Foto toont Gigabyte Z690 Aorus Elite AX DDR4-moederbord met PCIe 5.0-slot

Er is een foto van een Intel Z690-moederbord van Gigabyte online verschenen. Deze Gigabyte Z690 Aorus Elite AX DDR4 ondersteunt de komende Intel Alder Lake-processors en heeft vier M.2-slots.

Het onaangekondigde Gigabyte-moederbord werd gepubliceerd door Twitter-gebruiker HXL en opgemerkt door VideoCardz. Het is de eerste foto van een Z690-moederbord en diens socket LGA1700. De foto's tonen daarbij een Chinese verpakking, met daarop specificaties van het moederbord.

Ondersteuning voor DDR4-geheugen wordt specifiek in de productnaam van het moederbord verwerkt. Intel maakte eerder al bekend dat zijn Alder Lake-desktopprocessors zowel DDR4- als DDR5-geheugen zullen ondersteunen. Iets soortgelijks was ook het geval met Intels Skylake-generatie, die ondersteuning bood DDR3 en DDR4. Mogelijk komt Gigabyte dan ook met een DDR5-variant van zijn Z690 Aorus Elite-moederbord, hoewel dit nog niet is bevestigd.

Verder blijkt uit de foto's dat het moederbord een enkele PCIe 5.0 x16-slot heeft voor een videokaart, en over vier M.2-slots met een PCIe-interface heeft. Het Z690-moederbord beschikt verder over een vrm-ontwerp met 16+1+2 fasen en Wi-Fi 6-ondersteuning. De Z690 Aorus Elite AX DDR4 lijkt daarnaast over negen USB-A-poorten en een USB-C-aansluiting te beschikken, naast een HDMI- en DisplayPort-connector. Het is niet bekend wat het moederbord gaat kosten.

Intel brengt de Z690-chipset en zijn eerste Alder Lake-processors naar verwachting op 4 november uit. De officiële aankondiging en het starten van pre-orders worden een week eerder verwacht. Er verschenen eerder al prijzen en specificaties bij Amazon en verschillende Nederlandse webwinkels. Eerder vandaag publiceerde Intel-senior vice president Gregory M. Bryant de eerste foto's van Alder Lake-desktopprocessors op Twitter.

Afbeelding via HXL op Twitter

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-10-2021 • 19:04

29

Reacties (29)

29
29
18
0
0
7
Wijzig sortering
Maar past DDR4 in een DDR5 slot en niet andersom?

Je zou zeggen van niet, maar ik bedoel, koop je dan niet beter nu al een DDR5 voor later, of zit je dan ook vast aan DDR5 en kan je nog even door met je DDR4?

Bedoel, snap niet helemaal waarom je nu nog een DDR4 moederbord zou kopen, alleen als je nog bakken aan splinternieuw DDR4 hebt liggen toch?

[Reactie gewijzigd door JDx op 25 juli 2024 15:04]

Juist. Dat is de keuze.

Ik gok't op DDR5. Kost wel meer. Maar anders moet je dus je moederbord ook nog upgraden _en_ je oude DDR4 verkopen mocht je de upgrade toch willen maken later. Dus dan zal in 1x DDR5 wel goedkoper zijn.

Als ik mijn oude DDR4 zou meenemen, zou het wellicht een ander verhaal zijn.

Nog even wachten op de benchmarks, en dan moet je maar voor jezelf beslissen of het je waard is.

Van DDR4 kun je denk ik wel verwachten dat het plafond redelijk is gehaald. DDR5 zal in het begin nog niet de lage latencies hebben van DDR4, maar wel veel hogere bandbreedte. Wat dat in de praktijk gaat brengen, weten we over 3 weken.

[Reactie gewijzigd door Crew One op 25 juli 2024 15:04]

Ja, nouja met 32GB aan DDR4-2400 is de keuze dan makkelijk. Meteen DDR5.

Benchmarks wacht ik ook op idd, Alder Lake of 5800/5900X nog.

[Reactie gewijzigd door JDx op 25 juli 2024 15:04]

Als het bord tot raptor lake onder steunt word. Wat maakt het dan nog uit of je op dit moment DDR4 of DDR5 gebruikt. Daarna heb je toch wel weer een nieuw moederbord nodig Intel kennende.
DDR5 heeft veel minder voordelen t.o.v. DDR4 in vergelijking met het verschil tussen DDR4 en DDR3, maar het prijsverschil is aanzienlijk.

Ik zie voor mijzelf vooralsnog weinig reden in de aanschaf van nieuwe hardware rekening te houden met DDR5.
Ok, het gaat dus echt om een aanzienlijk prijsverschil? Er is geen instap DDR5'je ofzo ;)
Alle DDR5 is instap. Over een paar jaar... Er wordt nu eigenlijk alleen nog maar relatief traag en met hoge latencies DDR5 geproduceerd. De MT/s is wel veel hoger dan van high end DDR4, maar of het ook merkbaar verschil geeft in programma's of games is nog niet zeker.
Daarom gaat het interessant zijn om te zien hoe dezelfde processor op een DDR4 en een DDR5 bord presteert. Bij een groot verschil is het het overwegen waard om DDR5 te nemen. Bij een klein verschil is het alleen het overwegen waard wanneer het prijsverschil klein is.
Mijn idee was meer nu 16GB en later naar 32GB gelijk met een overstap van i5 naar i9, maar al wel voorbereid op socket 1700 en DDR5 zijn.

Zal dus een totaalprijs overweging moeten worden prijs van moederbord en geheugen. Dus verschil tussen alles ddr4 of alles ddr5.

En bij welke processoren het echt merkbaar is, mooie maand met hopelijk veel nieuws.
Wat je naar xx maanden voor snellere latjes weer wilt gaan upgrade.
Op dit moment nog minder voordelen*.
t.net comments en nuances. <3

[Reactie gewijzigd door Xfade op 25 juli 2024 15:04]

Zou er ook een groot verschil zijn tussen de i7 11700k en 12700k?
Aanschafprijs, en nauwelijks voordeel van ddr5, voor 90% van de gebruikers.
Idd. Maar is het het waard voor de i7 12700k te halen als je nu een i7 11700k hebt?
waarom ben je al voor 11700k in de eerste plaats gegaan als je nu al wil weten wat de 12700k zal doen :)
iedereen wist dat de 11 serie een tussendoortje was met geen aantrekkelijke cyclus en toekomst....

trouwens 2de post dat je hier vraagt tussen het verschil, wacht de benchmarks en pricing af zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door d3x op 25 juli 2024 15:04]

Was gewoon een vraagje omdat ik zeer binnenkort een nieuwe pc inelkaar ga knutselen. Heb nu momenteel een 10700k. Maar ik zal gewoon voor de 11700k gaan omdat ik toch niet meer ga doen dan ermee gamen. Zou dan ook een 3080 ti nemen. Ik ga naar ene 11700k omdat mijn vader mijn pc gaat overnemen.
van een slechte beslissing gesproken.... maarja eigen geld :P
Ik zal wel nog zien wat ik ga doen. Alleszins geen ryzen want volgens de benchmarks zijn de Intel cpu's beter. Mss ga ik voor de 12de generatie gaan als ie wat betaalbaar is. Maar dan wel met ddr4 ram want ddr5 gaat een beetje duur zijn in het begin vrees ik.
benchmarks die niet eens officieel bevestigd zijn en waarbij zoveel blurred is dat je er vragen bij kan stellen...

ik zou effe enkele weken wachten met die bevindingen.
Ga ik ook doen, mijn verwachtingen zijn hoog. Ben benieuwd

[Reactie gewijzigd door Suppergames2008 op 25 juli 2024 15:04]

Bedoel, snap niet helemaal waarom je nu nog een DDR4 moederbord zou kopen
Hierom: https://tweakers.net/gehe...SmC7ZAm-HPswbYGUYZjaXW-gE
Die socket 1700 moederborden zijn er toch ook nog niet. Processors ook niet.

Neem aan dat DDR5 tegelijk te koop komt met de moederborden en processors.
DDR5 past niet in een DDR4-slot. Omgekeerd ook niet. DDR5 zal in het begin zo’n 50% meer bandbreedte hebben, maar je zult er waarschijnlijk heel veel extra voor moeten betalen. En het is de vraag of je er wat van gaat merken, zeker als je een van de mindere CPU’s hebt.

Meestal duurt het even voor de CPU’s er ook echt goed gebruik van kunnen maken en ook intern aangepast zijn om de hoge bandbreedte die er is ook echt te gebruiken.
PCI-E 5.0 is erg interessant voor toekomstige M.2 NVME SSD. Mijn NVME Samsung 980Pro 1TB PCI-E 4.0 zit ik op 7GB/s lezen en wat zal PCI-E 5.0 opleveren
14GB/s dat is bijna het dubbele snelheid. In de praktijktest zien of dat verschil gaat maken in PCMark real world.

Ik dacht dat DDR5 zou komen met de eerste volgende generatie bij Intel? Staat DDR4 op de doos

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 25 juli 2024 15:04]

Gewoon eens het hele artikel lezen en niet alleen de titel. Staat er gewoon:
"Intel maakte eerder al bekend dat zijn Alder Lake-desktopprocessors zowel DDR4- als DDR5-geheugen zullen ondersteunen. "

Dus ja, er komt ook DDR5 met de nieuwe generatie, maar DDR4 blijft dus een optie voor de moederbord fabrikanten.
Een verdubbeling is anders exact wat PCI-E 5 zal opleveren, zoals elke generatie dat heeft gedaan. ;)
Ik ben benieuwd hoe de CPU PCI-E lanes geconfigureerd zijn, en hoe de PCH + daaraan gekoppelde PCI-E lanes geconfigureerd zijn. Dit kan zowaar een alternatief zijn voor gangbare HEDT oplossingen; zeker als we met PCIe 5.0 PCH's makkelijk PCIe 3.0/4.0 devices kunnen multiplexen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.