Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia: Warzone krijgt deze week DLSS-ondersteuning

Op 22 april krijgt de pc-versie van Call of Duty: Warzone ondersteuning voor DLSS. Nvidia schrijft dat in zijn nieuwsbrief zonder verdere details te geven. Vermoedelijk is DLSS onderdeel van de Seizoen 3-update.

Begin dit jaar kondigde Nvidia DLSS-ondersteuning voor Warzone aan, maar tot nu toe is dat niet verwerkt in de game. In de titel van Nvidia's recentste nieuwsbrief, wordt nu 22 april genoemd. De nieuwsbrief zelf bevat verder geen informatie over Warzone en ook Activision heeft nog geen verdere details gegeven.

De verwachting is dat Warzone op 22 april een update krijgt met de inhoud voor het eerder aangekondigde derde seizoen. DLSS-ondersteuning voor de pc-versie lijkt dus onderdeel te zijn van die update. De techniek zit al langer in Call of Duty: Black Ops Cold War.

DLSS is een reconstructietechniek van Nvidia die werkt met de Tensor-cores van RTX-kaarten. Games worden daarbij in een lagere resolutie gerenderd en weer opgeschaald naar een hogere resolutie. De ontbrekende details worden ingevuld met kunstmatige intelligentie. In de praktijk kan gebruik van DLSS een flinke frameratewinst opleveren, zonder dat dit veel afdoet aan de visuele kwaliteit.

Nieuwsbrief Nvidia

Nieuwsbrief van Nvidia

Promotievideo van DLSS in Call of Duty: Black Ops Cold War

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-04-2021 • 08:04

78 Linkedin

Reacties (78)

Wijzig sortering
Zou AMD ook nog met iets dergelijks op de proppen komen of hebben ze daar de techniek niet in de huidige kaarten voor? (Heb zelf een 5700XT).
Zoals @bazzer zegt komt dit inderdaad nog. Ze zijn dit aan het ontwikkelen in samenwerking met o.a. Microsoft en ze streven ernaar een makkelijke en breed-implementeerbare API te maken (die ook aangeroepen kan worden via DirectX). Dit in tegenstelling tot DLSS, wat zeker bij 1.0 veel moeilijker toe te passen ivm handmatig te trainen algoritmes per spel (dit is sinds 2.0 niet meer).

Overigens hebben de nieuwe Xboxen hiervoor ook al een chip in huis, welke nu vooral nog wordt ingezet voor Auto HDR en FPS Boost. Die chip zal in de toekomst ook gebruikt kunnen worden, waardoor zowel de XSX als XSS gebruik kunnen maken van FSR om op hogere framerates raytracing mogelijk te maken.
De PS5 krijgt ook ondersteuning voor deze functie. Het is volgens mij de bedoeling van AMD om alle RDNA apparaten geschikt te krijgen :)
Heb je hier een bron van? Dat zou namelijk fantastisch zijn.
Niet direct dat de PS5 expliciet wordt genoemd (de series x overigens ook niet) maar wel dat AMD de intentie heeft om de technologie cross-platform uit te brengen op alle RDNA apparaten, maar zich eerst focust op PC.

Dus als de series x het dan krijgt, krijgt de ps5 het ook. Immers beide RDNA2 (ish).

https://mp1st.com/news/am...-ps5-xbox-series-consoles

Maar er is nog meer op google te vinden ;)
Ah tof, dank voor de aanvulling! Ik wist het van een eerdere Xbox presentatie, twijfelde nou of Sony ook aan boord was omdat er wel eens gezegd is dat de PlayStations deze chip niet hebben.

Heb het even opgezocht en blijkt inderdaad (https://www.techpowerup.c...ion-fsr-to-launch-in-2021) dat ze via verschillende methodieken aan het proberen zijn dit te implementeren. Bij Xbox zal het dus gebruik maken van de DirectML, bij Sony zal het ongetwijfeld op een andere manier lukken.

Ben wel benieuwd naar de verschillen hierin en de benchmarks voor raytracing, misschien dat we dan toch nog wat duidelijkere performance verschillen gaan zien tussen de twee consoles! Hele interessante materie in ieder geval, zal gamers in beide kampen veel voordelen bieden (relatief goedkope manier om raytracing met hoge FPS bij het grote publiek te krijgen :9~ )
AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) 'zou' dit jaar moeten lanceren.
En heeft geen machine learning nodig om te werken.
Ik dacht dat ik hier op tweakers zoiets gelezen had, maar vond het niet direct terug.
https://www.pcgamer.com/amd-fsr-fidelity-fx-super-resolution-announcement/
FSR, dat moet nog gereleased worden..
AMD is bezig met een alternatief onder de noemer Super Resolution.
Ik durf niet te zeggen of dat ook beschikbaar komt voor RNDA1 kaarten maar wel voor de nieuwere RDNA2 (RX6000) kaarten.
Dit is hoofdreden dat ik op zoek ben naar een 2080/2080 Ti ter vervanging van mijn 1080Ti, terwijl die 20 serie bij release helemaal niet interessant was. Eigenlijk wil ik natuurlijk een 30 serie kopen, maar gezien de tweedehandsprijzen van de 20 serie en de verkrijgbaarheid van de 30 serie vrees ik dat ik het maar gewoon met wat minder FPS moet doen.
De hedendaagse bredere DLSS support geeft inderdaad de 20 serie een tweede leven. Deze performance mode lijkt de kaarten bijna 2x zo snel te maken! In tegenstelling tot raytracing wat kaarten 2x zo langzaam maakt :)
De framerate ligt dan wel hoger, maar zeker bij performance mode zie je het ook wel echt hoor. De grafische kwaliteit gaat flink achteruit. Zelfs op quality kan ik het vaak al zien. Ik heb dan toch liever wat minder hoge fps maar wel strak beeld.
Waar ik je bij DLSS 1.0 100% gelijk geef (ben zelf ook een pixelpeeper) is DLSS 2.0 echt wel verbluffend. Neem volgend voorbeeld Waar je tussen native en DLSS 1.0 echt wel zie dat ze details achterwege laten, is het bij 2.0 pure magie. Het is alleen jammer dat er nog niet heel veel games zijn die het ondersteunen.
Ik ken dat filmpje en heb zelf ook met DLSS 2 gespeeld, maar toch kan ik het vaak zien. Het is voor mij geen magie, maar gewoon ai downscaling. 8/10 keer vind ik het resultaat gewoon niet zo super. Maar ieder zijn ding en mening. Wellicht brengt DLSS 3 of amd's alternatief mij op andere gedachten :)
Ben jij wel echt aan het gamen of sta je gewoon stil in elk hoekje van het spel om tot de conclusie te komen dat native toch net een tikkeltje beter oogt?
Juist als het beeld in beweging is merk je dat DLSS niet zo fijn is, in cyberpunk bijvoorbeeld zie je best veel ghosting. Als je het hebt: Let maar eens op wat er met de achterlichten gebeurt als je rijd in het donker, dan zie je meteen wat ik bedoel.
Stilstaand is het beeld amper minder dan native, soms zelfs mooier omdat het ook als een soort antialiasing werkt.
Als je eenmaal de ghosting gezien hebt zie je het overal, sindsdien gebruik ik DLSS niet meer.

[Reactie gewijzigd door unfor op 19 april 2021 10:34]

Helemaal mee eens.
DLSS geeft in beweging een raar soort grain look and feel.
Zowel in Cyberpunk als in COD CW heb ik het uit staan.

Misschien dat het in de engine van MW/WZ ze het beter weten te implementeren.
Aan de andere kant. DLSS heeft betere AA dan native. Juist in beweging zie je de dansende pixels als AA niet optimaal is. Wat dat betreft ziet DLSS er beter uit in beweging.
Is wel AI upscaling, maar speel zelf dus weinig tot geen DLSS games
Zo beleef ik het ook voelt continue alsof je ogen net niet scherp kunnen stellen.Ik vind pixels meestal minder erg dan blur maar vooral doordat sommige momenten wel blurrig zijn en andere weer niet blijft het opvallend.

Ik speel op een 27 inch 4K scherm op ~1meter afstand en mijn ervaring is gebaseerd op een 2060 OC en Cyberpunk 2077

vorige keer dat ik dit vermelde gingen sommige er hard tegen in maar dit is mijn ervaring
Ik heb nooit met DLSS 1.0 gespeeld en kan dus die vergelijking niet maken, maar na Quality mode in CP2077 en Control te hebben geprobeert heb ik het binnen kortste keren uitgezet. Zodra het beeld ook maar enigzins beweegt krijgt je zoveel fringing, halos, coronas, smearing etc, het is gewoon niet om aan te zien. Met magie heeft het gewoon niks te maken.
Cyberpunk is wel het slechtste voorbeeld denk ik, gezien de overige bugs features
Die hebben anders geen invloed op de kwaliteit van DLSS
Nee, maar wel op de rest van de game. En over resolutie is daar wel meer over te doen
Dat is toch echt een kwestie van user error als ik die thread zo lees. De (gedwongen) TAA is toegegeven niet echt mijn eerste keuze maar echt blurry wordt CP2077 pas als je dynamic res of DLSS gebruikt.
DLSS 2.0 is ook gewoon dik slechter dan native niks magie gewoon blurry. als je dat al niet ziet lol...
goed onderbouwd ook... .

Op een 1440P schermpje zul je alles wel native kunnen runnen, maar bij 4k/8k zijn dit soort softwarematige oplossingen echt een zege. Als je dat niet ziet lol.....
ik speel op 4k en met dlss is het gewoon blurry ook op de hoogste kwaliteit dlss, de mensen die beweren dat dit niet overduidelijk slechter uitziet, praten gewoon pure onzin.
Native is alles veel duidelijker helderder / scherper. je krijgt aardig wat extra fps met dlss maar ze moetten niet gaan doen alsof je het bijna niet ziet en of dlss magie is. het is niks anders dan low res upscalen en dat is nog steeds heel overduidelijk te zien
'wat minder fps' is in het geval van 1440p DLSS Quality mode in Cyberpunk 33% minder fps. Met andere woorden, dat is 50% meer fps. Dat is nogal een verschil.

Daarnaast is DLSS 2.0 Quality mode erg goed. Soms zelfs beter dan native vanwege de AA oplossing. Digital Foundry vindt dat tenminste. Ik ook, maar ik zit op 4k en dan zijn de DLSS kwaliteitsverschillen kleiner.
Sorry, maar een upscaling of downscaling kan er nooit hetzelfde laat staan beter uitzien als native. Dat is hetzelfde als zeggen dat mp3 beter klinkt dan een cd.

Voor de rest ben ik blij dat je er tevreden mee bent, maar dat is niet iedereen.
Dat is in dit geval een veel voorkomende vergissing die niet correct is. Native in het context van realtime rendering is namelijk niet de target waar je naar toe wil werken. Het ideaal waar je oplossingen mee moet vergelijken is een beeld wat gesupersampled is.

Aangezien dat veels te duur is qua rendering doen we altijd een benadering. AA technieken helpen dit, maar iedere techniek heeft ergens zijn beperking. Recente technieken zoals TAA en DLSS gebruiken ook resultaten van eerdere frames waardoor de resultaten ook niet meer exact aan de input resolutie gebonden zijn.

Als je dus DLSS gaat vergelijken met "native" waar doel je dan op? Native zonder AA? Native met TAA? Naar native terugeschaalde supersampling? Over die laatste kan je zeggen dat DLSS het nooit zal overtreffen, maar TAA heeft zeker zijn eigen artifacten en nadelen en zonder AA is al helemaal niet de top te noemen qua beeld kwaliteit.
TAA is anders ook vreselijk om naar te kijken als je een beetje snel bewegend game hebt, laat staan ook nog een high-refresh-rate display. Maar gewoon FXAA+native ziet er praktisch altijd beter uit dan DLSS Quality (laat staan nog lagere settings). Ik heb er niks op tegen dat ze slimmere manieren van AA bedenken, maar methoden als TAA en DLSS die bij bewegende beelden compleet in elkaar storten kwa beeldkwaliteit zijn voor gaming nou niet echt optimaal. En als je met DLSS 2-3x meer FPS moet halen om bij beweging niet een beeld vol artefacten te krijgen, wat heb je er dan mee gewonnen?

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 19 april 2021 13:42]

Dan moet je op de PS5 even kijken naar Spiderman Miles Morales. Die game rendert op 1440p maar via een TAA oplossing is daar op een 4k scherm niets van te zien :)

Ik denk eerlijk gezegd dat de race voor "native" resolutie dood is. Dit soort technieken zijn in dat kader veel interessanter.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 19 april 2021 10:59]

Kijk hier eens naar: https://i.imgur.com/OmXdJ6T.jpg

DLSS heeft meer detail dan native. Vooral de textures. Wellicht zoals Arnage zegt, omdat ze informatie van meerdere frames combineren.

Het screenshot komt van de Comparison Tool in dit artikel: https://www.eurogamer.net...-dlss-2-dot-zero-analysis
Ja, op statische screenshots. Zodra ja normaal beweegt in een game is dat echt een heel ander verhaal. En die screenshot toont niet meer detail, maar gewoon kunstmatig hoger contrast dat detail voorgoocheld. Die contrast hoort er niet te zijn en er is dus ook geen detail gewonnen.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 19 april 2021 13:44]

DLSS heeft meer detail dan native. Vooral de textures.
Juist texture met subtiele details worden met DLSS volledig weggevaagd.

Zie hier bijvoorbeeld.
https://youtu.be/zUVhfD3jpFE?t=1026

Dat laat eigenlijk precies het tegenovergestelde zien zelfs als jouw screenshot. Je zou haast denken dat een van beide mislabeled is.

[Reactie gewijzigd door Countess op 19 april 2021 15:03]

Ik ben het helemaal met je eens. Vreemd.
In f1 2020 ziet DLSS er oprecht beter uit dan TAA (en de alternatieven van FidelityFX). De lijnen van het circuit zijn super strak. Dat in combinatie met de fps boost maakt mij enthousiast voor de feature. Alleen de uitrol van DLSS naar andere games gaat nog érg traag.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 19 april 2021 14:25]

Ik was precies om dezelfde reden aan het rondkijken, maar de prijzen.......
Ik denk dat je eigenlijk gewoon net zo goed voor een 3060 dan kunt gaan, want die 2080 is tegenwoordig ook zo schreeuwend duur.
Hier precies hetzelfde euvel.
Ik dacht dat warzone dermate geoptimaliseerd was dat je met praktisch elke 20xx / 30xx kaart wel 100+ fps haalt. Is dit nodig?
Sinds wanneer? Laatste keer dat ik het speelde was het vrij dramatisch.
Specs van je pc?
Heb zelf een 2080 in combinatie met een Ryzen 7 2700x (op een 2k scherm) en Warzone is het enige spel dat nog nooit echt (consistent) soepel bij mij heeft gelopen.
Op medium settings vaak al moeite om 60 fps stabiel te draaien, dusdanig om te treuren dat ik onder andere daardoor gestopt ben om te spelen.

Misschien dat ik het met deze update nog een keer ga wagen om te kijken hoe het daarmee gaat, ben benieuwd
Zie mijn inventaris :). En dan speelde ik het op QHD 100% renderresolutie. Op 4K met 50% ziet het er niet uit en kan ik op enige afstand echt niemand in de bosjes zien en op andere combinaties anders dan 100% liep het niet soepel. Ik ben er net als Spexxel ook mee gestopt omdat het zo bagger draaide. Maar dat is ondertussen wel al maanden geleden.
Je hebt het filmpje gezien neem ik aan?
Elke patch lijk ik wel frames te verliezen, dus het is ondertussen zeker welkom. Plekken waar ik vroeger 120fps haalde heb ik nu 90-100, dus als ik met DLSS rond de 140fps kan komen zou ik zeker blij zijn.
Mijn 3060Ti op 1440p met alles op low/medium haalt af en toe de 144 fps voor mijn 144Hz scherm ja.
Dus alle beetjes helpen :9
Jammer dat alleen de RTX kaarten hier gebruik van kunnen maken, in de huidige tekorten zou het een mooie toevoeging zijn voor de oudere kaarten. Maar dat wil Nvidia natuurlijk ook niet hebben anders koopt niemand straks meer een nieuwere kaart voor die belachelijke prijzen. Ach misschien dat de low-end kaarten op deze manier ook wat meer in trek komen..
Of misschien omdat deze techniek gewoon compleet leunt op de extra toevoegingen die de RTX kaarten wel hebben en de GTX kaarten niet..
Ja de Tensor Cores, die hebben de GTX kaarten niet. Echter versie 1.9 maakte ook gebruik van de CUDA shader cores. Wat betekend dat het technisch gezien best mogelijk zou zijn om de techniek ook op oudere kaarten zoals de GTX9xx en GTX10xx te kunnen laten draaien.

Misschien dat de oudere kaarten inderdaad niet genoeg rekenkracht hebben, maar het is maar de vraag of dat echt zo is of dat men deze functie alleen voor nieuwere kaarten beschikbaar maakt zodat deze beter verkopen blijft de vraag.
Ik zie niet in waarop op lagere resoluties dezelfde techniek niet op de gtx10xx gebruikt zou kunnen worden. Welke cores men ook gebruikt, beide zijn uitstekend in staat berekeningen uit te voeren met betrekking tot AI.

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_learning_super_sampling
Ik had geen idee wat DLSS betekend, die uitleg had er wat mij betreft wel bij gemogen.
Deep Learning Super Sampling

Deep Learning Super Sampling is a technology developed by Nvidia, using Deep learning to produce an image that looks like a higher-resolution image of the original lower resolution image. This technology is advertised as allowing a much higher resolution of the original without video card overhead. As of April 2020, this technology is only available on GeForce RTX 20 series GPUs.
Blijkbaar was het ook eenvoudig op te zoeken, niets mis met een beetje eigen zoekwerk.

Als je het nieuws of reviews omtrent videokaarten en vooral de Nvidia kaarten een beetje bijgehouden had dan was je vast en zeker opgevallen dat DLSS veel vaker voorkomt. Wat mij betreft een van de beste nieuwe functies van de Nvidia kaarten wat betreft gaming.

De concurrentie is ook bezig met hun eigen varianten, voor AMD is dat FidelityFX Super Resolution (FSR) en ook Intel is bezig met een variant voor hun nieuwe GPU's: XESS.
Als 240hz scherm eigenaar en Warzone speler ben ik hier erg blij mee!
Eindelijk! Ik ben benieuwd :)
Als het artikel nou over anti-cheat had gegaan, had ik het nog begrepen. DLSS gaat problemen met bijvoorbeeld pop-in van textures ook niet oplossen ben ik bang.
Ik ben meer benieuwd naar de performance gain. Het probleem dat jij beschrijft heb ik zelf niet, maar enkel de error DEV Error 6068 bij iedere eerste keer van opstarten.
Niemand heeft het over pop in van textures of aniti cheat. Het gaat om DLSS en de implimentatie daarvan in COD. Begrijpen is simpel, als je de juiste kaart hebt dan heb je gratis performance. Lijkt me niet al te moeilijk inbeelden.
Is het alleen Warzone of gaat het hier eigenlijk om een update voor Call of Duty Modern Warfare (2019)?
Ah dat verklaard het grote onderhoud voor as donderdag. Spel is paar uur niet te spelen tijdens deze periode.
Kreeg een melding van maintenance in de blizzard launcher.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True