Spotify verdient meer per gratis account door flinke stijging advertentieomzet

Advertenties hebben Spotify in het afgelopen kwartaal 323 miljoen euro omzet opgeleverd. Dit is 75 procent meer dan een jaar eerder. Deze stijging valt op doordat het aantal gratis accounts in dezelfde periode met 'slechts' 19 procent steeg.

Dit betekent dat Spotify meer geld weet op te halen per gratis account, blijkt uit de kwartaalcijfers. Dit komt volgens Spotify doordat het bedrijf advertenties voor een hogere prijs wist te verkopen, maar ook doordat er meer vraag was binnen het Spotify Audience Network. Dit is Spotify's advertentieprogramma voor podcasts. De advertentieomzet zou vooral in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk boven verwachting zijn.

Spotify heeft nu 220 miljoen maandelijks actieve gebruikers zonder abonnement. Het aantal Premium-abonnees ligt nog altijd iets lager, op 172 miljoen. Ook het aantal betalende gebruikers steeg met 19 procent in het afgelopen kwartaal. De muziekstreamingdienst heeft nu in totaal 381 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

Ook de omzet uit Premium-abonnees groeide in het afgelopen kwartaal harder dan het aantal abonnees. Deze omzet groeide namelijk met 22 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het afgelopen kwartaal behaalde Spotify hierbij een omzet van 2,178 miljard euro.

Net als het vorige kwartaal steeg het aantal podcasts op kwartaalbasis met driehonderdduizend. Er staan nu 3,2 miljoen podcasts op het platform. Spotify zegt daarbij ook dat meer gebruikers naar podcasts luisteren, zonder al te veel details te geven. Wel meldt het bedrijf dat gebruikers die naar podcasts luisteren, dat in het derde kwartaal 20 procent meer deden dan vorig jaar.

In het derde kwartaal van 2021 bedroeg Spotify's omzet 2,5 miljard euro, 27 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op twee miljoen euro, terwijl in dezelfde periode een jaar geleden nog een verlies van 101 miljoen werd geleden.

Door Hayte Hugo

Redacteur

27-10-2021 • 14:41

71

Lees meer

Reacties (71)

71
71
58
1
0
4
Wijzig sortering
Spotify heeft nu 220 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Het aantal Premium-abonnees ligt nog altijd iets lager, met 172 miljoen abonnees. Ook dit aantal steeg met 19 procent in het afgelopen kwartaal. De muziekstreamingdienst heeft nu in totaal 381 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
Zijn het nou 220 miljoen of 381 miljoen maandelijks actieve gebruikers?
Uit het gelinkte document:
https://s22.q4cdn.com/540...-Letter-Q3-2021_FINAL.pdf

Total monthly active users MAUs: 381mln
Premium subscribers: 172mln
Ad Supported MAUs: 220mln

Dus ik DENK dat er 11 mln betalende abonnees zijn die niet 'actief' zijn. (220 + 172 = 392)
Ik denk eerder 11 miljoen ad supported accounts die niet actief zijn ;)

edit: aangezien de ad supported accounts ook Montlhy Active Users zijn, dan moet die 11 miljoen niet actieve gebruikers van de betaalde aboonementen komen. I stand corrected.

[Reactie gewijzigd door david-v op 23 juli 2024 11:48]

Neen, want er staat: "Ad Supported MAUs" (Montly Active Users), dus kan die 11 miljoen alleen bij de premiums weggehaald worden :)
ah, dat had ik gemist. Je hebt gelijk. Bedankt voor deze correctie :)
Zijn die 11 miljoen accounts niet gewoon meerdere accounts onder 1 abonnement zoals familie abonnementen?
Dat klinkt inderdaad logischer. Een abonnement is natuurlijk wat anders dan een gebruiker in het geval van Spotify.
Ik vind het ook onduidelijk, want opgeteld klopt het ook niet met elkaar en raken er ergens tien miljoen gebruikers kwijt.
Vind het ergens wel netjes dat je alleen door je muziekluistergedrag te delen en een paar features te missen gratis kan luisteren, maar ben blij dat ik betalend gebruiker ben zonder reclame.
Betekent gewoon dat ze ook nog 10 miljoen 'slapende' abonnees hebben (wel betalen, maar niet maandelijks actief zijn)
of gratis én niet actief, dat lijkt me waarschijnlijker ;)

edit: aangezien de ad supported accounts ook Montlhy Active Users zijn, dan moet die 11 miljoen niet actieve gebruikers van de betaalde aboonementen komen. I stand corrected.

[Reactie gewijzigd door david-v op 23 juli 2024 11:48]

Of ongebruikte accounts in een family pakket.
Helemaal mee eens. Heb zelf jaren Spotify gratis gebruikt, en het is prima te doen, maar zonder reclame is het wel echt een stuk beter.
Ik betaal er gewoon lekker voor omdat ik er de hele dag naar luister - eenvoudige rekensom. Ik moet wel zeggen dat de algoritmes niks meer met mijn profiel kunnen, en dat ik niet meer zoals vroeger door mijn muziekbibliotheek kan bladeren als ik het niet expliciet in een playlist opsla, dus d'r is veel muziek waar ik vroeger naar luisterde dat ik nu gewoon vergeten ben.

Waarschijnlijk niet erg omdat het veel rommel was, maar toch.
Ik heb via KPN 6 premium accounts via Spotify Family, weet niet of dat nu uitmaakt of je dat direct via Spotify afsluit...hoe dan ook. We hebben drie mensen in huis die actief muziek luisteren momenteel, en binnenkort gaat de 4e dat ook willen. Dan betaal ik dus €3.75 per (premium) account (ik deel door €15), best prima.
De 220 miljoen gaat waarschijnlijk over Gratis Gebruikers, gezien de zin erna
Vogelde het zelf na een paar keer lezen ook uit, staat er wel een beetje onduidelijk :P
Ik zou zelfs wel stellen dat het er gewoon fout staat. Gratis gebruikers zijn ook gebruikers. Er had iets moeten staan in de zin van "220 miljoen betalende abonnees" (of betalende gebruikers).
Dan klopt het nog niet:
220m gratis gebruikers
172m betaalde gebruikers
---------------------- +
392m totaal gebruikers


Terwijl hier geschreven wordt
De muziekstreamingdienst heeft nu in totaal 381 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
De betalende gebruikers zijn niet per se actieve gebruikers. Daar zit het verschil van 11mln misschien in.
Ik gebruik al een aantal jaar Spotify met een gratis account en de hoeveelheid reclame was acceptabel. Tot een paar maanden terug dat ik om de twee/drie nummers een reclame kreeg. Maar, ook toen niet overgestapt op premium (zelfs niet met de 3 maanden gratis). Nu ongeveer sinds een maand krijg ik amper nog reclame. Een paar weken helemaal niks en nu heel sporadisch een.

Misschien hebben het opgegeven om mij te bekeren naar premium? :-)
Misschien is de reclame heel wisselvallig, dat je nu effe niet tot weinig krijgt.
En dat ze je straks ineens bestoken met reclame, dat je misschien gaat denken och wat irritant die reclame ik neem premium.

Ze waren ook bezig met een abbo van 1 euro/ dollar ofzo, je krijgt dan nog wel reclame maar heb niet ech tde beperkingen van de gratis versie.

nieuws: Spotify test Plus-abonnement van 1 dollar per maand met advertenties

Hier toch wel benieuwd na ik vind het die 10 euro per maand echt niet waard, ik weet sowieso bijna al nooit wat ik wil luisteren.
Die voorgestelde lijstjes stellen ook vaak niks voor vind ik, en gebruik het niet dagelijks waardoor de voorgestelde lijstjes niet goed werken denk ik.
Zoals nu ook heb ik al gewoon de hele dag radio in mijn kantoor op het werk, vind dit heerlijk aanzetten en muziek van oud tot nieuw door elkaar.
Ik heb een lange lijst met nummers die ik leuk vind en nog een paar andere playlists. Overigens heb je op PC en iPad geen last van de beperkingen. Ik stream geen muziek vanaf mijn telefoon, maar dat komt ook door de beperkingen die ze opleggen :-).
Ik heb ook lange playlist, ook in wat verschillende genres zoals oudere muziek 70/80/90 jaren, ook wel muziek tegenwoordig maar muziek van vroeger blijf ik gewoon leuker vinden vaak dan dat van nu.

Maar 1 of andere manier gaat spotify mij toch vervelen, ga ik nummers eens overslaan enzo.
Bij radio heb ik dit niet ik heb dan Q-Music aan, heb je soms eens leuk spelletje tussendoor of het nieuws.

Daarom zou gratis nog wel te doen zijn voor mij, maar die 10’euro is het mij echt niet waard elke maand.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 11:48]

Ik ervaar eigenlijk hetzelfde qua laag aantal reclames. Gebruik pas sinds een maand of 2 Spotify en ik vind de reclames extreem weinig. Had echt een heel stuk meer verwacht.

Ik zet denk ik 4 of 5 keer per week een uurtje Spotify playlist op en krijg zeker niet meer dan 4 advertenties. Als ze komen is het denk ik wel een minuutje lang.

[Reactie gewijzigd door faxityy op 23 juli 2024 11:48]

Het algoritme voor het laten horen van reclames is van nog al wat zaken afhankelijk.
Het aanbod van reclames is één van de variabelen, maar ook het aantal keer dat je een reclame te horen krijgt is een variabele. Gratis luisteraars die veel gebruik maken van hun account komen van steeds meer reclames op het maximum uit en op een gegeven moment zijn ze "op".
De tellertjes gaan per week of per maand. Dus na verloop van tijd duiken ze weer opnieuw op.
Ik heb ook amper reclame, had eerst youtube music maar bij ieder liedje had ik ook geen zin in.
Is het dan een juiste berekening wanneer je afleidt dat ze 6.72 eur omzet halen per gratis gebruiker per jaar dmv advertenties?
Ik weet niet hoe je die berekening hebt gemaakt, want het artikel is nogal warrig over hoe je de gebruikersaantallen moet interpreteren. In de reacties hieronder wordt geconstateerd dat het om 220 miljoen niet-betalende gebruikers gaat plus 10 miljoen van wie onduidelijk is of ze al dan niet betalen. Laten we de helft van hen meetellen, dan gaat het om 225 miljoen gratis gebruikers.

De reclame-inkomsten in 1 kwartaal bedroegen 323 miljoen, oftewel € 1,44 per gratis gebruiker. Op jaarbasis/maandbasis is dat € 5,74/0,48 per gratis gebruiker
Toch fors minder dan de betalende groep. Ik neem aan dat het gratis model dus gezien wordt als.instapper om het laagdrempelig te houden?
Je kan die 2 groepen niet zomaar naast elkaar leggen, ik denk dat het veilig aan te nemen is dat een betalende gebruiker veel meer Spotify gebruikt terwijl je bij de gratis gebruikers users gaat hebben die slechts zeer sporadisch de dienst gebruiken. (en bijgevolg dus ook nauwelijks reclame kunnen krijgen)

Wat jij wilt weten heb je niet de hoeveelheid gebruikers voor nodig maar het aantal uur dat er effectief geluisterd is.
Ja deels een punt! Dan moet je ook weten hoeveel van de werkelijke kosten afhangen van het gebruik (dus die 0,01 cent voor de artiest, streaming en server kosten etc, VS de vaste kosten onafhankelijk van daadwerkelijk gebruik, marketing, softwareontwikkeling het platform zelf, etc.).
Daarnaast is het gratis abonnement een goede manier om klanten te werven voor een betaald abonnement. De kosten die Spotify aan niet-betalende klanten besteedt wegen waarschijnlijk niet op tegen de reclame-inkomsten, maar als je dat ziet als een investering om nieuwe betalende klanten te winnen wordt het opeens een veel zonniger verhaal.
Alleen als je aangeeft dat ze dat gemiddeld verdienen per gebruiker zonder betaald abonnement. Uiteraard zullen ze meer verdienen aan gebruikers die naar meer advertenties luisteren. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 11:48]

Spotify heeft nu 220 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Het aantal Premium-abonnees ligt nog altijd iets lager, met 172 miljoen abonnees. Ook dit aantal steeg met 19 procent in het afgelopen kwartaal. De muziekstreamingdienst heeft nu in totaal 381 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
Hoeveel is het nu?
Als we die 220 miljoen pakken zit spotify op 78% dat betaald dat is toch best veel lijkt me zo.
381 is het antwoord, 220 gratis en 172 betaalde accounts.
Kom ik op 392 uit, maar dan zullen er wel 11 miljoen niet actieve gebruikers zijn.
Lijkt me bijzonder sterk dat van de 220 miljoen gratis gebruikers slechts 11 miljoen niet maandelijks actief zijn..

Hier de waarheid:
https://s22.q4cdn.com/540...-Letter-Q3-2021_FINAL.pdf

ofwel, 381 miljoen MAUs waarvan 172 miljoen MAUs een abo hebben.
de 220 ad-supported subscribers zijn niet gedefinieerd als actief/niet-actief (geen MAU getal).

Dit artikel maakt dus aannames obv de press release.
Volgens mij is die brief gestuurd naar de aandeelhouders en niet naar de pers. Qua aantallen heb je gelijk het zijn 381 miljoen active users waarvan er 172 miljoen een betaald abo hebben en dus 220 miljoen geen betaald abo hebben.

[Reactie gewijzigd door turbojet80s op 23 juli 2024 11:48]

Het staat gewoon op de newsroom site van Spotify, daar heb ik het gevonden:

https://newsroom.spotify.com

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 juli 2024 11:48]

Die 172 miljoen betalende klanten brachten 2,178 miljard in het laatje. Op een totaal van 2,501 miljard is dat volgens mij 87%.
220 + 172 = 381
weer wat geleerd :+
Er kunnen 11 miljoen abonnees geswitched zijn van gratis naar betaald en automatisch in beide systemen uitgekomen zijn wellicht?
220 + 172 is anders 392?
Ben je daar zeker van?
Misschien profiteren ze van de consequenties van Apple’s maatregelen op Facebook?
Dat vind ik nog steeds vreemd van Spotify. Is er een nieuw businessmodel, kunnen ze het eindelijk anders doen voor artiesten worden zij net als vroeger nog altijd uitgeknepen.
Daarom snap ik niet dat mensen Spotify zo geweldig vinden, nog afgezien van de onwerkbare lay-out en dat Spotify jouw privacy totaal niet serieus neemt.
Ik gebruik Spotify eigenlijk alleen omdat dat de enige is die werkt met PlayStation, maar het lijkt erop dat ik binnenkort volledig kan overstappen op Apple Music.
Fijn om te zien dat Spotify toch stilaan winstgevend wordt. Ik gebruik het elke dag en heb een premium-family abonnement. Zalige dienst met toch heel wat keuze zoals bv muziek van Medal of Honor Underground :*)
Ik ben benieuwd of ik hier als artiest nog iets aan ga merken in wat ik uitgekeerd krijg.
Het aantal reclames is ook flink gestegen. Ik luister alleen op de fiets naar mijn werk wat muziek, premium vond ik eerst niet nodig omdat het wel meeviel met de reclame. Nu is er na elke 2 nummers een reclameblok van 2 of 3 redelijk lange reclames. Ik vind het dus niet gek dat ze meer inkomsten hebben gegenereerd. Nu overweeg ik wel Premium te nemen.
welke advertenties?

ik heb de gratis variant maar heb nog nooit advertenties gehoord, gewoon op tijd het volgende nummer starten....
Klinkt alsof ze nu de premium prijzen zouden willen verhogen om de gemiste omzet recht te trekken.
Spotify gratis is trouwens niet te gebruiken. Kan je beter gewoon op YouTube naar muziek zoeken, aangezien je niet eens de vrijheid krijgt om te kiezen wat je wilt luisteren bij Spotify gratis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.