Foto's tonen DDR4- en DDR5-varianten van ASUS Z690-moederborden

ASUS gaat DDR4- en DDR5-varianten uitbrengen van Prime-moederborden met de Intel Z690-chipset. Dat blijkt uit foto's die online zijn gezet. In de Prime-serie verschijnen vier moederborden met DDR5-geheugensleuven en zes DDR4-varianten.

De komende Intel Alder Lake-processors zijn de eerste consumenten-cpu's met DDR5-ondersteuning, maar het nieuwe geheugen zal waarschijnlijk flink duurder zijn dan DDR4. De processors zijn ook compatibel met dat geheugentype en het lijkt erop dat fabrikanten aanvankelijk Z690-moederborden zullen uitbrengen in DDR4- en DDR5-uitvoeringen. VideoCardz heeft foto's online gezet van diverse ASUS-moederborden waaruit dat blijkt.

Het gaat om tien moederborden uit de ASUS Prime-serie. Dat zijn moederborden uit het middensegment. Uit registraties bleek eerder al dat er ook in de ROG Strix-serie Z690-varianten met DDR4 en DDR5 komen. Het is voor het eerst dat de nieuwe moederborden te zien zijn in beeld. Uitvoeringen voor DDR4-geheugen krijgen de aanduiding D4 in de naam. Bij de DDR5-uitvoeringen zit geen extra aanduiding in de naam.

Moederbord Formfactor Geheugen PCIe x16/x4/x1 M.2-sleuven Opmerkingen
ASUS PRIME Z690-P ATX 4x DDR5 4 / 0 / 2 3
ASUS PRIME Z690-P D4 ATX 4x DDR4 4 / 0 / 2 3
ASUS PRIME Z690-P WIFI ATX 4x DDR5 4 / 0 / 2 3 Wi-Fi 6-kaart
ASUS PRIME Z690-P WIFI D4 ATX 4x DDR4 4 / 0 / 2 3 Wi-Fi 6-kaart
ASUS PRIME Z690-A ATX 4x DDR5 Nnb Nnb
ASUS PRIME Z690-A D4 ATX 4x DDR4 Nnb Nnb
ASUS PRIME Z690-V ATX 4x DDR5 Nnb Nnb
ASUS PRIME Z690-V D4 ATX 4x DDR4 Nnb Nnb
ASUS PRIME Z690-V SI D4 ATX 4x DDR4 Nnb Nnb Voor systeembouwers
ASUS PRIME Z690M PLUS D4 Micro ATX 4x DDR4 2 / 0 / 2 3 Mini-PCIe-slot

De DDR4- en DDR5-varianten van de moederborden zien er vrijwel hetzelfde uit. De geheugensleuven zijn even groot, maar het ontwerp en de lay-out van de pinnen van de geheugensleuven is bij de DDR5-borden anders. De Z690-moederborden in de Prime-serie zijn ook vrijwel gelijk aan de Z590-varianten, merkt VideoCardz op. De aansluitingen zijn hetzelfde gebleven en ook de componenten op het bord zijn vrijwel identiek. De Z690-borden krijgen de nieuwe LGA1700-socket voor Intels Alder Lake-processors.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-10-2021 • 11:30

71 Linkedin

Reacties (71)

71
70
30
0
0
18
Wijzig sortering
Zou het mogelijk zijn een bord te maken met 2x DDR4 en 2x DDR5? Dan kun je beginnen met het meenemen van DDR4 en later alsnog de stap naar 5 maken.

Het meenemen van je DDR4 klinkt leuk maar als je 600 euro stuk slaat op een Z690+I7 zou ik toch op zijn minst de mogelijkheid willen hebben over te stappen op DDR5.
Asrock maakte vroeger dergelijke bordjes met verschillende types ddr sleuven. Je kon het alleen niet tegelijk gebruiken. Het zal me niets verbazen als ze dat weer gaan doen.
Ik moest ook meteen aan Asrock denken en verwacht ook dat ze deze generatie weer borden gaan maken die beide bevatten.
Ik verwacht stiekem wel een rog bord van Asus die dat gaat doen of anders misschien een exotische biostar of Supermicro.
Ik betwijfel dat Asus dat gaat doen voor een bord aan de bovenkant voor de markt, waar men al sneller geneigd is om het geld neer te tellen voor DDR5. Ik zie ze het eerder voor een B660-bord doen oid.
Ja natuurlijk is dat mogelijk maarja dan verdienen ze minder als jij het jaar erop geen nieuw bord hoeft te kopen..

Al waren er wel moederborden die DDR3 en DDR4 ondersteunden destijds.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 19 oktober 2021 13:10]

DDR5 is wel leuk met de hoge snelheiden, maar als Intel nog steeds de Clockspeed van het geheugen limit, dan heb je er niets aan.
Dat doen ze toch allang niet meer? Je kunt nu gewoon een instap i5 met DDR4-3600 of sneller geheugen gebruiken. Zet je 'm op gear 2 dan kun je ruim boven de DDR4-4000 gaan zitten. Voor zover ik weet limiteerde de moederborden met lagere chipsets vooral de boel (460 kon 't niet, 490 wel) omdat Intel dat vereiste, maar dat is sinds de 560 series niet meer het geval.

Wat ik mij afvraag is of snel DDR4 geheugen net zo goed gaat zijn als de beginfase van DDR5 geheugen. Anders heeft DDR5 nog weinig zin.
Dat doen ze toch gewoon nog steeds, op lager gepositioneerde processors? Enkel in de K modellen ben je toch vrij om welke geheugensnelheid te draaien die je wilt? een i5 10400 kan volgens mij maar max 2666mhz geheugenclock draaien.
Een 10400(f) kon gewoon omgaan 3600mhz of sneller geheugen, maar moest daarvoor in een moederbord met een dure chipset geprikt worden (Z490 bijv.). Een B460 kon 't bijvoorbeeld niet. Juist omdat die moederborden dan duidelijk duurder waren dan je CPU was dat zinloos.

Sinds de 11e generatie (11400F bijvoorbeeld) kun je ook op de B560 moederborden je geheugen 'overclocken'. Dat maakt dat je op een goedkoper moederbord wel sneller geheugen kunt prikken en het maximale uit je 11400F kunt halen. Maar, sowieso doet de 11400 series 3200mhz ram ondersteunen, dus zelfs op een H510 moederbord kom je een heel eind en er zijn zelfs H510 moederborden die de 'overclock' ondersteunen en XMP profielen kunnen inladen. Ik heb zelf een 11400F op een Asrock B560M ITX moederbord gebouwd voor iemand en dat draait gewoon met 3600 cl16 ram op gear 1. Dat moederbord kan max 100W geven aan de CPU maar dat is met de 11400F precies genoeg om niet te throttlen.
Dat is wel een goede zaak dan dat ze dat hebben veranderd, bedankt, dat wist ik nog niet.
Pre-release zijn er al DDR5-8000 clocks gespot icm een 12900k. Dus hoe hoog wil je't hebben?

https://nl.hardware.info/...vergeklokte-ddr5-8000-ram

[Reactie gewijzigd door Crew One op 19 oktober 2021 11:50]

Hij heeft het vast over de non-k modellen, daarvan is toch bekend dat ze de geheugensnelheid beperken, de k processors hebben dat nooit gehad, dat is wel algemeen bekend.
Ik weet nog vroeger kon je voor beide kiezen op 1 moederbord, dat zie ik tot heden nog niet bij ddr4 en 5
ASRock had nog een dual DDR3/4 bord destijds.
Nee inderdaad ddr5 is niet backward compatibele met ddr4 ;)

[Reactie gewijzigd door DennisH82 op 19 oktober 2021 13:26]

Ik bedoel dat beide erop zitten natuurlijk, hebben wij vaker gezien in verleden, ook vroeger bij 72 pin edo/sim en sdram erop zaten bijvoorbeeld.

Waren ook 2 totaal verschillende technieken.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 oktober 2021 15:11]

Ah oke op die manier, ik denk niet dat ze dat nu gaan doen, als 1 fabrikant het zou doen miss Asrock die denken wat vaker out of the box ;)
Maar dan had je weer het nadeel dat je nooit alle 4 je slots kon bezetten.
Klopt maar als ik terugkijk naar verleden gebruikte ik altijd maar 2 slots, upgraden van ram deed ik niet.

Gewoon in begin gelijk ruim nemen, het was niets goedkoper dan later upgraden door wat erbij te prikken want dan zat je weer met 2 afwijkende configs, sommige gevallen ging dat niet goed.
Wat me opvalt is dat er bij deze (niet heel goedkope) Prime borden nog steeds geen geïntegreerd IO-shield aanwezig is. Met budgetborden is het te begrijpen, maar in deze categorie wordt het nu wel een keer tijd toch?
Wat krijgen we nou? Duidelijke namen waaraan je kan zien met wat voor product je te maken hebt? :D bonuspunten voor ASUS!
Waar ik naar benieuwd ben is of Raptor Lake nog DDR4 ondersteunt (immers was het met Kaby Lake alweer gedaan met DDR3-ondersteuning destijds). Anders vernietig je wel een beetje je upgrade path door voor een DDR4-bord te gaan.
Ik denk dat het aantal mensen dat overgestapt is van een 6xxx processor naar een 7xxx minimaal is, er was namelijk nauwelijks een prestatieverschil tussen die 2. De 8xxx welke wel een mooie upgrade was werkte ook niet op een Z270 bord :+
Wel als je van bijvoorbeeld met DDR3-geheugen een overstap wilde maken vanaf Haswell naar Kaby Lake maar van ellende Skylake moest kopen. Dat is toch een beetje gratis performance die je kwijtraakt (zelfde adviesprijs indertijd).
Met een BIOS mod en het shorten van een paar pins kun je 8e en 9e generatie CPU's op een Z170 of Z270-board draaien, en zelfs overklokken. Er is een Zweedse overklokker die dit heeft gedemonstreerd op Youtube. Enige nadeel: geen ondersteuning voor hyperthreading. Maar wie bijvoorbeeld een 9700 (non-K) aanschafte, of een high end Z270-board, geschikt voor LN2 overklokking had, en dat combineerde met een 9700K, kon zich zo het nodige geld uitsparen.
Een 7700(K) heeft gewoon een DDR3 memory controller hoor. Er bestaan ook boards die Kaby Lake CPU's ondersteunen met DDR3. Linus heeft zelfs een video gemaakt waar dit wordt gedemonstreerd.
Er staat Windows 11-ready, dus de TPM2.0 module zit al op deze borden neem ik aan?
Weet niet of het op het bord of in de cpu zit maar dat het aanwezig is mag je wel van uit gaan ja.
Dus nu zorgen (waarschijnlijk alle) leveranciers voor veel meer extra e waste door 2 verschillende mobo's te maken |:(

Welke tweaker wil de 12th gen met DDR4 ?

Misschien is een poll een idee tweakers ? ;)

Ik weet dat DDR 5 nog hoge latencies heeft, maar vraag me toch echt af hoeveel mensen dan toch voor een DDR 4 bord gaan....
Als DDR5 echt zoveel duurder is op moment van aanschaf. Dan lijkt me dat zeker een afweging die je kunt maken. Ook omdat voor de gematigde tweaker futureproof toch vaak wordt overschat. En in praktijk niet alleen het geheugen maar ook gelijk een nieuwe cpu en mobo erin. Dat is mijn ervaring. Dus in mijn geval zou ik zeker gaan voor nieuwste cpu gen, maar is nieuwste DDR versie geen vereiste als dat echt veel meer kost.
Futureproof wordt inderdaad overschat denk ik.. Ik heb in ieder geval in meer dan 30 jaar volgens mij nog nooit een nieuwere CPU of RAM (geheugen) op een ouder moederbord geprikt als upgrade.. Moederbord, CPU en geheugen is bij mij een vaste combinatie dat ook als zodanig naar de volgende gebruiker gaat.. Bij elke CPU upgrade (om de +/- 5 jaar) vervang ik ook altijd het moederbord en geheugen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 20 oktober 2021 00:00]

In 2013 werd mij op het forum voor pc builds ook telkens aangekaart producten niet te kopen omdat ik toch wel future proof wilde.
Ben ik blij dat ik het wel gedaan heb. I7 met 8 threads had ik niet nodig, 850watt voeding en 16gb ook niet etc. Heb alleen mijn gpu telkens verkocht en vervangen, heb elke ti variant gehad sinds de 780 op de 2080 na. En al sinds eind 2016 over naar 4k met mijn mij oude beestje. Ben blij om het advies, maar soms is je eigen usecase toch wel belangrijker. 144 hertz was ook niet nodig in 2013, en die 4k eind 2016 ook niet. Ik denk dat futureproof zeker zin kan hebben, kijkend naar de gebruiker ipv de meerderheid/minderheid.
Per situatie zeg maar. Het heeft het mij persoonlijk een stuk makkelijk gemaakt, op het uitzoeken na dan op het begin.
Zoals de chip markt er nu voorstaat best een goede oplossing!
Maak allemaal niks uit er zijn (nog) geen pciexpres 5.0 m2 harde schijven op de markt laat staan, pciezpress 5.0 videokaarten.Wel voor 4 maar nog niet voor 5.
Poll: Zou u een Z690 combineren met DDR4 of DDR5?
Altijd DDR5
Altijd DDR4
Alleen DDR5 als het verschil groot genoeg is
Alleen DDR4 als het verschil klein is
Tussenstand:
http://poll.dezeserver.nl...=403933&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[Reactie gewijzigd door Gaming247 op 19 oktober 2021 12:25]

Het platform gaat maar 2 cpus generaties mee.Iets wat Intel altijd al deed en doet.

Je kan er er dan toch alleen maar Alder lake erop kwijt en eventueel nog een Raptor lake.(misschien is RL wel alleen nog maar DDR5.. Het is niet dat Meteor lake ondersteunt zal worden.. Die zal wel op een LGA 1700v2 socket uitkomen wat gelijk staat aan weer een nieuw moederbord.

Ik denk dat het vrij weinig uitmaakt of je dan voor DDR4 of DDR5 kiest.
Tegen de tijd dat DDR5 sneller is, kan je beter voor een ander moederbord en platform kiezen.. En dan heb je toch DDR5 nodig.
Mwa, de vraag is wat de verwachte prestatiewinst is met DDR5 versus DDR4? Als dat verwaarloosbaar is maar de aanschafprijs is een stuk lager met DDR4 dan is dat toch te overwegen.

Het doet me een beetje denken aan mijn eerste eigen computer waar ik uit budgetoverwegingen nog een AMD XP 1700+ moest combineren met SD-RAM in plaats van DDR :P Toch nog jaren prima plezier van gehad .

Verder moet je niet blindstaren op de latencies uitgedrukt in kloktikken. Je moet kijken naar de latency in relatie tot de kloksnelheid om uit te komen op hoeveel tijd het werkelijk duurt om de data te krijgen. Als de kloksnelheid hoger ligt dan komen de kloktikken ook sneller na elkaar.
Ja, je moet idd kijken naar de latency tijd zelf, ipv het aantal kloktikken dat nodig is om bij een gegeven kloksnelheid die tijd te kunnen bereiken.
Maar ook wat de latency tijd betreft is alle DDR5 die ik heb gezien langzamer dan de snelste DDR4.
Niet dat mij dat boeit trouwens, belangrijker vind ik bijv prijs en levensduur (upgrade mogelijkheden).
Zou ikzelf nu moeten kiezen, dan neem ik zo goedkoop mogelijk DDR5, en zodra de prijzen/ snelheden beter zijn kan ik dat vervangen, ipv dat ik dan ook n nieuw mobo moet nemen.
Want muv de latency/prijs op _dit_ moment lijkt DDR5 me in alle opzichten superieur.
Gelukkig hoef ik niet nu te kiezen :)
Zou ikzelf nu moeten kiezen, dan neem ik zo goedkoop mogelijk DDR5, en zodra de prijzen/ snelheden beter zijn kan ik dat vervangen,

Dus jij geeft 2 keer geld uit aan DDR5 geheugen? Niet echt economisch verantwoord dus.

Zou zelf gewoon voor DDR4 gaan.. Dit omdat ik 64GB aan geheugen in de pc hebt zitten (door een bestel foutje van de webwinkel) En het geheugen is niks mis mee.

Het nieuwe DDR5 is op dit moment niks sneller, dus waarom nou het premium voor gaan betalen?

Het moederbord komt toch niet verder dan Raptor lake (elke 2 cpus weer een nieuw moederbord nodig. Meteor lake zal waarschijnlijk wel weer een LGA1700v2 krijgen. Zoals Intel dat ook met Coffee lake heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 20 oktober 2021 00:34]

Aan DDR3 heb ik ook 2x geld uitgegeven; in 2011 2GB voor €60, in 2014 8GB voor €85.
Nog steeds tevreden met deze machine.
Zou ik datzelfde met DDR2 doen, in 2011 geen idee, maar in 2014 kostte 8GB €200?
Een stuk duurder dan al die DDR3 tezamen, en langzamer.
Dus ja, wat heet dan economisch verantwoord.
Als ik nu weer begin met 8GB DDR5, lijkt mij dat maar n kleine meerprijs, in absolute zin.
Maar ja als je zoveel DDR4 al hebt liggen, en nodig hebt, en niet zo lang met je PC hoeft te doen, krijg je een andere afweging.
Dat is bij de launch van een nieuw type geheugen wel vaker geweest. Het sneller geheugen komt altijd wat later.

offtopic:
Ik moet ook nog niet kiezen. Ik typ dit nog vanaf een systeem met DDR3 dat pas vervangen gaat worden als hij stuk gaat of Windows 10 geen support meer krijgt :P
Je kan na windows 10 waarschijnlijk ook nog linux draaien hoor
Ligt eraan wat je doet. Ik vermoed dat de grootste winst in de zakelijke servermarkt zit, want daar kunnen ze nu meer geheugen in 1 slot proppen.
Als je nog een hele sloot DDR4 hebt liggen, levert een DDR4 bord minder e-waste op :O
Ben ik het wel mee eens. Maar wat als je dit niet hebt?? Is op dit moment (lees: volgende maand) DDR4 kopen dan niet ook meer e-vervuilend omdat dat DDR4 eerder naar de prullenbak verwezen zal worden dan een setje DDR5?

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Als de DDR5-6400 benchmarks een beetje oke zijn, denk ik dat ik daar wel voor ga.
Ik denk dat er maar weinig mensen hun DDR4 rechtstreeks de prullenbak in gooien. Alles wordt op MP / T.net binnen enkele dagen wel verkocht als je een actuele prijs neer zet.
Normaal gesproken heb je toch niks aan het oude geheugen want het is te klein/traag.

Meeste mensen kopen niet elk jaar een nieuwe pc, zoals ik hier ga straks van DDR3 naar DDR5, moet DDR3 ook dan nog maar aanwezig zijn dan maar?

Dat geheugen wat je nog hebt liggen is er met een reden uitgehaald.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 oktober 2021 12:04]

e-waste word het niet zo heel snel.. Neem aan dat je het dan verkoopt i.p.v je het in de vuilnisbak dumpt.

Vind 64GB DDR4 3600Mhz geheugen nog meer als prima om te gebruiken de komende tijd.

Iemand die 64GB DDR5 wilt zal altijd een heel stuk duurder uit komen dan met DDR4.

Maar wat ik vooral jammer vind is dat als je hardware in een hele korte periode wilt gaan vervangen (omdat DDR 5 dan de eis word) Je geen ene drol voor je oude DDR4 sticks terug krijgt. Maar je moet dan wel full price betalen voor het DDR 5 geheugen.

Zou ik DDR5 willen hebben, kan je beter nog 2 jaar wachten voordat het goed op snelheid is gekomen. Anders zonder van een extra uitgave te moeten doen. Die 2 jaar overbrug je ook wel met de aankomende Z690 moederborden. Dus zou nou nog gewoon voor snel DDR4 gaan.
Welke tweaker wil de 12th gen met DDR4 ?
Ik zie dat wel zitten. Mijn heel huishouden zit op DDR4 (Ryzen) buiten mijzelf (DDR3).
En met de verwachte luxeprijzen in het begin en als het performantieverlies DDR4->DDR5 niet te groot is.
Zeer zeker. Ik heb ook nog een dual DDR2/DDR3 AMD bord. Wel wat een onstabiel ding maar ik gebruikte het destijds om geheugen en CPU's te testen (https://www.asrock.com/mb/nvidia/n68c-gs%20fx/).
Een onstabiel bord lijkt me ideaal om CPU en ram te testen. 8)7
Hehehhe die reply verwachtte ik al. Ja onstabiel als in: iedere keer als ik van CPU veranderde moest ik de BIOS resetten manueel voordat hij wou aangaan. Iets waar je dus perfect mee kan werken als je het weet.
Zou het ook doen, heb je wel meteen pci-e 5.0 op je mobo zitten. Wat betekend dat je mobo verlopig nog niet verouderd is
Ik, initieel 16 GB DDR4 rond de 3600 en dan later upgraden naar 32GB sneller ddr5 met verbeterde latency in de 2de of 3de lichting.
Het kan mij liggen, ik dacht dat in de periode van de overstap van DDR3 naar DDR4 er ook moederbords waren die beide varianten aan konden.

Dus zowel 3 als 4. Hierdoor kon je dus upgraden en als je 4 te duur vond of nog 3 had liggen. Daarmee verder gaan.
Die van DDR3 waren op 1 hand te tellen.
De meeste waren al voor DDR4.

Meest gebruikte DDR3 op skylake was wel Low power DDR3.

Vind dat Intel met Alder lake wel beter ze best doet, aangezien er hier meer DDR4 te bespeuren zijn.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 20 oktober 2021 01:21]

Als de borden nog 11th gen CPU's supporten zie ik wel een kans. Als je nu een budgetbord hebt of defect bord en 'vaak' parts vervangt van de PC dan is overstappen naar z690 icm ddr4 wat je al hebt niet verkeerd met de mogelijkheid om later 12th gen CPU te kopen.

Persoonlijk is het enige wat ik later vaak toevoeg extra geheugen. 16G net niet genoeg? Doe je er 2 jaar later nog even 2 latjes bij, evt. een andere of, vaak, extra SSD erin en de PC gaat weer een paar jaar langer mee. Zooi is dan ook mooi in balans, een 3080 met ryzen 1 quadcore bijvoorbeeld is niet lekker in balans dus snap wel dat men voor ddr5 gaat kiezen. Anderzijds, mogelijk is ddr5 amper sneller en als je OC'er bent en net een setje snel ddr4 hebt gekocht voor een hoop geld...
12th gen is socket 1700 ipv 1200 10 en 11 th gen ;)
Oke, duidelijk dus :P Die optie vervalt, maargoed, als je net snel ddr4 hebt kan ik het wel begrijpen als een upgrade naar snel ddr5 opeens 200-300 euro is.

[Reactie gewijzigd door Nox op 19 oktober 2021 13:26]

Het is geen e-waste als ze goed inschatten wat de verkopen gaan zijn. In jouw redenering is dan elk moederboord tot op zeker hoogte e-waste, omdat elk merk voor elke socket zoveel verschillende varianten aanbiedt. We weten dus dat er vraag is naar verschillende dingen, dat zou nu dus niet anders moeten zijn.

Ik heb, als voorbeeld, 64GB DDR4 3200. Nu is dat natuurlijk overkill, maar ik wil wel minimaal die 32GB hebben. Als dat straks significant duurder gaat zijn, tov minimale performance winst...waarom zou ik dan niet voor een DDR4 bord gaan en mijn geheugen -of een deel daar van- overzetten?

Ik denk dat het geen e-waste gaat veroorzaken omdat er straks waarschijnlijk gewoon genoeg markt is voor beide en het is niet eens de prijs van DDR5, maar ook de prestaties er van die straks een grote factor gaan spelen voor velen.
Beetje afhankelijk van het snelheidsverschil, maar als dat meevalt neem ik mijn 64Gb DDR4 gewoon mee naar de 12900k.

[Reactie gewijzigd door Ernemmer op 19 oktober 2021 15:00]

Geen mATX versie met DDR5? Jammer
Die zullen misschien later komen, eerst de duurdere modellen, dan goedkopere, zelfde als processors (van intel)
Hopelijk dan ook een Z690 in de prime serie, dat zou exact hetgeen zijn waar ik eventueel in geïnteresseerd zou zijn als mogelijke upgrade komend jaar. (binnen het blauwe kamp iig)
Dat is omdat mATX een markt is die kleiner en kleiner wordt. Ik vraag me echt af waarom, ATX en groter is voor het leeuwendeel niet nodig, en met mini-ITX heb je alleen 1 slot en indien je geen apu heb of graag een spelletje speelt dan moet daar een gpu in, en er kan niks anders meer bij.

Dan zit je met met een micro toch net geramd lijkt me. Een slot voor gpu, 1 slot voor een M.2 2230 adapter en/of extra NVME ssd, of wat je ook wil, net wat flexibeler.
Waarom niet gewoon allebei?

Dat kan met Chinese X99-boards ook, omdat de Xeon E5-2678v3 beide varianten ondersteunt.