Hacker Gary Bowser schikt voor 10 miljoen dollar in rechtszaak met Nintendo

De Canadese hacker en Team Xecuter-lid Gary Bowser stemt in met het betalen van 10 miljoen dollar aan schadevergoeding aan Nintendo. Bowser betaalt de schadevergoeding voor het handelen in consolemods, waarmee illegale games gespeeld kunnen worden.

Maandag hebben Nintendo en Bowser een schikking getroffen in de rechtszaak die Nintendo tegen Bowser aanspande. Naast het betalen van de schadevergoeding moet Bowser zijn activiteiten staken die inbreuk maken op het auteursrecht van Nintendo. Ook moet hij alle data en hardware die hiermee te maken hebben vernietigen.

Tegen Bowser werden meerdere rechtszaken aangespannen en in een van deze rechtszaken bekende hij eerder deze maand al dat hij modchips voor de Switch heeft verkocht. Hiervoor moet hij 4,5 miljoen dollar aan Nintendo betalen en krijgt hij mogelijk ook nog een gevangenisstraf. Hier komt de schikking van 10 miljoen dollar van de uitspraak van afgelopen maandag bovenop.

Bowser zou een belangrijke spil zijn geweest in Team Xecuter, dat door Nintendo wordt omschreven als 'internationaal netwerk van piraterij'. Bowser en een andere verdachte werden eind 2020 gearresteerd voor hun betrokkenheid bij Team Xecuter. Naast het handelen in de illegale mods, worden leden van het team ook beschuldigd van fraude.

Volgens Nintendo handelt Bowser sinds 2013 in accessoires om de beveiliging van Nintendo-consoles te omzeilen. Naast mods voor de Switch hebben Bowser en zijn team ook modchips voor de 3DS en NES Classic Mini verkocht.

Door Robert Zomers

Redacteur

07-12-2021 • 17:32

79 Linkedin

Reacties (79)

Wijzig sortering
Heeft die Gary Bowser (wat een toevallige achternaam ook he...) gewoon 10 miljoen op z'n rekening staan of zo?
Really the "bad" guy!

Is het niet zo dat team xecuter ook achter de xbox 360 modscene zat? Vreemd dat MS zich niks laat ontvallen!? Of in ieder geval destijds.
Team Xecuter zat wel achter modchips in de 360 scene inderdaad. Maar dit was een ander team tot ongeveer 2016 als ik het goed heb. Toen heeft Max Louarn (de andere aangeklaagde) de naam en websites an Team Xecuter overgekocht om onder die naam nieuwe producten te gaan uitbrengen.

Max Louarn hoeft trouwens niets te vrezen. Hij was aangeklaagd in Frankrijk voor deze zelfde zaak, met een uitleveringsverzoek. Maar Frankrijk had bepaald dat voor hetgene waar hij is aangeklaagd niet illegaal is in Frankrijk, en is weer op vrije voeten gesteld (terwijl Gary nu voor alles opdraaid). Max hoeft alleen nu geen voet meer in Amerika te zetten want dan zal hij alsnog opgepakt worden.
Niet alleen de 360, ook voor de originele Xbox hebben ze modchips ontwikkeld.
klopt, al begrijp ik sinds kort (ik dacht eerst anders) is deze Gary niet de oorspronkelijke baas/leider van ons bekende xecuter.

Er werd mij verteld dat Microsoft toendertijd deels ook niet blij was met deze. Team Complex (bekend vooral uit de OG xbox tijd) doekte zichzelf ook op omdat bleek dat de FBI een onderzoek was gestart. (MvG deelde hier onlangs nog een persoonlijke ervaring over).

de oorspronkelijke Xecuter members deden dus allang niet meer mee. Ik ben er dan ook een stuk minder verdrietig om. de oorspronkelijke relaties met Microsoft zijn er dan ook lang niet meer (homebrew maakte de Xbox ook dan echt een speler)
Zolang kende ik hun helaas niet. Het zegt denk ik wat over hoe immens veel geld hun hebben weten te maken, met letterlijk en figuurlijk illegale praktijken.

Huh... misdaad loont niet!? Iets in de geest.
Het werdt zelfs in bulk gekocht en verkocht bij hun!

[Reactie gewijzigd door Raan7 op 7 december 2021 18:17]

Klopt, vooral als je nagaat dat voor zover ik weet Nintendo de eerste is die ze voor de rechter heeft gesleept. Dan hebben ze dus jarenlang ongestoord hun werk kunnen doen.
Letterlijk en figuurlijk? Vanwaar die toevoeging?
Vanwege hun Nederlands
I see what you did there! ;)
Nintendo heeft van alle consoles volgens mij ook de grootste problemen gehad met piraterij. Vooral de Wii en DS waren volledig open. Kan me niet herinneren dat dat met de 360 zo'n groot ding was.
Nintendo is inderdaad nooit echt goed geweest in beschermen van hun producten,
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de Gameboy Advance al gekraakt was bij het eerste spel en er al vrijwel direct een emulator was, NDS met flashcards, 3ds ook met flashcards (toevallig van diezelfde Bowser en z'n groep) en gamecube/WII ook eerst met modchips.
Maar Nintys systemen zijn zo slecht beveiligd dat ze nu met softmods helemaal open liggen. De Switch was van hetzelfde laken en pak....1e model/1e revisie ligt met softmod helemaal open.

Probleem van Team Xecuter was dat ze met hardmods ook alle nieuwe Switch modellen te grazen konden nemen en ze blijkbaar ook via via games aanboden...... je kan je hand overspelen.

Overigens had Sony ook wel security issues : psp, vita, ps3 zijn ook te voorzien van mods en voor ps4 staat blijkbaar iets 'groots' te gebeuren.

De enige die na de xbox de zaakjes beter voor elkaar kreeg was volgens mij Microsoft,
Tja, de switch mod ligt eigenlijk niet eens bij Nintendo maar bij Nvidia die een ‘debug pin’ (of zo) nog actief had op de chipset.

Daarnaast welke console is niet gehacked/mod?

Naar weten is er al een hack voor de ps5 en de xbox series s/x zal of al gehacked zijn of niet lang meer duren.

En ik ben er enorm blij mee, mijn switch en ps5 ga ik niet modden want piraterij van games die nog te koop zijn kan ik niet goed praten maar van iedere retro console heb ik verder een originele en gemodde versie, veelal om niet iedere keer oude games (500+ retro games) niet steeds uit dozen te hoeven halen met kans op beschadigingen, en tja dat ik dan soms een game kan spelen die anders 300,- op de 2de hands markt had gekost is een bijkomend voordeel (geen licentiehouder of console maker heeft meer baad/verlies bij zo een verkoop)
De eerste Switch mod was echt wel een misser van Nintendo.
NVidia heeft letterlijk in de datasheet geschreven hoe je een boot vanaf de USB poort kan uitschakelen.
De eerste Switch mod was echt wel een misser van Nintendo.
NVidia heeft letterlijk in de datasheet geschreven hoe je een boot vanaf de USB poort kan uitschakelen.
Dat klopt, maar dit moest hardwarematig gebeuren. Vandaar er toen een revisie kwam (nog voor Mariko) , waarbij dit niet meer kon. Het apparaat in dev-mode zetten, kan trouwens nog steeds, maar alleen Nintendo kan deze injecten.

Nee, Nvidia was hier echt schuldig. (of misschien beiden)
Tot zo ver ik weet is een Xbox one en de nieuwere versies nog steeds niet te hacken. Alleen door een developer account te kopen kan je er wel emulators op draaien.
Modchips noem ik nou niet bepaald "slecht beveiligd". Heb je uberhaupt wel eens gelezen hoe zo'n chip werkt, wat er voor maanden tot jaren aan research in gaat?
De Switch modchip van Team Xecuter is vrijwel identiek aan die van de PSPVita.
Binnen een maand nadat een hacker alle details publiceerde voor de PSPVita kwam Team Xecuter met hun modchip.
Wist niet dat er voor de VITA een modchip was.
Is volgens mij een 'pure' softmod en ik dacht niet dat xecuter hier iets voor gemaakt had.
Heb je wel gelezen wat ik schreef? Het feit dat de WII, WIIU, DSi en 3DS/2DS SOFTMODbaar zijn is een teken van slechte beveiliging.
Heeft dus geen ruk te maken met 'het weten hoe een modchip werkt' (wijsneus)

Zelfde geldt voor PSP, PSVITA en PS3: allemaal uiteindelijk door gaten in beveiliging/implementatie van software componenten softmodbaar gebleken.

Dat diegenen die deze gaten ontdekken en weten te exploiteren extreem slim zijn dat ontken ik niet en dat het een kwestie van 'even iets proberen' is hoor je mij zeker niet zeggen

[Reactie gewijzigd door LaFleche op 8 december 2021 10:09]

Ps4 iets groots te gebeuren. Ben me er niet van bewust of op de hoogte? kan je aangeven wat dit is?
Mijn xbox van de allereerste generatie had destijds zo’n executer chip, dan kon je m echt als heel leuke mediaspeler gebruiken!

Dat dit zo lang door heeft kunnen gaan (als het hetzelfde team is) is wel wonderlijk, mijn Xbox tijd lijkt een eeuwigheid geleden.
Team Xecuter earned "at least tens of millions of dollars" from the sale of its piracy-enabling devices, the document reveals, from which Bowser took around $320k per year.

Als je dit gemiddelde doortrekt vanaf 2013, kom je uit op iets van 2,2 - 2,5 miljoen dollar uit, maar goed dat is enkel een schatting. De verdiensten kunnen hoger/lager uitvallen dan ik hier aangeef, daarnaast weten we ook niet of hij bijklust hiernaast.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 734539 op 7 december 2021 17:43]

Thanks, dus misdaad loont nog steeds niet? :P
Maar hij heeft dus geen 10 miljoen klaar staan, dus wat nu?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 december 2021 17:43]

Volgens mij kan je in de US gewoon failliet gaan als persoon. En dan kun je opnieuw beginnen (Chapter 7). Misschien klopt dit niet (meer) hoor, maar zoiets staat me bij.

Hij is Canadees zie ik nu, geen idee of mijn opmerking nog nuttig is 😉

[Reactie gewijzigd door Madthijs op 7 december 2021 18:03]

Kan hier in Nederland ook hoor, failliet gaan.
Ja maar in de US ben je dan van bijna al je schulden af. Is toch iets anders dan hier.
In Nederland kun je in de schuldsanering om schulden kwijt te laten schelden. Hieronder vallen óók strafrechtelijke boetes.

Je moet dan wel minimaal 3 en maximaal 5 jaar onder toezicht van een bewindvoerder (curator) worden gesteld, die al jouw financiën beheert. Je krijgt elke week of maand boodschappengeld, maar alle andere uitgaven hebben toestemming van de bewindvoeder nodig. De bewindvoerder overziet al jouw inkomsten en zorgt ervoor dat zoveel mogelijk aan de schuldeisers terugbetaald wordt. Restschulden worden na die periode kwijtgescholden, je begint dan met een schone lei (rechtelijke term), waarin die schulden wettelijk niet meer gevorderd kunnen worden (in feite moeten de schuldeisers die rekeningen gewoon afboeken).

Strafrechtelijke boetes moeten wél ouder zijn dan 5 jaar, en er moet in die tijd geprobeerd zijn die boetes terug te betalen: Je moet ook je best doen om zoveel mogelijk te verdienen (1 dag per week parttime om schuldeisers te flessen mag dus niet als je meer kunt werken en waardevolle bezittingen moet je verkopen, inclusief vastgoed voor zover van toepassing).

Er zijn nog meer eisen om dat te kunnen regelen, maar in principe zit je in Nederland nooit met een levenslange schuld, tenzij je zelf de boel zit te flessen :)

Studieschuld onder het huidige leenstelsel daargelaten, dat is echt een klotesysteem. Die schuld komt echter ook te vervallen, mocht je tijdens de afbetalingsperiode de sanering in gaan.

EDIT: Een hoop mensen hieronder hebben me gecorrigeerd op een aantal punten. Ik had het niet zo goed door als ik dacht :)

[Reactie gewijzigd door Khrome op 8 december 2021 02:26]

Dit is geen strafrechtelijke boete, maar feitelijk gewoon een zakelijke deal tussen hem en Nintendo. De zaak is immers geschikt, waarbij hij Nintendo moet betalen.

Pin me niet op de details, maar iemand die ik ken doet schulphulpverlening, en die gaf aan dat een hoop mensen nooit in aanmerking komen voor WSNP omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen. Je kunt dus in Nederland weldegelijk je hele leven in de schulden zitten.
WSNP is schuldsanering en dat is iets heel anders dan Schuldhulpverlening, ook is de WSNP strenger en moeilijker om in terecht te komen.
https://www.cjib.nl/wet-s...natuurlijke-personen-wsnp

Je haalt een aantal zaken door elkaar 🤔
WSNP is niet bedoeld voor oa strafrechtelijke boetes. Als je onder bewind komt te staan worden die wel op de wacht gezet, niet kwijtgescholden. Soms worden ze gematigd (verlaagd) in bepaalde situaties.
Er zijn nog meer eisen om dat te kunnen regelen, maar in principe zit je in Nederland nooit met een levenslange schuld, tenzij je zelf de boel zit te flessen :)
Of je op een of ander vaag lijstje van de belastingdienst verzeild raakt.
Maar in principe klopt het wat je zegt.
Schuldsanering is niet om schulden kwijt te schelden, daarnaast moeten je schulden ouder zijn dan 5 jaar en niet express zijn gemaakt, je moet het minnelijk traject al hebben doorlopen en mag al 10 jaar geen WSNPtraject hebben gehad. Dit zou voor de persoon uit het artikel dus geen enkele oplossing bieden want de rechter zou dit af moeten wijzen.

Daarnaast kun je ook in Nederland met levenslange schulden zitten, als je voldoende verdiend voor de aflossing bijvoorbeeld, of als je de schulden express maakt.

Oh en bekeuringen/strafrechterlijke boetes zijn trouwens vaak een gegronde reden om het saneringstraject af te wijzen.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 7 december 2021 19:28]

Bekeuringen tegenwoordig niet meer, maar strafrechtelijk uiteraard wel.
Alleen de achterstanden in de aflossing kunnen meer in de schuldsanering, de schuld zelf niet. Die kan gepauzeerd worden totdat je weer in staat bent af te lossen.
Dit klopt nog steeds. Met name als je medisch veel ellende hebt kan je als persoon zelfs meerdere keren failliet gaan in de US.
Garry is Canadees, niet Amerikaans :P
Maar wellicht bestaat een dergelijke regeling ook daar.
klopt. in de tijd dat piraten in de US, zoals oude oma's, werden vervolgd voor vele miljoenen omdat ze een liedje hadden gedownload, bleven de aangeklaagde gewoon doorgaan met de rechtzaak, van kanton rechter, naar hogere huis bla bla, ze hadden zelfs advocaten die het pro bono deden, gewoon om te zien hoe ver ze ermee konden gaan. uiteindelijk bleven de kosten rijzen, voor het bedrijf dat ze aanklaagde. want aan het einde van al die rechtzaken verklaarde ze zichzelf gewoon failliet. dus uiteindelijk hoefde ze gewoon helemaal niks te betalen, maar het bedrijf moest nog steeds al hun advocaats en proces kosten betalen. dus symbolisch werden ze door de rechter in hun gelijk gezet, maar ze hadden er nul financieel nut mee gehad.
Dat maakt voor Nintendo niet veel uit of hij betaald....
Het gaat erom dat het een afschrikwekkende werking heeft voor anderen...
Dat wordt de rest van ze leven in de schuld en afbetalen.
Die gasten schijnen te zwemmen in het geld, dus verwacht dat eenmaal zijn straf uitgezeten te hebben dag hij lekker met pensioen gaat op een of ander fancy yachtje
Schuldsanering voor 3 jaar
Nou ik kan je wel vertellen dat Gary geen 320k per jaar verdiende. Hij woonde in dominicaans republiek en leefde daar maar een somber leven. Kwam voornamelijk rond van de website reclame inkomsten die op de sites van Team Xecuter en Maxconsole stond.

In de PS3 tijd (True Blue waar ook Max Louarn achter zat, en Gary ook de marketing deed) hoste Gary ook mijn websites (PS3SceneFiles.com) en had soms moeite om voor de hosting te betalen. Het was soms zo schrijnend dat ik (maar ook andere scene members) hem wel eens ondersteunden met wat geld (kleine bedragen) via Western Union.

En als Gary zogenaamd 320k per jaar verdiende dan zou hij niet met een "Public Defender" in de rechtbank zitten maar gewoon zijn eigen advocaat inhuren.
Anoniem: 734539
@Senaxx8 december 2021 16:48
Staat toch anders echt in de court documents op pagina 12 en 13:
https://torrentfreak.com/images/bowserplea.pdf

Misschien gaat hij niet heel goed met zijn geld om?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 734539 op 8 december 2021 16:48]

Die achternaam maakte me inderdaad meteen aan het lachen :*)
Gary was toch de tegenstander van Ash in Pokémon?
En Bowser de tegenstander van Mario.

En is Gary Bowser dus blijkbaar tegenstander van Nintendo. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 7 december 2021 18:27]

Die achternaam idd. Vraag me af of hij echt zo heet, of dat het een pseudoniem is
Ik kende Gary persoonlijk en dat is zijn echte naam :)
Ondanks de illegaliteit dan toch wel een mooie naam hiervoor
nee. Dit soort bedragen zijn voor de buhne. Vaak wordt er achter de schermen een 'echte' schikking gedaan. Zoals ook bij de DDL-provider HotFile.

https://torrentfreak.com/...illion-80-million-141224/
Het kan ook voorkomen dat er nog een overeenkomst naast ligt, waarin wordt bepaald dat (al dan niet onder voorwaarden) niet het hele bedrag daadwerkelijk hoeft te worden betaald.
Euh, 14,5 miljoen dus. En schikken doe je meestal wanneer je verwacht dat een uitspraak van een rechter hoger uit gaat vallen. Maar er hangt hem (mogelijk) ook nog een gevangenisstraf boven het hoofd. Iets met een kale kikker en veren misschien?.....f
Kale kip bedoel je. ;-)
Je bedoeld 14,5 miljoen denk ik?
Modchips voor de NES Classic Mini? Die heb ik nog nooit gezien.
ik ook niet, waarom zou je die nodig hebben, je kan er al van alles mee doen...
Ze verkochten een NES Classic Mini kloon die volgeladen was met roms.
Ik dacht dat het over Doug Bowser ging, de CEO van Nintendo of America.

Edit: ah, de titel is nu duidelijker.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 7 december 2021 17:38]

Je bent vast niet de enige met deze associatie, dus ik heb de titel aangepast.
Ik heb nog een andere associatie met Bowser en nintendo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bowser
Heet die ook Bowser?? 😂😂😂👍🏻
Dit alles dankzij het fenomeen van nominative determinism.
Geen kleine bedragen, maar ze schijnen er dus inderdaad zelf ook goed aan verdiend te hebben.
Destijds heb ik bij het kopen van mijn eerste Switch ook nog speciaal gelet op het serienummer, om er zeker van te zijn dat deze nog de hardware bug had die wordt gebruikt door deze mod. Met de intentie om ooit eens emulators te kunnen spelen van oude systemen als extraatje. Maar effectief heb ik er op die manier nooit iets mee gedaan uiteindelijk, toch te omslachtig allemaal.
Haha omslachtig 😂😂🙈 ze verkochten het in plug en play formaat. Je moest alleen een paar bestanden op de sd kaart plaatsen. Dus zo omslachtig is het niet hoor.
Het is geen persistente hack. Een schuifje in de joycon-rails plaatsen om pinnetjes te overbruggen en een dongle in de USB-poort om code te injecteren. En dat iedere keer. Dat beschouw ik wel als te omslachtig.
Die dongle was niet altijd nodig
Is dit diezelfde van Gary's mod?

Edit: Nope, dat was Garry Newman

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 december 2021 20:02]

Had ie niet beter in Rusland kunnen zitten? Had ie mooi een lange neus kunnen maken richting Nintendo 😆
Dat zouden ze nou ook eens moeten doen met CEO's die de kluit belazeren.
De cel in en een dikke boete.
Je wordt omlaag gemod maar op zich wel een goed punt. Waarom zit de Volkswagen directie niet in de cel na de sjoemeldiesels? Of die van Boeing na de 737 Max.

Ik vind het ook een beetje een dubbele standaard.
Omdat het ene, het andere niet is? Los van de ernst nog van de zaak, zijn sjoemelen en diefstal ook onvergelijkbaar
Ja precies... Honderden doden en onnodige milieuvervuiling zijn blijkbaar een stuk minder erg dan wat gekopieerde games.
..ook beschuldigd van fraude?
Huh?

Fraude is het bedriegen van personen, bedrijven of de overheid. Zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn om een voordeel te behalen ten koste van anderen.

Wie hebben ze bedrogen, en hoe?
Naar mijn weten hebben de verkochte mods gewoon gewerkt.

[Reactie gewijzigd door 6Pac op 8 december 2021 10:56]

Off-topic: die Bowser blijft Mario maar dwarszitten ook hè...
zo werkt het moderatie systeem niet.

ontopic, ik denk dat hij in zijn handjes mag knijpen met deze "boete". had hoger uit kunnen vallen , zeker in Amerika en Canada.