Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pimax presenteert standalone-VR-headset met miniledschermen en 200Hz-refreshrate

Pimax heeft zijn Reality 12K QLED aangekondigd. Deze VR-bril kan verbonden worden met pc's, maar is ook als standalone te gebruiken. De bril beschikt over 5,7k-miniledschermen met verversingssnelheden tot 200Hz. De Reality-headset komt eind 2022 uit voor 2399 dollar.

De headset ondersteunt inside-out-tracking via vier geïntegreerde camera's en biedt daarmee zes degrees-of-freedom voor meer bewegingsvrijheid. De Reality 12K QLED heeft daarmee geen losse basisstations nodig om hoofd, lichaam, handen en controllers van een gebruiker te volgen. Pimax kondigde zijn nieuwe standalone VR-headset aan tijdens zijn Frontier-presentatie.

De Reality 12K QLED beschikt over een Qualcomm Snapdragon XR2-soc, die ook wordt gebruikt in de Oculus Quest 2 van Facebook. Met die soc kan de VR-headset gebruikt worden zonder dat deze verbonden is met een pc. In die modus wordt de resolutie wel verlaagd naar 4k per oog, met een lagere horizontale kijkhoek van 150 graden en een verversingssnelheid van maximaal 120Hz.

Bron: Pimax

Als de Reality-headset via een glasvezelkabel wordt verbonden met een pc, wordt de resolutie opgehoogd naar 5620x2720 pixels per oog. Ook worden de kijkhoeken hoger; het bedrijf meldt een horizontale kijkhoek van 200 graden en een verticale kijkhoek van 130 graden. In pc-modus bedraagt de verversingssnelheid maximaal 200Hz. De twee qled-schermen beschikken over een miniledbacklight met local dimming en ondersteunen hdr. De Reality 12K QLED kan ook via een 60GHz-wifiverbinding verbonden worden met een computer. Dat gebeurt via een WiGig-module van het bedrijf. Het is niet duidelijk of de maximale resolutie en verversingssnelheid dan anders zijn.

De headset zou verder foveated rendering ondersteunen, waarbij de beeldkwaliteit wordt aangepast op basis van oogtracking. De objecten waar de gebruikers direct naar kijken, worden dan op hogere resolutie gerenderd dan objecten die zich aan de buitenkant bevinden. Verder kunnen de lenzen traploos versteld worden tussen pupilafstanden van 57 tot 72mm. De headset bepaalt de pupilafstand van gebruikers automatisch op basis van oogtracking met twee geïntegreerde camera's.

De gezichtscover van de headset is magnetisch bevestigd en kan vervangen worden. Voor standalone gebruik beschikt de headset over een accucapaciteit van 6000mAh. De achterkant van de headset herbergt daarvoor twee losse accu's, zodat gebruikers deze kunnen verwisselen zonder dat de headset moet worden uitgezet.

Naast de Reality 12K QLED kondigt Pimax ook een VR Station aan. Dat is een mini-pc met een ingebouwde WiGig-module die bedoeld is voor gebruik met de Reality-headset. Pimax stelt dat dit systeem 'krachtige hardware met een high-end videokaart' krijgt, maar deelt daarover geen details. De headset gaat ook extra modules ondersteunen via drie USB-C-aansluitingen. Pimax en andere bedrijven werken onder andere aan bloedzuurstofmeters, geurverspreiders en fans om de headset te koelen.

Bron: Pimax

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

26-10-2021 • 12:55

80 Linkedin

Reacties (80)

Wijzig sortering
Wat een timing, vlak na de beschikbaarheid van pre-oders voor de Varjo Aero komt Pimax met wat ze WILLEN gaan leveren over dik een jaar.
Wat mij betreft eerst zien dan geloven.
Ik ben in ieder geval blij dat de ontwikkelingen voor VR-headsets niet stil staan.
Inderdaad, een aankondiging voor een product wat nog een jaar weg is.

Wordt iemand hier warm van? Of hebben we garanties dat Pimax niet midden 2022 de deadline verschuift naar midden 2023?
Eerst zien dan geloven bij Pimax. Wij hadden de 5k plus van pimax en het is duidelijk niet dezelfde kwaliteit als een HP, Oculus, Samsung, Sony of Valve. Daarnaast was de lens distortion zo erg dat we uiteindelijk hebben besloten toch voor een Hp reverb G2 om te ruilen. Afgelopen week de Varjo Aero gepreordered. Die komt hopenlijk in december aan. Tot nu toe als Pimax zegt dat ze iets bouwen is het vooral op papier mooi, maar het wordt vaak uitgesteld, en in de praktijk valt het meestal iets tegen (tov van specificaties). Hoop dat ik het mis heb, want deze headset is precies wat "we" willen.
De headset ondersteunt inside-out-tracking via vier geïntegreerde camera's en biedt daarmee zes degrees-of-freedom voor meer bewegingsvrijheid.
Nee hoor, het biedt niet méér bewegingsvrijheid dan andere vr headsets.
Deze VR-bril kan verbonden worden met pc's, maar is ook standalone te gebruiken.
Lees ik het verkeerd, of bedoelen ze met "verbonden" eigenlijk "bedraad verbonden" en bedoelen ze met "standalone" eigenlijk "draadloos verbonden met pc".

Dat is toch niet standalone?
Nee, standalone is hier écht standalone. Hij kan bedraad of draadloos met een pc verbonden worden, maar ook volledig zelfstandig functioneren. Daarvoor heeft 'ie een Qualcomm Snapdragon XR2-soc (die ook in de Quest 2 zit) :)
Kan standalone, via wifi met pc en bedraad met pc.
Zelfde als Quest 2 nu
Waarbij de Quest2 ook nog eigen geheugen en processorkracht heeft waardoor die zelf ook wat spellen en applicaties af kan draaien zonder pc.
Dat heeft deze dus ook. De Qualcomm XR2.
Dat heeft deze headset ook. Staat in het artikel dat er een Qualcomm XR2 chip inzit.
Er zit dezelfde chipset als de quest 2 in, dus alleen, gekoppeld of draadloos gekoppeld via een module.
Jawel, echt standalone ook, maar natuurlijk niet met de highend graphics die je krijgt als je PC connect.
Het heeft de volgende mogelijkheden:
-bedraad met PC, volledige resolutie mogelijk
-draadloos met PC, afhankelijk van wat er gebruikt wordt, volledige/lagere resolutie mogelijk
-standalone, lagere resolutie
En wat voor straalkanon moet je dan hebben staan om games op 5620x2720+5620x2720@200Hz draaien? Dat mis ik dan zelf nog een beetje :) Als je van Foviated rending gebruik moet maken om dit te laten werken dan klinkt dat nog een beetje als proof-of-concept en nog niet als consumer grade.
Dat klinkt alsof het nog heel erg afhankelijk is van voortgang in de markt en de hoop dat alles in Q4 2022 volwassen genoeg is om jouw games te draaien waar je de Pimax dan voor koopt.

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 26 oktober 2021 13:43]

Foveated rendering dmv eyetracking. Er word daadwerkelijk alleen vol gerenderd op het deel vh scherm waar jij op dat moment kijkt. Dat levert zo veel op dat het soms minder rekenkracht dan de huidige top end headsets kost.

[Reactie gewijzigd door Darkangle op 26 oktober 2021 14:41]

Maar dat werkt dan waarschijnlijk alleen maar bij software die er specifiek voor geschreven is?
Als het eenmaal ondersteunt is in bijvoorbeeld unreal engine kunnen ontwikkelaars zelf vrij snel een optie toevoegen. Het lijkt me namelijk een vrij generiek process.

Ray tracing bijvoorbeeld kost denk ik meer tijd per game om te implementeren. Want een ontwikkelaar moet dan per object gaan kijken wat ge ray traced moet worden en wat niet.
Ik heb nog nooit van foviated ray tracing gehoord, maar in principe zou dat ook mogelijk moeten zijn. Alleen datgene waar je naar kijkt heeft eigenlijk rays nodig (of in ieder geval meer dan de rest). Schaduwen en reflecties hoeven niet gedetailleerd te zijn als je er niet naar kijkt.

Wellicht kun je de dichtheid van de rays, in plaats van gelijkmatig over het scherm te spreiden, afhankelijk maken van het kijkpunt. Zonder foviated is dat misschien ook al interessant omdat de actie sowieso meestal midden op het scherm gebeurt. Nu ik er zo over nadenk lijkt het me eigenlijk sterk dat dit niet al gebeurt. :)
foveated rendering is niet veel meer dan een vergrootglas achtig ding dat je muis cursor volgt.. alleen in dit geval is het je 'oogcursor'.

Ik denk niet dat dat super ingewikkeld moet zijn om te bouwen idd.. alleen wel lastig als dit iets is wat per app/game gebouwd moet worden en niet standaard in alle doorgaande engines gebakken zit. :P
Het zal iets zijn waar 3D Engines ondersteuning voor (moeten) gaan inbouwen. In principe kan dit zelfs een algemene 'foveated' setting zijn, niet eens specifiek voor dit merk. En ze zijn niet de enige die met deze techniek bezig zijn, dus ik zie daar geen problemen in.

Inderdaad op huidige games zal je er dan niet te veel aan hebben als ze geen update krijgen (en het niet misschien zelfs al ondersteund is), maar voor nieuwe games wel.
Bizar goede techniek als dat zo is. Ik heb nog nooit VR getest maar ik zou deze zeker weleens uit willen proberen :)
Wellicht een NVIDIA 4090 of the 4090Ti. Die ziet er aardig lomp uit :o :+
tja, met een release date van Q4 2022 is het heel goed mogelijk dat de hele 40xx series geschikt is om deze aan te sturen. Bedenk ook bij dat er foveated rendering toegepast wordt met gebruik van eyetracking.
Loop ik alweer 1000 achter... 8-)
Solitaire in VR

Of Minesweeper indien je van action games houdt

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 26 oktober 2021 13:49]

foveated rendering kan je zelfs nog op driver niveau toepassen als het zou moeten, als de markt er om vraagt komt dat echt wel. Die hoge resolutie is super gaaf omdat alle (echt alle) headsets nu nog last hebben van merkbaar weinig detail op grotere afstanden. Race games en grote open ruimtes zijn in de verte gewoon een pixel soep. en screen door natuurlijk.

zolang we niet rechtstreeks een beeld in de pupillen gaan projecteren of een directe brain-computer interface inzetten is foveated rendering de enige korte termijn haalbare verbetering in VR beeldkwaliteit.
Miniled of microled? Ik vermoed zelf het laatste.
Miniled, zie ook de video van Pimax (40:01) :)
ah, dus het is eigenlijk gewoon een led lcd scherm met miniled backlight.
Ik vind miniled altijd zo'n verwarrende term...

edit: Sorry, bedoelde LCD scherm ipv LED scherm

[Reactie gewijzigd door DohnJoe op 26 oktober 2021 14:28]

Nee, wat jij een "led-scherm" noemt is een LCD scherm met LED backlight.
Hier gaat het om een miniLed scherm
maar een miniled scherm is toch een LCD scherm met LED backlight? (met veel zones)
"led scherm" is ook zo'n verwarrende term als je daarmee LCD bedoelt.
Micro-OLED bedoel je? Of zoals je eigenlijk hoort te zeggen "OLED Micro Display".

Dergelijke hoge PPI is vooral handig om de afstand tussen lens en scherm te verkleinen. Pimax is met veel bezig, maar het formaat van de headset staat niet bepaald hoog op hun lijstje, dus kunnen ze prima met miniled af. De resolutie en FoV geven nog steeds een enorm hoge fidelity.
Nee, de term miniled (of mini led) wordt nu gebruikt voor reguliere LCD schermen maar dan met een LED backlight met local dimming met veel zones. En Microled is op basis van 'gewone' (niet organische) LEDs.
Ah zo. De reden dat ik OLED Microdisplays noem is omdat de geruchtenmachine rondom een eventuele Oculus Quest 2-opvolger en de mogelijke headset van Apple vermoedelijk OLED Microdisplays gebruiken, om de redenen die ik hierboven noem.
Dat is eindelijk genoeg om in een flightsim het instrumentenpaneel goed af te kunnen lezen, zonder in te moeten zoomen om gekunstelde manieren. Bovendien is daar een groot aantal FPS niet nodig. Zelfs met 10 fps is het al best aardig te spelen. Ik zie wel mogelijkheden hier voor een dergelijk apparaat! 8-)
Vergeet de Varjo Aero niet.. die is blijkbaar ook haarscherp.
Hmmm, inderdaad!

Ik zag een vergelijking tussen de Varjo Aero en de HP G2. Best een verschil!

edit: de link is een foto uit: https://platoaistream.net...or-the-new-2k-varjo-aero/

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 26 oktober 2021 13:52]

We, mijn broer en ik, hebben hem gepreordered. We spelen geen flight sim, maar puur Assetto Corsa. Daar is het eigenlijk net zo belangrijk dat de details goed te lezen zijn. Ik wil van ieder knopje kunnen aflezen wat het doet, zonder naar voren te moeten buigen. We hebben nu een G2 ( al flink scherp) maar over 6 weken hopelijk de Aero binnen. Ik zal sowieso een review achterlaten hier op tweakers.
P.s. bij Pimax is het altijd een beetje afwachten of het ze gaat lukken. En, of de specificaties gelijk zijn aan de praktijkervaring. (Ervaring met Pimax 5k plus) maar ik help het ze hopen!
Cool. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat de review. _/-\o_
Ik krijg helaas een forbidden 403 bij je linkje in je vorige bericht. :(
Oeps, het is een plaatje uit https://platoaistream.net...or-the-new-2k-varjo-aero/ die het hier wel gewoon doet. Raar...
Grappig om te zien. Een heleboel tqeakers zijn prachtige papieren tijgers; weten alle specs op te dreunen en welke daarvan de beste is, maar hebben vaak geen enkel of hooguit een of twee op hun neus gehad.

Toen ik vriendelijk aangaf (op ervaring met de proto types) dat je voor algehele zaken veel beter een Index kan gebruiken dan een G2, en voor lange sessies racen het ook voordeliger uitpakte waren er best wat van die tijgers die het allemaal beter wisten... Blijft altijd raar in mijn ogen, zeker gezien de achtergrond van degene die het advies geeft.

Op papier altijd leuk, maar in de realiteit pakt het meestal heel anders uit.

Pimax, tsja, typisch chinese insteek; elke 8 weken (bij wijze van spreken) een nieuwe headset. Persoonlijk baal ik daar van omdat ik graag mijn vr collectie compleet/volledig hou 😂.

We gaan het zien of dit ding softwarematig enigsinds beter word of voor verbeterde software zorgt. Hij staat op het lijste van headsets die ik mag testen voor wat zaken.
Let wel even op wie de image geleverd heeft. Een youtuber heeft ook door de lens vergelijkingen gedaan, en daar krijg je toch een ander beeld, het verschil is lang niet groot.
VR met 10 fps... Dat lijkt me geen groot succes. Misselijkheid gegarandeerd.
In een flightsim beweeg je je hoofd meestal niet zo heel veel. Met 20+ fps is het wel fijner, maar op zich is het met 10 best te doen.
Eeh nee, eerder met 30 dan met 10. Je hebt inderdaad lang niet zoveel nodig als normaal, maar 10 is echt niet prettig in een flightsim.
In een combat sim als DCS of IL-2 beweeg je je hoofd juist wel veel en snel. Bovendien maakt het vliegtuig ook snelle bewegingen. Er zijn meer flight sims dan Microsoft Flight Simulator e.d.
10 fps.. sure, dat zal lekker werken en niets uitmakrn in vr? (Grapje, dat is verschrikkelijk als ervaring en geeft de meeste mensen grote problemen. Bron: paar jaar onderzoek)
daarvoor is mijn HP Reverb G2 ook al prima, zeer scherp beeld.
Ook de kleine cijfertjes in de airliners, zoals hoogte en snelheid aan weerszijden van de kunstmatige horizon? Of alleen de lompe klokken in de sportvliegtuigjes?
Alles, dichtbij is deze VR bril heel scherp. Ik gebruik um voor Sim-racing, dan is alles in de verte, de cockpit is echt heel scherp en heb Flight Sim ook een keer opgestart, ik was echt verbaasd.
Ik speel ook flight simulator in vr en ben van een quest 2 naar de reverb g2 gegaan, en dat is echt een verschil met het aflezen van de metertjes
Volgensmij is daar hun huidige Vision 8K variant al meer dan goed voor.
10 is wel een beetje weinig. Bv de FBW in MSFS heeft minimaal 18fps nodig anders werkt de autopilot niet
10 fps.. kan je beter een vliegtuig magazine lezen, blaadjes omslaan gaat nog sneller.

Maar als jij 10 fps kan handelen, is het voor jou geen issue dus gun het je plezier ermee

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 26 oktober 2021 13:52]

Dat is eindelijk genoeg om in een flightsim het instrumentenpaneel goed af te kunnen lezen, zonder in te moeten zoomen om gekunstelde manieren. Bovendien is daar een groot aantal FPS niet nodig. Zelfs met 10 fps is het al best aardig te spelen. Ik zie wel mogelijkheden hier voor een dergelijk apparaat! 8-)
Ik niet, bijna niemand wereldwijd gaat er kopen kopen, ja de mensen met veel geld, of de kleine groep die een maandloon voor een standalone VR bril met controllers gaan uitgeven, $2400 wat gewoon €2400 woord, is ziekelijk veel geld voor een VR bril met controllers, ook al zit er smartphone onderdelen (Qualcomm Snapdragon XR2-soc) in.
Wat moet ik me voorstellen bij een kijkhoek van 200 graden? Het menselijk gezichtsveld is maar ongeveer 140 graden (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezichtsveld)
Die 140 graden is als de ogen niet bewegen (bron: het linkje uit je bericht), alleen rechtuit kijken dus. Maar bij een VR-bril beweeg je je ogen wel en heb je dus idealiter een bredere beeldhoek nodig.

[Reactie gewijzigd door SnoeiKoei op 26 oktober 2021 13:26]

Bedankt voor de toelichting. In principe zou je dus voldoende hebben aan 140 graden kijkhoek en verder gebruik kunnen maken van de oogposities (foveat rendering) om het juiste beeld weer te geven.
Dat is niet wat foveated rendering is. De bril biedt 200 graden omdat je ogen kunnen draaien. Foveated rendering maakt het deel waar je ogen naar gedraaid zijn mooier dan waar je ogen niet gedraaid zijn (render resolutie, textures, effecten, etc etc etc).
Klopt. Maar voor foveat rendering worden je oogposities ook al geregistreerd. Waarom dan ook niet van die oogpositie informatie gebruik maken om het beeld naar links of naar rechts te laten bewegen? ... Oh ja, dat kan natuurlijk niet tenzij je fysiek het scherm naar links of naar rechts laat bewegen. Ofwel dus inderdaad de kijkhoek groot genoeg maakt om ook daar beeld te laten zien zover als je ogen kunnen draaien.
Het duurde even, maar nu begrijp ik waarom die grote kijkhoek nodig is.
Je hebt de volle 200 graden nodig voor als je naar links of rechts wil kijken (met oogbewegingen, niet met het hele hoofd). Met oogpositiemetingen kun je wel bepalen welke 60 graden er horizontaal helemaal buiten beeld valt op elk moment, die 60 graden hoef je helemaal niet te renderen. Van het overgebleven deel van het schermpje in de bril hoeft maar een relatief klein deel scherp en gedetailleerd gerenderd te worden: het deel in het midden van je zichtveld (beweegt mee met je oogbewegingen, dus wederom oogpositiemetingen nodig). De rest (het zogenaamde perifere zichtveld) ligt buiten wat je scherp en gedetailleerd waarneemt en hoeft dus ook niet veel rekenkracht te eisen. Daarvoor zorgt foveated rendering.

[Reactie gewijzigd door SnoeiKoei op 26 oktober 2021 13:43]

Duidelijk zoals hierboven aangegeven. Thanks voor de aanvulling!
Als je dat zou doen, dan zou je als je je ogen beweegt naast het beeld kijken. Om je ogen vrij te kunnen bewegen moet het scherm groot genoeg zijn om.

Bij huidige VR toestellen is dit niet zo en krijg je het effect van het kijken door een koker.
Je kunt ook je ogen nog heen en weer bewegen in je oogkas :). De kijkhoek van 200 graden gaat om het scherm niet het menselijk oog. Die 140 graden is als je je ogen niet beweegt en strak vooruit kijkt.
Nee, het menselijk zichtveld horizontaal is 220 graden, en verticaal 135.
Wat is de staat van glasvezel kabels tegenwoordig? kun je er op gaan staan en met 80/ 90 kilo aantrekken?
Mist drie nadelen van de Aero
-draad
-matig fov
-geen geluid
Als dit is wat het belooft dan veegt het alles van tafel
De aero heeft een kleinere kijkhoek?? en als je een goede VR ervaring hebt en toch met geld wilt smijten en dit ding kopen dan haal je toch wel een aparte koptelefoon voor een goede geluidservaring.
Hier zitten ook nog controllers bij ;)
Voor wat je er allemaal voor krijgt is die prijs helemaal niet zo gek. Man, wat een stuk technologie. Wat mij betreft kan het niet snel genoeg Q4 '22 zijn. Het is redelijk krankzinnig wat Pimax hier belooft en het is te hopen dat dit allemaal haalbaar bleek. Maar als ik Varjo was, zou ik me achter de oren krabben, ondanks dat de Aero er echt heel goed uitziet.