Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Immortals Fenyx Rising Review

Prima vermaak voor tijdens een lockdown

15-12-2020 • 10:15

95

Multipage-opmaak

Goed voorbeeld doet goed volgen

Samengevat

In Immortals Fenyx Rising duik je in een heerlijk uitgebreide spelwereld waarin de Griekse mythologie op grappige wijze door de mangel wordt gehaald. Het is een wereld die in veel lijkt op die uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild, maar toch genoeg eigen smoel heeft. Vechten is vrij eenvoudig en de skill tree niet echt diepgaand. Daar staat echter een heel andere kant in de game tegenover, en die vind je terug in de vele dungeons waarin puzzelen en platformen centraal staan. Immortals is misschien niet hoogstaand, maar biedt prima vermaak om een lockdown mee door te komen.

Net als alle andere grote uitgevers ken je het Franse Ubisoft vooral van series, zoals Assassin's Creed, Far Cry, Anno, The Settlers, Just Dance, de vele Tom Clancy-games, Prince of Persia en Rayman. Gelukkig probeert de uitgever ook regelmatig iets nieuws. Denk aan Watch Dogs, The Crew, For Honor, Starlink: Battle for Atlas en de South Park-games, om maar wat recente voorbeelden te noemen. In die categorie past ook Immortals Fenyx Rising, een nieuwe game van de studio achter Assassin's Creed Odyssey. De ontwikkelaars kregen van Ubisoft de kans eens iets heel anders te doen.

We konden al eerder een uur in de game rondlopen en moesten toen constateren dat het lastig is om iets over Immortals te schrijven zonder daarbij The Legend of Zelda: Breath of the Wild aan te halen. Die game van Nintendo uit 2017 heeft overduidelijk model gestaan voor Fenyx Rising. Dat is natuurlijk niet per se erg. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, stelden we al in de preview.

Review Immortals Fenyx Rising

Grieks drama

Bij die vergelijking gaat het vooral om de gameplay. Het verhaal staat gelukkig volledig op zichzelf. In dat verhaal speel jij Fenyx, een jongen of meisje - jij mag kiezen - dat uit zal groeien tot de held van een waar klassiek Grieks drama. De studio uit Quebec had zich voor Assassin's Creed Odyssey al flink verdiept in de vele Griekse verhalen. In Odyssey bleven de ontwikkelaars daarbij redelijk trouw aan de oorspronkelijke lijnen, maar nu gunnen ze zichzelf beduidend meer vrijheid.

Speels met mythologie

Dat laatste pakt goed uit. Het verhaal rond Fenyx is veel speelser van opzet, en dat is prettig. De makers geven een fijne draai aan de vele Griekse mythen en sagen. Zo wordt Zeus opgevoerd als een ijdele knorrepot die constant bakkeleit met Prometheus, een andere Griekse god. De twee dienen als vertellers. Ze zijn niet in beeld, maar fungeren als een soort voice-over die meer vertelt over het verhaal waar je als Fenyx in terecht bent gekomen. Het werkt erg goed, doordat het gekissebis van de twee over het algemeen erg grappig is.

Review Immortals Fenyx Rising

De twee hebben genoeg te klagen, want het verhaal wil dat alle Griekse goden hun goddelijke krachten zijn kwijtgeraakt door toedoen van een zekere Typhon, een monster van goddelijke statuur dat je wellicht kent uit de God of War-serie. Typhon wil niet alleen de goden uitschakelen, maar ook de mensheid uitroeien. Hij is aardig op weg, want aan het begin van de game lijken vrijwel alle mensen veranderd in steen. Uiteraard niet alle mensen, want om de een of andere reden blijft Fenyx dat lot bespaard. Het is dan ook zijn taak om de mensheid te redden door Typhon te verslaan. En daarbij lukt het en passant misschien ook nog om de goden weer in ere te herstellen.

Soms flauw, maar vooral grappig

De rol van verschillende personages in de game en de dialogen die ze onderling en met Fenyx voeren zijn dus een sterke kant van de game. De teksten zijn hier en daar wat flauw, maar over het algemeen knap geschreven en grappig. Ze geven het geheel een lekker lichte toon. Er dreigt hel en verdoemenis, maar ondertussen valt er genoeg te lachen. De goden hebben allemaal zeer menselijke trekjes en kampen met hun dagelijkse problemen. Ze hebben voortdurend onderlinge ruzie, op een haast kleinzielige manier. Niet alleen Zeus en Prometheus komen voorbij, ook goden als Hermes, Ares, Hephaistos, Athena en Aphrodite spelen een voorname rol.

Review Immortals Fenyx Rising

Golden Isle

De game speelt zich af op het Golden Isle, dat in werkelijkheid bestaat uit één groter eiland en verschillende kleinere die er dicht tegenaan liggen. Een van die kleinere eilanden is een startzone waar je met Fenyx om leert gaan. Op het grootste eiland vind je zones die gewijd zijn aan Ares, Hephaistos, Athena en Aphrodite, met in het midden de regio waar Typhon huist. Na het doorlopen van de startzone krijg je enige vrijheid. Je kunt de zones van de vier goden in redelijk willekeurige volgorde afwerken. Je bent sowieso vrij om te gaan en staan waar je wilt, al is het verstandig om met de zone van Aphrodite te beginnen en met die van Hephaistos te eindigen. Toch ben je nog lang niet klaar als je de belangrijkste quests in deze zones hebt volbracht.

Review Immortals Fenyx Rising

In elke zone staat dus een god centraal en is er rondom die god een klein verhaaltje dat in een aantal quests wordt vormgegeven. Die verhaaltjes en quests zorgen ervoor dat Fenyx langzaam maar zeker wat handige - want goddelijke - krachten krijgt. Dat begint met een simpele dodge en parry, maar gaat al snel naar een jump en double jump. Daarna wordt het pas echt leuk, als blijkt dat je tegen de steilste rotsen kunt klimmen en je een paar vleugels krijgt waarmee je flinke einden kunt zweven. Dan komt Breath of the Wild nadrukkelijk in beeld, zeker als je ook nog leert hoe je paarden en andere dieren kunt temmen om als mount te dienen.

Goddelijke krachten

Gaandeweg krijg je daar dus nog wat goddelijke krachten bij. Van Athena leer je een dash om tegenstanders omver te kegelen. Van Apollo krijg je een boog waarvan je de pijlen leert besturen. Herakles leert je hoe je zware voorwerpen van afstand naar je toe kunt trekken en manipuleren. Leuker zijn Ares's Wrath en Hephaistos's Hammer. Met die eerste komt een hele verzameling speren uit de grond die tegenstanders niet alleen behoorlijk pijn doen, maar ze ook in de lucht gooien. Met de enorme Hammer deel je harde klappen uit. Ares's Wrath en Hephaistos's Hammer kun je niet zomaar inzetten: je laadt ze op met de normale klappen die je uitdeelt met je zwaard of bijl. Want dat is het overzichtelijke wapentuig van Fenyx: een licht en zeer snel zwaard, een trage, maar krachtige bijl, en pijl en boog.

Het maakt Immortals tot een niet al te diepgaande game als het om knokken gaat. Daarmee is de game zeker niet makkelijk, maar tijdens het vechten zijn er niet veel zaken waar je aan hoeft te denken of waar je uit kunt kiezen. Er zijn wat combo's die je kunt leren, maar die bestaan vooral uit het herhalen van dezelfde handeling.

Review Immortals Fenyx Rising

Twee speelstijlen

Het geheel vertaalt zich in ruwweg twee speelstijlen. Je gaat voor de combinatie van dash, dodge en zwaard die maakt dat je snel en ongrijpbaar bent, of je gaat voor de wat langzamer tactiek van parry en bijl, waarbij vooral de stun die de bijl uitdeelt maakt dat je het initiatief kunt houden tijdens gevechten. Ares's Wrath past wat meer bij de eerste tactiek, Hephaistos' Hammer wat meer bij de tweede, al kun je natuurlijk naar hartenlust afwisselen. Heel diepgaand is het dus allemaal niet, maar we hebben ons er zeer mee vermaakt, zeker doordat je met je double jump wat in de lucht kunt blijven hangen, om niet alleen vliegende tegenstanders uit te schakelen, maar ook de klappen van grondtroepen te ontwijken. Dat springen is gelukkig wel gekoppeld aan een vrij snel leeglopende stamina-bar, zodat het gebruik daarvan beperkt is. Diezelfde stamina-bar maakt ook dat het beklimmen van rotsen spannend blijft. Inderdaad, net als in Breath of the Wild.

Review Immortals Fenyx Rising

Er is ook net iets meer diepgang dan hierboven geschetst. De parry werkt erg goed, zeker omdat alle vijanden die zich over de grond bewegen duidelijk aangeven wanneer hun aanval komt. Als je dan een parry op precies het juiste moment plaatst, wordt de aanval teruggekaatst naar je belager, wat zeker bij de sterkere tegenstanders een erg nuttig middel is. Maar bij de echt zware jongens, de mini-bosses die van de makers een naam en een grotere health bar hebben meegekregen, werkt je parry niet. Dat is natuurlijk jammer, maar het houdt de game wel spannend. De boss fights zouden te makkelijk worden als je parry wel kon gebruiken.

Er is gelukkig een alternatief. Van Herakles heb je de optie geërfd om zware voorwerpen op te tillen en weg te werpen. Je kunt daarbij vrij goed mikken en een goed gemikt rotsblok of een welgemikte boomstam is juist tegen de grotere en daardoor vaak wat tragere reuzen erg effectief. Dat optillen en weggooien van voorwerpen gebruik je eigenlijk vooral tijdens het puzzelen. En je hebt nog zo'n optie die er misschien niet direct voor bedoeld is, maar wel erg handig kan zijn. Met je boog kun je in slow motion een pijl afschieten die je onderweg kunt sturen. Tijdens gevechten is dat een mooi middel om vliegende tegenstanders een headshot uit te delen.

Weinig opwaarderen

De grootste tegenvaller van het hele vechtsysteem is wellicht de zeer beperkte skill tree. Die is wel breed, maar niet diep. Er zijn veel skills die je op kunt waarderen, maar allemaal slechts zeer minimaal. Zo kun je zwemmen en het verzamelen van ingrediënten voor Potions opwaarderen, maar beide met slechts één, behoorlijk overbodige stap. Bij de skills die je hebt met je zwaard en bijl is het echter nauwelijks meer, en vooral dat is jammer. Zelfs Ares's Wrath en Hephaistos' Hammer zijn maar in drie stappen op te waarderen. Jammer, want als je jezelf in een van die twee speelstijlen wilt specialiseren, heb je daar weinig opties voor. Overigens kun je de wapens wel krachtiger maken.

Dat Ubisoft de diepgang van het vechten beperkt heeft gehouden, is niet onlogisch. Ten eerste past dat bij het stramien van Breath of the Wild, maar wat ook meespeelt is dat knokken, net als in Breath of the Wild, lang niet het enige is dat je in de game krijgt voorgeschoteld. Ja, je komt in veel vechtpartijen terecht. Maar dat is lang niet alles. Je kunt ook tegen de vele steile rotsen opklauteren. Dat doe je voornamelijk om zeldzame grondstoffen te verzamelen waarmee je je maximale gezondheid en uithoudingsvermogen op kunt schroeven. Het is vaak een hele uitdaging om een route vinden met de juiste tussenstops.

Review Immortals Fenyx Rising

Van vault naar vault

Het zijn echter vooral de vele vaults die voor afwisseling zorgen. Het zijn de dungeons van de game, waar een heel andere uitdaging wacht. In de vaults - de game heeft er tientallen - komt een heel andere kant van de game naar voren. Daar is het opeens puzzelen en platformen geblazen. Je zult er ook de nodige gevechten leveren, maar de nadruk ligt toch vooral bij puzzelen, bij uitvinden hoe dingen werken en hoe je van A naar B komt. Ook hier heeft Ubisoft weer goed gekeken naar het grote voorbeeld, maar niet op een vervelende manier. Net als Nintendo introduceert Ubisoft in veel gevallen een eenvoudig principe, om daar gaandeweg steeds ingewikkelder puzzels mee te maken. Zo zijn er zware voorwerpen die je kunt verschuiven of tillen, drukplaten die als schakelaar fungeren zodra je er een bepaald gewicht op plaatst, en er is wind die je kunt manipuleren. Daar komen uiteraard de nodige bewegende plateaus, scherpe voorwerpen die je kunnen doorklieven en andere ongemakken nog bij.

Review Immortals Fenyx Rising

Ook in de verhaallijn tref je met regelmaat een vault, en zeker die kunnen behoorlijk uitgebreid zijn. Het is zeker geen uitzondering als je twee uur met een dergelijke vault zoet bent. Een tweede doorloop kan vaak veel sneller verlopen, als je eenmaal weet wat je moet doen. Maar de eerste keer kun je flink moeten zoeken. Gelukkig legt de game je voortgang in een dungeon veelvuldig vast, zodat het nooit frustrerend wordt. Je kunt je voortgang in een dungeon echter niet handmatig opslaan, en als je de dungeon halverwege verlaat, zul je een volgende keer weer van voren af aan moeten beginnen. Toch vormen de vele vaults een mooie aanvulling op de uitdagingen die bovengronds op je wachten.

Verschillende uitdagingen

Die bovengrondse uitdagingen zijn er in verschillende soorten en maten. Zo zijn er uiteraard de gevechten met de troepen van Typhon, die de ingang van de vele vaults bijvoorbeeld bewaken. En er is het klimmen en klauteren naar de vele Chests met waardevolle spullen. Maar er zijn ook bovengronds de nodige puzzels te vinden. Zo zijn er Constellation Challenges, Odysseus Challenges, Lyre Challenges, Fresco Challenges en Navigation Challenges. Klinkt mooi, maar het houdt niet veel meer in dan dat je een pijl uit je boog een bepaalde route moet laten volgen, een schuifpuzzel op moet lossen of korte melodietjes moet onthouden. Constellation Challenges zijn het meest uitgebreid; daarbij moet je flink in je omgeving zoeken.

Review Immortals Fenyx Rising

Conclusie

Hoewel de challenges misschien niet allemaal even spannend zijn, dragen ze wel bij aan het gevoel dat Immortals Fenyx Rising een heerlijk uitgebreide spelwereld biedt waarin van alles is te beleven. De zones zijn groot en uitgebreid en hoewel er in elke zone een duidelijke verhaallijn zit, is het moeilijk om direct naar een volgende opdracht te gaan zonder je onderweg af te laten leiden. Er is altijd wel een chest, een challenge, een vault of een stuk Ambrosia dat net buiten de route ligt en dat om aandacht schreeuwt.

Het is leuk dat de kaart van elke zone eerst in mist gehuld is en dat je een torenhoog beeld moet beklimmen om die mist te verdrijven. Het is ook leuk dat je al die challenges, vaults en chests pas op de kaart ziet als je ze middels Far Sight vanaf een hoog standpunt hebt ontdekt. Dat versterkt het gevoel dat er in elke zone heel veel te ontdekken valt.

Dat het vechten misschien niet zo heel diepgaand is en vooral de skill tree wel wat uitgebreider had mogen zijn, wordt goed gecompenseerd doordat er verder heel veel te doen is. De vele vaults zijn in dat opzicht een tegenhanger waarbij heel andere vaardigheden van je worden gevraagd.

De game heeft echter ook wat overbodige onderdelen. Er is een dag-en-nacht-cyclus en bepaalde chests zijn alleen 's nachts te openen. Je kunt echter de tijd naar believen vooruit spoelen naar een ander dagdeel, dus dat is makkelijk te omzeilen. De mount in de game hebben we erg weinig gebruikt omdat er een erg prettig fast travel-systeem is, wat maakt dat er altijd wel een hoog punt in de buurt is waar je naartoe kunt zappen om van daaraf naar je bestemming te zweven. Dat is leuker dan het gebruik van een mount.

De makers hebben voor de belangrijkste personages prima stemacteurs ingehuurd. Een aantal acteurs heeft echter de opdracht gekregen om met een wat merkwaardig gekunsteld accent te praten, wat afleidt. Dat neemt niet weg dat de dialogen in de game grappig en onderhoudend zijn, waarbij je op een zeer speelse manier toch veel van de Griekse mythologie meekrijgt. Overigens zijn we ook over het uiterlijk van de game zeer te spreken. Je moet een beetje houden van de kleurrijke en vrolijke stijl die zelfs nog een tandje vrolijker is dan in het grote voorbeeld, maar wij kunnen het zeer waarderen.

Dat laatste - de waardering - gaat eigenlijk voor de hele game op. Hij lijkt sterk op Breath of the Wild, dat is absoluut waar, maar wat ons betreft is er sprake van goed jatwerk. Breath of the Wild is bovendien alweer bijna vier jaar oud en enkel speelbaar op Nintendo-systemen. En belangrijker: Immortals Fenyx Rising heeft genoeg eigen smoel om te overtuigen. Het biedt heerlijk vermaak om een lockdown mee door te komen.

Review Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx RisingReview Immortals Fenyx Rising

Reacties (95)

Sorteer op:

Weergave:

(PC) Ik heb ongeveer 40 uur in het spel zitten en de verhaal lijn helemaal gespeeld. De laatste zone heb ik de side quest laten liggen omdat het de avond voor de cyberpunk release was en ik cyberpunk wou gaan spelen.

Het was een beetje een gok aangezien ik dit soort spellen al heel lang niet meer had gespeeld.
Het spel zit goed in elkaar en de dialogen zijn soms erg lachwekkend.
Op internet word veel geklaagd over bugs maar ik heb zelf maar een kleintje gehad. (zat vast in een gebouw waar ik niet in had moeten kunnen komen) even quick travel en weer verder.

Ik heb het spel op hard gespeeld en het mocht van mij wat moeilijker. De eerste zone was redelijk lastig maar zodra je daar alle side quests hebt gedaan dan wordt de rest wel al snel heel makkelijk door de upgrades die je krijgt. Jammer dat de nog hardere mode gelocked was totdat je het een keer hebt uitgespeeld.

Al met al een leuk spel en het geld zeker waard voor mij.


Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Scamid op 23 juli 2024 03:24]

Je haalt een goed punt aan dat ik misschien niet duidelijk genoeg gemaakt heb in de review: het is een game waar je lang zoet mee kunt zijn. Ik denk dat ik ook zo'n 40 uur over het verhaal gedaan heb, maar dan heb je (ik iig) nog lang niet alles gedaan wat er te beleven valt. Er zijn erg veel Vault (dungeons) en Challenges die de moeite waard zijn om te doen en er zijn ook nog Daily Quests.
Wat voegen de daily quests toe aan een game als dit?
Niet echt, maar ze zitten ook niet in de weg. Er zijn er 4 per dag en een deel haal je tijdens het spelen wel en een ander deel kun je doen maar kun je ook compleet negeren
Dan moet er toch een microtransaction store in zitten of iets dergelijks? Dagelijks "inloggen" heeft over het algemeen maar 1 doel. Fatsoenlijke content is het meestal niet.
@KaiZas, dat zou je verwachten, maar dat is in dit geval niet zo. Het hele systeem van die Daily Quests lijkt ervoor gemaakt. Ik heb het idee - maar dat is pure speculatie van mijn kant - dat het inderdaad in de game is gebouwd om microtransacties aan de game toe te voegen, maar dat men daar uiteindelijk vanaf heeft gezien doordat er in gameland zoveel kritiek is op microtransacties. Maar omdat het systeem wel af was, heeft men het op deze manier in de game laten zitten. Nu is het volledig optioneel. Wat @Martinspire zegt, het voegt niet zo heel veel toe, maar stoort ook zeker niet. Je kunt er een speciaal soort geld mee verdienen waarmee je de cosmetische upgrades kunt kopen die je verwacht bij microtransacties. Maar die je hier dus kunt verdienen zonder je portemonnee te hoeven trekken. Prima toch?

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 23 juli 2024 03:24]

Ja je kunt de munten verdienen die je kunt uitgeven bij 1 van de personages. Die wisselt per week, dus ook logisch dat je elke week wat kunt behalen, maar is allemaal cosmetisch en eerlijk gezegd ook niet zo boeiend.

Je hebt verder wel een store in de game met nog meer cosmetics, wederom niet zoveel en niet zo heel boeiend, waar een aparte currency voor gebruikt wordt die je volgens mij met 1 of 2 dingen wel behaalt en daarna niet meer. Je kunt daar dus currency voor kopen om uit te geven (waarbij je dus altijd weer teveel koopt omdat niet alles matched met die prijzen, wel een minpuntje), maar dat staat dus echt los van de rest van de game en als je die store niet opent, mis je echt helemaal niks.

AC Valhalla heeft in principe hetzelfde en is volgens mij ook vrij duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 03:24]

Ik heb gister de verhaallijn uitgespeeld en kan niet anders zeggen dat het een hele leuke game is die een goede balans geeft tussen exploratie, puzzelen, vijanden verslaan en progressie uitdagend maakt. De sfeer en graphics van de game zijn echt perfect en dragen bij aan het verhaal. Het ziet er allemaal erg kleurrijk uit. Verder vond ik zelf het verhaal wel leuk, al is het wel smaakafhankelijk denk ik. Als je de trailers prima vind, dan zul je de game ook wel prima vinden.

Daarbij was het wel weer fijn om een game te spelen zonder bugs. Ik ben er volgens mij geen tegengekomen. Het draait verder ook heel soepel. Gewoon 4k 60fps op de XSX en nergens geen rare dingen. Bijna vreemd hoeveel beter deze draait dan Watch Dogs en AC Valhalla. Waarbij het ook nog eens veel leent van die laatste game (qua animaties en bepaalde acties).

Persoonlijk is het mijn Game of the Year. Het was onverwacht een enorm leuke titel om te spelen en ik vind het dan ook raar om een paar nadelen te zien van de reviewer. "Skill tree wat mager", tja ik weet niet wat hier de verwachting was, maar er was genoeg om uit te kiezen. Bovendien hoe verder je komt hoe belangrijker de skills worden over het simpele zwaardvechten. Je doet namelijk veel meer damage met je grote hamer dan 10 slagen met je zwaard. Ook gaat de combo-meter tellen door hoe hoger, hoe meer damage je doet en als je over de helft van de game bent, dan wordt het vechten hierdoor ook weer leuker omdat je dan genoeg stamina hebt om meerdere powers te combineren. En vechten is maar een deel, de meeste powers gebruik je uiteindelijk veelal voor de puzzels die gewoon erg goed in elkaar zitten. "Sommige acteurs bedienen zich van vreemde accenten". Tja wat had je bij een spel over Griekse mythologie verwacht? Keurig Engels? Misschien wat overdreven Grieks Engels, maar het past op zich prima bij de setting. En daarbij: hoeveel invloed heeft het nou werkelijk? "Wat overbodige gameplay-onderdelen", ik snap niet helemaal waar deze vandaan komt, sure je zou wat activiteiten kunnen missen, maar het is ook weer niet vervelend en voor vrijwel alles is wel een guide te vinden om er sneller doorheen te gaan als je dat echt vindt. Maar voor het einde van de game is het niet nodig om alles te doen en alleen als je voor de achievements gaat, moet je alles doen. Ik vond niks eigenlijk echt vervelend. Je kunt alles ook prima afwisselen en je eigen plan trekken, dus als je dingen doet die je niet leuk vindt, dan moet je gewoon lekker doorgaan naar wat anders.

Ik vind de 7,5 dan ook te weinig. Ik zou er zelf gewoon een dikke 9 voor geven, misschien zelfs een 9,5. De game is langer dan ik had verwacht, biedt meer uitdaging en leukere puzzels dan ik had verwacht en is ook nog eens een vrij bugloze ervaring (wat in deze tijd van cross platform en generatie launch games bijna een unicum mag worden genoemd). Dus stoor je je aan de bugs in andere games, ga deze dan gewoon lekker doen de komende weken. Ik ben al bijna 40 uur bezig en heb nog wel wat te doen, ook al is voor mij het verhaal klaar. Hoe langer je speelt, hoe beter de game eigenlijk wel wordt en hoe meer je bepaalde zaken gaat waarderen. Een ander voordeel is verder dat het ook een prima kind-vriendelijke game is. Vanaf 12 jaar is dit prima te doen en bovendien misschien nog wat leerzaam voor ze ook!

Oh en groot verschil met Zelda is dat je wapens dus niet elke keer stuk gaan, dus dat zorgt ook voor minder ergernis. En hoewel de potions in het begin vrij nutteloos lijken, krijg je op een gegeven moment meer health uit een potion dan via individuele items, dus dan ga je gewoon die dingen meer gebruiken. En dat kan ook gewoon prima want je resources verkrijg je dan ook een stuk sneller. Een andere tip is om in het begin vooral wapens te upgraden en daarna helemaal in te zetten op je god-powers. In het begin draait het dus vooral om health/xp en daarna vooral om stamina en combo's om je god powers te doen. Verder is het gooien van objecten ook erg krachtig. En tenslotte zijn er een paar abilities die je voor puzzels moet gebruiken, ik raad ook aan om daar eerst mee te beginnen, anders moet je nog wel eens terug, al moet dat sowieso als je de schatkisten vergeet (bij de Map kun je zien wat je nog moet bij een Vault en daar zie je ook de naam voor als je vastloopt en internet nodig hebt :P)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 03:24]

Akkoord. Heb het zelf bijna uitgespeeld op xbox en het is absoluut de leukste game die ik in 2020 gespeeld heb.
Het valt me ook op bij reviews op andere sites dat er echt actief gezocht wordt naar 'negatives' en dat er dan onevenredig veel punten voor afgetrokken worden.
Zo gebruikt het spel de heel typische 'pixar' stijl humor. Niet voor iedereen, akkoord, maar je leest er overal wel over dat het vreselijk zou zijn.
Het is dan ook vreemd om de laatste 2 assassin's creed games hogere scores te zien krijgen, terwijl Immortals daar naar mijn mening met hoofd en schouders bovenuit steekt en de beste open world game is die ubisoft in jaren gemaakt heeft. Plak hier een 'nintendo' sticker op en dit was minstens een 9/10 geweest.
Plak hier een 'nintendo' sticker op en dit was minstens een 9/10 geweest.
Erg vreemde opmerking...
Nintendo games krijgen helemaal niet per definitie 9's omdat het Nintendo is. En al helemaal niet op Tweakers. Daar hebben we Paul's bekende review van Mario Odyssey altijd nog voor (ronduit krankzinnig, maar dat terzijde).

Nog frapanter..... Deze game had eigenlijk al een Nintendo sticker moeten hebben.
De hoeveelheid copy/paste van BOTW is.... gewoon absurd.
Gezien de goede relatie tussen Ubi en Nintendo is dit vast geen probleem, maar als je in deze mate leentje buur speelt dan komt je natuurlijk onder een vergrootglas te liggen. En dan moet je het wel flink beter doen, om ook even die 9's en 10'en te krijgen.
Dit betekent ook helemaal niet dat het ineens een slechte game is. Verre van zelf. Maar een leuke game hoeft ook niet perse een 9 te zijn.

De voornaamste kritiek op Ghost of Tsushima was ook dat het meer inspiratie uit andere games put, dan zelf het medium voorwaarts duwt. Het is ambitieus op andere fronten. En dat is ook helemaal niet erg. Ghost is zonder twijfel 1 van de tofste games die ik deze generatie heb gespeeld. Maar nee... het is niet de beste game. Komt ergens in de 8 reeks uit. Die game heeft het bij de community echter insane goed gedaan en die waardering gaat door het dak.

Zou bij Immortals straks ook zo kunnen zijn. Maar de beoordeling van Paul klinkt eigenlijk zeer fair.
Je speelt te veel Nintendo games denk ik. BOTW was een goede game (redelijk voor mij persoonlijk), maar het was niet alsof ze allemaal dingen hebben verzonnen die er voor niet bestonden. Nou ja het irritante breken van de wapens en vast nog wel wat kleine dingen, maar een gamechanger zoals je het hier onder noemt? Laat mij dan eens weten wat BOTW heeft gedaan wat geen andere game heeft laten zien?
Want, als je veel Nintendo games speelt dan vind je per definitie Zelda tof ofzo?? Ik ben eigenlijk helemaal niet zon Zelda fan en van origine veel meer een RPG fanaat. Daarom vind ik FF6/CT ook velen malen toffer dan Link to the Past. Maar ik snap wel dat de gameplay mechanics in Link to the Past echt sterk zijn.

Als je van BOTW niets meer hebt meegekregen dan 'brekende wapens' en 'torens beklimmen' (Krimglas), dan heb je de game niet aangeraakt, met je ogen dicht gespeeld of er gewoon 0,niks van begrepen. Ik kan geen enkele game voor de geest halen die zo vol gepropt zit met mechanics. Ik kan niet eens een game bedenken waar je letterlijk op elke berg kunt klimmen. De meeste open world games zijn restricted als de ziekte. Wellicht hier en daar een uitzondering. GTA ofzo??

Doe een random Google search naar 'BOTW + Game Design' en dan vind je tig antwoorden. Bijvoorbeeld, bijvoorbeeld 2 of bijvoorbeeld 3.

En met game changer doel ik dus vooral op het kopieergehalte. Wat zowel bij BOTW en de Souls games vrij veel gebeurd. Maar goed, deze discussie gaat waarschijnlijk nergens heen, dus laten we ons beiden de tijd maar besparen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 03:24]

En dan moet je het wel flink beter doen, om ook even die 9's en 10'en te krijgen.
Maar daarmee bewijs je mijn punt. Ik vind immortals een veel leukere ervaring dan BOTW, zonder de gigantische nadelen van BOTW (bijvoorbeeld de weapon durability en enorm omslachtige crafting), doch BOTW kreeg een 9 van net dezelfde reviewer.
Dus ja, een spel waar 'nintendo' opstaat krijgt automatisch een hogere score.

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 23 juli 2024 03:24]

Nee.. je begrijpt het gewoon niet.
Jouw persoonlijke voorkeur maakt een game niet beter of slechter. Het maakt het geewoon meer jouw cup of tea. Dat is echt iets anders.

Je kan 2 dingen benoemen die je niet aanstaan in BOTW, dus daarom moet Immortals ineens een hoger cijfer krijgen? Dat kun je toch niet serieus nemen.... Immortals was er overduidelijk niet eens geweest zonder BOTW.

Net Souls games wordt Zelda gekopieerd, omdat ze world design en gameplay mechanics naar een hoger nivuea tillen. Immortals zou op alle fronten boven BOTW moeten uitstijgen om uberhaupt in de buurt te komen van dezelfde waardering. Maar, uitgaande van kritiek in podcasts en reviews, stijgt Immortal zeker niet boven een BOTW uit.

Jij brengt het terug naar jouw persoonlijke voorkeur..... Dat is leuk voor jou, maar niet voor een algemene waardering.
Ik vind Ghost of Tsushima ook veel toffer dan een hoop games die veel hogere waarderingen krijgen, waaronder Assassins Creed.
Dat maakt mijn ervaring anders, maar de game niet per definitie beter.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 03:24]

BOTW is een game changer,
Het is een open wereld game waar je torens klimt om delen van de map te uncoveren. Toen BOTW uitkwam was Ubisoft hier al 10 jaar mee bezig.
maar is blijkbaar (ga af op de kritiek van recensies en podcasts) een hoop dingen veel minder goed dan BOTW.
Zoals? Laat me raden: ze hadden hoofdpersonage "link" moeten noemen?

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 23 juli 2024 03:24]

Nouja, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat BOTW dan zo uniek maakt. Ja de game is enorm gepolijst en speelt heerlijk weg, maar ik ben eerlijk gezegd niets tegen gekomen wat de game een game changer maakt, hooguit voor het platform waar hij voor uitkwam. Terechte vraag van Krimglas lijkt mij zo.
"Het is een open wereld game waar je torens klimt om delen van de map te uncoveren. Toen BOTW uitkwam was Ubisoft hier al 10 jaar mee bezig."

Dat is geen vraag, maar gewoon een ronduit domme opmerking als je ook maar 5 minuten van BOTW hebt gespeeld. Of... 1 trailer hebt gezien.

Anyway, ik had hierboven al ergens gereageerd met de eerste de beste random youtube filmpjes die ik tegenkwam. Het gaat hoofdzakelijk om de categorie world/game design en gameplay mechanics. De typische apsecten die andere games 'inspireren' of, zoals in Immortals, kopieren. Zoals ook tig games dat doen bij Souls games.

En dan noem je het geen 'game changer', ook dikke prima. Mij boeit het eigenlijk vrij weinig.

Ik vond/vind het vooral zeer dom om te stellen dat een game met Nintendo sticker ineens wel goede waarderingen zou krijgen, terwijl de game niet eens had bestaan (in deze vorm) zonder Nintendo.....
De grap is dat BOTW een Nintendo kloon van alle populaire open wereld spelles, inclusief de wel bekende Ubisoft "tower unlocks". Dus Ubisoft kopieert gewoon weer lekker terug, prima toch!
"Alle open wereld games" -> "dus Ubi kopieert weer terug"
Daar moet je denk ik even opnieuw naar kijken, want dat slaat volgens mij nergens op.

De torens in BOTW unlocken helemaal geen ubi stippelkaart. Er is uberhaupt geen ubi stippelkaaart in de hele game. Of free running. Het is meer free alles. Zoals klimmen. Gebruik je items of kleding tegen kou of hitte in die games? Of kan je niet meer klimmen zodra het regent?
Volgens mij zit er bar weinig van de gameplay of puzzel mechanics van BOTW in jouw Ubi games. Wellicht heb ik het gemist.

Of... de conclusie is... Elke game waar een toren in zit = een ubi kloon.

Sidenote: ik heb verder niks tegen Ubi hater ofzo. PoP -> fan. Mario + Rabbits -> graag meer hiervan.
Ik heb meer problemen met de verheerlijking van BOTW. Een vermakelijk game maar absoluut niet het 10/10 meesterwerk dat velen het maken. Eerder een solide 8/10 voor een eerste poging open-wereld game. Doet veel goed maar ook heel veel minder... de levendigheid van de wereld is inderdaad super, en ook de physics en dynamiek van de wereld zit erg goed in elkaar.
Tsja, ik vond het wel een meesterwerk juist, als ik kijk naar open world games in de laatste tien jaar die mij konden bekoren dan zijn dat Skyrim, RDR2, en BotW. Als ik het met eentje de rest van mijn leven moet doen dan is dat BotW. Ik vind het vooral leuk om lekker te wandelen en steeds niets anders te lopen en dan kleine dingen te ontdekken. Dat vind ik in het echte leven ook leuk en dat trekt mij erg in zulke games. BotW trekt dat dan ook naar een veel verder niveau dan die andere twee nog die meer van de geforceerde paden waren. Als je die ervaring waardeert is het echt een meesterwerk. Als je specifieke torens wilt klimmen en quests wilt uitvoeren voornamelijk dan zijn er veel betere games ja.
Ik ben deze game nog aan het spelen op de switch, ben net klaar met de missies van Aphrodite. Ik denk dat de 7,5 wel terecht is, het helpt waarschijnlijk niet dat ik vlak hiervoor nog bezig was met de DLC van BOTW.

Ik heb al meerdere crashes mogen ervaren op de switch en de game is een stuk minder gepolijst in vergelijking met BOTW. Zo heb ik af en toe problemen om tegen bepaalde rotswanden op te klimmen die gemakkelijk beklommen moeten kunnen worden. Verder valt de skilltree een beetje tegen, mijn eerste indruk was dat je hier veel te hard door heen gaat, of misschien doe ik gewoon teveel side quests, vaults en challenges.

De game is leuk, ziet er goed uit, speelt goed maar ik hoop wel dat ze binnenkort met een patch komen om de crashes te fixen op de Switch.
@Paul Hulsebosch - op welk platform hebben jullie dit gespeeld? Zijn er significante verschillen tussen de platformen?

Persoonlijk blij dat de reviewscores weg zijn :)
Ha @JackAvery
Ik heb de pc-versie gespeeld. Twee keer een kleine bug voorbij zien komen die zich na een patch niet meer voorgedaan heeft. Verder liep alles erg soepel. Bediening van je Godly Powers is misschien iets minder makkelijk dan op console, maar dat went snel.

Scores zijn overigens niet weg, maar het cijfer stond in dit geval helaas iets later live (foutje van onze kant). Of we ook in de toekomst cijfers blijven aan games, who knows...? ;)
Misschien ook overgaan op het sterrenbadge-systeem zoals jullie bij hardware al gebruiken? Zoals bijvoorbeeld hier.
@Zeror Dat is op dit moment onderwerp van discussie :)
Geef vooral aan wat je voorkeur heeft: cijfer, badges zoals we nu bij andere producten gebruiken of helemaal niets.
Ik zou persoonlijk liever meerdere cijfers zien:
  • Gameplay 1-10
  • Grafisch/Audio 1-10
  • Kwaliteit/bugs 1-10
  • Eindscore (gemiddelde van bovenstaande)
Vaak zijn de scores van Tweakers raar omdat er tussen bovenstaande categorieën afwegingen gemaakt moeten worden. Waarom dan geen splitsing en ze per categorie beoordelen?
Ik heb wel eens (bij de PC Zone, heel lang geleden) met een dergelijk systeem gewerkt, maar daar zijn we toen snel weer vanaf gestapt omdat het ideaal lijkt, maar dat (voor ons) niet was. Ook ik was er toen in eerste instantie erg enthousiast over, maar al snel niet meer. Er zitten erg veel haken en ogen aan een dergelijk systeem.

Wat doe je bijvoorbeeld met een game Among Us (niet het beste voorbeeld, maar de eerste die me te binnen schiet omdat ik die toevallig recentelijk veel gespeeld heb). Grafisch natuurlijk pure prut. Echt heel matig. Maar de gameplay kan desondanks erg leuk zijn. Voor het uiterlijk kunnen we dan echter enkel een heel laag cijfer geven, wat automatisch betekent dat de totaalscore ook flink omlaag gaat. Wat in dit geval naar mijn mening zeer onterecht zou zijn. En dan moet je dat in de tekst weer uit gaan leggen. "Grafisch is het niet best, maar daar maken we in dit geval een uitzondering voor, bla bla bla."

En wat mij betreft zou dan iets als Originaliteit ook best in het lijstje mogen. En dan loop je daar bij een game als deze al snel op spaak. Origineel is Immortals niet, maar desondanks wel gewoon erg leuk om te spelen.

Het lijkt een systeem dat veel discussie voorkomt. Ik vrees echter dat het juist tot meer discussie leidt (op elk onderdeel valt al snel iets af te dingen).

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 23 juli 2024 03:24]

Eigenlijk klinkt dat gewoon perfect, aangezien elk onderdeel te onderbouwen is en iedereen naar hetgeen kan kijken wat hij of zei belangerijk vind. Het eindoordeel van gemiddelden is eigenlijk dan irrelevant geworden en mag je ook gewoon weglaten als dat het punt van kritiek wordt/is.

Je houd dan over bijvoorbeeld: (aan te passen met voortschrijdend inzicht)
Grafics:
Gameplay:
Originaliteit:
Bugs:
Er is geen eenheidsworst waar alle games in vallen. Sommige games moeten het echt alleen van gameplay hebben, andere weer van een sterk verhaal, weer andere van het competitieve element, enz.

Wat je wel zou kunnen doen, en dat gebeurd onderwater al, is de elementen waar je een game op beoordeeld noemen en die eventueel een score toebedelen. Maar dan krijg je natuurlijk weer de discussie dat mensen vinden dat eigenschap X of Y ook benoemd had moeten worden.

Scores zijn gewoon geen goede maatstaaf voor game reviews als je het mij vraagt. Deze game ken ik niet, maar als we nou kijken naar de review van Cyberpunk Dat spel krijgt een 7,5.
reviews: Cyberpunk 2077 - Gaaf spel wacht op afwerking

Nou heb ik Cyberpunk al een flink aantal uren gespeeld en ik kan je zeggen dat een 7,5 ruim aan de lage kant is. Assasin's Creed Valhalla daarentegen krijgt een 9,0. Dat is dan weer aan de hoge kant.
reviews: Assassin's Creed: Valhalla - Ook zonder Creed een fijne game

Beide zijn vermakelijke games. Echter is van deze twee games is Cyberpunk toch echt wel de betere. Maar waarom je dat dan niet in de scores terug ziet? Dat komt dan neer op de mening van de reviewer. Door deze scores trek ik wel de reviews in twijfel. Ze stroken gewoon niet met wat ik zie en ervaar. En dat is jammer van de reviews want daar zit flink wat werk in.

Wat mij betreft zou het beter zijn als de scores overboord worden gegooid en er een adviessysteem komt. Is de game het kopen waard? En dan misschien iets als:
  • Nee.
  • In de aanbieding.
  • Even wachten nog (bugs)
  • Als je fan van het genre bent.
  • Ja.
En dan eventueel ook welk platform de betere keus is voor mensen die meerdere opties hebben. Soms zie je dat console ports naar PC niet helemaal lekker zijn. Soms zie je ook het tegenovergestelde.
Bugs: In dat geval zou Cyberpunk op een cijfer 3 of 4 eindigen in z'n totaal. De graphics zijn fantastisch alleen op recente hardware en de gameplay is niet uitzonderlijk als je in een voertuig stapt omdat de vergelijking direct wordt gemaakt met een GTA. Hup..daar gaat al weer een punt. Al met al gaat zo'n onderbouwing gewoon niet werken en zou een game zoals Cyberpunk veel lager eindigen wat niet terecht is.

Het gaat om de context van het spel of deze je aanspreekt maar die is alleen te lezen in de tekstuele review en onmogelijk samengevat in een totaalcijfer. Echter vinden 'wij' een cijfer 7 toch best teleurstellend en een 9 weer te hoog terwijl bij een 8 toch vaak wordt gezegd..het cijfer had wel hoger of lager gemogen. Tja, in dat geval zal je er nooit uitkomen. Een 8 is gewoon prima natuurlijk.

Wat ik wel vind bij de reviews van Tweakers is dat de minpunten vaak niet goed zijn onderbouwd en vaak een slappe tegenhanger zijn van de pluspunten om daar toch maar een rijtje te hebben staan. Skill tree wat mager is persoonlijk net als vreemde accenten. En overbodige gameplay elementen heb je ook in een GTA. Dit soort minpunten verklaren niet bij mij waarom het dan niet een 8,5 zou krijgen.
Graphics is geen relevante criteria, want sommige van de beste games hebben geen bijzondere graphics.

Game design/direction (valt ook story onder)
Gameplay (de mechanieken, gameplay loop)
Quality Control (wel of geen bugs)
Uiteindelijk mag iedereen zelf beslissen waar je voorkeur op ligt, vandaar dat je ook geen algemeen cijfer hoeft te geven. Als de graphics een laag cijfer krijgt, maar je dat zelf niet interessant vind, prima toch?

Verder kun je inderdaad de topics naar eigen inzicht verbeteren/uitsplitsen
Het is gewoon niet in een cijfer uit te drukken.

Wat ga je vergelijken?

- FPS
- Kleurcorrectie
- Pixels
- Stijl (e.g. cell shading, pixel art)

Oftewel onzinnig
Ik denk dat je dan vooral moet kijken naar hoe goed is het grafisch in de style en dan scoort Amoung us gewoon goed. Ik heb de 3d variant er van gezien en dat is gewoon slecht terwijl het technisch er mooier uit ziet

Genoeg games die technisch grafisch goed zijn maar totaal verkeerde style gebruiken.
Dat zou je kunnen opvangen door verschillende gewichten aan de vier cijfers te geven. Zoals de consumentenbond ook doet. Dan hoeft een slecht cijfer in een reeks van 4 cijfers niet desastreus te zijn. Dan ken je aan dat cijfer een gewicht van 10% toe (dus per game kies je verschillende gewichten).

Dan kun je zeggen: ja dan krijg je weer discussie over de beoordeling van de gewichten ("waarom 10%, ik vind dat belangrijk"). Inderdaad. Discussie krijg je niet weg. Maar die discussie heb je altijd en met vier losse cijfers heb je het voordeel al in de pocket dat het beter inzicht geeft in sterktes en zwaktes. De gemiddelde tweakers heeft echt wel baat bij die vier losse cijfers, die zullen dat waarderen.

Ook bij Cyberpunk had het handig geweest om zulke gewichten te kunnen toekennen. Dan had je toch een lage score kunnen geven aan het cijfer dat verband houdt met de bugs, maar je kunt het grafische deel dan wel keihard op een 9 zetten en dan komen op een totaalcijfer van een 8,5 bijvoorbeeld.

Waarom de ene keer de bugs weinig meerekenen en de andere keer wel? Kan verband houden met hoe vroeg in het traject je de game speelt!
Je schrijft toch een review waarin je je mening geeft? Dus dan kun je toch onderbouwen waarom je bijvoorbeeld de graphics een lager cijfer geeft? Is gewoon je werk doen inneens iets waar je je te goed voor voelt of zo? Want als je alleen maar kunt roepen "Dit is een goed spel!" of "Dit is geen goed spel!" en alles ertussen in, ga dan lekker wat anders doen als je bang bent voor een beetje kritiek.
Maar graphics hoeft toch niet per se alleen te zijn hoe mooi het er uit ziet? Je kan daarbij bijvoorbeeld ook kijken naar hoe de presentatie is, of de UI goed werkt etc. Om maar even Among Us aan te houden: ja, het is geen grafisch hoogstandje, maar de presentatie is wel heel goed. De stijl werkt voor de game en de UI is zo duidelijk, dat er geen tutorial nodig is om het uit te kunnen vogelen (sure, het kost misschien een potje of 2, maar het is makkelijk uit te vogelen zonder hulp). Wat mij betreft zou het dus makkelijk een 8 kunnen krijgen.

Een game hoeft niet per se super realistisch te zijn, om grafisch goed in elkaar te zitten.
@Paul Hulsebosch, Ik vind het systeem dat Tweakers soms gebruikt bij het vergelijken van producten in 1 review wel fijn. Dat systeem van -3 naar +3 sterren per onderwerp, combineer dat met de badges. Among us scoort laag op graphics maar kan wel een innovatief badge krijgen, Immortals Fenyx Rising is misschien uitstekend all-round.

Zelf boeien graphics mij niet zo, gameplay des te meer. Dus als je minpunten geeft voor graphics maar 3x groen voor Gameplay ben ik interested :)

Zoals hier onderaan: reviews: Smartphones rond 250 euro - Van zeer diverse pluimage

Dat systeem is mooi, met de schaal van -3 tot +3 geeft het iets meer gewicht dan het enkel als minpunt of pluspunt noemen (soms wordt een klein minpunt naast een groot pluspunt gezet en moet je in de tekst opmaken hoe klein/groot die zijn). Dat systeem werkt ook prima bij een enkel product zonder round-up lijkt mij, er wordt namelijk alsnog wel meegewogen hoe een game zich tegenover andere games verhoud.
Eigenlijk mis je nog de belangrijkste: fun factor ;)
Iets wat ACG altijd mooi naar voren haalt en zelfs games die over het algemeen goed scoren op graphics, geluid of gameplay elementen toch wel naar beneden haalt door een niet bevredigende fun factor (missies heel slecht uitgewerkt, script bagger etc. etc.)

[Reactie gewijzigd door jellybrah op 23 juli 2024 03:24]

Mij maakt het persoonlijk niet veel uit, maar ik zou wel voor de duidelijkheid 1 systeem gebruiken voor alle (p)reviews, ongeacht of dit een service, software of hardware is.
Ik ben voorstander van het systeem dat Eurogamer gebruikt. Essential, recommended, of geen badge. Ik vind het gemakkelijker werken dan een review score. Reviews zonder badge op Eurogamer lees ik gewoon niet. Zo doe ik dat ook met review scores maar als het dan een zeer lage score verdoe ik meestal toch mijn tijd om te lezen wat er zo fout is aan de game dus prefereer ik een badge systeem.
Ah boo :P Bedankt voor het antwoord!
Kom op Tweaker. Gebruik gewoon een adblocker/custom CSS en blokkeer enkel de score-kaart. Dan zie jij geen cijfer en is het probleem opgelost :Y)
Waar jullie ook voor kiezen. Ik hoop in ieder geval dat jullie de samenvatting hetzelfde laten. Met de plus- en minpunten.

Als je dan toch naar onze mening vraagt :) Zoals al eerder is geopperd lijkt mij een systeem mooi waarbij je aangeeft:
  • Must-buy/must-have
  • Even wachten
  • Niet aan beginnen
En het allermooiste zou dan zijn dat wanneer je kiest voor ''Even wachten'' dat je er op een later moment dan op terug komt. Als jullie daar uiteraard tijd voor hebben! Ik heb namelijk geen idee hoe druk het is, dat terzijde :)

Zoals jullie hopelijk met Google Stadia ook doen! :)
Die jij destijds ook gereviewd hebt @Paul Hulsebosch

[Reactie gewijzigd door Bobbreede op 23 juli 2024 03:24]

Het scoreblok is terug. Maar er staat wel een antwoord op je vraag in, dus das winst voor jou: gespeeld op windows.
Hoe zit dat met review scores op Tweakers? Soms krijg je een score en soms dan weer niet. Mij is het om het even. Ik hoef geen review score maar wel graag consistentie.

edit: ik was te vroeg met mijn reactie. Blijkbaar is er een score toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door monojack op 23 juli 2024 03:24]

Ja, erg leuke game! Het stoort mij totaal niet dat er veel elementen van andere games in zijn verwerkt. Echt een geval van goed gejat, dan slecht bedacht.

Ik vermaak me dan ook kosteloos en heb er ondertussen een kleine 20uur inzitten terwijl ik pas net in het 2e gebied bezig ben (als je het eerste kleine gebied overslaat).
Haha kosteloos als in ik heb de game gratis gekregen of kostelijk als in ik heb heel veel plezier in de game? ;)
Ik ga niet doen alsof hier niet sterk naar BOTW is gekeken. Ik heb tijdens het begin gelachen hoe er constant dingen zijn die letterlijk exact hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld de 4 characters in de hoeken van de map die geholpen moeten worden, wat ze doen als je ze helpen, etc.

Maar dit is een van de meest vermakelijkste Ubisoft games ooit. Het progression systeem is gewoon zo interessant en precies wat ik van een game wil hebben. Het is niet zo'n loot game waar je een nieuw wapen vindt en dat dan iets meer damage doet maar minder precies is, het is bijna allemaal gewoon je character ontwikkelen en sterker worden, zonder tradeoffs.

Echt een heel leuk spel.
Dit gaat hem niet worden voor mij. Ik ben al die spel verlengers bij ubisoft spelletjes al een aantal jaar zat.
Het is leuk dat de kaart van elke zone eerst in mist gehuld is en dat je een torenhoog beeld moet beklimmen om die mist te verdrijven. Het is ook leuk dat je al die challenges, vaults en chests pas op de kaart ziet als je ze middels Far Sight vanaf een hoog standpunt hebt ontdekt. Dat versterkt het gevoel dat er in elke zone heel veel te ontdekken valt.
Bijzonder dat dit als positief/opvallend punt benoemd wordt, aangezien dit zo'n beetje de signature feature van Ubisoft is. Praktisch elke game die ze gemaakt hebben sinds de eerste Assassins Creed heeft dit...
Mja maar met als verschil dat je zelf de activiteiten moet markeren voordat ze op de map komen, dus het is niet alleen klimmen, maar daarna moet je dus ook nog rondkijken en op de rechter trigger rammen om iets toe te voegen. Ik vind persoonlijk dat het wel weg had gekund, maar er zijn in totaal 7 punten waar je op gaat staan en het is bovendien een fast-travel punt dus ook niet echt storend. Het is niet alsof je 40x naar boven moet
M'n vrouw heeft er nu bijna 30 uur in zitten (op de Switch). Ik ben zelf net begonnen, uurtje of 4 of zo erin.. erg leuk spel, voiceacting is ok maar verre van baanbrekend of memorabel. De leuke dingen van BOTW zijn overgenomen en de vervelende (wapens die steeds kapot gaan!) zijn eruit. Leuke sfeer, leuke verwijzingen naar de mythologie .. prima game.
Ook verkrijgbaar op Stadia zag ik.
Ook op Ubisoft connect (dat incidenteel later naar Stadia komt, in Amerika is het al beschikbaar). Heb net even een abo afgesloten voor 15 euro om deze game te testen, toch een betere deal dan er direct 60 euro voor neer te leggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.