Twitch komt met optionele verificatie-eisen tegen 'hate raids' in stream-chats

Twitch heeft nieuwe tools geïntroduceerd om zogenaamde hate raids tegen te gaan. Daarbij bezoeken grote groepen mensen livestreams en zetten ze massaal ongewenste berichten in de chat. Twitch gebruikt telefoon- en e-mailverificatie als middelen om deze users te filteren.

Indien gewenst kunnen streamers de filters zelf inschakelen. Voor telefoon- en e-mail-verificatie kan afzonderlijk ingesteld worden of dit een eis is of niet en in wat voor mate. Het kan gelden voor alle chatters, of voor een deel, zoals deelnemers die er voor het eerst zijn, deelnemers wiens account net aangemaakt is, of deelnemers die pas net de streamer volgen. Die tijdsduur-eisen kunnen variëren van 10 minuten tot 3 maanden.

Streamers kunnen de voorwaarden instellen, maar ook uitzonderingen maken voor vip's, betalende abonnees en moderators. De filterfunctionaliteiten staan standaard niet ingeschakeld.

Streamers op het platform hielden op 1 september een protest tegen hate raids. Ze besloten op die dag niet te streamen, wat volgens Eurogamer heeft geleid tot een daling in het aantal kijkers van de gemiddelde 4,5 miljoen op piekmomenten naar rond de 3,5 miljoen. Twitch reageerde toen al op de zaak door te zeggen dat ze 'hard werken aan verbeterde detectie van banontduiking op kanaalniveau en aanvullende accountverbeteringen om Twitch een veiligere plek te maken voor videomakers'.

Twitch-verificatie

Door Mark Hendrikman

Redacteur

30-09-2021 • 13:21

52

Reacties (52)

52
50
25
3
0
20
Wijzig sortering
Sorry maar als iemand die voor veel channels modereert en zelf ook stream is dit echt het meest belachelijk wat er is. Deze maatregelen zijn een wassen neus die het probleem van twitch overhevelen naar de streamer.

Deze accounts zijn zeer makkelijk te vinden. Een heel groot probleem waar veel streamers tegenaan lopen zijn de zogenaamde “hoss followbots” een account startend met de naam hoss00312_ Ga zoeken naar iets wat daarmee start en je kunt het direct verbannen van jet kanaal. Geen enkele nadenkende user gaat nog een account daarmee aanmaken dus het zijn per definitie bots. En toch staat twitch dit toe en doet het helemaal niets met bans (die uiteraard gewoon gelogd worden). Ik heb nu zelf maar een tool geschreven die de bans automatiseerd over meerdere kanalen.

Ik heb nu een database met zo’n 400 van dit soort accounts die nog steeds actief zijn. En nog veel meer met een officiële suspension, maar die worden soms weer vrijgegeven. Ook accounts die soms opnieuw worden gemaakt en eerder al verwijderd zijn.

Ik draai hier per channel een block en ban voor en deel dit met andere communityleden. Het zal mij niks verbazen als sommige streamers hier uren mee bezig zijn geweest om dit handmatig te doen (ik ken er een paar die dat hebben gedaan).

Deze verificatie regels voegen alleen maar barrières toe voor echte gebruikers. Ik wil mijn telefoonnummer helemaal niet afstaan en geautomatiseerd een e-mail lezen is een fluitje van een cent. Het doet dus helemaal niks.

Enfin toen ik het maken van de bot streamde kwam er een twitch medewerker kijken. Ik heb hem/haar toen verteld hoe ik aan alle botnamen kwam (lijst op github van 50+mb (300.000 accounts) en die is een paar dagen later offfline gehaald. Het lijkt er dus zelfs op dat twitch dit actief tegenwerkt.
Mee eens dat Twitch meer kan doen, maar de aannames die jij doet zijn wel iets te kort door de bocht natuurlijk.
Geen enkele nadenkende user gaat nog een account daarmee aanmaken dus het zijn per definitie bots.
Niet per defintie. Sowieso zijn veel mensen die nu een account aanmaken natuurlijk nieuw, die hebben nog nooit van een 'hoss bot' gehoord. Daarnaast moet je niet vergeten dat echt niet iedereen de Twitch drama op de voet volgt, ik kan je verzekeren dat een groot deel van de Twitch gebruikers helemaal niks zoekt achter de naam hoss.

Daarnaast heb je natuurlijk nog account die al gewoon bestaan. Als moderator van wat channels met een paar honderd/duizend followers kan het oke zijn om die gewoon te bannen (zullen er niet veel zijn, hooguit een paar kijkers minder per kanaal), maar een Twitch kan natuurlijk niet zomaar zeggen 'deze naam is nu illegaal, balen dat je hem had maar ja niks aan te doen dan had een bot maar niet jouw naam moeten gebruiken, zie je nooit'.
Nu is dat laatste ook heel zwart/wit en vandaar dat ik het wel eens ben met het feit dat Twitch meer kan doen, maar een aanname dat een naam maar gebanned moet worden 'omdat je niet nadenkt als je die naam gebruikt', daarmee doe je heel veel mensen tekort die niet zo intensief in Twitch zitten en daar gewoon hun entertainment halen (en waarschijnlijk prima goed na kunnen denken, maar gewoon geen interesse hebben in welke bots er zijn en welke namen bij de hardcore moderators op een ban script staan) :)
Sowieso zijn veel mensen die nu een account aanmaken natuurlijk nieuw, die hebben nog nooit van een 'hoss bot' gehoord.
Twitch moet het gewoon onmogelijk maken nieuwe accounts te maken met dat voorvoegsel, maar goed. Aan de andere kant maken ze detectie nu wel heel makkelijk.
Daarnaast heb je natuurlijk nog account die al gewoon bestaan.
Leuk dat je het aanhaalt. Er is er namelijk 1, hoss00312 zelf. En die wordt hier het hardst getroffen.

Mbt de hateraids gaat het om rand generated garbage maar wel van een fixed length en met een specifiek patroon. Ook daar kan twitch wat aan doen want als er ineens 10K accounts worden aangemaakt via de api met een dergelijk patroon zouden er gewoon alarmbellen af moeten gaan.
[...]
Twitch moet het gewoon onmogelijk maken nieuwe accounts te maken met dat voorvoegsel, maar goed.
Dat helpt natuurlijk voor geen meter, dan veranderen ze dat voorvoegsel gewoon en gaan ze gewoon lekker verder alsof er niks aan de hand was. Dat gebeurde al overigens, er zijn meerdere van dat soort voorvoegsels gebruikt over tijd.

Zover als 't gaat om shit in de chat dumpen is wat Twitch nu gedaan heeft juist best effectief. Die bots hebben gegarandeerd allemaal geen geverifieerd mobiel telefoonnummer (en waarschijnlijk al geen geverifieerde email).

Nu moeten ze alleen nog iets bedenken tegen followbotting.
Het probleem is dat heel veel viewers ook geen verified phone number hebben. Zet je deze modus aan dan haken ze direct af en komen ze nooit meer terug. Ik geef ze ook geen nummer want waarom zou ik? Ze hebben die info nergens voor nodig, dus de vraag of het in Europa überhaupt legaal is (aangezien het niet verplicht is, is er sws geen AVG grondslag voor anders was het wel verplicht en hadden ze een goede reden) is ook nog een ding.

Detectie van nieuwe accounts met hetzelfde voorvoegsel binnen bepaalde tijd zou al genoeg moeten zijn om die hele reeks accounts direct suspension te geven en er onderzoek naar te doen ongeacht wat voor voorvoegsel het is. We praten hier over een par duizend accounts. Dat is niet iets wat ff gebeurd.
Het probleem is dat heel veel viewers ook geen verified phone number hebben. Zet je deze modus aan dan haken ze direct af en komen ze nooit meer terug.
Tsja het is het een of het ander als streamer. En je hebt ook prima mogelijkheden om mensen uit te zonderen op dat vereiste: je kunt bijvoorbeeld ook stellen dat men een account ouder dan X tijd moet hebben, bijvoorbeeld een maand, en dat dan het vereiste voor een geverifieerd telefoonnummer niet geldt.
Ik geef ze ook geen nummer want waarom zou ik? Ze hebben die info nergens voor nodig, dus de vraag of het in Europa überhaupt legaal is (aangezien het niet verplicht is, is er sws geen AVG grondslag voor anders was het wel verplicht en hadden ze een goede reden) is ook nog een ding.
Natuurlijk is dat legaal want je geeft zelf toestemming.

In ieder geval heeft een best aantal mensen dat ik ken hier lang op zitten wachten want die worden ondertussen bij elke stream lastig gevallen door hoss bots. Dat jij dan niet met ze kunt chatten zal ze verder een worst wezen.
Detectie van nieuwe accounts met hetzelfde voorvoegsel binnen bepaalde tijd zou al genoeg moeten zijn om die hele reeks accounts direct suspension te geven en er onderzoek naar te doen ongeacht wat voor voorvoegsel het is. We praten hier over een par duizend accounts. Dat is niet iets wat ff gebeurd.
Ik ben 't niet met je oneens dat Twitch daar best wat mee zou kunnen doen hoor, alleen idee "ban het voorvoegsel hoss03102" is nutteloos.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 23 juli 2024 01:35]

Tsja het is het een of het ander als streamer. En je hebt ook prima mogelijkheden om mensen uit te zonderen op dat vereiste: je kunt bijvoorbeeld ook stellen dat men een account ouder dan X tijd moet hebben, bijvoorbeeld een maand, en dat dan het vereiste voor een geverifieerd telefoonnummer niet geldt.
Ja dat is een mogelijkheid. Helaas worden er heel vaak ook accounts gebruikt die al jaren oud zijn. Zijn ooit een keer aangemaakt om zo om veel restricties heen te kunnen komen en later verkocht aan kwaadwillenden.
In ieder geval heeft een best aantal mensen dat ik ken hier lang op zitten wachten want die worden ondertussen bij elke stream lastig gevallen door hoss bots. Dat jij dan niet met ze kunt chatten zal ze verder een worst wezen.
Hoss bots zijn follow bots. Deze chatten niet in je stream en het enige wat je kunt doen om ze niet in je alerts te krijgen is ze vooraf al bannen en blocken (moet je alleen wel de namen weten) als je daarom dus verificatie aanzet (wat dus niet helpt voor follows) dan sla je dus de plank mis qua mitigatie maar mis je mogelijk wel publiek wat interesse heeft. Uiteindelijk kost dat dus geld.

Het andere is dat een aantal van deze opties ook al bestond. Dingen als sub en emote only, maar ook minimum follow time. Daarnaast heb je ook nog automod waar dmv machine learning al superveel wordt uitgevist. Dus heel lang wachten… valt opzich ook wel mee. Ik denk dat je met bovenstaande dingen meer kunt bereiken dan email en telefoon verificatie.
Ik ben 't niet met je oneens dat Twitch daar best wat mee zou kunnen doen hoor, alleen idee "ban het voorvoegsel hoss03102" is nutteloos.
Gezien de hoeveelheid bans die er voor die set aan accounts is uitgegeven zou ik op zijn minst verwachten dat de bestaande verbannen accounts iig een suspension krijgen. Dat gebeurt nu niet. Als 1 account in een dag ruim 1000 bans op zijn naam krijgt dan is er iets niet in de haak. Dat is en geen normaal account en überhaupt geen account wat je op je platform wil hebben. Met 50 tot 100 op een dag zou ik me al achter de oren gaan krabben.
Wat een onzin, ik heb nog nooit van de term "hoss bot" gehoord en waarschijnlijk velen met mij.
Zelfs mensen die niet streamen hebben deze naam waarschijnlijk voorbij zien komen op hun eigen followerslijst. Tenminste. Niet op de lijst want ze zijn met 10 ms weer weg, maar een e-mail notificatie is er vaak wel.
Als Twitch alle "hoss bots" zou verbannen zouden die gewoon onder een andere naam beginnen bots aan te maken.
Zou het enkel nog moeilijk maken om die te vinden.
Ja het maakt detectie makkelijk dat is het enige voordeel. Dat zei ik verderop ook al.

Maar ipv achter die persoon aan te gaan doen ze niks. De daadwerkelijke Hoss00312 en JudgeJudySlayer (vrienden van elkaar) weten namelijk ongeveer zeker wie het is.
Nooit geweten dat mensen zo zielig zijn om in grote groepen samen iemand te pesten online.
Het artikel klopt ook niet helemaal.

Het is een zeer klein groepje mensen (https://nl.ign.com/twitch...en-daarvan-is-nederlander) dat bots gebruikt om chats vol te spammen met drek.
Het artikel klopt ook niet helemaal.

Het is een zeer klein groepje mensen (https://nl.ign.com/twitch...en-daarvan-is-nederlander) dat bots gebruikt om chats vol te spammen met drek.
Nou nee want die shit gebeurt vandaag nog steeds en aannemelijkerwijs zijn die twee er wel mee gekapt inmiddels.

Zielig is 't iig wel. Het zijn voornamelijk mensen in marginalised categorieën die met dit probleem te maken krijgen (lgbt+, minderheden, etc.)

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 23 juli 2024 01:35]

Nou nee want die shit gebeurt vandaag nog steeds en aannemelijkerwijs zijn die twee er wel mee gekapt inmiddels.
Ik bedoelde dan ook niet specifiek deze twee; het was in reactie op
Daarbij bezoeken grote groepen mensen livestreams en zetten ze massaal ongewenste berichten in de chat
uit het (bovenstaande) artikel. Dit is natuurlijk zwaar overtrokken. Uit het IGN-artikel (link in mijn vorige post):
Ook staat er dat Cruzzcontrol en CreatineOverdose "duizenden bots in minuten tijd kunnen genereren” voor die hate raids, en dat Cruzzcontrol alleen al goed is voor zo'n 3000 bots.

[Reactie gewijzigd door WK100 op 23 juli 2024 01:35]

Oh, op die manier. Ja dat 't groepen mensen zijn is volgens mij wel redelijk achterhaald inmiddels; het zijn voornamelijk bots. Betekent niet dat er geen groepen mensen meer zijn die 't doen trouwens maar 't zijn meer die hoss bots die nu het grotere probleem zijn.
Oke maar daar kan ik je dan waarschijnlijk wel weer mee helpen. Als je meer info wil kun je me een DM sturen. Ik ben al weken naar ze aan het jagen en heb honderden accountnamen.
Mja ik heb vrij weinig zin in het bannen van honderden accounts. Die telefoonnummerverificatie is prima.
Hoeft ook niet. Ik heb het geautomatiseerd. Waarom zou je dat met de hand gaan doen? Is niet te doen.
Dat verklaart veel.
Tsja, het grote internet - waarop je feitelijk niemand bent - doet soms rare dingen met mensen.
Online een aso, offline een aso, even simpel maar vaak wel correct.
Nu gedragen ze zich offline niet altijd direct aso, maar het zit vlak onder het oppervlak, mischien nog bang om de ander in de ogen te kijken.
Op internet gaan ze dan "veilig" los.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, dat anonimiteit je gedrag verandert is een heel goed onderzocht iets en echt niet een gevoel of de manier waarop aso's los kunnen gaan. Het zal vast voor een deel zo zijn, maar zo kort door de bocht kun je dit echt niet stellen.

Anonimiteit is echt heel sterk om mensen niet na te laten denken over hun acties, of in ieder geval het idee te geven dat er geen gevolgen aan zitten. Dat zie je ook met rellen, daar zitten vaak maar een paar echte aso's bij en een grote groep die zich immuun voelt 'omdat iedereen het doet'. Zodra je die er (fysiek) uit sleurt dan zijn ze binnen een paar seconden weer 'normaal', behalve de echte aso's.

Op het internet werkt het niet anders, anonimiteit zorgt voor een gebrek een consequenties. Je account kun je zo weer aanmaken, burner emails zijn er meer dan atomen in het universum en je echte naam gaan ze toch niet vinden.

Ja er zijn aso's die zowel online als offline aso zijn, maar ik ben het er niet mee eens dat iedereen maar aso is en het er pas online uit komt (en wetenschap is het daar ook niet mee eens, al is het op het online vlak nog wat beperkt). Het is vooral een gevoel omdat je (terecht) de mensen haat die aso doen op het internet, maar het is niet zo simpel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1657372 op 23 juli 2024 01:35]

Nou ja wat hij zegt dus. Het is in de kern aso volk wat zich nog kan gedragen als ze niet anoniem zijn maar als ze denken dat er geen consequenties zijn gaat ze los.

En nou is het anonieme nog niet echt leidend, maar het gebrek aan consequentie des te meer, kijk maar naar Twitter een grote verzameling schreeuwende Tokkies, want ze komen er mee weg.
De knokploeg mentaliteit is sterk aanwezig op internet en die komt ook steeds meer naar voren in de publieke ruimte, mede door bepaalde politieke partijen maar ook door grote maatschappelijke problemen als corona.

Ik maak me dan ook best wel zorgen want we krijgen nog meer klimaatgerelateerde dingen die geheid bepaalde mensen weer tegen het zere been schoppen (terecht en onterecht).
Corona is kinderspel vooralsnog.

Maar goed, nu wijk ik weer af van het topic.
Want alleen jeugd pest? Volwassenen kunnen er anders net zo hard aan mee doen. Er zijn genoeg volwassenen die nog steeds pesten. Kijk maar eens naar social media, dan zie je hoe treurig sommige mensen zijn. Daarnaast zie je dit ook gewoon op de werkvloer gebeuren. Er zijn ongeveer 4 miljoen verzuimdagen gerelateerd aan pesterijen op het werk [1], met een half miljoen mensen die te maken hebben met pesten.

[1] https://www.monitorarbeid...e-werknemers-ooit-gepest/
Ik volg streams op Twitch al sinds 2012. Dus nog in de "baby" jaren van het nu toch grote Twitch.
Het is vooral jeugd wat op twitch zit, dus zo vreemd is dit niet.
Dit verschilt per streamer. Vooral de oude streamers die al sinds toch de begin jaren van Twitch streamden hebben een ouder viewer platform.
best raar want twitch zit vol met camgirls die "gamen". zou 18+ moeten zijn.
Nee joh, dat is hun grootste inkomstenbron, daar willen ze niet vanaf.
Misschien wel, maar spreek jij met al je internetvrienden af om iemand online te pesten op twitch? Dat is toch wel nextlevel zielig. :+ :+ :+
Een ding snap ik niet helemaal. Dit is om dus ongewenste raids tegen te gaan, een tool om viewers ergens anders heen te sturen.

Maar daar waren al instellingen voor om dat te voorkomen?
Raid Settings

To manage who can raid your channel, head over to your Stream Settings, then scroll down to the Raids section. You can choose whether to allow all raids, block all raids, or only allow raids from friends, teammates, and followed channels
Verder is dit een prima aanvulling, al zal e-mail verificatie weinig helpen. Een wegwerp-email is al snel gemaakt.
1e is puur voor de raids,
doet niks aan de accounts zelfs,
2 daar komt nu dus evt telefoon verificatie bij als je dat wil als streamer zijnde. (email optie bestond al)

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 23 juli 2024 01:35]

2: Dat haalde ik er niet uit. Dank voor de aanvulling.
Je haalt (niet geheel verwonderlijk) twee soorten raids door elkaar. Deze zogenaamde hate raids zijn niet de gebruikelijke raids waar een streamer die offline gaat zijn kijkers naar een ander kanaal stuurt, maar worden buiten twitch om georganiseerd.
Aha, in een van de bronnen werd deze functie letterlijk en direct aangehaald als probleem/oorzaak.

Maar dit verduidelijkt de context wel.
Die functie maakt 't wat makkelijker maar is uiteindelijk slechts één manier om 't te doen.

Als dat niet kan kun je alsnog handmatig tegen je volgers zeggen 'ga naar dit kanaal en spam', of je gebruikt een legertje aan bots.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 23 juli 2024 01:35]

Dit is een ander soort "raid". Het raid systeem van Twitch zelf is als een streamer hun kijkers ergens anders heen wil sturen, meestal zodra ze klaar zijn voor de dag. Dat is leuk om kleinere streamers een boost te geven, maar je channel zit wel ineens vol met mensen die je nooit eerder gezien hebben en dat komt ook met nadelen. Dus vandaar dat er settings zijn om niet deel te nemen aan dat systeem.

Deze hate raids zijn bots die door een enkel persoon/paar personen beheerd zijn en dan ineens honderden identiek-lezende berichten tegelijk versturen met vrijwel identieke usernames, die vaak ook persoonlijk en beledigend zijn. En dan vooral gericht op klein-middel LGBT/minority streamers die vaak rond de 50-100 kijkers zitten waar de chat elkaar wel goed kent en van wat hoger niveau is dan "catJAM catJAM Kappa".
Dat gaat over de letterlijke "Raid" functie op Twitch.

Wanneer een groep mensen gecoordineert een community aanvalt met bijvoorbeeld spam, haat berichten, massale downvotes, etc., dan noem je dat ook "raiden".
Vraag me af of dit veel zal helpen. Ik zet tegenwoordig chat 9 van de 10 keer gewoon uit als ik een stream wil bekijken, daar het niveau regelmatig zo beschamend laag is dat het gewoon niet grappig meer is.
Hangt erg van de stream/streamer af denk ik..

Chat bij SA 100% runs zijn soms wel grappig, soms beetje kinderachtig. hangt r vaak vanaf wat 'r gebeurt...
Bij BuildZoid altijd overclock vraagjes ed, best interessante discussies/ideeën af en toe.
Bij een grotere streamer... dan is chat niet eens te volgen en heb t idd geen nut imo, anders kan t wel gezellig zijn om beetje te babbelen, zeker als je vaker naar de zelfde streams kijkt.
Er zit wel een verschil tussen kanalen met duizenden kijkers en de streamers met max ~100 vaste volgers. Aan het begin van de corona ellende keek ik een tijd naar streams van Lando Norris (F1 coureur) met duizenden kijkers. De chat bestond voor 95% uit dezelfde nutteloze berichten en voegde niks toe. Daarna ben ik een andere coureur gaan volgen met meestal 30-70 vaste kijkers en dan is het een stuk leuker. Voor zulke kanalen snap ik deze feature.
Deze feature is dus aagepast, want r bestond al een optie voor email verification requirement voordat je kon chatten (toevallig vorige maand begonnen met streamen).
Heb wat van die rare follows gehad, maar niks geks in chat gelukkig :)
Skeptisch. We zullen zien.

Als je de discussie online volgt: https://twitter.com/search?q=%23twitchdobetter&lang=en zie je dat er aardig wat gaande is voor minority groups.
Iedere rotapp wil tegenwoordig je telefoonnummer hebben. Vrij irritant, op bijvoorbeeld Discord sla ik iedere server over die dit vereist. Botspam enzovoort is irritant maar ik hoop toch niet dat dit de standaard oplossing gaat worden.
Vaak is er een alternatieve 2FA zoals een app, je e-mail adres, of iets anders. Wanneer je het echt zo vervelend vind je nummer te geven, neem je toch gewoon een 2e nummer voor 2FA?
Ja ik ga even een paar euro per maand betalen om me te identificeren...
Een pragmatische opstelling heet dat geloof ik. Het is een paar euro per jaar, niet per maand.
Mijn oplossing was een dual-sim telefoon. Zelf heb ik een abonnement. Dat nr geef ik nergens anders aan weg. Uitsluitend mensen die ik persoonlijk ken.

En een contant gekocht prepaid kaartje. Het intereseert me eigenlijk niet wie dit nummer krijgt. Nu heb ik de behoefte nog niet gehad, maar dat nummer is direct te vervangen zonder dat ik contact kwijtraak met mijn omgeving :)

Heerlijk systeem. 5 euro per jaar. Hoog tijd dat dual sim hier wat populairder wordt.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 01:35]

Goed idee, inderdaad handig om zo'n extra nummer te hebben puur voor verificaties.
Iedere rotapp wil tegenwoordig je telefoonnummer hebben. Vrij irritant, op bijvoorbeeld Discord sla ik iedere server over die dit vereist. Botspam enzovoort is irritant maar ik hoop toch niet dat dit de standaard oplossing gaat worden.
Tsja, dit is nou eenmaal een heel effectieve oplossing die bots goed buiten de deur houdt en voor legitieme gebruikers geen overlast geeft. Bijna iedereen heeft een mobiel nummer om een controle-sms'je op te ontvangen, maar dat is bepaald niet gratis dus iemand die met duizenden bot-accounts aan de gang wil moet een flinke investering in tijd en geld maken.

Overigens heb ik op dit moment ook geen telefoonnummer aan m'n account hangen maar veel moeite heb ik er niet mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.