat ik heb begrepen. En wat ik lees gaan die dingen tot 5,5 GigaByte per seconde. Is dit echt 30 keer zo snel? of zit er ergens weer een factor voor Gigabit vs GigaByte tussen?
dat zijn gewoon de pci4 standaarden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True