Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Unity-engine krijgt dit jaar native ondersteuning voor Nvidia DLSS

Unity krijgt voor het einde van dit jaar native ondersteuning voor de DLSS-techniek van Nvidia. De feature wordt toegevoegd met update 2021.2 van Unity. Ontwikkelaars kunnen vanaf die versie ondersteuning voor DLSS 2.0 aan hun games toevoegen.

Unity Technologies kondigt de komende integratie van DLSS aan in een blogpost. Game-ontwikkelaars die de Unity-engine gebruiken, kunnen DLSS vanaf versie 2021.2 gebruiken via Unity's HDRP. De update zou 'voor het einde van 2021' verschijnen, hoewel het bedrijf nog geen concrete releasedatum noemt. Unity Technologies toonde woensdag een demonstratie van DLSS via Unity's HDRP tijdens Nvidia's Graphics Technology Conference.

Unity wordt gebruikt door verschillende populaire games, waaronder Escape from Tarkov, Hollow Knight, Cuphead, Outer Wilds en Ori and the Will of the Wisps. Met deze aankondiging zal DLSS dan ook deel uitmaken van twee toonaangevende game-engines; naast Unity-ondersteuning bracht Nvidia eerder dit jaar namelijk een plug-in uit voor Unreal Engine. Deze integraties zouden ervoor moeten zorgen dat de techniek wordt ondersteund door steeds meer games.

DLSS staat voor deep learning super sampling. De techniek rendert games in een lagere resolutie en vult de ontbrekende details aan met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet volgens Nvidia voor hogere framerates zorgen, zonder een grote impact op de visuele kwaliteit. De techniek maakt gebruik van de Tensor-cores in RTX-videokaarten om de benodigde berekeningen uit te voeren. DLSS werd in 2018 geïntroduceerd. Toentertijd moesten ontwikkelaars voor iedere game een afzonderlijk neuraal netwerk trainen. Nvidia bracht later DLSS 2.0 uit, waarbij dit niet langer nodig was. De techniek werkt alleen op RTX-videokaarten van het bedrijf.

AMD heeft vooralsnog geen antwoord op DLSS, hoewel het bedrijf naar eigen zeggen wel werkt aan een eigen FidelityFX Super Resolution-functie. AMD liet eerder dit jaar weten dat deze supersampling-feature dit jaar nog moet verschijnen, schrijft ook Tom's Hardware. De functie zou mogelijk cross-platform werken, waardoor de functie mogelijk ook wordt ondersteund door de PlayStation 5 en Xbox Series X- en S-consoles.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

14-04-2021 • 18:55

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Legit question: Hoe lang gaat het duren voor we nog slechter geoptimaliseerde games gaan zien omdat dlss de framerate toch wel weer omhoog gaat trekken?
Unity en nog slechter geoptimaliseerde games? Dat kan bijna niet. Het is bij de meeste Unity games al een godswonder als je stabiel de 60FPS kan vasthouden, helemaal als je langer speelt.

lol minnetjes, ik heb een halve Steam library vol Unity games waarbij het is een uitzondering als deze (ongeacht settings) de 60fps haalt, helemaal als je een paar uurtjes bezig bent met een savegame.

[Reactie gewijzigd door batjes op 15 april 2021 09:31]

Dat komt omdat je slechte games kiest om te spelen, of een slechte PC hebt. Niet door Unity.
Cities Skylines, Rimworld, Valheim. Slechte games idd. Ryzen 1700X@4ghz met 32gb ram en een RX580 8GB zijn inderdaad specs waar je zelfs op lage settings niet meer dan 30 fps kan verwachten. Oeps.
Cities Skylines draait op een hele soepele 60fps op de Xbox Series X. Ik herken dit ook niet van de PC versie.
Vooral als je stad voorbij de 60-80k inwoners gaat, kakt de performance in elkaar en zit ik al snel vast aan 30fps of lager, onder de 20 gaat de game logic ook trager lopen. Laat staan als je nog mods gebruikt (mods zijn een vereiste).
Grotendeels wel op te lossen met een verzameling performance mods om het een beetje richting de 60 te houden. Maar uit de doos is de performance pure bagger. Ze hebben de engine ook niet voorzien van updates sinds uitkomen, ondanks de stapels DLC's. Rimworld heeft bv de engine wel geupdate en dat is iig lategame nog prima speelbaar, ook al is de fps ~30. (Dat was voor die update ~10).

Games als Factorio, met duizend mods en een gigantische base, deftig 60fps. Maar dat is dan ook geen unity.

Maar zoals je hieronder aangeeft, probleem is vooral de ontwikkelaar. Cities Skylines bv die tig keer de GUI loopt te verversen zonder dat er wat veranderd, je lampje bij je muis die een significant deel van de beschikbare performance opvreet e.d.
Als je bij deze games met die specs performance problemen hebt dan doe jij iets fout, niet Unity.
Unity maakt het enorm makkelijk om jezelf in de voet te schieten qua performance, maar je kan ook prachtig geoptimaliseerde games maken met de engine. Zelfs op een oude Intel Celeron heb ik 60FPS weten te krijgen uit de engine.

Dus ligt een beetje aan Unity, maar vooral aan de ontwikkelaar.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 april 2021 10:37]

Dat zal niet heel anders zijn dan bij een nieuwe generatie consoles of nieuwe grafische kaarten. Ik geloof wel dat het kan zorgen voor iets slechtere optimalisatie, maar het is moeilijk te bepalen wanneer dat wel of niet het geval is. Er komen ook nu genoeg slecht geoptimaliseerde games uit zonder dat DLSS een factor is.
Veel Unity ontwikkelaars hebben gewoon geen idee wat ze doen, of hoe ze de framerate überhaupt omhoog kunnen krijgen. Lijkt me sterk dat DLSS daar verandering in gaat brengen.
DLSS kan daar in zekere zin verandering in brengen. Als een Unity dev nu een slecht geoptimaliseerde game op een interne resolutie van 720p@60 kan laten draaien, kan DLSS de rest invullen en kun je alsnog een 1080p/1440p/2160p output leveren op 60 FPS. Het is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk, maar zeker niet ondenkbaar.
Moest DLSS niet per game getraind worden? Lijkt me niet echt iets wat ze voor elke indie developer die Unity gebruikt zouden willen gaan doen?
Dat was in het begin zo, inmiddels niet meer.
Met DLSS 1.0 was dat. Sinds DLSS 2.0 niet meer. Daarom zie je het ook op steeds meer games.
[foutje ignore]

[Reactie gewijzigd door blackdiablo op 15 april 2021 16:23]

Ik voel een Switch Pro announcement aankomen...
Het maakt me wel heel nieuwsgierig naar hoe de kleurrijke Nintendo en Bandai Namco spellen er uit zien met global illumination ray tracing. Ik schat de kans klein in dat het gebeurt maar Mario Kart SFX of de verschillende lichtcondities in ACNH kunnen er wel eens heel speciaal uit gaan zien met een beetje DLSS hulp. Maar ik stel me ook zo voor dat een NUC(-achtig) systeem met een mobiele RTX chip en native DLSS een goed alternatief kan zijn voor een console.
DLSS is geen Ray tracing
Zeker maar met DLSS is de kans groter dat een zware grafische techniek gebruikt kan worden zonder dat het ten koste van de speelbaarheid gaat.

[Reactie gewijzigd door martijn86 op 15 april 2021 23:14]

Werkt echt heel goed.
Tenminste, ik heb volgens mij maar 1 game die het ondersteund, Cyberpunk, maar daar werkt het erg goed, vind ik.

Heb een hoop screenshots gemaakt met en zonder DLSS en er is niet veel verschil te zien. Wel een stuk hogere framerate, iets van 15-20%. Ik heb wel maar een 15 inch scherm.

Soms krijg ik ineens wat artefacten in beeld, groepjes zwarte pixels, maar dat is maar af en toe en zeer plaatselijk. Voor mij geen reden om het uit te zetten.

Edit: typo’s

[Reactie gewijzigd door B0KIT0 op 14 april 2021 22:40]

Speel Assassin's Creed Unity nog vrij regelmatig, zeer benieuwd naar deze toevoeging.
Dit nieuws heeft niets met Assassin's Creed: Unity te maken. Dit gaat over een game engine genaamd Unity. :)
Het was een flauwe grap. (hoop ik)
Ik ook, maar ik had dan nog wel een smiley verwacht. Maar je weet maar nooit tegenwoordig. :P
Was idd een flauwe grap, maar kon het niet laten O-) O-)
Ik ben benieuwd hoe eenvoudig de implementatie gaat zijn voor developers.
Desalniettemin is dit imo een grote slag in de adaptatie van DLSS en goed nieuws voor RTX eigenaren.

Hopelijk wordt DLSS een echt succesvolle standaard itt physx, tressfx, hairworks of die ene audio gimmick van AMD een aantal jaar terug :+
Toch wordt physx gebruikt in bijna elke unity en unreal game. Is dus vrij succesvol naar mijn idee.
Toch wordt physx gebruikt in bijna elke unity en unreal game. Is dus vrij succesvol naar mijn idee.
Succesvol?

Ja in vele games wordt physics gebruikt, maar we hebben het natuurlijk over de hardware gesupporte versie die alleen op Nvidia werkt, en dat is echt geen succes verhaal voor Nvidia

https://en.wikipedia.org/...accelerated_PhysX_support
Vooral omdat het goedkoper is dan Havok volgens mij. PhysX is bepaald niet gemakkelijk om mee te werken en er zijn onderdelen die je beter niet kan gebruiken.
Zo'n fabrikant specifieke techniek, altijd fijn als dat een succesvolle "standaard" wordt. Zou fijn zijn als Nvidia eens aanschuift bij AMD om samen standaarden te maken. Want AMD komt straks met een eigen variant.
AMD zal hun implementatir wel licentievrij beschikbaar stellen net zoals ze dat gedaan hebben met Vulcan en FreeSync.
Die Nvidia misschien enkel zal implementeren met grote tegenzin als ze door de markt gedwongen worden, zie FreeSync.

De fabrikant specifieke shit stapelt zich mooi op zo. We gaan in principe terug de tijd in, toen game ontwikkelaars voor elke GPU op de markt apart ondersteuning mochten inbouwen.
Vulkan is niet van AMD. Jij denkt waarschijnlijk aan Mantle.
Overigens is Vulkan ook niet echt succesvol. Er worden meerdere belangrijke platforms niet, of niet optimaal ondersteund. Daardoor is DirectX12 op Windows een stuk interessanter, want dan neem je Xbox ook mee.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 april 2021 11:19]

Vulkan is grotendeels gebaseerd op Mantle.
AMD heeft Mantle gedoneerd aand Khronos groep die Vulkan ontwikkelt dus Mantle is ook niet echt meer AMD alleen. Khronos is trouwens ook meer een vereniging waar bedrijven lid van worden.

Vulkan is ook een low level API en moet ook ondersteunt worden vanuit de hardware driver, wat platform ondersteuning wat minder simpel maakt. Zie bijvoorbeeld ook de raspberry pi GPU driver welke best lang heeft geduurd en sinds vorig jaar de 1.0 standaard ondersteunt na 2 jaar ontwikkeling.
Als het enigszins lijkt op de implementatie bij Unreal Engine is het plugin downloaden, drivers updaten en gaan.
Bijzonder eenvoudig dus.
Dlss is wat mij betreft echt de grootste doorbraak op gpu gebied van de afgelopen 10 jaar. Je haalt zo 50 procent performance winst en is de technologie die oa eigenlijk raytracing echt mogelijk maakt. Cyberpunk is een goed voorbeeld van van waar het echt fantastisch werkt!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 april 2021 01:48]

Mesh shaders zijn nog veel doorbrakender.

GeForce GTX 1660 3Dmark test
Mesh shaders off: 65.86 fps
Mesh shaders on: 181.14 fps
Toename van 175%!!

https://videocardz.com/ne...ampere-and-amd-rdna2-gpus
Dat zijn zelfs oude nummers. Met de nieuwe drivers van AMD kun je zelfs 1400-1500% verbetering halen!
Verwacht maar niet snel dat games zoals Rust, Tarkov... etc dit gaan toevoegen aan hun games. Gezien de DLSS functie er alleen is met de High Definition Render Pipeline (HDRP) voor Unity. En overstappen van pipeline is een flinke klus voor grotere games. Daarnaast, in sommige gevallen draait het nog slomer ook.

Bijv in het geval van Rust wouden ze de game van render pipeline laten switchen, alleen bleek dit veel slomer te draaien. Hebben ze besloten alle assets terug te porten naar de standard render pipeline en draait het nogsteeds goed of zelfs beter.