Nintendo klaagt vermeende leider van modchipgroep Team Xecuter aan

Nintendo heeft Gary Bowser aangeklaagd, een vermeende leider van modchipgroep Team Xecuter. Bowser werd vorig jaar al gearresteerd door de Amerikaanse justitie. Nintendo eist dat de groep stopt met het verkopen van modchips en wil geld zien.

Team Xecuter maakt met het verkopen van modchips voor de Switch inbreuk op auteursrechten, zegt Nintendo of America. De handel in de accessoires om Switch-consoles te modden, is volgens het bedrijf illegaal. Gamewebsite Polygon merkte de aanklacht op.

Nintendo omschrijft daarin Team Xecuter als een 'internationaal netwerk van piraterij' en stelt dat Bowser een van de leiders is. Hij zou grotendeels verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering van het team, waaronder het bijhouden van diverse websites, verkoop, distributie en marketing.

Nintendo klaagt Team Xecuter aanVolgens de aanklacht handelt Bowser sinds 2013 in accessoires om de beveiliging van Nintendo-apparaten te omzeilen. Destijds ging dat om de Nintendo 3DS. De aanklacht, die is te lezen op Scribd, bevat omschrijvingen van allerlei modchips en bijbehorende software van Team Xecuter.

Nintendo eist 2500 dollar voor ieder mod-accessoire dat door Team Xecuter is verkocht. Ook wil de Switch-fabrikant een schadevergoeding van 150.000 dollar per auteursrechteninbreuk. Met de rechtszaak wil Nintendo daarnaast de volledige bedrijfsvoering van Team Xecuter stopzetten.

In oktober werden Bowser en een ander lid van Team Xecuter gearresteerd door de Amerikaanse justitie. Dat gebeurde op basis van elf verdenkingen. De personen zouden onder andere deel uitmaken van een criminele organisatie, fraude plegen, 'samenzweren om technologische maatregelen te omzeilen' en handelen in omzeilingsapparatuur.

In het verleden heeft Nintendo vooral actie gevoerd tegen resellers van modchips. Eind 2020 trof een Amerikaanse webwinkel die Team Xecuter-hardware verkocht, een schikking met Nintendo. De winkel betaalde 2 miljoen dollar aan de Switch-fabrikant.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-04-2021 • 09:09

85

Reacties (85)

85
79
45
4
1
21
Wijzig sortering
Gary Bowser schijnt geen vermeende leider van TX te zijn, maar eerder een heel goed geinformeerde reseller voor USA en Canada. Op GBAtemp wordt hier al een tijd aandacht aan besteed (hij was daar actief onder de username GaryOPA). Hij was ook actief op MaxConsole (mogelijk zelfs de eigenaar?) en had vaak als eerste review exemplaren van TX producten en nieuws over komende producten/updates. Hij is in september opgepakt in de Dominicaanse Republiek en uitgeleverd aan de US. De US wil ook graag Yuanning Chen arresteren, maar daar zal China niet snel aan mee werken. Een derde doelwit is Max Louarn die in Canada gearresteerd is en US probeert hem uitgeleverd te krijgen. Maar die laatste twee zijn nu dus nog niet door Nintendo zelf aangeklaagd.

@Senaxx , bedankt voor die extra informatie! Gary heeft de pech dat hij binnen handbereik van justitie in de US was. Max ook als Canada meewerkt aan uitlevering. Hoe groter justitie en Nintendo de rol van degene die ze wel kunnen pakken maken, hoe harder ze een voorbeeld van hen kunnen proberen te maken. Nintendo treedt volgens velen soms te hard op tegen fan projecten, maar in het geval van TX hebben ze natuurlijk wel degelijk een punt om achter ze aan te gaan.

[Reactie gewijzigd door Plymp op 25 juli 2024 14:25]

Gary is altijd mijn contact geweest destijds in de Playstation 3 tijd. True Blue, Cobra ODE kwamen allemaal uit de fabriek van Max Louarn en Yuanning Chen. Max Louarn funde al de projecten en betaalde de ontwikkelaars en Yuanning Chen produceerde dit in zijn fabriek. Gary heeft destijds ook voor mij PlaystationSceneFiles (mijn site waarop ik PS3 Homebew verzamelde) gehost.

Je kan zeggen dat we elkaar redelijk goed kenden, laatste PS4 jaren een stuk werdt het contact een stuk minder en affiniteit met Nintendo Homebrew had ik al helemaal niet. Gary was eigenaar van MaxConsole (niets meer dan een nieuws site over homebrew op alle consoles). Maar hij plugde hier ook banners van de producten die door Max en Yuanning werden geproduceerd, hier kreeg hij per verkocht item een klein percentage voor.

In dit verhaal is het jammer dat Gary een beetje als de "fallguy" wordt gebruikt. Ja hij deed het technisch onderhoud van de Team Executer site, en hoste deze ook. Maar Gary hoste zoveel sites, ook de Rebug PS3 custom firmware site hoste hij. Enige rol die hij actief vervulde was het resellen / pluggen van de modchips op zijn max console site.

Zijn rol binnen Team Executer moet natuurlijk ook niet onderschat worden, maar leider van het hele zooitje was hij echt niet. Ik heb zijn auto en huis gezien op dominicaans republiek nou die zat er niet warmpjes bij. Hij leefde echt van paycheck tot paycheck (banner inkomsten, % verkoop van de chips).

En begrijp me niet verkeerd, dat Nintendo makers van SX OS aanpakt ben ik het ook zeker wel mee eens. Maar ik weet ook zeker dat het niet Gary Bowser is die er (hoofd)verantwoordelijk voor was. Hij had hoogstens een faciliterende rol i.p.v leider zoals hij nu afgeschilderd wordt.

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 25 juli 2024 14:25]

Nou dan kan die gary al die mensen aanwijzen die er wel verantwoordelijk voor zijn. Als ik hem was zou ik dat zeker doen voor strafvermindering. Ik vind het zeer terecht wat Nintendo doet. Vind het echt niet kunnen om games waar je niet voor betaald hebt te downloaden. Wij allen willen ons brood verdienen!
Nou ja, games waar je niet voor hebt betaald alsnog downloaden zou moeten kunnen in de naam van preservering. Maar daarin zit wel een verschil of ik nu X-Men Legends voor de GameCube download (abandonware), een spel voor de Commodore 64, of Kingdom Hearts 3 (current-gen game, pas een PC release van geweest).

Ik ga echt niet naar de winkel om Arkanoid voor de C64 te kopen. Ze zouden me al aan zien komen.
Laatst anders nog wel spel gekocht voor de c64: zeta wing 😊 leuke game uit 2020👍
https://sarahjaneavory.itch.io/zeta-wing

[Reactie gewijzigd door davince72 op 25 juli 2024 14:25]

Oh wat. Die worden nog gemaakt en verkocht? Dat is eigenlijk best lollig. Ik heb nog cassettes, een recorder, en een datasette. En ook een digitale datasette die met SD kaart werkt (AKA Tapuino). Die zal wel iets praktischer zijn. Ik zou dat gewoon erop kunnen zetten.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 25 juli 2024 14:25]

Ik heb tijdje geleden de pi1541 geknutseld en kon zodoende mijn c64 afstoffen omdat het nu eenvoudig was software van internet op de c64 af te spelen👍
Erg cool hoor!
Hmm. Ik zie op de pagina iets terug over een overklokte Pi 1. Mijn Pi 3 gebruik ik liever nog niet, maar met mijn Pi 1 doe ik toch niets meer. Misschien eens kijken of ik die kan overklokken en dan kan gebruiken als disk emulator. Ik heb wel iets van een Commodore diskette ding. Maar volgens mij is die voor een ander soort Commodore, mogelijk een van de x86 modellen.
Ik gebruik zelf de pi-zero die beetje overklokt is. Werkt perfect. Heb wel een kant-en-klare module gekocht : https://www.ebay.com/itm/...4-C128-16-4-/164253965784 die op de pi-zero past. Een en ander wordt goed gedocumenteerd hoe je de pi-zero kunt gebruiken op de pi1541 website.
Maar die zou je ook zelf kunnen maken...

[Reactie gewijzigd door davince72 op 25 juli 2024 14:25]

Je roept hem op om iedereen die hij maar kent te verraden? Nou lekker dan. Hij moet gewoon bij de feiten blijven en dat is als ik @Senaxx moet geloven behoorlijk onschuldig. De tegenpartij moet met bewijzen komen om aan te tonen dat hij de ‘baas’ was.
Ga je iedereen verraden dan ben je enerzijds een laffe verrader maar help je tegenpartij ook. Ik ben tegen commercieel gewin van modchips, maar pak wel de bron aan svp.
Nou, die gaan er hard tegenaan zeg. Die bedrijven zijn nu zo machtig geworden dat je als klein mannetje gewoon niet meer durft te modden of hacken.
Daar zit een nuance in. Er zijn meer dan genoeg 'payload injectors', de fysieke apparaatjes. Die zorgen ervoor dat de Switch in zijn kwetsbare modus terecht komt. Die worden nog gewoon verkocht en daar zit Nintendo niet achteraan. De software voor die injectors is ook gewoon beschikbaar, open source, staat op GitHub, en ook daar zit Nintendo niet achteraan.

Er is zelfs een manier om de firmware aan te passen, Atmosphere (ik zeg bewust aanpassen, de term CFW wordt gebruikt maar het is niet echt een custom firmware). Die software is ook open source, staat ook op GitHub, en ook daar gaat Nintendo niet achteraan. Atmosphere ontmoedigt echter het spelen van illegale games (ik zeg niet dat het niet kan met Atmosphere).

De reden dat SX OS wordt aangepakt is omdat zij doelbewust stuurden op het spelen van illegale games, en bouwden daar nog een business model omheen ook. Op een gegeven moment hadden ze zelfs servers in de lucht waarmee je met 1 klik illegale games op je Switch kon installeren, vaak nog voor de officiële releasedatum. Sja, dan ga je wel erg ver. En dan snap ik dat Nintendo er hard tegenaan gaat.

Ik snap dat ze vaak iets te hard zijn tegenover YouTube of Twitch streamers, maar in het geval van SX OS is het gewoon terecht. En ze laten 'de kleine man' die een beetje modt gewoon met rust.
Een ander verschil tussen SX OS en Atmosphere is dat SX OS materiaal van Nintendo bevat waar copyright op zit. SX OS kan XCI bestanden mounten (een 1 op 1 dump van een cartridge), maar daarvoor gebruiken ze dat materiaal van Nintendo. Atmosphere heeft deze optie niet en benadrukt dat ze piracy niet ondersteunen. Met Atmosphere kun je nog steeds piraterij bedrijven, maar daarvoor zul je andere homebrew toe moeten voegen.

Verder heb je helemaal gelijk dat TX heel bewust voor piracy verkocht wordt.
Het artikel spreekt van "inbreuk op auteursrechten", dat is wat anders dan copyright.
Inbreuk op auteursrechten kan alleen maar als je identieke tekst of code gebruikt (voor zover ik weet). In dit geval gaat het om modchips. Deze zijn, naar mijn weten, niet door Nintendo ontwikkeld en imho kan Nintendo dus geen auteursrechten eisen.

Overigens ben ik geen voorstander van het door Nintendo gehanteerde uitmelk model, waarbij je een duur product alleen kan gebruiken door andere dure producten te kopen. Dit uitmelk model wordt ook door sommige printerfabrikanten gebruikt.

[Reactie gewijzigd door janbaarda op 25 juli 2024 14:25]

in de VS heb je ook zo iets als indirecte inbreuk op auteursrechten.
dat is wanneer je specifiek het inbreuk maken op auteursrechten faciliteert voor anderen.

een modchip die specifiek bedoelt is om kopieerbeveiliging te omzeilen hoeft zelf geen inbreuk te maken(ze maken soms wel zelf inbreuk, omdat ze dan een gedeeltelijk aangepaste versie van de firmware draaien), maar valt onder indirecte inbraak op auteursrechten omdat het de primaire functie heeft om inbraak op auteursrechten mogelijk en makkelijk te maken.
Nja, over piraterij wordt niet gesproken. wel over "backups".
Ze maken het bewust voor piracy, het wordt gekocht voor bewust piracy, maar officeel wordt het niet verkocht voor piraterij.

Daarom heeft Nintendo blijkbaar goed zijn huiswerk gedaan. Want het opzetten van illegale game stores was ik als sxos gebruiker ook niet van bewust (en wil ik ook geen gebruik van maken), maar verbind ze wel geld verdienen met piraterij (ipv fair use modden).
Op een gegeven moment hadden ze zelfs servers in de lucht waarmee je met 1 klik illegale games op je Switch kon installeren, vaak nog voor de officiële releasedatum.

Dit had echter niks met Team Xecuter te maken. Er waren (zijn) verschillende 'Stores' in de lucht inderdaad, maar deze zijn niet vanTeam Xecuter. De overige punten kloppen wel en is voor Nintendo uiteraard al reden genoeg om achter ze aan te zitten.
Jawel, daar hadden ze wel mee te maken. Het SX OS logo zat er misschien niet op, maar ik weet dat bepaalde 'stores' toch écht door Xecutor werden gehost en onderhouden. En daar zijn Nintendo en de autoriteiten blijkbaar ook achter gekomen:
To support this illegal activity, Team Xecuter allegedly helped create and support online libraries of pirated videogames for its customers
Maar goed, dat staat eigenlijk los van het punt hierboven en daar zijn we het over eens ;)
Buiten dat businessmodel rond illegale games vind ik dat je gewoonweg het recht hebt om te doen met JOUW EIGEN HARDWARE wat je wilt.
Dat is toch ook precies wat redah zegt. Ze gaan nergens achteraan maar als je het te bont maakt met auteursrechten wel. Is toch niet zo gek dat ze 1 click switch game downloaders proberen te verbieden?
In principe wel. Totdat je met die hardware-aanpassingen aan de software komt. Dan kom je in de problemen, aangezien je slechts een gebruikslicentie op de software hebt en dus niet het recht hebt om te doen en laten wat je wilt.
Ik vind dat je daar ook gewoon recht op moet hebben en natuurlijk alleen op persoonlijke schaal. Als de software op de hardware staat is het in mijn ogen in eigen bezit. De updates en het onderhoud is waar ik graag voor betaal. Zelfs de mensen die extra hardware of software leveren zouden niet aangesproken moeten worden. Als de Switch op zichzelf geen meerwaarde heeft tegenover een volledige opensource variant, moet je je businessmodel aanpassen. Switch exclusive? Waarom juist? Maak gewoon een goed product zoals een normale desktop PC, waar je alles illegaal op kunt downloaden maar waar mensen uit zichzelf betalen omdat ze respect hebben. Misschien zie ik het met een roze bril en lijkt het alsof ik alles gratis wil, maar dat is dus niet zo :) Ik heb alvast meer gedoneerd aan opensource software projecten dan dat ik voor betaalde software heb betaald.
Ik ben het daar mee eens voor homebrew apps en homebrew games. Probleem is wel dat het illegaal afspelen van games dus niet mag volgens de wet en daar zit dan ook de scheiding/ tweedeling.
Denk dat als je het alleen voor jezelf doet of wat vrienden dat Nintendo echt niet achter je aan komt hoor. Maar als je groots ermee gaat adverteren dan kun je inderdaad verwachten dat Nintendo daar iets aan gaat proberen te doen.
Valt in dezelfde categorie als een BREIN die niet achter kleingebruikers aan ging en alleen de grote delers aan zou pakken.

Tot de grote delers opgepakt zijn of geschikt zijn na aanmaningen vanuit BREIN en tadá, ook BREIN heeft toen besloten om ook de kleine visjes te bakken. Gelukkig werken onze providers niet mee.

Zodra Nintendo's legal teams zich vervelen want de grote jongens zijn opgepakt/gestopt/geschikt, dan komen de kleintjes. Nintendo is al 30 jaar bezig om de homebrew markt compleet om zeep te helpen, ze zijn echt mega agressief met het verdedigen van hun IP en stoppen echt helemaal nergens. Ze gaan veel verder dan elke andere partij.

Verschillende homebrew guru's zoals Modern Vintage Gamer zijn compleet gestopt met Switch Homebrew spul.
Je doet net alsof je het raar vindt dat Nintendo mods en hacks niet accepteert die door 95% van de mensen die ze toepassen enkel voor piracydoeleinden gedaan worden.

[Reactie gewijzigd door NMe op 25 juli 2024 14:25]

Microsoft en Sony laten je wel gewoon je gang gaan. Ze kicken je van hun online netwerk af. Af en toe gaan ze achter de grote vissen aan, maar ze laten je verder vrij in wat je wilt uitspoken met je eigen hardware.

Nintendo gaat achter alles en iedereen aan die in hun ogen hun IP ook maar verkeerd aankijkt. Sorry, maar ik vind het inderdaad raar hoe hard Nintendo hun IP verdedigt. Ze gaan echt veel te ver.
Ik vind het eerder raar als die andere twee hun rechten niet beschermen.
Doen ze wel door de consoles af te sluiten van hun online netwerk en af en toe gaan ze achter grote vissen aan die zwaar misbruik maken van het ombouwen van consoles en/of het verspreiden van auteursrechtelijk materiaal.

Door niet achter hobbyisten en homebrew aan te gaan, betekend niet dat hun rechten niet beschermd worden. Wij plebs hebben ook onze rechten om te doen en laten wat we willen met onze eigen gekochte hardware.

[Reactie gewijzigd door batjes op 25 juli 2024 14:25]

Xecuter is niet bepaald een kleintje...
Ik vind het eerder raar als die andere twee hun rechten niet beschermen.
Dat doen ze echt wel hoor. Bedrijven op dat niveau weten als geen ander hoe (en waarom) ze hun IP moeten beschermen. Misschien dat ze dat alleen wat minder aan de grote klok hangen.
Nintendo heeft een reputatie voor er hard tegenaan gaan. Maar om dat team nou kleine mannetjes te noemen... Zit toch een behoorlijk commercieel aspect aan, ze zullen best wel wat verdient hebben met de modchips. Het zijn zeker geen heiligen.

Dat gezegd, ik zie zelf niets illegaals in het verkopen van modchips. Houd de hardware langer bruikbaar, zeker als "die bedrijven" weer eens een shop sluiten of andere noodzakelijke dienst. En natuurlijk de homebrew. En ja het maakt ook illegale dingen mogelijk, maar wat mij betreft zijn die fabrikanten daar voor een behoorlijk gedeelte zelf verantwoordelijk voor, met al hun gebruiker pest praktijken. Maar dat maakt dat specifieke gebruik niet minder illegaal.
Ik heb weinig sympathie voor Nintendo, mede omdat ze veel rechtszaken zijn gestart(veel verloren) tegen kleine modders/emulator ontwikkelaars.

Echter, wanneer een modchip (deels) gebruik maakt van de originele code dan is er wel sprake van auteurs rechtenschending, dit was o.a. het geval bij de originele Xbox. De Xbox 360 mod werkte heel anders en daarbij bijvoorbeeld niet.
Ze klagen nu ook de emulatormakers aan? Dat vindt ik jammer.

Hun games werken veel beter op emulators. Daarom speel ik de spellen die ik legaal heb gekocht daarop.

Ik weet dat er waarschijnlijk een of andere EULA regel is die dit toch verbiedt voor mij, maar ik denk niet dat een Nederlandse rechtbank hier in mee zal gaan. Natuurlijk denk ik niet dat het tot een rechtzaak komt.

Vraag me af of de emulatormakers veilig zijn.

EDIT: Ik heb het gecheckt, ik kan geen zaken vinden waarbij een emulator maker is aangeklaagd door Nintendo. Ik begrijp dat het een grijs gebied is binnen de VS. Ik denk dat ze ook geen precedent willen riskeren. Als ze een emulator aanklagen en verliezen betekent dat eigenlijk dat ze legaal zijn.

[Reactie gewijzigd door rjberg op 25 juli 2024 14:25]

Dat was vroeger toch ook met de WOW servers, waarbij blizzard je vroeg de server offline te halen, en als je dit niet deed kreeg je een rechtzaak. {dit was vooral voor de mensen in de USA die een servertje hadden.} iedereen buiten de USA ging vrijuit, omdat Blizzard niet overal ter wereld mensen zomaar kon aanklagen voor het hosten van een "private" server
CEMU is niks mee aan de hand. WiiU emulator van de bovenste plank.
Zolang de emulator geen gebruik maakt van code van Nintendo zelf (BIOS, bootloaders of whatever) en geen handelsmerken gebruiken (bepaalde namen, logo's, dat soort werk) kunnen ze daar weinig aan doen en is emulatie dus in principe toegestaan.

Je mag zelfs Nintendo-games in een emulator spelen, mits je daarvoor gewoon het originele medium gebruikt (op de één of andere manier een WiiU schijfje in je PC stoppen en dan via de emulator afspelen).

Het spelen van een zelfgemaakte kopie is dan weer grijs gebied. In NL wetgeving mag je backups maken van je eigen software, mits je daarvoor geen beveiliging hoeft te slopen (die zit er zeker weten op) en je mag de backup daarna gewoon opbergen en bewaren voor als het origineel kapot gaat.
Ik heb ook 0 sympathie voor Nintendo. Ik zie rechtszaak na rechtszaak en 0 pogingen om te kijken naar wat hun klanten willen en daar iets voor mogelijk maken. Ze bewerken continue dat emuleren illegaal is enz enz.. en blokkeren initiatieven om oudere (MP) games in de lucht te houden.

Maar dat maakt deze leden van dat mod-team niet noodzakelijk brandschoon. Ik weet het niet voor dit geval , maar het zou het eerste mod makers team niet zijn dat ook iets met piraterij deed. En dat is dan ook waar ze voor veroordeeld worden. Volgens mij nog nooit de modchip zelf.
Nou ja, vooropgesteld gaat het hier geenzins over kleine mannetjes die wat voor zichzelf lopen te pielen maar een winstgevende handel. Daarnaast kunnen we er veel van vinden (en dat moeten we ook doen) maar als Nintendo een rechtsgeldig verbod en beperkingen stelt op zulke aanpassingen doen (al dan niet voor commerciële doeleinden) dan staan ze toch keurig in hun recht om hier actie op te ondernemen.
Nintendo eist 2500 dollar voor ieder mod-accessoire dat door Team Xecuter is verkocht.
Interessant, betekend dit dat Nintendo op iedere console over de levensduur daarvan gemiddeld denkt zo'n $2500 te kunnen verdienen?? Hier zit natuurlijk vast ook wat extra 'lucht' in i.v.m. de rechtzaak.
Het moet ook gewoon afschrikken, de boete moet veel hoger zijn dan de winst, anders kun je gewoon een ingecalculeerd risico nemen als aangeklaagde partij zijnde. Verder kun je als eindgebruiker ook simpelweg als tegenargument brengen "ja als ik dit niet had gebruikt, dan had ik die spellen sowieso niet gekocht. Fysiek is er ook niets gestolen, dus de schade voor Nintendo is 0 Dollar". Daar zal Nintendo ook vast niet in mee gaan ben ik bang.
Klopt, maar een "boetebedrag" ("150.000 dollar per auteursrechteninbreuk.") staat apart vermeld. Het ging mij om het compensatiebedrag component.

[Reactie gewijzigd door PvdVen777 op 25 juli 2024 14:25]

Misschien dat in die 2500 dollar ook een deel juridische kosten zitten? Dus dat ze uitgaan van een X aantal spellen gedurende de levensduur van een console per persoon (gemiddeld 10-20?), en daarnaast het moeten betalen van een legal team om dit soort praktijken uberhaupt aan te kunnen pakken?
Anoniem: 58485 @PvdVen77719 april 2021 09:28
Als men aan kan tonen dat per verkochte mod ze daadwerkelijk 2500$ misgelopen hebben aan "sales" van games, dan is dat aardig f'ed voor de makende partij. :P
Ik heb zo'n ding en besteed méer aan games sinds ik hem heb. Bijna alle collector's editions en merchandise die ik hier heb staan is van games die ik ooit gepirate heb of een voorganger van gepirate heb. (Daarnaast homebrew maar dat is niet relevant voor de claim)
Dus ben inderdaad wel benieuwd naar hoe ze dat zouden willen aantonen :') Nou ben ik wellicht niet de gemiddelde gebruiker er van, dat is eerder een kindje van 11 die hem van z'n ouders heeft gehad. Maar die hadden dan sowieso al die games ook niet gekocht, waarschijnlijk de Switch niet eens :+
Dat kunnen ze niet hard maken, dit zeg ik omdat het niet veel anders is dan illegaal films downloaden/streamen. Geen enkele rechter heeft zover ik weet 100% van t potentiële verlies ooit toegewezen en vaak is het maar een fractie.
Daarom waarschijnlijk juist, hoog mikken, dan zal dat door de rechter een stuk omlaag gebracht worden en houden ze nog een flinke schadevergoeding over.

Aan andere kant, als heel duidelijk is dat het bedrag compleet uit de lucht is gegrepen, kunnen ze het wellicht volledig van tafel vegen ...
Aan andere kant, als heel duidelijk is dat het bedrag compleet uit de lucht is gegrepen, kunnen ze het wellicht volledig van tafel vegen ...
Inderdaad, het bedrag moet goed onderbouwd zijn vanuit meerdere standpunten anders kunnen de hele rechtszaak zo de deur uitgooien omdat Nintendo onzin aan het verkopen is.

Dat is ook het hele probleem met Ziggo en Brein/Dutch FilmWorks, ze krijgen de onderbouwing voor de boete gewoon niet rond en dus hebben ze geen basis om de NAW gegevens te krijgen. (Er zij nog meerdere redenen maar dit is er 1 van).
Maak het inderdaad maar eens hard, voor welk boetebedrag dan ook.

Zouden mensen die nu modchips gebruiken om gratis games te spelen, ineens wel kopen als modchips niet mogelijk waren? Hadden ze dan uberhaupt wel een switch gekocht?

Het is nogal iets te makkelijk om te zeggen "gemiddelde modchipper download zon 50 games, dus dat is 50x50 euro = 2500 dat we mislopen"...
Anderzijds is er duidelijk vraag naar de switch en de games bij de groep die nu niet betaalt omdat ze een modchip gebruiken.

Zal het 100% zijn die de games anders gekocht had? Nee, vast niet. Maar 0% is net zo onwaarschijnlijk naar mijn mening.
Daar houdt Nintendo waarschijnlijk ook wel rekening mee. Stel dat het 15 of 20% van de vordering betreft, dan denkt Nintendo mogelijk "hey als we nu 2500 eisen en 20% krijgen zitten we tóch op ons streefbedrag".
Ongetwijfeld iets in die lijn. Ze zullen vast niet conservatief schatten.

Bij mij zou het bijvoorbeeld sowieso helemaal scheef gaan. Heb een Switch gekocht voor mijn kind en tot op heden enkel en alleen games van Marktplaats gekocht, voorlopig zonder enig vooruitzicht om op korte termijn iets in retail nieuw te kopen.

Maar goed dus, erg interessant zoals ik al aangaf om enigzins een beeld te vormen van hoeveel men denkt aan de gemiddelde consument te kunnen verdienen.
Ach, om dat te compenseren hebben we hier thuis 2 Switches (1 voor mijzelf, 1 voor mijn vrouw, en de kinderen spelen op beiden) en koop ik praktisch alles nieuw. Héél soms een tweedehands maar die kan ik op 1 hand tellen denk ik.. nu ik er over nadenk is 1 van de 2 Switches wél weer van Marktplaats, die van m'n vrouw..
$2500 os inderdaad hoog. Aan de andere kan is het ook "maar" 50 games van 50 over gemiddelde 6-7 jaar voor een console levensduur. Dan heb je ook nog DLCs en lootboxes of andere items wat gekocht kan worden. Dat heb je ook nog collector's edition waar mensen extra voor betalen. Op Gamemania is bijvoorbeeld Monster Hunter Rise Collector's Edition 100 euro en de standaard editie al 60 euro. Zelda BotW en Smash Bros zijn ook allebei al 65 euro daar. $2500 klinkt veel vooral door de kleine bedragen die je dan betaalt.

Ik heb dan sinds eind december 2020 een switch en ik heb al 18 games ter waarde van 150 euro uitgegeven aan games waarvan de duurste 25 euro was. Verder het meest in de aanbieding gekocht ook nog eens. En dan zit Mario Party er nog geeneens bij gerekend omdat dit op cartridge was. En dan is dit nog geeneens mijn main console. De switch speel ik alleen met me moeder. Dus ja ik denk dat je echt onderschat hoeveel mensen uitgeven aan zulke dingen. Vooral omdat 50 - 60 euro weinig lijkt in vergelijking met 2500.
Ik moest even googlen maar Bowser blijkt zijn echte achternaam te zijn :D
Niet te verwarren met Doug Bowser, de CEO van Nintendo Amerika
Misschien wel familie van elkaar. Bowser vs Bowser.
Kunnen we de zaak dan niet beter regelen in Smash? Dat scheelt een hoop kosten bij de rechtbank.
Straks ga je me ook nog vertellen dat de voorzitter van de Nederlandse pluimveehouderij Hennie de Haan heet.
En dan ook nog eens de voornaam de OG Rival van Pokémon, Gary Oak.
Alleen in de anime (en ik denk Polemon Yellow) heet hij Gary. In de games heet hij officieel "blue".

Wel jammer dat Nintendo zo hard gaat op modchips. Pokemon Sword en Shield zijn met mods veel leuker/uitdagender met mods, zeker gezien het dan wel bapanced is. Binnenkort kwam er een update uit die Dynamax helemaal uit het spel sloopte en gaat vervangen door mega evolutions.

Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om games te modden.
Ja ik geloofde 't ook niet.
Nintendo vs Bowser en dan aan het hoofd van Nintendo USA is ook nog een Bowser... Dit kan niet goed gaan.
Niet zo heel raar dat Nintendo denkt dat hij de grote boeman is. ;)

Next up: Nintendo zegt dat Bowser een prinses in zijn huis heeft opgesloten. ;)
De term 'Bowser' bestaat al wat langer dan Nintendo.. ;) Het is van oorsprong een Noorse achternaam.
Bowser Koopa: https://g.co/kgs/zkKQc8
Check effe, dan snap je de humor, of beter, de ironie
:') dat is ook het eerste waar ík aan dacht :P
De ironie ontging me niet, vandaar de knipoog.
Tjonge wat een bedragen weer... Gelukkig zijn we daar in de EU nog steeds niet.

Waarom geldt het andersom niet eigenlijk? waarom zijn straffeneisen voor bedrijven slechts procenten van de jaaromzet? Als we deze formule voor particulieren zouden gebruiken zouden Google, Facebook, Apple etc biljoenen af kunnen tikken, zoveel dat we dan met z'n allen er wat leuks van kunnen doen, de Corina of milieucrisis kunnen bekostigen (of gewoon minder belasting betalen)
Nintendo wilt dat dit bedrijf dat de wet overtreedt failliet gaat en dat niemand hen nadoet. Een regering wilt niet dat een bedrijf als Google (of ander groot bedrijf) failliet gaat want dat kosten tientallen tot honderden keren meer voor het land dan dat men met de super boete zou binnen halen. Als een bedrijf als Google failliet gaat, dan verliezen miljoenen (?) mensen direct en indirect hun baan.
Bowser, de aardsvijand van Nintendo. Ik moest lachen. :9
En Doug Bowser is de CEO van Nintendo of America.
Criminelen zijn het. Oak ze hard aan.

Wat me opvalt is dat Microsoft niet of iig veel minder te maken heeft met zulk lui dan Sony of Nintendo
Dat is toch logish? Bijna alle MS,spellen kan je op PC spelen. Wat wil je modden/piraten op de Xbone/Xseries? Halo 5 Guardians? En buiten al dat is het vgm veel eenvoudiger om de Xbox te modden gezien die dingen ook op een Windows 10 core draaien.

De switch heeft veel exclusives, en je kan hem makkelijk meenemen op reis. Buiten dat zit de Switch helemaal op slot waardoor je extra hardware nodig hebt om te modden.
Het feit dat er geen piracy was voor de Xbox One gaf wel aan hoe goed het ontwerp was. Daarnaast was er weinig interesse om de Xbox One te hacken, gebruikers kunnen namelijk een developer licence aanvragen en daarmee zelf homebrew draaien op de Xbox One.

Er zijn genoeg voorbeelden op youtube te vinden van mensen die zo'n licentie hebben aangeschaft en een emulator hebben gecompiled voor de Xbox.

Vaak is er voor hackers / developers helemaal niet de bedoeling dat er piracy op een console komt met hun hack. De eerste reden is vaak dat ze zelf code willen kunnen draaien op de console die ze hebben gekocht. Het is een hobby en een uitdaging van ze. Een gevolg is helaas vaak dat homebrew ook piracy mogelijk maakt.

Daarnaast heb je piracy specifieke hacks zoals SX OS in dit geval voor Switch.
Ik ben nog altijd blij met mijn Wii, de cd-speler is kapot maar de games backups draaien en simpele manier van softmodden is echt heerlijk.

[Reactie gewijzigd door xzaz op 25 juli 2024 14:25]

Herkenbaar, ik kocht op Koningsdag een Wii voor €1 "want hij is toch kapot". Klopt, wel op een (voor mij) volstrekt onnodig onderdeel. Mooie koop was dat!
Pas op straks gaat Nintendo je aanklagen
Bowser werd vorig jaar al gearresteerd door de Amerikaanse justitie.
Bijzonder grappige zin in de context :+ wie wordt hierna opgepakt; Mario? Toad? :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.