Minisforum brengt mini-pc met AMD 4700S-cpu en Radeon RX 550 uit

Minisforum kondigt een nieuwe mini-pc aan in zijn EliteMini-serie. De EliteMini CR50 krijgt een AMD 4700S-chip met 16GB GDDR6-geheugen en een Radeon RX 550-videokaart. De mini-pc krijgt een adviesprijs vanaf 669 euro, voor een variant zonder ssd.

Minisforum kondigt de EliteMini CR50 aan op zijn website. De gebruikte AMD 4700S-soc ontbreekt aan de Ryzen-merknaam en is gebaseerd op defecte chips voor de PlayStation 5. De 4700S beschikt daarmee over acht Zen 2-cores met een boostclock van 4,0GHz en 16GB GDDR6-geheugen.

De chip wordt geleverd op een development board, die beschikt over een PCIe x16-slot, hoewel deze slechts een beperkt PCIe 2.0 x4-signaal ondersteunt. Daarop krijgt de Minisforum CR50 een Radeon RX 550-videokaart, die is gebaseerd op de Polaris-architectuur.

De EliteMini CR50 kan geleverd worden zonder opslag, maar ook voorzien worden van een 2,5"-ssd met 256 of 512GB capaciteit. Het systeem ondersteunt geen M.2-drives. Verder krijgt de CR50 gigabit-ethernet, drie USB 3.2 Gen 2-pporten, een USB 3.2 Gen 1-aansluiting en vier USB 2.0-connectors. Het apparaat krijgt verder een HDMI 2.0-aansluiting en een DVI-poort en ondersteunt FreeSync.

Minisforum levert een EliteMini CR50 zonder ssd voor 669 euro, exclusief importbelasting. Een variant met 256GB opslag kost 709 euro en de versie met een 512GB-ssd kost 749 euro. De pc wordt geleverd vanuit China.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

03-11-2021 • 19:26

77 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (77)

Wijzig sortering
Misschien mooi voor Plex? Ik ben het wachten op de NUC11 nu wel zat..
Ja, maar probeer hem maar ergens te kopen. Heb Max ICT en Dustinhome even uitgesloten, want die veinzen beschikbaarheid.

Ik moet het weten, want ik krijg al 6 maanden elke 2 weken een mailtje dat de bezorgdatum is verschoven.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 3 november 2021 20:09]

Heb er half oktober 2 besteld ( X500 & HX90 ) via de website van Miniforum zelf. ( https://store.minisforum.com/collections/all-product )

Ze versturen ( via FedEx air ) het iedere laatste week van de maand, en ze maken de factuur zelf gunstig op i.v.m. met de invoerrechten en de BTW ;) Wat zakelijk ook interessant is.
Inmiddels de X500 incl m.2 en 16 gb ontvangen, en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik en mijn collega's er van onder de indruk zijn. Werkt geweldig snel als office pc en vrijwel geruisloos.
De HX90 is onderweg en deze verwachten we aanstaande maandag.

Als we na de testperiode tevreden zijn zullen er nog eens 50 bij komen.
Goede tip, thanks. Ga me er eens in verdiepen. Voor mij is het wenselijk dat die vrij krachtig is voor een redelijke Plex server (en future proofing) maar ik kijk idd vooral in de Pricewatch en heb me beetje blindgestaard op de NUC11 (ook vanwege de lage prijs).
Precies wat je zegt. Uiteraard heb ik voor mezelf ook een HX90 besteld.
Ik heb een NUC Plex server met een i7-8559U erin en ik zoek iets snellers.
Dus die wordt vervangen door een HX90 ;)
De Ryzen 9 5900HX of de 5700G leent zich daar perfect voor.
Eerste hit op Google, komt Intel met Quicksync (schijnbaar) toch beter uit de bus?

Nog geen tijd gehad me er goed in te verdiepen maar benieuwd naar je usecase dan. Heel fijn dat mensen meedenken!

https://www.reddit.com/r/..._for_a_minipc_for_a_plex/
Klopt, even bij Tech Data (groothandel en Intel distri) in de voorraad gekeken, en er is nul, niks beschikbaar.
Fijn, dank voor het checken.

Laat mijn order ook wel staan, wil de NUC11 sowieso, maar begin wel langzamerhand om me heen te kijken.

Snap het ook wel met alle chip- en andere tekorten en corona vliegt alles overal de deur uit, maar kom nu wel beetje in tijdsrang dus als er soortgelijke opties langskomen kijk ik toch even op.
Ik zie bij Megekko wel NUC 11 op voorraad
Ja maar wel 2x zo duur.. en wel vreemd dat ze niet terugkomen in de Tweakers Pricewatch.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 4 november 2021 08:20]

Bij Azerty ook nog gewoon te koop.
Azerty vertrouw ik niet meer, die volgen hun eigen richtlijnen noch die van ICT waarborg als het gaat om terugsturen.
Nog te koop bij Minipc.eu en Skikk.eu. Bij Skikk zelf een Performance i7 gekocht en super tevreden ermee.
de prodesk mini's zijn anders wel goed genoeg daarvoor en zijn goed leverbaar
Dat is al de tweede keer dat die naam valt in deze post maar ben er niet zo bekend mee.

Ik kan zo snel ook geen Prodesk mini vinden met dezelfde (laatste) generatie processoren? Heb je een link?

/Edit: Als ik specifiek op die generatie processor zoek vind ik als enige wel beschikbare de Dell Optiflex maar dat is niet wat ik zoek.
https://tweakers.net/pcs/...Bo8c89ZnkA49BeQAkdOljmnD8

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 3 november 2021 22:29]

wat zoek je dan specifiek? In de extreem compacte markt waarin de NUC's vallen qua formaat lopen ze vaak niet voorop qua specs en dan vraag ik me af wat je usecase is dat je de laatste generatie van cpu nodig hebt.
Plex server. 4x 4k transcodes.
Dan vrees ik dat je met deze formfactor nog lang kan wachten, bovendien heb je dan dan heb je al minstens een plex pass en een gtx1060 nodig, want cpu's kunnen dit volgens de site van plex zelf amper aan:
You may realize that your potential usage is going to require a really powerful processor. In some cases, processors simply don’t even exist that would be powerful enough to realistically do what you want (say, simultaneous transcoding of multiple 10-bit HEVC source files). This is typically where hardware acceleration comes into play.
maw een previous gen cpu is meer dan voldoende en een stevigere grafische kaart in een iets grotere behuizing (en een SSD uiteraard om die hoeveelheid data tegelijk van te kunnen lezen, want HDD's kunnen amper 1 of 2 streams aan)
Nee hoor, de NUC8 en NUC11 kunnen dit fluitend aan. Door respectievelijk Iris en Xe graphics.

De NUC9 en 10 met UHD daarentegen weer niet.

Het gaat me daarom dus ook om deze specifieke processoren/versie.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 4 november 2021 11:16]

De HP elitedesks zijn ietsje groter dan een NUC maar wel met de juiste specs. Beschikbaar, en nog 'redelijk' geprijst.
Ik zie alleen maar 11500 ipv 1135G7?
Ik heb sindskort een HP slice mini gekocht voor mijn Plex. Moest er wel mijn oude vertrouwde powered hub aanhangen maar echt een prachtig en voldoende snel apparaatje. Maar als ik deze dan zie met een soort PS5 cpu en zoveel usb poorten .... ga ik wel wat kwijlen. Alleen jammer dat ik mijn m.2 2TB er niet in kwijt kan. En dat kan in die HP dan weer wel en die is toch wat jaartjes oud al. Gemiste kans. Maar ik moest wel gelijk aan ideale Plex server denken 🤭
Ik snap de keuze voor een RX 550 alleen niet zo goed. De nieuwe iGPU's van AMD zijn inmiddels min of meer even snel (reviews: AMD Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G Review - Eindelijk moderne Ryzens...). Of ontbreken er daar bepaalde belangrijke functies bij voor gebruikers van een mini pc zoals deze?
Omdat er geen igp zit in een AMD 4700s misschien?
Jawel die zit er wel in maar die is defect, dit zijn de XBOX Series X PS5 APU's

[Reactie gewijzigd door Damic op 3 november 2021 19:51]

Oftewel onbruikbaar, oftewel er is dus een aparte GPU nodig.
Ik snap de keuze voor een RX 550 alleen niet zo goed. De nieuwe iGPU's van AMD zijn inmiddels min of meer even snel
Maar hoe ga je die igpu combineren met een 4700S?

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 4 november 2021 13:46]

Correct me if I'm wrong, ik kon me herinneren dat voor het Ryzen tijdperk, dat je een AMD APU met behulp van crossfire kon koppelen met een AMD GPU. Ik verwacht dat dit met Ryzens ook zou kunnen.
Die oude APU's waren niet super snel, maar gaf toch een paar extra FPS bovenop je losse videokaart.
alleen heeft een 4700s geen (werkende) IGPU.
En blijkbaar verkoopt amd die goedkoop genoeg dat het goedkoper is om die samen met een gpu te verkopen, dan een duurder APU te kopen.
De 4700s heeft nauwelijks bruikbare PCIE lanes, namelijk maar 4. Nog erger gemaakt door het feit dat het PCIE 2.0 is. Dus je zou er prima een dikkere GPU in kunnen zetten, maar die wordt dan zwaar gebottlenecked.

Van Tom's Hardware:
Due to the PCIe 2.0 x16 @ x4 restriction, it doesn't make much sense to pair the AMD 4700S with a high-end graphics card, which rules out most of the best graphics cards.

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 3 november 2021 23:13]

Conclusie: Weinig fraai apparaat, met beroerde specs, beroerde prestaties, beroerde garantie (want vanuit China) tegen een knap beroerde prijs. Dit is gewoon misbruik maken van de schaarste die er op dit moment heerst.
Of Duitsland want daar hebben ze ook gewoon een website en warenhuis.
Nope, deze wordt vanuit China verstuurd; dit is de CR50, die staat niet in onderstaande lijst.

Die PCs Models, die in Deutschland auf Lager sind:


HM50 (16+256)
HM50 (16+512)
U820 (16+512)
UM250 (0+0)
UM250 (16+256)
UM700 (16+256)
UM700 (16+512)
UM250 (8+256)
X35G (16+16+1T)
X400-4350G (16+256)
X400-4350G (16+512)

Alle anderen Modelle werden aus HK, China versendet.

Het lijkt er ook op dat ze met de BTW rotzooien. Als je vanuit Duitsland verstuurt, hoef je geen invoerheffingen naar de EU27 te betalen. Toch maken ze daar uitzonderingen op;

Deshalb empfehlen wir, dass Sie "Duty Free Shipping(Gültig nur für 2 Artike)" auf der Kasse Seite wählen bevor Sie bezahlen. Dann sorgen wir den Steuer für Ihnen. (Außer Denmark, Sweden, Poland, Greece, Latvia, Estonia, Lithuania)

De landen bij de uitzonderingen zullen de invoerheffingen vanuit China vermoedelijk wél handhaven, en daarom kost de import Minisforum te veel. Vage tent.

Bij dit soort tenten moet je om die invoerheffingen vergoed te krijgen doorgaans ook nog een vervalste factuur van hun aan de douane laten zien. Sta je straks voor het hekje wegens valsheid in geschrifte.

Ik heb het al eerder geschreven, Tweakers moet producten van dit soort bedrijven helemaal niet meer in het voetlicht brengen, en heeft daar ook een verantwoordelijkheid in, om als ze dat wel doen, dit soort zaken ook in de informatie mee te nemen.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 4 november 2021 08:00]

Tsja dat ie verzonden word vanuit betekent niet gelijk dat je garantie afhandeling ook in China plaats vindt. Maar ik zie dat je er sowieso op tegen bent dan hoef ik verder niet uit te leggen dat dat sowieso ook geen enkel probleem hoeft te vormen.
Ik ben voor een gelijk speelveld. Iets wat dit soort bedrijven op onrechtmatige wijze probeert te ontduiken. En wat dit soort bedrijven aan belasting ontduiken, moeten jij en ik weer extra opbrengen, naast het feit dat je lokale handel de nek om gedraaid wordt.
Maar dat kan toch prima via Minisforum eigen shop? Je bent je eigen importeur als je hem gewoon declareert is er toch niets aan de hand?
Klopt, maar doorgaans gebeurt dat niet. Het feit dat ze zelf al zo'n dienst aanbieden, en dan slechts in een beperkt aantal EU lidstaten is veelzeggend.
Welke lokale handel precies? De meeste elektronicawinkels hier zijn grote ketens in niet-Nederlandse handen. Dan heb je nog hele lokale winkels, maar die hebben vaak geen pc's. En als ze die wel hebben, dan zijn het geen pc's van Nederlandse makelij.
Ik bekeek het iets breder dan alleen PC's. Maar met lokale handel bedoelde ik ook de NL webshops.
Maar vanuit China versturen betekent toch niet gelijk garantie-afhandeling vanuit China gezien ze ook in Duitsland zitten? Ik heb mijn huidige Lenovo-laptop in de Nederlandse Lenovo-webwinkel besteld, maar hij werd vanuit hun fabriek in China naar mij gestuurd. Volgens Lenovo loopt de garantie gewoon via Nederland.
Dat hoeft inderdaad niet nee, maar bij dit soort kleine partijen klop je vaak vergeefs aan voor garantie.
LTT heeft al een keer een video gemaakt van een vergelijkbare PC, ook met een 'defecte' PS5 chip:
https://www.youtube.com/watch?v=9h08cMFwqRc

Wel mooi om te zien dat op deze manier defecte chips toch nog nuttig ingezet kunnen worden :)
Nuttig is echt een groot woord bij de 4700S. Hij is echt heel beperkt inzetbaar door alle beperkingen. Niet voor niks zit hier een ultra-budget GPU bij
Wat is heel beperkt? Veruit de meeste computers worden voor office en webbrowsen gebruikt. Daar zijn deze specs ruim voldoende voor.
Ja, maar daarvoor is dat setup veelst te inefficient doordat het een dedicated GPU nodig heeft om over de bizar hoge prijs maar niet te beginnen. Inclusief btw kost dit ding meer dan €800 voor de schamele 128GB SSD config en ruim €900 voor de 512GB variant. Je hebt voor minder dan de kleine configuratie komplete systemen met een veel krachtigere 5700G en 512GB en als je bereid bent geheugen en SSD er zelf in te zetten kun je systemen met een 5700U voor minder dan €700 hebben, met een 4700U (die voor deze niet onder zal doen) kom je zelfs rond de €500 uit.

Goede waarde biedt die chip momenteel alleen als je een toepassing hebt die veel geheugen bandbreedte vereist maar geheel niet gevoelig is voor latency. Maar ik kan eigenlijk geen toepassing bedenken die je op een CPU zou runnen en die deze vereisten heeft. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat zo'n toepassing bestaat.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 4 november 2021 08:22]

Alles in computerland is momenteel smerig duur. De prijs is niet eens zo heel erg. Laptops van ~700 euro gaan ook voor ruim 1200 euro de toonbank over.
Alle prijzen die ik aanhaalde zijn prijzen die je nu kan halen. Het is echt niet alsof ik een glazen bol heb waarin ik kan zien dat in normale tijden de concurrentie goedkoper zou zijn. Ze is nu beduidend goedkoper. En laptops zijn eigenlijk alleen noemenswaardig overpriced als er een dedicated GPU in zit. Maar als je ergens €1200 voor een normaal €700 laptop betaalt, dan wordt je ook tov de huidige markt gewoon afzeget.
Dus zij helpen jou belasting te ontduiken? Niet echt een eerlijke vergelijking met de concurrentie dan en al daarom iets waar ik niet aan wil. Het is gewoon crimineel wat zij doen en als jij het niet meldt maak je jezelf medeplichtig.

Maar doet er ook kea prijs niet echt toe want zelfs zonder btw is en 4700U setup ruimschoots goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 4 november 2021 12:43]

Als ze zulke mini pc’s nou modulair zouden maken. Dus dat je de GPU kan vervangen. Dan zou je er wel een leuke serie van kunnen maken. Of dat EGPU meer door zou breken middel
Thunderbolt.
de gpu kan gewoon vervangen worden...
Moeten er wel geschikte low profile kaarten gemaakt worden.
Tom's hardware had er benchmarks van, maar daaruit blijkt dat er weinig is om vrolijk van te worden. Dat GDDR6 werkt totaal niet lekker voor een CPU blijkbaar. Die bandbreedte is minder nuttig dan een lage latency.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 3 november 2021 19:30]

Given the 4700S Desktop Kit's lacking connectivity options and bipolar performance trends, previous-gen (even second-hand) hardware will often provide better overall performance and a more rounded feature set.
😄

Volgens tom’s hardware zullen er in eerste instantie rond de 80 worden verkocht, en kijken ze daarna waarschijnlijk verder.

Het zou me niet verbazen als dit eerder een proefopstelling is van amd zelf,
als “minder defecte” chips beter kunnen laten presteren in windows/linux dan kunnen ze daar een deel van de tekorten opvangen als daar capaciteit over is op die lijnen.
De nieuwe zen4 is uitgesteld van voorjaar 2022 tot najaar 2022 en kan me voorstellen dat ze eventueel iets willen hebben dat zwaar op prijs kan concurreren ipv prestaties.

Deze lijnen hebben onderhand miljoenen chips geproduceerd en kwa kosten zal het voor deze lijnen meer materiaalkosten worden.
700 euro! Dan kan je net zo goed een laptop kopen, heb je een batterij, 4000-serie 16GB RAM en 512GB M2 SSD. En je hebt een scherm en een toetsenbord, en een hogere restwaarde. USB configuratie is wel intressant, en GPU is vervangbaar, maar ik betwijfel of dat voordeel gebruikt gaat worden
Moet je wel maanden op wachten.

Wij proberen al maanden een paar beetje fatsoenlijke laptops voor een euro of 700 te krijgen. Ze zijn nu allemaal 1200-1400 euro met vaker wel dat niet, lange levertijden.
Heb je voor dit geld niet bijna een laptop met vergelijkbare specs? In ieder geval heb je voor minder wel een ps5 met niet-defecte amd chip en inclusief super snelle ssd.