Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pimax heeft ruim half miljoen euro opgehaald voor productie van 8k-vr-headset

Pimax heeft omgerekend ruim een half miljoen euro binnengehaald met zijn campagne op Kickstarter. Met het geld wil de Chinese fabrikant een vr-bril maken met een 8k-resolutie. Op de CES-beurs begin dit jaar toonde het bedrijf al een prototype.

Het doel van de campagne om 200.000 dollar op te halen is al ruimschoots overschreden. De teller staat op het moment van schrijven op ruim 655.000 dollar, terwijl de campagne nog 44 dagen te gaan heeft. Tot nu toe hebben ruim duizend mensen geld toegezegd.

Een beperkt aantal 8k-headsets is beschikbaar voor mensen die 449 dollar inleggen. Een set met twee bewegingscontrollers en twee basisstations is er voor mensen die 799 dollar toezeggen. Ook komt het bedrijf met een goedkopere versie met een lagere 5k-resolutie, die is er voor backers die vanaf 349 dollar aan de campagne geven. Het bedrijf denkt vanaf begin volgend jaar de eerste brillen te kunnen leveren.

Op de Kickstarter-pagina schrijft Pimax dat de inputresolutie maximaal 4k is. Er komt echter ook een Pimax 8K X-model zonder scaler, die het mogelijk maakt om daadwerkelijk beelden de in 8k-resolutie zijn gerenderd te tonen. Deze versie moet op zijn vroegst in mei 2018 klaar zijn.

Het topmodel, de Pimax 8K, krijgt twee 4k-schermen, zodat ieder oog een resolutie van 3840x2160 pixels voorgeschoteld krijgt. Het gaat om 90Hz-panelen. De 5k-variant bevat twee schermen met ieder een resolutie van 2560x1440 pixels en dezelfde verversingssnelheid. Beide brillen hebben een beeldhoek van 200 graden, veel groter dan de 110 graden die de HTC Vive en Oclulus Rift bieden.

Het bedrijf stelt dat zijn brillen compatibel zullen zijn met SteamVR en Oculus Home. Games die voor de vr-brillen van HTC en Oculus ontwikkeld zijn, zouden dus speelbaar moeten zijn. Daarnaast heeft het bedrijf zijn eigen PiHome-winkel voor vr-content. Pimax maakt ook bewegingscontrollers die dezelfde functionaliteit zouden moeten bieden als de varanten voor de Vive en Rift. Daarnaast zegt het bedrijf dat de Pimax-brillen compatibel zijn met accessoires zoals het Lighthouse-trackingsysteem en de Vive-controllers of de Valve Knuckle-controllers.

Pimax zegt gebruik te maken van customized low persistence liquid displays, de schermen zouden een responstijd van minder dan 15ms hebben. De Pimax 8K beschikt over een module die beeldmateriaal in lagere resoluties kan schalen naar 8k-formaat. Ook bronmateriaal met een lagere resolutie zou er in de bril goed uit moeten zien, omdat het screendooreffect dankzij de hoge resolutie vrijwel niet aanwezig is.

De Chinese fabrikant heeft al een werkende versie van zijn 8k-bril gemaakt. Die demonstreerde het bedrijf tijdens de CES-elektronicabeurs in Las Vegas begin dit jaar. Tweakers kon de bril proberen en schreef erover in een overzicht van nieuwe vr-brillen. Eerder bracht Pimax een vr-bril met 4k-resolutie uit.

Door

Nieuwsredacteur

55 Linkedin Google+

Submitter: Skindred

Reacties (55)

Wijzig sortering
Nu nog een GPU die het kan aansturen haha.

2x 4K schermen maakt geen 8K trouwens... dat is net als 2 fullhd schermen een 4k scherm noemen. Misschien kan je het als 8k verkopen omdat het 8000 horizontale pixels heeft, maar dat vind ik misleidend, en dat gaat ervan uit dat de schermen horizontaal naast elkaar gezet worden.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 september 2017 17:50]

Nu nog een GPU die het kan aansturen haha.
Hoeft niet, het screendoor-effect is het meest storende aan de lage resolutie. En dan vooral de zichtbare zwarte lijnen en subpixels. Zeker als ze de pixels niet n op n upscalen, maar een lichte overgang hebben(soort CRT effect) dan vind ik het een grote vooruitgang. En als je dan daarna een keer een kaart koopt die het aan kan is het helemaal mooi natuurlijk. En als men ook nog foveated rendering implementeert dan is de extra rekenkracht nog te overzien ook. Maar ja dan moet er wel eye-tracking zijn(en door het spel ondersteund worden).
Die eye-tracking schijnen ze ook te gaan verkopen:
https://youtu.be/iCOsJRopjMc
Heb zelf een DK2 en het screendoor-effect en lage res vind ik persoonlijk niet echt het grootste probleem, behalve bij het lezen van text.

Is ook de reden dat ik nog steeds geen VC1/Vive heb gekocht, daar die nouwenlijks echte verbeteringen brengen over de DK2, qua headset, en daar ik hem voornamelijk voor race sims gebruik is de tracking die in de DK2 zit voldoende.

Persoonlijk vind ik het WC koker beeld dat je hebt met die 110o kijkhoek veel storender, die 200o is echt iets waar ik best wel op zit te wachten, kan ik tijdens het gamen weer mijn perifeer zicht gebruiken .
Ach, dat valt misschien eigenlijk best wel mee... Ik heb een Rift en met mijn GTX770 gingen veel games al prima. Nu heb ik een 1060 en de games die eerder problemen gaven draaien nu ook uitstekend. Een 1080 Ti zou misschien al best voldoende kunnen zijn voor dit ding. En de volgende generatie zal er toch langzaam wel weer aan zitten te komen. Bovendien, zelfs als je op dezelfde resolutie blijft renderen maar het alleen weergeeft op zo'n hoog resolutie scherm zou het al een verbetering kunnen zijn omdat je de individuele pixels niet meer zo goed kan onderscheiden.

Uiteindelijk wil je het liefst eyetracking in een bril als deze zodat je overal waar je net kijkt op een veel lager detailniveau kunt renderen. Dan wordt het nog een stuk makkelijker om ook werkelijk zulke gedetailleerde VR beelden te tonen.
Valt inderdaad wel mee. en ze gebruiken een techniek genaamd Brainwarp.

Brainwarp is a set of technologies Pimax use in the VR headsets to lower down hardware requirement, reduce latency, and boost refresh rate for a smoother VR experience.
In the scenario where you PC can run a game with 60-90 Hz, Pimax VR can increase the frame rate to 90Hz with a technique similar to ATW. In that way, we decrease the requirement of hardware.
However, the better the graphic card, the less work the headset has to do, and the better experience you will enjoy. That's why we recommend GTX980/1070, equivalents or above for the best 8K experience.
Meanwhile, you can turn on the option for the headset to render and display image for the two eyes in a sequence. In that way, we doubled refresh rate and cut the latency in half. You can perceive the experience smoother with largely reduced latency.

[Reactie gewijzigd door 16K op 20 september 2017 18:01]

Wat niet echt goed genoeg gecommuniceerd word is dat de bril resolutie upscaled, die 8k bril toont dus eigenlijk 4k of zelfs lager, tenzij je voor die 8k X bril gaat, en daar zeggen ze al meteen bij dat je daar waarschijnlijk 1080Ti SLI voor nodig hebt, zo niet de volgende generatie kaarten
Klopt, 2 x 1440p (25601440) upscaled to 2 x 2160p (3840x2160)

En wat voor mij ook niet helemaal duidelijk is is het volgende:
De Pimax 8K heeft als kabels: 1x USB3.0 en 1 x Displayport 1.4.
Videokaart 'vanaf GTX 980' schrijven ze op hun pagina.

Ik heb een GTX 980ti met DP1.2

Betekend dit dat ik hem niet kan aansluiten op mijn DP1.2 port?
Geen enkele GTX 980 heeft trouwens DP1.4, dus hoe kan het dan werken vanaf een GTX 980?

Pimax geeft als antwoord: DP1.4 is compatible to DP1.2
Dus zou moeten werken, maar ik twijfel sterk.

[Reactie gewijzigd door 16K op 20 september 2017 18:31]

Hmm dat is wel een vreemd verhaal inderdaad, zal je zien dat ze dan over een paar maanden melden dat je lagere resolutie krijgt omdat je DP1.2 gebruikt, misschien maar even proberen uit te zoeken voordat je 'backt' want is natuurlijk ook zonde als je net buiten de boot blijkt te vallen, en zou me niets verbazen als ze binnenkort zeggen dat je minimaal een 1060 nodig hebt (aangezien je voor de helft van de prijs betere specs hebt)
Ja ik heb nog een maand om eventueel te annuleren, ga ik zeker uitzoeken. :)
GTX1080Ti in SLI moet aardig in de buurt komen van het aansturen van 2x4K.
Je hebt helemaal gelijk. Een enkele 1060 kan ook prima 2x 4K beelden tonen mits de andere grafische effecten gewoon teruggeschroefd worden naar ~2010 niveau, wat gewoon prima is natuurlijk

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 september 2017 22:00]

Meh, ik weet niet... als je als 'enthousiast' gamer bereid bent om honderden euro's neer te leggen voor een VR bril van enig kaliber maar niet bereid bent om die paar extra honderden euro's neer te leggen voor een krachtige GFX kaart dan snap ik die logica niet echt.. btje hetzelfde als een 4k TV kopen om er vervolgens 240p youtube filmpjes op te gaan lopen kijken in mijn ogen.
Ze noemen het model gewoon Pimax 8K, tja, dat iedereen dan meteen aan volledige 8K denkt als in 2x 4k displays in breedte en en 2x in de hoogte is een heel ander verhaal.
A ) het lijkt me niet onaannemelijk dat mensen denken aan een volledig 8K als je iets "xxxx 8K" noemt.
B ) de titel spreekt over een "8K VR headset", wat bijna onwaar te noemen is. Op z'n minst misleidend, maar verder geen big deal

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 september 2017 11:32]

Maarja, aan de andere kant kun je best wel weer stellen dat het wel waar is, want de horizontale resolutie is wel gewoon 8K, maar ach, wat maakt het uit, er is op dit moment toch nog geen GPU die dat fatsoenlijk kan aansturen in mooie fidelity en tegen de tijd dat die er wel zijn, zijn we al weer een paar jaar verder en hebben we wel echte 8K zoals een hoop mensen bij 8K denken.
Maar precies zoals je het zegt, big deal, als het 200 graden FOV is en eigenlijk geen SDE dan is het al heel wat, zeker voor die prijs.
Het is inderdaad 2x 4K, maar ook juist door de gigantische 200 graden FOV hoef je zeker de buitenste pixels niet 1:1 te renderen.

Als je tot ~110 graden FOV (naar ruwe schatting minder dan 25% van de oppervlakte van zo'n scherm) 1:1 pixels tekent en daarbuiten wat lagere resolutie aanhoudt, heb je al veel minder pixels te renderen. Met een beetje creatief pixels schuiven en schalen kan je vast wegkomen met het renderen van ongeveer even veel pixels als een enkel 4K scherm zonder dat er een zichtbaar verschil is met native 2x 4K renderen, omdat je toch niet tot alle randen scherp kan zien.
Vergeet niet dat ze ook optioneel eyetracking aanbieden waarbij dus met foveated rendering je ineens wel makkelijker de resolutie kunt gebruiken, dus standaard zonder eyetracking zoals jij aangeeft, en met eyetracking een veel geavanceerdere manier gebruiken.
Even vooraf meegeven, ik ben totaaal niet mee met VR.

Ok, nu de vraag, wat stellen de beelden voor? Ik hoop een serieus ingezoomed deel van het beeld? Of staat VR echt nog maar zover?
De beelden zijn een representatie van wat je krijgt als je een video camera op zon VR lens richt, door de vorming van de lens in de VR headset zie je maar een klein stukje van het beeld (zeg een 20% rondom het midden) wat het effect wel erg vergroot.

Ook is het filmpje wel een beetje flauw, want als ze daar een vergelijking van PSVR naast hadden gezet dan was die 4K bril weer nauwelijks interessant, de PSVR gebruikt weer een ander soort lenzen waar je minder vervorming en minder screen-door effect mee ziet.

Dat gezegd hebbend, ja, er valt zeker nog te verbeteren aan de kwaliteit van VR, daar is niemand geheimzinnig over, wat het zo lang heeft tegengehouden was slechte tracking en kabels, en aan beide word hard gewerkt terwijl we gewoon nog even een jaar of 2 zullen moeten wachten tot scherm-techniek ver genoeg is voor beelden waar je echt geen pixels meer in ziet op zulke formaten (het moet immers in de bril passen)

De huidige schermen in VR headsets zijn feitelijk smartphone schermen, die worden al steeds beter omdat fabrikanten weten dat hogere resoluties mensen de portemonnee laat trekken, VR is een extra push om die schermen nog beter te maken, dus ja, geef het een jaartje of 2 en dat probleem is verleden tijd, op het moment is het dus wel aanwezig, maar in de bovenstaande video een beetje overtrokken/niet helemaal eerlijk.
Dank voor de duidelijke uitleg!
Ok, nu de vraag, wat stellen de beelden voor? Ik hoop een serieus ingezoomed deel van het beeld? Of staat VR echt nog maar zover?
Die beelden zijn ingezoomed ja, dus zo ziet het er niet uit wanneer je de bril op hebt.
Heel gaaf ding, moet even gaan kijken of ik het me kan veroorloven ('gadget budget' etc) die $499 optie te backen (8k bril voor als je al trackers&controllers heb) al is het maar omdat ik erg geloof in VR, en dit soort ontwikkelingen alleen maar toe te juichen zijn, lijkt me in ieder geval erg tof om meer resolutie en field of view te krijgen zonder meteen weer een 1000 euro kwijt te zijn zoals de eerste keer. (en dan kies ik liever de upscaled weg met de standaard versie dan dat ik voor die 8k X bril ga en weer nieuwe gpu's moet gaan kopen)

Ik bedoel, ik heb nu een Vive en ben er erg blij mee, en die pixels / het 'screendoor effect' vallen wel mee (je ziet het als je er op let, maar als je gewoon op de virtuele wereld let dan merk je het na een paar minuten niet meer) maar hogere resolutie en meer field of view is natuurlijk altijd beter :P

Ben trouwens ook erg benieuwd naar die bril van LG, eigenlijk had ik wel een beetje verwacht dat we daar met zn allen ondertussen meer over hadden gehoord
Klopt ik erger me ook totaal niet aan de pixels van de Vive, als je bezig bent in de game dan valt het al helemaal niet op. alleen bij 360 graden video's merk je het wat meer, of wanneer je je hoofd stil houd en ergens op concentreert. dus voor mij geen issue. Ik vind vergroting van FOV wel welkom. Ik had gisteren geluk dat Early Birds beschikbaar waren, en inderdaad dankzij de Vive heb je dus geen lighthouses en controllers meer nodig, dus vind dat bedrag het wel waard om de Vive op deze manier een beetje te upgraden.

Ik had ook meer info verwacht over de LG, heel erg stil. denk dat ze uitkomen rond de tijd dat de lighthouse 2.0 en de knockles van Valve uitkomen.
We hebben nu ook een vive op het werk (zelf thuis een DK2), de SDE vind ik geen probleem, maar de godrays vind ik wel redelijk storend.
De Vive heeft geen last van god'rays' zoals de Rift, maar van 'concentric circles'. Overigens is het beide headsets het effect nogal uit z'n verband gerukt, in de praktijk valt het allemaal reauze mee.
ok, die concentric circles dan (dacht altijd dat ze dat godrays noemen), maar die zijn dus best storend. Heb nog geen Rift CV1 opgehad dus ik kan daar niet over oordelen, wel de PSVR en die vond ik behoorlijk goed. Ik heb naast de DK2 ook nog enkele andere oudere headsets, waaronder ook de forte VFX-1.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 21 september 2017 11:22]

Ik vind het knap dat ze beweren dat de resolutie zo hoog is dat alles veel scherper is en screendoor verdwijnt. Echter tegelijkertijd verdubbelt (!) de fov bijna waardoor je dus ook veel meer pixels nodig hebt wat het effect van de hogere resolutie op scherpte en screendoor dus weer teniet doet.
Ik wacht wel op een 8K Rift ipv te gaan voor Chinese namaakmeuk met alle support en compatibiliteitsissues van dien. Dat nog even los van het feit dat de kans hier levensgroot is dat je je geld gewoon kwijt bent.
Ik zou gewoon wachten tot de reviews van deze 'productie' headset er zijn, want op de 8K rift kun je nog heel lang gaan wachten.
Kans is helemaal niet levensgroot dat je je geld kwijt bent, Pimax is al een tijdje op de markt en heeft ook al gewoon een headset die goed te verkrijgen is, hopelijk hebben ze goed geleerd van de fouten die ze daarmee gemaakt hebben. In iedergeval al standard support voor lighthouse is al een hele pre.
Als die 8k Rift nog zo enorm lang moet duren waarom zou een onbekende Chinese toko het dan wel kunnen? Als iets te mooi lijkt om waar te zijn...
En de 8k is misleidend. 2x4k is geen 8k.
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, oa R&D kosten in china liggen een heel stuk lager dan in de VS, ook kijkt pimax naar een kleinere markt en dus is een grote productielijn dan ook niet zo nodig.
Ja, kwaliteit zal misschien niet de kwaliteit zijn die je bij Oculus/Vive verwacht, maar nu zelf met de vive werkelijk te hebben gebruikt kan ik niet echt zeggen dat die zo goed is qua build etc.
Ik kan je zeggen dat de Rift zeer premium aanvoelt.
Sde is niet alleen maar een effect van de resolutie, maar met name van de pixel-fill.
SDE is juist alleen door de pixelfill, want het is juist die zwarte lijnen tussen de pixels die de SDE veroorzaken. Maar je geeft tenminste het al beter aan dan een hoop mensen denken.
Compatibiliteit met Oculus Home vind ik heel verbazend. De games die daar verschijnen zijn gemaakt voor een toestel met totaal andere fov, andere resolutie en ander tracking systeem. Lijkt me ook niet dat Oculus moeite gaat doen om een totaal ander VR HMD te gaan ondersteunen (gezien ze dat ook voor de Vive niet doen). Als alle inspanningen om de bril compatibel te maken van Pimax moeten komen, verwacht ik allesbehalve een ideale ervaring met Oculus-games.

Ongeacht de support van software, is het wel een indrukwekkende fov en resolutie.
Ze bedoelen daarmee via Revive.
Ik heb begrepen dat Unity en al die engines herkennen welk type bril/scherm word aangesloten, en dat daar zelf op aanpast.

[Reactie gewijzigd door 16K op 20 september 2017 18:07]

Revive is een workaround, dat noem ik geen support. Goede indicator om deze kickstarter links te laten liggen. Gevalletje veel beloven weinig waarmaken waarschijnlijk. Als het allemaal zo makkelijk is dan kunnen Oculus en HTC het ook wel met al hun jaren VR ervaring.
Maar ding werkt ook gewoon op steam en een eigen variant. En Pimax is verre van een onbekende in de VR wereld..
tja, en ik volg vr ontwikkelingen al zeker sinds 1995, en ik heb wel regelmatig pimax voorbij zien komen. pimax is niet een groot bedrijf, net zo min dat oculus dat was voordat ze overgekocht werden door facebook.
Ik ben met je eens dat kickstarter met een onbekend bedrijf, dat nog nooit iets uitgebracht heeft, dat je daar een groot risico loopt. Maar pimax heeft al een '4k' headset op de markt, en ze hebben al een fatsoenlijk werkend prototype op beurzen etc getoond.
En kickstarter is natuurlijk helemaal geen webshop (zoals sommige mensen wel lijken te denken), dus ja je kunt altijd zwaar teleurgesteld worden over het product dat geleverd wordt. Maar aan de andere kant is dat niet anders bij producten die door grote bedrijven worden verkocht..
De games moeten ook de 200 ondersteunen, dus we zullen weinig software zien die werken met de volledige fov.
Geweldige ontwikkeling! VR in de huidige vorm is al revolutionair, laat staan als de resolutie en FOV straks enorm omhoog gaan. Nu nog hardware die het allemaal aan kan.
Shooting Stars - Bag Raiders. Combinatie met die beelden werkte bij mij wat op de lachspieren.
Ik kende de meme al van yt enzo.
Ik was benieuwd hoe ze die hogere FOV realiseren. Volgens de informatie op hun Kickstarter-pagina gebruiken ze daarvoor Fresnel-lenzen, wat ik al een beetje vermoedde. Deze lenzen worden ook gebruikt in de Wearality Sky, die ik zelf via een Kickstarter-actie heb aangeschaft. De FOV van die bril is echt super. Beste cardboard-alternatief wat mij betreft.
Elke moderne pc headset (vive, oculus) gebruikt fresnel lenzen.
Ik snap dat gekickstart niet. bedrijven krijgen miljoenen zonder dat ze aandelen verkopen. Dat lijkt mij een heel slecht deal en toch doen mensen het. Als het nou om een goed doel ging of een non profit evenement zou ik het nog begrijpen, maar waarom is het als techbedrijf normaal geworden om allerlei beloftes te maken en dan smeken om geld? En waarom geven mensen dan geld als je gewoon op het product zelf kan wachten?


Hebben we niks van ouya geleerd?

[Reactie gewijzigd door ZoidbergNL op 21 september 2017 01:06]

Probleem: hoe krijg je een fatsoenlijke stereo overlap met zo'n breed blikveld?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*