Twitch bevestigt groot datalek met broncode en interne documenten

Livestreamingdienst Twitch bevestigt dat het te maken heeft gehad met een groot datalek. Daarbij zijn in ieder geval de broncode van de dienst en interne documenten buitgemaakt. Het bedrijf doet momenteel onderzoek naar de omvang van het lek.

"We kunnen bevestigen dat er een breach heeft plaatsgevonden", schrijft Twitch op Twitter. "Onze teams werken met spoed om de omvang hiervan te begrijpen." De streamingdienst bedankt gebruikers daarbij voor hun begrip en geeft aan dat het met een update komt zodra er meer informatie beschikbaar is.

Het datalek kwam eerder vandaag aan het licht, toen een anonieme leaker een torrentbestand met 128GB aan Twitch-gegevens op 4chan plaatste. Tot dusver heeft die hacker onder andere de huidige en oude broncode van Twitch gepubliceerd, naast interne documenten, die onder andere tonen hoeveel bekende streamers verdienen aan advertentie- en abonnee-inkomsten op het platform. De documenten zouden ook verwijzen naar een onaangekondigde Steam-concurrent van Amazon Game Studios, die de werktitel Vapour zou hebben.

Er zijn vooralsnog geen gebruikersgegevens van Twitch-accounts online gezet. Met de gepubliceerde informatie lijkt de hacker zich tot nu toe meer te richten op de bedrijfsvoering van Twitch. De leaker zei op 4chan eerder dat hij of zij hoopte op 'meer ontregeling en concurrentie in de online videostreamingdiensten'. Dat zou de leaker gedaan hebben omdat hij of zij de bestaande communities op Twitch niet meer leuk vindt.

De leaker noemde zijn torrentbestand echter 'Twitch-leak deel een', wat doet vermoeden dat er later meer data wordt gepubliceerd. Twitch lijkt gebruikers aan te raden om voor de zekerheid hun wachtwoord te veranderen, merkte The Verge op. Het bedrijf doet nog onderzoek naar de omvang van het datalek en het is niet bekend of er ook gebruikersgegevens als wachtwoorden zijn buitgemaakt. Er gingen daarover wel geruchten rond, maar die zijn op het moment van schrijven nog niet bevestigd.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

06-10-2021 • 18:09

68 Linkedin

Submitter: marterino

Reacties (68)

Wijzig sortering
https://www.twitchearnings.com/

Iemand heeft alle bedragen al online gezet.
Wat ik toch wel apart vind is dat bijv. DrDisrespect mist, die had tot een tijd geleden een "mega" contract bij Twitch. Zal die dan misschien bij deel 2 tevoorschijn komen?

//edit
Of het is #11: __unknown__
Aangezien DrDisrespect ook verbannen is van twitch

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 6 oktober 2021 22:58]

Asmongold

$2,551,618.73
Hij loog niet toen hij zei dat hij arm bij z'n moeder opgroeide.

Anyway bedankt voor de link kan ik stoppen met m'n download :)
Ik heb ook nog geen zin gehad in die mega download, maar ik denk dat ik ook wel even die broncode ga bekijken. Niet dat ik er veel aan zal hebben verder, maar gewoon uit interesse. Lijkt mij persoonlijk in ieder geval een stuk interessanter om tussen te kijken dan wat die streamers verdienen, heel verrassend vind ik de bedragen ook niet eigenlijk.
Volgens mij is het incompleet. Louis Rossmann (twitch.tv/rossmanngroup) niet te vinden.
ik mis ook meerdere streamers waarvan ik weet dat ze inkomsten hebben in deze periode
Maar Louis is geen partner/affilate laatste keer dat ik keek en gaf ook aan dat niet te willen worden. Alle donaties gaan buiten Twitch om
Dit zegt niks over arm opgroeien ?
Hij sprak in voltooid verleden tijd...
Wat? Gister werd een link naar dit letterlijk weggemod. Waarom mag dit nu wel, incl. een rare mening over iets met zijn oma en arm zijn.
Bah. Dit soort leaks is zo verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 7 oktober 2021 11:26]

Rare mening? Asmongold zegt zelf dat dat hij in armoede is opgegroeid. Daar is niets geks aan. Gezien het bedrag kunnen we concluderen dat die armoede verleden tijd is. Verder plaats ik geen link, ik quote.
Haha, dat bedrag was eigenlijk ook het enige waar ik milde interesse in had. Is dat dan wat hij tot nu toe op Twitch heeft verdient? Of wat hij per maand / jaar binnen harkt? Erg benieuwd.

Ze zijn inderdaad echt wel (heel) arm geweest volgens mij, maar zitten er nu (ondanks de ziekte van z'n moeder) wel warmpjes bij. Vind het wel mooi van hem dat ie nog steeds in die bende woont, leden van OTK kopen allemaal dikke mansions. (Waar ik zelf geen behoefte aan zou hebben, zelfs als ik miljoenen had, haha)
geniaal! net e.e.a kunnen bevestigen, bijvoorbeeld dat je 1,5 miljoen kan verdienen door langdurig aan een microfoon te likken. :+
Toch wel een beetje trots dat ik geen enkele naam uit de top50 herken....
Dit zijn alleen de gebruikers die de hoogste 10.000 verdieners zijn op dit moment.
Gister mocht dit niet ?
De genoemde broncode bestaat uit ruim 100 gezipte Git repositories met commit history.

De informatie over uitbetalingen zit in met gzip-gecomprimeerde csv's met daarin payouts van 28 augustus 2019 t/m afgelopen dinsdag.
Dat verkleind de zoekradius voor Twitch. Wie had er tot afgelopen dinsdag toegang tot bepaalde files is dan een mooie start.
Aangenomen dat het hier inderdaad om interne lekkage gaat en niet externe inbraak.

Een breach, en ik zie zo snel geen andere woordkeuze, kan zowel van buiten naar binnen zijn, als van binnen naar buiten. Ik zie dus niet helemaal waarom hier leaker staat, als het, op basis van deze bron, nog kan gaan om een inbraak van buitenaf.
Gezien de staat van de informatie (complete repository exports, data uit meerdere bronnen, enz.) zou ik zeggen in ieder geval iemand met toegang tot interne systemen.

In deze sources zitten ook interne pagina's (hugo en jekyll sites) met documentatie over hoe hun authenticatieprocessen werken en je loopt niet zomaar met een username en wachtwoord overal doorheen. Sources staan bijv. gehost op Github Enterprise met LDAP sync; dus iemand zal op z'n minst toegang gehad moeten hebben tot andermans account - een account met vrij veel rechten voor zo'n brede toegang ook.
gehost op Github Enterprise met LDAP sync
Als iemand een gaatje heeft kunnen misbruiken in bv. AD, Exchange of een hoger gelegen identity management systeem dan kom je effectief overal bij zodra je een account met GA rechten aanmaakt. In Exchange (of ander mailsysteem) kom je als admin effectief bij alle mailboxen van gebruikers (ww resets, aanvragen rechten, etc.). De aanname dat dit een interne lek is, is imho een verkeerde, niemand binnen een organisatie zou immers al die rechten mogen hebben. En als je toevallig een GA account heb die zichzelf wel alle rechten kan verschaffen dan wordt dit over het algemeen gelogd. Je zou dus iemand moeten hebben met relatief 'hoge' rechten, de mogelijkheid om zichzelf meer rechten toe te eigenen en die dan gek genoeg is om dat te gaan delen op 4chan... Het kan, maar ik verwacht het niet. Je zou namelijk wel heel dom zijn om zo een kruimelspoor achter te laten als relatief hoog geplaatste ITer binnen Twitch...

Nu zijn hier natuurlijk allemaal opties voor te vinden die dit voorkomen, maar we hebben het hier over Twitch, interne security is niet zo extreem belangrijk ivm. bepaalde andere (grote) enterprise instellingen...

Nu kan je als interne medewerker door vaak jaren lange ervaring, veel beter de security gaten herkennen en exploiten, dus je zou via je niet eigen credentials dit kunnen hebben gedaan op een manier die niet terug te herleiden is naar jou zelf. Maar nogmaals, als je zoveel kennis hebt, waarom zou je dat doen bij het bedrijf waar je werkt (en welke je betaald)? Als je daar zoveel frustratie hebt dat je dit doet, zou je allang vertrokken moeten zijn. Natuurlijk is niet elke intelligente ITer even wijs (wijsheid), maar dit zou toch wel het toppuntje van onnozelheid...
Ik neem even aan dat de kennis die je hier deelt accuraat is, ik heb geen kijkje in de keuken, maar ik lees nog niets dat niet aannemelijk is voor een hacker. Het is een kwestie van de juiste aanpak en het juiste doelwit.

Maargoed, wat het ook is, Twitch doet nergens een uitspraak dat het gaat om een lek of een hack, dus, zou Tweakers neutraal moeten blijven in haar berichtgeving, ongeacht eigen interpretatie. Dat ze het aanvullen met eigen vermoedens, soit.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 6 oktober 2021 18:54]

Het is een leaker omdat er informatie wordt gelekt. Niets meer en niets minder. De leaker noemt het zelf ook een twitch leak.

Het breach gedeelte slaat op dat er informatie is ontvreemd. Het lek slaat op de interne informatie die gepubliceerd is en leaker slaat op de persoon die de informatie heeft gelekt.

Dus tweakers noemt het gewoon prima zoals het is. Er hoeft dan ook geen sprake te zijn van een hacker.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 6 oktober 2021 19:39]

Okay, laten we dat als uitgangspunt nemen, (ik ben het niet geheel mee eens, omdat het impliciet stelt dat er een lek is van binnen naar buiten), dan is mijn reactie jegens Bongoarnhem alsnog correct, aangezien uit zijn reactie blijkt dat hij aanneemt, op basis van dit artikel, dat het gaat om een intern persoon die informatie deelt met de buitenwereld. Althans, dat lees ik in zijn reactie. Taal en bedoeling zijn natuurlijk een ding.
Interne informatie, interne systemen, intern persoon: dat zijn allemaal verschillend, ze delen alleen 'intern'. Tot zover ik hier lees, denk ik dat ze allemaal in de juiste context zijn gebruikt afgegaan op de genoemde informatiebron.

Ik heb de opsomming van interne entiteiten ook bewust op deze volgorde genoemd: het verkrijgen van interne informatie zegt niets over toegang tot interne systemen (misschien heeft iemand wel een USB stick of laptop ontvreemd). Iemand met toegang tot een intern systeem hoeft geen intern persoon te zijn (hacker).

De andere kant oplezend gaat veel makkelijker, een interne IT-admin of head developer kan mogelijk al deze systemen zo benaderen, deze informatie zo scrapen, en daardoor ook zo lekken. Dat maakt die persoon uiteraard geen hacker, maar wel een informatie/beveiligingsprobleem.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 6 oktober 2021 21:07]

In het algemeen wordt een "leak" voornamelijk gebruikt als er sprake is van intern naar extern. Als er sprake is van een hack, gaat het om extern naar intern. Dit is niet nieuw. Er is in het geval van bijv. Snowden, of het recentere Facebook verhaal een interne bron, ook wel klokkenluider genoemd. Of, bijvoorbeeld als de COVID maatregelen "gelekt" worden. Ook dan is er sprake van binnen naar buiten. Alles aan het woord LEAK verwijst in 99% van de gevallen simpelweg naar een interne bron die naar buiten lekt. Als je het daar niet mee eens bent, dan agree to disagree.

Twitch heeft toegegeven een BREACH te hebben. Dat betekent dat het NIET duidelijk is, of het gaat om een lek, of een hack. En daarom ben ik van mening dat dit gereflecteerd hoort te worden in het artikel.

Maar meer to the point, dat kwam voornamelijk bij me op, omdat Bongoarnhem hier lijkt te interpreteren op basis van het artikel dat het om een intern lek naar buiten gaat (en dus een "lekker") en ik met name vind dat een artikel niet multi-interpretabel mag zijn.
Dat “tot dinsdag” heeft misschien meer te maken met het einde van de diefstal dan het einde van de toegang. Twitch geeft namelijk aan de omvang zelf nog te moeten begrijpen. Daar hoort dus mogelijk ook inzicht over het lek zelf bij. Dwz: hoe men toegang had tot het netwerk/systemen maar ook rechten verkregen heeft voor toegang tot git repo’s, administratie, financiën… en wat er wellicht allemaal nog meer in (dit deel van) de gelekte data zit.
Ik denk dat het management van Twitch zit te zweten nu, aangezien de hele broncode is gelekt, de vraag is alleen of mensen hier daadwerkelijk iets mee kunnen, aangezien je de juiste respositories moet hebben, de database moet rebuilen (met juiste query's) en moet weten hoe je zoiets moet opzetten. (wat de bedoeling is wat ik vanuit de originele post uitmaak.)

Eigenlijk is dit belachelijk hoe dit kan gebeuren, iemand heeft toegang tot de hele source code gehad vanuit een internal GIT server, maar als standaard developer hoor je toch niet bij functies te zijn die je niet ontwikkeld zoals de config files, waar de wachtwoorden in staan van de database..?

Twitch word hier hard onderuit getrapt want al zal de source niet te gebruiken zijn of toch niet veel userdata bevatten (behalve de earnings) dan is hun reputatie wel naar de afgrond. hopen dat ze dit netjes en goed oplossen.
Je kan niet echt heel veel met de source code, het is nog steeds het eigendom van Twitch / Amazon en je mag het dus niet kopiëren en gebruiken. Dit is net zoals er nog geen Cyberpunk 2088 bestaat met de gelekte source code van cyberpunk 2077.

De reputatieschade kan inderdaad wel een flinke impact maken, maar aan de andere kant zijn er niet echt concurrenten meer op youtube na.
Je kan niet echt heel veel met de source code, het is nog steeds het eigendom van Twitch / Amazon en je mag het dus niet kopiëren en gebruiken. Dit is net zoals er nog geen Cyberpunk 2088 bestaat met de gelekte source code van cyberpunk 2077.

De reputatieschade kan inderdaad wel een flinke impact maken, maar aan de andere kant zijn er niet echt concurrenten meer op youtube na.
Dat klopt wel, alleen als je het goed genoeg verbouwd, wie zal het opmerken denk ik dan, er zijn mensen genoeg die weten hoe ze een systeem moeten bouwen, (als ze doorhebben hoe de source werkt - wat ik betwijfel) je moet er alleen voor zorgen dat de source niet het daglicht gaat zien.

Al moet ik zeggen dat het natuurlijk uit ten boze is maar zulke mensen zitten er wel tussen (net zoals het rippen van DVD's of webstreams) auteursrechten kan sommige mensen weinig schelen.

Slechts hopen voor Twitch dat ze het zo gecompliceerd hebben gemaakt dat het niet te gebruiken is en dat niemand kwade bedoelingen heeft.
Ik denk dat een 1:1 copy niet het grootste probleem is. Dat zal opvallen in bijvoorbeeld hoe de HTML wordt gerendered, de API's, etc.

Ik denk dat de 'secret sauce' die interessant is. Als je als bedrijf een uniek technologisch product hebt, heb je de mogelijkheid een patent te nemen of je techniek zoveel mogelijk af te schermen. Een patent heeft juridisch waarde en kan je royalties voor vragen. Maar je concurrent weet wel exact hoe jouw product werkt, dus kunnen met 1 fout van een niet oplettende patent schrijver zo een concurrent maken.

Daarom is de tweede optie interessant, vooral in zaken waar copyright moeilijk te bewijzen is (zoals software). Als je niet vertelt hoe de koe een haas vangt, dan heb je soms de kans om het langst uit te houden in een industrie. Het is natuurlijk helemaal stout om een product met patent te kopieren en het vervolgens van je zelf geheim proberen te houden. Maar dat gebeurd waarschijnlijk wel vaak.

Dus bij Twitch denk ik: Hoe zit hun backend in elkaar? Hoe regelen ze low latency streaming? Hoe is hun business plan/revenue model? Hoeveel revenue kunnen ze genereren voor wat voor grootte kanalen? enz.

Ook in de hardware wereld heb ik wel eens gehoord waarbij techneuten werkend voor een bekend merk het product van hun concurrent uit elkaar halen, de schakeling reverse engineeren tot elke weerstand is nagemeten, en op dat design een clone bouwen.. Zal juridisch niet helemaal verdedigbaar zijn, maar als concurrent 1) bewijs het maar eens, 2) heb je geld om het aan te vechten, 3) wil je nog wel meer informatie van je eigen secret sauce bloot leggen? enz.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 6 oktober 2021 21:48]

Al moet ik zeggen dat het natuurlijk uit ten boze is maar zulke mensen zitten er wel tussen (net zoals het rippen van DVD's of webstreams) auteursrechten kan sommige mensen weinig schelen.
Daar heb je helemaal gelijk in, een hoop mensen kan het niet heel veel schelen als of ze bijvoorbeeld het auteursrecht schenden. Maar voor bedrijven is de "pakkans" en de mogelijke schade vele malen hoger in dit geval (lijkt me). Er zijn niet honderden twitch concurrenten, als je opeens met een concurrent komt waarvan bijvoorbeeld de api verdacht veel lijkt op die van twitch dan zal Amazon daar wel achteraan gaan denk ik. Achter elke individuele rippers van DVD's / streaming sites aan gaan is onbegonnen werk en vaak on onmogelijk om te achterhalen wie dit heeft gedaan. Dit is allemaal een heel stuk makkelijker als je als bedrijf een twitch concurrent wilt worden.
Je kan niet echt heel veel met de source code
Vulnerabilities zoeken en exploits voor schrijven? Per ongeluk gecommitte credentials uit de git histories trekken? Toekomstige producten of features uit de codebase afleiden en je concurrent voor zijn? Of misschien zelfs misstanden waar je geen bewijs voor had hard maken en als nog je rechtzaak aanspannen, bijvoorbeeld over het niet echt random zijn van random zaken of iets dat twitch in een eerdere zaak heeft ontkend maar toch zo geweest blijkt te zijn.

Het is niet zo simpel als "database met gebruikersgegevens" maar voor kwaadwillenden en concurrenten is dit toch echt een enorme goudmijn als ze bereid zijn om te graven.
Als complete leek even een vraag.
Source/Broncode, is dat hetzelfde?
Kan je als daar in gaat snuffelen niet op zoek gaan naar kwetsbaarheden oid?
Dingen als zero-day exploits, gaatjes in deb eveiliging etc?

[Reactie gewijzigd door geronimos23 op 7 oktober 2021 00:22]

Dat is hetzelfde inderdaad en die zijn volledig te zien in de gelekte data. Exploits / bugs zullen hier inderdaad mogelijk stukken makkelijker mee gevonden kunnen worden. Wat ik bedoelde met dat de source code niet nuttig zou zijn was vooral bedoeld dat andere bedrijven het niet zouden kunnen gebruiken om een concurrent op te zetten. Voor andere doeleinden zou het zeker gebruik kunnen worden inderdaad.

[Reactie gewijzigd door teun2408 op 7 oktober 2021 00:35]

Duidelijk, hartelijk dank :).
Misschien uit backups. Als je alles in één backup infrastructuur dumpt en dan medewerkers hebt met toegang tot alle "backup data" dan heb je dus gewoon medewerkers rondlopen met toegang tot alle data.
Is er veel bijzonders aan? Ik weet weinig van Twitch om te weten of er iets unieks aan is: Allemaal ffmpeg pipesaan elkaar plakken specifiek voor hoe je organisatie werkt is niet iets waar iemand anders voordeel mee kan halen.

Interresant kijkje in de keuken w.b.t. financiële data, als dat je boeit. Maar technisch, valt er echt wat te leren?
Ik weet weinig van Twitch om te weten of er iets unieks aan is: Allemaal ffmpeg pipesaan elkaar plakken specifiek voor hoe je organisatie werkt is niet iets waar iemand anders voordeel mee kan halen.
Als je nou wél iets van Twitch wist, dan zou je weten dat er meer achter zit dan "ffmpeg pipes aan elkaar plakken".
Interresant kijkje in de keuken w.b.t. financiële data, als dat je boeit. Maar technisch, valt er echt wat te leren?
Alleen dan vraag ik mij wel af, waarom? is er een interne ruzie ontstaan of is dit puur baldadigheid want als je bij twitch werkt, neem ik aan dat je makkelijk te traceren bent m.b.t logboeken en/of traces?

Waardoor je je hele toekomst vergooit.
Klopt... ook hun baan staat op het spel natuurlijk.. want Amazone.. zal hier.. op zijn zachtst gezegd niet blij mee zijn.
Het verhaal klinkt gewoon als een slap excuus om de stoere held uit te hangen. Je bent gewoon een lamlul als je eigendommen en financiële gegevens van anderen jat en publiceert omdat je de site niet meer leuk vindt.

Als ik een site niet meer leuk vind, dan bezoek ik 'm gewoon niet meer.
Ik denk dat het iets verder gaat dan dit, het gaat hierom om een interne lek, dus ik vermoed dat het niet slechts een bezoeker is die Twitch niet meer leuk vindt.
Er is nog niet bekend of dit om een intern lek gaat. Wat je nu doet zijn aannames maken wat onnodig is :)
Ja dat weten we nu niet, en misschien ook wel nooit niet. Wie weet zijn de hackers al lange tijd binnen en hebben ze zo aardig wat info kunnen verzamelen om vervolgens de juiste toegang te krijgen. Of misschien is het van binnenuit gelekt inderdaad. Beide gevallen zijn op dit moment nog mogelijk
verleden week is een rus mijn twitch binnengedrongen maar is gestopt door de 2FA, altijd al afgevraagd hoe hij dat kon,dit is waarschijnlijk gerelateerd?

[Reactie gewijzigd door preske op 7 oktober 2021 00:24]

Shroud en Ninja kun je wel gewoon opzoeken. Maar er zijn geen emailgegevens gelekt dus ik weet niet wat je dan zou denken te vinden?
Wat een lompe opmerking, damn.
Volgens https://www.twitchearnings.com/ heeft ze in een paar jaar $1,363,346.32 verdiend, dit is wel voor belastingen etc.

Toch niet verkeerd :)

[Reactie gewijzigd door smiba op 6 oktober 2021 22:33]

Zeker niet verkeerd, ook met belasting zal dat een mooi bedrag zijn. En dan te bedenken dat dit niet eens de enige inkomsten zijn voor de meeste van die streamers, volgens mij leveren sponsordeals ook nog enorm wat op. Vragen om donaties zijn ze ook niet vies van (die hebben ze natuurlijk hard nodig naast een miljoen op de bank...), en dan heb je nog merchandise etcetera maar ik kan slecht inschatten hoe goed dat soort zaken lopen.
Ja en wat denk je dat die horndogs op onlyfans haar allemaal betalen, ik verwacht dat haar twitch inkomen daarbij in het niet valt.

Daarnaast zal ze via instagram ook nog wel heel wat centen verdienen enzo.

Ach ja, als ik een lekkere chick was en op die manier miljonair kon worden had ik dat misschien ook wel geprobeerd 😂
Ze zal inderdaad op ieder platform wel flinke bedragen binnenharken. Wat betreft OnlyFans, daar kun je nu ook wel aan de slag haha. Veel van de succesvolle profielen zijn mannen die openstaan voor een mannelijk publiek. Zelfs mannen die hun voeten laten zien krijgen een hoop publiek. Maar dat is verder natuurlijk heel off-topic.
Wauw.

Daar kijken dus bergen mensen naar.. Maar nieuwsgierig als ik ben heb ik even wat verder geklikt. Ik zag onder "Kijkers van Amouranth kijken ook naar" nog zo'n goedgevormde dame staan.

*klik*

Mevrouw likt aan een stel kunststof oren (waar ze normaal gesproken headsets mee testen geloof ik?) terwijl haar niet onaanzienlijke bos hout prominent in beeld is.

WTF is dit? :D
Dit en helaas veel meer van dit soort meuk op "social" media. Echt bizar hoeveel tijd mensen aan dit soort onzin besteden. En doordat er een aantal flink succesvol zijn met dit soort onzin, zijn er heel veel mensen die dezelfde onzin gaan maken, want dan heb je kans om rijk te worden..... bizar.....
tiktok in a nutshell eigenlijk ja, ik leg nu pas de link tussen twitch en tiktok eigenlijk ja, elkaar na doen, hopen dat je om een of andere rede boven het maaiveld uitkomt en opvalt.

Zelfde met de chat op twitch bij populaire kanalen, iedereen schreeuwt, maar niemand luistert. Er is echt geen gesprek gaande en iedereen lijkt maar te roepen kijk mij, kijk mij! Uiteindelijk kunnen ze dan maar de portemonnee trekken en 5 seconde met naam en bericht in beeld komen...yay..

Gelukkig ben ik nog opgevoed met TMF chat (lol) en sprak iedereen in een ruimte ook echt met elkaar.
ASMR Ik vind het ook raar, als ik achtergrond geluid wil zoek ik wel een ambience filmpje op youtube ofzo, klinkt toch een stuk prettiger dan gelik, gehijg en gefluister.