Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ubisoft-games krijgen crossplay en crossprogressie via Ubisoft Connect

Ubisoft voegt Uplay en Ubisoft Club samen tot Ubisoft Connect. Die nieuwe dienst bestaat uit software die crossplay en crossprogressie mogelijk maakt tussen pc's, consoles en streamingdiensten. Gebruikers dienen in te loggen met een Ubisoft-account.

Nieuwe Ubisoft-titels zullen crossprogressie via Ubisoft Connect ondersteunen. De uitgever noemt voorbeelden als Hyper Scape, Assassin's Creed Valhalla, Immortals Fenyx Rising en Riders Republic. Spelers kunnen daarmee hun progressie meenemen tussen verschillende platforms. De game moet wel op ieder platform worden aangeschaft.

De meeste nieuwe multiplayergames moeten via Ubisoft Connect ook crossplay ondersteunen, zodat spelers op de pc, consoles en streamingdiensten samen kunnen spelen. Oudere titels krijgen niet de crossplay- en corssprogressie-functionaliteit, maar daarvan zijn bijvoorbeeld wel statistieken te zien en te vergelijken met vrienden.

Ubisoft Connect is vanaf 29 oktober beschikbaar voor Windows, de Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. De dienst komt 'binnenkort' ook naar de next-genconsoles van Sony en Microsoft en 'later dit jaar' komt er integratie met streamingdiensten Google Stadia, Nvidia GeForce Now en Amazon Luna. Per direct zijn er bijbehorende apps voor Android en iOS te downloaden. Dat gaat om de bestaande Ubisoft Club-app; een soort sociaal netwerk van de uitgever.

Ubisoft Connect

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-10-2020 • 08:24

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
Fijn dat het er eindelijk aan komt. Dit was iets waarvan ik al niet begreep waarom dit niet 5 jaar eerder beschikbaar was.

Hoe zit het eigenlijk met achievements/trophies? Stel je begint op het ene platform, gaat verder op het andere en doet daar acties, krijg je daar dan achievements voor van het eerste platform of moet je het echt op dat eerste platform doen om vrij te spelen?

Verder nog iets over de challenges van Ubisoft zelf:
Which games will not change over to Ubisoft Connect?
ANTWOORD:
Some of our older games are no longer patched and have not transitioned to UBISOFT CONNECT and will still have Ubisoft Club branding even after the release of Ubisoft Connect.

For these games we have unlocked all the Ubisoft Club rewards for free! You will see notifications for the unlocks when you start your game. The classic challenges have been disabled and will not be visible in Ubisoft Connect. You will still be able to see your stats and the leaderbords for these games in Ubisoft Connect.

List of games* that will get the Ubisoft Club rewards unlocked:
  • Anno 2070
  • Anno 2205
  • Anno 1800
  • Assassin’s Creed IV: Black Flag
  • Assassin’s Creed: Origins
  • Assassin’s Creed: Syndicate
  • Assassin’s Creed: Unity
  • Child of Light
  • Far Cry 4
  • Far Cry 5
  • Far Cry Primal
  • Ghost Recon: Future Soldier
  • Ghost Recon: Wildlands
  • Might & Magic: Heroes VI
  • Might & Magic: Heroes VII
  • Might & Magic X: Legacy
  • Monopoly Plus
  • Just Dance 2018
  • Just Dance 2019
  • Just Dance 2020
  • Rocksmith 2014 Remastered Edition
  • South Park: The Fractured But Whole
  • South Park: The Stick of Truth
  • Starlink: Battle for Atlas
  • Tetris Ultimate
  • The Crew
  • The Crew 2
  • The Division
  • The Setters VII
  • Watch Dogs
  • Watch Dogs 2
En welke gaan dan wel over, vraag je dan? Nou deze:
Games die UBISOFT CONNECT zullen ondersteunen:

Assassin's Creed: Odyssey
For Honor
Ghost Recon Breakpoint
Hyper Scape
Steep
Tom Clancy's Rainbow Six Siege
Tom Clancy's The Division 2
En nu ik toch bezig ben, wanneer gebeurt dit alles?
Ubisoft Club en Uplay PC worden verenigd in Ubisoft Connect. Dit gaat in op 27 oktober 2020.

Tussen 21 en 27 oktober 2020 zullen we de benodigde wijzigingen doorvoeren om deze overgang mogelijk te maken.

Beloningen zullen tijdelijk niet beschikbaar zijn in Assassin's Creed: Odyssey, Rainbow Six: Siege en Steep.

We zullen ook ALLE BELONINGEN ONTGRENDELEN voor oudere Ubisoft-titels die niet volledig worden OVERGEZET naar Ubisoft Connect.

Op 26 en 27 oktober 2020 zal er onderhoud worden uitgevoerd om DE UPLAY PC-CLIENT en de Ubisoft Club-diensten bij te werken naar Ubisoft Connect, en om onze websites te voorzien van het nieuwe Ubisoft Connect-merk.

NA DE OVERSTAP kunnen spelers gebruik maken van het verbeterde loyaliteitsprogramma en de metavoortgang, nieuwe tijdelijke en Kern-uitdagingen, Smart Intel (indien beschikbaar) en de nieuwe Ubisoft Connect-interface.

Na het onderhoud zullen de nieuwe Kern-uitdagingen worden ingeschakeld voor For Honor, Ghost Recon Breakpoint, Hyper Scape, The Division 2 en Steep. Assassin's Creed: Odyssey en Rainbow Six: Siege volgen na een toekomstige update.

De nieuwe tijdelijke uitdagingen zullen beschikbaar zijn voor Hyper Scape, Steep, The Division 2 en Rainbow Six: Siege. Voor For Honor zullen ze na een toekomstige update beschikbaar zijn.

Je Units, XP en niveaus van Ubisoft Club worden overgezet naar Ubisoft Connect.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 oktober 2020 09:38]

En wat met de ubi games die je op steam aankoopt.
Zou dit dan ook werken ?
Ubi games die je op Steam koopt worden alsnog via Uplay geopend, je hebt het spel dan op beide platforms (maar ook vanuit Uplay moet je weer eerst Steam opstarten, omdat Uplay in dit geval een dependency van het spel is).

In principe zou dit gewoon moeten werken dus.
waarschijnlijk wel.
Want de game download en aankoop wordt door steam geregeld.
Maar daarna moest je altijd nog inloggen in uplay.
Games op steam worden of zijn al geactiveerd op je uplay account.

Dat kan letterlijk niet anders omdat je uplay moet installeren als je op steam een ubisoft game koopt.

Voordeel is wel, dat je in het vervolg ook het spel via uplay kan downloaden en installeren en niet perse alleen via steam.
We zullen ook ALLE BELONINGEN ONTGRENDELEN voor oudere Ubisoft-titels die niet volledig worden OVERGEZET naar Ubisoft Connect.
Zo te zien is dat al gebeurd. Ik heb bijvoorbeeld Far Cry 5 en Anno 1800 en had daar nog niet alle beloningen beschikbaar en nu wel.
Ik zou het toejuichen als game uitgevers een soort cross bundle uitbregen. Waarbij je een game voor een goedkoper tarief op 2 platformen kan aanschaffen. Xbox - Playstation zullen ze niet snel doen, maar PC en PS4 misschien wel.
Ik speel bijvoorbeeld veel Call of Duty op pc. Maar soms wil ik ook gewoon lekker op de PS4 Pro gamen, bijvoorbeeld als ik helemaal klaar ben met die Aimbotters en wallhackers. Crossplay uit en lekker op de console.. Nu moet ik het spel dus 2x voor de volle mep aanschaffen.
Als ik voor 80-90 euro een Bundle kan komen voor PS4/PC, dan zou ik dat zo doen.
Wellicht iets teveel van het goede.

Ik heb ook een Nvidia Shield Tv PRO aangeschaft, maar helaas werkt dat niet bij alle games even lekker. Call of Duty werkt na de nieuwste update van de Shield TV bij mij niet meer met controller. Het werkt alleen als ik een muis en toetsenbord aan sluit. Maar dat speelt niet lekker achter de tv. Daarbij nog steeds last van cheaters.
Ik zou het toejuichen als game uitgevers een soort cross bundle uitbregen. Waarbij je een game voor een goedkoper tarief op 2 platformen kan aanschaffen. Xbox - Playstation zullen ze niet snel doen, maar PC en PS4 misschien wel.
Volgens mij is dit exact wat Microsoft al een tijdje doet. Koop ik bijvoorbeeld Forza Horizon 4 op de Xbox dan kan ik dezelfde game downloaden op de pc zonder additionele kosten en met cross saves en cross play. Play anywhere noemen ze het geloof ik.

https://support.xbox.com/...itles/forza-horizon-4-faq
Ja zo kan je soms goedkoper een xbox game kopen en ook gewoon spelen op je pc. Zaaalig!
noob vraagje, dan moet je wel de xbox controller op de pc gebruiken toch?
Nee. Op de microsoft store in windows staat de game gekoppeld aan mijn account en kan ik deze downloaden op pc. Dit staat dan los van je xbox.
Ja, maar dat is voor zover ik heb uitgezocht alleen mogelijk bij XBOX/Microsoft games. En laat daar voor mij nou net niets tussen zitten wat ik interessant vind. Ik heb helemaal niets met de exclusives van Microsoft. Het concept is zeker dat gene wat ik bedoel, maar dan wil ik het voor third party games,
Het zijn niet enkel Xbox first party games zo te zien; https://www.xbox.com/nl-NL/games/xbox-play-anywhere

Maar het zou idd fijn zijn als alle uitgevers zo ver zijn als Microsoft. Het is echter te verwachten dat zo'n groot softwarehuis als Microsoft altijd voorop loopt met dit soort zaken. Het heeft bij uitgevers als Ubisoft minder prioriteit om hiermee voorop te lopen of om het wiel uit te vinden.
0Anoniem: 1463186
@Retrospect22 oktober 2020 13:13
Plus het feit dat vooral Microsoft voordeel heeft bij een dergelijke constructie. De meeste PC games worden toch gespeeld op Windows, wat ook niet geheel ontoevallig een Microsoft product is. Het Play Anywhere heeft volgens mij niet zo veel te maken met 'ver zijn' het heeft te maken met dat het voor Microsoft gunstig is om vanaf Windows mensen ook naar een Xbox te pushen.

Als jij wat Windows games hebt die dit ondersteunen en je gaat kijken naar een console, dan zul je sneller een Xbox kopen. Oftewel, Microsoft kan geld uitgeven (want ik gok dat ontwikkelaars wel geld ontvangen om mee te doen met Play Anywhere) om je vervolgens naar Xbox te krijgen, waar je dan ook weer DLC en andere games koopt waar Microsoft aan verdient. Daarnaast is het voor Microsoft gunstiger om games via de Microsoft Store te verkopen dan via Steam bijvoorbeeld, want dat laatste zien ze niks van terug.

Natuurlijk is het gunstig, maar ik denk niet dat dit een move is van Microsoft omdat ze zo ver zijn in hun klanten geven wat ze willen, dit is een business move en daar wordt achter de schermen prima voor betaald denk ik.
Ik gebruik zelf ook een Shield Pro (2019) om te gamen op mijn tv vanaf m'n PC. Daarvoor heb ik een lange tijd een steamlink gebruikt. Tot nu toe ben ik erg tevreden met de shield en heb er een stuk minder problemen mee dan met de Steamlink. Ik heb geen CoD, dus ik weet niet of ik die problemen ook zou hebben..
Netjes gedaan Ubisoft. Eigenlijk een soort platform onafhankelijk cloud-save :)

Benieuwd hoe dit werkt op Playstation en Nintendo platformen omdat je daar moet betalen voor cloud saves. Of dat dit dan achter de bestaande PS+/NSO abonnementen wordt gestopt of dat ze een uitzonderingspositie krijgen. Uiteraard zal de werking los staan van de bestaande systeem implementatie voor cloud saves op de diverse platformen.
Eindelijk. Ik kan het invoeren van crossprogressie alleen maar toejuichen. Het zal niet voor een groot aantal mensen een probleem zijn, maar ik heb hier zeker wel eens mee 'gestruggled'. Jammer dat dit niet op tijd is voor de overgang naar de nieuwe generatie consoles, waarbij je bijvoorbeeld dezelfde game in hogere kwaliteit op je nieuwe console kunt spelen met de behouden voortgang van de PC.

Dit mag van mij de standaard worden voor alle toekomstige games, en niet alleen games van Ubisoft.
Eindelijk! Ik wil graag mn odyssey avontuur continueren op mn PC (van mn xbox). Crossprogressie moet gewoon standaard zijn tegenwoordig!
"De game moet wel op ieder platform worden aangeschaft." Addertje gevonden, titel was al te mooi om waard te zijn tbh. En zeer jammer dat oudere games links worden gelaten. Had ook stiekem gehoopt iets te kunnen lezen over GOG Galaxy integratie ofzo.
Lijkt me niet meer dan logisch toch, dat je elke game op ieder platform moet aanschaffen? De titel lijkt me niets van een addertje onder het gras te bevatten, er wordt enkel crossplay en crossprogressie genoemd.
Tja, dat hoeft in de Microsoft Store dan weer niet. Zou wel van deze tijd zijn iig. Blijft toch een mooie feature.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 oktober 2020 08:39]

Dat is het voordeel van je eigen store op meerdere platformen hebben.
0Anoniem: 1463186
@Wolfos22 oktober 2020 10:19
Alleen via Microsoft is dat wel veel logischer, want als jij het via de Windows Store koopt weten ze dus dat er een grotere kans is dat jij een Xbox koopt en kunnen ze weer winst maken op de Xbox producten. Dus daarmee kunnen ze Ubisoft wel compenseren voor het feit dat hun game 1x minder wordt verkocht aan die persoon.
Maar Microsoft gaat natuurlijk niet geld afstaan om het ook op een PlayStation speelbaar te maken, hun doel is je namelijk in het Microsoft systeem te houden. Daar verdienen ze geld aan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1463186 op 22 oktober 2020 10:20]

vind het ook niet zo'n addertje onder het gras. de ontwikkeling op verschillende platforms kost extra geld. Mooi zou zijn als je een bundel tegen gereduceerd tarief kunt kopen zoals gesuggereerd door @west987
Dan nemen Sony gebruikers Game Pass of kopen games voor Xbox die goedkoper zijn in andere landen. Dus is ook wel logisch. :)
Ubisoft betaald een deel van de omzet aan het platform als je de game op de pc voor 4 tientjes zou kopen en het vervolgens op Xbox switch en PlayStation gratis mee zou kunnen nemen dan oh dat betekenen dat Ubisoft wachter de schermen ieder platform 10 of 15 euro betaald en ze dus verlies maken op iedere game. Het is daarom ook geen addertje onder het gras. Sterker nog ze geven netjes aan dat het ondersteund wordt maar dat je de game op ieder platform moet kopen. Ik vind het een super ontwikkeling. Ik speel nu vaak Rocket League op de pc samen met een vriend van me op de xbox. Op deze manier hoef ik geen nieuwe Xbox te kopen en hij geen pc en kunnen we straks toch met alle games zo samen spelen.
Dit betekend dus niet dat een save van assassins creed odyssey op de ps4 meegenomen kan worden naar de ps5? Jammer! (Zit nu op de 1/3 van de dlc) Wel goed dat dit met de nieuwe games wel kan.
dat kan wel, maar je moet dan op je PS5 her nogmaals kopen.

Blijkbaar vinden tweaker leden dat een prima oplossing .)
Nee toch? Volgens mij neem je ook bij Sony je games toch gewoon mee van PS4 naar PS5. En zolang je ps+ hebt staat de save gewoon in de cloud.
Ben zelf meer Xbox man en daar is het helemaal duidelijk dat dit geen enkel probleem zou zijn maar ik meen dat op dit vlak er niet veel verschil is tussen de twee platformen.
Er staat dit:
''Spelers kunnen daarmee hun progressie meenemen tussen verschillende platforms. De game moet wel op ieder platform worden aangeschaft.''
Ik vermoed dus dat je alsnog een PS5 versie moet kopen, als je bijvoorbeeld van een PS4 versie komt.

Bij Sony vermoed ik dat het alleen de 1st party games zijn die ''gratis meegenomen'' kunnen worden.
Volgens mij klopt dat niet hoor... De PS5 is backwards compatible, je kunt dus gewoon de PS4 versie spelen. Alleen als er ook een PS5 versie komt dan zul je die niet altijd ook gratis krijgen.
Dit is inderdaad niet helemaal duidelijk, maar het komt neer op het volgende:

Je ps4 games (digital/disk) kan je gewoon gebruiken op je ps5 en dan heb je geen speciale next gen optimizations. Dit is direct met launch en de developer hoeft hier niks voor te doen.

Je ps4 game krijgt een upgrade naar next gen graphics, etc -> Afhankelijk van developer. CD Project Red gaat bijvoorbeeld een update uitbrengen voor The Wither 3 waarin raytracing support wordt toegevoegd en dit is een gratis update op je ps5 als je de ps4 versie hebt. Uit de store koop je gewoon daarna de ps4 versie en je krijgt geen speciale ps5 versie ervan (voor zover ik weet).

De developer kan er ook voor kiezen voor te laten betalen, voorbeeld: Spider-Man. Je kan nog altijd je ps4 disk gebruiken op je ps5, maar je krijgt geen grafische verbeteringen. Voor grafische verbeteringen moet je de nieuwe versie kopen, maar je kan dus gewoon de ps4 versie wel spelen. (Reden hierbij is dat ze blijkbaar heel veel tijd erin hebben gestopt en nieuwe assets hebben moeten maken, dus vinden ze het redelijk dat er extra voor gerekend kan worden).

Maar je kan dus altijd je ps4 games spelen op je ps5 zonder grafische verbeteringen, grafische verbeteringen zijn dan afhankelijk van de developer. (Er zijn maar een aantal games die niet backwards zullen werken, maar ik persoonlijk had nog nooit van de games gehoord, dus alle major games die je hebt liggen zullen gewoon werken)
Zoals ik het lees, gaat die progressie alleen bij de nieuwe games mee. Hopelijk ook bij de oude, maar dat gaan we dan zien.
Als we als voorbeeld Assassins creed pakken:

Als je nu de ps4 versie van Assassins creed valhalla zou kopen en die vervolgens later op je ps5 zou willen spelen dan krijg je een gratis upgrade op je ps4 versie van de game en heb je dus in feite de ps5 gratis gekregen.

Dit werkt alleen tussen generaties binnen een platform, dus:
ps4 --> ps5 --> kan
xbox one --> xbox series x|s --> kan
ps4 --> xbox series x|s --> kan niet!
xbox one --> ps5 --> kan niet!

Dus alleen als je van platform veranderd moet je de game opnieuw kopen, als je upgrade binnen je platform krijg je een gratis upgrade. Dit staat gewoon op de ubisoft store pagina bij assassins creed en ook andere games, dus je kan gerust nu de ps4 versie halen en het later op de ps5 spelen, zonder je save games kwijt te raken en extra te moeten betalen.
Waar heb je dat gelezen. Bijna alle games zijn backwards compatible, hierbij heb je niet direct geupgrade visuals, maar meer performance op de ps4 versie van de game. Ontwikkelaars kunnen zelf ervoor kiezen om een upgrade uit te brengen en hiervoor te laten betalen of niet.
Dat kan dan wellicht weer via PlayStation Plus maar dat weet ik niet zeker. Met PS Plus heb je ook Cloud Savegames in ieder geval. Je zou daar eens naar kunnen kijken.
zolang cross-play maar uitgezet kan worden en niet door je strot wordt geduwd zoals bij COD Warzone opj de xbox. PC spelers hebben een oneerlijk voordeel met o.a. VOF settings en muis/keyboard.

De gratis game 'Genshin impact' heeft al cross-save op pc / ps4 / ios en aandroid.
Voor zover ik weet kan je in COD crossplay gewoon uitzetten in instellingen.
Daarom wordt specifiek COD Warzone genoemd. Waar dat niet kan op de Xbox, alleen op de playstation 4.

Persoonlijk groot voorstander van crossplay en denk ik dat het in Warzone prima past. Hopelijk worden sommige zaken in toekomstige titels wat rechtgetrokken (FOV kan je instellen op Black ops cold war, FPS gaat met next gen hopelijk op 1080p naar 120 fps in shooters). Naar mijn ervaring doen console spelers het niet of nauwelijks onder voor PC spelers. In ieder geval in mijn kring, wat anekdotisch is natuurlijk.

In alles behalve pvp shooters zou crossplay naar mijn mening sowieso de norm moeten zijn.
Games die UBISOFT CONNECT zullen ondersteunen:
Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Best benieuwd hoe dit zal uitpakken? Kan ik accounts combineren met die cross progressie. Ik heb nu een PC en PS4 account aan hetzelfde Uplay account hangen. Zitten nog enkele vrij zeldzame en niet meer verkrijgbare skins op m'n PS4 account (daar ben ik begonnen, speel nu alleen PC). Zou wel nice als ik die kan overbrengen naar PC. Ik denk wel dat de mogelijkheid bestaat dat betaalde content zoals skins mogelijk blijft waar het gekocht is, hopelijk niet.

In titels als Siege koop je sommige skins anders dan bij Warzone. In Siege kocht ik deze skins direct uit de playstation store. Bij een Warzone koop ik alleen de credits om de skin te unlocken. Dit kan best een rol spelen in de vraag of je content overgedragen wordt.
Dus als ik n game koopt op pc en wil op ps5 gamen dan hoef ik het niet nog n keer te kopen ? Of
Wel kopen maar je kan dus je save gebruiken op andere platformen.
Als je dat hebt moet je nog steeds op ps5 dezelfde game kopen. Uplay+ is alleen op pc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True