Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Meta opent VR-platform Horizon Worlds voor gebruikers in VS en Canada

Meta maakt zijn VR-platform Horizon Worlds toegankelijk voor gebruikers zonder dat nog langer een uitnodiging vereist is. Het platform is voorlopig alleen geopend voor meerderjarige gebruikers in de VS en Canada.

Gebruikers in Noord-Amerika die achttien jaar of ouder zijn en een Facebook-account hebben, kunnen Horizon Worlds gratis downloaden voor de Oculus Quest 2. Vanaf januari 2022 draait de app niet langer op de Quest 1. Horizon Worlds is een VR-omgeving waar tot twintig gebruikers in een virtuele ruimte met verschillende toepassingen kunnen verblijven.

Meta zelf introduceert Arena Clash in de omgeving, een 3v3-lasertagspel. Daarnaast licht het bedrijf enkele toepassingen van derden uit, zoals Pixel Plummet, een retromultiplayergame, en Wand & Broom, waarmee gebruikers op vliegende bezemstelen een stad kunnen ontdekken.

Facebook kondigde het platform onder de naam Horizon in 2019 aan, als gesloten bèta. De omgeving is onderdeel van Meta's strategie om een metaverse te ontwikkelen. Vergelijkbare virtuele omgevingen zijn bijvoorbeeld Rec Room en VRChat.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-12-2021 • 08:42

94 Linkedin

Reacties (94)

Wijzig sortering
Ik haat alles aan dit metaverse.

Ik zou willen dat ik mijzelf genuanceerder kon uitdrukken.

Dit gaat zo'n enorme escape drug worden; ik vrees een toekomst waar de halve wereld als zombies met een VR bril opzit en zich in een vrolijke wereld met kleurtjes, bloemtjes en oneindige mogelijkheden waant. Om vervolgens, als ze de bril weer afzetten, in een realiteit terecht komen met alle ongemakken, problemen en tekortkomingen. Als dat niet depressiefmakend is weet ik het ook niet meer.

Voor mij is dit pure evil.
Waarom zou dit meer een escape drug zijn dan Second Life wat iets soortgelijks is (alleen zonder vr headset) of eigenlijk iedere andere game?
Omdat je bij Second Life je werkelijke omgeving nog ziet. Je moeder die klaagt dat je moet eten. De hond die aanslaat bij de postbode. De blauwe envelop met een aanslag. Je mobiele telefoon met de nodige textberichten.

Met een bril op hoef je dat niet meer te zien en verdrink je in de onwerkelijke dingen van VR. Je creeert je eigen karakter die je altijd had willen zijn. Zonder die irritante moeder en met genoeg geld om stoer te doen tegen je karakters (en om je aanslagen te kunnen betalen. Van de belastingdienst dan huh). Alles is nep, maar toch voelt het real.

Nee, metaverse wordt de nieuwe indoctrinatie gestuurd door AI. En omdat het van FB afkomt heb ik er al geen vertrouwen meer in dat ze het “goed bedoelen”. Er zal wel weer een duivels plan achter zitten waar hun er beter van worden en het gedrag van de users nog asocialer van wordt.

Metaverse moet imo zo veel mogelijk gestopt worden voordat het idd de halve wereld nog idioter wordt dan dat het nu al is geworden op “social media”. Want het loopt de spuigaten uit op social media met de zogenaamde vrijheid van meningsuiting die getoetst wordt door FB, Twitter, Google en Apple. Hun AI delete nu al posts welke hun niet bevallen. Oftewel onder social media gelden de US regels wereldwijd.

Pure vergif.
Heb jij een VR bril? Ik denk het niet... Wat jij beschrijft is namelijk nog pure science fiction. VR is heel cool hoor, maar het sluit je bij lange na niet zo af als jij lijkt te denken. Ook is het veel te vermoeiend om de hele dag maar in VR te zitten. Over het algemeen ben ik er na een uurtje echt wel weer klaar mee. Jij lijkt te denken dat het meer een soort Matrix is waarbij al je zintuigen over genomen worden of zo...

Edit: ik zie nu je reactie hieronder en voor de duidelijkheid, ik heb het niet over misselijk worden. VR is gewoon vermoeiend. Op de bank hangen met een controller in je handen, of in een comfortabele gaming stoel achter je pc, dat is een veel betere manier om de wereld te ontsnappen als dat je doel is.

Overigens heb ik zelf een periode gehad (decennia geleden ondertussen) dat ik de werkelijkheid compleet ontvluchtte. Dat was in muds, multi user dungeon/dimension. Een tekst versie van de latere mmorpg zeg maar. Puur alleen maar langs vliegende tekst op een terminal scherm. En toch zat ik er compleet in gezogen. Had niks te maken met hoe overtuigend de techniek is.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 december 2021 10:49]

Misschien is het probleem nog niet zozeer dat het in VR is, maar dat er een alternatieve "werkelijkheid" wordt geboden waarin alles perfect is. Recent nog een interview gezien met een psycholoog die zich zorgen maakte om wat @Yzord min of meer beschrijft: mensen die in een perfect wereldje met perfect uiterlijk, veel rijkdom en vrije tijd leven in hun metaverse en dan uit hun metaverse stappen en de harde realiteit niet kunnen verdragen, met hun dubbele onderkin, armoedige flatje, (ongewenst) vrijgezelle bestaan, klotebaan, etc.

Dat effect had Facebook ook in mindere mate: als iedereen maar leuke momenten blijft plaatsen, de hele dag door, ontstaat bij een deel van de gebruikers het idee dat iedereen een geweldig leven heeft en jij alleen moet werken, zwoegen en kloteklusjes moet opknappen. De impact van een metaverse kan nog veel groter zijn op de mensen die daarvoor gevoelig zijn.
Uhm ja, ik bezit al 8 jaar een VR bril. Begonnen met de beta oculus en heb nu de Valve Index.
Klopt helemaal, voor mij is het na 2 uur, als de batterij van de Quest leeg is. Dan heb ik het zelf ook wel helemaal gehad inmiddels.

Ook het gedoe van steeds zorgen dat je niet tegen een muur oploopt, 2 uur lang staan, vaak bukken (in games) is ook best zwaar en dan kon je vanzelf op een pauze uit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 december 2021 10:54]

Je hebt in de basis gelijk, maar volgens mij klopt je beeld totaal niet.

Ik game ook weleens, niet heel vaak, en dat doe ik op een Playstation.
Als ik game met mijn headset op voor mijn 50" tv zie ik de wereld om mij heen net zo goed niet, precies zoals jij het omschrijft.

Ik denk helemaal niet dat dit anders is als iedere andere game.
Nu er een probleem van maken vind ik een beetje op de late-train stappen, een probleem aankaarten wat al 20 jaar bestaat maar nu pas een probleem vinden.
Da heb jij nooit een VR bril op gehad. Je verdrinkt in die vr wereld. Als jij achter je PS zit met een headset op moet je toch serieus moeite doen om je moeder niet te zien die je kamer op stormt om je te zeggen dat je moet eten. Of om je mobiele telefoon te ontwijken. De externe prikkels blijven bestaan omdat je ogen nog steeds je omgeving ziet ondanks dat je aan het gamen bent.

Met een vr bril ben je totaal afgesloten van de werkelijkheid.
Ik heb wel eens een VR bril opgehad.

Maar ik woon dan ook niet met mijn moeder, zoals veel niet bij hun moeder wonen. Ik vermoed zelfs dat mensen die hier gevoelig voor zijn juist alleen wonen, de afleiding waar jij naar verwijst zijn dus niet van toepassing.
Je hebt wel door dat de afleidingen die ik voorstelde maar een voorbeeld is van wat ik bedoel?
Ik weet nog steeds niet waarom een oud probleem nu als nieuw probleem gesteld wordt.

De aangehaalde voorbeelden gelden ook voor de oude problemen.
Ik denk helemaal niet dat dit anders is als iedere andere game.
Nu er een probleem van maken vind ik een beetje op de late-train stappen, een probleem aankaarten wat al 20 jaar bestaat maar nu pas een probleem vinden.
Gameverslaving staat ook al jaren op de agenda hoor, ik weet nog in de hoogtijdagen van Campzone dat het nieuws altijd een reportage maakte (komkommertijd ;) ) en er vaak 'verslavingsdeskundigen' bij gehaald werden om te roepen hoe slecht het allemaal niet was :F Meestal was dat dan vooral een eigenaar van een verslavingskliniek (Keith Bakker bijv) die zich zoveel mogelijk in de media wilde promoten ten koste van anderen.

Maar in de praktijk is het geen probleem geweest in de maatschappij. Natuurlijk zijn er wat schrijnende gevallen in het nieuws geweest maar daar bleef het wel bij. Met VR zal het wellicht iets groter worden maar dat is toch geen reden om het niet te doen? Er zijn ook mensen sexverslaafd, moeten we dan maar geen sex meer hebben? Dan is het gauw af met de mensheid :)
Campzone, goede oude tijden haha.

Die agenda met gameverslaving ligt ergens onderaan de stapel, daar gebeurt vrij weinig mee. Dat mensen nu paniek gaan maken voor iets nieuws is achter de feiten aan lopen.
(zoals je zelf al aangeeft.. de beginjaren van campzone.. hoe lang al weer geleden?)
Met een bril op houdt je moeder op met klagen, hoef je niet meer te eten en belasting te betalen? |:( |:(

Jij gaat dan zeker ook in de metaverse naar de WC?

Dat het jammer is dat er (nog) geen andere partijen zijn die VR zo groot aan kunnen pakken is jammer, ik heb het ook niet zo op Facebook, maar laten we allemaal wel ff opletten niet in de slachtoffer rol te gaan zitten, eigen verantwoordelijkheid te nemen en bovendien de ongelooflijke technische vooruitgang ook gewoon te waarderen. Alles wat je nu zegt zeiden ze 25 jaar geleden ook over computerspellen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik was een puber in de tijd dat het verhaal was dat Wolfenstein 3d en Mortal Kombat mijn generatie in gewetenloze moordlustige psychopaten zou veranderen.

Afgezien dat je het niet kan stoppen, moet je dat volgens mij ook helemaal niet willen.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 10 december 2021 10:28]

Ik snap wat je zegt, en ik ben het er tot op een zekere hoogte mee eens dat we steeds iets meer op karakters uit wall-e beginnen te lijken. Maar dat gezegd hebbende denk ik niet dat vr zo'n doomsday-achtig effect zal hebben. Ik denk eerder dat vr helpt ar te vormen. En daarvoor heb je een groot bedrijf met veel geld nodig ala meta/facebook. Elk bedrijf dat super rijk is doet dat over de rug van een ander. Je kunt innovatie niet stoppen.
Je weet dat ze ongeveer hetzelfde zeiden over elk nieuw medium, inclusief boeken.
Is toch hetzelfde als met games?
Ja, en net als XTC

Het gaat mij om de mate waarin je er in op gaat. VR is veel meer immersive dan een regular game of dan de televisie of een goed boek

Het gaat mij ook om de intentie. Meta heeft met haar producten nogal de neiging om mensen verslaafd te maken. Dit heeft de potentie om mensen er in te zuigen en vast te houden, want meer engagement, meer $$$

[Reactie gewijzigd door -J00P- op 10 december 2021 09:32]

Sorry, maar het klint maar ondanks dat je wel een punt hebt, moet ik toch wat tegengas geven. Net als bij gamen, XTC, drank en zelfs sport... alles kan verslavend zijn: geniet met mate en neem je eigen verantwoordelijkheid.

Natuurlijk proberen bedrijven altijd zoveel mogelijk te verkopen, daar zijn ze bedrijven voor. Het is in het begin van je leven aan je ouders/opvoeders om je daar tegen te wapenen en daarna aan jezelf.

Als jij denkt dat het leven altijd alleen maar leuk moet zijn en niet kan accepteren dat het af en toe gewoon heel erg kut is, moet je misschien maar eens met een psycholoog gaan praten in plaats van in wat voor gedrag of middelen dan ook te vluchten.

Voor de grote meerderheid van de mensen is het natuurlijk wel gewoon heerlijk om je af en toe eens volledig te verliezen, of dat nu met een boek, een spel, VR of het genotsmiddelen van eigen keuze is.
XTC is niet verslavend. Dat kunnen de receptoren in je hoofd namelijk niet aan. Na twee dagen xtc is je serotinine supply dusdanig depleted dat je er serieus depri van wordt. Je hoofd schreeuwt letterlijk dat je juist geen xtc meer wilt. Dat is het tegenovergestelde. van dat het juist wel schreeuwt om heroine of andere verslavende drugs.
Jonnguuu, neem dat xtc niet letterlijk. Hij bedoeld gewoon drugs in het algemeen. Niet alles is verslavend, maar je snapt z'n punt toch wel.
Je hebt ook geestelijke verslaving, niet alleen lichamelijke. Als jij doordeweeks bijkomt en verder gezond leeft, maar ieder weekend xtc gebruikt/niet nuchter van een feestje/je vrije tijd kunt genieten, ben je in mijn ogen ook gewoon verslaafd.

Wat jij zegt kan je trouwens in mijn ogen in een ander tijdsframe op alles toepassen - als je te veel drinkt ga je ook kotsen/ga je out, daarna (na een paar uurtjes) kun je ook gewoon weer opnieuw beginnen/doorgaan.
Je weet dat iedereen verslaafd is? Zo is je brein namelijk ingesteld. Dopamine is hetgeen wat een mens happy houdt namelijk en dat wordt gevoed door vele verslavingen. Mobieltjes, benchwatchen, sporten, autorijden, drugs, sex, flirten etc. etc.

Ieder mens is verslaafd. Alleen hetgeen wat volgens de wet verboden is verafschuwen we, maar alles draait in je brein om dopamine afgifte.

Dus nee, de weekendse verslaving waar jij op doelt is geen verslaving, maar een uitlaatklep. Een verslaving is dat je 24/7 alleen maar met hetgeen bezig bent wat lichamelijk en geestelijk niet goed voor je is. En dat alles er voor moet wijken om je tevreden te houden.
Ok, maar dan kun je ook zeggen dat je verslaafd bent aan zuurstof.

De meeste mensen hebben een redelijk gezonde verhouding tussen "Mobieltjes, benchwatchen, sporten, autorijden, drugs, sex, flirten etc. etc." om aan hun dopamine te komen. Sterker, ik denk dat voor veel mensen geldt dat 100% van de tijd benchwatchen (bijv) op een gegeven moment geen dopamine meer oplevert en ze dus maar gewoon wat anders gaan doen.
Ik weet hoe dopamini en andere neurotransmiters/hormomen werken, en dat leven als mens zonder niet mogelijk is, maar je hanteert nogal een aparte definitie van verslavingen.

De definitie die ik van een hanteer is: een verslaving problematische gewoonte/behoeft - zolang iets geen probleem is (je andere belangrijke dingen gaat laten puur en alleen om in die gewoonte/behoefte te voorzien) is het geen verslaving. Alle drugs van drank tot cristalmeth hoeven dan ook geen verslaving te zijn, zolang je zonder nog maar "gewoon" kunt functioneren.

Daarom schreef ik ook "Als je ... niet nuchter van een feestje/je vrije tijd kunt genieten"
Sorry, maar het klint maar ondanks dat je wel een punt hebt, moet ik toch wat tegengas geven. Net als bij gamen, XTC, drank en zelfs sport... alles kan verslavend zijn: geniet met mate en neem je eigen verantwoordelijkheid.
Alles kan verslavend zijn, maar er zijn bedrijfsmodellen die zich specifiek richten op verslaving en dat uitbuiten.

Maatschappelijke verantwoording komt van alle kanten, niet enkel van potentiële slachtoffers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 december 2021 12:34]

[...]

Er zijn bedrijfsmodellen die zich specifiek richten op verslaving en dat uitbuiten.
De alcohol en tabaksindustrie dus, die jaarlijks voor zoveel slachtoffers zorgen dat de hele corona pandemie er niks bij is.

Ik vind social media ook kut en het zorgt zeker voor veel problemen maar er zijn grotere olifanten in de kamer waar we niks tegen doen.
De alcohol en tabaksindustrie dus, die jaarlijks voor zoveel slachtoffers zorgen dat de hele corona pandemie er niks bij is.
Alcohol en tabak zijn verslavend, maar richten zich niet bijvoorbeeld op whaling (het gericht uitbuiten van de allerzwaksten onder de doelgroep).
Niet? De meest verslaafde rokers en alcoholisten zijn wel de mensen met een klein inkomen, die vaak niets anders hebben dan de verslaving om zich aan vast te houden.
XTC en drank, hoe verslavend ook, zorgen er niet voor dat je mening gestuurd wordt door de hoogste bieder
Het is denk ik wel de toekomst waar we naartoe gaan. Leven in een virtuele wereld, net als de echte wereld waar je activiteiten kan doen en verschillende games. Misschien zal het de komende 50 jaar nog mee vallen maar ik zie dit wel als iets wat ons leventje zal worden, zoals in veel "sci-fi" films en series worden gebruikt
Nou dat gaat nog niet zo snel gebeuren hoor. Ik heb het een en al "vr chatroom worlds" gezien maar het is allemaal even grappig maar voor nu is het maar een gimick. VR is nog te onhandig om je hele dag erin te besteden.
Klopt, je zult je hersenen moeten trainen om de hele dag in VR te kunnen begeven. Motion sickness zal een van de redenen zijn waardoor het duivels plan van FB hopelijk zal mislukken.

Maar het zal me ook niks verbazen als ze daar een remedie op hebben verzonnen om motion sickness minimaal te kunnen krijgen. VR is gelukkig nog niet aangeslagen bij de grote groep. VR is leuk voor een avondje om met je vrienden in die virtuele achtbaan te zitten of om je te vergapen aan de mogelijkheden ervan. Maar de meeste mensen worden na een uurtje (of twee) aardig misselijk.

Laten we hopen dat dat door gaat.
VR is leuk voor een avondje om met je vrienden in die virtuele achtbaan te zitten of om je te vergapen aan de mogelijkheden ervan. Maar de meeste mensen worden na een uurtje (of twee) aardig misselijk.
Eehm ja vind je het gek als je meteen met achtbaanfilmpjes begint :Y) Sommige mensen hebben er echt moeite mee maar bij de meesten is het effect zeer mild en zijn ze er zo aan gewend.

Vergeet niet dat Facebook lang niet de enige is die bezig gaat hiermee. Je zal niet vast zitten aan alleen diensten van Facebook. Microsoft is er ook mee bezig, VMWare en nog veel meer.

Ik ben ook geen fan van Facebook/Meta op privacygebied maar ik vind de VR techniek wel prachtig. En het kan gewoon niet anders dat er andere partijen komen als het succes heeft. Hopelijk ook een echt open netwerk zonder commerciele inmenging.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 december 2021 10:51]

Ik vind VR ook prachtig. Ik zit er al in sinds de beta van Oculus. Maar in de handen van FB voorzie ik de grootste ellende.
Ja daar ben ik het wel mee eens. Maar ik denk echt niet dat het bij FB blijft. Zij hebben het aangezwengeld maar andere partijen zijn er ook al lang mee bezig, alleen niet onder dezelfde naam. Microsoft had bijvoorbeeld al Mesh waar ze al een jaar mee bezig waren voordat Facebook de term Metaverse introduceerde (inmiddels gebruikt Microsoft die term nu ook).

Ik denk dat er uiteindelijk gewoon meerdere 'ecosystemen' komen zoals we nu ook zien met Android en iOS. Of Windows, Mac, Linux.

Hopelijk dit keer ook eens een grote Europese speler die wat meer gericht is op onze waarden en normen zoals privacy.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 december 2021 11:04]

Ik heb goed nieuws voor je; dat wordt het niet. De meest brekende ervaring van Second Life was niet de engine of het bufferen, het was andere mensen. Net zoals je trollen hebt op online forums zo heb je die ook in virtuele werelden zoals Meta zijn metaverse.

Sommige zien het als social escape maar er staan nu al hordes met trolletjes en crimineeltjes te trappelen om het metaverse te gebruiken en te misbruiken voor hun eigen doelen. Gezien Meta niet in staat is om zijn reeds bestaande platformen te reguleren geld dit ook voor hun metaverse. Dus tenzij je een redelijk afgebakend stukje metaverse voor jezelf en wat gelijkgestemden hebt zal het over het algemeen niet zo plezier zijn dat je er wilt blijven.
Jij denkt aan the Oasis :)
De wereld is momenteel zelf nogal deprimerend vind ik dus wat ontsnapping is prima.

Tijdens de eerste lockdown was ik echt dolblij dat ik net de Quest gekocht had! Het was super om er toch even 'uit' te kunnen zijn. Reizen wordt gewoon moeilijker, ook door de energie/klimaat crisis en dit biedt alsnog wat mogelijkheden die een stuk eco-vriendelijker zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 december 2021 10:39]

Misschien hoeven we die bril in de toekomst niet eens meer af te zetten; er zijn namelijk the theorieën dat we allang in een metaverse leven ;o)

https://www.scientificame...-chances-are-about-50-50/
Metaverse gaat om het effect dat we als mensen altijd een filter dragen in hoe we realiteit interpreteren, zei in het onze lichamelijke sensoren, dan wel door onze cultuur. En door ontwikkelingen gaan we steeds meer en complexere abstracties nemen van de realiteit. Virtual reality is een volgende fase van modernisme, die in begin vorige eeuw een tijdperk inluidde waarbij de mensheid volledig wil breken met de natuur.
Volgens mij loop je al achter de feiten aan. Social media is al precies dit.
Laat dat nu juist het grootste voordeel zijn. Je kunt alles in VR nabouwen. Je kunt mensen ervaringen geven die in het normale leven niet voor ze zijn weggelegd. Het is ook de tool bij uitstek om de vernietigende impact die we op deze wereld hebben te beteugelen. Vakanties en uitjes in vr. Geen woon werkverkeer meer. Geen klasse verschillen meer. Ongelimiteerde mogelijkheden met beheersbare kosten.

Maar ondanks dat nu elk bedrijf erop springt gaat het nog tientallen jaren duren voor dit een beetje van de grond komt. De VR technieken zijn op zijn zachtst gezegd nog rudimentair. Zelfs de beste headsets worden nog geplaagd door motion sickness, te onscherp beeld. Een A4tje lezen in VR is nog altijd een hele uitdaging. Een te kleine field of view. Het ziet er nog altijd uit alsof je door een duikbril de wereld beleefd. En dan heb je nog het screendoor effect en de pixelation. Om nog maar niet te hebben over het feit dat de GPU's die nodig zijn om het acceptabel te renderen zo slecht vekrijgbaar zijn en zo absurd duur zijn, dat developers niet veel meer investeren dan een paar veredelde demo's (In een paar uur is het uitgespeeld, en of het ziet er zo belabberd uit dat je je afvraagd welk kind dat heeft gekrabbeld).
Ik snap volledig je bezorgdheid en deel deze grotendeels.

Ik vrees dat de mensheid een perfecte virtuele wereld zal creëren waarin iedereen z'n perfecte eigenbeeld is. De technologie laat dat momenteel nog niet doe, maar het zal er sneller zijn dan we denken. Binnen minder dan 10 jaar schat ik dat we bijna met fotorealistische VR zitten met eventueel gevoel via een pak, handschoenen en een soort loopband om ons voort te bewegen. Mogelijks duurt het wat langer, maar het komt sowieso vroeg of laat.

Dat iets dergelijks wordt opgericht door een onbetrouwbare partij als FB is nog het meest zorgwekkende imo. Men zal zoveel over jou te weten komen dat er van privacy niets meer overschiet en als we zien hoe de mensen daar nu al niet van wakker liggen, dan vrees ik dat de meeste een vogel voor de kat zijn.
Ik denk eerder dat dit gewoon de zoveelste flop gaat worden, die "horizon worlds" is echt al eerder uitgeprobeerd. Denk aan second life , playstation home, .... Telkens komen ze met het verhaal dat je a la de matrix in een virtuele wereld je leven gaat beginnen leiden en hoe visionair zo'n project wel niet is , *geeuw*
kan je dan niet beter alles aan de realiteit haten en willen veranderen, ipv de afleiding?
Ik hoop zo hard dat dit faalt. Dit is Facebook mensen. Laat je niet gekmaken. Ze gaan over lijken voor het geld, zonder enig moreel besef. Ze hebben een leger aan psychologen om je verslaafd te maken en te houden, zodat ze nog meer geld kunnen verdienen. Nee, mij niet gezien.
Nu we hebben gezien hoe mensen tussen 2005-2021 veranderden in voorovergebogen zombies, is het niet meer zo gek om te voorspellen dat mensen het liefste heel de dag in een andere wereld leven. Vooral over nog eens 15-20 jaar als de grote meerderheid is opgegroeid met computers en aanraakschermen.

Ik vermoed dat mensen gewoon het liefste een dopamine infuus willen terwijl ze in een kunstmatige baarmoeder slapen, maar dat is sociaal nog niet geaccepteerd, dus we doen het nog even via de zintuigen.
Nouja, ik merk in mijn omgeving dat er steeds meer bewustwording en weerstand komt tegen dit soort bedrijven en initiatieven. Dus er is nog wel hoop hoor :)
Ik vermoed dat mensen gewoon het liefste een dopamine infuus willen terwijl ze in een kunstmatige baarmoeder slapen, maar dat is sociaal nog niet geaccepteerd, dus we doen het nog even via de zintuigen.
Doet mij denken aan bepaalde scenes in The Matrix :D
Ik hoop eigenlijk stiekempjes ook dat dit soort Metaverse projecten ook zónder VR-bril in de toekomst speelbaar zijn. Gewoon op PC of PS/Xbox. Effe inloggen. Geen externe hardware nodig.

Of VR-brillen moeten wel echt in prijs worden verlaagd. Een flink stuk. Nu nog iets te duur voor sommige, mij inclusief.

UPDATE: taal

[Reactie gewijzigd door thahajemnireal op 10 december 2021 08:45]

Een Oculus Quest 2 kon je dit jaar al krijgen vanaf €349. Momenteel wat duurder, waarschijnlijk door de algemene schaarste.

€349 valt eigenlijk best wel mee voor een standalone-VR-headset. Die prijs maakt natuurlijk deel uit van de strategie van Meta om marktaandeel te verwerven. Dit verklaart ook de verplichting om gebruik te maken van een Facebook account.
Het is wellicht niet veel voor een VR set, maar het is nog steeds 350 euro meer die je moet uitgeven dan wanneer een VR set niet vereist is.
Van wat ik vernomen heb is sinds de laatste update een facebook account niet meer verplicht, wel een oculus account
Alleen je kan volgens mij niet je facebook account weer loskoppelen :'( Als je dus het laatste jaar een Quest 2 gekocht had, zit je er aan vast.
Ff chatten met de costumer support is voldoende blijkbaar:
https://www.reddit.com/r/...our_facebook_account_now/

Het is misschien wat gedoe maar als je werkelijk van je FB account af wilt is dit de optie
Ah interessant, dat wist ik niet. Ik zal het proberen!
Dat is dus 349 Euro die sommige niet kunnen missen, terwijl zij misschien wel de metaverse willen bezoeken.

Ik heb destijds 350 voor mijn playstation en 500 voor mijn PC betaald. Dat kon net. Maar om dan nog 100% of zo ongeveer 70% van dat bedrag extra te betalen voor een externe headset zou te veel zijn.

Begrijp me niet verkeerd: 349 voor een headset, gezien prijs/kwaliteit, is niet veel nee. Maar gezien die als de 'next-gen' sociale media wordt gezien, vindt ik het nog wel wat. Facebook is gratis en kan worden bereik op een PC van 150 euro tweedehands. Dit zou nog wel een parten kunnen spelen voor Facebook.
Kanttekening is dat de Quest 2 een stand-alone device is. Afhankelijk van je prioriteiten kun je die kopen ipv een console of PC.
Diezelfde mensen geven vaak wel meer uit voor een mobiele telefoon. En dat is wat een Quest 2 ook eigenlijk is, het is een high-end mobieltje met 2 schermen en wat extra sensoren en lenzen. Ik denk ook dat Facebook er al verlies op maakt op deze prijs.

Momenteel is zo'n headset nog niet zo nuttig als een mobieltje maar dat komt nog wel.

Maar wat ik momenteel meer als de 'next-gen' social media zie is de whatsapp vriendengroepjes. Geen facebook meer nodig (nouja toch wel, daarom hebben ze whatsapp overgenomen). VR zal meer de next-next-gen zijn, als er eenmaal houdings/gezichts detectie in zit. Momenteel vind ik de games erg tof maar de meeting software zoals VRChat/AltspaceVR (Horizons nog niet kunnen proberen) nogal tegenvallen.
Dat is dus 349 Euro die sommige niet kunnen missen, terwijl zij misschien wel de metaverse willen bezoeken.
Sorry dat ik het zeg, maar je kunt wel veel willen. Ik wil ook heel veel dingen waar ik simpelweg de middelen niet voor heb. Niet elk luxeproduct hoeft voor iedereen bereikbaar te zijn.
De 64 GB versie wordt niet meer gemaakt. De 128 GB variant is nog steeds verkrijgbaar voor 349 euro bij Coolblue.
Of nog beter via de mobiele telefoon. Dat zou Meta/Facebook, denk ik, nog het liefste zien. Dan kun je, waar dat je ook bent, altijd in dit platform van Meta duiken. Eventueel aangeboden via een Google Stadia-achtige streaming methode.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 10 december 2021 09:24]

Dan kun je, waar dat je ook bent, altijd in dit platform van Meta duiken.
Ik denk dat het idee van VR juist moet zijn dat je niet fysiek ergens hoeft te zijn, maar je alleen in de virtuele wereld beweegt. Ook vanuit millieu-oogpunt moeten we naar een situatie waarbij we geen reisbewegingen meer maken voor werk, opleiding of recreatie.

In die zin is de coronacrisis een gemiste kans. Het onderwijs, de cultuursector, de reisbrance en de professionele sport innoveren amper om tot goede oplossingen te komen zodat fysiek samenkomen en bijbehorende reisbewegingen niet langer noodzakelijk zijn. Het is gewoon stuitend om te zien dat theater, musea en prof. sport nog steeds niet exclusief als stream/website/documentaire/VR-beleving aangeboden worden.

We moeten echt af van het idee dat we moeten reizen voor recreatie, onderwijs en in veel gevallen ook werk.
We moeten echt af van het idee dat we moeten reizen voor recreatie, onderwijs en in veel gevallen ook werk.
En hoe stel jij je dat voor? Vakantie naar Aruba in je luie stoel? Je wil toch ook fysiek gewoon ergens heen of wat doen?
Bij RecRoom is dat al een ding. Zo is er een Android app.
Zijn er hier Tweakers woonachtig in de VS danwel Canada die van plan zijn om dit te testen? Ben wel benieuwd naar een Hollandse mening.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 10 december 2021 08:46]

Ik kan je mijn hollandse mening wel geven: Lekker bij Rec Room en VRChat blijven. Tenzij je jezelf af wilt sluiten voor alle niet-facebook mensen :*)
Dus rec room en vr chat kunnen onderling werken?
Nee, niet onderling (het zijn losse 'games') maar een niet-facebook gebruiker kan wel VR Chat of Rec Room bezoeken. Het punt is dat niet-facebook mensen 'Horizon Worlds' niet mogen of kunnen bezoeken. Facebook heeft een afgesloten VR platform waardoor andere VR gebruikers (VIVE, Index, mixed reality headsets, etc) simpelweg buitengesloten worden.
Dat lijkt mij ook wel logisch als je de quest bijvoorbeeld tegen kost prijs verkoopt.
Beetje Xbox Playstation idee.
Ik heb al een tijdje toegang, Niks aan.
De bouw tools zijn clunky, ze doen wel wat leuke dingen technisch gezien met shadowen bakken.
Maar de ervaring is leeg, er is geen gameplay, gewoon rondkijken en met mensen praten wat ik sowieso al niet graag doe.
Waarom heeft niemand benen :+
Zodat je niet weg kunt rennen zodra de grote zuckerberg data harvest begint!
Maskers zijn al wel confirmed...

[Reactie gewijzigd door dycell op 10 december 2021 09:09]

Tot 20 gebruikers? Verslaat dat niet een beetje het doel van een Metaverse?
Ook doet de trailer anders suggereren, dat je in een hele stad bent met vele anderen..
Second life was gewoon veel te vroeg er was simpelweg niet genoeg momentum of het draaien md te krijgen

Servers te duur, crients niet dterk genoeg, te weinig ermsie en er was nog geen populatie die alleen met internet was opgegroeid

Nu met de huidige tiktok generatie zou dat langzaam aan wel kunnen al die emersie er komt
Om wat voor reden dan ook denk toch altijd aan Sword Art Online, als ik Meta/Facebook de revue voorbij zie passeren.
Tweakers, gaan jullie een review/preview doen hierover?
Begin nu al moe te worden van dit metaverse gedoe. Ik zie niet hoe dit opeens baanbrekender is dan bijvoorbeeld VRChat. Om nog maar te beginnen over dat bedrijven "landgoed" kopen in vr :?
Dat is de meta van Metaverse en andere business suits lijkt me. Iedereen een VR zombie maken en je glorified cosmetics verkopen. Fijn als je als zo'n machtig bedrijf je eigen wetten mag bepalen onder het mom van T&S.
Ding is zelfs ook nog: het ziet er geeneens leuker uit dan VRChat. Daar kan je nog een unieke character maken met animaties enzo. Dit is gewoon VR Microsoft Teams.
Daar willen adverteerders hun handen ook niet aan branden. Die gaan voor safe. En dan krijg je die uniforme, gestroomlijnde bagger van mediocrity. Als ik een vergelijking voor VRChat moet bedenken zie ik veel herkenbaarheid met Geocities. Dat is ook langzaam uitgestorven voor het web wat wij nu kennen.

Hopelijk gaat dat niet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 10 december 2021 12:20]

Jippie, je kunt straks je Facebook account loskoppelen van de Quest 2!

Oh wacht... i.p.v. tracked by Facebook tracked by Meta.