AMD gaat 300-serie-moederborden officieel Ryzen 5000-ondersteuning geven

AMD werkt aan een Agesa-update voor moederborden met de A320-, B350- en X370-chipsets, die officiële ondersteuning voor de Ryzen 5000-processors toevoegt. Daarmee kunnen vijf jaar oude moederborden werken met de nieuwste AMD-processors.

De eerste Ryzen 5000-processors werden eind 2020 geïntroduceerd. In eerste instantie was AMD van plan om een nieuw B550- of X570-moederbord te vereisen, maar na de nodige ophef besloot AMD al snel om de nieuwe processors toch ook in B450- en X470-borden te laten werken. Nu komen daar dus ook de 300-serie-chipsets bij, althans voor zover moederbordfabrikanten nog bereid zijn om updates voor hun oudere producten te ontwikkelen.

AMD spreekt van een 'selective beta bios' op basis van Agesa 1.2.0.7, die in de loop van april en mei zal worden vrijgegeven. Deze Agesa-versie bevat tevens een fix voor de haperingen die sommige gebruikers ervaren als ze de firmware-TPM van de processors gebruiken.

Technisch marketeer Robert Hallock maakte de komst van de update bekend als onderdeel van AMD's lente-aankondiging, die ook een releasedatum voor de Ryzen 7 5800X3D en de komst van zes nieuwe goedkopere Ryzens omvatte. Ook al deze nieuwe modellen zullen met Agesa 1.2.0.7 werken op 300-serie-moederborden.

Ryzen moederbord compatibiliteit

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

15-03-2022 • 14:00

32

Reacties (32)

32
32
14
0
0
17
Wijzig sortering
Is dit niet eerder een gevolg van de fix voor microstutters met Ryzen CPU's wanneer fTPM aan staat, wat een Windows 11 vereiste is, die opgelost wordt met deze Agesa (zoals ook vermeld in artikel)? Als AMD die Agesa wilt brengen naar alle CPU's die door Windows 11 ondersteund zijn (ook Ryzen 2000 / Pinnacle Ridge), moet het elke AM4 chipset updaten.

Dat die Agesa update dan ook Ryzen 5000 ondersteuning toevoegt is dan misschien bijkomstig.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 26 juli 2024 18:18]

Ik denk dat dit eerder een gevolg is van teruglopende verkopen waardoor ze op deze manier toch nog denken mensen over te halen om te upgraden.

De rest kunnen ze namelijk ook doen zonder die support in te bouwen. Daarnaast heeft AMD de laatste tijd echt behoorlijk laten zien dat er een wolf in die schaapskleding zijn door allerlei zaken te verwijderen, niet uit te brengen, duurder te maken of gewoonweg te negeren. Ik heb de afgelopen tijd echt heel wat nieuwsberichten voorbij zien komen die AMD negatief in het nieuws brachten en dus zullen ze wat moeten doen om een wit voetje te halen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 26 juli 2024 18:18]

Inderdaad, toen Zen 3 nog net nieuw was werd elke chip toch wel verkocht. Die vraag lijkt nu wat meer verzadigd, ook omdat Alder Lake nu nog een extra optie biedt.

De prijzen van de meeste Zen3's zijn de afgelopen tijd al flink verlaagd en er komen meer budget-modellen aan. Het lijkt erop dat AMD eerder ging voor grote winstmarges, en nu gaan ze gewoon voor grotere volumes. Daar past ook bij dat iedereen die nog een oud AM4-moederbord had door Zen3 verleidt wordt.
Een wolf in schaapskleding? AMD zette zichzelf als underdog in scene (dat was het natuurlijk) en het maakte veel (zonder goede reden) achtergehouden features (door Intel) beschikbaar voor consumenten om marktaandeel te winnen maar het blijft een beursgenoteerd bedrijf. Het fundamentele probleem blijft dat onze tech wereld door monopolies en duopolies wordt geregeerd. Dat zorgt ervoor dat ze vrij hand hebben bij het maximaliseren van hun winst en dat uitbuiten is letterlijk een wettelijke verplichting voor een beursgenoteerd bedrijf. Hun hoogste en enige doel is het creëren van waarde voor aandeelhouders. Deze zet past daar natuurlijk prima in. Het is een goedkope marketing truc die AMD vrijwel niks kost maar ze wel honderdduizenden extra AM4 CPUs zal laten verkopen tegen nog steeds vrij hoge prijzen omdat de meerwaarden van een platformswitch naar Intel gewoon gering is voor iemand die al op AM4 zit (en kan upgraden dankzij nieuwe BIOS). Terwijl als ze het erop laten aankomen ze het risico hebben dat die mensen terugkeren naar Intels S1700 in plaats van upgraden naar AM5.

Linus blijft het terecht herhalen: Extreme Edition $1000 CPUs zijn begonnen bij AMD. Geen (beursgenoteerd) bedrijf is ooit ook maar in het beginsel de vriend van iemand anders dan hun aandeelhouders. Dat was zo en het zal ook zo blijven tot er op globale schaal fundamentele veranderingen in de wetgeving komen. En dat gaat echt niet gebeuren zonder een communistische revolutie.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 26 juli 2024 18:18]

Dat was zo en het zal ook zo blijven tot er op globale schaal fundamentele veranderingen in de wetgeving komen. En dat gaat echt niet gebeuren zonder een communistische revolutie.
Grapjas, alsof je met wetgeving en communisme even de R&D-kosten van TSMC en ASML omlaag gaat krijgen. :+ En dan heb ik het nog niet over alle ontwerp- en productiekosten van andere partijen in de keten die tot een CPU leidt. Aandeelhouders? Wat dacht je van financiële buffers opbouwen zodat hierna nog 10 generaties aan nieuwe CPU's ontwikkeld kunnen worden?

Kijk even hoe goed genationaliseerde bedrijven in de Sovjetunie waren in het ontwikkelen van producten die zowel commerciëel aantrekkelijk waren alsook technologisch vooruitstrevend.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 26 juli 2024 18:18]

Ja, praat gerust die absurde winstmarges goed die ervoor zorgen dan China binnenkort al de bedrijven die jij noemt technologisch zal inhalen ondanks al die investeringen waar jij over zwalkt.

Door abnormale winsten gaan ze echt niet meer geld investeren, integendeel. Economie is best lastig, dus ik snap dat jij het niet begrijpt, maar gezonde marketen die optimaal investeren en ontwikkelen zijn geen oligopolies zoals ASML, TSMC, Intel, AMD nVidia en co die vormen.
Daarom is het ook van de zotte dat je mensen heb die roepen "Ja.. maar X heeft altijd goed gewerkt dus waarom moet bedrijf X dan nog iets goeds uitbrengen"(Of iets in die geest) De laksheid van Intel voor dat Ryzen een ding werd is een erg goed voorbeeld wat er kan gebeuren wanneer er geen competitie is. je had vaak magere performance winsten tussen generaties waardoor je prima een generatie of 3 achter kon lopen zonder veel gemis. Terwijl nu, mijn 3700X echt enorm oud aanvoelt tenopzichten van 12thgen en Ryzen 5000. Nu kan ik mijn spelletjes prima spelen, maar het is wel even bizar om te zien dat mijn 3700X nek en nek gaat met een Intel i3 12100... dan krab je je toch wel even achter het hoofd en eerlijkgezegt vindt ik dat nog leuk ook want dat betekent dat bedrijven weer aan het innoveren en verbeteren zijn.

Ik ga natuurlijk ook niet upgraden naar 12th gen of Ryzen 5000... Q2 van dit jaar komt Ryzen 7000 en Intel 13000 uit. Nu moet ik bekennen dat de leaks van intel mij wel geïnteresseerd heeft gemaakt in de i5 13600(f)(kf) volgens de leaks zou dit een i5 met 20 threads moeten worden. Van AMD is (helaas) nog weinig geleaked dus ik ben erg benieuwd wat men daar van (voorzichtig) zou kunnen verwachten.
Het is in iedergeval een spannende tijd voor techies! :D
dat jij een focus legt op negatieve berichten en dat hier netjes komt uitsmeren kan ik mij goed voorstellen als uber intel fanboy :o

effe ter info... nu kan je dus 5000 series cpu op een mobo zetten van 2017..... tot zover de schaapskleding...

effe realiteits check voor onze fanboy:
https://www.amazon.com/Be...Processors/zgbs/pc/229189
https://www.newegg.com/d/...cessors-Desktops/s/ID-343
https://www.amazon.de/-/e...llers/computers/430177031

ja AMD doet dit zeker ALLEEN omdat hun verkopen niet goed meer zijn.... :O
Je ziet gewoon dat ze een nieuwe mid range platform moeten aanbieden en dat doen ze dus als reactie op concurrentie.

[Reactie gewijzigd door d3x op 26 juli 2024 18:18]

Ik hoop dat m'n x370 bord nog een update krijgt met die fix. Anders geen win11 voor mij.
Nee hoor, AMD kan prima de AGESA splitsen per generatie. Of alle AGESA leveren en simpelweg een opstartblokkade voor bepaalde chipsets implementeren.

Beide heeft AMD al gedaan in het verleden. De enigste reden dat ze dit doen is Intel Alder Lake. Vergeet niet dat ze in eerste instantie de 400 chipsets niet eens wilden voorzien van 5000 serie ondersteuning.
Bedankt! Ik begreep totaal niet waar deze haperingen vandaan kwamen. Ik heb zelfs Ubuntu geinstalleerd maar dat was helaas geen succes doordat ik video niet werkend kreeg op de USB-C poort van de laptop.
Mijn fabrikant is al lang gestopt met bios updates voor mijn bord (agesa 1.0.0.6 is de laatste). Ik ben benieuwd hoe nuttig dit gaat zijn in de praktijk.
Als je niet gaat willen upgraden met dit moederbord ga je hier niets aan hebben, wil je echter bijv. van een Ryzen 1600 of iets dergelijks 5 jaar geleden gekocht, naar een 5000 serie Ryzen kan dat straks gewoon mits je moederbord fabrikant een nieuwe bios uitgeeft.
Ja maar die fabrikant heeft al een paar jaar geen update gedaan, dus waarom zou die dat nu wel doen? Als ze het niet doen verkopen ze misschien een nieuw moederbord ;) Ik denk dus dat er weinig oudere moederborden een update krijgen.
Maar nu moet je een nieuw moederbord kopen, en dan kijk je wellicht naar een ander merk, die dus wel na 3/4/5 jaar nog updates uitbrengt.
Het kan dus zeker ook positieve reclame zijn om deze update wel uit te brengen :)
Netjes! De prijs/prestatie verhouding van een upgrade naar Ryzen 5000 op een 300 moederbord is immens. Overstappen naar Intel kost dan minstens 85 euro extra voor H610 of 107 euro extra voor B660.
Klopt, maar er zitten ook wel voordelen aan een nieuw bord, een 300 (of 400) serie AMD bord heeft per definitie PCIe 3.0, en geen 4.0. Nu is dat momenteel nog geen groot probleem, maar in sommige edge cases (de 6500xt met zn 4x pci-e lanes, of als je echt het uiterste uit je ultra-ssd wilt halen) begint het al wel een ding te worden. Verder weet ik ook niet of een 300 serie mobo resizable bar/smart acces memory ondersteund (moet het zo eens uitzoeken voor mijn b450 bordje), en zo zullen er nog wel meer cases zijn waar een nieuw bord (zij het AM4 of lga1700) voordeel biedt.

Hoe dan ook, wel erg tof dat na een hoop gesteggel AMD er dan toch eindelijk voor zorgt dat de verwachting die ze bij het begin van AM4 schepten, ook werkelijkheid wordt. Persoonlijk heb ik een 5700g in een b450 bordje geprikt, ook een mega upgrade ten opzichte van de 2600 waar ik mee begon
300 serie moederborden die nu al 5000 serie CPU's ondersteunen, ondersteunen ook SMA. Bv mijn Asrock X370 Taichi.

Verder zijn de 300 en 400 chipsets eigenlijk identiek, verschil zit vooral in hoe moederborden gebouwd werden, bij de eerste generatie Ryzen moederborden was dat soms abominabel. Maar als je een goed bord hebt, die nog ondersteuning krijgt, is er weinig reden om dat weg te doen.
Ah cool, AMD spreekt volgens mij in marketing materiaal nog steeds over dat je een 500 series mobo nodig hebt voor SAM
Ben inderdaad benieuwd naar SAM support. Heb zelf een B350 bordje waarvoor ik anderhalf jaar geleden van 1600X naar 3600XT ben gegaan icm 6900XT.

Ik zit net in die positie waarbij niks een totale overhaul verantwoordt, maar er valt meer uit die GPU te halen. Nu ziet die 5800X3D (even reviews afwachten) op een B350 bordje met potentiële SAM ondersteuning wel als perfecte combo uit om nog een paar jaar de kat uit de boom te kijken.

Zal wel wéér die RAM timings van scratch af aan moeten finetunen maar goed.
Hangt veel van vendor zelf af, als ik kijk naar mijn oudste build die ik online heb dan krijgt deze nog volop updates. Natuurlijk was dit toen wel redelijk duur bord (2de hands gekocht voor 50eur 2j geleden ... 8-) ) maar het kan nu wel mooi de update krijgen naar 5000 serie. Dit gaat toch extra stimulans zijn voor verkoop CPU van AMD.

https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios
Edit: Oeps nee, ik heb de B450M Pro 4, niet de B350M. Dat verklaart dus waarom ik die support al had :) Dat vroeg ik dus eerst maar dit is nu duidelijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 18:18]

Dat was niet officieel. Asrock heeft daar wat biossen uitgebracht die ze eigenlijk niet uit hadden mogen brengen van AMD en zijn toen terug gefloten, en AMD is toen begonnen met blokkades in AGESA.

Na een boel 'gedoe' in de community is AMD hier nu op aan het teugkomen en willen ze nu deze support wel officieel gaan maken. Wat natuurlijk voor de bezitters van 300 series moederborden een mooie zet is.

Al zal het niet bij iedereen goed vallen, omdat het 1,5 jaar na release pas komt. Een boel early adopters hebben die Ryzen 5000 wilden gebruiken maar een 300 serie moederbord hadden hebben al andere bordjes gekocht en daar lees je regelmatig vrij zure berichten over, o.a. op de AMD subreddit.
zal de asrock deskmini a300 ook support krijgen voor ryzen 5000 apu's?
Ik heb natuurlijk geen glazenbol, en ik ken de Deskmini A300 niet uit mijn hoofd, maar als dit model een B350 of X370 chipset heeft is de kans aanwezig, als deze een A320 chipset heeft is die support er mogelijk al.
Ik hoop van wel, een 2xxx of 3xxx is persoonlijk net niet interessant als je bijv van een Athlon 200GE komt en 3xxx als final upgradepath hebt. Een 4 of 5 serie met iGPU zou veel impact hebben.

Officieel gezien is dit een A300 chipset, die er dus niet opstaat jammer genoeg maargoed. Hopelijk anders unofficial firmware maar het is maar de vraag of iemand daarmee aan de slag gaat.
Kijk nu is het wel de upgrade waard
Hopelijk brengt ASrock nog een update uit voor de A320M-DGS, dan kan het systeem van mijn pa van een Ryzen 2400G naar een 5300G en dus naar W11 met een leuke performance boost. De 3400G voegt niet zo heel veel toe maar zal hem wel W11 support geven.
Ik hoop het voor je, echter de A320 chipset heeft al enige tijd officiële Ryzen 5000 series support. Als daar nog geen updates voor gekomen zijn ben ik er enigszins bang voor helaas.
Officiële ondersteuning is er niet geweest, er waren volgens mij enkel beta's die Ryzen 5000 mogelijk maakte. En al die beta bios versies zijn op verzoek van AMD offline gehaald.

Maar ik denk zelf dat de meeste A320 bordjes kunnen fluiten naar deze update, fabrikanten gaan weinig werk steken in low budget spul. En het door mij genoemde bordje is uit 2017. Mogelijk dat de premium B350 en X370 bordjes wel een update krijgen.
5600G werkt helaas niet op een Asus Prime. Kijk even CPU support lijst.
Wel jammer hoor en 'had zo mooi kunnen zijn'.
Ik sta er vandaag echt van te kijken, dat ik voor een Tweaker een mobo setje mag gaan testen: Version 6024; 2022/03/15 : PRIME A320M-K;
"3. Improve system performance for AMD Ryzen 7 5800X3D"
Eerder in november:
"2. Remove Bristol Ridge (AMD 7th Gen A-series/ Athlon™ X4 series) processors support"

[Reactie gewijzigd door Midnight4u op 26 juli 2024 18:18]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.