Tweakers zegt: 7,5

Immortals: Fenyx Rising, PS5

€ 19,95
Specificaties PlayStation 5 • Avontuur, RPG • 12 jaar - Bekijk alle specificaties

Immortals: Fenyx Rising, PS5 Review

FuriousB 18 februari 2021, laatste update op 21 maart 2021, 500 views Product gekocht

Immortals: Fenyx Rising, PS5

Verrassend aangenaam spel!

Pluspunten

• Goede balans in game play
  • Er zit humor in
  • Veel om te doen
  • Story mode (naast easy/medium/hard)

Minpunten

• Lijkt net zelda/oddysee
  • Vaults zijn irritant
  • Bugs!

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 3
Geluid Score: 4
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Toen ik de trailer van dit spel zag, dacht ik meteen : een Zelda botw kopie. Niets is minder waar want het spel is uniek op zijn eigen manier. Er zijn heel wat elementen van botw die terug te vinden zijn maar toch geeft het nooit echt een Zelda vibe.

De studio heeft zelf aangegeven heel veel elementen uit verschillende games te hebben opgenomen en dat merk je ook doorheen het spel. Gelukkig hebben ze zich gefocust op goede elementen!

Voor mij is het eerder een opvolger van de vorige assassins creed (oddysee) maar dan met zelda botw elementen. Van beide spellen het beste overgehouden en de irritaties weggewerkt. Hierbij nog een extra portie mythologie en extra humor en dan heb je Fenyx rising.

Alles waar ik me in zelda botw aan stoorde, is hier niet aanwezig en dat is wat mij betreft een veel aangenamere speelervaring. Niet dat het allemaal leuk en gemakkelijk moet zijn voor iedereen, maar ik speel nu eenmaal om te ontspannen en niet om me te irriteren.

Zo zijn er geen weer-elementen en ga je dus niet van de rotsen vallen bij regen.
Wapens gaan niet stuk na zoveel hits..
Stamina is bijvulbaar tijdens het klimmen of lopen..

Een leuke toevoeging wat mij betreft, is dat je het spel kan spelen in "story mode" waardoor je echt zorgeloos doorheen het verhaal komt. Hierdoor hebt je hp-regeneratie en andere benefits die je anders niet zo hebben.

Het spel is als het ware een verhaal van de goden, die je ook de hele tijd hoort praten tussendoor met de nodige humor, over de nieuwe held. Dit met het nodige geloof en ongeloof in hem en af en toe een discussie tussen de vertellers die kan leiden tot een last minute aanpassing van de beleving. Al bij al een leuke toevoeging.

Het spelverloop verdeelt zich over een grote map in verschillende gebieden die je kan ontdekken aan de hand van standbeelden van goden (zoals towers in zelda). Op deze beelden kan je dan het best het hele gebied verkennen en items ontdekken die je doorheen het gebied kan vinden. Het scouten kan trouwens van overal, wanneer je maar wilt.

Elk gebied heeft ook terugkerende uitdagingen en kisten. Zo kan je overal een grote harp vinden waarop je melodietjes moet spelen. Deze kan je kan zoeken in dezelfde map als waar de grote harp staat, onthouden en afspelen op de harp. Hiervoor krijg je dan enkele munten om skills mee te kopen.

In de kisten vind je dan weer edelstenen om je uitrustingen mee te versterken naar een hoger niveau. Uitrusting kan je ook vaak terugvinden in kisten.

Bij de negatieve punten heb ik de vaults gezet. Ja... Want deze kunnen echt enorm frustrerend zijn. De vaults gaan van 1 tot 3 "skulls" wat moeilijkheid betreft. Afgelopen week heb ik er 3 gedaan van 3 skulls waar ik telkens bijna een uur over gedaan heb. Doorheen de vaults heb je "save points" waardoor je dus het vorige stuk gelukkig niet opnieuw moet doen. Maar sommige stukken zijn echt zo gemaakt dat je een hele hoop hindernissen moet slagen voor je kan opslaan. Deze hindernissen zijn soms zo frustrerend en ingewikkeld dat het echt gaat om perfecte uitvoering. Wat mij betreft, het enige echte minpunt aan dit spel qua game play. Dit is heel persoonlijk natuurlijk. Ik ben echt fan van puzzels in andere games en sommige puzzels in dit spel zijn ook echt leuk! Challenge vaults met lasers en jumps en spikes, niet mijn ding.

Grafisch gezien vind ik het spel geen hoogvlieger. Het ziet er allemaal leuk uit maar ik heb toch zo een cartoonish vibe die ik verwacht bij de switch en niet voor Ps5. Oddysee zag er een pak beter uit maar die speelde ik op pc dus kan niet echt vergelijken.

Wie dus een leuke hack & slash zoekt met puzzel elementen en veel verkennen, zit bij de deze game absoluut goed. Als het ware een oddysee met een vleugje mythologie.

Update 21/3/21

Gisteren het spel uitgespeeld na heel veel issues vanaf 80% met bugs waardoor het spel zo goed als on speelbaar werd. Ik weet nog steeds niet exact waarom maar ik denk dat het kwam door de moeilijkheidsgraad een stapje hoger te zetten waardoor de save file corrupt geworden was ofzo.. Geen idee. Een bepaalde zone deed me meteen crashen. Alle tussentijdse safe files verwijderd en bij elke stap gesaved en zo uiteindelijk na 2 dagen toch die laatste quest en het voorlaatste gebied gedaan gekregen.

Bij het binnengaan van de laatste vault voor de eindbaas krijg je een waarschuwing dat je niet meer terug naar het gebied kan om verdere items en questen te voltooien. Er wordt wel een safe file aangemaakt van net vóór de laatste baas. Ik vind dit persoonlijk een vreemde keuze van ubisoft. Na de baas terugkeren naar het gebied om alles verder af te werken zo veel fijner zijn.

Heb jij ook een Immortals: Fenyx Rising, PS5?

Vraag & Aanbod